امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
رمزپول ملی به‌زودی عرضه می‌شود
دستورالعمل رمزریال هفته گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب شد و طبق اظهارات مقام های مسئول به زودی نیز شاهد عملیاتی شدن و راه‌اندازی آن خواهیم بود. 
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی روز گذشته از انتشار رمز‌پول ملی در آینده نزدیک خبر داد. مهران محرمیان در هفتمین همایش مالی اسلامی با بیان اینکه برای مدل جدید رمز ارزها باید به ابعاد نظارتی، فناوری، حقوقی و قانونی و فقهی، اقتصادی و ارزی توجه‌ ویژه داشته باشیم، اظهارداشت: رمز ارز موضوعی بین‌پدیده‌ای است بنابراین یا باید با مدل سازی جدید یا مدل های موجود در دنیا تلاش کنیم تا رمزارز را توصیف کنیم. این در حالی است که مدل‌های موجود دارای کمبود و مشکل هستند و کارایی لازم را ندارند.
وی تصریح کرد: سال ۹۸ با ابلاغ مصوبه‌ای از سوی مرکز ملی فضای مجازی پروژه‌ای را آغاز کردیم که بررسی آینده‌پژوهی رمزارز با استفاده از ابزارهای سناریونگاری بود. این ابزار برای موضوعاتی استفاده می‌شود که از آینده محتمل دقیق آن موضوع شناختی نداریم.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، گفت: در این سناریونگاری اصل براین است که بتوانیم پارامترهایی را انتخاب کنیم که کنترل پذیر توسط ما نیستند اما درعین حال در آن موضوع بسیار مهم‌ هستند. در نهایت دو پارامتر را برای این موضوع استخراج کردیم؛ نخست میزان اقبال مردم به رمزارزها و پارامتر دوم میزان اقبال حاکمیت به رمزارزها.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: براساس این دو پارامتر، فضای بازی را به ۴ قسمت آب، باد، خاک و آتش تقسیم کردیم. در سناریوی آب مردم اقبال بسیاری نسبت به این حوزه دارند و حاکمیت‌ها نیز آن را پذیرفته‌اند و به آن اقبال دارند. در سناریوی آتش مردم اقبال دارند اما حاکمیت‌ها اقبالی به آن ندارند و حتی با موارد سلبی با آن برخورد می‌کنند. در سناریو سوم یعنی باد، نه مردم و نه حاکمیت اقبالی به رمزارزها ندارند. سناریوی خاک نیز مردم به آن اقبال ندارند اما حاکمیت اقبال زیادی دارد.
وی افزود: توصیفاتی برای این ۴ سناریو تعریف کردیم که آنها را به برخی نشانه‌ها مجهز کردیم که چگونه متوجه شویم به کدام یک از سناریوها حرکت می‌کنیم و با مشخص شدن سناریو مورد نظر، تلاش کردیم وظایف حوزه‌های مختلف حاکمیتی را احصا کنیم که این موضوع به تصویب مرکز ملی فضای مجازی رسید.
محرمیان گفت: از صاحب‌نظران میخواهیم نگاه مثبت و منفی متعصبانه به حوزه رمزارزها را کنار بگذارند و براساس هرکدام از این ابزارها که قبول دارند، تلاش کنند سناریوهای محتمل حوزه را استخراج کنند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر رمزارزها کل دنیا را بگیرد در GDP کشورها چه تاثیری خواهد داشت؟ سبک زندگی مردم چه تغییری می‌کند؟ برای بانک‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ برای مردم نیازمند جامعه چه برنامه ای داریم؟ پاسخ این پرسش‌ها باید از سوی پژوهشگران حوزه رمزارز پاسخ دهی شود.
وی تصریح کرد: بنده هم در این باره معتقد هستم باتوجه به آنچه که در این‌ روزها در این‌ حوزه شاهد هستیم، به نظر من دنیا در حالت تعادلی بین تمرکز زدایی و وضعیت فعلی متوقف خواهد شد که این نقطه تعادلی می‌تواند پدیده‌ای مانند رمز پول بانک مرکزی‌هایی ‌باشد که در ایران نیز کارهای خیلی خوبی برای آن انجام شده و مصوبه شورای پول و اعتبار دارد و امیدواریم به‌زودی بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.
رییس کل بانک مرکزی نیز دیروز در حاشیه هفتمین همایش مالی اسلامی با بیان اینکه رمزپول یا همان رمزریال توسط بانک مرکزی انتشار می یابد، عنوان کرد: مصوبات و دستورالعمل مربوطه در شورای پول و اعتبار تصویب شده و در آینده نیز عملیاتی خواهد شد. همچنین در رابطه با سایر رمزدارایی ها موضوع در دولت و کمیسیون مربوطه در حال بررسی است. 
علی صالح آبادی با اشاره به جلسه با رئیس جمهور با مدیران شبکه بانکی کشور گفت: در صورتی که افراد دارای رتبه اعتبارسنجی مناسب باشند به طور ویژه تسهیلات خرد، سهل تر به آنها پرداخت می شود.وی افزود: البته ما در حال حاضر امکان وثایق سهل را فراهم کردیم. اما الزام بیشتری در این زمینه برای بانکها در نظر خواهیم گرفت. باید تأکید کنم که مشروط به رتبه اعتباری مناسب مشتری، لزوماً‌ نیازی نیست که وثایق زیادی از وی دریافت شود و با روش های دیگر و حداقل وثایق، تسهیلات خرد می تواند به مشتری پرداخت شود. لذا ما بر روی مدل های مرتبط کار خواهیم کرد و در آینده نزدیک مجموعه ای از مقررات و قوانین را به شبکه بانکی ابلاغ خواهیم کرد تا دسترسی مردم تسهیل شود.
وی با اشاره به سایر مسائل طرح شده در جلسه با رئیس جمهوری گفت: نکات متعددی در جلسه با رئیس جمهوری مطرح شد از جمله آنکه بانکها باید تسهیلات را به سمت بخش های مولد در حوزه اقتصادی چه حوزه های تولیدی یا خدماتی هدایت کنند و این امر بایستی جز اولویت های پرداخت تسهیلات شبکه بانکی باشد. صالح آبادی افزود: همچنین رئیس جمهور تأکید ویژه ای بر بهبود وجهه نظام بانکی داشتند چراکه بانکها خدمات ارزنده ای را ارائه می کنند و در این باره خود بانکها نیز ضروری است خدمات خود را بهتر به جامعه معرفی کنند. همچنین لازم است دسترسی مردم به تسهیلات خرد و با وثایق سهل امکان پذیر شود. وی خاطرنشان کرد: بحث عدالت بانکی و تحول در فرایندها، نگاه تحولی به نظام بانکی، ارتباط بانکها با بانک مرکزی و مشتریان و سایر ذی نفعان از دیگر موارد مدنظر رئیس جمهوری است که باید بهبود یابد. همچنین بحث کفایت سرمایه بانکها، اصلاح ناترازی نظام بانکی و اصلاح نظام بانکی از جمله محورهای مدنظر رئیس جمهور بود. 
صالح آبادی در ادامه تأکید کرد: هدایت تسهیلات به سمت سرمایه گذاری های تولیدی و مولد و تأکید ایشان بر این مهم که بانکها امانت دار مردم هستند از دیگر مواردی بود که رئیس جمهوری به آن اشاره کردند. از این رو رئیس جمهوری بانکها را به عنوان مجموعه ای که سرمایه های مردم و منابع مردم در آنهاست تلقی کردند و لذا بانکها باید در این زمینه شرایط را بهبود بخشند. 
رییس کل بانک مرکزی در خصوص دیگر مباحث طرح شده از سوی ریاست جمهوری گفت: یکی دیگر از مواردی که در جلسه  با رئیس جمهوری مطرح شد، موضوع واحدهای تعطیل شده و در اختیار بانکها بود، از این منظر تصمیم بر آن شد که بانکها یا این واحدها را فعال کنند و یا این واحدها به بخش خصوصی واگذار شود. همچنین ایشان تأکیداتی درباره بانکداری اسلامی و تقویت جریان تقویت قرض الحسنه و نقش بانک های قرض الحسنه در این باره داشتند.وی با اشاره به عملکرد سامانه نیما تأکید کرد: معاملات در سامانه نیما براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و بانک مرکزی دخالتی در تعیین نرخ ندارد. این بازار است که نرخ را تعیین کند. اما طبیعی است که میان نرخ نیما و نرخ بازار متشکل معاملات ارزی اختلافی وجود داشته باشد. چراکه در بازار نیما، حوالجات عرضه می شود و در بازار متشکل معاملات ارزی اسکناس خرد است.رییس کل بانک مرکزی در خصوص تاکید رئیس جمهوری بر معرفی بدهکاران بانکی گفت: لیست بدهکاران عمده بانک‌ها در صورت‌های مالی بانک‌ها در سامانه کدال منتشر می‌شود.
 
هیچ‌کدام از استان‌های کشور قطعی گاز ندارند
جواد اوجی وزیر نفت با اعلام  با تلاش همکاران در هیچ‌کدام از استان‌های کشور با قطعی گاز یا مشکل در تأمین سوخت صنایع روبه‌رو نبوده‌ایم”، گفت: از مردم تقاضا داریم همان‌گونه که تاکنون کمک کردند در ادامه مسیر هم خادمان خود در شرکت ملی گاز ایران را یاری کنند.وی اظهار داشت: مقدار تزریق گاز شیرین به خطوط سراسری کشور روزانه 840 تا 850 میلیون مترمکعب است.
اوجی افزود: بر اساس گزارشی که ارائه شد روزانه بیش از 580 میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، صنایع غیرعمده و حمل‌ونقل مصرف شده و بیش از 125 میلیون مترمکعب گاز در اختیار نیروگاه‌ها قرار گرفته است.وزیر نفت تصریح کرد: حجم گاز تحویلی به نیروگاه‌ها امسال نسبت به پارسال روزانه 20 میلیون مترمکعب افزایش یافته که افزون بر کاهش مصرف سوخت مایع به محیط زیست هم کمک کرده است.اوجی با اعلام "با تلاش همکاران در هیچ‌کدام از استان‌های کشور با قطعی گاز یا مشکل در تأمین سوخت صنایع روبه‌رو نبوده‌ایم”، تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم همان‌گونه که تاکنون کمک کردند در ادامه مسیر هم خادمان خود در شرکت ملی گاز ایران را یاری کنند.
وی به کاهش شدید دمای هوا در  21 استان اشاره و با تأکید بر "شبکه گاز کشور هم‌اکنون پایدار است"، یادآوری کرد: سال گذشته در دی‌ماه نیروگاه‌ها به‌دلیل تأمین نشدن سوخت با خاموشی روبه‌رو شدند، اما امسال چنین اتفاقی رخ نداده است. وزیر نفت مقدار برداشت از ذخایر شوریجه و سراجه را بیش از  25 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: همچنین سوآپ گاز در حال انجام است، هم‌اکنون روزانه 4.5 میلیون مترمکعب گاز از شمال شرق کشور از ترکمنستان دریافت می‌کنیم و با خط لوله شمال غرب کشور به آذربایجان تحویل می‌دهیم.اوجی با بیان اینکه مردم نقش اساسی در مصرف بهینه گاز دارند و هرچقدر کمتر مصرف کنند، گاز بیشتری در اختیار صنایع و پتروشیمی‌ها برای تبدیل به ارزش افزوده قرار می‌گیرد و به رشد اقتصادی کمک می‌کند، تصریح کرد: البته مردم تاکنون نهایت همکاری را داشتند، اما جا دارد بیشتر همکاری کنند.وی با اشاره به اینکه مصرف گاز در بخش‌های خانگی، نیروگاهی و صنایع 10 تا 12 درصد رشد داشته است و متأسفانه به‌دلیل سرمایه‌گذاری نکردن، مقدار تولید گاز همانند پارسال است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران توسعه میدان پارس شمالی، تکمیل میدان پارس جنوبی از جمله فاز 11 و میدان گازی کیش در برنامه است و ان‌شاء‌الله ظرف دو سال آینده مقدار تولید گاز افزایش می‌یابد.

آماده ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مناطق مرزی هستیم
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ایجاد شهرک صنعتی در مناطق مرزی دو کشور با مدیریت مشترک نیز بارها موردبحث قرار گرفته و آمادگی برای انجام این اقدام وجود دارد. وی  با اشاره به روابط عمیق ایران و عراق، گفت: جلسات متعددی با فعالان اقتصادی داشته‌ام، بخشی از آن‌ها که در عراق کار می‌کنند از مشکلاتی که در بخش اجرا داشته‌اند صحبت کرده‌اند که هر چه سریعتر موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو‌کشور برای رفع این مشکلات در دستور کار قرار گیرد . وی افزود: بخش‌های خصوصی و دولتی معتقد هستند که باید مشکلات در عراق برطرف شود تا ورود سرمایه‌گذاران در موارد مورد نیاز این کشور تسهیل شود.  پورابراهیمی، ادامه داد: مسئله تضمین سرمایه‌گذاری در عراق باید مدنظر قرار گیرد تا امکان این همکاری فراهم شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایجاد شهرک صنعتی در مناطق مرزی دو کشور با مدیریت مشترک نیز بارها موردبحث قرار گرفته است و آمادگی برای این منظور نیز وجود دارد.

دولت برای خانه دار کردن کارگران تدبیر کند
آرا شاوردیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به عدم تناسب اجاره بها با درآمدهای خانواده‌ها گفت: افزایش اجاره بها در حالی قشر کم درآمد جامعه را تحت فشار قرار می‌دهد که حقوق این افراد که عموما هم مستاجر هستند، متناسب با رشد اجاره مسکن رشد نداشته است.وی  در رابطه با وضعیت اجاره بها مسکن گفت: در حال حاضر با رشد افسارگسیخته ای در حوزه اجاره بها مسکن مواجه هستیم و با گذشت زمان به دلایل متعدد شاهد رکورد زدن‌های متوالی در گرانی هستیم؛  این رشد 
سرسام آور فشار زیادی را به اقشار ضعیف، کم درآمد و دهک های پایین جامعه وارد می‌کند و حتی ممکن است بیش از 60 درصد درآمد هر خانواده صرف پرداخت اجاره بها مسکن می‌شود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم تناسب اجاره بها با درآمدهای خانواده‌ها تصریح کرد: افزایش نرخ‌های بازار اجاره طی چهار سال گذشته در حالی فشار به خانوارهای مستاجر را افزایش داده که سطح دستمزد جامعه کارمندی و کارگری که اغلب از اقشار اجاره‌نشین هستند متناسب با رشد قیمت اجاره افزایش نداشته است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه هزینه اجاره برای مستاجران معیشتشان را با مشکل اساسی روبرو کرده است،  اضافه کرد: البته دولت گام های خوبی برای کنترل اجاره بها در دوران شیوع کرونا برداشته و با تعیین سقف قیمتی برای اجاره‌بها، تمدید خودکار قراردادها و همچنین پرداخت ودیعه مسکن تا حدودی کمک حال مستاجران بوده اما در بازاری که خلا نظارت جدی وجود داشته باشد، تمامی این ایده های سلبی با شکست مواجه می‌شود، کما اینکه گزارش ها نشان می‌دهد علی رغم تعیین سقف 25 درصد برای اجاره بها، این مهم در هیچ یک از ماه‌ها محقق نشده و تورم اجاره به مراتب بیش از این میزان و تقریبا دو برابر بوده است.
شاوردیان با تاکید بر اینکه دولت باید برای خانه‌دار کردن اقشار کارگری تدبیر کند افزود: در حال حاضر برای ثبت نام در خانه های طرح نهضت ملی مسکن پایتخت آورده ای 150 میلیون تومانی نیاز است؛ برای ساخت خانه‌ها به سرمایه نیاز است اما انتظار داریم دولت که عنوان مردمی بودن را یدک می‌کشد، حداقل برای اقشار کم درآمد آورده کم‌تری در نظر بگیرد چرا که تامین چنین مبلغی در شرایط فعلی که عملا پس انداز برای قشر کم درآمد غیر ممکن بوده، بسیار دشوار است.
 
دلار صرافی ها به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت
نرخ دلار دیروز  در صرافی‌های بانکی با ۲۸۲ تومان کاهش، با نرخ ۲۵ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو در ساعت ۱۴ دیروز با افت قیمت برابر با ۲۹ هزار و ۲۵۷ تومان بود.  قیمت خرید هر دلار دیروز ۲۵ هزار و ۴۶۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۷۸ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۷۴۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۹۸۳ تومان بود.
این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۴۴۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۷۱۳ تومان اعلام شد.
همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۱۸۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۶۸۶ تومان معامله شد. در بازار آزاد نیز نرخ دلار 27 هزار  و 600  تومان بود.

محدوده قیمت موبایل 
رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ضمن ارائه توضیحاتی درباره تفاوت قیمت دلاری و ریالی تلفن همراه در کشور، محدوده قیمت موبایل را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۵۵ میلیون تومان عنوان کرد.حبیب الله اسدی با بیان اینکه محدوده قیمت تلفن‌های همراه هوشمند از حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۵۵ میلیون تومان است، اظهار کرد: به طور کلی هزینه‌های قانونی واردات، مالیات، هزینه خدمات و سود واردکننده و توزیع کننده به قیمت دلاری کالا اضافه می‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
به گفته وی این هزینه‌ها شامل پنج درصد حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که در زمان واردات دریافت می‌شود. سقف سود قانونی واردکننده ۱۵درصد، عمده فروشی ۳درصد و خرده فروشی نیز ۷ درصد است،  اما به دلیل رقابت بالا و نیاز به گردش بازار، عموما واردکننده و خرده فروش بیش از یک تا ۲ درصد سود دریافت نمی‌کنند.
اسدی در ادامه درباره وضعیت بازار در پی نوسانات اخیر بازار ارز، گفت: کاهش و افزایش قیمت ارز در بازار آزاد مرجع واردات قانونی نیست. در واقع ارز مورد نیاز واردات کالاها از سامانه نیما تخصیص داده می‌شود و قیمت موبایل نیز متناسب با نرخ همین ارز تغییر می کند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که با وجود کاهش نرخ ارز  در بازار آزاد طی روزهای اخیر،  اما همچنان شاهد روند افزایشی نرخ ارز در سامانه نیما هستیم. در واقع این اتفاق به خودی خود باید نرخ تمام شده موبایل در کشور را افزایش می‌داد، اما رقابت در بین شرکت‌ها باعث ثبات قیمت در بازار شده است.وی در ادامه تاکید کرد که با توجه به استفاده وارد کنندگان از ارز نیمایی، کاهش ارزش پول ملی و رقابت در بازار، قیمت موبایل در ایران پایین‌تر از کشورهای منطقه است.

رکود در بازار خودرو
بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد قیمتها نسبت به هفته گذشته نوسان داشته است به نحوی که پراید 111 به مرز 190 میلیون تومان رسیده و با قیمت 188 میلیون تومان به فروش می‌رسد.همچنین رانا ال ایکس با قیمت 249 میلیون تومان، ساینا 193 میلیون تومان، تیبادو 187 میلیون تومان، کوئیک دنده ای 196 میلیون تومان، پژو207اتوماتیک 552 میلیون تومان، پژو 206 صندوقدار 335 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 334 میلیون تومان، پژو پارس 284 میلیون تومان معامله می شود.علاوه بر این  سمند ال ایکس 260 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس 275 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو 268 میلیون تومان، رانا پلاس 273 میلیون تومان، دنا معمولی 362 میلیون تومان، دنا پلاس دنده ای توربو 496 میلیون تومان و پژو 207 دنده ای 360 میلیون تومان به فروش می رسد.

افزایش قیمت جوجه
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه به ۱۰ هزار تومان رسیده است، گفت: اراده لازم برای برخورد با واحدهای مرغ مادر متخلف و دلال بازی موجود در بازار جوجه وجود ندارد.حبیب اسدالله نژاد با بیان اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که اصلاح نظام یارانه‌ای چه زمانی قرار است اجرایی شود، گفت: از شنبه هفته جاری بارگذاری نهاده ذرت در سامانه بازارگاه آغاز شده و طبق اعلام مسئولان بارگذاری کنجاله سویا نیز تا اواخر هفته جاری انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: بر اساس آنچه که به ما اعلام شده طراحی کارت اعتباری برای خرید محصولات پروتئینی از جمله مرغ، تخم مرغ، گوشت و لبنیات در دستور کار دولت قرار دارد و سه ماه بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای این طرح اجرا می‌شود و بر این اساس کارت مذکور به میزان مشخصی شارژ می‌شود تا مردم بتوانند محصولات پروتئینی و لبنی مورد نیازشان را با این کارت تهیه کنند.اسدالله نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده هم اکنون بین ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان است، گفت: قیمت مرغ گرم نیز بین ۲۷ تا ۳۱ هزار تومان است.
وی با بیان اینکه قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده است، از نابسامانی‌ها در بازار جوجه یک روزه انتقاد کرد و با بیان اینکه قیمت این نهاده به ۱۰ هزار تومان در هر قطعه رسیده است، افزود: متأسفانه قیمت جوجه همچنان برای رأس حدود ۴هزارتومان بالاتر از نرخ مصوب هم به فروش می‌رسد و پیگیری‌های ما برای حل این چالش هنوز به نتیجه نرسیده است.اسدالله نژاد گفت: متأسفانه اراده لازم بر برخورد با واحدهای مرغ مادر متخلف و دلال بازی موجود در بازار جوجه وجود ندارد.
وی تصریح کرد: متأسفانه در این زمینه با یک دو قطبی مواجه هستیم و همان قدر که روی تولیدکنندگان مرغ فشار وجود دارد، بازار جوجه کاملاً رها شده و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت هیچ نظارتی بر بازار این نهاده ندارند و اراده‌ای برای کنترل قیمت جوجه که نقش مهمی بر قیمت تمام شده مرغ دارد، وجود ندارد و مرغداران ما در حال زیان هستند چرا که قیمت تمام شده تولید برای آنها افزایش پیدا کرده اما قیمت فروش به علت افزایش عرضه و تولید مازاد به شدت کاهش یافته و در برخی از استان‌ها تا ۴٠٠٠ تومان هم زیر قیمت تمام شده نیز رسیده است.
همچنین قیمت مرغ گرم در خرده‌فروشی های سطح شهر تهران کیلویی ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان است. همچنین در میادین میوه‌ و تره بار نیز مرغ گرم با نرخ تنظیم بازاری ۲۷هزار و۷۷۰ تومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود.لازم به ذکر است که قیمت مرغ منجمد تنظیم بازاری در میادین میوه‌ و تره بار نیز کیلویی ۲۰ هزار تومان است. نرخ مصوب هر کیلو مرغ گرم بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار ۳۱ هزار تومان و مرغ منجمد نیز ۲۰ هزارتومان است.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
اومیکرون دلیل ۴۳درصد موارد ابتلا به کرونا
در حالی که پیش از این تصور می‌شد، ابتلا به سویه جدید بیماری کرونا به عبارتی اومیکرون می‌توان خفیف و بدون موارد مرگ و میر باشد اما اکنون با افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید19 با این سویه جدید، به نظر می‌رسد نه تنها سیگنال‌های بروز موج ششم قوت گرفته است، بلکه گفته می‌شود با افزایش درصد موارد ابتلا به اومیکرون در میان مبتلایان به کرونا احتمال افزایش بیماران، بستری‌ها حتی فوت ناشی از این سویه قوت گرفته است.
براساس اظهارات دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹، این روزها حدود ۴۰ درصد از موارد کرونایی که در کشور در حال گردش بوده، از نوع سویه اومیکرون است، این در حالی بوده که اگرچه پیش از این، چنین باوری رواج پیدا کرده بود که این احتمال که اومیکرون شرایطی بحرانی برای مبتلایان ایجاد کند، بسیار پایین است، ولی اکنون براساس سخنان محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت باید دانست که اگرچه نشانه‌های بالینی ابتلاء به سویه اومیکرون در موارد سرپایی با سویه‌های دیگر کرونا تفاوت دارد، اما علائم آن در وضعیت بستری و حالت شدید بیماری با سویه‌های دیگر کرونا یکسان است.

شناسایی ۳۱۶۳ بیمار جدید 
طبق معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۱۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۳۸ نفر از آنها بستری شدند. آماری که در تعداد مبتلایان حکایت از افزایش قابل توجه بیماران دارد. براین اساس باید گفته مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۱۹۶ نفر رسیده است. این در حالی بوده که متاسفانه در بازه زمانی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰ بیمار مبتلا به کرونا نیز جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تعداد جان‌باختگان این بیماری ۱۳۲ هزار و ۹۵ نفر شده است، البته خوشبختانه از ابتدای بروز اپیدمی کرونا در کشور تاکنون ۶ میلیون و ۶۶ هزار و ۸۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی بوده که یک هزار و ۳۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت و درمان قرار دارند. از سوی دیگر اشاره به این موضوع ضرورت دارد که تا به امروز ۴۳ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۳۳۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
​​​​​​​
 هشدار درباره احتمال افزایش بیماران و فوت مبتلایان
آنچه باید آن را هشداری جدی برای مقابله با این سویه جدید و البته رعایت دقیق دستورالعمل‌ها دانست، زیرا که شرایط موجود در برخی از کشورهای جهان که پیش از ما دچار ویروس جهش یافته جدید کرونا شده‌اند، نشان می‌دهد، احتمال افزایش چشمگیر بیماران به دلیل دچار شدن به اومیکرون و بازگشت به روزهای سخت در مراکز درمانی همچنان وجود دارد. شرایطی که این روزها به طور مثال آمریکا با ان مواجه است، کشوری که با وجود واکسیناسیون گسترده اکنون با شدت گرفتن مبتلایان کووید۱۹ به‌خصوص سویه اومیکرون شمار بستری‌شدگان در بیمارستان‌هایش به حدی رسیده است که ناگزیر نیمی از بیمارستان‌ها در این کشور به علت کمبود تخت پذیرش بیمار ندارند.اکنون نیز در مورد شرایط موجود در کشورمان بعد از وقوع مواردی از فوت مبتلایان به سویه اومیکرون، یوسفیان بیان کرده است که اگرچه پیش از این تمام صاحب‌نظران اعلام کرده بودند که شدت اومیکرون بسیار کمتر از سویه دلتا است، اما به هیچ عنوان با یک سرماخوردگی قابل مقایسه نیست. به طوری که هم می‌تواند بیماری شدید و هم مرگ به دنبال داشته باشد. باید توجه داشت؛ زمانی که تعداد موارد افزایش می‌یابد، طبیعی است که منجر به مرگ‌ومیر ‌شود.

 خفیف بودن اومیکرون  ساده‌انگاری است
شرایطی که حتی موجب شده تا برخی از صاحب‌نظران در این زمینه در زمینه حذف محدودیت‌های که در گذشته برای مقابله با این بیماری اجرایی شده بود، هشدار دهند. به عنوان نمونه محمدرضا صالحی، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در این خصوص اظهار کرده است که برداشتن محدودیت‌ها در اروپا می‌تواند تجربه خوبی برای ما باشد که هوشیار باشیم و فکر نکنیم که کرونا تمام شده است. 
بحثی که چندی قبل نیز حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هم از آن سخن گفته بود، اینکه ساده‌انگاری است که تصور کنیم اومیکرون خفیف است و بنابراین همه‌چیز را رها کنیم. اکنون در بسیاری از کشورها تعداد بستری‌های ناشی از ابتلا به اومیکرون به میزان زیادی افزایش یافته و میزان مرگ‌ومیر هم افزایش یافته است. وی به این موضوع نیز اشاره کرده است که بسیاری از بیمارانی که اکنون بستری شده‌اند، حتی در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، مبتلا به اومیکرون هستند.

 قوت گرفتن سیگنال‌های بروز موج ششم
به هر حال اکنون یونسیان به وضوح از این موضوع خبر داده است که سویه اومیکرون افزایش یافته، به طوری که در چهار هفته گذشته، تقریبا موارد ابتلا به آن هفته‌ای ۱۰ درصد بیشتر شده است. به گفته وی در چهار هفته گذشته، هشت درصد موارد ابتلا را شامل می‌شد، که این رقم در سه هفته اخیر به ۱۸ درصد رسیده است و در دو هفته گذشته هم  ۳۳ درصد و در هفته اخیر هم ۴۳ درصد موارد ابتلا را در بر گرفته است. به این ترتیب با توجه به اظهارات متولیان امر باید گفت این روزها درصد ابتلا به اومیکرون و تعداد موارد بیماری به دلیل این سویه جدید در کشور در حال افزایش بوده و به نظر می‌رسد باید آن را سیگنالی درباره افزایش احتمال بروز موج ششم تلقی کرد. آنچه که با توجه به برخی سهل‌انگاری‌ها و عادی‌انگاری‌ها به نظر می‌رسد شاید به زودی شاهدش باشیم.
 
«حمایت» بررسی کرد
هشدار به تولیدکنندگان فیلم‌هایی سینمایی بدون مجوز
طبق اظهارات محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی کشور فیلم‌هایی در سینمای کشور در حال تولید هستند که پروانه ساخت ندارند، موضوعی که مدتی است در سینمای ایران باب شده است. آنچه که وی آن را در قالب گلایه شاید هم هشدار بیان کرده است.
 پیشنهاد حذف پروانه ساخت از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان
این در حالی بوده که برخی از تهیه‌کنندگان براین باور هستند که پروانه ساخت باید حذف شود، به عبارتی باید ابتدا فیلمساز اثرش را تولید کند، در صورتی با سیاست‌های فرهنگی جامعه همخوانی داشت و از  ساختار درست پیروی کرده باشد، سینمادار هم از این اثر استقبال خواهند کرد در غیر این صورت اثر ساخته شده از چرخه اکران حذف خواهد شد. آنچه که سیدامیر سیدزاده، تهیه‌کننده هم از آن سخن گفته است.ضمن اینکه باید عنوان کرد؛ اتحادیه تهیه‌کنندگان هم مهرماه گذشته پیشنهاد حذف پروانه ساخت را مطرح کرده بود، موضوعی که جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی هم با اشاره به آن بیان کرده است؛ حذف پروانه ساخت برای اعضای اتحادیه تهیه‌کنندگان به هیچ‌عنوان منجر به ایجاد رانت نخواهد شد. هر کسی که قصد ساخت فیلم دارد می‌تواند فیلم بسازد و افراد کم تجربه می‌توانند همچنان پروانه ساخت دریافت کنند و پس از به دست آوردن رزومه و شرایط لازم برای عضویت در اتحادیه تهیه‌کنندگان مثل دیگر اعضا نیازی به دریافت پروانه ساخت نداشته باشند.

 نمایش بدون اخذ پروانه تخلف است
با این وجود نباید از یاد برد، همانطور که حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بیان کرده است، نمایش آثار سینمایی بدون اخذ پروانه نمایش تخلف محسوب می‌شود و فیلم‌های ساخته شده پس از اخذ پروانه نمایش می‌توانند در محافل و جشنواره‌ها شرکت کند. موضوعی که به نوعی می‌تواند در برگیرنده مجوز ساخت نیز باشد.

 شفاف‌سازی سیاست‌های سینمایی 
در این راستا اکنون نیز رییس سازمان سینمایی کشور اعلام کرده است، سیاست‌های سینمایی به‌زودی شفاف خواهند شد، اقدامی که به نظر می‌رسد؛ هدف از آن ایجاد امنیت شغلی و امنیت سرمایه‌گذاری در صنعت سینما است. البته در این خصوص خزاعی معتقد است، براین اساس فیلم‌های بدون مجوز در خطر خواهند بود.در کنار موارد بیان شده، از این موضوع نیز نباید غافل ماند که منظور وی از این امر به طور قطع در نظر گرفتن سیاست‌هایی بوده که فیلم‌سازان در زمینه فیلم‌شان با مشکل مواجه نشوند. به عبارتی خاطرشان درباره سرمایه‌گذار در اثری که تولید می‌کنند، آسوده شود، اینکه پول و سرمایه‌شان در سینمای کشور از بین نخواهد رفت.
روندی که پیش‌تر نیز ایل بیگی از آن به عنوان توقع قابل قبول اهالی سینما یاد کرده بود، اینکه آنها انتظار دارند تا حقوق‌شان در هنگام نمایش فیلم برای شورا‌های مختلف مدنظر قرار گرفته و رعایت شود، چرا که سینماگران دارای حقوقی هستند و در کنار این حقوق البته تکالیفی هم برعهده آنها بوده که باید رعایت کنند.آنچه که به نظر می‌رسد منظور معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی  از بیان آن این بوده که از  اخذ پروانه ساخت و پروانه نمایش از جمله تکالیفی بوده که باید در زمینه هر اثر تصویری تولیدکنندگان آن به آن توجه ویژه داشته باشند، ضمن اینکه باید این را هم بیان کرد که با این رویکرد ممانعت کردن از نمایش فیلم‌هایی که پروانه و مجوزهای لازم کسب نکرده‌اند در محافل و جشنواره‌ها یکی دیگر از این موارد خواهد بود.این در حالی بوده که در زمینه پروانه نمایش آیین‌نامه قانونی وجود دارد که در آن به تخلفات احتمالی و شیوه برخورد با آن آمده است، سازوکاری که در قالب آیین‌نامه و دستورالعمل می‌توان آن را مشاهده کرد.
در این میان رییس سازمان سینمایی کشور از این موضوع هم خبر داده که این سازمان مدتی است؛ اعلام کرده که در قبال فیلم‌هایی که عوامل آن بدون اخذ پروانه ساخت اقدام به تولید کرده‌اند، هیچگونه تعهدی ندارد. فیلم‌هایی که غیرقانونی ساخته شده‌اند و براساس سخنان وی اکنون برای اخذ پروانه نمایش هم با مشکل رو به رو خواهند شد. این درحالی بوده که به نظر می‌رسد وی شیوه برخورد با این دسته ازفیلم‌سازان را منوط به شفاف‌سازی یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی کرده است که قرار است به‌زودی اعلام شود.
 
ساخت 4هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های دارای ۲فرزند معلول 
 رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: به‌زودی تفاهمنامه احداث و ساخت تعداد چهار هزار  واحد مسکن برای خانواده‌های دارای دو فرزند معلول آغاز خواهد شد. علی‌محمد قادری همچنین موضوع مراکز مثبت زندگی را یکی از موضوعات بسیار مهم و حساس دانست و افزود: در اجرای این مهم نگاه خلاقانه وجود دارد.

توجه به حمل و نقل عمومی تحقق شعار عدالت 
 دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با هشدار درباره وضعیت بودجه حمل و نقل عمومی در شهرها گفت: توجه به حمل و نقل عمومی، تحقق شعار عدالت خواهد بود.سیدمجتبی شفیعی افزود: این موضوع نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کلانشهرهای دنیا نیز دغدغه محسوب می‌شود. براین اساس باید تمامی نهادهای مسئول و متولی در این زمینه کنار هم اقداماتی مؤثر جهت رفع و کاهش این دغدغه انجام دهند.

انتخاب رشته۱۰هزار نفر در تکمیل ظرفیت ارشد 
 سخنگوی سازمان سنجش گفت: مهلت انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت برای کنکور کارشناسی‌ ارشد امسال روز گذشته به پایان رسید و تا قبل ظهر دیروز ۱۰هزار و ۶۳۲ نفر نسبت به انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت برای کنکور کارشناسی‌ ارشد ۱۴۰۰ اقدام کردند.فاطمه زرین آمیزی یادآور شد: گزینش نهایی در هر یک از کدرشته محل‌های تحصیلی اعلام شده، مطابق ضوابط انجام می‎شود.
 
شرط فعالیت شبانه اصناف 
رییس پلیس پایتخت گفت: درباره اینکه در گذشته بحثی در رابطه با فعالیت برخی از مشاغل و اصناف در شب‌ها مطرح بود، اظهار کرد: تهران شهر شب و روز است. تهران شهری نیست که شب‌های آن کامل خاموش باشد. سردار حسین رحیمی افزود: دهها خودروی گشتی تمام شب اتوبان‌ها و خیابان‌ها را کنترل می‌کند و ۹ فرمانده ما شب تا صبح در محل‌های مأموریتی خود تا صبح بیدار هستند. وی خاطرنشان کرد: مشکلی با فعالیت برخی از مشاغل در شب‌ها ندارم، اما باید بستر نظم و امنیت آن ایجاد شود. در این زمینه توان نیرویی و خودرویی پلیس باید برای شب‌ها هم پیش‌بینی شود تا بتوان این نظم و امنیت برای فعالیت برخی از مشاغل در شب را ایجاد کرد.

زمان پیش‌ثبت‌نام همه استان‌ها برای سفر به سوریه 
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به درخواست دفاتر زیارتی برخی از استان‌ها برای اعزام زائران سوریه از شهرها و استان‌های خود، تصریح کرد: پس از آغاز مجدد این سفر زیارتی از تهران، دفاتر زیارتی شهرهای مشهد، اهواز، شیراز، اصفهان، تبریز و کرمان خواستار برقراری سفر مستقیم به سوریه شدند.علیرضا رشیدیان افزود: در این راستا تصمیم بر آن است تا در روزهای آینده پیش ثبت‌نام زائران در همه استان‌های کشور آغاز شود و از این طریق امکان احصاء تعداد متقاضیان هر استان فراهم شده و طبق آن تعداد پروازها پیش‌بینی شود.

انتقال مادران باردار به مراکز درمانی در استان‎های درگیر سیلاب
رییس اورژانس کشور درباره اقدامات این سازمان را در استان‌های درگیر با سیل گفت: تا ظهر دیروز چهار مصدوم و ۹مفقودی داشته‌ایم و ۱۶خانم باردار توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.جعفر میعادفر بیان کرد: در بارش‌های جمعه، شنبه و یک‌شنبه اخیر تاکنون ۳۱ استان و ۶۱مرکز اورژانس درگیر سیل و بارش سنگین برف شدند. البته شدت بارش‌ها و درگیری در استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و کرمانشاه و زنجان بیشتر بوده است.

انتقال محلی سالک در ۱۸ استان 
رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت اظهار کرد: سالک در ۱۸ استان بومی است و انتقال محلی رخ می‌دهد و کانون‌هایی از سالک وجود دارد. در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۴هزار و ۱۷۱بیمار مبتلا به سالک در کشور شناسایی شدند که نسبت به سال ۱۳۸۷ که برنامه جدید کنترل و مراقبت این بیماری تدوین و اجرا شد شاهد کاهش موارد مبتلا هستیم.بهزار امیری ادامه داد: از ابتدای سال‌جاری تا انتهای آذرماه نیز ۱۰هزار و ۵۰۸ بیمار جدید مبتلا به سالک شناسایی شده‌اند. البته احتمالا افرادی هم که زخم‌های جزئی داشتند ممکن است به شبکه بهداشتی مراجعه نکرده باشند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال