امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 


بورس قرمزپوش شد
شاخص بورس در نخستین روز هفته روند نزولی داشت و بیش از ۲۸ واحد کاهش یافت و رقم یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۳۳۶۴ واحد کاهش در رقم ۳۷۱ هزار و ۵۲۰ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۴۳۱ هزار معامله به ارزش ۳۹ هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال انجام دادند.
فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گلگهر، معدنی و صنعتی چادرملو، پتروشیمی پارس، پالایش نفت تهران و سرمایه‌ گذاری غدیر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم با ۲۷۳ واحد کاهش رقم ۱۵ هزار و ۸۹۱ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۲۰۶ هزار معامله انجام شد که ۹۶۸ هزار و ۹۶۸ میلیارد ریال ارزش داشت.

پهلوگیری کشتی ۴۲ هزار تنی روغن خام خوراکی در بندرعباس با ورود عدلیه
دفاع از حقوق مردم با پیگیری‌های قضایی
ريیس‎کل دادگستری استان هرمزگان از پهلوگیری کشتی ۴۲ هزار تنی روغن خام خوراکی در بندرعباس و تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای تعداد زیادی از کارخانه‎های تولید روغن در سراسر کشور، با اقدام به‎موقع دستگاه قضایی خبر داد.
علی صالحی اظهار کرد: با دستور قضایی، اقدامات لازم به‎منظور پهلوگیری کشتی ۴۲ هزار تنی حامل روغن خام خوراکی در بندرعباس انجام و مواد اولیه مورد نیاز برای تعداد زیادی از کارخانه‎های تولید روغن در سراسر کشور تأمین شد. به گزارش مرکز رسانه قوه‎قضاییه، وي تصریح کرد: در  بازدید صورت‎گرفته از بندر شهید رجایی بندرعباس و پس از کسب اطلاع از مشکل به‎وجودآمده برای ترخیص محموله بزرگ روغن های خام وارداتی که مواد اولیه بسیاری از کارخانه‎های تولید روغن در سراسر کشور را تشکیل می‎دهد، دستورات صریح قضایی به‎منظور رفع موانع موجود صادر شد.
رييس‌كل دادگستري استان هرمزگان خاطر نشان کرد: عدم پهلوگیری کشتی حامل این محموله در بندر شهید رجایی بندرعباس، ناشی از اختلاف مالی میان شرکت صادرکننده و شرکت غله بود که با توجه به حجم زیاد روغن وارداتی موجود در کشتی و مسايل به‎وجودآمده که باعث شده بود کشتی مذکور به مدت ۳ ماه بلاتکلیف رها شده و محموله روغن آن روی دریا نگهداری شده و در معرض خطر تضییع قرار گیرد، مقرر شد در سریع‎ترین زمان ممکن جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مربوطه و نمایندگان شرکت غله و وکیل کاپیتان کشتی برگزار و با مشخص شدن وضعیت این روغن‎ها، در اسرع وقت نسبت به تخلیه کامل آن اقدام شود.
وي ادامه داد: خوشبختانه با اقدام به‎موقع دستگاه قضایی، کشتی مذکور با محوله ۴۲ هزار تن روغن خام خوراکی در بندر شهید رجایی بندرعباس پهلوگیری كرد و در نتیجه میزان قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز برای بسیاری از کارخانه‌های کشور تأمین خواهد شد.
صالحي تصریح کرد: با هماهنگی‎های انجام‎‌شده این کشتی به‌صورت کامل تخلیه و محموله روغن آن برای کارخانه‌های سراسر کشور فرستاده می‌شود.

محکومیت بانک‌های ایرانی در بحرین وجاهت قضایی ندارد
مدیر اداره بررسی های حقوقی بانک مرکزی گفت: تاکنون هیچ ابلاغ قانونی از بحرین برای بانک‌های ایرانی انجام نشده و اگر رأی یا آرایی به محکومیت صادر شده باشد، به معنی فرمایشی و سیاسی بودن رأی یا آرای مورد اشاره بوده و از منظر حقوقی، فاقد اعتبار و وجاهت قضایی است.
مرتضی اعتباری درباره انتشار اخباری مبنی بر «محکومیت برخی بانک‌های ایرانی در دادگاه‌های بحرین»، گفت: تاکنون هیچ ابلاغ قانونی از بحرین برای بانک‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی که متضمن نام متهم، موضوع اتهام، وقت رسیدگی و مرجع رسیدگی‌کننده به اتهام و دلایل مورد استناد باشد، ابلاغ نشده و اگر رأی یا آرایی به محکومیت صادر شده باشد، به معنی فرمایشی و سیاسی بودن رأی یا آرای مورد اشاره بوده و از منظر حقوقی، فاقد اعتبار و وجاهت قضایی است و مخدوش است چراکه حق دفاع و پاسخگویی به اتهام، رعایت نشده است.
مدیر اداره بررسی‌های حقوقی بانک مرکزی با بیان اینکه هرگونه اقدام اجرایی که براساس چنین آرایی انجام شود، دارای ایراد بوده و محکوم به بطلان است، تأکید کرد: چنانچه آراء احتمالی یاد شده به شکل قانونی ابلاغ شود، در زمان مقتضی و توسط اشخاص مرتبط به آن پاسخ حقوقی لازم داده خواهد شد.
اعتباری درخصوص موضع اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی درباره اقدام دولت بحرین در صدور رأی علیه بانک «المستقبل» و مدیران آن، اعلام می‌کند که آرای صادره بدون طی مراحل قانونی و بر مبنای پرونده‌های ساختگی بوده و اتهامات جعلی علیه متهمان آن فاقد هر گونه ارزش حقوقی است و موجب مسئولیت دولت بحرین در قبال تبعات آن است. واضح است که ایران در دفاع از منافع و حقوق اتباع خود مسامحه نخواهد کرد.
طبق اعلام بانک مرکزی، این مقام مسئول با اشاره به اینکه بانک «المستقبل» در سال ۲۰۰۴ با پیشنهاد و مجوز دولت بحرین تأسیس شده است، عنوان کرد: این بانک با مشارکت مساوی بانک‌های «ملی»، «صادرات» و «الاهلی» بحرین تأسیس شده و بانک مرکزی آن کشور از ابتدا از طریق بخش‌های نظارتی و نمایندگان خود در هیأت مدیره بانک «المستقبل»، نظارت مستمر و دائمی بر فعالیت‌ها و تراکنش‌های بانکی داشته است. اقدام سیاسی و غیر قانونی دولت بحرین مبنی بر تصرف و اداره آن توسط «بانک مرکزی بحرین» در ۳۰ آوریل ۲۰۱۵ موجب شد که سهامداران ایرانی آن بانک (بانک‌های ملی و صادرات) موضوع را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری کنند. در چنین شرایطی صدور احکام قضایی فرمایشی، فاقد وجاهت قانونی بوده و صرفاً نمایانگر اوامر و تصمیمات دستگاه‌های سیاسی و امنیتی دولت بحرین است.  
مدیر اداره بررسی‌های حقوقی بانک مرکزی، در پایان اقدام دولت بحرین را سوء‌استفاده آشکار از فضای سیاسی دانست و تصریح کرد: اقدام دولت بحرین همراهی با فشار حداکثری دولت آمریکا و در راستای انحراف افکار عمومی از اقدام غیرقانونی این کشور در مصادره غیرقانونی بانک یاد شده است. به بیان دیگر این اقدام کشور بحرین برای تحت‌الشعاع قراردادن روند رسیدگی بین‌المللی در پرونده شکایت طرف‌های ایرانی بانک «المستقبل» علیه دولت بحرین انجام شده و امری مردود است.

وعده کاهش قیمت گوجه فرنگی تا ۲۰ روز دیگر
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در سطح خرده‌فروشی بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان است، گفت: نرخ این محصول تا حدود ۲۰ روز دیگر متعادل می شود. اسدالله کارگر با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی در بازار روند نزولی به خود گرفته است، گفت: بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در سطح شهر بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان است. کارگر با بیان اینکه در میدان مرکزی میوه و تره بار هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی طبق نرخ نامه از ۷ تا ۹ هزار تومان تا ۱۱ هزار تومان است، افزود: البته بسته به کیفیت محصول قیمت تغییر می‌کند و با نوسان همراه است چون در محصول گوجه بحث کیفیت آن بسیار مهم است.
وی ادامه داد: اگر مغازه داران هم که ۳۵ درصد سود را در قیمت‌های مذکور اعمال کنند به همان قیمت‌هایی می رسیم که الان در سطح شهر وجود دارد. کارگر با بیان اینکه با انبوه شدن عرضه گوجه فرنگی از مناطق جنوبی کشور قیمت‌ها متعادل می‌شود، افزود: حدود ۲۰ روز دیگر زمان لازم است تا قیمت گوجه فرنگی متعادل شود.

بهبود وضعیت فعالیت‌های ساختمانی 
تازه ترین شامخ بخش ساختمان حکایت از آن دارد که میزان فعالیت‌ها در صنعت ساختمان طی مهر ماه نسبت به شهریورماه روند افزایشی یافته است. بررسی‌های آماری صنعت ساختمان حاکی از آن است که شامخ بخش ساختمان در مهر ماه امسال عدد ۵۳.۱۳ بوده است که بیانگر بهبود اندک وضعیت صنعت ساختمان در مهرماه نسبت به ماه قبل است زیرا میزان فعالیت‌های انجام شده نسبت به ماه گذشته روند افزایشی داشت.
صنعت ساختمان بر اساس استاندارد بین المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است. در بخش مسکونی نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، عدم توازن عرضه و تقاضا و نیز تداوم معاملات سوداگرانه، افزایش مجدد قیمت مسکن را پدید آورد. در بخش‌های عمرانی هم کماکان پیشرفتی در میزان فعالیت‌ها گزارش نشد و عدم تخصیص بودجه عمرانی کافی بر تداوم این امر دامن زده است.
با استناد به اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ ساختمان نسبت به ماه گذشته کمی افزایش یافت. علیرغم افزایش بیشتر قیمت مواد اولیه و از سوی دیگر کمبود عرضه بخشی از این مواداولیه، میزان سفارشات جدید و بدنبال آن میزان فعالیت‌های تولید یا ارائه خدمات ساختمانی در مقیاس ماهانه افزایش یافت.

پیش بینی ریزش ادامه دار نرخ‌ها در بازار قوت گرفت
ادامه روند نزولی قیمت دلار
سیر نزولی قیمت ها در بازار ارز که از اواخر هفته قبل آغاز شد روز گذشته نیز ادامه یافت تا جاییکه قیمت دلاراز 30 هزار تومان به کانال 24 هزار تومان کاهش یافت. این مساله موجب شد تا جمع زیادی از دارندگان ارزهای خانگی برای فروش ارز خود راهی خیابان فردوسی شوند. در بازار روز گذشته خریداری برای دلار در بازار وجود نداشت و این در شرایطی است که صحبت هایی از دلار 20 هزار تومانی به میان آمده است.
قیمت دلار صبح روز گذشته در بین دلال‌های خیابان فردوسی در محدوده 25 هزار و 500 تومان معامله می شد اما با ادامه روند ریزشی قیمت‌ها و افزایش تعداد فروشنده ها در بازار، قیمت ارز در بین دلال‌های فردوسی نیز کاهش یافت و به کانال 24 هزار تومان رسید و تا لحظه ثبت این گزارش در ساعت 17 به 24 هزار و 600 تومان کاهش یافت.
فعالان بازار ارز می گفتند نه تنها در صرافی ها بلکه در سامانه نیما هم خریدار چندانی برای ارز وجود ندارد و اکثر افراد منتظر هستند که قیمت‌ها ارزانتر شود و بعد اگر نیاز داشتند نسبت به خرید اقدام کنند. بازاری ها با اشاره به آزادشدن واردات با ارز متقاضی می گفتند که هر چند این تصمیم موجب افزایش تقاضا برای خرید ارز دربازار می شود ولی نکته مهم اینجاست که فعلاً‌ واردکننده‌ها هم تمایلی به خرید ارز در این نرخ‌ها ندارند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. 
همچنین در بازار طلا و سکه نیز شاهد کاهش قیمت ها بودیم تا جاییکه قیمت سکه تمام به زیر 12 میلیون تومان و قیمت نیم سکه به 6 میلیون و 400 هزار تومان رسید.
در پی ریزش قیمت ارز و سکه شاهد مقاومت دلالان ارزی برای جلوگیری از ادامه این روند بودیم.  در کانال‌های تلگرامی و گروه‌های معاملاتی طلا و ارز و خودرو، اتحادی شکل گرفته تا مانع از حرکت نقدینگی به‌سمت بازار سرمایه شود تا جایی که فعالان این کانال‌ها سعی دارند با منفی جلوه دادن بازار بورس و انتشار شایعات کماکان بورس را ریزشی کنند و اجازه ندهند که پول‌ها از این بازارها خارج شود.
کارشناسان اقتصادی معتقدند، بعد از تخلیه حباب طلا و ارز و کاهش قیمت‌ها در این بازارها، نقدینگی حاصل از فروش طلا و ارز راهی جز بانک و بورس ندارد؛ آنها می‌گویند بعد از این احتمالاً سرمایه‌ها یا تبدیل به سپرده بانکی می‌شوند یا سهام؛ و احتمالاً همین اطمینان از مسیر آینده سرمایه‌های موجود در بازار طلا و ارز و خودرو موجب شده است دلال‌های این بازارها به تکاپو بیفتند و مانع از خروج نقدینگی از بازار شوند.
این درحالی است که در ابتدای سال و همزمان با رشد چشم‌گیر بازار سرمایه تعداد زیادی از مردم عادی سرمایه‌های خرد خود را نیز وارد بورس کرده بودند، اما بعد از ریزش سنگین این بازار از مردادماه و ادامه این وضعیت، جذابیت بازارهای موازی از جمله طلا و ارز و خودرو برای افرادی که سرمایه‌ای در دست داشتند، بالا رفت ولی با توجه به پیش بینی ادامه روند کاهشی قیمت ها، سرمایه گذاری در این بازارها با ریسک زیاد و فاقد جذابیت خواهد بود. 
همچنین روز گذشته اتحادیه طلا و جواهر تهران با اعلام اینکه معاملات غیرفیزیکی طلا و سکه موسوم به معاملات فردایی و کاغذی غیرقانونی است، به دلالان این نوع معاملات هشدار داد.  طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، معاملات غیرفیزیکی طلا و سکه موسوم به معاملات فردایی و کاغذی معاملاتی است که هیچ گونه طلا و سکه فیزیکی در آن مبادله نمی‌شود. اینگونه معاملات صوری، سبب نوسان بازار شده و غیرقانونی است که در  این زمینه اتحادیه طلا و جواهر تهران در اطلاعیه ۳۹ خود غیرمجاز بودن و وصف مجرمانه این معاملات را اعلام و براساس آن اعلام کرده است که برابر قانون مراجع انتظامی و قضایی با متخلفان برخورد خواهد کرد.
در اخطاری که مجددا اتحادیه طلا و جواهر در این زمینه اعلام کرده، ضمن هشدار نسبت به انجام این معاملات، دلالان اینگونه معاملات را از تجمع در برخی محل‌های بازار و خارج از واحدهای کسبی برحذر داشته است.
در این اطلاعیه که به صورت بنر در چندین نقطه از بازار تهران نصب شد، تصریح شده که معامله‌گران طلای آب‌شده و سکه باید در محل واحدهای کسبی دارای جواز کسب معتبر از اتحادیه طلا و جواهر تهران داد و ستد کنند و در صورت معامله واحدهای کسبی با دلالان کاغذی و فردایی، پس از صدور اخطار، واحد کسبی آن‌ها برای بار اول پلمب شده و در صورت تکرار، پروانه کسب به صورت دائم ابطال می‌شود.
همچنین طبق اعلام اتحادیه طلا، جواهر و نقره و سکه تهران کلیه سایت‌ها و کانال‌های اعلام نرخ قیمت طلا و سکه مجاز به اعلام قیمت فردایی یا کاغذی نبوده و در صورت مشاهده برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت. بر این اساس با توجه به محدودیت های جدید و هشدارهایی که اعلام شد و همچنین کاهش انتظارات تورمی، پیش بینی می شود قیمت ها در بازار ارز و سکه روندی کاهشی داشته باشد.  هر چند پیش از این بانک مرکزی بارها دلیل اصلی افزایش قیمت ها را فعالیت سفته بازانه عنوان کرده بود و بر کاهش قیمت ها تاکید داشت، اما دلالان ارزی در تلاش بودند تا با پررنگ نشان دادن اثر تحریم ها، بهانه ای برای بهم ریختگی بازار بتراشند که در روزهای اخیر و با کاهش نگرانی ها از این بابت این بهانه از آنها گرفته شده است.
پیش بینی افت 40 درصدی قیمت خودرو
در پی کاهش نرخ ارز که یکی از مولفه های تاثیرگذار بر تمامی بازارها است قیمت خودرو در چند روز گذشته با کاهش قابل توجه همراه بوده به طوریکه در خودروهای خارجی شاهد کاهش 500 میلیون تومانی تا دو میلیارد تومانی قیمت ها هستیم و پیش بینی می شود کاهش قیمت ها تا 40درصد نیز اتفاق بیفتد.
کارشناسان می گویند: در ماه های گذشته قیمت خودروهای خارجی همواره جلوتر از افزایش قیمت ارز حرکت کرده بود و هرگونه افزایش نرخ دلار، تاثیری به مراتب بیشتر روی قیمت این خودروها می گذاشت.
این کارشناسان معتقدند: قیمت این خودروها که در ماه‌های اخیر با نرخ های حباب گونه و غیرواقعی بالا رفته بود، این روزها با کاهشی شدن روند نرخ ارز، ریزش های شدیدتری را تجربه می کند.
به اعتقاد آنان، از حدود ۱۰ روز پیش تاکنون افت پنج درصدی در قیمت خودروهای مونتاژی و کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودروهای خارجی را شاهدیم که برای خودروهای گرانتر، این کاهش تا ۲۰ درصد هم رسیده است.
کوروش طواحن، یک فعال بازار خودروهای خارجی در این زمینه به ایرنا گفت: «پژو ۲۰۰۸ مونتاژی ایران خودرو که در هفته های گذشته تا ۱.۳ میلیارد تومان هم در فضای مجازی و آگهی های فروشندگان در سایت های خودرویی قیمت خورده بود، اکنون کمتر از یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد.»
وی افزود: «فولکس واگن تیگوان مشکی رنگ صفر کیلومتر نیز که تا ۳.۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود، اکنون با افت ۵۰۰ میلیون تومانی به کمتر از ۳.۲ میلیارد تومان رسیده است و در مواردی فروشندگانی که نیاز به پول داشتند، حاضر به فروش همین خودرو با قیمت پایین تری نیز بودند.» نمایشگاه دار دیگری در منطقه عباس آباد تهران، از کاهش دو میلیارد تومانی بی. ام. و ۷۳۰ از ۱۰ میلیارد تومان به زیر هشت میلیارد تومان در ۲۰ روز گذشته خبر داد.
فعالان بازار معتقدند: ریزش شدید قیمت ها ناشی از کاهش ارزش دلار سبب شده تا برخلاف هفته های گذشته که خریدار و فروشنده ای وجود نداشت، اکنون فروشندگان به صف شوند، هرچند خریداران نیز به امید کاهش هرچه بیشتر قیمت ها از خرید دست کشیده اند.
پیشتر نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت گفته بود اگر دلار تا مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان ریزش کند، قیمت کاذب خودروهای خارجی دست‌کم تا ۴۰ درصد فرو خواهد ریخت.
همچنین در بازار خودروهای داخلی نیز شاهد کاهش قیمت بودیم. روز گذشته قیمت پراید که پیش از این به 130 میلیون تومان نیز رسیده بود به 90 میلیون تومان رسید. همچنین قیمت هر دستگاه پژو206 تیپ 2 که قبلا تا 260 میلیون تومان هم بالا رفته بود به 208 میلیون تومان رسید. البته قیمت این خودرو اواسط شهریورماه که دلار 22 هزار تومان بود به 122 میلیون تومان رسیده بود و حالا باز هم برای کاهش بیشتر قیمت جا دارد.
در مورد سمند ال ایکس نیز که قیمت آن چند روز پیش تا 210 میلیون تومان بالا رفته بود حالا باید به قیمت 196 میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پژو405 نیز که تا 220 میلیون تومان افزایش یافته بود، دیروز در بازار به 205 میلیون تومان رسید.
قیمت تیبا صندوق دار نیز که در روزهای گذشته تا 160 میلیون تومان افزایش یافته بود، دیروز در بازار به 134 میلیون تومان رسید و تیبا 2 نیز با قیمت 151 میلیون تومان عرضه شد. قیمت ساینا نیز در بازار به 145 میلیون تومان رسیده و برای پژو پارس معمولی قیمت 225 میلیون تومانی اعلام شد، هر چند این خودرو چند روز پیش تا 260 میلیون تومان نیز به مشتریان عرضه می‌شد. 
سعید مؤتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو به فارس گفت: «همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد به طوری که شاهد سکته بازار خودرو هستیم.»
وی تصریح کرد: «ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو از سه هفته پیش شروع شده بود و ادامه یافت تا حالا که با کاهش قیمت دلار، افت بازار خودرو نیز شدیدتر شده است.»
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در دو سه روز اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، گفت: «پیش بینی می‌شود با کاهش قیمت دلار، قیمت خودروها نیز کاهش بیشتری داشته باشد و در صورتی که نرخ ارز ثبات پیدا کند، خرید و فروش در بازار خودرو نیز رونق خواهد گرفت.»
مؤتمنی با بیان اینکه تاکنون نمایشگاه‌داران خودرو به دلیل نوسان نرخ ارز با مشکل قفل بودن معاملات بازار روبرو بودند، گفت: «اگر صاحب یک نمایشگاه قصد داشت ویترینش را خالی کند، روز بعد باید پول بیشتری بابت جایگزینی خودروها در ویترینش پرداخت می‌کرد که همین مسأله باعث رکود بازار شده بود، اما اگر نرخ ارز ثابت باشد،‌ گره رکود بازار نیز باز می‌شود و معاملات رونق می‌گیرد.»
اکبر خدابخش، یکی از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت بازار گفت: «عده‌ای که خودرو را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند حالا برای فروش دست نگه داشته‌اند و منتظرند تا شاید قیمت‌ها در بازار دوباره افزایش یابد. در عین حال، مشتری زیادی در بازار وجود ندارد و خریداران نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.»
وی ادامه داد: «قیمت‌ها در بازار خودرو به شدت کاهشی است و مسائل سیاسی بر این بازار و بازار ارز تأثیر می‌گذارد.»
خدابخش با بیان اینکه افزایش قیمت دلار و خودرو یک پدیده روانی بود، گفت: «در حال حاضر اتفاق خاصی برای گشایش اقتصادی صورت نگرفته، اما جو روانی همانطور که حباب قیمتی ایجاد کرده بود باعث کاهش قیمت‌ها شده است.»
وی پیش بینی کرد اگر قیمت ارز ثابت بماند، بازار خودرو نیز شاهد کاهش قیمت‌ها و رونق داد و ستد خواهد بود.
در کنار تاثیر ریزش قیمت دلار بر بازار خودرو باید به اهمیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان نیز توجه ویژه ای شود چرا که یکی از ابزار اصلی کنترل بازار، عرضه متناسب با تقاضا است.
از ابتدای امسال تا 9 آبان ماه 287 هزار و 131 دستگاه خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شد که 240 هزار و 950 دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. تا آن تاریخ موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش ایران خودرو صفر بوده و تعداد خودروهای ناقص این گروه خودروسازی معادل 56 هزار و 519 دستگاه است.
در مورد گروه خودروسازی سایپا هم باید به تولید 241 هزار و 520 دستگاه خودرو از ابتدای سال تا 7 آبان ماه اشاره کنیم که 208 هزار و 284 دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. در عین حال، موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش سایپا 6 هزار و 102 دستگاه بوده و 40 هزار و 546 دستگاه از تولیدات سایپا ناقص هستند. تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تیراژ تولید خودروسازان باعث تعادل بخشی بیشتر به بازار خودرو خواهد شد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال