امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

جزییات افزایش حقوق کارمندان 
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس درباره پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق‌ها در سال آینده گفت: دولت قصد دارد یک عدد ثابتی به حقوق همه افراد اضافه شود و یک درصدی نیز نسبت به حقوق همه افراد افزایش صورت بگیرد که حدود ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور برای رعایت عدالت در پرداخت حقوق‌ها گفت: مجلس از این نوع نگاه عدالت محور رئیس جمهور و دولت استقبال می‌کند. بر این اساس، کسانی که حقوق پایین تری دارند، می‌توانند دریافتی بالاتری نسبت به گذشته داشته باشند. وی با تصریح بر اینکه مقصود دولت و مجلس این نیست که همه یکسان حقوق دریافت کنند، اظهار کرد: دریافت حقوق‌ها باید به نحوی باشد که وقتی به میزان پرداختی به افراد و کارمندان نگاه می‌کنیم، عدالت را در حاکمیت مشاهده کنیم. عضو هیئت رئیسه مجلس به پیشنهادات پرداخت حقوق در سنوات گذشته اشاره و بیان کرد: در یک سال قرار شد ۵۰۰ هزار تومان به همه اضافه شود. افرادی که حقوق بالایی دریافت می‌کردند از این موضوع ناراحت بودند.

افزایش سقف انتقال وجه در سامانه‌های بانکی
براساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی حداقل و حداکثر انتقال وجه در سامانه‌های ساتنا و پایا از دیروز افزایش یافت.بر این اساس، از روز گذشته کف مبلغ پرداخت ساتنا از ۱۵ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان و سقف مبلغ پایا از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر دستور پرداخت افزایش یافت. تغییر دیگری نیز در نحوه کار سامانه پایا اعمال شده که در خصوص چرخه‌های تسویه پایا در روزهای عادی (غیرتعطیل رسمی) چرخه جدیدی در ساعت ۱۷:۴۵ جهت تسویه دستورپرداخت‌های غیرشاپرکی افزوده خواهد شد.
دستور پرداخت‌های ساتنا و پایا با مبداء و مقصد بانک مرکزی و همچنین دستور پرداخت‌های مربوط به تسویه وجوه پرداخت‌یاران از شمول محدودیت‌های مبلغی ذکر شده مستثنی خواهد بود اما در صورت عدم رعایت کنترل‌های ابلاغی وجه التزام‌های ساتنا و پایا اعمال خواهد شد.

کاهش ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص در پایان معاملات ۲۵ دی ماه با افت ۱۱ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۲۲ هزار واحد کاهش یافت. شاخص هم وزن نیز ۳ هزار و ۵۷۳ منفی شد و در رقم ۳۵۰ هزار و ۱۹۴ واحد قرار گرفت.تعداد معاملات دیروز ۳۱۲ هزار فقره به ارزش ۲.۷ هزار میلیارد تومان بود و ارزش کل بازار نیز در کف کانال ۵.۳ هزار هزار میلیارد تومانی ایستاد. نمادهای خودرو، کگل و پارسان عوامل اصلی افت دیروز بازار بودند خودرو، خساپا و شپنا پر تراکنش ترین نمادها بوده و بین ۴ تا ۵ درصد افت ارزش سهام داشتند. 

افت قیمت سکه 
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار آزاد تهران ۱۱ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۳۳۳ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۲۲۲ تومان بود. همچنین قیمت هر قطعه نیم سکه ۶ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۸۵۷ تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۳۷۵ تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۸۸۸ تومان بود.

تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین در حال نهایی شدن است
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین در بخش‌های مختلف در حال نهایی شدن است. احسان خاندوزی افزود: تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین باید در هر کدام از بخش‌ها به قراداد‌های مشخصی برسد که در ماه‌های اخیر وزارتخانه‌های مختلف درگیر آن بودند و اکنون در حال نهایی‌شدن است. خاندوزی تاکید کرد: در ماه‌های آینده نه در سطح کلیات بلکه در بخش‌های مختلف وارد انعقاد قرارداد‌هایی خواهیم شد. وی  افزود: تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین باید در هر کدام از بخش‌ها به قراداد‌های مشخصی برسد که در ماه‌های اخیر وزارتخانه‌های مختلف درگیر آن بودند و اکنون در حال نهایی‌شدن است. خاندوزی گفت: در ماه‌های آینده نه در سطح کلیات بلکه در بخش‌های مختلف وارد انعقاد قرارداد‌هایی خواهیم شد. وزیر اقتصاد ادامه داد: همکاری خوبی بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد در خصوص تامین مالی پروژه‌های این صنعت در جریان است. وی گفت: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها نشان می‌دهیم که تامین مالی پروژه‌های نفتی که از منابع خارجی دچار تنگنا شده بود، از منابع داخلی همچنان میسر است و با سرعت بیشتر انجام می‌شود.

طرح سهمیه‌بندی بنزین به هر فرد در مرحله کارشناسی است
جواد اوجی، وزیر نفت گفت: در رابطه با طرح اختصاص سوخت به افراد گفت: این هنوز در مرحله بررسی‌های کارشناسی است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت نفت برنت گفت: نظر بنده و کارشناسان و همچنین اعضای اوپک و اوپک پلاس بر قیمت حدود ۸۰ تا ۹۰ دلار، چه برای کشورهای صادرکننده و چه برای کشورهای مصرف کننده است. وزیر نفت درباره تعاملات با کشورهای همسایه گفت: هفته گذشته در دیدار با طرف ترکمن تفاهم‌نامه‌های خوبی در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی، صادرات فراورده‌ها و هم بحث نفت خام امضا شد که امیدواریم هرچه زودتر به قرارداد منجر شود. همچنین بحث تمدید قرارداد با ترکیه از اولویت‌های وزارت نفت است و با توجه به اتمام قرارداد در ۲۰۲۶، همین هفته کارشناسان شرکت بوتاش ترکیه و شرکت ملی گاز مذاکرات را شروع می‌کنند. وی در رابطه با برنامه‌های وزارت نفت در سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: همانطور که می‌دانید رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بر عهده وزارت نفت است و در این رابطه برنامه‌های خوبی داریم که ان‌شاءالله سر فرصت اعلام خواهیم کرد.

نان کارتی و کوپنی نمی‌شود
تداوم پرداخت یارانه به گندم
دولت در قانون امسال مکلف به اصلاح ارز 4200 تومانی شده بود، با این وجود به دلیل بررسی همه جوانب امر، اجرای این تصمیم به سال آینده موکول شده است، اما در خصوص گندم و دارو به نظر می رسد همچنان تصمیم به ادامه پرداخت ارز دولتی برای واردات این دو کالای اساسی است. با توجه به برخی ابهامات مطرح شده درباره کارت یارانه نان و واکنشی که سازمان برنامه و بودجه به این موضوع داشته، ظاهرا قرار است متقاضی خرید نان با همان کارتی که یارانه دریافت می‌کند، پرداخت را نیز انجام دهد اما میزان پرداخت و دریافت متفاوت خواهد بود.
در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت اعلام کرده بود که در ابتدا به حذف یارانه نهاده‌ها ورود می‌کند و در ادامه گندم و دارو در دستور کار است که  در همین رابطه اعلام  مسئولان سازمان برنامه و بودجه درباره کارت یارانه نان، برداشت‌های متفاوتی ایجاد کرد ولی مروری بر اظهارات قبلی مسئولان سازمان برنامه و بودجه و واکنش تازه این سازمان، تا حدودی جریان کارت یارانه را مشخص می کند.
پیش‌تر میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در این رابطه اعلام کرده بود که تمرکز فعلی دولت بر حذف ارز ۴۲۰۰ نهاده‌هاست و  در مورد دارو و نان در فاز دوم و بسته به مصوبه مجلس تصمیم گیری خواهد کرد.طبق توضیح وی، اگر کسی در نانوایی خرید نان انجام دهد، با کارت یارانه‌ای که در اختیار دارد، آن را حساب می‌کند؛ به طوری که به نانوا قیمت جدید پرداخت خواهد شد اما از خریدار همان قیمت قبلی کسر می شود.
رییس سازمان برنامه و بودجه این را هم گفته بود که راه‌اندازی سامانه مربوطه بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال بررسی است و در صورت نهایی شدن اجرا خواهد شد.این در شرایطی است که در تازه ترین واکنش به این موضوع، روابط عمومی سازمان برنامه بودجه نیز اعلام کرده که نه قرار است کارت نان صادر شده و نه کوپنی در دستور کار قرار گیرد بلکه اگر طرح نهایی شود، فقط مصرف کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می‌گیرد، نان یارانه‌ای هم خواهد خرید.
در حال حاضر گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، روغن خام و دانه‌های روغنی به همراه بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی با ارز ترجیحی وارد ایران می شود.گزارش های گمرک نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال حدود ۱۱.۱ میلیارد دلار از این اقلام با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است که بیش از ۵۷ درصد آن به نهاده‌های جو، ذرت و کنجاله سویا اختصاص دارد.در جریان بررسی ارز دولتی، کارشناسان بر ضرورت روند تدریجی اجرای این طرح تاکید دارند. به نظر می رسد با توجه به اهمیت موضوع نان، دستکم حذف ارز وارداتی گندم فعلا در دستور کار نباشد. میرکاظمی هفته گذشته در خصوص جزییات جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 کل کشور گفته بود: نمایندگان در این نشست سوالات خود را در ابعاد مختلف از جهت منابع مورد نیاز برای تامین مایحتاج مردم، نحوه توزیع و چگونگی پرداخت یارانه، حمایت از مردم در بحث کالاهای اساسی و دارو بعد از حذف ارز ترجیحی مطرح کردند.
وی ادامه داد: تلاش شد، از طریق دستگاه‌های مختلف پاسخ نمایندگان ارائه شود، برگزاری این جلسات برای اقناع نمایندگان به منظور حذف ارز ترجیحی لازم است و قرار شد، کارگروهی از کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی ابعاد گسترده این طرح تشکیل شود تا با کمک دستگاه‌های مختلف و سازمان برنامه و بودجه به سوالات نمایندگان به شکل دقیق تر و جزئی تر در جلساتی مجزا از کمیسیون تلفیق بودجه پاسخ داده شود و در نهایت جمع بندی آن در تلفیق ارائه شود تا نمایندگان در جریان قرار بگیرند.میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تا چه حد اطمینان می‌دهید که حذف ارز ترجیحی مشکلی را در سفره مردم ایجاد نکند، گفت: تلاش دولت براین است که ارز ترجیحی اثربخش شود زیرا این منابع متعلق به مردم است، اما متاسفانه اکنون بخشی از ارز 4200 تومانی به صورت نامناسب در کشور مصرف می شود و بخشی دیگر از آن یعنی کالاهای یارانه‌ای متعلق به مردم خارج از شبکه توزیع آن هم در آن سوی مرزها حتی تا 70 کیلومتر آن طرف تر توزیع می شود.
رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: باید برای اینکه این منابع متعلق به مردم به خود مردم برسد، بهترین شکل پرداخت و حمایت یارانه‌ای را به صورت مستقیم انجام داد. بخش بهداشت و درمان از طریق بیمه ها و در بخش کالاهای اساسی و نهاده های دامی که روی قیمت لبنیات، مرغ و گوشت تاثیر دارد، پرداخت‌ها به طور مستقیم به خود مردم انجام شود.وی افزود: دو نرخی بودن ارز و فاصله بین 4200 و تا حدود 27 هزار تومان عدد قابل توجهی است که موجب گستردگی فساد در این حوزه شده و باید قطع شود، البته در حال حاضر مذاکرات میان مجلس و دولت برای رسیدن به تفاهم در حال انجام است. 
میرکاظمی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با توجه به اهمیت دارو و گندم سیاست دولت برای حمایت از مردم چیست، اظهار کرد: اگر امسال بحث حذف ارز ترجیحی اجرایی شود، باز هم بحث دارو و گندم جزو حلقه آخر قرار دارد. البته زمان اجرای این طرح به مصوبه مجلس ارتباط دارد.وی گفت: پرداخت یارانه نان از طریق کارت به نانوا داده می شود و افراد نان را به همان قیمت قبل خریداری می‌کنند که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هنوز در حال و آماده سازی زیرساخت آن هستند تا به نحو اثرگذار انجام شود. فعلا بحث ارز نهاده ها مطرح است و موضوع گندم و دارو برای مرحله دوم قرار داده شده است.
 
قواعد کلی حاکم بر اضطرار در معامله
اضطرار، به وضعیت پیش‎آمده برای یک شخص به‎واسطه حوادث طبیعی یا درونی گفته می‎شود که شخص برای رهایی از مشقت تحمل‎ناپذیر آن، چاره‎ای جز اقدام به یک عمل حقوقی ندارد.
اضطرار در لغت به معانی مختلفی از قبیل ناچاری، درماندگی و احتیاج و درعلم حقوق، به‎معنای این است که انسان با وجود قصد انجام ندادن کاری، آن را از روی ناچاری انجام دهد. در واقع اضطرار مخالف اختیار است.اختیار به مفهوم انتخاب بهترین مصداق از بین دو یا چند چیز است؛ بدون آن که اجباری در کار باشد. اما اگر فردی در شرایط اضطرار باشد، نمی‎توان او را مختار دانست، چرا که اختیار در مقابل اضطرار است.مطابق با نظریه فقها، اضطرار، وضعیت پیش‎آمده برای یک شخص به‎واسطه حوادث طبیعی یا درونی است که برای رهایی از مشقت تحمل‎ناپذیر آن، شخص چاره‎ای جز اقدام به یک عمل حقوقی ندارد. به‎طور مثال شخصی برای تامین هزینه‎های سنگین درمان فرزندش مجبور می‎شود که خانه یا ماشین خود را بفروشد.

 اضطرار در معامله
قانونگذار در ماده ٢٠۶ قانون مدنی بیان می‎کند: «اگر کسی در نتیجه اضطرار اقدام به معامله کند، مکره محسوب نشده و معامله اضطراری معتبر خواهد بود.»مطابق با ماده فوق می‎توان این‎گونه بیان کرد که قانونگذار صرف حالت اضطرار را، اگر موجب انجام یک معامله شود، موثر در درستی یا نادرستی آن معامله نمی‎داند.طبق نظر اکثر حقوقدانان، معامله در حالت اضطرار نافذ (صحیح) است، اما کسی که از وضعیت او سوءاستفاده شده است، حق فسخ قرارداد را دارد.به نظر می‎رسد این نظریه با قواعد عمومی قراردادها منطبق‎تر است. زیرا جبران یا پیشگیری از وقوع ضرر به زیان‎دیده قراردادی، به وسیله اعطای اخیار فسخ معامله، امری منطقی به نظر می‎رسد.

 تفاوت اضطرار و سوءاستفاده از اضطرار
مطابق با قواعد کلی، در مورد تفاوت اضطرار و سوءاستفاده از اضطرار می‎توان این‌گونه بیان کرد که اگر فردی به‎دلیل اضطرار شخصا راضی شود چیزی را ارزان‎تر از قیمت آن در بازار بفروشد، اگر قیمت پیشنهادشده برای خرید یا فروش از سوی غیرمضطر (کسی که در شرایط اضطرار نیست) به حدی باشد که با قیمت آن کالا در بازار، تفاوت فاحش و خارج از معمولی داشته باشد، می‎‌توان این حالت را سوءاستفاده از اضطرار دانست. اما چنانچه قیمت پیشنهادشده برای فروش یا خرید از سوی غیرمضطر، تفاوت فاحشی با قیمت بازار نداشته باشد، این حالت سوءاستفاده از اضطرار نخواهد بود.در واقع سوءاستفاده از اضطرار، تحمیل قراردادی غیرعادلانه به فردی است که در شرایط اضطراری قرار دارد؛ به‏گونه‎ای که در نتیجه شرایط اضطراری موجود، برخلاف رضایت خود، به آن تن دهد.مطابق با ماده ١٠ قانون مدنی، یکی از حقوقی که قانونگذار برای افراد در نظر گرفته، اصل آزادی قراردادی است؛ بدین معنا که هیچ‎کس را نمی‎توان از انعقاد قرارداد منع کرد. یکی از مصادیقی که فرد می‎تواند از این حق خود سوءاستفاده کند، اعمال حق خود در برابر فرد مضطر است. یعنی از اضطرار مضطر سوءاستفاده کرده و بدین سبب، او را وادار به انجام معامله کند.

 ارکان و شرایط سوءاستفاده از اضطرار
ارکان و شرایط سوءاستفاده از اضطرار شامل مخدوش بودن رضایت؛ فقدان فشار مستقیم بیرونی؛ ناعادلانه بودن قرارداد؛ آگاهی طرف مقابل از وضعیت اضطراری و ارائه پیشنهاد ناعادلانه از سوی طرف قرارداد است.

 نظریات برخی از حقوقدانان
بر اساس اصل ۴۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «هیچ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.»با توجه به این اصل، هیچ کس نمی‎تواند از حق خود سوءاستفاده کند و در اجرای حق خود، موجب ضرر دیگری شود.مرحوم دکتر ناصر کاتوزیان در کتاب قواعد عمومی قراردادها عنوان کرده است که «برای اینکه بتوان سوءاستفاده از اضطرار را محقق دانست، بایستی طرف قرارداد از وضع اضطراری آگاه باشد و با تهدید به خودداری از کاری که در آن وضع، اهمیت ویژه‌ای دارد، اضطرار را وسیله استفاده نامشروع و تحمیل غیرعادلانه قرارداد، کرده باشد.»همچنین در بخش دیگری از این کتاب آمده است که «در حقوق ایران، فسخ بر اساس خیار غبن حکمی، تابع احکام و شرایط خاص خود است. به موجب ماده ۴۱۸ قانون مدنی، جهل مغبون به گزاف بودن تعهد خود و بهای متعارف مورد معامله، شرط استناد به خیار غبن است، در نتیجه در اینجا که در عمده موارد، طرف قرارداد از قیمت واقعی مورد معامله آگاه است و به دلیل قرار داشتن در وضعیت اضطراری تن به آن معامله داده است، استناد به خیار غبن خالی از وجه خواهد بود.»این استاد فقید حقوق، در کتاب خود این موضوع را نیز مطرح کرده است که «نظم عمومی و ممنوعیت سوءاستفاده از اضطرار بر مصلحت حفظ قراردادهای خصوصی غلبه می‌کند و نفوذ و صحت این نوع از قراردادها را با تردید جدی روبه‎ر‏و می‌سازد.»استاد سید حسین صفایی نیز بر این عقیده است که «برخی حقوق‌دانان بر این عقیده‌اند که شخص مضطر که از وضعیت او بهره‌برداری ناروا شده و مورد غبن فاحش قرار گرفته، برای جبران خسارت خود حق دارد، معامله را به استناد خیار غبن فسخ کند.»
 
آیا هدیه را می‌توان پس گرفت؟
یک کارشناس حقوقی در رابطه با پس گرفتن هدایای دوران نامزدی با تأکید بر اینکه هدایای مصرفی مانند غذا، لباس، عطر و... را نمی‌توان پس گرفت، گفت: عین هدایای غیرمصرفی مثل طلا را می‌توان مطالبه کرد و در صورتی هم که عین موجود نباشد قیمت آن قابل مطالبه است.
زینب السادات برقعی با بیان اینکه هبه بر اساس قانون مدنی به معنای این است که شخصی مالی را به صورت رایگان به دیگری تملیک کند، عنوان کرد: هدیه را می‌توان پس گرفت؛ زیرا هدیه در قالب عقد هبه است و یک عقد جایز است و هبه‏دهنده و هبه‏گیرنده هر زمان می‌توانند عقد هبه را به هم بزنند.
وی با بیان اینکه رجوع از هبه استثنائاتی دارد، گفت: در برخی موارد هدیه قابل رجوع نیست؛ مانند اینکه کسی که هدیه را می‌دهد، پدر و مادر هدیه‎گیرنده باشند.برقعی با بیان اینکه هبه معوض نیز قابل رجوع نیست، تصریح کرد: هبه معوض یعنی اینکه فرد در مقابل هدیه‌ای که دریافت می‌کند مالی دیگر را داده باشد.وی با بیان اینکه درصورتی که مال هدیه‎ شده از مالکیت هبه‎گیرنده خارج شده باشد مثلاً مال فروخته شده یا رهن داده شده باشد، نیز قابل رجوع نیست، ادامه داد: اگر در هدیه تغییری ایجاد شده باشد، مثلاً شمش طلا به کسی هدیه داده می‌شود و فرد آن را به شکل گردنبند درآورد، نیز هبه قابل رجوع نیست.
این کارشناس حقوقی اظهار کرد: اگر هدیه‎ کننده یا هدیه‎ گیرنده فوت کنند، هدیه دیگر قابلیت رجوع ندارد.وی با بیان اینکه عقد هبه می‌تواند به سه صورت سند رسمی، سند عادی و شفاهی باشد، اظهار کرد: اگر عقد هبه به‎صورت سند رسمی باشد که در آن، مورد هبه، واهب (هبه‎ دهنده) و متهب (هبه‎ گیرنده) مشخص است و رجوع از هبه آسان است؛ اما گاهی قرارداد هبه به صورت شفاهی است که برای اثبات آن به شهادت شهود نیاز است.
برقعی در رابطه با پس گرفتن هدایای دوران نامزدی تصریح کرد: در عرف تعریف‌های متفاوتی از دوران نامزدی وجود دارد و برخی افراد دوران عقد رسمی را هم نامزدی محسوب می‌کنند؛ اما در قانون دوران نامزدی از زمان خواستگاری تا عقد است که اگر در این دوران قرار ازدواج بهم بخورد، هدایایی که موجود است را می‌توان پس گرفت.وی با تأکید بر اینکه هدایای مصرفی مانند غذا، لباس، عطر و... را نمی‌توان پس گرفت، گفت: عین هدایای غیرمصرفی مثل طلا را می‌توان مطالبه کرد و در صورتی هم که عین موجود نباشد قیمت آن قابل مطالبه است.این وکیل پایه‎یک دادگستری در گفت‎وگو با ایسنا اظهار کرد: در صورتی که در دوران نامزدی یکی از طرفین فوت کند، هدایا قابل مطالبه نیستند.
وی یادآور شد: بعد از عقد رسمی، قوانین و استثنائات رجوع از هبه بین زن و شوهر همانند مردم عادی است و اگر بعد از طلاق، برای پس گرفتن هدایا توافق نکنند، می‌توانند به‎صورت قانونی آن را پس بگیرند.برقعی در رابطه با پس گرفتن مهریه نیز عنوان کرد: اگر زوج مالی را به عنوان مهریه به زوجه بپردازد، نمی‌تواند آن را پس بگیرد؛ زیرا مهریه دین است و قابل رجوع نیست.
وی درباره رجوع از بخشش مهریه توسط زوجه نیز بیان کرد: در صورتی که برداشت شود منظور زوجه بخشش بوده، عنوان هبه پیدا می‌کند و می‌تواند از بخشش رجوع کند. ولی اگر مفهوم ابراء پیدا کند و زوجه بگوید که من تو را از پرداخت مهریه بری می‌کنم، حق بازگشت ندارد.
 
رشد 170 درصدی برخورد با تغییر کاربری اراضی زراعی استان قزوین
رییس‎کل دادگستری استان قزوین، از رشد 170 درصدی برخورد با تغییر کاربری اراضی زراعی در این استان خبر داد.علی شعبانی اظهار کرد: در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‎ها، با ۸۹۵ مورد تغییر کاربری اراضی زراعی در استان قزوین برخورد قانونی شده است.وی افزود: این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۳۳۱ مورد بود که با اقدامات صورت‎گرفته در سال جاری ۱۷۰ درصد رشد داشته است.شعبانی تاکید کرد: دستگاه قضایی با افرادی که اراضی کشاورزی را به منطقه تفریحی و ویلا تبدیل می‌کنند، برخورد می‌کند. چرا که این تغییر کاربری‌ها علاوه بر کاهش تأمین منابع غذایی مردم در سطح کشور، باعث ایجاد وابستگی به کشور‌های بیگانه می‌شود.

توقیف محموله قاچاق دام زنده در آب‌های خلیج فارس  
رییس‎کل دادگستری استان هرمزگان از توقیف ۳ فروند قایق حامل ۱۲۰ رأس دام قاچاق در آب‌های خلیج فارس خبر داد.مجتبی قهرمانی از توقیف ۳ فروند قایق حامل ۱۲۰ رأس دام قاچاق در آب‌های خلیج فارس خبر داد و گفت: در این عملیات، علاوه بر توقیف شناور‌های مورد نظر، ۶ نفر از قاچاقچیان نیز دستگیر شدند.وی با تأکید بر اینکه قاچاق دام زنده و مولد، خسارات جبران‎ناپذیری به اقتصاد کشور و تولید ملی وارد می‌کند، اظهار کرد: خوشبختانه با اقدام به‎موقع دادگستری استان هرمزگان و عملیات ضربتی مأموران دریابانی، قاچاقچیان در تحقق نیت مجرمانه خود ناکام ماندند و از خروج این محموله‌های ارزشمند دام از مرز‌های کشور و خسارات ناشی از آن جلوگیری شد.

 کاهش 11 درصدی مصرف روزانه سوخت در هرمزگان
رییس‎کل دادگستری استان هرمزگان همچنین در دیدار با سردار غلامرضا جعفری، فرمانده انتظامی این استان بیان کرد: بر اساس آمارها، با تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با قاچاق سوخت در هرمزگان، مصرف سوخت روزانه استان، ۱۱ درصد کاهش یافت. وی با اشاره به راه‎اندازی دبیرخانه پرونده‎های مهم در دادگستری استان هرمزگان پیشنهاد کرد که به‎منظور رصد و پایش وضعیت پرونده‎های مهم که توسط نیروی انتظامی به دستگاه قضایی ارسال می‎شود و نیز مدیریت حواشی این‎گونه پرونده‎ها، واحد اداری مشابهی در نیروی انتظامی استان هرمزگان تشکیل شود و ضمن تعامل مشترک، وضعیت پرونده‎ها مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
«حمایت» از آخرین وضعیت مناطق درگیر کولاکو سیلاب گزارش می‌دهد
بسیج امکانات برای شهرهای گرفتار در برف و یخبندان
بارش گسترده برف و باران، همچنین وقوع کولاک موجب شده تا تردد در برخی از استان‌های کشور با مشکل روبه‌رو شود، ضمن اینکه این بارش‌ها موجب مسدود شدن بعضی از راه‌های روستایی شده است، مشکلاتی که باعث شده تا وزیر کشور دستور دهد اقدامات لازم در اسرع وقت برای رسیدگی به وضعیت شهرهای گرفتار در برف و یخبندان عملیاتی شود.
23 استان کشور از روز جمعه تحت تاثیر حوادث جوی از جمله بارش کولاک و برف، همچنین بارش باران و جاری شدن سیلاب بوده‌اند که از این تعداد ۱۴ استان نیاز به خدمات نیروهای امدادی داشته و دارند. آنگونه که مهدی ولی‌پور، رییس سازمان امداد و نجات از امدادرسانی بیان کرده است، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، کردستان، گیلان، لرستان و مازندران از جمله استان‌هایی هستند که نیروهای امدادی در آنها حضور یافته‌اند.

 مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستاها
این درحالی بوده که به‌نظر می‌رسد شرایط در دو استان آذربایجان شرقی و غربی دشوار تر بوده  اسست. به طور نمونه باید گفت؛ طبق اظهارات اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی بارش برف در مناطق استان مذکور موجب شده تا راه بیش از ۶۰ روستا در استان مسدود شود.البته در همان ساعات اولیه با حضور نیروهای امدادی و راهداری با انجام عملیات برف‌روبی و نمک پاشی تلاش شد تا راه‌های فرعی، اصلی، آزادراه و بزرگراه استان بازگشایی شوند.
در آذربایجان غربی نیز بارش سنگین برف موجب شد تا راه ۵۰ روستا در شهرستان خوی بسته شود. آنچه که اصغر کاظمی، مدیر راهداری وحمل و نقل جاده‌ای خوی در این خصوص با بیان اینکه به دلیل بارش شدید برف راه ۲۶ روستا در بخش صفائیه و منطقه آلند ،۱۳ روستا در بخش قطور و ۱۳ روستا در بخش مرکزی خود بسته شده، آن را تایید کرده است، ضمن اینکه وی بیان کرده است به علت برف و کولاک محور خوی به چالدران تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود و تردد در سایر  محورهای  اصلی خوی هم فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.البته پیش از این نیز ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفته بود که در پی بارش برف و کولاک، مسیر ارتباطی ۱۲۲ روستای این استان در چهار شهرستان مسدود شده است.ضمن اینکه باید گفت؛ امیر جعفر زاده، مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی هم روز گذشته از رهاسازی ۹۸ دستگاه خودرو گرفتار شده در برف و کولاک به استعداد ۳۰۰ نفر در محورهای نقده،ارومیه، نقده،پیرانشهر، اشنویه،ارومیه، تکاب،شاهین دژ،چالدران،آواچیق، توسط تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان سخن گفته است.

 تعطیلی مدارس در آذربایجان غربی
از سوی دیگر با توجه به اینکه بارش برف و سرمای شدید هوا موجب یخبندان شده، آموزش حضوری در پنج شهر آذربایجان غربی روز گذشته تعطیل شد و در این راستا مهدی محمد پور، رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش این استان هم  عنوان کرد که امتحانات نهایی طبق برنامه اجرا می شود و زمان برگزاری آزمون‌های داخلی در روز یاد شده هم به زودی اعلام خواهد شد. شرایط ایجاد شده به دلیل کولاک، برف و یخبندان موجب شد تا در این راستا احمد وحیدی وزیر کشور، در  دستوری از محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی بخواهد تا به فوریت نسبت به بازگشایی جاده‌ها و راههای مواصلاتی شهرستان و روستاهای این استان که در روزهای گذشته بارش های مداوم برف و باران باعث مسدون شدن آنها شده رسیدگی کند.

 آب گرفتی خانه‌ها و واحدهای تجاری در ایلام
علاوه بر آنچه که در زمینه شرایط جوی و مشکلات پیش آمده به دلیل بارش گسترده برف عنوان شد، بسیاری دیگر از مناطق دیگر کشور نیز در روزهای اخیر با وقوع سیلاب به دلیل بارش‌های شدید و مستمر باران مواجه بوده‌اند و براین اساس حتی برخی از خانه‌ها در استان‌های مختلف دچار آبگرفتگی شده است.

 خسارت جانی نداشته‌ایم
در این رابطه نیز محمدباقر محمدی، معاون سازمان امداد و نجات هلال‌احمر بیان کرده است که در استان ایلام در بخش کلات مورموری امدادرسانی‌ها به دلیل وقوع سیلاب ادامه دارد؛ تا جمعه شب 90 میلی‌متر بارش باران در منطقه اشاره شده داشته‌ایم که با توجه به وضعیت خاک این منطقه مذکور دچار سیلاب ناگهانی و آب وارد منازل مسکونی واحدهای تجاری و معابر شده است.البته این را هم باید بیان کرد که خوشبختانه در مناطق اشاره شده خسارت جانی رخ نداده اما برودت هوا در برخی استان‌ها به ویژه استان‌هایی که با وقوع بارش برف مواجه هستند موجب شده تا شرایط دشواری برای ساکنان آنها ایجاد شود.

 ضرورت امدادرسانی‌های فوری برای تامین مایحتاج
 براین اساس نیز وزیر کشور بر ضرورت امدادرسانی‌های فوری به خانواده‌هایی که با برودت هوا امکان دسترسی به شهر برای تامین مایحتاج و نیازهای عمومی شان را ندارند تاکید ویژه کند و در این خصوص از مدیران استانی درخواست داشته باشد که با بسیج امکانات و ظرفیت‌های استانی با تمام توان به حمایت از روستاها و ساکنان گرفتار در برف و یخبندان اقدام کنند، ضمن اینکه استانداران استان‌های شمالی هم باید با توجه به احتمال تداوم سامانه بارشی، آمادگی های لازم را برای کنترل شرایط و تقویت روند خدمات‌رسانی داشته باشند.
علاوه بر موارد اشاره شده؛ سرهنگ احمد شیرانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی هم  از بارش برف و باران در جاده‌های ۱۹ استان کشور خبر داده است و عنوان کرده رانندگان و مسافران در این شرایط جوی موجود تا حد امکان از انجام سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و در صورت ضرورت برای عبور از گردنه‌ها و محورهای برفگیر باید داشتن زنجیرچرخ را به همراه داشته باشند.به هر حال آنگونه که مسئولان عنوان کرده‌اند به دلیل وقوع شرایط جوی اشاره شده از روز جمعه تا صبح روز گذشته 
۸۵ تیم عملیاتی شامل ۲۹۳ امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر در ۵۳ منطقه به عبارتی چهار شهر، دو روستا و ٤٧ محور کوهستانی حاضر شده و به  سه هزار و 437 حادثه‌دیده امدادرسانی کردند.
 
آغاز پیش‌ثبت‌نام مدارس غیردولتی 
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به امکان انجام پیش‌ثبت‌نام مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آتی گفت: دریافت وجه بیش از نرخ مصوب تخلف و همچنین کارت به کارت کردن «شهریه» در مدارس و مراکز ممنوع است.سعید صالح اظهار کرد: توجه به این نکته لازم است که تا زمان ابلاغ شهریه جدید، ملاک دریافت شهریه سال آتی به صورت علی‌الحساب، شهریه سال جاری است.وی افزود: هرساله نرخ شهریه مدارس غیردولتی در سامانه مشارکت‌ها  درج می‌شود و اولیاء می‌توانند از آن مطلع شوند، ضمن آنکه شهریه در زمان ثبت‌نام ها در تابلویی نصب و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

استانداردهای آلایندگی اروپا برای خودروها اجباری می‌شود
معاون اجتماعی پلیس راهور گفت: قرار است استانداردها به ویژه استانداردهای آلایندگی اروپایی از اسفندماه امسال اجباری شود و خودروها بر اساس کیفیت ستاره‌دار شوند.سرهنگ عین الله جهانی، عنوان کرد: تا سازمان استاندارد و محیط زیست تأیید نکند ما هیچ خودرویی را پلاک نمی‌کنیم ولی مساله این است که اینها حتماً باید نظارت داشته باشند خودرو اول تولید می‌شود و بعد به خط تولید می‌رسد اما مگر خط تولید نمی‌تواند انحرافی داشته باشد؟

مصرف آنتی بیوتیک‌ها باید اصلاح شود
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌ها باید اصلاح شود، گفت: مقاومت میکروبی ابرچالش نظام‌های سلامت دنیا است.محمد مهدی گویابا بیان اینکه استفاده بی رویه، نادرست و نامناسب از داروهای ضد میکروبی وضعیت را روز به روز پیچیده‌تر و بدتر کرده است، گفت: تهدید مقاومت میکروبی مربوط به آینده نیست و ما هم اکنون در مرکز این تهدید قرار داریم. 

فعالیت حضوری دانشگاه‌ها و مدارس
استاندار تهران از تصمیم برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های استان تهران خبر داد. محسن منصوری در ادامه اظهار کرد: 90 درصد مدارس استان تهران آمادگی بازگشایی دارند. البته به طور متوسط دانش آموزان اکنون دو روز به مدرسه می‌روند، اما بنا شد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی موضوع حداکثر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در تهران و استان تهران به صورت جدی دنبال شود. وی همچنین بیان کرد: در خصوص برگزاری مسابقات ورزشی ملی نیز مقرر شد حضور تماشاگران را به صورت حداقلی در ورزشگاه‌ها داشته باشیم.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
شرط تخصیص کاغذ یارانه‌ای به ناشران
تخصیص کاغذ یارانه‌ای به ناشران با توجه به هزینه‌های بالای تهیه کاغذ از بازار آزاد موضوع مهمی است که این روزها متولیان امر تلاش دارند تا با نظارت دقیق بر این امر از ناشران و البته خریداران این دسته از محصولات فرهنگی حمایت کنند.
چندی قبل بود که اعلام شد؛ در دوره جدید کمیته تخصیص کاغذ، موضوع شمارش آثاری که قبلا به آنها کاغذ یارانه‌ای تخصیص داده شده است به عنوان شاخص اصلی بررسی تخصیص جدید به شمار می رود و براین اساس به ناشرانی که هنوز شمارش تخصیص‌های قبلی آنها به حداقل ۸۰ درصد از مجموع دریافتی نرسیده باشد، تخصیص جدید داده نخواهد شد. آنچه که موجب شد تا در  جلسات جلسات کمیته تخصیص، توزیع و نظارت بر کاغذ  درخواست ۹۸ ناشر به دلیل نداشتن حداقل مطلوب شمارش، پذیرفته نشود.

 تشدید نظارت و حساسیت‌ها بر توزیع کاغذ
این در حالی بوده که اکنون نیز علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از تشدید نظارت و حساسیت‌ها بر توزیع کاغذ یارانه‌ای سخن گفته است و اینکه واردات کاغذ در کارگروه کاغذ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود و بحث تخصیص، توزیع و نظارت به خانه کتاب و ادبیات ایران واگذار شده که کمیته مربوطه در این نهاد پیگیری امور آن را عهده دار است.
در این میان اشاره به این موضوع ضرورت دارد که تهیه کاغذ و بهای آن توسط ناشران به طور مستقیم بر بهای تمام شده کتاب موثر بوده و در ادامه این روند نیز آنچه که گفته شد بر سرانه مطالعه افراد در کشور تاثیرگذار است، زیرا که افزایش بهای کتاب، آنچه که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم موجب خواهد شد تا خرید و مطالعه کتاب از برنامه‌ریزی‌های بسیاری از خانواده‌ها حذف شود. آن هم در شرایطی که نباید فراموش کرد سرانه مطالعه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور بوده و میزان سرانه مطالعه در کشور ما اهمیت خاصی دارد. برای مطالعه به ابزاری به اسم کتاب نیاز داریم که یکی از انواع آن را می‌توان کتاب کاغذی دانست. 

 تخصیص، تولید و واردات با وزارت ارشاد است
در این راستا و با هدف نظارت بیشتر اکنون رمضانی از شرط دیگری برای تخصیص کاغذ یارانه‌ای به ناشران سخن گفته است، اینکه ناشران باید از سهمیه دریافتی کاغذ قبل، به طور کامل استفاده کرده باشند. 
در این زمینه البته مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به موضوع دیگری در این رابطه اشاره کرده است، اینکه ما فرآیند توزیع را مثل گذشته از طریق اتحادیه ها و نظارت را هم از طریق خانه کتاب انجام می دهیم، ناشر به دنبال چاپ کتاب درخواست اعزام ناظر می‌دهد و پس از انجام نظارت و شمارش اگر مجموع شمارش ناشر از مجموع دریافتی کمتر از ۸۰ درصد باشد، به وی کاغذ تعلق نمی‌گیرد، همه ناشران در پروفایل خود در سامانه می توانند ببینند که به چه دلیلی کاغذ دریافت نکرده یا چقدر کاغذ دریافت خواهند کرد. این نحوه تخصیص هم مطابق با درخواستی است که ناشر روی سامانه ثبت کرده است. موضوع نظارت به ما واگذار شده است اما مساله تخصیص، تولید و واردات همچنان در اختیار معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
به این ترتیب و طبق آنچه که بیان شد در این فرایند خانه کتاب و ادبیات ایران ناشران دریافت کننده کاغذ را انتخاب نمی‌کند، بلکه ناشران کاغذ مورد نیاز خود را بر اساس کتابی که قصد انتشار آن را دارند در سایت درخواست می کنند و سپس در جلسه تخصیص کاغذ درخواست‌ها بررسی می‌شود.

 الزام ناشران به درج یک عبارت
علاوه بر موارد اشاره شده به این موضوع نیز باید پرداخت که طبق اعلام کمیته تخصیص کاغذ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطابق آیین‌نامه، تمامی ناشرانی که از کاغذ یارانه‌ای استفاده می‌کنند ملزم به استفاده از عبارت «این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده است» بوده‌‌اند، این در حالی است که گفته می شود، پیش‌تر بر انجام این موضوع نظارت کافی نشده است. لذا به ناشران دریافت‌کننده کاغذ تاکید شده است از این پس تنها کتاب‌هایی مورد شمارش قرار می‌‌گیرند که عبارت فوق در شناسنامه کتاب چاپ شده باشد. همچنین برای بررسی‌های بعدی ارائه یک نسخه از کتاب چاپ‌شده با کاغذ یارانه­‌ای، به مأمور شمارش الزامی است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال