امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 


نوسانات منفی بر بازار بورس اثر گذاشت

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد گفت: تا آخر سال شرکت‌هایی به عنوان عرضه اولیه در بورس عرضه می شوند. وی اظهار کرد: نوسان در ذات بازار سرمایه و بازار سهام است. به عبارت دیگر این بازار عمدتا بر رفتار سهام‌داران و عرضه کنندگان سهام باز می گردد. دولت با قواعدی که تعریف می کند، سعی می کند این نوسانات به سمتی برود که تحرکات به بازار قابل رشد تبدیل شود.
وی ادامه داد: در تمام دوره‌ها بازیگران این عرصه نقش موثری در چارچوب قواعد و مقرراتی که توسط شورای عالی بورس تصویب میکند، دارند. اخیرا یکسری مواردی مطرح شد که بر بازار اثر گذاشت. یکی از موارد این بود که مطرح شد نرخ سود بانکی می خواهد افزایش پیدا کند. همه فعالان بازار دیدند که رئیس کل بانک مرکزی تکذیبش کرد. بحثی است که نرخ سود بین بانکی مقداری بالا رفته که درست است؛ داریم برنامه ریزی می کنیم از این روند جلوگیری کنیم.
دژپسند گفت: برخی التهابات به خاطر بعضی اظهار نظرهایی است که در برخی امور بازار سرمایه مداخله گرانه صورت گرفته است. این موضوع به نظر من سبب می شود سهامداران حقیقی و خرد دچار زیان و خسران شوند. اگر ما مدافع منافع سهامداران خرد هستیم باید از اظهار نظرهایی که مداخله ایجاد می کند به شدت پرهیز کنیم.
وی افزود: برای برخی سهامداران این نگرانی ایجاد شد که این شاخص روندی کاهنده داشته باشد. باید توجه داشته باشیم آنچه که ما را امیدوار می کند برنامه های ما برای عرضه است.
وی گفت: سازمان بورس برنامه ای دارد که تا پایان سال جاری می تواند صد شرکت به صورت عرضه اولیه را عرضه کند. این موضوع بدین معنا است که خوشبختانه استقبال و اقبال خوبی وجود دارد بنابراین کسانی که در بازار سرمایه وارد می شوند باید با دقت عمل کنند.
دژپسند خاطرنشان کرد: اوراق برای تامین مالی دولت نیست. بازار سرمایه ظرفیت هایی دارد. بازار بدهی جزئی از بازار سرمایه است.
وی گفت: تصمیم ما این است که تمام واگذاری های ما در دولت در بازار بورس صورت بگیرد. این به خاطر نقش و اهمیت بازار بورس و در راستای تببین اهمیت بازار بورس و سرمایه است.
وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: مطالعه، مشاوره و معامله جمله همیشگی من است که باید در بازار سرمایه سرلوحه کارمان باشد. الان خوشبختانه بازارمان بازارگردان دارد. یکی از ویژگی های بازار سرمایه این است که نقد شوندگی اش بالا برود. یعنی من به هر دلیلی اراده کردم بفروشم سهمم را با سهولت این کار را بکنم. بنابر این ان شاءالله برنامه داریم این بازار مدرن تر شد و امیدواریم بتوانیم نوسانات را به حداقل برسانیم. وی گفت: هنوز معتقد هستم نوسانات منفی هست که اثر منفی بر بازار می گذارد که امیدواریم به حداقل برسد.

پیشنهاد واردات خودرو بدون انتقال ارز
رییس شورای رقابت معتقد است که واردات خودرو از طریق بدون انتقال ارز پیشنهادی است که می تواند به ایجاد رقابت و بهبود وضعیت موجود بازار منتهی شود.
رضا شیوا روز گذشته در نشستی خبری با اشاره و جریان قیمت گذاری خودرو و انتقاداتی که نسبت به آن مطرح است، در رابطه با قیمت گذاری سه ماهه خودروسازها گفت: «تا پیش از این بر اساس تورم بخشی سالانه قیمت گذاری می شد ولی اکنون وضعیت اقتصادی و تورم به گونه ای است که این امکان نیست و باید با رشد تورم و افزایش قیمت نهاده های تولید مدت زمان قیمت گذاری محدود شود، با این حال چون ما در قیمت گذاری هزینه سربار را محاسبه نمی کنیم، با وجود سود منطقی برای آنها، دائم خودروسازها می گویند زیان کرده ایم.» به گفته وی اکنون زمانی است که نه خودروساز و نه مصرف کننده راضی نیستند.
وی با بیان اینکه بازار خودرو انحصاری است و باید برای کنترل آن قیمت گذاری از سوی شورای رقابت انجام شود افزود: «این در حالی است که با وجود عرضه محدود که بخشی از آن ناشی از  تحریم ها و افزایش قیمت نهاده های تولید است، متقاضی برای خرید بسیار بالاست و پاسخگو نیست.م
رییس شورای رقابت با اشاره به اهمیت ایجاد رقابت و پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان گفت: «واردات خودرو یکی از این راه هاست ولی متاسفانه شرایط ارزی این اجازه را نمی دهد با این وجود ظاهرا وزیر صمت به نوعی این موضوع را مطرح کرده است.»
وی ادامه داد: «پیشنهاد می کنیم واردات خودرو از کانال واردات بدون انتقال ارز انجام شود و البته نه خودروهای لوکس بلکه خودروهای قابل خرید عامه مردم باشد که تاحدودی در بهبود وضعیت موجود می تواند موثر باشد.»
شیوا در ادامه در رابطه با اینکه با کاهش قیمت ارز و اثری که بر بازار خودرو داشته، این توقع وجود دارد که قیمت خودروسازها نیز کاهش پیدا کند، چه زمانی این موضوع در قیمت ها لمس خواهد شد و سهم ارز در تعیین قیمت خودرو چقدر است، توضیح داد: «باید توجه داشت که در حال حاضر تولید خودرو بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزبری دارد در عین حال که در نهاده های داخلی هم بعضا ارز موثر است؛ بنابراین هر زمان که کاهش نرخ ارز اتفاق افتد، در ادامه با توجه محاسبه تورم و نرخ ارز می تواند موجب کاهش قیمت نهاده های تولید و کاهش قیمت خودرو شود. 
رییس شورای رقابت با اشاره به این‌که نهاده‌های تولیدی که اکنون خودروسازها در حال استفاده برای تولید هستند در سه ماه گذشته خریداری شده است، گفت: «بنابراین آنچه که از کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته اتفاق افتاده و اگر در مدت پیش‌رو ادامه داشته باشد، در محاسبه تورم و قیمت‌گذاری برای سه ماه پایانی سال اثرگذار بوده و می‌توان آثار کاهش قیمت ارز را در قیمت‌های آن زمان
 مشاهده کرد.»
وی ادامه داد: «در دو دوره گذشته بانک مرکزی تورم بخشی را ۱۵ و ۲۵ درصد اعلام کرده بود، از این‌رو آنچه که برای سه ماه پایانی سال اتفاق می‌افتد، اگر بانک مرکزی قیمت ارز را رصد کرده و تورم را محاسبه و با کاهش همراه باشد، می‌تواند در مجموع تورم بخش را کاهش داده و همان‌طور که زمانی تورم مثبت و افزایش قیمت خودرو داشتیم، با منفی شدن آن کاهش قیمت نیز اعمال شود.»
شیوا یادآور شد: «باید توجه کنیم آنچه که در قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت وجود دارد، قیمت کارخانه بوده و با قیمتی که خودروساز به فروش می‌رساند متفاوت است. این در شرایطی است که در قیمت کارخانه برخی عوامل ثابت و افزایشی ندارند از جمله ۹ درصد ارزش افزوده دولت، سه درصد برای شماره گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث که باید اعمال شود.»
رییس شورای رقابت در ادامه به موضوع پیش فروش خودرو اشاره کرد و با تاکید بر این‌که شورای رقابت با پیش فروش‌هایی که ماهیت خودرو مشخص نیست مخالف است، اضافه کرد: «جای تاسف دارد که می‌بینیم پیش فروش‌هایی انجام می‌شود که چارچوب و ضابطه ندارند و اصلا مشخص نیست در نهایت قیمت خودرو با چه میزان افزایش و چگونه به دست مشتری می‌رسد. این در حالی است که در برخی موارد شاهد پیش فروش‌های بلندمدت تا دو سال هستیم، در حالی که معلوم نیست تا آن زمان چه تغییر و تحولات اقتصادی رخ داده و قیمت‌ها به چه سمتی رفته است.»
وی با اشاره به این‌که ظاهرا مجوز پیش فروش‌ها را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌کنند، یادآور شد: «به هرحال این پیش فروش‌ها برای جبران کسری نقدینگی است که خودروسازها نسبت به آن اقدام می‌کنند و ما در صورت کوتاه مدت مثلا سه ماه مخالفتی نداریم اما در بلندمدت قابل قبول نیست.»
شیوا در ادامه با اشاره به این‌که برای قیمت‌گذاری خودرو نظرات مختلفی وجود دارد اما شورای رقابت به دلیل انحصاری بودن بازار و با توجه به شرایط موجود قیمت‌گذاری را با محاسبه تورم بخشی و سود منطقی خودروسازان در دستور کار قرار داده است، قیمتی که در حال حاضر شورای رقابت ارائه می‌کند یک قیمت منصفانه است به طوری که هم از حقوق مصرف کننده دفاع کرده و هم از سویی حقوق تولید کننده را زیرپا نمی‌گذارد، اما با این حال برخی به مدل قرعه‌کشی انتقاد دارند.
وی ادامه داد: «در قرعه کشی تاکنون شکایتی نداشتیم ولی پیش از آن وقتی با ثبت نام خودروها فروخته می‌شد، شکایت‌های بسیاری را دریافت می‌کردیم از این‌که برخی رقم‌های بالا دریافت می‌کنند و اسامی را در سیستم قرار می‌دهند یا با ربات وارد می‌شوند یا برخی مسائل که قابل پذیرش نیست.»
وی با بیان این‌که درباره قیمت‌گذاری خودرو نظرات مختلفی مطرح است، افزود: «یک عده‌ای می‌گویند باید بازار را آزاد بگذاریم تا قیمت در آن تعیین شود، آن هم این آشفته بازاری که در کنار مصرف کنندگان واقعی، دلالان و سوء‌استفاده کنندگان در آن با هر مدلی برخورد می‌کنند ولی شورای رقابت با این موضوع موافقتی ندارد چرا که در این حالت مصرف کنندگان واقعی از قیمت منصفانه برخوردار نمی‌شوند.»
شیوا ادامه داد: «یک عده می‌گویند که قیمت در بورس تعیین شود. در حالی که در این حالت هم قیمت خودرو به حاشیه بازار نزدیک می‌شود و از سویی در مواردی فاصله بین ۶۰ تا ۷۰ درصدی بین قیمت شورای رقابت و حاشیه بازار وجود دارد که باید تکلیف آن از سوی مراجع مربوطه روشن شود.»
رییس شورای رقابت خواستار رسیدگی به وضعیت دلالان و سوء‌استفاده کنندگان از بازار خودرو شد و گفت: «همانطور که با دلالان بازار ارز و سکه برخورد می‌کند، باید دستگاه‌های نظارتی با سوداگران بازار خودرو که بازار جذاب است نیز برخورد کنند.»
درآمدهای مالیاتی ۳۵ درصد بیشتر شد
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی هفت ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است، گفت: «در مجموع در این مدت معادل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است.»
محمد مسیحی درباره وضعیت درآمدهای مالیاتی تا هفت ماهه ابتدایی امسال، اظهار کرد: «طی این مدت درآمدهای مالیاتی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با ۳۵ درصد رشد مواجه شده که در مجموع معادل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده است و از این میزان حدود ۶۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به مالیات‌ های مستقیم و ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر هم مربوط به مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات کالا و خدمات می شود.» وی افزود: «علی رغم محدودیت‌ هایی چون شیوع ویروس کرونا، تشدید تحریم‌ ها و تاثیر این دو مورد بر کسب ‌وکارها و از طرف دیگر کوتاه کردن فرایند دادرسی، اعمال دستورالعمل بخشودگی جرائم مالیاتی و افزایش توافق تمکین مالیات در مجموع درآمدهای ۳۵ درصد رشد داشته است که امیدواریم تا پایان سال ادامه داشته باشد.» در ادامه معاون سازمان مالیاتی گفت: «با تعطیلی ۵۰ درصدی  و اثرات کرونا بر فضای کسب ‌وکار امکان تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی سخت است اما تمام تلاش خود را میکنیم تا این اتفاق عملی شود.»  مسیحی درباره وضعیت وصول درآمدهای مالیاتی از محل بورس توضیح داد: «امسال در حوزه مالیات یکسری محدودیت‌ ها چون  کاهش ۹۵ درصدی عوارض خروج از کشور، تاخیر در وصول درآمدها به دلیل تمدید مهلت ارائه اظهارنامه‌ ها، تعطیلی هیئتهای حل اختلاف مالیاتی وجود داشت که بدین منظور از بورس کمک گرفتیم.» وی خاطرنشان کرد: «در هفت ماهه ابتدای سال بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل بورس درآمد کسب شد اما این روند از هفته اول آبان ماه به دلیل کاهش معاملات در این بازار بسیار کند شده به گونه‌ای که در ۲۰ روزه اول آبان تنها ۲۵۰ میلیارد تومان درآمدزایی از بورس داشته‌­ایم و کاهش داشته است.» همچنین بر اساس گزارش ها، سهام داران بورس در نیمه نخست سال جاری بابت نقل و انتقال سهام 9900 میلیارد تومان مالیات پرداخت کردند.
ترخیص یک میلیون تن کالای اساسی و ضروری
معاون فنی و گمرکی گمرک ایران با اشاره به مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گفت: «از ۱۹ تا ۲۰ آبان ماه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی و ضروری از گمرکات سراسر کشور ترخیص شد.»
مهرداد جمالی ارونقی افزود: «مواد اولیه تولید، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی، تجهیزات صنعتی،‌ کالاهای واسطه‌ای، اقلام مربوط به پروژه‌های راهبردی و تولیدی از جمله کالاهایی است که با همکاری شبانه روزی ترخیص شده اند.»
وی افزود: «ترخیص اقلام ضروری ادامه دارد و امیدوار هستیم با نظارت سایر مراجع، این افزایش عرضه و ترخیص گسترده کالا منجر به کاهش فوری قیمت ها در بازار شود.»
ماه‌های گذشته اعلام شده بود که نزدیک به هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر کشور دپو شده است که از این میزان، بیش سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی و برابر همین میزان کالای غیر اساسی است و ۸۰ درصد این اقلام مربوط به نهادهای تولیدی و پروژه های راهبردی است.
همچنین روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک نیز گفت: «به‌شرط هماهنگی همه دستگاه‌های مربوطه، طی دو هفته آینده ۵۰ تا ۷۰ درصد معادل چهار یا پنج میلیون تن کالای اساسی و ضروری غیر اساسی ترخیص می شود.»
گفتنی است کالاهای ترخیص شده شامل مواد اولیه تولید، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی، تجهیزات صنعتی،‌ کالاهای واسطه‌ای، اقلام مربوط به پروژه‌های راهبردی و تولیدی هستند. طی ماههای ابتدایی سال و ابتدای آبان ماه تنها 15 میلیون تن کالا  از گمرکات کشور ترخیص شده بود که بر این اساس به‌ صورت میانگین هر ماه 2میلیون تن کالا وارد کشور می‌شد، اما با عملیاتی شدن مصوبه دولت ظرف یک روز حدود 1میلیون تن کالا ترخیص شده است و این موضوع یک رکورد محسوب می‌شود.
کشور در حالت عادی تا 60 میلیارد دلار به واردات کالا به‌عنوان موتور محرک تولید نیاز دارد و هرگونه کاهش عرضه منجر به افزایش تورم می‌شود. در شرایط تحریمی و تنگنای ارزی واردات کالاهای واسطه‌ای کشور تقریباً نصف شده است و این خبر خوبی برای بازار داخلی نبود.
بازار مسکن در فاز رکود
قیمت اوراق تسهیلات مسکن همزمان با ورود بازار مسکن به فاز رکود، با کاهش ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی از کانال ۹۰ به ۷۰ هزار تومان سقوط کرد.
در حالی که وزیر راه و شهرسازی و رییس اتحادیه مشاوران املاک، کاهش قیمت مسکن را پیش بینی می کنند، اما افت ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی قیمت هر برگه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با نماد «تسه» در معاملات روز گذشته چهارشنبه ۲۱ آبانِ بازار سرمایه، نشان دهنده مقاومت دارندگان فایل‌های فروش مسکن در دفاتر مشاوران املاک و کاهش تعداد معاملات و همچنین ورود بازار مسکن به فاز رکود است.
این در حالی است که در معاملات روزهای دوشنبه و سه شنبه ۱۹ و ۲۰ آبان، نرخ این اوراق پایین‌تر از نرخ‌های روز گذشته بود و تا ۷۰ هزار تومان هم کاهش یافت.
این در حالی است که در هفته گذشته قیمت برخی نمادها از جمله تسه ۹۸۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند سال گذشته) تا ۹۸ هزار تومان هم در معاملات ۷ آبان افزایش یافته بود؛ ولی روز گذشته نماد مذکور (تسه ۹۸۱۲) در رقم ۷۷ هزار و ۷۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.
اگرچه رییس اتحادیه مشاوران املاک، کاهش تعداد معاملات مسکن در دفاتر فعالان این صنف را تأیید می‌کند، اما همچنان بر ارزان‌تر شدن قیمت‌ها در بازار مسکن و همچنین کاهش ارقام مورد نظر مالکان در فایل‌های فروش در روزهای آتی اصرار دارد.
پُر معامله ترین نماد دو روز اخیر (سه شنبه و چهارشنبه ۲۰ و ۲۱ آبان) تسه ۹۹۰۷ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر ماه امسال) بود که روز سه شنبه با فروش ۶۸ هزار و ۳۰۴ برگه و در قالب ۱۷۵۱ فقره معامله و روز گذشته با فروش ۱۰ هزار برگه توانست بیشترین میزان استقبال از اوراق تسهیلات را به خود اختصاص دهد.
به نظر می‌رسد این حجم بالای فروش نماد مذکور (تسه ۹۹۰۷) به ۲ دلیل باشد: اول اینکه عمدتاً از سوی سازندگان اقدام به خریداری این برگه‌ها شده است؛ به خصوص که تسهیلات مسکن علاوه بر بخش «فروش» به حوزه «ساخت» نیز با همان نرخ سود ۱۶ درصد برای بافت‌های فرسوده و ۱۷.۵ درصد برای سایر مناطق شهری تعلق می‌گیرد و قابل انتقال به خریداران است و یا اینکه برخی با توجه به انقضای تاریخ اعتبار این برگه‌ها تا ۲ سال آینده، با هدف سرمایه گذاری و فروش آن در ماه‌های ابتدایی سال آینده که احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد، اقدام به خرید می‌کنند؛ به خصوص که زمزمه‌های «افزایش سقف وام مسکن از محل اوراق تسهیلات» نیز شنیده می‌شود. قیمت هر برگه از این نماد (تسه ۹۹۰۷) از ۷۳ تا ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان در ۲ روز اخیر در نوسان بود. در سایر نمادهای معاملاتی زیرمجموعه تسه تعداد برگه‌های معامله شده کمتر از هزار برگه بود. قیمت‌ها نیز از ۷۳ تا ۷۸ هزار تومان متغیر است.
همچنین به دنبال نگرانی از کاهش قیمت ملک و ایجاد رکود در بازار مسکن گزارش ها از عقب نشینی برخی مالکان حکایت دارد.  بررسی ها نشان می دهد شهر جدید پردیس تحت تاثیر این مساله قرار گرفت و نرخها مقداری پایین آمد؛ از طرف دیگر فروشندگان حاضر به فروش اقساطی شده اند.
برداشت فعالان بازار مسکن شهر جدید پردیس از آینده تغییر کرده است. تا چند روز قبل با توجه به روند تدریجی تکمیل زیرساختها و تحویل واحدهای دولتی پردیس، محاسبات بر رشد قیمتها استوار بود اما پس از آنکه نرخهای پیشنهادی در بازار مسکن شهر تهران ۵ تا ۱۵ درصد کاهش یافت فروشندگان ملک در فازها و زونهای مختلف پردیس هم قیمتها را بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان پایین آوردند.
فعالان بازار مسکن پردیس در شرایطی از گرانتر شدن واحدها در آینده صحبت می کردند که طی سه سال اخیر قیمتها در این شهر بیش از ۷۰۰ درصد رشد کرده؛ در حالی که میانگین رشد قیمت در شهر تهران حدود ۵۰۰ درصد بوده است. اوایل آبان ماه ۱۴ هزار واحد مسکن مهر در پردیس افتتاح شد و در این شرایط، متقاضیان می گویند که پس از هر افتتاح، دلالان با ایجاد جو روانی، نرخها را بالا می برند.
با توجه به انبوه سازی، همشکل و همسان بودن آپارتمانها در پردیس و فعالیت گسترده دلالان این شهر نرخها روز به روز تعیین می شود. این ویژگی شاید در هیچ منطقه ای از کشور وجود نداشته باشد؛ زیرا مسکن در دیگر شهرها و مناطق، کالایی ناهمگن محسوب می شود. اما در پردیس به دلیل ویژگی نسبتا همگن واحدها قیمت مسکن با نرخ دلار و طلا هم‌تراز است و به نوعی لحظه ای محاسبه می شود. 
با این حال بررسیها نشان می دهد که هیچکس حاضر به پذیرش ریسک خرید نیست و واحدها به صورت گسترده در دست دلالان به اصطلاح باد کرده است؛ تا جایی که به فروش اقساطی روی آورده اند. با یکی از فروشندگان ملک در پردیس تماس گرفتیم که عنوان کرد می توانید بهای واحد مسکونی را در سه قسط بپردازید. او که سعی داشت آینده بازار را افزایشی جلوه دهد در عین حال گفت: «طی دو سه روز اخیر تعداد خریداران کاهش یافته و به همین دلیل قیمتها مقداری پایین آمده و فرصت مناسبی برای خرید است.»

معرفی ۱۹۴ هزار واحد مسکونی خالی برای اخذ مالیات
 محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارسال لیست خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی، گفت: از وجود ۱۹۴ هزار واحد خانه خالی کسب اطمینان شده و لیست خانه‌های خالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.
وی درباره آخرین وضعیت تکمیل لیست خانه‌های خالی، افزود: سامانه شناسایی خانه‌های خالی فعال است و از وجود ۱۹۴ هزار واحد خانه خالی کسب اطمینان شده و لیست خانه‌های خالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است. این آمار از طریق کارتابل دولت در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی  درباره وضعیت پروازها نیز گفت: پروتکل ۶۰ درصدی مسافرگیری در پروازها با هدف کاهش زنجیره شیوع کرونا ۱۰۰ درصد رعایت می‌شود و ما گزارش‌های سازمان هواپیمایی را مرتب دریافت می‌کنیم.
اسلامی ادامه داد: تاکنون هیچ ایرلاینی از سقف قیمت بلیت‌ها عبور نکرده است و گزارشی مبتنی بر عدم رعایت سقف قیمت‌ها هم نداریم، ضمن اینکه فرآیند بررسی قیمت بلیت هواپیما در سازمان هواپیمایی در جریان است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع مطرح در دو هفته اخیر این بود که قیمت‌ها چگونه کنترل می شود، اضافه کرد: اجازه نمی‌دهیم پرواز چارتری وجود داشته باشد فعالیت کسانی که تحت عنوان آژانس اقدام به «سلف خری» بلیت‌های پروازهای برنامه ای می‌کردند و بعد با قیمت تشخیصی خودشان در شبکه فروش قرار می‌دادند متوقف شده است و اجازه نمی‌دهیم کسی با سلف خری پرواز برنامه‌ای، بلیت چارتری به مردم دهد و بعد بگوید اگر سفر خود را باطل کردید پول به شما  بازنمی‌گردد.
وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه‌های اقدام ملی مسکن گفت: اکنون همه پروژه‌ها در حال پیشرفت بوده و در استان‌های پیشتاز، خانه‌ها در حال تحویل دادن به مردم است و اگر مردم آورده اولیه را به موقع آورند و اقساط را بدهند، شاهد افتتاح بیشتری خواهیم بود.
اسلامی در خصوص افتتاحیه‌های آزادراهی دولت از جمله زمان افتتاح 
کنار گذرجنوبی تهران، گفت: این آزادراه‌ در هفته‌های آینده به بهره برداری می‌رسد که یکی از اقدامات دولت برای تسهیل در حمل‌ونقل بین سه استان البرز، تهران و قزوین است.

شاخص بورس سبزپوش شد
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته  ۹ هزار ۱۱۹ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۲۱ هزار واحد رسید.
براساس معاملات روز گذشته بیش از ۹ میلیارد و ۸۰۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۵ هزار و ۹۹۵ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۱۰۶ واحد افزایش به ۳۶۴ هزار و ۹۹۱ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۷۰ واحد رشد به ۲۳۹ هزار و ۴۴ واحد رسیدند. شاخص بازار اول هشت هزار و ۱۶۳ واحد و شاخص بازار دوم ۱۲ هزار و ۶۰۹ واحد افزایش داشتند.

توزیع برنج وارداتی 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد که توزیع ۵۰۰۰ تن سهمیه برنج وارداتی به قیمت هر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای عرضه در خرده فروشی‌ها در سطح استان تهران آغاز شده است.
مجتبی شیر قاضی اظهار کرد: توزیع ۵۰۰۰ تن سهیمیه برنج وارداتی (هندی ۱۱۲۱) در کیسه های ۱۰ کیلویی به قیمت هر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای عرضه در خرده فروشی ها در سطح استان تهران آغاز شده است.  
به گفته وی توزیع در تهران و شهرستان‌های تابعه در شبکه‌های منتخب شامل فروشگاهای زنجیره‌ای، سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری و صنوف منتخب انجام می‌شود.  
این مقام مسئول همچنین اعلام کرد که توزیع کالاهای اساسی از جمله روغن نباتی و مرغ منجمد نیز انجام شده و تا تثبیت قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.
اواخر شهریورماه بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛ به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هرنفر تنها یک روغن فروخته می شد.  اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از هفته گذشته روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود  اما به نظر می رسد این وعده به ویژه در بخش روغن جامد هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است.
شیرقاضی همچنین از تخصیص شکر مورد نیاز تا پایان سال جاری از محل تولید داخل خبر داد و گفت که تا پایان سال ۳۳ هزار تن شکر مصرف خانوار در تهران توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه نرخ مصوب مصرف کننده در قالب بسته بندی یک کیلو گرمی ۸۷۰۰  تومان است که پیش‌تر از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان اعلام شده بود،  تاکید کرد که نظارت لازم جهت عرضه در شبکه‌های توزیع شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری فروشگاه‌ها وتعاونی‌های مصرف و رعایت قیمت‌های مصوب توسط بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف وتعزیرات حکومتی انجام می‌شود.

واکنش مثبت طلای سیاه به ساخت واکسن کرونا
قیمت نفت در واکنش به موفقیت یک شرکت دارویی در ساخت واکسن کرونا و همچنین کاهش ذخیره‌سازی‌ها، ‌ روز گذشته نیز با رشد همراه شد تا آنجا که قیمت نفت برنت به بالای ۴۵ دلار در هر بشکه رفت. نکته مهم دیگری که بر قیمت نفت تاثیر مثبت داشت، موافقت عربستان و عراق برای ادامه توافق کاهش تولید است.
عربستان سعودی و عراق روز سه‌شنبه (۲۰ آبان‌ماه) در زمینه هماهنگی مواضع خود در بخش نفت و در حیطه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ائتلاف اوپک پلاس توافق کردند.
این دو کشور متعهد شدند به‌طور کامل به تمامی تصمیم‌های توافق‌شده در ائتلاف اوپک پلاس به گونه‌ای پایبند باشند که تضمین‌کننده دستیابی به قیمت‌های عادلانه و مناسب نفت برای صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد.

افزایش تعرفه برق در انتظار پرمصرف ها
سخنگوی صنعت برق گفت: در طرح برق امید مشترکانی که ظرف ماه آتی مصرف خود را کاهش ندهند شامل 10 درصد افزایش تعرفه خواهند شد.
مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه طرح برق امید با هدف اصلاح مصرف بخش خانگی و تشویق مشترکان کم مصرف اجرا شد، اظهار کرد: پیش بینی کردیم که جایگزینی این بخش از درآمد که در طرح امید کاهش می یابد، از محل منابع داخلی صنعت برق که از محل فروش برق است، تامین شود.
وی ادامه داد:  با توجه به اینکه بخشی از درآمد وزارت نیرو در کوتاه مدت به دلیل این تخفیف ۱۰۰ درصدی کاهش می یابد، اما پیش بینی شده تا که جایگزینی این بخش از درآمد از محل منابع داخلی صنعت برق که از محل فروش برق است، تامین شود.
سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید برق دو برابر میزانی است که از مشترکین دریافت می کنیم، اظهار کرد: وزارت نیرو در پی آن است که با موازنه کردن کاهش مصرف برق و کاهش سرمایه گذاری های غیرضروری تعادل برقرار کند.

ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در ایستگاه پایانی
رییس کل بانک مرکزی از مراحل پایانی ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح خبر داد. عبدالناصر همتی گفت: در جلسه اخیر کمیته راهبردی ادغام ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه به ریاست معاون اول رئیس جمهور، آخرین تصمیمات لازم درباره ادغام ۳ بانک و مؤسسه باقیمانده یعنی بانک‌های انصار و قوامین و نیز مؤسسه اعتباری کوثر اتخاذ و مقرر شد مجامع ادغام نهایی آن‌ها در مدت یکماه آینده برگزار شود.
وی گفت: مجموعه بانک سپه با در برداشتن ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح، فعالیت‌های بانکی و خدمات رسانی به آحاد مردم و فعالین اقتصادی را باقدرت و توان ۶ بانک تداوم خواهد داد.

رایزنی برای آزادسازی قیمت سیمان
دبیر انجمن سیمان از رایزنی برای آزادسازی قیمت سیمان خبر داد و گفت: این موضوع را در جلسه با وزیر صنعت پیگیری خواهیم کرد.
عبدالرضا شیخان اظهار داشت: تیرماه امسال قیمت سیمان در مرحله اول 20 درصد افزایش یافت و قرار شد مرحله بعدی افزایش قیمت را در پاییز داشته باشیم که حالا پیگیر این موضوع هستیم. 
شیخان با بیان اینکه طبق آمارها، متوسط قیمت هر متر مسکن حدود 25 میلیون تومان است، گفت: برای ساخت هر متر مسکن 3 تا 4 کیسه سیمان مصرف می‌شود که سهم 0.2 درصدی را در قیمت ملک دارا است.
وی تصریح کرد: سیمان جزء کالاهای گروه 3 است و در حال حاضر تقاضای ما آزادسازی قیمت این محصول است تا در نهایت باعث بهبود وضعیت تولید و صادرات شود.  وی در مورد کمبود سیمان در برخی مناطق کشور نیز با اشاره به افزایش 30 درصدی هزینه حمل سیمان، گفت: بالا رفتن هزینه حمل باعث شده تا حمل سیمان از مناطق پرتولید به مناطق کم مصرف با مشکل انجام شود، این مسئله ممکن است کمبودهایی را در برخی مناطق ایجاد کند.

آخرین وضعیت سپرده‌ها و تسهیلات بانکی
میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان مرداد ماه سال جاری نسبت به سال گذشته معادل ۳۶.۷ و ۳۵.۵ درصد افزایش یافته است.
براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان مردادماه سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۳۰۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۳۶.۷ و ۱۳.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 همچنین،  بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۶۷۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۷۶۰۰ میلیارد تومان است.
علاوه براین، مانده کل تسهیلات در این زمان ۲۱۸۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۳۵.۵ و ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است.
طبق این گزارش،  بیش‌ترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۱۳۹۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۷۶۰۰ میلیارد تومان است.
نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۷۷.۷ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۱.۶ و ۱.۷ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران ۹۰.۹ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۱.۲ درصد است.
در این گزارش، یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بیان شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

حداقل حقوق بیمه بیکاری ۲ میلیون تومان اعلام شد
مدیر کل بیمه بیکاری وزارت تعاون گفت: افرادی که از اول خرداد امسال بیکار شدند حداقل دو میلیون تومان دریافت می‌کنند.
در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، دولت تصمیم گرفت تا بر اساس قانون به کسانی که در پی شیوع این ویروس کار خود را از دست دادند، بیمه پرداخت کند.  
درحالی که در قانون ذکر شده است که مجموع دریافتی مقرربگیر بیمه بیکاری نباید از 80درصد متوسط مزد یا حقوق کمتر باشد، مشاهده شد که مشمولان بیمه بیکاری کرونا  که گلایه‌های بسیاری از وضعیت پرداختی‌ها داشتند. بر اساس بررسی ها میزان پرداختی‌های بیمه بیکاری مشمولان کرونا به اندازه‌ای کم بوده است که در برخی موارد تا 70هزار تومان در گزارش‌های میدانی گزارش شده است. اما اکنون شواهد حاکی از آن است که شرایط تغییرکرده است.
بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون درباره حداقل حقوق بیمه بیکاری گفت:  افرادی که از اسفند 98بیکار شده اند تا قبل از خرداد 99 بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا حداقل یک میلیون تومان مقرره بیکاری دریافت می‌کردند، اما از خردادماه این میزان بر اساس قانون بیمه بیکاری و همچنین شرایط تاهل یا تجرد و افراد تحت تکفل گاهی به 5 تا 6 میلیون تومان هم افزایش یافته است.
وی افزود: به ازای هر فرد تحت تکفل 10 درصد حداقل دستمزد اعلامی شورای عالی کار به رقم بیمه بیکاری اضافه شده است. بابایی گفت: تاکنون به 670هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت شده است. مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از اول خرداد تاکنون 196هزار و 246نفر در سامانه جامع روابط کار برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند که 95هزار نفر تعیین تکلیف شده و از این تعداد 68هزار بیمه شده بیمه بیکاری گرفته اند.

زیان ۶ هزار تومانی تولیدکنندگان به ازای هر کیلوگرم دام زنده
رئیس هیات مدیره انجمن گاوداران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در فروش هر کیلو گوشت(با توجه به نرخ گذاری دستوری دولت)۶هزارتومان ضرر می کنند،گفت:ادامه این روند تولید را دچار آسیب جدی می کند.
سیداحمد مقدسی اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار به منظور حذف واسطه‌ها و اتصال زنجیره‌های تولید به یکدیگر برای تنظیم بازار داخل، از شرکت پشتیبانی امور دام خواسته برای تأمین ذخایر گوشت اقدام به خرید توافقی از دامداران کند.
وی با بیان اینکه هنوز قیمتی برای این خرید تعیین نشده است، گفت: ما در این زمینه دو پیشنهاد را مطرح کرده‌ایم، اول اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوشت گوساله نر زنده ۴۴ هزار تومان است که این مساله باید در خرید توافقی گوشت توسط شرکت پشتیبانی امور دام مورد توجه قرار بگیرد.
مقدسی اضافه کرد: بنابراین اگر گوشت به صورت گرم، بدون استخوان پنج تکه، بدون قلوه گاه و شرینگ شده باشد، قیمت هر کیلوگرم آن ۱۱۸ هزار تومان تمام می‌شود. همچنین اگر شرکت پشتیبانی بخواهد گوشت گرم را با قلوه گاه و بدون استخوان خریداری کندو به مردم عرضه کند قیمت آن ۱۰۷ هزار تومان تمام می‌شود در حالی که همین الان اگر بخواهند گوشت را به صورت منجمد وارد کنند ۱۴۰ هزار تومان تمام می‌شود.
وی افزود: همچنین درخواست دوم ما این است که صنایع بسته بندی وارد فرآیند خرید شوند چرا که برخی همکاران ما توان کشتار دام و ارائه آن را به دولت دارند اما برخی دیگر قادر به چنین کاری نیستند و حضور صنایع بسته بندی در این زمینه لازم است.
مقدسی ادامه داد: صنایع بسته بندی زنجیره کاملی دارند که شامل کشتارگاه تا بسته بندی است و می‌توانند دام را به صورت زنده از دامداران خریداری کنند و فرآیند کشتار و بسته بندی را انجام دهند.
وی همچنین با اشاره به زیان دامداران در عرضه محصول تولیدی خود گفت: در حال حاضر میانگین گوشت گوساله نر زنده در کشور ۳۸ هزار تومان است در حالی که برای دامدار ۴۴ هزار تومان تمام می‌شود و ادامه این روند تداوم تولید را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال