امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

برای دریافت وام های خُرد نیازی  به دریافت وثیقه نیست

محمدرضا میر تاج‌ الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نشست اخیر این کمیسیون با حضور صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی در محل این بانک برگزار و گزارش آنها در خصوص وضعیت اقتصادی و درآمدهای ارزی کشور در سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی آن در سال ۱۴۰۱ مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی  در تشریح جلسه این کمیسیون گفت: : قائم مقام بانک مرکزی در این جلسه اعلام کرد، رشد نقدینگی را در سال 1401 متوقف کردیم و دولت از بانک مرکزی حتی حدود 3 درصد نیز در سه ماهه سال جاری تنخواه دریافت نکرده است. برنامه پولی برای اولین بار در کشور نوشته شده و براساس آن عمل خواهد شد. میرتاج‌الدینی تاکید کرد: گزارش بانک مرکزی در خصوص شاخص‌ها از جمله رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، نرخ تورم، رشد نقدینگی، تسهیلات پرداختی بانک ها و ... در یکسال گذشته تا زمان اجرای یارانه‌ها و اصلاح اقتصادی، مثبت بود و رشد نقدینگی در سال 1401 متوقف شده است. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: رئیس بانک مرکزی در این جلسه ضمن تاکید بر برنامه‌ریزی لازم برای تسویه بخشی از بدهی دولت به بانک ها گفت؛ براساس ابلاغ یک بسته به بانک ها تلاش کردیم تا خدمات برای مردم تسهیل شود. در این بسته اعلام شده برای دریافت تسهیلات خُرد نیازی به دریافت وثیقه نیست و حتی اصراری بر ضامن هم نیست و از بانک‌ها خواسته شده امکان افتتاح حساب غیرحضوری برای مردم باید فراهم شود. 

ضرورت بازنگری در تعیین سقف دهک بندی خانوارها
محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  با انتقاد از شیوه دهک‌بندی خانوارها برای پرداخت یارانه، گفت: پس از اصلاح طرح هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت و واریز یارانه کالاهای اساسی به دهک‌های یک تا نه جامعه، اعتراضات بسیاری از سوی مردم نسبت به نحوه دهک‌بندی‌ها به نمایندگان مجلس واصل شد. نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یادآور شد: این نشست با حضور وزیر تعاون و نمایندگان دستگاه‌هایی که ملزم به همکاری با این وزارتخانه برای تکمیل سامانه جامع رفاه ایرانیان بودند، برگزار شد که براساس بررسی‌های ما، دهک‌بندی خانوار به دقت و به درستی انجام نشده است.

بازگشت سکه به کانال 2/15  میلیون تومان
قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته در بازار آزاد تهران به نرخ ۱۵ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان فروش رفت. سکه طرح قدیم نیز ۴۵۰ هزار تومان کاهش داشت و به نرخ ۱۴ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان به فروش رفت. نیم سکه با افت ۱۸۰ هزار تومانی در قیمت ۸ میلیون و ۷۸۵ هزار تومان معامله شد. ربع سکه ۱۳۰ هزار تومان نزولی شد و در بازار آزاد به قیمت ۵ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان خرید و فروش شد.سکه یک گرمی هم با کاهش ۵۰ هزار تومانی به قیمت ۳ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان عرضه شد. اونس جهانی طلا نیز روز گذشته ۱۸۱۸ دلار و ۹۸ سنت بود و یک گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۹۰ تومان در بازار آزاد تهران معامله شد. نرخ دلار نیز در پی اتخاذ سیاستهای جدید از سوی بانک مرکزی در چهار روز گذشته کاهش ۲۰۰۰ تومانی را تجربه کرد و دیروز به 31 هزار و 500 تومان رسید. 

قیمت نفت سنگین ایران افزایش یافت
جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد که قیمت نفت سنگین ایران ماه میلادی گذشته ۸.۷ درصد رشد کرد.قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه مه به ۱۱۵ دلار و ۴۸ سنت رسید که ۹ دلار و ۲۰ سنت معادل ۸.۷ درصد در مقایسه با قیمت  ۱۰۶ دلار و ۲۸ سنت در آوریل، افزایش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، به ۱۰۲ دلار و ۹۲ سنت در مقایسه با میانگین قیمت ۶۱ دلار و ۹۴ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رسید.

رشد ۴۹ درصدی قیمت ماکارونی در ماه اردیبهشت
به دنبال افزایش قیمت ماکارونی از سوی سازمان حمایت، گزارش مراجع رسمی آماری نیز رشد ۴۹ درصدی قیمت در فاصله یک ماه را تائید کرد. در ماه گذشته هر بسته نیم کیلویی ماکارونی تا حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است. بر این اساس قیمت ماکارونی در اردیبهشت نسبت به فروردین ۴۹ درصد گران شده است که این افزایش قیمت نسبت به همین ماه در سال گذشته به ۷۴.۶ درصد می‌رسد.تغییرات قیمت ماکارونی از سال گذشته تا امسال نشان می‌دهد که هر بسته ۵۰۰ گرمی به طور متوسط ۶۳۰۰ تومان در اردیبهشت سال قبل، ۶۴۰۰ خرداد، ۶۵۰۰ تیر، ‌۶۶۰۰ مرداد، ۷۰۰۰شهریور، ۷۳۰۰ مهر، ۴۷۰۰ آبان، ۷۳۰۰ آذر، ۷۳۰۰ دی، ۷۳۰۰ بهمن، ۷۴۰۰ اسفند قیمت خورده و در فروردین امسال ۷۴۰۰ و در اردیبهشت ۱۱ هزار تومان متوسط قیمت این کالا بوده است.

بورس هفته را قرمزپوش به پایان برد
شاخص کل بورس روز گذشته با ۹۷۳۷ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۹۹۹ واحد کاهش یافت و رقم ۴۲۸ هزار و ۹۳۱ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۴۳۹ هزار معامله انجام شد که ۳۴ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال ارزش داشت.ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و پتروشیمی پارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل مبین انرژی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

برخورد قاطع با هرگونه دست‌اندازی به اراضی ملی و زمین‌خواری
رییس‌کل دادگستری استان مرکزی گفت: دادگستری این استان با هرگونه دست‌اندازی به اراضی ملی و زمین‌خواری به شدت و به طور قاطع برخورد می‌کند.حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی ملی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به صیانت از اراضی ملی، اظهار کرد: وظیفه و رسالت اصلی این شورا، صیانت، حفاظت و حراست از عرصه‌های ملی، اراضی زراعی و باغی و پیشگیری از تخریبات، تصرفات و تغییر کاربری‌هاست و نقطه محوری که در همه تصرفات تغییر کاربری‌ها و تضییع حقوق بیت‌المال دیده می‌شود، ضعف در نظارت‌هاست. وی افزود: به سبب سودآوری و سودجویی بشر، در حوزه زمین، مسکن و اراضی دست‌اندازی وجود داشته و ادامه پیدا کرده است. بسیاری از مجرمان در این زمینه از ما جلوتر هستند، به همین دلیل باید خود را به روزتر و فعال ‌تر کنیم و امکانات موجود را در راستای حفاظت از اراضی ملی به کار ببریم. رییس‌کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: دادگستری این استان با هرگونه دست‌اندازی به اراضی ملی و زمین‌خواری به شدت و به طور قاطع برخورد می‌کند. وی عنوان کرد: برخی موضوعات نیازمند بررسی دقیق است و از متولیان و مراجع قضایی درخواست می‌شود که تصرفات چشمگیر را به میدان آوردند و با آنها برخوردار شود و به این شکل نباشد که فقط با یک کشاورز و فرد جزئی برخورد شود و از برخورد با افرادی که در این شرایط اقتصادی خسارت های سنگین وارد کرده اند، غافل شویم.

برقراری امنیت مطلوب در مرزهای جنوب شرق کشور 
 فرمانده کل انتظامی کشور گفت: امروز در سایه روحیه جهادی در پرسنل انتظامی و مرزبانی، مرزهای جنوب شرق کشور از امنیت مطلوبی برخوردار است و این روحیه همچنان ادامه دارد. سردار حسین اشتری همچنین از استفاده از تجهیزات جدید و دانش بنیان و جذب نیروهای جدید در واحدهای انتظامی و مرزبانی سخن گفت.

پیگیری جذب ۲۲هزار پرستار جدید
 وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال ۱۲هزار تخت بیمارستانی را به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه می‌کنیم، گفت: باتوجه به این موضوع باید ۱۲هزار پرستار را هم استخدام کنیم. بهرام عین‌اللهی افزود: همچنین پیگیر هستیم که ۱۰هزار پرستار دیگر را هم اضافه کرده و در مجموع ۲۲هزار پرستار را اضافه کنیم.

جذب ۵۸ میلیارد ریال کمک مردمی با اجرای طرح آسان صدقه
 معاون توسعه مشارکت‌های مردمی گفت : طرح پرداخت آسان صدقه(QR کد) از آذرماه ۱۴۰۰ در کمیته امداد آغاز شد و در 6ماه نخست اجرا، ۵۸ میلیارد ریال صدقات از طریق QR کد جمع‌آوری شد.وی ادامه داد: از این مبلغ، ۴۰ میلیارد ریال مربوط به مشترکان صندوق‌های صدقات کوچک خانگی و مابقی از طریق مشترکان جدید الکترونیکی جذب شده است.حبیب‌الله آسوده اظهار کرد: از ابتدای شروع طرح تا پایان اردیبهشت‌ماه‌، ۳۳۲ هزار تراکنش موفق با استفاده از QR کد توسط مردم نیکوکار ثبت شد.

اشتغال تنها ۳۴درصد سالمندان 
رییس مرکز تحقیقات سالمندی ایران با بیان اینکه در زمینه شاخص قابلیت و توانمندی سالمندان، ایران در جایگاه ۸۸ قرار دارد،  گفت: در گذشته از بیماری‌های اصلی سالمندی بحث بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های زمینه‌ای ژنتیک عنوان می‌شد، درحالی‌که اکنون باتوجه به گسسته شدن شبکه‌های اجتماعی افراد در دوران بازنشستگی، بسیاری از آنها دچار بیماری‌های روحی و روانی می‌شوند. احمد دلبری همچنین اظهار کرد: باتوجه به اینکه شاخص قابلیت و توانمندی سالمندان ترکیبی از اشتغال و توانمندی و میزان تحصیلات سالمندان است، تنها ۳۴درصد از سالمندان در ایران شاغل هستند. این در حالی بوده که بیشتر کشورها از سالمندان به عنوان مشاور در رده‌های بالا بهره می‌برند.

احتمال راه اندازی سایت جدید مجوز به آثار موسیقیایی
دبیر شورای شعر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم از اول تیر سایت جدید مجوز راه اندازی شود، در مدتی که سایت هک شده بود روند صدور مجوز دستی بود.مسلم نادعلی زاده گفت: بعضی خوانندگان درباره مجوز گرفتن شعر و ترانه آهنگشان صرفا ادعا می‌کنند که مجوز گرفتند، اما بررسی‌ها نشان داده که فرد فاقد مجوز بوده است. به گفته وی از سال گذشته شورای تخلفات شکل گرفته است تا به این تخلفات رسیدگی کند. چون موارد متعددی پیش آمده که خواننده شعری اجرا کرده که با متن مجوز گرفته مغایرت دارد و برای این موارد تنبیهاتی در نظر گرفتیم. گاهی شعر منتشر می‌شود، حتی ترانه بازنشر زیادی دارد و بعد به دنبال مجوز گرفتن هستند که ما به آنان مجوز نمی‌دهیم. طبیعتا وقتی کار بدون مجوز منتشر شده از دست ما هم خارج است. حتی در شورای تخلفات نیز به موضوع تاخیر در اجراهای صحنه ای خوانندگان هم رسیدگی خواهد شد تا حقوق مردم تضییع نشود. دبیر شورای شعر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گاهی مجوز ترانه‌ای مربوط به پنج سال پیش هست و حالا تصمیم گرفتند که آن را منتشر کنند و ما طبیعتا اگر بخواهیم همه ترانه‌های به این صورت را بررسی کنیم این امکان برایمان وجود ندارد. به گفته نادعلی یک زمان دفتر موسیقی وزارت ارشاد به کاری مجوز نمی‌دهد، اما بعد فرد همان متن را به نهاد‌های دیگر می‌برد و مجوز هم می‌گیرد. نهاد‌های هم سو با دفتر موسیقی، دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما، دفتر موسیقی حوزه هنری و سازمان اوج هستند.



افزایش سن جذب در هیات علمی 
هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دویست و نود و دومین جلسه هیأت عالی جذب افزایش سن عضویت هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را مصوب کرد براین اساس، سن جذب عضویت هیأت علمی تا ۴۵سال افزایش یابد. همچنین برای افرادی که با سن ۳۰تا۳۵ با مدرک دکتری متقاضی عضویت هیأت علمی هستند هفت امتیاز علمی لحاظ شود. برای افرادی با سن ۳۵تا۴۰ سال با مدرک دکتری متقاضی عضویت هیات علمی هستند سه امتیاز علمی در نظر گرفته شود

درخواست از دارندگان گروه خونی O منفی
معاون اداره کل انتقال خون استان تهران با اشاره به کم بودن فراوانی گروه خونی oمنفی، گفت: افرادی که این گروه خونی دارند واجب است، خون بدهند.مجید مسلمی با تاکید بر اینکه قند خون بیماران دیابتی در صورتیکه قند خون کنترل شده داشته و عوارض دیابت نداشته باشند می‌توانند خون اهدا کنند. البته به افرادی که انسولین مصرف می‌کنند اهدای خون توصیه نمی‌شود اما مصرف داروهای قند برای اهدای خون منعی ایجاد نمی‌کند. وی گفت: افرادی که سیگار می‌کشند منعی برای اهدای خون ندارند.اما توصیه می‌شود افراد سیگار نکشند.

لزوم ترسیم نقشه ژنتیک برای خانواده‌های دارای معلول
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی  با بیان اینکه در ارزیابی سازمان بهداشت جهانی از برنامه‌های پیشگیری از معلولیت شنوایی، در سال ۲۰۲۱ جزو هفت کشور اول جهان بود، افزود: کشور ما در خاورمیانه مقام اول را دارد و همیشه در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها پیشتاز منطقه بوده است.فاطمه عباسی با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت را پیشگیری از معلولیت‌ها برشمرد و گفت: به جهت اینکه در پیشگیری از معلولیت، بحث آزمایش‌های ژنتیک مطرح است و آزمایش‌ها هزینه‌های بسیار زیادی دارند لذا تلاش کردیم در وهله‌ی اول، این هزینه‌ها را هدفمند کرده و به سمت جامعه هدف بهزیستی ببریم که از معلول‌زایی و مشکلات دیگر خانواده‌های تحت پوشش، پیشگیری کنیم.

قلع و قمع ویلای غیر مجاز در اراضی کشاورزی روستای شینقر
ویلای غیرمجاز احداث شده در اراضی کشاورزی روستای شینقر قزوین با حضور رییس کل دادگستری استان و عوامل دستگاه‌های متولی تخریب و قلع و قمع شد. علی شعبانی گفت: در راستای اجرای احکام قطعیت یافته و  دستور قضایی و هماهنگی دستگاه های اجرایی و نظارتی، مستحدثات یک مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی روستای شینقر در بخش مرکزی شهرستان قزوین بعد از اخطار به مالک جهت تخلیه ملک، تخریب و قلع و قمع شد. وی افزود: این ساخت و ساز غیرمجاز با صدور حکم قضایی در استان قزوین مبنی بر قلع و قمع و صدور حکم قطعی از سوی دیوان عالی کشور، تخریب و اعاده به وضع سابق شد. رییس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: براساس قوانین موجود، هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و عرصه‌های طبیعی بدون اخذ مجوز ممنوع است و علاوه بر قلع‌ و قمع بناهای احداثی، براساس قانون با متخلفان نیز برخورد قاطع خواهد شد.

پلمپ یک کارگاه تولید سموم تقلبی با دستور قضایی در زنجان
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان از پلمپ یک کارگاه تولید سموم تقلبی و جعلی در زنجان خبر داد.بهروز عباسی با بیان اینکه یک کارگاه تولید سموم تقلبی و جعلی در زنجان پلمپ شد، اظهار کرد: فردی به همراه چند کارگر دیگر، در داخل یک سیلو اقدام به تولید سموم تقلبی و جعلی کرده و در سطح کشور، آن را به فروش می‌رساندند که این موضوع باعث وارد آوردن خسارات سنگین به کشاورزان شده بود.وی افزود: بلافاصله دستورات قضایی لازم در این خصوص صادر و معاون دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان زنجان به همراه رییس پلیس امنیت اقتصادی زنجان در محل حاضر شدند و متعاقب آن یک دستگاه خودرو وانت نیسان که در حدود یک تن از سموم تولید شده را بارگیری کرده و در حال خروج از شرکت بود، توقیف شد.دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان بیان کرد: در این خصوص ۲۰ کارتن ۱۵ کیلوگرمی سموم از نوع قارچ کش کاربندازیم ۵۲ درصد و مقداری نیز به صورت فله ای در کف سالن مشاهده شد و سایر مواد اولیه از جمله میل ساختمانی، گچ، پودر رنگ و چند قوطی سم مایع تاریخ گذشته در محل موجود بود که مقرر شد سموم مکشوفه به انبار سازمان جهاد کشاورزی منتقل و نسبت به پلمپ کارگاه مذکور اقدام شود. تحقیقات مربوطه نیز در این خصوص ادامه دارد و پرونده تحت رسیدگی است.

صدور دستور بررسی علت وقوع انفجار یک سفره خانه در شهریار
دادستان شهریار با بیان اینکه در پی وقوع انفجاری در یک سفره‌خانه در این شهرستان، ۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند، گفت: به کارشناسان دادگستری، دستورات لازم مبنی بر بررسی علت وقوع حادثه صادر شد.حمید عسکری پور با تشریح جزییات حادثه انفجار در سفره‌خانه‌ای در شهرستان شهریار بیان کرد: سفره‌خانه‌‌ای به ارتفاع ۱۵ پله در زیرزمین به دلایل نامشخص دچار انفجار و آتش سوزی شد که بلافاصله با حضور در صحنه وقوع حادثه موضوع تحت بررسی قضایی قرار گرفت.وی با بیان اینکه علت وقوع حادثه تاکنون مشخص نشده است، اظهار کرد: در بررسی‌ها مشخص شد که پس از وقوع حادثه حاضران در سفره خانه به جای اینکه از مکان وقوع حادثه خارج شوند، به انتهای آن رفته‌اند که اجساد مکشوفه نیز از انتهای محل مورد نظر یافت شدند.دادستان شهریار با بیان اینکه در پی وقوع این انفجار ۷ نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: اجساد ۳ کودک، ۳ خانم و یک آقا از محل وقوع حادثه به بیرون منتقل شد.وی افزود: در بررسی‌های اولیه به دست آمده که علت فوت متوفیان، استنشاق گازهای سمی منتشرشده در محل حادثه و خفگی است.عسکری پور ادامه داد: به کارشناسان دادگستری شهرستان شهریار، دستورات لازم مبنی بر بررسی علت وقوع حادثه، صادر شد.وی عنوان کرد: بررسی‌های لازم برای این موضوع که آیا محل مذکور دارای مجوز و پروانه کسب بوده یا خیر نیز در حال انجام است.


قدرالسهم چیست؟
قدرالسهم آپارتمان، سهم و درصدی است که هر واحد از آپارتمان، از زمین یا عرصه مشترک دارد. قدرالسهم ساختمان، با عبارت «قدرالسهم از مشاعات» در سند، ذکر شده و نحوه محاسبه آن نیز با توجه به مساوی بودن متراژ واحدهای ساختمان یا عدم تساوی متراژ آنها، متفاوت خواهد بود.
اشخاصی که شغل آنها، تخریب املاک قدیمی و ساخت آپارتمان چند واحدی یا برج های مسکونی است و همچنین افرادی که حداقل یک مرتبه، برای خرید یا فروش آپارتمان، اقدام کرده اند، حتما با اصطلاحی تحت عنوان قدرالسهم آپارتمان یا ساختمان مواجه شده اند. قدرالسهم ساختمان یا آپارتمان و نحوه محاسبه آن، در موارد زیادی، دارای کاربرد است. از جمله زمانی که افراد قصد دارند یک ملک کلنگی چند واحدی را خریداری کنند.در این حالت، از آنجا که اعیان، یعنی خود ساختمان، فاقد ارزش است، قدرالسهم هر واحد از عرصه، در تعیین ارزش آپارتمان، نقش کلیدی خواهد داشت. املاک ورثه ای نیز از مواردی است که اهمیت محاسبه قدرالسهم در آن موارد، نمایان می شود. عرصه، به معنای زمین است و منظور از اعیان، هر آن چیزی است که توسط انسان، بر روی عرصه یا همان زمین ساخته می شود. به عنوان مثال، در یک مجتمع مسکونی 8 واحدی که بر روی یک زمین 800 متری بنا شده، عرصه همان زمین 800 متری بوده و اعیان، ساختمانی است که شامل 8 طبقه است.با توجه به تعریفی که از عرصه و اعیان ارائه شد، اکنون در پاسخ به این سوال که قدرالسهم آپارتمان چیست، می توان گفت، قدرالسهم آپارتمان، سهم و درصدی است که هر واحد از آپارتمان، از زمین یا عرصه مشترک دارد.بنابراین چنانچه در مثال فوق، متراژ تمام واحدهای آپارتمان، برابر باشد، قدرالسهم هر واحد از عرصه یا زمین ملک، یک هشتم آن یعنی 100 متر خواهد بود. البته در صورت تفاوت در متراژ واحدهای آپارتمان، قدرالسهم واحدها نیز متفاوت است.

  آیا قدرالسهم آپارتمان در سند ذکر می شود؟
لازم به ذکر است که قاعدتا، تمام آپارتمان ها از عرصه یا زمینی که بر روی آن ساخته می شوند، قدرالسهم دارند.استثنای این مساله، بحث املاک وقفی است؛ با این توضیح که در املاک وقف شده، مالک عرصه یا زمین، اوقاف بوده و مالکان آپارتمان های ساخته شده بر روی زمین های وقفی، صرفا بر اعیان، مالکیت دارند و بنابراین این آپارتمان ها، فاقد قدرالسهم آپارتمان هستند.پروانه ساختمان، سندی است که پس از ارائه مدارک لازم نظیر نقشه ها و سند مالکیت و پس از طی کردن مراحل اخذ پروانه ساختمان، یعنی تشکیل پرونده و پرداخت عوارض، از سوی شهرداری، صادر شده و به معنای مجوز قانونی ساخت و ساز است.بنابراین در پاسخ به این پرسش که آیا قدرالسهم آپارتمان در سند ذکر می شود یا خیر، باید گفت که با توجه به توضحات فوق، جز در مورد استثنای اموال وقفی، قدرالسهم آپارتمان، با عبارت کلی (قدرالسهم از مشاعات) در سند ذکر شده و محاسبه آن، طبق یک فرمول خواهد بود.

 فروش قدرالسهم از مال مشاع
منظور از مال مشاع، مالی است که دارای دو یا چند مالک بوده و هر مالک، در جزء جزء آن مال، حق مالکیت داشته باشد.املاک موروثی، مثال خوبی از اموال مشاع هستند. در این املاک، بعد از فوت مورث، مالکیت یک ملک به چند وارث منتقل شده و تا زمانی که ملک میان آنها تقسیم نشده باشد، تمام آنها در جزء جزء ملک به ارث رسیده، سهیم هستند و حق مالکیت خواهند داشت.مالکیت مشترک مالکان در مال مشاع، تا جایی ادامه دارد که مال مشاع، افراز نشده و به مال مفروز تبدیل نشده باشد.پس از درخواست افراز و انجام آن که معمولا از سوی ثبت محل صورت می گیرد، مال به تعداد مالکان تقسیم شده و مالکیت هر مالک جدا از بقیه و اختصاصی وی می شود.به طور معمول در آپارتمان ها، مراحل تفکیک آپارتمان انجام شده و پس از صدور صورت مجلس تفکیکی، برای هر واحد، سند تفکیکی صادر شده و با افراز واحدها، مالکیت هر مالک بر واحد اختصاصی وی، جدا از بقیه مالکان شده و تنها مالکیت مشاعی مالکان بر عرصه یا زمین باقی خواهد ماند.
با این وجود، در موارد خاصی همچون املاکی که به چند ورثه به ارث رسیده، ممکن است مالکیت مالکان از یکدیگر جدا نشده و پیش از افراز ملک، مالکان بر تمام واحدهای آپارتمان مالکیت مشاعی داشته باشند.در این صورت، این پرسش قابل طرح است که آیا فروش سهم هر مالک از مال مشاعی و به دنبال آن فروش قدرالسهم از مال مشاع، برای مالکان امکان پذیر است یا خیر؟برای پاسخ به پرسش فوق، ماده 583 قانون مدنی، تعیین تکلیف کرده است. مطابق این ماده: «هر یک از شرکا می تواند بدون رضایت شرکای دیگر، سهم خود را جزئا یا کلا به شخص ثالثی منتقل کند.» همچنین به موجب ماده 350 این قانون «مبیع، ممکن است مفروز باشد یا مشاع » منظور از مبیع، مالی است که فروخته می شود.بنابراین مطابق این مواد قانونی، فروش سهم شریک از مال مشترک و به دنبال آن، فروش قدرالسهم از مال مشاع، جایز است.به عنوان مثال، چنانچه سه وارث، در یک ملک، مالکیت مشاعی داشته و سهم هر کدام یک سوم از ملک باشد، هر وارث می تواند برای فروش یک سوم از مال مشترک یا دو دانگ آن به عنوان سهم خود اقدام کند.با این وجود، هرچند بیع یا فروش سهم شریک از مال مشترک و به دنبال آن، فروش قدرالسهم از مال مشاع، مجاز بوده، اما تحویل و تسلیم مال به شخص خریدار، بدون رضایت سایر شرکا امکان پذیر نیست.ماده 475 قانون مدنی در این مورد مقرر داشته است « اجاره مال مشاع، جایز است؛ لیکن تسلیم عین مستاجره، موقوف است به اذن شریک .»

 نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان
از آنجایی که قدرالسهم آپارتمان در سند با عبارت «قدرالسهم از مشاعات» ذکر می شود، ممکن است برخی اشخاصی که قصد خرید آپارتمانی را دارند، بخواهند قدرالسهم آپارتمان مورد نظر خود را محاسبه کنند.نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان، طبق فرمول ساده ای بوده که هر شخصی به سادگی قادر به محاسبه بر اساس فرمول است. البته نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان، در حالتی که مساحت همه واحدهای آپارتمان، یکسان بوده، متفاوت از حالتی است که واحدها، دارای مساحت غیرمساوی باشند.

 نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان با واحدهای با متراژ مساوی
نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان، با واحدهای با متراژ مساوی، بدین صورت است که باید متراژ عرصه یا زمین آپارتمان را تقسیم بر تعداد واحدهای آپارتمان کرد که مطابق فرمول زیر است:قدرالسهم هر واحد آپارتمان = تعداد کل واحدهای آپارتمانی ÷ متراژ عرصهبرای درک بهتر مطلب، به این مثال، توجه کنید: فرض کنید که یک آپارتمان 8 واحدی در یک زمین 400 متری ساخته شده و متراژ تمام واحدها نیز برابر و 60 متر باشد. در این صورت، نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان، برای هر یک از واحدها، بدین صورت خواهد بود که باید متراژ عرصه یعنی عدد 400 را تقسیم بر تعداد واحدها، یعنی 8 کرد. حاصل، یعنی 50 متر، قدرالسهم آپارتمان برای هر واحد است.پلاک تفکیکی ساختمان، شماره ای است که پس از تفکیک آن ساختمان به دو یا چند قطعه مجزا و در جریان صدور صورت مجلس تفکیکی، به هر قطعه، اختصاص داده می شود.

 نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان با واحدهای با متراژ متفاوت
نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان با واحدهای با متراژ متفاوت، بدین صورت است که باید متراژ واحد مورد نظر را در متراژ عرصه یا زمین، ضرب کرد و سپس، حاصل را تقسیم بر حاصل جمع کل واحدهای ساختمان کرد. برای روشن تر شدن مطلب، به این مثال توجه کنید: فرض کنید که یک آپارتمان 4 واحدی در یک زمین 400 متری ساخته شده و متراژ دو واحد، 100 و متراژ دو واحد نیز 50 متر است.در این صورت، نحوه محاسبه قدرالسهم آپارتمان برای هر یک از واحدهای 50 متری، بدین صورت خواهد بود که باید متراژ عرصه یعنی عدد 400 را ضرب در متراژ واحد، یعنی 50 کرد، که عدد 20000 می شود. حال باید این عدد را تقسیم بر حاصل جمع متراژ تمام واحدها یعنی 300 کرد که حاصل، حدودا 67 شده که قدرالسهم واحدهای 50 متری است.

املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 اجاره انبار و املاک صنعتی اداری – تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر باشید. 


اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال