امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون برنامه و بودجه 
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در نشست این کمیسیون خبر داد. وی  گفت: کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در این جلسه بررسی و مورد تصویب قرار گرفت.

قیمت میلگرد به کمتر از ۱۴ هزار تومان رسیده است
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت میلگرد طی ماه‌های گذشته از ۱۸ هزار تومان به کمتر از ۱۴ هزار تومان رسیده است، گفت: در بازار کالاهای پایه که مواد اولیه واحدهای صنعتی هستند، با کاهش قیمت و ثبات قیمت مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه در بازار سیمان شاهد ثبات هستیم، اضافه کرد: در یک ماه ابتدایی فعالیت هر پاکت سیمان به 25 هزار تومان کاهش یافت هرچند بهای سیمان به دلیل شایعه قطعی گاز طی یک تا دوهفته به بیش از 26 هزار تومان افزایش پیدا کرد اما دوباره به قیمت 25 هزار تومان بازگشت.
فاطمی امین ادامه داد: در بازار کالاهای پایه که مواد اولیه واحدهای صنعتی هستند، با کاهش قیمت و ثبات قیمت مواجه هستیم و تورم تولیدکننده یعنی تورم کالاهایی که تولیدکننده مصرف می‌کند، در 4 ماه گذشته حدود 26 درصد و تورم مصرف کنندگان 16 درصد کاهش یافته است البته هنوز تورم داریم اما از تورم‌های بالا به سمت تورم‌های پایین حرکت می‌کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه کالاهای واسطه‌ای و نهایی اقداماتی انجام گرفته است، شفافیت جریان کالا را یکی از این اقدامات دانست و ادامه داد: در حال حاضر تمامی مراحل خرید و فروش 15قلم کالا از ابتدا تا انتها -از تولیدکننده تا شرکت‌های پخش  و...- برای ما شفاف است که این امر موجب کاهش قیمت شده است به طور مثال در قیمت روغن موتور دیزلی کاهش قیمت اتفاق افتاده است. فاطمی امین با اشاره به طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا، تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم که هزینه‌های بسیاری در نظام توزیع به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود و کالاها با قیمتی بیش از قیمت هدف‌گذاری شده به دست مصرف‌کننده می‌رسد بنابراین طرحی با عنوان «درج قیمت تولیدکننده روی کالا» برای 15 قلم کالا به صورت آزمایشی آغاز شده است که این موضوع آینده توسعه پیدا می‌کند.

بازارهای صادراتی منطقه بندی شدند
علیرضا پیمان ، معاون وزیر صمت با بیان اینکه بازارهای صادراتی را منطقه بندی و دسته بندی کرده ایم، گفت: هم اکنون برنامه این است که تمام 
سیاست های تشویقی صرف زنجیره ها شود و صرف محصولات بالادستی و خام نشود. وی  در مورد وضعیت بازارهای صادراتی کشور، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در سالهای قبل وجود داشته طبیعتاً کشورهای همسایه در اولویت صادراتی ما هستند؛ از سویی دیگر هزینه‌های حمل به شدت بالا رفته که باعث می‌شود بازارهای صادراتی منطقه‌ای تر شود و فرصت پیش می‌آید که از این بازارها استفاده بیشتری کنیم. بنابراین اینکه همیشه بازارهای صادراتی متنوع باشند شاید در بسیاری از اوقات منطقی و علمی نباشد. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برنامه فعلی دولت برای توسعه صادرات در افق ۴ سال آینده، افزود: بازارهای صادراتی را منطقه بندی و دسته بندی کرده ایم که در این بازارها نیز دو نگاه -اقتصادی و سیاسی- داریم. در حوزه سیاسی کشورهایی که طی سالهای گذشته با ما هم سو بودند و قرابت فرهنگی و اجتماعی با ما دارند و در حوزه اقتصادی هم کشورهای دارای اقتصاد مکمل با ما و درصد موفقیت کالاهای ایرانی از نظر حجم کالا و حجم بازار در آن کشورها مدنظر قرار دارد. وی ادامه داد: همچنین در این برنامه صادرات خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته است که البته طی ۳ ماه گذشته کار ویژه ای کرده ایم و توانستیم در این مدت زمینه سازی صادرات بیش از ۲ برابر سال گذشته را فراهم کنیم. پیمان پاک گفت: گستره صادرات فنی و مهندسی متنوع است و همه جا می‌توان کار کرد که در حال حاضر نیز همکاران ما در جنوب شرق آسیا، آفریقا و حوزه CIS کار می‌کنند. وی افزود: در برنامه‌ای که برای نقشه راه توسعه صادرات داریم بیش از ۴۰ کشور را مد نظر قرار داده‌ایم که در ۲۲ گستره جغرافیایی هستند. عدد و رقم‌های مربوط به تجارت با این مناطق را نیز مشخص کرده ایم؛ به این معنا که برای ۳۵- ۴۰ میلیارد دلاری که می‌خواهیم در ۴ سال آینده صادرات داشته باشیم نقاط هدف تعیین کرده ایم و زیرساخت‌ها را در حوزه حمل و نقل، جریان‌های توسعه بازار، سیستم بانکی، نظامات تعرفه‌ای و توسعه داده ایم. معاون وزیر صمت ادامه داد: اگر قرار باشد با تمام دنیا تعرفه ترجیحی ببندیم شدنی نیست؛ ما اقتصادهای مکمل مثل اوراسیا، پاکستان، سوریه و جنوب شرق آسیا را شناسایی کرده ایم که در ارتباط با این کشورها صنایع ما کمترین تاثیرپذیری را از یک تجارت ترجیحی یا آزاد خواهند داشت و در مقابل صنایع ما می‌توانند صادرات چشم گیری داشته باشند. پیمان پاک تصریح کرد: وقتی با ۱۰ منطقه جغرافیایی تعرفه ترجیحی تعریف می‌کنیم طبیعی است که صادرات و تجارت به آن مناطق توسعه یابد و دیگر نمی‌گویید چرا با ۶۰ کشور دیگر تجارت کمتر شده است. 
 
سهمیه ارز مسافرتی کم شد
طبق اعلام رئییس سابق کانون صرافان، بانک مرکزی سهمیه ارز مسافرتی را تغییر داده و طبق آن، میزان فروش ارز مسافرتی توسط صرافی‌ها برای کشورهای با ویزا، ۲۰۰۰ یورو و برای کشورهای بدون ویزا معادل ۳۰۰ یورو شده است.
کامران سلطانی‌زاده گفت: براساس بخشنامه بانک مرکزی، حداکثر میزان فروش ارز توسط شرکت‌های صرافی بابت مسافرین بالای ۱۸ سال و یکبار در سال تا سقف مقرر برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی معادل ۲۰۰۰ یورو، برای کشورهای بدون ویزا به صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرتی به صورت زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست.
وی ضمن انتقاد از تغییرات متناوب در سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی جهت تامین و فروش اسکناس افزود: قرار بر این بوده است تا بازار ارز متناسب با عرضه و تقاضا حرکت کند اما متاسفانه در عرضه و تقاضا دخالت می‌شود. طبق این گزارش، بانک مرکزی در اوایل آذرماه میزان ارز مسافرتی و ارز موردنیاز برای شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی را از ۲۰۰۰ یورو به ۲۲۰۰ یورو افزایش داد و بر تداوم روند تخصیص ارز بصورت اسکناس با مصارف خدماتی ۲۵ گانه تاکید کرد و از شبکه صرافی‌های کشور خواست تا درصورتیکه متقاضیان درخواست خرید ارز برای مصارفی، بجز مصارف تعریف شده در فهرست مذکور دارند، به بانک مرکزی اعلام کنند.

پرداخت وام ساخت مسکن بدون نیاز به سپرده و خرید اوراق
بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی به آن دسته از مالکانی که قصد دارند اقدام به احداث مسکن بر روی زمین‌های خود به قصد سکونت کنند، تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت می‌شود. این گروه از مالکان برای دریافت این تسهیلات نیازی به خرید اوراق یا سپرده‌گذاری در بانک نخواهند داشت و می‌توانند متناسب با دستورالعمل تعریف شده در این زمینه اقدام به دریافت تسهیلات کنند. پروژه‌های این گروه از افراد متقاضی تحت عنوان پروژه‌های ساخت مسکن خودمالکی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ودر راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن، مشمول دریافت این تسهیلات ویژه خواهد شد.
این تسهیلات متناسب با پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی به مالکان سازنده پرداخت می‌شود و شامل تمام شهرهای کشور می‌شود.
آن طور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است برای ثبت نام خودمالکان هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه شهرهای کشور و همه روستاها برای این دسته از متقاضیان باز است. هرکسی با هر تعدادی که در مجوزش درج شده امکان ثبت‌نام و اخذ تسهیلات خودمالکی را دارد.
این گروه از افراد که قصد ساخت مسکن شخصی‌ساز دارند می‌توانند مانند سازندگان حرفه‌ای مسکن با ثبت نام در سامانه نهضت ملی و ارائه درخواست برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
بر این اساس، سازنده‌های مسکن خودمالکی در همه شهرهای کشور می‌توانند مانند سایر متقاضیان وسازنده‌ها از سقف تعیین‌شده برای تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال که در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، کلانشهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت
 ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است استفاده کنند. همچنین متقاضیان در روستاها هم تا ۲۵۰ میلیون تومان امکان استفاده از تسهیلات خودمالکی را دارند.
از هم‌اکنون نیز این امکان برای دارندگان زمین و سازندگانی که قصد دارند بر روی زمین‌های خود در قالب پروژه‌های خودمالکی اقدام به ساخت مسکن کنند، فراهم شده است تا با ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن و ارائه مدارک خود، با انتخاب بانک به شعب معرفی شوند و نسبت به تکمیل اطلاعات در شعب بانک اقدام کنند. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و ارائه درخواست، شامل اسناد مالکیت و پروانه ساختمان است که بر اساس آن تسهیلات بانکی به این دسته از خودمالکان پرداخت می‌شود.
بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، تسهیلاتی که در قالب نهضت ملی مسکن به خودمالکان پرداخت می‌شود نیازی به خرید اوراق یا سپرده گذاری ندارد. مطابق با دستورالعمل پرداخت تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، این تسهیلات در ۴ مرحله و توسط بانک عامل به خودمالکان پرداخت می‌شود.
بر این اساس، در مرحله پی‌کنی و فونداسیون ۱۰ درصد، مرحله اسکلت و سقف ۴۰ درصد، سفت‌کاری ۲۵ درصد و مرحله نازک کاری نیز
 ۲۵ درصد تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

افزایش قیمت ماهی و کنسرو ماهی تن
به دنبال افزایش قیمت ماهی، این کالای مصرفی تا ۷۷.۷ درصد گران شده و هر کیلو ماهی قزل‌آلا تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم قیمت خورده است. از ماه‌های گذشته قیمت ماهی به خصوص ماهی قزل آلا در بازار با نوسان همراه بوده است و گزارش‌ها حاکی از رشد قیمت آن تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان  بود. بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت کالاهای خوراکی در آذرماه امسال نیز همچنان نشان دهنده روند افزایشی قیمت این کالا است.
بر اساس این گزارش، هر کیلو ماهی قزل آلا در آذرماه سال گذشته به طور متوسط ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که در آبان ماه امسال به ۸۴ هزار و ۸۰۰ تومان و در آذرماه به بیش از ۸۶ هزار تومان افزایش داشته است؛ در ماه گذشته نیز تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان فروش رفته است.
این تغییرات قیمتی نشان می‌دهد که ماهی قزل آلا نسبت به آبان امسال ۱.۶ و در مقایسه با آذر سال گذشته ۷۷.۷ درصد گران شده است.
در رابطه با وضعیت قیمت کنسرو ماهی تن نیز هر قوطی ۱۸۰ گرمی، در ماه گذشته به طور متوسط ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رفته و تا بیش از ۳۰ هزار تومان قیمت خورده است. کنسرو ماهی تن نسبت به آذرماه سال گذشته ۲۲.۷ درصد  افزایش قیمت دارد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خبر داد
احتمال تعویق اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین
اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین یکی از طرح های دولت برای عادلانه کردن پرداخت یارانه ها در حوزه انرژی است. اجرای پایلوت این طرح در دو جزیره قشم و کیش در دستور کار است، بر این اساس به جای عرضه بنزین به خودرو عرضه با کد ملی پیشنهاد شده است. رییس جمهور، سخنگوی دولت و همچنین وزیر نفت تاکید دارند که دولت به هیچ عنوان بنا بر افزایش قیمت بنزین ندارد با این وجود طبق اظهارات روز گذشته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به نظر می رسد که نمایندگان فعلا تمایلی به اجرای این طرح ندارند.
وزیر نفت روز گذشته مهمان اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بود. این نشست با محوریت موضوع طرح بازتوزیع یارانه بنزین برگزار شد. 
مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح این جلسه، بیان کرد: در جلسه اخیر، پیشنهاد دولت در خصوص روش جدید توزیع یارانه‌های بنزین مورد بحث و بررسی صورت گرفت. هدف این جلسه این بود که بدانیم دولت دقیقا چه هدفی را با این روش دنبال می کند. 
وی در ادامه اظهار کرد: توضیحاتی را وزیر نفت در این خصوص به اعضای کمیسیون ارائه کردند. به گفته ایشان سهمیه ای برای هر فرد ایرانی درنظر گرفته خواهد شد. این سهمیه یا ۱۵ لیتر و یا ۲۰ لیتر خواهد بود. هنوز جمع بندی بر روی میزان سهمیه انجام نشده است. 

   مخالفت با اجرای همزمان اصلاح ارز دولتی و یارانه انرژی
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بر اساس این طرح به جای دادن سهمیه بنزین به خودروها، این سهمیه بین تمامی افراد جامعه تقسیم خواهد شد. این برنامه کلی است. نمایندگان نیز سوالات و دغدغه های خود را در ارتباط با این طرح بیان کردند. عمده اشکالاتی که به این طرح وارد شد اولا زمان اجرای طرح بود. با توجه به التهاباتی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد اکثریت اعضای کمیسیون زمان را برای اجرای چنین طرح هایی مناسب نمی دانند. به خصوص اینکه بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در بودجه مطرح است. 
وی در ادامه تاکید کرد: هم زمانی این برنامه‌ها باعث ایجاد نگرانی‌هایی در سطح جامعه شده است. به نظر می‌رسد به هیچ عنوان زمان برای اجرای چنین طرح هایی مناسب نیست. انتقادات دیگری که از سوی نمایندگان مطرح شد، شکل گیری قاچاق گسترده سوخت در مرزها، ایجاد تورم ناشی از پرداخت این یارانه ها و ایجاد بازار سیاه که ممکن است در سامانه پیش بینی شده برای خرید و فروش بنزین شکل بگیرد، بود. 

   طرح اصلاح یارانه بنزین فرا قوه‌ای است
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: اجرای طرح های این چنینی نیازمند تعامل و همفکری بین تمام بخش ها بوده و یک مسئله فراقوه است. اینگونه نیست که دولت به تنهایی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و آن را اجرایی کند. اجرای این طرح نیازمند همفکری تمامی بخش ها در کشور است. پیوست های اقتصادی و اجتماعی باید در این طرح دیده شود. یک نگرانی دیگر که مطرح شد بحث محل اجرای این طرح در جزیره قشم و کیش بود. نماینده این منطقه اعلام کرد که این دو جزیره آمادگی لازم برای اجرای چنین طرح هایی را ندارد و باید تجدید نظر شود. 
وی بیان کرد: به طور کلی با توجه به ابهامات بسیار زیادی که در خصوص این طرح وجود داشت درخواست کمیسیون انرژی از دولت این بود که طرح بازتوزیع یارانه بنزین را با نگاه دقیق تر ببیند. نباید با یک اقدام شتاب زده مشکلات جدی‌تری را در کشور به وجود آورد. وزیر نفت تاکید داشتند که این طرح به صورت پایلوت در مناطق اعلام شده اجرایی شده و معلوم نیست که به طور قطع در کل کشور اجرایی شود. ممکن است نتیجه اجرای طرح در مناطق پایلوت این باشد که اصلا اجرایی نشود. این طرح به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت بنزین نیست. 
فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته پس از اتمام جلسه کمیسیون انرژی گفت: از آنجا که این طرح آزمایشی صرفا در جزایر قشم و کیش اجرا شده، ممکن است نتایج آن منجر به عدم اجرای سراسری شود.
حسنوند با بیان اینکه کمیسیون انرژی این طرح را فراقوه‌ای دانسته و اجرای آن را مستلزم هماهنگی میان قوای مختلف به ویژه مجلس و کمیسیون تخصصی می‌داند، گفت: همچنین از منظر نمایندگان در نظر گرفتن پیوست‌هایی مانند پیوست فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای این مهم ضروری است.
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: این ایده یا طرح که از طرف دانشگاهیان به دولت ارائه شده، در معاونت اقتصادی دولت مورد بحث قرار گرفته و تاکنون نیز اجرا نشده و در حال بررسی است لذا مقرر شد؛ نگرانی‌های مردم و نمایندگان توسط وزیر در دولت مطرح شود و به‌یقین دولت و مجلس هر آنچه که منافع مردم را تهدید کند و نارضایتی عمومی در پی داشته اجرا نخواهند کرد.

   نظرات نمایندگان مخالف و موافق
مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز پیش از این گفته بود که بازتوزیع سهمیه ‎بنزین از خودرو به فرد ایده نهایی خوبی است، اما برخی خانوارها ممکن است متضرر شوند.
وی افزود: اما در پیوست اجتماعی، دقت شود که ۱۵ لیتر برای هر فرد، یعنی خانوارهای ۱ تا ۳ نفره دارای یک خودرو (۱۱میلیون نفر) و خانوارهای
 ۲ تا ۷ نفره دارای دو خودرو (۸میلیون نفر)، حداقل ۱۵ و حداکثر ۹۰ لیتر در ماه ضرر می‌کنند. ‌عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعلام شد حداقل سهمیه بنزین یارانه‌ای هر خانوار ۶۰ لیتر (معادل یک خودرو) است که اصلاحی خوب، اما ناقص است، چرا که ۱۱ میلیون نفر از متضررین کم می‌کند، اما
 ۸ میلیون نفر از خانوارهای ۲ تا ۷ نفره دو خودرویی، بین ۱۵ تا ۶۰لیتر درماه ضرر می‌کنند. شریعتی خاظرنشان کرد: دقت شود که این‌ها اکثرا از طبقات مرفه جامعه نیستند.
اما جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از موافقان طرح بازتوزیع یارانه بنزین است و اجرای آن را به صورت تدریجی، اقدامی صحیح از سوی سیاستگذار می داند. به گفته او ا جرای این طرح اثرات تورمی نخواهد داشت.  بسیاری از کارشناسان نیز اصلاح پرداخت یارانه های بنزین را اقدامی موثر  عنوان می کنند، اما آنگونه که از اظهارات نمایندگان برآورد می شود، بررسی های بیشتر، عمده ترین دلیل آنها برای تعویق در اجرای این طرح است. 
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
وضعیت اضطراری در 4 استان سیل زده جنوبی
بارش‌های شدید در استان های جنوبی کشور موجب شد تا ساکنان آن متحمل خسارات فراوانی شوند، در حال حاضر شرایط حاکم براین مناطق خوب نیست و ساکنان شهرها و روستاهای این استان‌ها نیاز فوری به امدادرسانی و کمک دارند.
بارش‌هایی که از هفته گذشته آغاز شده و به‌ویژه جنوب کشور را در بر گرفته است، موجب وقوع سیلاب‌هایی در استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان شده و خسارات جانی  و مالی نیز به همراه داشته است.

 نفوذ آب به ۸۰ درصد خانه‌های کنارک
 آنگونه که متولیان امداد رسانی به مناطق آسیب دیده از وقوع سیلاب گفته اند، تا لحظه تنظیم این خبر تعداد مصدومان سیل استان‌های جنوبی کشور به ۱۴ نفر و جانباختگان این حادثه به هشت نفر رسیده و دو نفر هم مفقود هستند. البته آنگونه که بیان شده ا ین آمارمتعلق به استان های فارس کرمان و سیستان و بلوچستان است. آماری که مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از آن سخن گفته است.
در این شرایط اما طبق اظهارات وی اوضاع در مناطقی از سیستان و بلوچستان وخیم‌تر است، به‌طوری که آب به ۸۰ درصد خانه‌های کنارک نفوذ کرده و این خانه‌ها فعلا قابل سکونت نیستند.
این در حالی بوده که طبق اعلام سازمان هواشناسی کنارک با دریافت لحظه‌ای  100 میلیمتر باران در مدت زمان 20 دقیقه، یکی از شدیدترین بارش‌های تاریخ ایران را به ثبت رسانیده است. همه محله‌های این شهر 10 هزار نفری زیر آب رفتند و حالا وخیم‌ترین شرایط را می‌گذرانند. 
در 70 کیلومتری کنارک، روستای هفت هزار نفری تیس در نزدیکی چابهار هم شرایط ناگواری دارد؛ رودخانه روستا طغیان کرده و آب خانه‌های مردم را برداشته و اینترنت و برق روستا هم قطع است.
 ستاد مدیریت بحران می‌گوید شرایط وخیمی را می‌گذارند و نیازمند امکانات هستند. علاوه بر این برخی خبرها حکایت از قطعی آب در چابهار تا تعطیلی همه ادارات در روز گذشته دارد.
 نیاز مردم به کمک‌های امدادی
البته به گفته عبدالغفور هوت، فرماندار کنارک تا روز گذشته بیش از دوهزار خانه در شهر بندری کنارک درگیر آبگرفتگی شده و  مردم آسیب‌دیده از بارندگی به مواد غذایی، پتو و چادرهای امدادی نیاز دارند و انتظار است نهادهای حمایتی و خیران در راستای کمک به مردم و تامین نیازهای ضروری با فوریت وارد عمل شوند.
وی با اشاره به اینکه شهر کنارک به‌ واسطه خاک نفوذناپذیری که دارد نمی‌تواند بیش از پنج میلی‌متر آب را در خود جای دهد و در واقع زمین این شهر کشش لازم برای جذب بیش از 350 میلیمتر بارندگی چند روز اخیر را ندارد، همچنین بسیاری از این محله‌های شهر دارای کوچه‌های باریک هستند و همین موضوع روند کمک‌رسانی را با کندی مواجه کرده است. در این میان علیرضا میربهاءالدین، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم  با بیان اینکه امدادرسانی به مردم آسیب دیده 27 روستای پنج شهرستان چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر و فنوج توسط 113 تیم عملیاتی همچنان ادامه دارد، به این موضوع اشاره کرده است که تاکنون سه هزار و 565 نفر از شهروندان آسیب دیده سیلاب جنوب استان در قالب 821 خانوار توسط نیروهای هلال احمر امدادرسانی شده‌اند.

 ۱۷ استان درگیر سیل و آبگرفتگی
این در حالی بوده که پیرحسین کولیوند، رییس جمعیت هلال‌احمر نیز از امدادرسانی به بیش از ۲۰ هزار هموطن متاثر از حوادث جوی دربازه زمانی ۶ روزه و در ۱۷ استان خبر داده و در این رابطه گفته است که در مجموع ۲۹ استان ، متاثر از برف و کولاک و سیل و آبگرفتگی بودند. همچنین ۸۷ شهرستان استان‌هایی از جمله آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، قزوین، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مازندران و استان‌های جنوبی به خدمات امدادی نیازمند بودند که به آنها امدادرسانی شد.

 تخلیه اضطراری برخی روستاها
علاوه براین وقوع بارش‌های سیل‌آسا در شرق هرمزگان به زیرساخت‌های مختلف، همچنین بخش کشاورزی خسارت وارد کرد، ضمن اینکه منازل بسیاری از مردم نیز دچار آبگرفتگی شده است.گفته‌می‌شود، محصولاتی که آماده برداشت بودند بر اثر بارش‌های سیل‌آسا و تگرگ از بین رفته‌اند. برخی روستاها در شرق استان هرمزگان بر اثر شدت آبگرفتگی تخلیه شده و اهالی به مناطق امن هدایت شده و اسکان داده شده‌اند. با توجه به وسعت آبگرفتگی به ویژه در منطقه شهری میناب، تیم‌های مدیریت بحران استانداری و تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر هرمزگان از ساعات اولیه وقوع سیل در منطقه حضور دارند و مشغول خدمات‌رسانی هستند.

 ۱۷۲۵ خانه دچار آب گرفتگی شد
در کرمان نیز بارندگی بسیار وسیع و گسترده‌ای موجب سیلابی شدن رودخانه‌ها و بالا آمدن سطح آب باعث بروز مشکلاتی در 9 شهرستان استان به ویژه در مناطق جنوبی استان از جمله شهرستان‌های رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان و ارزوئیه شده است. در این رابطه مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با تاکید براینکه علاوه بر این در برخی از شهرستان‌ها هم مشکلاتی بروز کرد که با اقدامات به‌موقع توانستیم رفع اضطرار داشته باشیم. به گفته وی مهمترین معضلی که وجود دارد، بسته شدن راه‌ها به دلیل بالا بودن حجم سیلاب‌ها و عدم دسترسی به برخی از روستاها است به دلیل سیلابی شدن بسیار شدیدی برخی از رودخانه‌ها است، البته در مناطقی که دسترسی ایجاد شده بلافاصله امدادرسانی و توزیع چادر و اقلام غذایی و معیشتی انجام می‌شود.از سوی دیگر سعیدی این را هم گفته است که یک‌هزارو 725 خانه در این استاتدچار آب گرفتگی شده‌اند. برق و آب تعدادی از روستاها نیز قطع شده است که گروه‌های فنی و امدادی در حال تلاش برای رفع مشکل قبل از تاریکی هوا هستند و برق برخی از روستاها وصل شده است. این درحالی بوده که امداد هوایی به دلیل بارندگی شدید و وزش باد امکان پذیر نیست و باید تا زمان اتمام بارندگی و ایجاد شرایط پرواز صبر کنیم و متأسفانه راههای زمینی نیز بسته است و نیروهای امدادی در تلاش برای ایجاد راه اضطراری برای دسترسی به این روستاها هستند.

 انسداد مسیر‌های ارتباطی در مناطق روستایی فارس
در استان فارس نیز 24 شهرستان از جمله سپیدان، ارسنجان، ممسنی، قیروکارزین، رستم، شیراز، اقلید، فیروزآباد، لامرد، داراب، استهبان، جهرم، زرین‌دشت، فسا، لارستان، نی‌ریز، خرامه، خنج، مهر، اوز، کازرون، مرودشت، خرم‌بید و گراش درگیر سیلاب شدند. به گزارش خبرگزاری‌ها، شدت بارش‌ها در برخی از شهرستان‌های جنوبی به حدی بوده است که باعث انسداد مسیر‌های ارتباطی و بروز خساراتی نیز برای مناطق روستایی شد. در شهرستان لارستان بر اثر ریزش بخشی از کوه (قلعه) شاه نشین به برخی خانه‌های مسکونی در پایین دست خساراتی وارد شد. همچنین براثر وقوع سیل تعداد زیادی از گوسفندان روستائیان و عشایران نیز تلف شدند که هنوز میزان دقیق از خسارت سیل برآورد نشده است. بارش‌های سیل آسا موجب قطع شدن برق مناطق مختلف، مسدود شدن راه‌های روستایی و خسارت به بخش راه و کشاورزی نیز شد. در پی بارش شدید باران یکشنبه شب در شهرستان‌های لامرد و مُهر، جاده دسترسی شهر لامرد به سایت منطقه ویژه اقتصادی لامرد بسته شد، همچنین سیلاب در این استان خسارت جانی نیز داشت. از سوی دیگر به دلیل بارندگی‌های شدید همه مدارس بخش وراوی شامل مدارس شهر‌های وراوی و خوزی بصورت غیرحضوری برگزار شد و امتحانات حضوری مقطع متوسطه این بخش نیز لغو شد. پل ورودی بالاده بیرم نیز شکسته شده و راه ارتباطی اصلی مسدود است.
 
ستگیری کلاهبردار ۲۵۰۰میلیارد تومانی در فرودگاه
رییس پلیس بین الملل از دستگیری ‌متهم کلاهبرداری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی خبر داد.سردار هادی شیرزاد اظهار کرد: در پی اعلام مراجع قضایی مبنی بر کلاهبرداری از 226 فرد ایرانی و خارجی و شکایت شاکیان از فردی به اتهام کلاهبرداری به مبلغ 88 میلیون و 700 هزار دلار برابر با دو هزار و 500 میلیارد تومان همچنین اقامت وی در خارج از کشور، موضوع دستگیری وی در دستورکار ماموران پلیس بین‌الملل فرماندهی ناجا  قرار گرفت.وی تصریح کرد: این متهم با استفاده از تبلیغات وسیع ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی با همکاری شخص دیگری مبادرت به تبلیغات مهاجرتی با هدف سرمایه‌گذاری و کسب و کار و اقامت در خارج از کشور کرده و از شاکیان کلاهبرداری می‌کرد.

تدوین شیوه‌نامه تسهیل تردد دانشجویان خارجی 
رییس سازمان امور دانشجویان از تدوین شیوه نامه‌ای خبر داد که به موجب آن رفت و آمد دانشجویان خارجی تسهیل شد و برای مدت اقامت این دانشجویان ویزا صادر شود.هاشم داداش‌پور افزود: با توجه به تحصیل حدود ۹۳هزار دانشجو بین المللی در کشور باید امکانات سخت افزاری و نرم افزاری متناسب با این جمعیت را فراهم و قوانین و ضوابط تسهیل کننده حضور این دانشجویان را در کشور فراهم کنیم. وی گفت: تا وقتی این دانشجویان پس از فراغت تحصیل به کشور خودشان بازگشتند سفیر خوبی‌های کشورمان باشند و این کار مستلزم رفع مسائل و مشکلات ریز و درشت آنها است.

احیای تالاب‌ها مستلزم برخورد با چاه‌های غیرمجاز
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان محیط زیست گفت: اگر برخورد با چاه‌های غیرمجاز در حاشیه تالاب‌ها صورت نگیرد، عملاً احیای تالاب‌ها غیرممکن است چون هرچه‌قدر آب به داخل تالاب‌ها ریخته شود، همان قدر آب توسط چاه‌ها برداشت می‌شود.
آرزو اشرفی‌زاده افزود:  یکی از کارکردها و خدمات تالاب‌ها، تغذیه آب‌های زیرزمینی است و تبادل آب بین تالاب و سفره‌های آب زیر زمینی اهمیت بسیار بالایی دارد. بنابراین تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی در حاشیه تالاب‌ها می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری بر اکوسیستم‌های تالابی داشته باشد. 

پرداخت نوبت اول وام ۱۲ میلیونی بازنشستگان کشوری
مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: نخستین نوبت از مرحله اول وام ضروری به مبلغ ۱۲میلیون تومان امروز مشمولان واریز شد.علی خدامی افزود: این تسهیلات با کامزد چهاردرصد و اقساط ۳۶ماهه بوده که در آبان‌ماه امسال ثبت نام اینترنتی آن در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری انجام و نتایج آن نیز از ششم دی‌ماه در همین درگاه اعلام شد.در مرحله نخست مشخصات تعداد ۱۴۸هزار و ۵۰۰نفر از واجدان شرایط اعلام شد که قرار است در قالب هفت نوبت وام آنها پرداخت شود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال