امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
بورس به چه سمت و سویی می رود؟
دلیل جاماندگی بازار سهام از رقبا
علی رغم افزایش انتظارات تورمی و رشد نرخ دلار در چند مدت اخیر، شرایط در بازار سرمایه متفاوت بود. شاخص بورس سومین ماه بهار را با افت حدود ۴درصدی سپری کرده است. کارشناسان دلیل بی تفاوتی سهامداران به بازار فردوسی را شکاف بین ارز در بازار آزاد و سامانه نیما می دانند. اما این وضعیت تا کجا ادامه دار است؟
درحالی ‌که شاهد افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در اکثر گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری هستیم، بورس وضعیت متفاوتی را به نمایش گذاشته و شاید ریزش شدیدی را تجربه نکند اما میل چندانی نیز به صعود نشان نمی‌دهد. هر چند در مواردی شاهد رشد جسته و گریخته بورس بوده ایم، اما روند کلی بازار نسبت به بازارهای موازی بورس خبری از بازدهی قابل توجه نشان نمی دهد. واقعیت آن است که نرخ دلار در بازار ارز تهران همواره به ‌عنوان دماسنج تغییرات انتظارات تورمی شناخته می‌شود و از این‌رو فعالان بازار سرمایه همیشه توجهی به نوسان دلار دارند. اگر نگاهی به نوسانات یک دهه اخیر این دو بازار بیندازیم، به پیروی بورس از دلار با یک تاخیر زمانی نه‌چندان طولانی پی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بریم، با این وجود و به گفته کارشناسان در چند مدت اخیر بازار بورس نسبت به این مساله اهمیتی قائل نبوده است. 

 تاثیر حذف ارز 4200 بر بورس
کارشناسان عمده دلیل این مساله را حذف ارز 4200 می دانند. به گفته آنها با نیمایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن نرخ واردات کالای اساسی، امکان رشد درآمد فروش محصولات از محل تعدیل نرخ ارز محدودتر شده که در صورت تحقق، طبیعتا از منظر سودآوری تحول مثبتی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.با این حال به گفته آنها رسیدن دلار آزاد به سقف تاریخی و عبور از آن می‌تواند واکنش مثبت بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به‌دنبال داشته باشد.  یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است که با توجه به رشد قیمتی که در همه کالاها وجود داشته، مردم با پس اندازهای کوچک نمیتوانند در ملک یا خودرو سرمایه گذاری کنند و گزینه های سرمایه گذاری به سپرده بانکی و طلا و سهام محدود شده است. بنابراین نقدینگی که در جامعه وجود دارد به سمت بازار سهام می آید.ولید هلالات با اشاره به روند حرکت شاخص کل بورس طی دو سال گذشته اظهار کرد: شاخص کل بورس در شهریور سال قبل به مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید و پس از آن در چهار مرحله و در چهار دوره افت کرد. در ابتدای بهمن ماه سال قبل نیز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید. از ابتدای بهمن ماه با وقوع برخی تحولات در بازارهای جهانی و نرخ بهره داخلی و همچنین اتمام ریسک‌های بودجه امیدواری هایی ایجاد و باعث شد شاهد صعودی شدن بازار تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد باشیم.وی ادامه داد: تقریبا از اردیبهشت سال ۱۳۹۹ تا کنون، یعنی بعد از گذشت دو سال، شاخص کل همچنان در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است. یعنی تقریبا چهار تا پنج مرتبه است که علی رغم تغییر متغیرها و شرایط شاخص چه در مسیر نزول و چه سقوط این عدد را میبیند.

 گام صعودی بورس در میان مدت
این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: موضوعی که وجود دارد این است که با توجه به تورمی که وجود دارد و تقسیم سودی که در شاخص کل لحاظ می شود، هرچقدر زمان می گذرد با وجود آنکه شاخص کل در اعداد قبلی باقی مانده، اما ریسک پایین تر است. زیرا هم بخشی از قیمت ها تعدیل شده‌ و هم تورم درآمد شرکت‌ها را افزایش داده است. از طرف دیگر بخشی از صنایع هم توانستند تولید خود را با طرح‌های توسعه‌ای تقویت کنند. البته تولید و درآمد برخی از شرکت‌های بورسی نیز به واسطه قطعی گاز و برق کاهش پیدا کرده است.هلالات با بیان اینکه میتواند در کوتاه مدت یک گام صعودی را برای بورس پیش بینی کرد، توضیح داد: اگر مفروضات به شکل فعلی باشد، یعنی نرخ بهره و قیمت‌های جهانی به همین میزان  باشند، بازار میتواند در میان مدت یک گام صعودی داشته باشد، اما یک رشد با اهمیت بعید به نظر میرسد. ریسک‌های سیاسی و نرخ ارز م ی توانند در ماه‌های آینده تاثیر زیادی روی بورس بگذارند.

 تاثیر نرخ ارز روی بورس
وی درمورد تاثیر نرخ ارز روی بورس اظهار کرد: اگر پیش بینی شود که قرار است نرخ ارز در محدوده بالا پایدار بماند، احتمال اینکه بخشی از منابع ریالی جامعه به سمت بورس بیاید وجود دارد. همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که از بورس حمایت میکند قوانینی است که در بودجه آمده است. مربوط به مالیات روی سپرده های حقوقی باعث شده است حقوقی ها که منابعی در سپرده بانکی داشتند یا با آن منابع مستقیما سهام بخرند و یا با آوردن آن منابع در صندوق های درامد ثابت به صورت غیرمستقیم برخی از پول خود را وارد بازار سهام هم کنند.این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حقوقی ها اخیرا فعال‌تر شده اند، به  ایسنا گفت: تفاوت فعالیت حقوقی ها نسبت به گذشته در این است که اکنون با رغبت در بازار فعالیت میکنند.وی با بیان اینکه روند صعودی در بازار پایدار خواهد بود، گفت: به عبارت دیگر برخلاف قبل شاخص به محدوده یک میلیون و ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار واحد برنمی گردد. باید گفت درحال حاضر تمایل بازار بیشتر به نمادهایی است که مارکت آن ها متوسط و کوچک بوده، بنابراین دخالت های دولتی و دستوری در آن ها کمتر است اما سودآور هم هستند.

 نبض بازار سرمایه در معاملات دیروز
شاخص کل بورس دیروز با ۴۹۱۲ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۳۳۵ واحد افزایش یافت و رقم ۴۲۱ هزار و ۴۰۱ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۱۲۸ هزار معامله به ارزش ۶۰ هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال انجام شد.کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، پلی‌-پروپیلن جم-جم پیلن، مبین انرژی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با ۱۰۸ واحد افزایش در رقم ۲۰ هزار و ۹۴۶ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۲۵۴ هزار معامله به ارزش ۵۳ هزار و ۶۴۲ میلیارد ریال انجام دادند. بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، داروسازی دانا، ذغال‌سنگ تروده طبس، بیمه اتکایی ایرانیان و پویازرکان آبدره نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.
توافق ایران و عمان برای توسعه «میدان مشترک هنگام» پابرجاست
 سیدمحمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: تفاهم‌نامه توسعه «میدان مشترک هنگام» پابرجاست و چنانچه این طرح به خوبی پیش برود می‌تواند الگویی برای توسعه میادین مشترک ایران شود.وی  درباره آخرین وضعیت تفاهم‌نامه ایران و عمان برای توسعه میدان مشترک هنگام گفت: طبیعتا کشورهایی مثل ایران که تحریم می‌شوند، فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود را متوقف نمی‌کنند بلکه شکل آن را تغییر می‌دهند تا در تیررس تحریم قرار نگیرد.وی گفت: به طور کلی ایران در تعاملات خود با سایر کشورها باید طبق الگوهای متناسب با تحریم تعامل کند. ایران و کشورهای مختلف منافع مشترک زیادی دارند که آنها را در شرایط تحریم همسو با یکدیگر می‌کند.خطیبی گفت: ایران و عمان بر سر تفاهم‌نامه ای برای توسعه مشترک میدان هنگام توافق کرده‌اند اما در این تفاهم‌نامه اشاره‌ای به تقسیم سهم در این میدان مشترک نشده است. تکذیبیه وزارت انرژی و معادن عمان نیز مبتنی بر تکذیب تقسیم سهم میدان بوده است و خود امضای تفاهم‌نامه را تکذیب نکرده است.
مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: پس از امضای تفاهم‌نامه نیز دو کشور تیم‌های کارشناسی خود را تعیین و جلسات مشترکی برای همکاری در توسعه این میدان برگزار می‌کنند.وی تاکید کرد: پس در مجموع تفاهم‌نامه امضا شده و پابرجاست ولی هنوز تقسیم سهم صورت نگرفته است و چنانچه این طرح به خوبی پیش برود می‌تواند الگویی برای توسعه میادین مشترک ایران شود.خطیبی ادامه داد: به طور کلی یک پدیده‌ عجیب در این ماجرا اتفاق افتاد و ما جایی شاهد نیستیم که یک وزارتخانه صحبت‌های وزیر خودش را تکذیب کند. البته این موضوع می‌تواند ناشی از فشارهای آمریکا بر کشورهای همکار با ایران نیز باشد.مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت افزود: به بیان دیگر احتمالا توافقات خوبی بین دو کشور انجام شده و وزیر انرژی عمان به اشتباه آن را علنی کرده است. سپس بعد از درک تبعات تحریمی ناظر به این اظهارنظر، صحبت‌های وزیر عمان تکذیب شده است.وی گفت: هر چند تحریم یکجانبه آمریکا یک اقدام غیرقانونی است، اما ایران نیز حساسیت‌های طرف عمانی را درک می‌کند، زیرا همکاری با ایران در چارچوب بازی برد-برد تعریف می‌شود و نباید منافع کشور همکار با ایران تهدید شود.

آغاز طرح برخورد با مشترکان بدمصرف از اول تیرماه
 محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: امسال برای نخستین بار و براساس قانون با مشترکان بدمصرف یعنی کسانی که بیش از دو برابر الگو، آب مصرف می‌کنند برخورد خواهد شد.وی اظهار کرد: به مشترکان پرمصرف و بدمصرف، از طریق قبض یا پیامک اخطارهای متواتر داده شده است و از ابتدای تیرماه و بدون اخطار مجدد، آب شرب این دسته از مشترکان به مدت دو تا پنج ساعت در زمان اوج مصرف، قطع خواهد شد.  بختیاری با اشاره به این‌که برای آن دسته از مشترکانی که بیش از الگو، آب مصرف کنند آب بها به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت، تاکید کرد: با اجرای این طرح شاهد تفاوت معنادار در تعرفه مشترکان بدمصرف خواهیم بود.وی به افزایش ۶۰ درصدی تعرفه آب مشترکان بدمصرف اشاره کرد و گفت: اگر تغییری در رفتار مشترکان بدمصرف دیده نشود، آب شرب آن‌ها به دفعات قطع خواهد شد، اما چنانچه شاهد تغییر رفتار و کاهش مصرف آنان باشیم فقط یک‌بار با محدودیت روبرو خواهند شد.  بختیاری با بیان این‌که الگوی مصرف برای هر خانوار تهرانی ۱۴ مترمکعب در ماه یا ۱۴۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز است، افزود: ۴۰ درصد مشترکان تهرانی مطابق الگو و ۲۰ درصد کمی بیش از الگو آب مصرف می‌کنند و ۲۰ درصد باقی‌مانده مشترکان پرمصرف و بدمصرف هستند.  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد: هم اکنون به طور متوسط در هر ثانیه ۴۰ هزار لیتر آب در شهر تهران مصرف می‌شود و تنها با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مشترکان یعنی ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه، تهران از تنش آبی تابستان امسال عبور خواهد کرد.

اتاق بازرگانی باید نقش محوری بین بخش خصوصی و اقتصاد دولتی داشته باشد
 اقبال شاکری، عضو مجمع نمایندگان استان تهران در تشریح نشست اخیر اعضای مجمع با دبیرکل اتاق بازرگانی ایران، عنوان کرد: اتاق بازرگانی باید نقش محوری بین بخش خصوصی و اقتصاد دولتی داشته باشد ولی تاکنون این نقش کلیدی به خوبی محقق نشده است.وی  افزود: در این جلسه با نقطه نظرات دبیرکل اتاق بازرگانی ایران آشنا شدیم و قرار بر این شد که در جلسات آینده ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود اتاق به نمایندگان شاخص هایی برای ارزیابی عملکرد اتاق نیز تعیین شود تا نقش آفرینی بخش خصوصی در برطرف کردن نیازهای کشور مورد سنجش قرار گیرد.وی با انتقاد از اینکه تاکنون اتاق بازرگانی در این زمینه ها نقش محوری نداشته است، تصریح کرد: مجلس از اتاق بازرگانی مطالبه گری دارد تا بتواند به جایگاه اصلی خود بازگردد.عضو مجمع نمایندگان استان تهران، یادآور شد: در جلسات آتی برنامه های تحولی اتاق بازرگانی و ارائه شاخص هایی برای اندازه گیری موفقیت اتاق بازرگانی طی چند سال آینده به اعضای مجمع ارائه خواهد شد تا در جلسات بعدی مشخص شود اتاق بازرگانی تا چه میزان نسبت به برنامه های ارائه شده پیشرفت داشته است.شاکری افزود: اتاق بازرگانی همچنین می تواند مطالب و نیازهای بخش خصوصی را در 3 حوزه «بودجه سالیانه، برنامه هفتم توسعه و موضوعات هماهنگی و نظارتی» به مجلس ارائه کند تا مجلس نیز با یک رویکرد مشخص نسبت به رفع نیازهای اتاق اقدام کند.

جزییات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی 
جزییات افزایش حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که حداقل دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی کمتر از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان نیست. براین‌اساس بازنشستگان تأمین اجتماعی که در سال گذشته سه تا چهار میلیون دریافت می‌کردند، امسال ۲ میلیون و ۲۶۹ میلیون تومان به حقوق آنان اضافه شد.همچنین بازنشستگانی که حقوقی بین ۶ تا هفت میلیون تومان داشتند، امسال شاهد افزایش یک میلیون و ۵۲۶ هزارتومانی بر روی حقوق‌های خود خواهند بود.بازنشستگان تأمین اجتماعی که حقوق آنها بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان بود افزایش حقوق یک میلیون و ۴۴۴ هزارتومانی خواهند بود.براین‌اساس بازنشستگانی که ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند، با یک میلیون و ۵۹۹ هزار تومان حقوق آنها افزایش خواهد یافت. بر اساس آخرین آمارها، میانگین دریافتی ۳۰ درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حدود ۶ میلیون تومان افزایش یافت.سازمان تأمین اجتماعی حدود ۳.۵ میلیون نفر مستمری‌بگیر دارد که بالغ بر ۷۰ درصد از آنها حداقل مستمری را دریافت می‌کنند و حقوق آنها در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۷.۴ درصد افزایش یافت. طبق حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. همچنین به‌منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

عرضه خودرو در بورس کالا لغو شد
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صنعت در نامه‌ای به بورس کالا از لغو عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد.  براساس آنچه بورس کالا قبلا اعلام کرده بود، ثبت سفارش خودروهای وارداتی دیگنیتی و فیدلیتی از 11 تا 18 خرداد انجام شده بود و متقاضیان 30 درصد پول خودرو را پرداخت کرده بودند، اما به یکباره با این مصوبه که در تاریخ 17 خرداد 1401 تصویب شده است، عرضه خودروهای خارجی در بورس کالا حذف شد. 

نحوه پرداخت خسارات مشتریان بانک ملی 
بانک ملی ایران جزییات تازه‌ای از جبران خسارات مالباختگان سرقت از صندوق‌های امانات شعبه دانشگاه اعلام کرد.براساس اعلام بانک ملی، پرداخت خسارت به شرح ذیل انجام خواهد شد: -میزان ۵۰ درصد از اموال صندوق بر اساس خوداظهاری صورت گرفته در حضور بازپرس پرونده برای دارندگان صندوق همراه با مسدودی حساب پرداخت می شود.-این پرداخت در روز ۲۱ خردادماه و در حضور بازپرس خواهد بود.-پرداخت ۵۰ درصد باقی مانده خسارت با نظر مقام قضایی صورت می گیرد.-مبالغ مسدودی بدون اذن مقام قضایی برای طرفین قابل برداشت نخواهد بود.-ملاک حسابرسی خسارات در روز تسویه نهایی قرارداد است.-قیمت محاسبه ارزی مالباختگان طبق قیمت بازار ارز آزاد خواهد بود.-نحوه محاسبه طلا و جواهرات بدین صورت است که فرد پس از خوداظهاری با دعوت بانک و مسئولان ذیر ربط طی یک نشست حضور می یابد تا قیمت اموال مسروقه احراز و کارشناسی شوند.

عرضه قطره‌چکانی خودروسازان
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به اختلاف قیمت 100 درصدی خودرو از کارخانه تا بازار گفت: این اختلاف قیمت ناشی از عرضه کم و عدم توانایی خودروسازان در تامین بازار خودروست.سعید موتمنی درباره آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: بازار خودرو تقریبا در شرایط آرامی قرار دارد و در دو هفته اخیر تغییرات قیمت محسوسی مشاهده نشده است. به طورکلی قیمت اغلب خودروها ثابت و قیمت برخی خودروها نیز تا حدودی کاهش یافته است. 
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، افزود: اما با توجه به اینکه عرضه خودرو همچنان متناسب با تقاضای بازار نیست، اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه همچنان حدود 100 درصد است.  وی با اشاره به لزوم واردات خودرو برای تنظیم بازار خودرو اظهار داشت: برای تنظیم بازار خودرو باید خودروهای اقتصادی و با کیفیت وارد شود، زیرا واردات خودروهای گران قیمت تاثیری در تنظیم بازار نخواهد داشت.  وی با بیان اینکه به علت افزایش قیمت ارز قیمت فروش خودرو توسط عرضه‌کنندگان کمی افزایش یافته است، گفت: اما خرید و فروش چندانی در بازار انجام نمی‌شود و خریداران تمایل کمتری نسبت به خریدا دارند و به نظر می‌رسد، برخی در انتظار اعلام جزئیات واردات خودرو هستند.  رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: اگرچه قیمت خودرو در دو هفته اخیر تقریبا ثابت بوده است، اما نسبت به شب عید حدود 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه قیمت اغلب خودرو تقریبا طی دو هفته اخیر ثابت بوده است، اظهار داشت: اما قیمت برخی خودرو‌ها کاهش جزئی داشته، به عنوان مثال  قیمت خودرو 207 دنده‌ای در روزهای اخیر از 408 میلیون تومان به 402 میلیون تومان کاهش یافته و 206 تیپ دو نیز با  5 میلیون تومان کاهش از 309 میلیون تومان به 304 میلیون تومان رسیده است.  موتمنی گفت: پژو پارس نیز با 5 میلیون تومان کاهش از 315 میلیون تومان به 310 میلیون تومان رسیده است. 

قیمت برخی از محصولات شوینده ۲۵ درصد افزایش یافت
معاون صنایع عمومی وزارت صمت از افزایش ۲۵ درصدی قیمت برخی از محصولات شوینده با مجوز سازمان حمایت خبر داد.محمدمهدی برادران با اشاره به افزایش مواد اولیه واردتی برای واحدهای تولیدی گفت: براساس تعاملات صورت گرفته قرار شده برای آن دسته از کالاهایی که با افزایش مواد اولیه وارداتی روبه رو هستند متوسط افزایش 10 تا 25 درصدی اعمال شود. البته دیگر کالاها با همان قیمت ثابت در حال عرضه است.وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار مواد شوینده رقابتی شده است، افزود: اگر واحدها افزایش قیمت نامتعارفی را اعمال کردند حتما از طریق سامانه 124 اطلاعات لازم به مراجع مربوطه داده شود.معاون صنایع عمومی وزارت صمت تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف اولویت ما تأمین نیاز‌های بازار است البته در بخش شوینده ها در دو ماه نخست سال شاهد افزایش تولید نیز بوده ایم. اما یک مقدار عدم عرضه محصولات به بازار مواجه شدیم که با برگزاری جلساتی با برخی از شرکت‌ها موضوع عدم عرضه به بازار رفع شده است.

حضور مستمر مقامات قضایی در مرکز ارتباطات مردمی 
معاون حقوقی قوه قضاییه برای دومین بار با مراجعه‌کنندگان مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه که مشکلات حقوقی و کیفری داشتند به صورت چهره به چهره دیدار و دستورات لازم را در راستای تسریع در رسیدگی به پرونده آنان صادر کرد.در این دیدار ۲ ساعته، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نورالله قدرتی به استماع مشکلات حقوقی و کیفری مراجعه‌کنندگان پرداخت و دستورات لازم را صادر کرد. در حاشیه این دیدار وی به موضوعات پرونده های مراجعه کنندگان اشاره کرد و گفت: در ملاقات مردمی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه چندین پیشنهاد اصلاحی در مورد قانون تغییر کاربری اراضی و برخی مقررات دیگر مطرح شد. وی افزود: پیشنهادهای اصلاحی که مطرح شد مربوط به اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی بود و درخواست کنندگان معتقدند منشا بسیاری از تغییر کاربری ها بنگاه‌های معاملاتی هستند که با تنظیم قراردادها باعث می‌شوند مردم اقدام به تغییر کاربری، تفکیک زمین و تقسیم زمین‌ها کنند؛ بنابراین تمهیداتی باید در نظر گرفت شود که بنگاه‌ها از تنظیم چنین قراردادهایی منع شوند مگر اینکه بنگاه‌ها از مراجع قانونی مجوز تغییر کاربری و تقسیم زمین را دریافت کنند. وی بیان کرد: تضییع حقوق بیت المال در برخی از استان‌ها نیز مطرح شد که قرار است مراجعه‌کنندگان مستندات را ارائه دهند تا پیگیری های لازم صورت گیرد. معاون حقوقی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ۳ نفر از مراجعه کنندگان افرادی بودند که در استان های متخلف پرونده داشتند. یک مورد از پرونده ها مربوط به اجرای احکام بود که با رییس کل دادگستری استان مربوطه در رابطه با پرونده صحبت شد.

 بازدید جهانگیر از مرکز ارتباطات مردمی 
همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با مراجعه کنندگان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه دیدار و دستورات لازم جهت رفع مشکلات حقوقی و قضایی آنان را صادر کرد.
اصغر جهانگیر در حاشیه این دیدار اظهار کرد: در راستای سیاست های جدید قوه قضاییه مبنی بر ارتباطات و ملاقات های مردمی و همچنین اصلاح مشکلات مردم، در این حوزه برنامه‌ریزی های گسترده ای صورت گرفته است که از جمله آنها می توان به دیدارها به صورت مستقیم در مرکز ملاقات های مردمی قوه قضاییه  با حضور مسئولان دستگاه قضا اشاره کرد. وی گفت: در ملاقاتی که انجام شد، افراد مراجعه کننده درخواست‌هایی داشتند که بیشتر آنها در خصوص پرونده هایی بود که رأی قطعی برای آن صادر شده و این طرفین پرونده احساس می کردند که در جریان دادرسی به بعضی از دلایل آنها توجه نشده و مدارک آنها دیده نشده است؛ از این‌ رو متقاضی استفاده از ظرفیت اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری بودند. وی افزود: مقرر شد افرادی که مستنداتی در خصوص موضوع پرونده دارند ارائه دهند تا به تقاضای آنها ترتیب اثر داده شود.جهانگیر گفت: رسیدگی به پرونده ها مراحل مختلف دارد اما  باید به نحوی عمل شود که به قطعیت آرا لطمه ای وارد نشود اما اگر کسانی واقعا احساس می‌کنند مدارک و مستنداتی جدیدی دارند و می‌توانند مستندات خود را ارائه کنند. جهانگیر بیان کرد: یکی از نکاتی که در این جلسه مطرح شد دعاوی خانوادگی بود که در  طول دو، سه سال اخیر با توجه به بیماری کرونا در بخش‌هایی بیشتر شده است، از این رو نیاز است که همکاران در دستگاه قضایی در این خصوص دقت بیشتری را به خرج دهند، تا اگر زوجین به دلایل مختلف با هم کدورت‌های پیدا می‌کنند و علیه هم طرح شکایت می‌کنند آنها را به سمت سازش سوق دهند. از این رو ابتدا از طریق برقراری و تلاش برای حل اختلاف با برقراری آرامش میان خانواده ها و اصلاح ذات البین و در نهایت از روش های قانونی استفاده کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مورد دستورات صادر شده در موضوع حمایت از تحکیم خانواده هم گفت: در این زمینه دستورات لازم به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ها داده و همچنین تقاضا شده که همکاران در خصوص پرونده های طلاقی که بدون دلایل منطقی دنبال می‌شود با دقت بیشتری ورود پیدا کرده و مراکز مشاوره نیر تقویت شوند تا زوجین مشاوره های لازم را دریافت کنند.

تغییر ساعت کاری کارکنان قوه قضاییه 
با اعلام معاونت منابع انسانی قوه قضاییه ساعت کاری کارکنان قوه قضاییه تغییر کرد.بنابر اعلام معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و با توجه به مصوبه عمومی کشور به منظور مدیریت مصرف برق در تابستان، ساعات کاری کارکنان قوه قضاییه از ۲۱ خرداد ماه تا ۳ شهریور ماه از ساعت ۷ صبح تا ۱۳:۳۰  ظهر خواهد بود.

آشنایی با انواع جعل در قانون
 
از جمله جرایمی که در قانون مجازات، جرم انگاری شده و برای آن، مجازات سنگینی در نظر گرفته شده، جرم جعل است. این جرم در ماده ای جداگانه مورد تعریف قرار نگرفته اما بر اساس قانون، جعل به معنای تغییر، تزویر، تحریف یا مخدوش کردن است و می تواند نسبت به اسناد و مدارک، مهر، اسکناس ها، امضا و مواردی از این قبیل صورت گیرد.
بر اساس قانون مجازات، جرم جعل، دارای انواع مختلفی بوده که جعل مادی و معنوی از جمله این انواع است و هر کدام، مصادیق مخصوص به خود را دارند. از آنجایی که جعل مادی و معنوی، با یکدیگر تفاوت داشته و هر کدام، نحوه اثبات مخصوص به خود را دارند، اطلاع از از تعریف و مصادیق آنها ضروری است.ماده 523 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 مقرر می دارد «جعل و تزویر عبارتند از ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب.»

 جعل کلی
زمانی که شخصی کل یک سند، نوشته یا مهر را بسازد، این عمل جعل کلی خواهد بود. مانند جعل شناسنامه، جعل مدرک تحصیلی، جعل مدارک، جعل اسناد یا جعل نوشته های عادی به صورت کلی و جعل وصیت نامه.

 جعل جزئی
جعل جزئی زمانی اتفاق می افتد که شخص بخشی از یک سند یا نوشته را جعل کند. مانند جعل امضا در چک، جعل مبلغ در قرارداد یا جعل اثر انگشت در وصیت نامه.

 جعل مادی
بر اساس این ماده، جعل مادی عبارت است از اقدام به تغییر یا خدشه وارد کردن، محو کردن، تراشیدن و اعمالی از این قبیل با قصد تقلب در ظاهر و صورت اسناد.به عبارتی، در جعل مادی، فرد جاعل اقداماتی عملی و مادی را بر روی ظاهر سند رسمی، عادی و مدارک انجام می دهد و بدین ترتیب در شکل و محتوای آنها با قصد تقلب کردن، تغییر ایجاد می کند.در پاسخ به این پرسش که مثال و مصداق جعل مادی چیست، می توان گفت، جعل مادی مانند اینکه جاعل، مهر یا امضای کسی را جعل کند یا اینکه بدهی شخصی را که در سند اصلی، 10 میلیون تومان بوده است، با قلم بردن در سند، به صد میلیون تومان تغییر دهد. در واقع، ساختن نوشته و مهر، خراشیدن و تراشیدن اسناد، قلم بردن، الحاق کردن و محو کردن، از انواع جعل مادی هستند.

 جعل مفادی یا معنوی
یکی دیگر از انواع جعل، جعل معنوی یا جعل مفادی است. جعل مفادی یا جعل معنوی، ارتکاب هر یک از اعمالی است که عمدتا در ماده 534 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی آمده است که مقرر می دارد «هر یک از کارکنان ادارات دولتی و مراجع قضایی و مأموران به خدمات عمومی که در تحریر نوشته‌ ها و قراردادهای راجع به وظایفشان، ‌مرتکب جعل و تزویر شوند، اعم از اینکه موضوع یا مضمون آن را تغییر دهند یا گفته و نوشته یکی از مقامات رسمی، مهر یا تقریرات یکی از طرفین را ‌تحریف کنند یا امر باطلی را صحیح یا صحیحی را باطل یا چیزی را که بدان اقرار نشده است، اقرارشده جلوه دهند علاوه بر مجازات‌ های اداری و جبران ‌خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا 50 تا 250 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.بر اساس این ماده، جعل معنوی، تحریف در محتوا و مطالب اسناد، بدون انجام عملی مادی بر روی آنها بوده و صرفا در مورد سند رسمی قابل انجام است.چرا که اسناد عادی برخلاف اسناد رسمی، با دخالت مستقیم امضاکنندگان سند تنظیم می شوند و بنابراین هیچ یک از طرفین نمی تواند در چارچوب جعل مفادی، ادعا کنند که موضوع اشتباهی، در سند، صحیح جلوه داده شده است.البته هر یک از طرفین می تواند ادعا کند که امور ذکرشده در سند عادی، در حقیقت محقق نشده است. برای نمونه، شخص می تواند ادعا کند که برخلاف آنچه در سند عادی آمده است، مبلغ معامله دریافت نشده؛ اما این موضوع با جعل شدن سند تفاوت دارد.
در حالی که اگر در ضمن سندی رسمی، مامور تنظیم کننده سند، دریافت بهای معامله توسط مشتری را از قول خود، برخلاف واقع اعلام کند، مصادیقی از جعل معنوی رخ داده است و در صورت ادعای جعل نسبت به سند و اثبات آن، فرد جاعل، به مجازات مندرج در ماده 534 محکوم خواهد شد.مصادیق و انواع جعل معنوی، بر اساس ماده 534 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی می تواند شامل تغییر موضوع و مضمون، تغییر گفته یا نوشته یا برعکس، منعکس کردن آن، تحریف گفته ها یا صحیح جلوه دادن امری که باطل و ناصحیح است، باشد.همچنین بر اساس ماده 536 این قانون «هر کس در اسناد یا نوشته‌های غیررسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر، آنها را مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا یک سال یا به 25 میلیون تا 100 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

 تفاوت جعل مادی و جعل معنوی
بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، شیوه رسیدگی به اصالت سند، در ادعای جعل مادی و جعل معنوی، یکسان نیست. در حقیقت، در جعل مادی، معمولا اموری مانند تطبیق امضای سند با امضای اسناد مسلم الصدور، دقت در تراشیدگی و امثال آن بررسی می شود.در حالی که در ادعای جعل معنوی، مفاد و عبارات سند، با آنچه که نزد مامور رسمی گفته شده است، محل توجه و بررسی خواهد بود.همچنین جعل مادی، اعمال تغییر در ظاهر اسناد و مدارک با انجام اعمالی نظیر خدشه دار کردن، قلم بردن، محو کردن و تراشیدن بوده؛ در حالی که جعل معنوی شامل تغییر و تحریف در محتوای سند و جلوه دادن آن به گونه ای دیگر، بدون انجام اعمال مادی بر روی ظاهر آن است. جعل مادی در اسناد رسمی و اسناد عادی راه داشته، اما جعل معنوی صرفا در اسناد رسمی راه دارد، چرا که هنگام تنظیم اسناد عادی، هر دوی طرفین حضور دارند و بر متن و محتوای سند تنظیم شده، نظارت کافی داشته و مامور رسمی، دخالتی در تنظیم آن ندارد.

 جعل رایانه ای
برای آشنایی با معنی جرم جعل رایانه ای باید به قانون مبارزه با جرایم رایانه ای مراجعه کرد.جرم جعل رایانه ای در این قانون در فصل جرایم علیه صحت و تمامیت داده و سیستم های رایانه ای و مخابراتی آمده است.قانونگذار در ماده 6 قانون جرایم رایانه ای، اقداماتی را عنوان کرده است که ارتکاب آنها، جعل رایانه ای محسوب خواهد شد.«تغییر یا ایجاد داده های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده به آنها و تغییر داده ها یا علائم موجود در کارت های حافظه یا قابل پردازش در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا تراشه ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده ها یا علائم به آنها.»بنابراین ارتکاب یکی از اعمال فوق، جعل رایانه ای محسوب می شود و مرتکب به مجازات قانونی محکوم خواهد شد.

 مجازات جرم جعل رایانه ای
مجازات جرم جعل رایانه ای در همان ماده 6 قانون جرایم رایانه ای مشخص شده است. طبق این ماده هر کس اقدامات فوق را انجام دهد و جاعل رایانه ای باشد، به مجازات زیر محکوم می شود: حبس از یک تا پنج سال؛ جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال یا هر دوی مجازات های فوق در ماده 7 همین قانون آمده است که هر کس با علم به مجعول بودن داده ها یا کارت ها یا تراشه ها از آنها استفاده کند، به مجازات گفته شده در ماده 6 محکوم می شود.

اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال