امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
سیم کارت، سهام عدالت و یارانه جایگزین وثایق بانکی می شوند
فاز اجرایی اعتبارسنجی در سیستم بانکداری
در شرایطی که برخی از بانک‌ها شرایط عجیب و سختی برای دریافت وام‌های خرد پیش روی متقاضیان قرار می‌دهند، رئیس کل بانک مرکزی از امکان دریافت وام برای کسانی که از رتبه اعتباری مناسبی برخوردار باشند با ارائه سیم‌کارت، سهام
تازه‌ترین اظهارات علی صالح‌آبادی حاکی از آن است که نظام بانکی برای وثیقه وام‌های خرد به سمت اعتبارسنجی حرکت کرده و با فراهم شدن مقدمات این امر، به زودی افراد می‌توانند سیم کارت، سهام عدالت و یارانه خود را به عنوان وثیقه وام‌های خرد به بانک‌ها ارائه دهند و وام مورد نظر را دریافت کنند.ماجرا به این برمی‌گردد که در مهرماه امسال وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی بر دریافت وام بدون ضامن در صورت برخورداری مشتری از رتبه و اعتبارسنجی مناسب تاکید کردند.در این زمینه، به تازگی نیز محبوب صادقی، مدیر اداره اطلاعات بانک مرکزی از الزام بانک‌ها به اعتبارسنجی متقاضیان وام خبر داد و گفت: دسترسی به سامانه اعتبارسنجی برای عموم مردم فراهم شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه های کریدیت و پرداخت هزینه‌ای حدود ۱۰۰۰ تومان از وضعیت اعتبار سنجی خود مطلع شوند و در آینده این امکان در نرم‌افزارهای موبایلی نیز مهیا خواهد شد. وی همچنین اعلام کرده که در صورت تخلف بانک‌ها در این زمینه با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

    چه کسانی می‌توانند بدون ضامن وام بگیرند؟
در این بین، از جمله عواملی که در تعیین رتبه مناسب در اعتبارسنجی متقاضیان دریافت وام تاثیرگذار است، رقم و سابقه چک‌های وصول یا برگشت خورده افراد، پرداخت به موقع قبوض برق، گاز و جرائم رانندگی اعلام شده است. بنابراین، افرادی که دارای شرایط ذکر شده باشند، می‌توانند بدون ضامن و با اعتبار سنجی وام بگیرند.پیش از این، مسئولان بانک‌های دولتی و خصوصی درباره پرداخت تسهیلات بدون اخذ ضامن و الزامات تحقق این امر توضیحاتی ارائه کردند که طبق اعلام علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در صورت تعریف سازوکار و صدور دستورالعمل‌های مربوطه و تغییر قراردادهای بانکی، می‌توان برای تسهیلات خرد این موضوع را عملیاتی کرد.از سوی دیگر، محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی می‌گوید که بانک‌ها پیش از این نیز براساس قانون عملیات بانکی بدون ربا موظف به اعتبارسنجی بودند و اینکه به متقاضی دریافت تسهیلات از سوی بانک گفته می‌شود که سفته یا سند ملک بیاور، نتیجه اعتبارسنجی است و از این طریق، ریسک اعتباری و تسهیلات درنظر گرفته شده را بررسی می‌کنند تا برای پوشش این ریسک نوعی وثیقه تعیین کنند که از بازپرداخت اقساط تسهیلات اطمینان حاصل شود.

    ضرورت نظارت بر نحوه اجرای قوانین از سوی بانکها
از آنجا که گزارش‌های میدانی و اعلام متقاضیان حاکی از آن است که برخی بانک‌ها همواره از بندهای قانونی در زمینه اخذ ضامن عبور می‌کنند و متقاضیان وام به خصوص وام ازدواج را مجبور به معرفی دو ضامن رسمی و چک یا سفته ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیونی می‌کنند؛ اکنون با تغییر رویه وثیقه در راستای پرداخت وام‌های خرد این سوال ایجاد می‌شود که برخی از بانک‌ها که حتی مفاد قانون درباره میزان ضامن مورد نیاز برای ضمانت وام مورد نظر را رعایت نمی‌کنند، حاضر می‌شوند تا قید ضامن را بزنند و صرفا به اعتبار سنجی و ارائه سیم کارت، سهام عدالت و یارانه افراد بسنده کنند؟در این خصوص محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در پاسخ به این سوال که چرا بانک‌ها در تامین کافی وثایق برای پرداخت وام ودیعه به صورت سلیقه ای عمل می کنند گفت: دقیقا براساس قانون بانک‌ها می‌توانند برای تامین کافی وثایق روش‌ها و سلایق مختلفی را به کار بگیرند، ممکن است یک بانکی از وام‌گیرند سفته بخواهد و بانک دیگر ضامن یا چک.وی افزود: اینکه یک بانکی یا یک شعبه از بانک از وام گیرنده تقاضای یک ضامن می‌کند و شعبه دیگر از همان بانک از وام‌گیرنده  دو ضامن می‌خواهد، بر اساس همان سنجش اعتبار است و  بانک  احتمال می‌دهد که فرد مورد نظر به عنوان ضامن نمی‌تواند بازپرداخت را انجام دهد و درآمدش کفاف  پرداخت این اقساط را نمی‌دهد بنابراین درخواست ضامن دوم را از وام‌گیرنده دارد.  دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: بارها شاهد مواردی بودیم که ضامن اول بیکار بود یا اینکه درامد کافی نداشت بنابراین در این شرایط بانک می‌تواند درخواست ضامن دوم را داشته باشد که به اتکای امضای دو ضامن تسهیلات ودیعه مسکن را در اختیار مستاجران بگذارد.  جمشیدی با تاکید بر اینکه به طور قانونی اختیار تامین کافی به بانک داده شده است، اظهار داشت: تامین ضامن و وثیقه موضوع کاملا توافقی با بانک است، در نهایت وام گیرنده باید این اطمینان را حاصل کند که می‌تواند این وام را بازپرداخت کند.ضروری است برای موفقیت آمیز بودن این قانون جدید، چالش های اجرای این طرح به درستی بررسی و انجام آن با رعایت همه جانبه صورت گیرد. شرط موفقیت هر قانونی نحوه اجرا و ضمانت اجرای آن است. کارشناسان تصمیم بانک مرکزی برای جایگزینی اعتبارسنجی به جای تضامین بانکی را صحیح عنوان کرده و البته بر ضرورت قبول این قوانین توسط شعب بانکی تاکید دارند. 
 
جهش چشمگیر وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم
جواد اوجی، وزیر نفت تأکید کرد: وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به‌صورت منظم در حال وصول است. وی گفت:  ریاست محترم جمهور به‌درستی از افزایش ۴۰ درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده‌اند. اوجی اضافه کرد: تردیدی نیست که افزایش قیمت نفت هم روی افزایش درآمد کشور مؤثر بوده است.وزیر نفت گفت:  در مجموع وصول درآمدهای نفتی کشور بیش از چند برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است اما از آن مهم‌تر، وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به‌صورت منظم در حال وصول است.

بیمه کیفیت خودرو راه اندازی می شود
روح الله ایزدخواه، رییس کمیته خودروی مجلس گفت: قطعا زور مصرف کننده به خودروساز نمی رسد و نمی تواند به تنهایی مطالبه گر کیفیت باشد از این رو باید بیمه کیفیت خودرو را راه اندازی کنیم تا مطالبه گر کیفیت باشد. وی  در مورد وضعیت نظارت بر کیفیت خودروهای داخلی، اظهار کرد: یک مشکل اساسی در مورد صنعت خودروسازی در ایران این است که «بیمه کیفیت خودرو» نداریم. در واقع وقتی خودرویی فاقد کیفیت‌ها و استانداردهای لازم است باید یک نهاد ثالثی مسئولیت نظارت بر این مساله را داشته باشد. رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: قطعاً زور مصرف کننده به خودروساز نمی‌رسد و نمی‌تواند به تنهایی مطالبه گر کیفیت باشد و حق خود را بگیرد در اینجا باید بیمه کیفیت وارد شود و جرایم مربوط به عدم رعایت کیفیت و استانداردها را از خودروساز بگیرد. وی ادامه داد: همانگونه که در مورد سلامت اشخاص بیمه سلامت داریم و بیمه از طرف خود به ماجرا وارد می‌شود و بیمار دیگر به تکاپو نمی‌افتد در مورد کیفیت خودرو هم همین ماجرا باید پیاده سازی شود.ایزدخواه گفت: اگر خودروساز ادعایی می‌کند که استانداردها را در فرایند تولید خودرو رعایت کرده و محصول کیفیت لازم را دارد باید در مورد آن پاسخگو باشد. صرف ادعا که نمی‌تواند تضمین کننده کیفیت باشد. بیمه کیفیت می‌تواند سراغ خودروسازان برود و کیفیت را از آنها مطالبه کند.وی تصریح کرد: نیازی به تأسیس سازمان و نهاد جدیدی نیست بلکه شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند سازوکار بیمه کیفیت خودرو را در ساختار خود اضافه کنند.
 
جزییات فروش فوق‌العاده نوروزی اعلام شد
اتاق اصناف ایران اعلام کرد که از اول بهمن ماه، جشنواره فروش فوق العاده نوروزی، از سوی واحدهای خرده فروشی و بدون برپایی نمایشگاه تجمعی برگزار خواهد شد. در این اطلاعیه تاکید شده که هر دو گروه واحدهای تولیدی و نیز مصرف کنندگان از نمایشگاه‌های تجمعی همراه با فروش (با عناوینی نظیر فروش بهاره یا عرضه مستقیم)  ناراضی بودند و همچنین برگزاری این نمایشگاه‌ها در این برهه از شرایط اقتصادی ناشی از رکود همراه با تورم، بیشترین ضرر را به صنوف وارد می‌کند.بر اساس جزییات منتشر شده از این طرح، امسال کالاها و خدمات دارای اولویت برای شرکت در این طرح شامل پوشاک، کیف و کفش و محصولات چرمی، آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، میوه قالیشویی و لوازم خانگی است. البته مشارکت سایر رسته‌های صنفی با رعایت شرایط دستورالعمل جشنواره فروش فوق العاده نوروزی بلامانع است.

تداوم روند نزولی بورس
روند نزولی در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد و شاخص کل بورس همانند روز شنبه دیروز نیز بیش از ۱۱ هزار واحد کاهش یافت و در رقم یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۳۷۱۰ واحد نزول رقم ۳۴۶ هزار و ۴۸۳ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۳۰۷ هزار معامله به ارزش ۲۱ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال انجام دادند.

رکوردی جدید در هزینه وام مسکن!
افزایش قیمت اوراق مسکن همچنان ادامه دارد، به طوریکه هزینه هر برگ این اوراق برای نخستین مرتبه از ۱۲۰ هزار تومان هم گذشت و اوراق سال جاری بین ۱۲۴ هزار تا بیش از ۱۲۷ هزار تومان قیمت دارند.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماههای فروردین، اردیبهشت سال جاری ۱۲۷ هزار و ۷۰۰ و هر برگ اوراق تسهیلات مسکن خردادماه نیز ۱۲۹ هزار تومان قیمت دارد. هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن تیرماه سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۲۷ هزار و ۴۰۰، مردادماه ۱۲۷ هزار و ۳۰۰ و شهریورماه نیز ۱۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان  داد و ستد می‌شود.  همچنین هرکدام از اوراق مهر و آبان ماه  ۱۲۷ هزار و ۸۰۰ و اوراق آذرماه نیز ۱۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس نرخ اوراق در آذرماه نوشته شده است. مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛  لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با تخفیف در نظر گرفته شده تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۲۷ هزار و ۴۰۰ تومانی، ۲۵ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن با تخفیف باید ۸۰ برگه به مبلغ ۱۰ میلیون و ۱۹۲هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق ۳۵ میلیون و ۶۷۲هزار تومان می‌شود. زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ که البته طبق تصمیم جدید، زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۵۰ میلیون و ۹۶۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۰ میلیون و۱۹۲  هزار تومانی وام جعاله در مجموع باید ۶۱ میلیون و ۱۵۲هزار تومان پرداخت کنند.
 
«حمایت» از جدی‌تر شدن هشدارها در زمینه کرونا گزارش می‌دهد
وقوع نخستین موارد فوت اومیکرون در کشور
با وقوع نخستین موارد فوت در اثر ابتلا به سویه اومیکرون در کشور به نظر می‎رسد هشدارها در این زمینه جدی‌تر شده است و باید از هرگونه عادی‌انگاری در این خصوص به طور جدی خودداری شود.
نود و نهمین هفته اپیدمی بیماری کووید19 در حالی در کشورمان سپری شد که روز گذشته خبر فوت نخستین موارد مبتلا به اومیکرون موجب شد تا این موضوع که سویه جدید کرونا کشندگی ندارد، منتفی شود. هرچند که محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرده است که این افراد سالمند بوده‌اند، ضمن اینکه واکسیناسیون خود را به طور کامل به عبارتی در سه نوبت انجام نداده بودند. به‌رغم توضیحات ارائه شده اما نباید از این نکته مهم غافل ماند که فوت سه بیمار مبتلا به اومیکرون می‌تواند زنگ خطری برای شیوع این سویه جدید در کشورمان باشد، ضمن اینکه به نظر می‌رسد تعداد این بیماران به سرعت در حال افزایش است. به طور نمونه سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از این موضوع خبر داده است که بیش از نیمی از مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی به اومیکرون آلوده هستند. 

۳۱ فوتی جدید کرونا 
طبق معیارهای قطعی تشخیصی در بازه زمانی 24ساعته گذشته دو هزار و ۲۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۲۴ نفر از آنها بستری شدند. براین اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶میلیون و ۲۲۱ هزار و ۳۳ نفر رسید.همچنین باید گفت؛ متاسفانه در مدت زمان اشاره شده، ۳۱بیمار جان خود را از دست داده‌اند و به این ترتیب تعداد کل جان باختگان این بیماری ۱۳۲هزار و ۷۵ نفر شده است. علاوه براین باید گفت؛ یک هزار و ۳۴۵نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت و درمان قرار دارند.
​​​​​​​
 جدیدترین آمار رعایت پروتکل‌ها
این در حالی بوده که با وجود بالا بودن شدت بالای شیوع سویه آفریقایی بیماری کرونا ولی به دلیل باور غلطی که خیلی از افراد دارند، مبنی براینکه عوارض اومیکرون سطحی بوده و نیاز به بستری شدن ندارد، نوعی عادی انگاری در این زمینه رخ داده است، آنچه که بین بسیاری از افراد و اصناف شاهدش هستیم، آنچه که به نوعی جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت آن را تایید می کند، آنگونه که این وزارتخانه به عنوان اصلی‌ترین نهاد مقابله با بیماری کووید19 بیان کرده است؛ کمترین میزان استفاده از آن ماسک مربوط به نانوایی‌ها بوده که با17/51درصد برآورد شده است.  در این میان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بیش از ۵۹ درصد بوده و البته آنگونه که آمار و ارقام نشان می دهد؛ بالاترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با 68/92 درصد است. بنابراین با توجه به این آمارها می‌توان عنوان کرد که به طور میانگین 41 درصد افراد چندان اهتمامی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک ندارند که این خود با توجه به شدت بالای سویه اومیکرون می‌تواند زنگ خطری جدی باشد. شرایطی که شاید موجب شده هرچند که متولیان امر از این موضوع که موارد بستری و فوتی افزایش پیدا نکرده است، ابراز خرسندی کنند، اما به این نکته مهم اشاره کرده‌اند که احتمال می‌رود در روزهای پایانی بهمن‌ماه و اوایل اسفندماه شاهد بروز پیک افزایشی در آمارهای بستریان مربوط به کرونا در کشور باشیم، آنچه که به طور حتم دقت بیشتر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند، ضریب بروز این احتمال را کاهش دهد.

 افزایش تعداد مبتلایان سویه جدید در مشهد
اما اینکه جدیدترین آمارهای مربوط به سویه جدید کرونا در ایران چه میزان است، سئوالی است که در پاسخ به آن با استناد به صحبت‌های هاشمی باید گفت؛ آمار مبتلایان به ‎اومیکرون تا روز گذشته به یک‌هزار و 162 نفر رسیده، این در حالی بوده که تعداد مبتلایان در مشهد با ۲۴۹ مورد، افزایش چشمگیر داشته است. همچنین در هر یک از شهرهای تبریز، یزد و شهرکرد شاهد یک فوتی به دلیل اومیکرون بوده‌ایم و یک مورد بدحال هم در اهواز وجود دارد.براین اساس به نظر می‌رسد هشدار در زمینه شیوع سویه اومیکرون در کشورمان بسیار جدی است و نباید از آن غافل ماند، موضوعی که باید هم مردم و هم مسئولان امر به آن توجه جدی داشته باشند، زیرا که در غیر این صورت ممکن است این سویه جدید ما را به طور ناگهانی غافلگیر کند، شرایطی که شاید برون رفت از آن دشوار باشد و به بهای عزادار شدن برخی از خانواده‌ها تمام شود.
 از سوی دیگر در این زمینه باید به سخنان مسئولان وزارت بهداشت نیز اشاره کرد، اینکه  تعداد تست‌های مثبت مربوط به اومیکرون روند افزایشی داشته است و باید این امر را زنگ خطری جدی در این زمینه دانست. 
براین اساس همه ما نباید از یاد ببریم که اومیکرون از آرام‌ترین سویه‌های بیماری کووید19 بوده و نباید این اجازه را با عادی‌انگاری‌ها و سهل‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داد که موجب جان‌باختن افراد شود، از این رو لازم است تدابیر لازم در این زمینه در خصوص رعایت پروتکل‌ها و تزریق دوز سوم واکسن به خوبی از سوی متولیان امر اندیشیده شده و احاد مردم نیز این موارد را به طور دقیق رعایت کنند، تا شاید به زودی شاهد بازگشت آرامش و رخت بربستن این ویروس منحوس از کشورمان باشیم.
 
آسیب های اجتماعی باید به فوریت حل شود
 وزیر کشور گفت: مسئله آسیب‌های اجتماعی از فوری‌ترین و مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخت و نیازمند نگاه دقیق است. احمد وحیدی افزود: مسئله آسیب‌های اجتماعی به دلیل اینکه اگر با فوریت به حل آن نپردازیم، تبدیل به موضوعی مزمن خواهد شد از جمله مسائل فوری است و آنچه که زیرینای حرکت‌های اصیل است حل مسائل آسیب‌های اجتماعی است.

برخورد با آمبولانس‌های خارج از شبکه
 رییس پلیس راهور پایتخت یکی از طرح‌های پلیس را برخورد با آمبولانس‌های خارج از شبکه بهداشت و درمان و ماموریت‌های غیرمرتبط دانست و گفت: این موضوع چندان قابل توجه نبوده اما با همکاری و اعلام سازمان اورژانس با آمبولانس‌هایی که عمدتا متعلق به بخش خصوصی بوده وفعالیتی خارج از ماموریت خود داشتند برخورد شد.سردار محمد حسین حمیدی افزود: متاسفانه برخی از این آمبولانس‌ها اقدام به مسافربری وی‌آی‌پی و ... کرده بودند که با آنها برخورد شد. البته در ماه گذشته چنین موردی نداشتیم.

پیگیری پروژه‌های فاقد مجوز زیست محیطی 
 مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان محیط زیست گفت: رییس مجلس بررسی ۴۱۰پروژه فاقد مجوز زیست محیطی در بودجه ۱۴۰۱ را به مرکز پژوهش‌های مجلس سپرده است.حمید جلالوندی افزود: باوجود اینکه با نمایندگان مجلس درباره عدم تخصیص بودجه به این پروژه‌ها توافق کرده بودیم، اما کمیسیون تلفیق به این پروژه‌ها بودجه تخصیص داد و این موارد در بودجه  دارای ردیف اعتباری شدند.
 
آخرین وضعیت مصوبه رتبه‌بندی معلمان
وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه اکنون مصوبه رتبه‌بندی معلمان در شورای نگهبان در دست بررسی است و ما تدوین آیین‌نامه را در دست انجام داریم که یک بخش به شایستگی‌ها و ملاک‌های رتبه‌بندی اختصاص دارد، گفت: ما آمادگی تشکیل هیات‌های ممیزه را داریم تا پس از ابلاغ قانون به سرعت رتبه‌بندی را اجرا کنیم.یوسف نوری افزود: تفاوت رتبه‌بندی با همسان سازی در این است که رتبه بندی با هدف کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت انجام می‌شود و مابه ازای اقتصادی دارد. در واقع هرچقدر کیفیت آموزش و پرورش بهبود یابد تولید ناخالص ملی و شاخص‌های توسعه سرمایه انسانی رشد می‌یابد و از محرومیت‌ها کاسته خواهد شد، زیرا پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزش‌وپرورش می‌گذرد و پایه است.

مفقودی 6نفر در حوادث جوی
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: بیش از پنج هزارو 900نفر از هموطنان از خدمات امدادی بهره بردند و ۶۰۰ نفر که سرنشینان ۲۱۲خودرو بودند از حوادث احتمالی نجات یافتند.مهدی ولی‌پور افزود: برای ۱۱۷نفر اسکان اضطراری، ایجاد و تخلیه آب ۴۹ واحد مسکونی که دچار آب‌گرفتگی شده بود، انجام شد.
وی اظهار کرد: تا روز گذشته ۶مفقودی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و لرستان داشتیم که عملیات امداد و نجات برای پیدا کردن آنها هنوز در حال انجام است.امدادگران هلال‌احمر در حالت آماده‌باش هستند.

بسته‌های سیاستی برای اجرای طرح‌های شهری پایتخت
عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری بسته های سیاستی طرح رصد را اجرا کند.میثم مظفر همچنین درباره نتایج و  عملکرد طرح رصد اظهار کرد: در کشور ما معمولا برنامه‌ریزی‌ها با مدل بالا به پایین انجام می‌شود و مدیران در سطوح مختلف تصمیم‌گیری با ذهنیت های خودشان نسبت به برنامه‌ریزی و تنظیم بودجه در سازمان ها اقدام می‌کنند.وی ادامه داد: می خواهیم بودجه‌ریزی مشارکتی را در عرصه مدیریت شهری باز تولید کنیم و پروژه‌ها و بودجه و برنامه هایی داشته باشیم که نیاز و مطالبه شهروندان در زیست بوم شهری خودشان را منعکس کند.

پیگیری تسهیلات اشتغال جوانان پس از دوره سربازی
رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به لزوم پیگیری روند اعطای تسهیلات به‌منظور ایجاد اشتغال جوانان پس از دوره سربازی گفت: دو هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای این موضوع باید با همکاری بانک‌های عامل پرداخت شود.سردار سرلشکر محمد باقری افزود: امیدواریم فرصت سربازی که زحمت اساسی را برای جوانان کشور ما در حوزه مسئولیت‌پذیری در تأمین دفاع و امنیت در پی دارد، بتواند در کنار خود، بستر مهارت افزایی و جذب شدن در بازار کار را فراهم کند تا بتوانیم از این طریق آینده درخشانی را برای جوانان کشورمان با همکاری و تعامل همه نهاد‌های کشورمان رقم بزنیم.
 
شرط برقراری سفرهای نوروزی
رییس هیات مدیره نظام پزشکی تهران نسبت به بروز پیک ششم و احتمال اعمال محدودیت‌ها در سال نو، هشدار داد.
سیدموید علویان اظهار کرد: روند قبلی مقابله و مدیریت کرونا، روند چالش برانگیزی بود و منجر به بروز پنج پاندمی در کشور شد. پاندمی پنجم هم با سویه دلتا بود که هم میزان ابتلاء و هم تلفات بالایی داشت.وی افزود: در کشور ما دو اتفاق افتاد. اول اینکه در زمان شیوع نوع دلتا، عده زیادی از مردم مبتلا شدند و فاصله بین پیک دلتا و شیوع اومیکرون فاصله کمی بوده و آنتی بادی‌های افرادی که مبتلا شده بودند، کاهش پیدا نکرده است. از طرفی واکسیناسیون علیه کرونا هم در مدت کوتاهی و در حجم بالا انجام شد که همین مسئله باعث ایجاد ایمنی نسبت به سویه اومیکرون است.
 علویان ادامه داد: واقعیت این است که امروز باید هوشمند عمل کنیم. یک سناریوی خوشبینانه و یک سناریوی بدبینانه وجود دارد. شفاف به مردم می گویم، اگر می‌خواهید در تعطیلات عید به مسافرت بروید، یا می‌خواهید به دید و بازدید و مهمانی بروید، شرط دارد. رییس هیات مدیره نظام پزشکی تهران گفت: ما به علت شرایطی که پیش آمد توانستیم مقابل اومیکرون مقاومت کنیم و میزان مبتلایان افزایش جدی پیدا نکرده است، اما روندی که پیش می‌رود اگر دوز سوم واکسیناسیون انجام نگیرد و استفاده از ماسک و سایر پروتکل‌ها رعایت نشود؛ افزایش تلفات و فوتی مانند دلتا خواهد شد. اگر ۶۰ تا ۷۰درصد مردم در دو ماه پایانی سال دوز سوم واکسن کرونا را بزنند، همه می‌توانیم در تعطیلات عید خیال آسوده‌تری داشته باشیم. تعداد ابتلاء و تلفات پایین در ماه‌های آینده، فقط در گرو حفظ سطح ایمنی بالا است.
 
در نشست خبری اعلام شد
استقبال2014 ناشر از دومین نمایشگاه مجازی کتاب
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در نمایشگاه امسال مجموعاً ۲۰۱۴ ناشر ثبت‌نام کرده‌اند که البته این تعداد ممکن است افزایش یابد؛ زیرا برخی ناشران اطلاعات‌شان دچار مشکل بوده و در حال اصلاح است.
علی رمضانی در نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به اینکه نمایشگاه مجازی کتاب به وسعت ایران گسترده می‌شود اظهارکرد: در این نمایشگاه هر کس در هر نقطه‌ای که اراده کند می‌تواند کتاب خریداری کند. مسئله دسترسی به کتاب همواره دغدغه ناشران بوده است و این نمایشگاه توانسته با حذف مسافت‌های فیزیکی و موضوعات دیگر، خدمات خوبی را به دوستداران کتاب ارائه دهد.
وی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی، مطالبه علاقه‌مندان و فعالان عرصه کتاب شده است تصریح کرد: مردم به دنبال خرید کتاب و ناشران به دنبال عرضه محصولات خود هستند. این دو اضلاع برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب محسوب می‌شوند که مطالبه‌شان برگزاری این نمایشگاه است. ما در نمایشگاه اول آدرس‌هایی داشتیم که می‌گفت فلان شهرستان،‌فلان روستا یعنی این فرد حتی خانه‌اش پلاک هم نداشت اما توانست از نمایشگاه مجازی کتاب خرید داشته باشد و این همان عدالتی است که به دنبالش بودیم.
رمضانی افزود: سال گذشته ۳ هزار نقطه روستایی و هزار نقطه شهری، از نمایشگاه کتاب خریداری کرده و بسته خود را دریافت کردند، بدون اینکه متحمل زحمتی شوند. از سوی دیگر نمایشگاه مجازی برای ناشران فرصت برابری را فراهم کرده است تا با تبلیغ آثار خود بتواند، فروش مناسبی داشته باشد.
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین گفت: در نمایشگاه امسال مجموعاً ۲۰۱۴ ناشر تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند که البته این تعداد ممکن است افزایش یابد زیرا برخی ناشران اطلاعاتشان دچار مشکل بوده و در حال اصلاح است. سال گذشته ۱۸۴۷ ناشر شرکت کرده بودند که نشان از افزایش ۱۵۰ ناشر نسبت به سال قبل دارد. ناشران خارجی نیز از ۱۵ کشور از جمله اسپانیا، هند، ایتالیا، آلمان، عراق،‌ بحرین، کویت، عمان و... در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت که در مجموع ۲۰ هزار عنوان کتاب عرضه خواهند کرد که نسبت به سال گذشته - که ۱۵ هزار عنوان عرضه شده بود-  شاهد رشد هستیم.
وی با بیان اینکه برای برگزاری نمایشگاه مجازی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف مکاتبه و گفت‌وگو داشته‌ایم تصریح کرد: با مجموعه بانک صادرات، شرکت ملی پست و وزارت ارتباطات رایزنی‌های متعددی برای برگزاری نمایشگاه داشته‌ایم.توسعه زیرساخت‌ها، افزایش منابع پشتیبانی، رفع ۸۰ نقیصه شناسایی شده از دوره قبل، بهبود ارائه خدمات به مردم از قبیل جستجوی کتاب، بسته‌بندی موضوعی و... تسهیل فرایند ثبت‌نام ناشران و ثبت اطلاعات کتاب‌ها و افزایش تعداد و مبلغ بن‌های خرید کتاب از جمله ویژگی‌های نمایشگاه امسال است. دانشجویان و طلاب بن ۲۵۰ هزار تومانی با سهم مشارکت ۱۰۰ هزار تومان و اساتید بن  خرید ۵۰۰ هزار تومان با سهم مشارکت ۲۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد که از روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه سامانه ثبت‌نام بن آغاز به کار کرده است که تاکنون ۱۱۵ هزار و ۲۷۷ نفر در آن ثبت نام کرده‌اند.
رمضانی افزود: حمایت از مردم در مناطق کمتر برخوردار در صورت فراهم شدن پشتیبان‌های مالی در دستور کار است، البته با کمیته امداد امام خمینی (ره) بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و خیرین حقیقی در حال رایزنی برای فراهم شدن این تسهیلات هستیم.

 رشد ۱۹ درصدی عناوین کتب چاپ شده در سال ۱۴۰۰
یاسر احمدوند معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب هستیم که نویدبخش یک میهمانی فرهنگی برای دوستداران کتاب، ناشران، ویراستاران، نمونه‌خوان‌ها، گرافیست‌ها، صفحه‌آرایان، بدنه حوزه نشر، فعالان حوزه کتاب، فعالان حوزه ترویج و فروش و وزارت ارشاد نیز میزبان این میهمانی خواهد بود که امیدواریم استقبال و بهر‌مندی دوستداران کتاب، اتفاقی ارزشمند و شگفت را در این عرصه رقم بزند.
وی با بیان اینکه سال قبل شاهد استقبال بالایی از نمایشگاه مجازی کتاب بودیم که امیدواریم امسال هم این استقبال را بیش از پیش شاهد باشیم، افزود: نشانه‌هایی از عبور دوران رخوت و رکود در حوزه فرهنگ را مشاهده می‌کنید. در سال ۱۴۰۰ تعداد عناوین منتشر شده رشد ۱۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که امیدواریم این عدد در نمایشگاه نیز خود را نشان دهد و رشد ۲۰ درصدی در شاخص‌های مختلف را داشته باشیم.

 بسته‌های کتاب کمتر از4روز به دست مردم می رسد
رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست هم با اشاره به اینکه در دوران کرونا بیش از ۲ هزار نفر از پست‌چی‌های کشور مبتلا به این بیماری شدند و ۱۵ نفر نیز جان خود را از دست دادند، گفت: اما الحمدالله توانستیم در بخش‌های مختلف به مردم خدمات دهیم که نمونه‌ای از آن را در نمایشگاه مجازی کتاب بهمن‌ماه سال قبل و نمایشگاه قرآن اردیبهشت‌ماه مشاهده کردید. وی افزود: در ایام نمایشگاه سال قبل که میانگین 5/3 روز از خرید تا توزیع مرسوله را شاهد بودیم. سال قبل یک میلیون و ۲۰۰ هزار عنوان کتاب خریداری شد که به ۸۵۰ هزار آدرس رسید که بیش از ۱۷ هزار نقطه آن روستایی بودند. امروز شاهدیم در پی این موفقیت‌ها تعداد ناشران نسبت به دوره قبل افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت پست ادامه داد: این شرکت با ۷ هزار نیروی توزیع کننده، ۱۵۰۰ خطوط شهری و استانی و ۱۱ هزار دفتر قبولی در خدمت مردم و ناشران در دومین نمایشگاه مجازی کتاب خواهد بود. در استان‌هایی مانند تهران، قم و مشهد که تراکم بیشتری داریم در کنار دفاتر قبولی، شعب ثابت و سیار نیز راه‌اندازی کردیم. وی خاطرنشان کرد: زمانی که بسته تحویل پست شود پیامکی به مخاطب ارسال می‌شود و در زمان تحویل نیز مجدداً پیامکی ارسال خواهد شد. مردم با کدرهگیری بسته‌های خود می‌توانند در سامانه پست تمام روند را پیگیری کنند و حتی شماره تلفن توزیع‌کننده را هم دریافت کنند. از ناشران خواستارم بسته‌ها را براساس استاندارد لفاف‌بندی آماده کنند تا بسته‌ای پاره نشود.

 افزایش بودجه
حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات هم در این نشست اظهار کرد: بحث اقتصاد و فرهنگ موضوع دیرینه‌ای است که هرکدام از این‌ها در نشاط جامعه اثرگذار هستند و موجب رضایت‌مندی و شادابی می‌شوند. فرهنگ و اقتصاد رابطه دوسویه دارند و هنوز مشخص نیست کدام بر دیگری مقدم است. مهمترین ابزار شناخته شده در بخش فرهنگ، کتاب است زیرا تاثیر عمیق و بلندمدت دارد. وی با بیان اینکه امسال سه برابر سال‌های قبل بودجه برای نمایشگاه درنظر گرفتیم زیرا دیدیم کتاب به دست افرادی می‌رسد که در نقاط محروم هستند، گفت: امسال تعداد ناشران و عناوین افزایش پیدا کرده است بنابراین قطعاً تعداد خریداران نیز افزایش خواهد یافت.
 
دومین جلسه دادگاه تخلفات شهرداری شهریار برگزار شد
ادعای وکیل: برخی شهروندان به شهرداری هبه می دهند!
قاضی بابایی خطاب به متهمان پرونده شهرداری شهریار گفت: آنچه موجب تخفیف مجازات خواهد بود، حقیقت‎گویی متهمان است و افرادی که حقیقت را بیان کنند، از شرایط تخفیف مجازات برخوردار خواهند بود.
دومین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به تخلفات شهرداری شهریار به ریاست قاضی بابایی در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار و قاضی دادگاه در ابتدای رسیدگی، خطاب به ۳۶ متهم این پرونده، مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین‌ دادرسی کیفری را متذکر شد و از وکیل متهم ردیف اول این پرونده خواست در جایگاه قرار بگیرد.میثم جوکار، وکیل مدافع احسان درخشانی‌نصب متهم ردیف اول این پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: ایرادات فراوانی در کیفرخواست وجود دارد و اعداد کیفرخواست با یکدیگر هم‌خوانی ندارد. وی مدعی شد اعترافات و اقرار‌های موکلش تحت فشار بوده است و ادامه داد: اینکه گفته می‌شود موکلم از دیگر شهرداران مناطق شهریار رشوه دریافت کرده، صحیح نیست و هیچ نوع مدرکی دال بر اینکه چنین موردی اتفاق افتاده باشد، وجود ندارد.
وکیل متهم ردیف اول پرونده اضافه کرد: یک ریال از مبالغی که تحت عنوان هبه از سوی شهروندان به شهرداری داده شده، به حساب موکل اینجانب واریز نشده و صرفاً این پول‌ها برای هزینه موارد خاص و با هدف کمک به دیگران هزینه شده است.وی گفت: اینکه گفته می‌شود وی برخی مدارک را جعل کرده، درست نیست و هیچ جعلی از ناحیه موکل اینجانب صورت نگرفته است.وکیل متهم ردیف اول پرونده با بیان اینکه اقداماتی که موکلم انجام داده، همه در راستای حقوق شهروندی بوده است، عنوان کرد: موکل اینجانب هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است.قاضی بابایی خطاب به متهمان این پروند متذکر شد: آنچه موجب تخفیف مجازات خواهد بود، حقیقت‎گویی متهمان است و افرادی که حقیقت را بیان کنند، از شرایط تخفیف مجازات برخوردار خواهند بود.در ادامه این جلسه ابوالفضل خورشیدی‎فر، متهم ردیف دوم پرونده در جایگاه قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت و ضمن رد اتهامات گفت: اینجانب ۲۰ سال در شهرداری مشغول به خدمت بوده‌ام، اعدادی که در کیفرخواست آمده، درست نیست و به این اعداد اعتراض دارم.متهم در پاسخ به این سوال قاضی بابایی مبنی بر اینکه هیچ کدام از اقاریر خودتان را قبول ندارید، گفت: هیچ کدام را قبول ندارم. اینکه گفته می‌شود من کارتن کارتن پول به عنوان رشوه دریافت و آن را از شهرداری خارج کرده‌ام، درست نیست.
وی همچنین در ادامه اظهارات خود به سوالات قاضی درباره گزارش سازمان بازرسی پاسخ داد و مدعی شد هر چه انجام شده، بر اساس رویه بوده است.وکیل متهم ردیف دوم پرونده نیز در دفاع از موکل خود گفت: در کیفرخواست هیچ ارتباطی بین مرتشی‌ها عنوان نشده و هیچ ارتباطی بین مدیر مناطق و عضو شورای شهر وجود نداشته است.وی ادامه داد: شبکه ارتشا وجود نداشته و هیچ شبکه‌ای شکل نگرفته است. مرسوم است که برخی از شهروندان به شهرداری هبه می‌دهند. اگر موکلم موردی دریافت کرده، برای خودش نبوده، بلکه برای شهرداری بوده است.وکیل متهم ردیف دوم پرونده اضافه کرد: اگر موکلم کارتن کارتن پول می‌گرفت، چرا گزارشی علیه آن ارایه نشده است؟ این موضوع صحت ندارد و مشارکت در ارتشا از سوی موکل من صورت نگرفته است.وی افزود: در کیفرخواست آمده که موکلم ۵ عدد سکه رشوه گرفته است. آن ۵ سکه رشوه کجاست؟ چرا وجود خارجی ندارد؟ به نظر من تحقیقات نقص دارد.
در ادامه جلسه دادگاه، رحیم اسدی متهم ردیف سوم این پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: اتهامات مطرح‎شده در کیفرخواست را قبول ندارم. در بازجویی‌ها نیز گفته‎ام که اتهامات را قبول ندارم. اینجانب نه اطلاعی از تشکیل شبکه داشته‎ام و نه در هیچ جلسه‌ای درباره این موضوع شرکت کرده ام. جمع مبالغ کیفرخواست نیز با یکدیگر همخوانی ندارد.وی مدعی شد: من هیچ گاه رشوه نگرفته‌ام. هیچ تغییر کاربری یا ساخت در حریم در زمان مدیریت من در اندیشه شهریار صورت نگرفته است.این متهم اضافه کرد: چرا با کسانی که گفته می‌شود به من رشوه داده‌اند مواجهه حضوری صورت نمی‌گیرد؟ من از دادگاه می‌خواهم که با افرادی که گفته می‌شود من از آنها رشوه گرفته‌ام، مواجهه حضوری برقرار کند. در ادامه جلسه این دادگاه، جلیل موسوی، وکیل این متهم در جایگاه قرار گرفت و گفت: اعداد کیفرخواست با هم همخوانی ندارد. با توجه به اینکه در کیفرخواست آمده است در سال‏های ۹۷ و ۹۸ تخلفاتی از سوی موکلم صورت گرفته است، از دادگاه تقاضا دارم تمام حساب‌های بانکی موکلم و خانواده‌اش بررسی شود. به گزارش میزان، وی با بیان اینکه کیفرخواست دارای نقص‌هایی است، افزود: اگر کسی رشوه داده است، باید از آن فرد تحقیق به عمل آید. در این کیفرخواست افرادی منع تعقیب خورده‎اند که از دادگاه می‌خواهم از این افراد تحقیقات به عمل بیایید.
در پایان این جلسه رسیدگی، قاضی بابایی تاریخ برگزاری جلسه بعدی دادگاه را چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ اعلام کرد.
 
استفاده از تأسیسات ارفاقی شامل مجرمان حرفه‌ای نمی‎شود
رییس‎کل دادگستری استان اصفهان گفت: استفاده از تأسیسات ارفاقی و حقوقی به‎ هیچ عنوان شامل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار نخواهد شد.حجت‎‌الاسلام اسدالله جعفری در جلسه ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار استان اصفهان اظهار کرد: موضوع مجرمان حرفه‎ای و خطرناک به لحاظ آن که تهدیدی برای امنیت شهروندان و اعتبار نظام محسوب می‎شود، بسیار مهم و حساس است و از این رو با همکاری ضابطان و اشراف کامل اطلاعاتی، از ارتکاب و تکرار جرم توسط آنها جلوگیری به عمل می‌آید.وی ضمن تاکید بر تکمیل بانک اطلاعاتی جامع این‎گونه افراد در شهرستان‌ها و ارسال آن به مرکز، عنوان کرد: با توجه به اینکه تکرار جرم موجب تشدید قرار و میزان مجازات‎ها در صدور آرا می‎شود، در پرونده‎های با موضوع جرایم خشن لازم است سوابق متهم، استخراج و ضمیمه پرونده شود و به نظر قاضی برسد. جعفری تاکید کرد: در حوزه جرم سرقت علاوه بر اعمال مجازات‌های متناسب برای مجرمان این جرم، استرداد اموال مسروقه و جبران خسارت و ضرر و زیان ناشی از آن در دستور کار قضات و ضابطان خواهد بود و کسانی که اموال مسروقه را خریداری می‌کنند، نیز باید مورد رصد قرار گیرند. رییس‌کل دادگستری استان اصفهان یادآور شد: استفاده از تأسیسات ارفاقی و حقوقی به هیچ عنوان شامل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار نخواهد شد.

 ضرورت اختصاص شعب ویژه‎ای برای رسیدگی به جرایم مربوط به تیراندازی
پرویز توسلی‎زاده، رییس‎کل دادگستری استان کرمانشاه نیز در کمیته پیگیری و مقابله با جرایم خشن این استان، با اشاره به وقوع حدود 500 مورد تیراندازی در استان کرمانشاه از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس آمارهای پلیس، گفت: هر کدام از این موارد می‎توانست منجر به قتل و وقوع حوادث ناگوارتری شود و اگر مدیریت لازم برای برخورد و پیشگیری صورت نگیرد، در آینده مشکل‎ساز خواهد بود. وی با بیان اینکه تیراندازی یکی از موضوعاتی است که امنیت جامعه را به چالش می‎کشد، افزود: برخورد قاطعانه با افراد مرتکب این اقدام باید به‎صورت جدی در دستور کار مقامات قضایی و انتظامی قرار گیرد؛ کما اینکه هم‎اکنون نیز این عزم و اراده به‎صورت جدی وجود دارد و برخوردهای لازم صورت گرفته است. رییس‎کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه اشراف خوبی بر جرایم خشن در این استان از سوی دستگاه قضایی و پلیس وجود دارد، اظهار کرد: لیست جرایم رخ‎داده به‎صورت مرتب از سوی پلیس به دادگستری استان ارائه و به‎صورت ویژه با آنها برخورد می‎شود. وی با تاکید بر اینکه عزم دستگاه قضایی و نیروی انتظامی بر برخورد قاطعانه با افرادی است که به‌هر نحو سعی در ایجاد ناامنی و رعب و وحشت میان مردم دارند، بیان کرد: در این میان، تشدید مقابله با مجرمان و افراد تیرانداز، جمع‎آوری سلاح‏‎های غیرمجاز و رصد و پایش مداوم مناطق جرم‎خیز، از پلیس انتظار می‎رود. توسلی‎زاده از مسئولان قضایی استان کرمانشاه نیز خواست در دادسراها و تمامی مراجع قضایی و دادگاه‎های تجدیدنظر، شعب ویژه‎ای برای رسیدگی به جرایم مربوط به تیراندازی اختصاص داده و قرار بازداشت موقت برای افراد تیرانداز را نیز در اولویت قرار دهند.
 
ضرورت بهره‏ گیری از راهکارهای علمی برای پیشگیری از وقوع جرم 
رییس‎کل دادگستری استان خوزستان گفت: برای پیشگیری از وقوع جرم باید از راهکارهای علمی و به‎روز بهره برد.حجت ‎الاسلام صادق مرادی در آیین افتتاح کارگاه آموزشی علمی و کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرایم نیروهای مسلح اظهار کرد: روش‎های کشف جرم باید مورد توجه مراجع قضایی قرار گیرد و می‎توان با علوم  به‎روز و کاربردی و اتخاذ راهکارهای مناسب، جرایم را پیش‎بینی و از وقوع آنها پیشگیری کرد.

آزادی ۸۹ زندانی جرایم غیرعمد در خراسان جنوبی 
مدیرکل زندان‌های استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون به برکت برگزاری یادواره‌های سردار دل‎ها به عنوان مکتب حاج قاسم، ۸۹ زندانی جرایم غیرعمد در این استان آزاد شدند.غلامرضا روشان در یادواره سردار دل‎ها و ۲۶ شهید وابسته به کارکنان اداره‎کل زندان‌های استان خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون به برکت برگزاری این یادواره‌ها، ۸۹ زندانی جرایم غیرعمد در این استان آزاد شدند.وی افزود: آزادی این تعداد زندانی به تعداد ۶۳ سال سن شهید سلیمانی و ۲۶ شهید وابسته به اداره‎کل زندان‌های استان خراسان جنوبی و با همت دادگستری این استان، انجمن حمایت از زندانیان و خیرین بوده است.

برگزاری نشست تبیین حقوق بازداشت‎شدگان در ندامتگاه تهران بزرگ
معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره‏کل زندان‎های استان تهران گفت: بخشنامه اخیر سازمان زندان‎ها، تکلیف همه مسئولان و کارکنان زندان‎ها نسبت به رعایت حقوق زندانیان و توجه به کرامت انسانی آنان را مشخص کرده است.اسماعیل جمیاری در نشست تخصصی تبیین حقوق افراد بازداشت‎شده که با حضور روسای زندان‎ها و اندرزگاه‎های مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ برگزار شد، اظهار کرد: پس از ابلاغ بخشنامه اداری رییس سازمان زندان‎های کشور با موضوع تبیین حقوق بازداشت‎شدگان، رعایت کرامت آنان و نحوه نظارت بر بازداشتگاه‎ها ضروری است. وی با اشاره به حجم فعالیت‎ها و اقدامات صورت‎گرفته در بخش‎های تأمینی، تربیتی و حمایتی، خواستار دقت نظر کارکنان در رویارویی با مشکلات، تهدیدات و آسیب‎ها و نحوه مدیریت مجموعه در مواقع لازم شد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال