امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:
پرداخت یارانه ریالی به جای ارز 4200
همزمان با چکش کاری بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق، اظهارنظرها در خصوص ارز ترجیحی از سوی دولت، مجلس و صاحبنظران افزایش یافته است. برخی خبرها از تداوم پرداخت ارز دولتی برای واردات دارو و گندم حکایت دارد، اما برخی اظهارنظرها نشان می دهد که گویا تصمیم سیاستگذار برای ارز تک نرخی جدی است. رییس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته از تک نرخی شدن ارز در سال آینده خبر داد و گفت: سال آینده ارز ۲ نرخی در بازار وجود نخواهد داشت و اگر بخواهیم یارانه‌ای به کالایی تخصیص دهیم به صورت ریالی خواهد بود و به ذی‌نفع نهایی و مردم پرداخت می‌شود.
مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 کل کشور در خصوص مطالب مطروحه در این جلسه گفت: بیشتر مباحث پیرامون جهت‌گیری‌های بودجه سال آینده بود و تحلیلی از آسیب‌های بی‌تدبیری در بودجه طی سنوات گذشته و اثرات مثبت یا منفی آن در زندگی مردم ارائه شد.

    برنامه دولت برای کنترل تورم 
وی با بیان اینکه از این آسیب‌شناسی به مسیری رسیدیم که جهت‌گیری‌های دولت و مجلس باید به چه شکلی در سال آینده باشد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین محورها کنترل تورم است که ریشه های تورم شناسایی و دقیقا هدف‌گیری شده است و مشخص شده که کنترل منابع و مصارف کشور نباید منجر به استقراض از بانک مرکزی شود و از سوی دیگر برای ایجاد انضباط بانکی شورای پول و اعتبار مکلف شده و دولت برای آنها دیگر تکلیفی مشخص نمی‌کند.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما به این موضوع نیز توجه داشتیم که خالص دارایی خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا نکند تا منجر به افزایش پایه پولی شود، بنابراین از ابعاد مختلف در بودجه سال آینده دقت شده که به یک ثباتی در اقتصاد کشور برسیم تا مردم احساس اطمینان کنند و این اقتصاد برای آنها قابل پیش‌بینی باشد و بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

    جلوگیری از توسعه نامتوازن
میرکاظمی اظهار کرد: بخش دیگری از جهت‌گیری‌های ما در بودجه سال 1401 بحث جلوگیری از توسعه نامتوازن در کشور است، متأسفانه اکنون این موضوع وجود دارد و تدابیری برای ایجاد یک توسعه متوازن در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. در این راه صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها جانمایی شده تا بتواند در استان‌های محروم مانند دیگر استان‌های برخوردار توسعه ایجاد شود.
معاون رییس جمهور در ادامه گفت: بحث حمایت از رشد اقتصادی در کشور یکی دیگر از اولویت‌های ما در بودجه سال آینده است، ما در گذشته آنچنان به حاشیه می‌پرداختیم که از متن اصلی که در حقیقت همان رشد اقتصادی، افزایش درآمد خانوار، بزرگ شدن سفره مردم و است، غافل می‌شدیم. این مسائل در متن بودجه قرار گرفته و تبصره‌های مختلفی برای ایجاد این رشد اقتصادی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم از ابتدای سال آینده بحث کسب و کار را مدیریت کنیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: در سال آینده ضمن مکلف شدن دستگاه‌ها، شورای اداری استان‌ها نیز مکلف می‌شوند تا ماه به ماه پاسخگوی عددهایی که از رشد اقتصادی برای آنها تعیین شده، باشند. عدد و سهم هر زیر بخش مانند کشاورزی، صنعت و خدمات تا سطح شهرستان‌ها کاملاً در بودجه مشخص شده که مسئولیت آن برعهده استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی قرار داده شده است.

    پرداخت یارانه به صورت مبالغ ریالی
میرکاظمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وضعیت یارانه‌ها در سال آینده به چه صورتی خواهد بود، گفت: این مسائل تا پایان سال جاری باید تعیین تکلیف شود، طبق قانون دیگر نمی‌توانیم ارز 4200 را داشته باشیم و می‌توانیم از این پس با ریال حمایت‌های خود را انجام دهیم یعنی دیگر ارز 2 نرخی در بازار وجود نخواهد داشت. اگر بخواهیم یارانه‌ای به کالایی تخصیص دهیم به صورت ریالی خواهد بود و به ذی‌نفع نهایی و مردم پرداخت می‌شود زیرا تمامی مسائل حاکی از آن است، یارانه‌ای که از طریق دو نرخی کردن ارز پرداخت می‌شد، در سفره مردم قرار نگرفته است.

   اصلاح ارز دولتی با رعایت همه جانبه
کارشناسان رویکرد دولت برای تک نرخی کردن ارز را صحیح عنوان می کنند و البته معتقدند حذف ارز 4200 باید با رویکرد همه جانبه باشد. واقعیت آن است که پرداخت ارز دولتی در سال های گذشته یکی از عوامل مهم نابسامانی ها در بازار ارز و همچنین تشدید تورم بوده است.
علی رغم اختصاص ارز دولتی، قیمت کالاهای اساسی در سه سال گذشته سربه فلک کشید و این در شرایطی بود که هدف ارز دولتی حمایت از مردم در برابر گرانی ها بود.
یک عضو اتاق بازرگانی تهران نیز درباره تصمیم دولت برای اصلاح ارز دولتی در بودجه سال آینده گفت:  تغییر در سیاست‌های ارزی تبعات مثبت و منفی خاص خود را خواهد داشت و باید برای جلوگیری از ضربه به بدنه تولید اقدامات لازم انجام شود.
عباس آرگون اظهار کرد: بخش خصوصی در سه سال گذشته بارها اعلام کرده که سیاست ارز چند نرخی نه تنها به نفع اقتصاد ایران نیست که اثرات منفی گسترده‌ای بر بخش‌های مختلف می‌گذارد و از این رو ما مدافع تک‌نرخی شدن ارز هستیم.
وی با بیان این‌که عبور از ارز چند نرخی نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته برای تعدادی از کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود که متاسفانه تاثیر چندانی بر سفره مردم یا پایین نگه داشتن قیمت تمام شده کالاها نداشت. با این وجود اما حذف این ارز نیاز به برخی پیش‌نیازهای مهم دارد. عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت نگاه دوجانبه در تغییر سیاست‌های ارزی توضیح داد: در کنار مصرف کننده نهایی تغییر در سیاست‌های ارزی می‌تواند بر اقدامات واحدهای تولیدی نیز تاثیر بگذارد. اگر حذف ارز ترجیحی موجب افزایش تورم شود این موضوع خود را در بالارفتن بهای تمام شده کالاهای تولیدی نیز نشان می‌دهد و همین امر هزینه تولید کنندگان را بالا می‌برد.
آرگون ادامه داد: برای جلوگیری از فشار جدید بر تولیدکنندگان باید تلاش کرد راهی در جهت حمایت از فعالان اقتصادی پیش بینی شود. تولید کنندگان ایرانی در سال‌های گذشته با فشارهای مختلفی مواجه بوده‌اند و اگر بنا باشد که بار تغییر در سیاست‌های ارزی فشار جدیدی را به آنها وارد کند قطعا شرایط سخت‌تر خواهد شد.
وی با بیان این‌که حمایت از آسیب‌های احتمالی تک‌نرخی شدن ارز اهمیت فراوانی دارد تشریح کرد: از سویی حمایت مستقیم از اقشار کم درآمد برای تامین نیازهایشان به عدالت اقتصادی نزدیک‌تر است و از سویی دیگر باید تلاش شود که تولید کنندگان نیز در این مسیر آسیب نبینند. 
کارشناسان تصمیم دولت برای ارز تک نرخی را تصمیم اساسی و البته حساس عنوان می کنند و معتقدند این اقدام درست باید با رعایت تمام جوانب پیگیری شود.
 
قیمت ها در بازار فولاد منطقی شد
محمدصادق، قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه ورود کل کالاهای پایه از جمله حوزه پتروشیمی به بورس در حال عملیاتی شدن است، گفت: ورود فولاد به بازار منجر به ایجاد ثبات و قیمت های منطقی تر در این بازار شد. وی در خصوص روند تحولات بازار فولاد کشور اظهار کرد: از چند ماه پیش و از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، برای ساماندهی بازار و ایجاد توازن در زنجیره فولاد، عرضه کل محصولات این زنجیره در بورس کالا در دستور کار قرار گرفت که ایجاد ثبات و قیمت‌های منطقی‌تر در این بازار ماحصل اقدامات اخیر است. قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی افزود: امروز با بهره گیری از شفافیت آماری بورس کالا، در حوزه واردات تا پوشش سقف نیاز کشور و همچنین صادرات منوط به تأمین کامل نیاز بازار داخل در دستور کار قرار گرفته و انواع محصولات نیز مرحله به مرحله وارد بورس می‌شوند. مفتح تاکید کرد: این رویداد، دو مزیت بزرگ برای تولید کشور به ارمغان می‌آورد نخست، تأمین نیاز صد درصدی و بدون دغدغه واحدهای تولیدی و دوم، کشف قیمت‌های منطقی‌تر برای محصولات که منافع این اتفاق به همگان می‌رسد.وی در پاسخ به این پرسش که کدام محصولات به طور کامل در بورس کالا عرضه خواهند شد؟ گفت: علاوه بر عرضه محصولات زنجیره فولاد، ورود کل کالاهای پایه از جمله در حوزه پتروشیمی نیز در حال عملیاتی شدن است که با این اقدامات شاهد ایجاد یک شفافیت بی سابقه در بازار کل محصولات پایه خواهیم بود. مفتح با بیان اینکه نتایج عرضه‌های مستمر محصولات فولادی در بورس طی چند ماه اخیر بسیار رضایت بخش بوده است، اظهار کرد: این رویه قطعاً به سود تولید کشور است و همان طور که در بحث سیمان نیز مشاهده شد با ورود کل تولیدکنندگان به بورس، یک ثبات قیمتی در بازار ایجاد شد.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تاکید کرد: در واقع به دلیل حذف رانت و دو قیمتی از بازارها، این رویدادها به همراه امکان پیش بینی پذیری بازارها از جمله مزایای ورود کامل زنجیره تولید به بورس است.
 
دریافت کپی مدارک احراز هویتی توسط بانک‌ها ممنوع است
سازمان اداری و استخدامی به بانک‌ها و سازمان ثبت احوال تاکید کرد که دریافت کپی مدارک احراز هویتی ممنوع است. رفیع‌زاده، معاون نوسازی اداری این سازمان  ضمن اعلام نارضایتی از وضعیت اجرای بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی از مشتریان، گفت: رویکرد سازمان اداری و استخدامی کشور در ابلاغ این بخشنامه، سهولت دسترسی به خدمات دولت بوده است، اما علی‌رغم وجود زیرساخت‌ها و قوانین لازم، وضعیت اجرای بخشنامه مطلوب نیست و متاسفانه بسیاری از بانک‌های خصوصی از اجرای قانون سر باز می‌زنند که باعث می‌شود خدمت‌گیرندگان این ضعف را به پای کل نظام اداری و دولت می‌نویسند.
حنیفی، معاون نظارت بانک مرکزی در پاسخ به علت عدم اجرای مطلوب بخشنامه توسط بانک‌ها، اظهار کرد: مطابق قانون مبارزه با پول‌شویی، بانک مرکزی امر احراز هویت برخط را از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۸طی سه بخشنامه، اجرا کرده، اما در دسترسی به سامانه ثبت احوال محدودیت‌هایی نیز وجود داشته که مانع اجرای مطلوب قانون شده است.

هزینه‌ صندوق‌های بازنشستگی بر دوش دولت سنگینی می‌کند
جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق درباره احتمال حذف درخواست دولت در بودجه برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۰ به ۶۲ سال گفت: واقعیت این است که بخشی از پرداخت‌های بودجه به کمک‌های دولت به صندوق های بازنشستگی باز می‌گردد و این هزینه‌های زیادی بر دوش دولت می‌گذارد. عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد اظهار نظر رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر اینکه سن بازنشستگی که در لایحه بودجه دولت مورد درخواست است، رد خواهد شد، گفت: کمیسیون تلفیق هنوز در جزئیات ورود نداشته است، بلکه در کمیسیون های تخصصی درباره موادی که به آن ها ارجاع شده است، بررسی مقدماتی داشته‌اند و مصوبات ابتدایی دارند. وی افزود: نماینده کمیسیون‌های تخصصی از مصوبات خود در کمیسیون تلفیق دفاع می‌کند و در نهایت خود مجلس تعیین تکلیف می‌کند زیرا مصوبه کمیسیون برای خود کمیسیون موضوعیت دارد و تا زمانی که فرآیند قانونی را طی نکند به عنوان مصوبه مجلس مطرح نیست. قادری درباره احتمال حذف درخواست دولت در بودجه برای افزایش سن بازنشستگی از 60 به 62 سال گفت: واقعیت این است که بخشی از پرداخت‌های بودجه به کمک‌های دولت به صندوق های بازنشستگی باز می‌گردد و این هزینه‌های زیادی بر دوش دولت می‌گذارد. عضو کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد: بر اساس قانون، برای بازنشستگی باید هم 30 سال سابقه کار داشته باشیم و هم به سن 60 سال رسیده باشیم اما گاها اشتباه برداشت می شود و می گویند به هر کدام از این دو گزینه رسیده باشیم، می توانیم بازنشسته شویم که این برداشت و تصور خطا و اشتباه است.

نحوه بکارگیری سموم و تولید محصول سالم
غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص نحوه بکارگیری سموم و تولید محصول سالم، گفت: زمانیکه موضوع استفاده از سم، کود و سلامتی محصولات مطرح می‌شود باید به این موضوع توجه کنیم که به هر میزان سم و کود در محصولات استفاده شود از سلامتی محصول نهایی کاسته می‌شود. نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه محصول سالم، محصولات ارگانیک هستند که بدون استفاده از کود و سم تولید می‌شوند، ادامه داد: در سراسر دنیا میزان تولید محصولات ارگانیک به 2 و نیم درصد نمی‌رسد و حدود 98 درصد محصولات کشاورزی با استفاده از کودهای شیمیایی تولید می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه میزان استانداردی برای باقی مانده کودهای شیمیایی و سموم در محصولات کشاورزی تعیین شده است که بدن انسان می‌تواند آن را تحمل کند، عنوان کرد:البته بدون استفاده از سموم و کودهایی شیمیایی امکان تامین امنیت غذایی کشور و دنیا وجود ندارد. میزان استفاده از سم و کود شیمیایی در کشور نباید از میانگین جهانی بالاتر باشد. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمامی موضوع بازگشت محصولات کشاورزی ایرانی از سوی برخی کشورهای منطقه به مسئله باقی مانده کود شیمیایی و سموم در آنها ارتباط ندارد، تصریح کرد: بخشی از مشکلات در مسیر صادرات محصولات کشاورزی ایرانی به واسطه تاخیر در انجام برخی از امور اداری و مراوده‌ای رخ داده و تعدادی از دستگاه‌های دولتی در زمینه انتقال خواسته‌ها و مدارک مورد نیاز کشورهای هدف در زمینه کودها و سموم مورد استفاده کم کاری کرده‌اند. نوری با اشاره به اینکه امیدواریم مشکل به وجود آمده در مسیر صادرات محصولات کشاورزی ایرانی برطرف شود تا بیش از این تولیدکنندگان و صادرکنندگان آسیب نبینند، افزود: تولیدکنندگان نیز باید استانداردهای لازم در زمینه کود و سم را رعایت کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط باید واردات سموم را کنترل و از واردات سموم غیر استاندارد جلوگیری کنند، عنوان کرد: در صورت نیاز به مقررات جدید در حوزه استفاده و واردات سموم کشاورزی استاندارد دستگاه‌های متولی درخواست خود را به مجلس ارائه کنند.
 
عرضه ناکافی خودروسازان 
با وجود کاهش قیمت ارز ، عرضه محدود محصولات خودروسازان به بازار عاملی شده تا قیمت انواع خودروهای داخلی روند صعودی داشته باشد.
در معاملات دیروز سمند ال ایکس با افزایش دو میلیون تومانی با قیمت 260 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس با افزایش یک میلیون تومانی با قیمت 275 میلیون تومان، پژو پارس 284 میلیون تومان، پژو 206تیپ دو با رشد دو میلیون تومانی با قیمت 275 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک با رشد 4 میلیون تومانی 505 میلیون تومان، پژو 206 صندوقدار با رشد یک میلیون تومانی 332 میلیون تومان، رانا پلاس 270 میلیون تومان، پراید 111 با رشد 1 میلیون تومانی 189 میلیون تومان، ساینا با رشد دو میلیون تومانی با قیمت 191 میلیون تومان، مورد معامله قرار گرفت.
همچنین تیبا افزایش یک میلیون تومانی با قیمت 180 میلیون تومان، تیبادو 185 میلیون تومان، کوئیک دنده ای 195 میلیون تومان، دنا پلاس دنده ای توربور 478 میلیون تومان، دنا معمولی 360 میلیون تومان، رانا ال ایکس 248 میلیون تومان، هایما اس 7 توربو 820 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 325 میلیون تومان به فروش رسید.

نوسان قیمت اوراق خرید مسکن
درحالی که قیمت اوراق مسکن حدود سه هفته قبل از ۱۱۷ هزار تومان نیز گذشته بود، تا ۸۰ هزار تومان کاهش یافت، البته این کاهش قیمت عمری کمتر از ۱۰ روز داشت و قیمت این اوراق دوباره از ۱۰۰ هزار تومان گذر کرد.
آخرین قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن نشان میدهد که اوراق مسکن فروردین، اردیبهشت‌ و خرداد امسال به ترتیب با قیمت های ۱۰۴ هزار و ۷۰۰، ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ و ۱۰۵ هزار تومان معامله می‌شود. اوراق تیر با قیمت ۱۰۴ هزار و ۷۰۰، اوراق مرداد با قیمت ۱۰۳ هزار و ۸۰۰ و اوراق شهریور نیز با قیمت ۱۰۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شدند.
اوراق تسهیلات مسکن مهرماه ۱۰۴ هزار تومان، اوراق تسهیلات مسکن آبان ماه ۱۰۳ هزار و ۶۰۰ تومان و تسهیلات مسکن آذرماه نیز ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت خوردند. 
بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛  لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با تخفیف در نظر گرفته شده تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۲۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان شد.
همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن با تخفیف باید ۸۰ برگه به مبلغ هشت میلیون و ۲۹۶هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق ۲۹ میلیون و ۳۶هزار تومان شد.
زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ که البته طبق تصمیم جدید، زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۴۱ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه هشت میلیون و۲۹۶  هزار تومانی وام جعاله در مجموع باید ۴۹ میلیون و ۷۷۶هزار تومان پرداخت کنند.

آخرین وضعیت صادرات و واردات برق
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی آخرین وضعیت صادرات و واردات برق را تشریح کرد. همایون حائری با بیان اینکه در حال حاضر صادرات برق انجام می‌شود، اظهار کرد: میزان صادرات برق متغیر است و مانند شرایط معمول صادرات برق صورت می‌گیرد؛ بر اساس برآوردهای انجام شده در شرایط فعلی حدود ۱۰۰۰ مگاوات صادرات برق انجام می‌شود.
وی با اشاره به مقاصد صادراتی برق ایران، گفت که به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق صادرات داریم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره واردات برق نیز، گفت: حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات واردات برق در شرایط کنونی صورت می‌گیرد و عمدتا این واردات از کشورهای ترکمنستان و ارمنستان است. همواره اولویت اصلی صنعت برق تامین نیاز داخلی و مصرف برق هموطنان در داخل کشور است و تنها در مازاد اقدام به صادرات برق می کنیم.
از ابتدای مهر ماه با کاهش مصرف برق و گذر از پیک صادرات برق آغاز شد و میزان واردات کاهش یافت.

افزایش قیمت برنج
افزایش قیمت برنج در سال جاری همواره در هر ماه ثبت شد و گزارش‌ها نشان داد که هر کیلو برنج ایرانی تا بیش از ۷۰ هزار تومان هم فروش رفته است.
این در حالی است که تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت اقلام خوراکی در آذرماه نشان می‌دهد که افزایش قیمت برنج ایرانی نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۵.۳ درصد بوده است؛ به طوری که هر کیلو در آذرماه پارسال به طور متوسط ۳۳.۲ هزار تومان قیمت خورده ولی برای آذرماه امسال متوسط ۵۱.۶ هزار تومان اعلام شده است. هر کیلو برنج ایرانی در آبان‌ماه به طور متوسط ۴۹.۵ هزار تومان بوده و حداقل ۴۱.۲ هزار تومان و حداکثر ۵۷.۱ هزار تومان در آذرماه برای آن گزارش شده است. در رابطه با وضعیت برنج خارجی نیز رشد ۱۹ درصدی نسبت به آذرماه سال پیش دارد؛ به گونه‌ای که هر کیلو در آذرماه سال ۱۳۹۹ به طور متوسط ۲۳.۴ هزار تومان قیمت داشته که در آبان‌ماه امسال به ۲۷.۱ هزار تومان و در آذرماه به ۲۷.۹ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که هر کیلو برنج خارجی به طور حداقل ۲۴.۳ هزار تومان و حداکثر ۳۲.۱ هزار تومان در آذرماه قیمت خورده که نشان می‌دهد نسبت به آبان‌ماه سال جاری سه درصد و در مقایسه با آذرماه پارسال ۱۹ درصد گران شده است.
وضعیت واردات برنج هم در سال جاری نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا پایان آذرماه ۹۵۸ هزار تن به ارزش ۸۱۸ میلیون دلار واردات صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد از لحاظ وزنی و ۱۵ درصد ارزش افزایش دارد.
این در حالی است که پیش‌تر  آمار گمرک نشان داده بود که از ابتدای سال تا ۱۹ آذرماه ۸۹۲.۸ هزار تن به ارزش بیش از  ۷۵۹ میلیون دلار ارزش داشته است که براین اساس در ۱۰ روز پایانی آذرماه روند واردات برنج افزایش دارد.

افت ۳ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص بورس در پایان معاملات ۱۳ دی ماه با کاهش ۲ هزار و ۹۷۰ واحد به رقم یک میلیون و ۳۷۶ هزار واحد ریزش داشت.  شاخص هم وزن نیز روند نزولی دو هزار و ۷۷۷ واحدی را پیش گرفت و رقم ۳۶۳ هزار و ۲۴۲ واحد را رد کرد. تعداد معاملات دیروز  ۳۰۰ هزار فقره به ارزش ۲.۱ هزار میلیارد تومان بود و ارزش کل بازار نیز در کانال ۵.۵ هزار هزار میلیارد تومان باقی ماند.
نمادهای نوری و فملی عوامل اصلی افت بازار بودند اما برکت در معاملات دیروز رشد ۵ درصدی ارزش سهام را ثبت کرد. فرابورس ۶۴ واحد منفی شد و در رقم ۱۸ هزار و ۵۹۵ واحد متوقف ماند.
 
نحوه اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده طلا 
با توجه به الزام اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا از روز گذشته، که براساس آن، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از اصل طلا حذف شده و به سایر موارد (اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشندگان) اختصاص خواهد یافت، اتحادیه طلا و جواهر تهران، نحوه اجرای این قانون را به واحدهای صنفی فعال ابلاغ کرد.
طی سال‌های گذشته حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و تصویب هم شده بود اما شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرد و دوباره به مجلس ارجاع شد. اما در نهایت این قانون ۱۲ تیر امسال اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شد. طبق این قانون ۹ درصد مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف شد. در این رابطه برخی اعلام کردند که از این پس در خرید طلا بایستی دقت کرد تا واحدهای فروش، مالیات ۹ درصدی را روی قیمت اصلی طلا حساب نکنند.
در پی این موضوع اعضای هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کردند که طبق اصل ۱۲۳ قانون اساسی، پس از شش ماه از ابلاغ مصوبه ریاست جمهوری، قانون معافیت اصل طلا از مالیات اجرایی خواهد شد.
پس از آن، یک ماه پیش (۱۳ آذر ماه ١۴٠٠)، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین در رابطه با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از مشتریان دریافت شود.
بر اساس این ابلاغیه، مقرر شد قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ۱۴۰۰ از سوی سازمان امور مالیاتی کشور لازم‌الاجرا اعلام شود. با توجه به جزء ۲ بند «ب» ماده (۲۶) این قانون در خصوص عرضه‌کنندگان کالا و خدمات طلا، جواهر و پلاتین مقرر شده که “اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند، مشمول مالیات و عوارض با نرخ  ۹ درصد شود. ”
حال با توجه به اینکه این قانون از امروز (دوشنبه/١٣ دی ١۴٠٠) اجرایی می‌شود، ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نحوه اجرای این قانون را به واحدهای صنفی خود ابلاغ کرد:
در متن اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران آمده است:  
۱- نظر به اینکه با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصل طلا ، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور از تاریخ 13 دی 1400 معاف از مالیات و عوارض است؛ صرفاً اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ ٩ درصد است. لذا ضرورت دارد فروشندگان مصنوعات یاد شده نسبت به تفکیک موارد معافیت (اصل طلا ، جواهر وپلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده) از سایر موارد در صورتحساب فروش صادره اقدام نمایند تا امکان محاسبه و دریافت مالیات و عوارض بر مبنای اجزای یاد شده مشمول باشد.
 ۲- براساس قانون مذکور، فروشندگان مصنوعات ساخته شده از طلا، جواهر و پلاتین از تاریخ 13 دی 1400 به هیچ عنوان مجاز به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از اصل طلا، جواهر و پلاتین نیستند و در صورت عدم رعایت بند ( ۱ ) نه‌تنها باید مالیات و عوارض دریافتی را عودت نمایند بلکه مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات و عوارض دریافتی نیز می‌شوند که غیر قابل بخشودگی است.
 
تبعات اجرای ناقص نسخه‌نویسی الکترونیک
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور تبعات اجرای ناقص نسخه‌نویسی الکترونیک را تشریح کرد. 
علی سالاری درباره تبعات اجرای ناقص نسخه‌نویسی الکترونیک، گفت: یکی از تبعات این موضوع این است که از آنجایی که پرونده الکترونیک فراهم نیست، پزشک نمی‌تواند به تاریخچه بیماری بیمار دسترسی داشته باشد و دقت لازم وجود ندارد. 
وی ادامه داد: همچنین در حوزه امضای الکترونیک ممکن است این امضا قابل انکار بوده و اصالت نسخه مشخص نباشد و نتوانیم در آینده حقوق انتظامی بیمار و پزشک را پیگیری کنیم. اگر پزشکی مدعی شود که من این نسخه را تولید نکردم، بنابراین نمی‌توان پیگیری‌های آینده درباره قصورهای احتمالی را برای بیمار متصور دانست.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور درباره نقش سازمان نظام پزشکی در این زمینه همچنین گفت: در این مدت سعی کردیم که هرگونه همکاری و هماهنگی را با سازمان‌های بیمه‌گر، وزارت بهداشت و ... داشته باشیم تا این اعتماد به جامعه پزشکی داده شود که در صورت پیوستن به نسخه الکترونیک خودشان و بیماران ضرر نمی‌کنند. با این حال متاسفانه سرعت اینترنت در کشور پایین است، قطعی برق داریم، تعداد استاندارد ویزیت بیمارمان مانند کشورهای دیگر نیست. در کشورهای پیشرفته یک پزشک روزانه شش تا هفت بیمار ویزیت می‌کنند و با ویزیت همین تعداد هم تامین است. ویزیت پزشک در این کشورها مانند کشور ما نیست که ارزش نسبی‌اش نسبت به کالاهای اساسی یک‌دهم و یک‌هفتم شده باشد. بنابراین در کشور پشت در اورژانس و ... تعداد بیماران زیاد است، سرعت اینترنت پایین است، نوع پلتفرمی که ایجاد شده و بستری که بیمه‌ها برای نسخه الکترونیک آوردند، به راحتی در دسترس نیست و دشواری‌هایی دارد، کدهای داروها گاهی ایرانی و گاهی خارجی است، برخی خدمات تعریف نشده است، داروهای ترکیبی تعریف نشده‌اند، داروخانه نمی‌تواند مستقیما به پزشک اطلاع دهد که مثلا نسخه‌ات ایرادی دارد یا داروی مشابه را دارم و چه کنم و در نتیجه بیمار را باید دوباره سراغ پزشک بفرستند.
 
تکلیف بیمه ها  در قبال داروها 
 رییس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت دارو با هماهنگی بیمه ها افزایش می یابد. بهرام دارایی افزود: این سازمان اصولاً در نیمه دوم سال نسبت به افزایش قیمت دارو اقدام می‌کند.چون نمی‌خواهیم مردم در نیمه اول سال دغدغه گرانی دارو را داشته باشند.تعداد اقلام دارویی که افزایش قیمت داشته اند، قابل توجه نیست.

مذاکرات برای عقد بیمه تکمیلی جدید فرهنگیان
 وزیر آموزش و پرورش گفت: مذاکرات ما با شرکت‌های بیمه‌ای برای عقد قرارداد جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان آغاز شده است. یوسف نوری با بیان اینکه دو گروه را برای بیمه و درمان تعیین کردیم، افزود: به نظر می‌رسد ظرفیت برای بازگشت به بیمه طلایی وجود داشته باشد. امید است بحث بیمه را بتوانیم تا آخر ماه به نتیجه برسانیم.

اجرای معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای فعالان گردشگری 
 معاون گردشگری کشور از اجرایی شدن معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای تمامی مراکز اقامتی دارای مجوز به غیر از هتل‌های چهار و پنج ستاره و دفاتر خدمات مسافرتی فعال در حوزه ورودی از امروز خبر داد. علی‌اصغر شالبافیان تصریح کرد: معافیت تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی که در جذب گردشگران ورودی فعالیت دارند از قانون مالیات بر ارزش افزوده، جزو مطالبات به جای بخش گردشگری بوده است.
 
آمار ساختمان کم خطر در تهران
معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از بازدید از بیش از ۱۳۰۰ ساختمان در طرح پلاک ایمن خبر داد. کامران عبدولی اظهارکرد: بازدید از ساختمان‌های مسکونی و اداری کم خطر (دفاتر خصوصی) پایتخت چون حریم شخصی مردم است نیاز به هماهنگی با آنها را دارد و اگر بخواهیم که ایمنی این واحدها را بررسی کنیم به دلیل هماهنگی که باید با شهروندان انجام گیرد زمان بر خواهد بود. ٩۵٠ هزار ساختمان کم خطر اداری و مسکونی وجود دارند که برای بازدید از آن‌ها به هماهنگی نیاز داریم. 

نگرانی از نتایج ارزشیابی ابتدایی‌ها
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر آموزش‌های حضوری با اولویت سلامت دانش آموزان تأکید کرد. رضوان حکیم زاده در ادامه بیان کرد: مقایسه نتایج ارزشیابی سال گذشته دانش‌آموزان دوره ابتدایی با دو سال قبل از آن، وضعیت نگران کننده‌ای در بر داشت. به عنوان مثال در درس فارسی پایه‌های اول و دوم درصد دانش‌آموزانی که نتیجه خیلی خوب گرفته‌اند 10 درصد کاهش داشته و درصد دانش‌آموزانی که نیازمند به تلاش  در کارنامه‌ شان ثبت شده، افزایش یافته است.وی افزود: در همین راستا، تفاهم‌نامه‌ای‌ با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان امضاء شد که بر اساس آن، از ظرفیت دانشجومعلمان برای آموزش، جبران و تثبیت یادگیری استفاده شد.

۳فوتی و ۷مصدوم در سیلاب جنوب کشور
سخنگوی اورژانس کشور اظهار کرد: وقوع سیلاب در مناطق جنوبی کشور در چند روز گذشته سه کشته و هفت مصدوم برجا گذاشته است. مجتبی خالدی بیان کرد: شهرها و مناطقی از جمله در جنوب فارس، جنوب کرمان، هرمزگان و غرب سیستان و بلوچستان درگیر بارش های شدید بودند و اورژانس با همه توان در خدمت هموطنان است. وی در ادامه تصریح کرد: همچنین بالگردها و آمبولانس های سازمان اورژانس کشور در مناطق سیل زده در آماده کامل به سر می برند تا در صورت هرگونه حادثه جوی به محل اعزام شوند.
    
لزوم تدوین طرح جامع آلودگی هوا
مشاور محیط زیست و آلودگی هوای شهردار تهران بر استفاده مدیران اجرایی از پیشنهاد‌ها و راهکار‌های نخبگان و افراد دانشگاهی به منظور حل مشکلات شهری تأکید کرد. سید مناف هاشمی ادامه داد: آلودگی هوا، طرح جامعی ندارد و این درحالی است که همه چیز طرح جامع دارد. تنها راهنمای حل مشکل آلودگی هوا، قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ است، اما این قانون کافی نیست. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون اساسی و... هم درباره چگونگی حل مشکل آلودگی هوا وجود دارد، اما باید در کنار این‌ها طرح جامعی باشد که راهکار‌های فوری، کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را بیان کند.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
حوزه ادبیات صدرنشین انتشار کتاب در آذرماه
جدیدترین اطلاعات موجود در زمینه نشر کتاب نشان می‌دهد حوزه ادبیات صدرنشین آمار انتشار کتاب در آذرماه بوده و در بازه زمانی اشاره شده هفت هزار و 277 عنوان تألیف و سه هزار و  299 عنوان ترجمه منتشر شده است.
مروری بر آمارهای موجود در زمینه نشر کتاب نشان می دهد که در سال گذشته در مجموع ۹۲هزار و ۷۵۷ عنوان کتاب چاپ شده که این رقم در مقایسه با سال ما قبل از آن، ۱۳درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین در نیمه نخست سال جاری نیز 46هزار و 495عنوان کتاب منتشر شده که از این تعداد 33هزار و 106عنوان تالیف و 13هزار و 389 عنوان ترجمه بوده است. به این ترتیب شمار کتاب‌های چاپ اول در 6 ماهه نخست سال 29هزار و 475 نسخه و شمار تجدید چاپی‌ها 17 هزار و 20 نسخه بوده است.
این در حالی بوده که گفته می‌شود؛ سالانه بالغ بر یک‌صد هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ می‌رسد، هرچند که طبق اظهارات علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران تجدید چاپ کتاب آمار پایینی دارد که در مقایسه با تعداد کتاب های منتشر شده، تعداد بسیار زیاد است کم است.

 افزایش انتشار کتب تجدید چاپ شده
در این میان اما آمارهای مربوط به آذرماه حکایت از این دارد که11هزار و 576 عنوان کتاب در این ماه منتشر شده که از این تعداد هفت هزار و 277 عنوان تألیف و سه هزار و  299 عنوان ترجمه بوده است. این در حالی بوده که ناشران تهرانی هشت هزار و 232 کتاب و ناشران شهرستانی سه هزار و 344 عنوان کتاب منتشر کرده‌اند. شمار کتاب‌های چاپ اول هفت هزار و  349 عنوان و تجدید چاپی نیز چهار هزار و 427 عنوان بوده است. آماری که به نظر می‌رسد بیانگر افزایش میزان کتب تجدید چاپ شده در بازه زمانی مورد نظر است.
براین اساس برخی از افراد معتقدند  آمار نشر کتاب در چهار ماه گذشته حکایت از روند رو به کاهش کتاب‌های چاپ اول دارد و این اتفاق بی‌ربط به مسئله کمبود کاغذ نیست و خیلی بعید نیست که در سال‌های آینده با موضوع کمبود نویسنده و کتب چاپ اول مواجه شویم.

 بیشترین و کمترین آمار نشر کتاب
اما در این میان بیشترین آمار انتشار یافته به کدام حوزه تعلق داشته است؟ با نگاهی بر آمارهای موجود متوجه خواهیم شد، حوزه ادبیات با دو هزار و 216 عنوان بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. در این میان هزار و 581 عنوان کتاب تألیف و 635 عنوان ترجمه بوده است. همچنین شمار چاپ اولی‌ها یک‌هزار و 485 عنوان و تجدید چاپی‌های حوزه ادبیات 731 عنوان بوده است؛ از سوی دیگر شمارگان متوسط کتاب در حوزه ادبیات 753 عنوان و میانگین قیمت نیز 63 هزار و 700 تومان بوده است. از سوی دیگر بالاترین آمار نشر بعد از ادبیات کودک و نوجوان با یک‌هزار و 583 عنوان کتاب، مربوط به موضوعات علوم اجتماعی بوده که شامل یک‌هزار و 542 عنوان می‌شود، همچنین علوم عملی با  یک‌هزار و 349 عنوان کتاب در رده بعدی قرار دارند و کمترین آمار نشر نیز مربوط به حوزه کلیات با 143 عنوان بوده است.
البته این صدرنشینی را شاید بتوان اینگونه نیز بیان کرد در شرایطی که بالاترین تعداد کتاب مربوط به حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که به لحاظ میانگین کمترین قیمت کتاب هم به کتب این حوزه تعلق دارد، این امر شاید به نوعی بیانگر بالابودن آمارهای چاپ کتاب در این حوزه باشد. شاید جالب باشد این را هم بدانید که بیشترین مبلغ کتاب متعلق به کتاب‌هایی با موضوع کمک درسی و علوم ریاضی است.
در این میان این را هم باید بیان کرد که در حوزه کتاب کودک و نوجوان 899 عنوان کتاب تالیفی و 684 عنوان ترجمه منتشر شده است. شمار کتاب‌های چاپ اول 774 عنوان و شماره تجدید چاپی‌ها 89 عنوان بوده است.  میانگین شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیز یک‌هزار و 802 عنوان و میانگین قیمت 34هزار و 678 هزار تومان بوده است.
در کنار آنچه که بیان شد به موضوع دیگری نیز می‌توان اشاره کرد، اینکه متوسط شمارگان کتاب در آذرماه همچنان روی یک‌هزار نسخه ثابت مانده است‌، اما میانگین قیمت کتاب در ماه پایانی پاییز  به 62هزار تومان رسیده است. نگاهی به آمار نشر در ماه پیش از آن نشان می‌دهد که متوسط قیمت کتاب از 72هزار تومان در مهر ماه به 60هزار تومان در آبان‌ماه رسیده بود و اکنون به نظر می‌رسد با توجه به توزیع کاغذ دولتی و الزام وزارت ارشاد بر تغییر قیمت‌ها،‌ میانگین قیمت کتاب نه تنها کاهش نیافته،‌ بلکه اندک افزایشی را نیز تجربه کرده است. 

 کتب صوتی رقیب سرسخت چاپی‌ها
این در حالی بوده که اشاره به این موضوع نیز خالی از لطف نیست که افزایش بهای کاغذ و به دنبال آن روند صعودی قیمت کتاب موجب شده تا برخی از علاقمندان به تدریج به سراغ کتب صوتی بروند، کتاب‌هایی که هم دسترسی به آنها راحتر است و هم ارزان‌تر هستند، به این ترتیب می‌توان انتظار داشت در آینده کتاب‌های صوتی به رقبایی جدی برای کتب چاپی تبدیل شوند.
 
حمله سایبری به فروشندگان بازی «فرمانده مقاومت»
کارگردان بازی «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» اظهار کرد: در دو سال، ۴۷ جوان بسیجی علاقه‌مند به حاج قاسم تلاش شبانه روزی کردند تا بازی «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» به سرانجام رسد.
 مهدی جعفری که در ویژه برنامه مشق عاشقی در مرکز موزه دفاع مقدس سخن می‌گفت، در ادامه بیان کرد: همزمان با آغاز رسمی عرضه این بازی به ما خبر رسیده که حملات سایبری شدیدی به عرضه کنندگان و فروشندگان این بازی در حال انجام است که همه اینها خبر از اهمیت این ماجرا در فضای مجازی دارد.
وی که کارگردانی مستند «حریف» را نیز برعهده دارد، این مستند را روایتی ۱۵۰ دقیقه‌ای از ۷۰ سال مواجهه ایران در منطقه با محوریت حاج قاسم معرفی کرد که از امشب در شبکه نمایش خانگی و از روز بعد در رسانه ملی پخش آن آغاز خواهد شد.
در این برنامه همچنین مسلم معین، رییس فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین با ذکر این نکته که هنوز داغ حاج قاسم برای ما تازه است و این روزها همه دچار یک اندوه و حزنی همراه با خشم و انتقام هستیم، گفت: به تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری، مسببین این حادثه حتماً قصاص دنیوی آنها خواهند دید گرچه این یک انتقام راهبردی است.
وی ادامه داد: در محاصره بودن مردم ایران در فضای مجازی غم دیگری است و این یک تحقیر تاریخی برای مردمی است که افرادی مانند حاج قاسم دارند. خیلی عجیب و غریب است که ما با همه امکاناتی که در این حوزه داریم اجازه انتشار تصویر حاج قاسم را در فضای مجازی نداریم و مایه تعجب من است که مسئولان فضای مجازی کشور چگونه این فضا را تحمل می‌کنند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال