امروز ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه 

نفت ۱۲۰دلاری شد
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با ۱دلار و ۶سنت معادل ۰.۸۹درصد افزایش به ۱۲۰دلار و ۴۹سنت رسید که بالاترین رقم طی 2 ماه گذشته بود. تاجران نفت منتظرند ببینند آیا اتحادیه اروپا می‌تواند به یک توافق درمورد تحریم نفت روسیه در ششمین بسته تحریم‌ها علیه مسکو برسد یا نه.  هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم با 1 دلار و 21 سنت معادل 1.05 درصد افزایش 116 دلار و 28 سنت معامله شد. هر گونه تحریم نفت روسیه بازار نفت را با کمبود عرضه مواجه خواهد کرد، آن‌هم در شرایطی که بازار همین حالا هم به‌خاطر افزایش تقاضا برای بنزین، دیزل و سوخت هواپیما در آستانه فصل اوج سفرها در آمریکا و اروپا، با مشکل عرضه مواجه است.  
 
واگذاری سالانه 2هزار کودک به عنوان فرزندخوانده
 مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از برگزاری دوره دانش افزایی کارشناسان فرزندخواندگی سراسر کشور خبر داد و گفت: سالانه حدود دو هزار کودک به عنوان فرزندخوانده و یا امین موقت سپرده می‌شوند.سعید بابایی افزود: این خانواده‌ها از بین بیش از پنج هزار خانوار در هرسال ارزیابی شده و مناسب‌ترین آنها برای این امر انتخاب می‌شوند.

احیای «عمارت مسعودیه» با کمک خیران میراث
 معاون وزارت میراث فرهنگی گفت: متأسفانه گرفتاری‌هایی داریم و بودجه ما کفاف احیای عمارت مسعودیه را نمی‌دهد، تلاش داریم تا با کمک انجمن خیران میراث، نهضتی همچون خیران مدرسه‌ساز راه بیندازیم تا وضعیت آثار تاریخی بهبود پیدا کند.علی دارابی در خصوص قانون جامع میراث فرهنگی اظهار کرد: ویراست نهایی لایحه تشکیل وزارت میراث در ۱۰۰ ماده نهایی شده و همه بخش‌های سه گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آن دیده شده است.

تست ۵بیمار مشکوک دیگر به آبله میمونی منفی شد
 معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: تاکنون 9 مورد مشکوک به آبله میمونی در کشور شناسایی شده است که پنج مورد از آنها تست منفی داشته‌‌اند و درمورد چهار نفر دیگر، در انتظار پاسخ تست‌های آنها هستیم.کمال حیدری افزود: در حال حاضر هیچ موردی از آبله میمونی در کشور مشاهده 
نشده است. 
 
موج جدیدی از کرونا تا سه ماه آینده نخواهیم داشت
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بر اساس پیش بینی‌های متخصصان به نظر می‌رسد تا سه ماه آینده موج جدیدی از کرونا و افزایش چشمگیری در ابتلا به این بیماری نداشته باشیم و پیش بینی موج جدید کرونا در فصول سرد سال برای کشور، سخت و دشوار است.حمیدرضا جماعتی بیان کرد: در حال حاضر در آسیا و اروپا، موارد ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن، ثابت و رو به کاهش است در حالی که در برخی کشورهای آفریقایی و آمریکایی، شاهد افزایش ابتلا به زیرسویه‌های اومیکرون هستیم.

طلب 5هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی از وزارت بهداشت
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: بدهی ما به بیمارستان‌های دولتی کم‌تر از هشت هزار میلیارد است، ما امروز در بخش درمان طلبکار هستیم نه بدهکار، به ویژه در حوزه بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت.میرهاشم موسوی به دیگر مطالبات این سازمان اشاره کرد و افزود: حدود یک‌هزار و 500 میلیارد تومان در قالب تفاهم‌نامه بیماری‌های خاص از سازمان بیمه سلامت طلب داریم و بیمه سلامت ادعا می‌کند که سازمان برنامه و بودجه به آن پرداخت نکرده و براین اساس این سازمان هم پرداخت نمی‌کند.وی اظهار کرد: تأمین اجتماعی سه تا چهار هزار میلیارد به بخش خصوصی بدهکار است.

حذف مطالب  غیر مفید کتب درسی  
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حذف مطالب غیر مفید کتب درسی  بیان کرد: به همکاران گفته شده تغییرات در مطالب کتب درسی را بررسی و به معلمان اعلام کنند. یوسف نوری با بیان اینکه نظام آموزش و نظام پرورش دو محور و زیر نظام جدا از هم در آموزش و پرورش هستند، اظهار کرد: مدارس نباید فقط به فکر کنکور باشند؛ تربیت دانش آموز برای دانشگاه و کنکور یک مأموریت جدا از هدف اصلی ماست و از سال آینده قطعاً این دو نظام تفکیک خواهد شد. 
.
دستگیری ۲۷۸ اوباشگر در تهران 
فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری ٢٧٨ نفر از اراذل و اوباش پایتخت خبر داد. سردار حسین رحیمی با بیان اینکه برخورد با اراذل و اوباش و مراکز ترویج دهنده فرهنگ غربی در دستورکار است، اظهار کرد: در حوزه امنیت عمومی ۶٣ نفر از اراذل و اوباش سطح دار، عاملان تخریب و شرارت و نزاع دستگیر شدند. ٢٢ نفر از اراذل و اوباشی هم که اقدام به حمل سلاح غیر مجاز کرده بودند، دستگیر شدند.وی در ادامه بیان کرد: همچنین ٢٢ نفر از اراذلی که علاوه بر شرارت در حوزه مشروبات الکلی فعالیت داشتند و ۴٨ شرور که مواد مخدر و داروهای روانگردان می‌فروختند در مراکز قمار و فساد دستگیر شدند. 

دریافت حقوق ورودی با نرخ جدید ارز آغاز شد
با آماده سازی سامانه گمرک، از دیروز (۹ خردادماه) مبنای محاسباتی حقوق ورودی براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ تغییر کرد و نرخ ETS جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی شد که اولین نرخ ثبت شده حدود ۲۴ هزار تومان در هر دلار بوده است.

مخالفت با افزایش وام مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان
مدیرعامل بانک مسکن گفت: شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن برای زوجین تهرانی به ۷۰۰ میلیون تومان موافقت نکرد و در حال حاضر این تسهیلات با همان سقف های قبلی اعطا می شود. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ۲۶ اردیبهشت ماه از ارائه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین تهرانی به ۷۰۰ میلیون تومان به شورای پول و اعتبار خبر داده بود. وی همچنین بر مطرح شدن پیشنهاد افزایش سقف وام ودیعه مسکن به ۱۰۰ میلیون تومان برای مستأجران تهرانی در شورای پول و اعتبار نیز تأکید کرده بود. خبر دیگر در خصوص وام مسکن اینکه روز گذشته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از آغاز پرداخت وام ۱۰۰میلیون‌تومانی ودیعه مسکن از هفته آینده خبر داد.

ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت لوازم خانگی
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: به صورت میانگین نرخ مواد اولیه حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته اما ستاد تنظیم بازار به درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصولات، پاسخی نداد.عباس هاشمی با بیان اینکه ما موافق افزایش بی رویه قیمت‌ها نیستیم، ادامه داد: در صورت تداوم عدم پاسخگویی وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار احتمال کند شدن آهنگ تولید وجود دارد.

افزایش 3318 واحدی شاخص بورس تهران
بورس اوراق بهادار تهران دیروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 3317 واحد همراه شد و به رقم یک میلیون و 537 هزار 374 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 351 واحد به رقم 425 هزار و 200 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 6 میلیون و 101 هزار میلیارد تومان رسید.
 
گامی جدید در تجارت ایران و سوریه
غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران در دیدار با هیات تجاری سوریه گفت: اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیازمند تدوین برنامه راهبردی بلندمدت برای توسعه روابط اقتصادی هستند و باید مشکلات حوزه حمل‌ونقل و تعرفه‌های گمرکی مورد توجه قرار گیرد.شافعی ادامه داد: به نظر می‌رسد اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیازمند تدوین برنامه راهبردی بلندمدت برای توسعه روابط اقتصادی هستند. در تدوین این برنامه بلندمدت، نیازمند همکاری دولت‌های دو کشور با بخش خصوصی هستیم تا به این برنامه توجه کنند. البته صرفاً مسئله مبادلات اقتصادی کشور را نباید بر روی مبادله کالا پایه‌گذاری کنیم. آنچه می‌تواند برای توسعه اقتصاد سوریه آینده مطمئنی فراهم کند، کار بر روی مسائل اساسی است که زمینه همکاری میان دو کشور آماده است.
شافعی در ادامه به برخی از مشکلات تجار اشاره کرد: مشکلاتی مانند حمل‌ونقل زمینی و دریایی و موضوع تعرفه‌های گمرکی جز مسائلی است که اتاق مشترک ایران و سوریه روی آن مطالعاتی انجام داده و می‌تواند پیشنهاد اصلاحی خود را کند.

پیش بینی بورس
سعید جعفری، کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح دلایل سقوط این بازار در روزهای گذشته اظهار کرد: اصلاح بازار تا نیمه خردادماه ادامه دارد و بازار پس از آن رشد خواهد کرد.وی  در تشریح عواملی که باعث ریزش بازار سرمایه در روزهای اخیر شده است اظهار کرد: یک مورد، رفتار طبیعی بازار است زیرا در سه ماه اخیر شاهد یک رشد خوب در بازار بودیم و اکثر نمادها حداقل ۳۰ درصدی رشد کردند. بنابراین طبیعی است که بازار اصلاحی انجام دهد و دوباره یک انرژی برای صعود به دست آورد. وی ادامه داد: موضوعات دیگر به مباحث داخل بازار برمی گردد. یکی از گروه های پیشروی بازار خودرو است و خبر واگذاری بلوک ایران خودرو و سایپا باعث شد سهام این دو شرکت صعودی شوند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است و جنبه های مختلف آن مشخص نیست و همین ابهام باعث شد خریداران گروه های خودرویی عقب بکشند و نمادهای خودرویی نزولی شوند. موضوع بعدی نیز عرضه خودرو در بورس کالا بود. هنوز خودروهای سایپا و ایران خودرو در بورس کالا عرضه نشده اند و این اتفاق باید به مرحله عمل برسد تا از زیان دهی خودروسازها کاسته شود.  
 
توقیف یک فروند شناور حامل بیش از ۱۰۶ هزار لیتر سوخت قاچاق
رییس کل دادگستری استان هرمزگان از توقیف یک فروند شناور حامل بیش از ۱۰۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در جزیره قشم خبر داد.مجتبی قهرمانی اظهار کرد: به دستور دادستان عمومی و انقلاب قشم، مأموران پایگاه دریابانی مستقر در این جزیره حین پایش و حراست از مرز دریایی کشورمان، ضمن شناسایی یک فروند شناور لنج حامل ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق، نسبت به توقیف آن اقدام کردند.وی تصریح کرد: قاچاقچیان قصد داشتند این محموله بزرگ سوخت را به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس منتقل کنند که خوشبختانه با رصد اطلاعاتی و در عملیات منسجم مرزبانان دریایی، شناور مورد نظر، شناسایی و توقیف شد.قهرمانی افزود: ۹ خدمه این شناور نیز دستگیر شده اند که جهت تکمیل روند تحقیقات و سیر مراحل قانونی در بازداشت به سر می برند.وی تأکید کرد: سوخت‌های کشف شده از این شناور طبق روال قانونی با دستور قضایی تحویل شرکت پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی شده و به چرخه توزیع قانونی بر می‌گردد.

صدور دستور قضایی برای پرونده گوزن‌های قرمز ایرانی در گلستان
در پی انتشار اخباری مبنی بر وضعیت نامناسب قدیمی ترین زیستگاه مرال های ایرانی در جنگل قرق، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان به این موضوع ورود کرد.محمود اسپانلو گفت: بررسی‌های میدانی نماینده ویژه دادستانی از محل نگهداری گوزن‌های قرمز در پارک جنگلی قرق حاکی از وضعیت نامناسب نگهداری این گونه جانوری است. وی افزود: شرایط نگهداری و تغذیه این گوزن‌ها به گونه‌ای است که جمعیت این جانوران از ۳۶ راس در سال‌های گذشته به ۷ راس در حال حاضر رسیده است.  اسپانلو ادامه داد: امروز مدیران منابع طبیعی و محیط زیست استان را فراخواندیم و مکلف شدند در نخستین گام حداکثر تا ۵ روز آینده برای تعمیر فنس‌های محل نگهداری این گوزن ها اقدام کنند. وی اظهار کرد: همچنین برای تامین علوفه مورد نیاز این حیوانات بین منابع طبیعی و محیط زیست اختلاف وجود داشت که مقرر شد زمین ۲۰ هکتاری که برای کشت علوفه این گوزن ها اختصاص یافته بود، زودتر تعیین تکلیف شود.دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان از تشکیل پرونده ویژه از باب حقوق عامه برای پیگیری وضعیت این گونه جانوری ارزشمند و در معرض خطر در دادسرای مرکز استان خبر داد و گفت: پیگیری و رصد دادستانی تا زمان اطمینان از بهبود وضعیت این جانوران ادامه دارد.
 
مقامات قضایی برای جلوگیری از تکرار حادثه متروپل مطرح کردند
تعیین قاضی ویژه تا توقف عملیات احداث بناهای ناایمن
به دنبال حادثه تاسف بار ریزش ساختمان متروپل آبادان و تاکید مقامات قضایی و اجرایی نسبت به پیگیری علل اصلی این حادثه و نیز انجام اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از حوادث مشابه در کشور، برخی از دادستان ها نیز اقدامات صورت گرفته اخیر در راستای حفظ سلامتی و امنیت شهروندان را تشریح کردند.
دادخدا سالاری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در حاشیه بازدید از یک مجتمع تجاری در کرمان اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی این استان به عنوان سازمان تخصصی ذی صلاح برای اظهارنظر درباره سازه اصلی این بنا اعلام کرده است که بر اساس بررسی های اولیه، این ساختمان مشکل اساسی و خطر آنی ندارد، اما اظهارنظر قطعی در آینده با بررسی های تکمیلی به عمل خواهد آمد. وی ادامه داد: میزان آسیب های وارده به این ساختمان نیز بر  مبنای بررسی های تخصصی نقشه های موجود و وضعیت ساختمان در بازه زمانی مورد نیاز و با استفاده از روش های مهندسی سنجش خسارات انجام خواهد شد.سالاری با اشاره به استمرار فعالیت ویژه کارگروه کاهش سوانح اجتماعی در کرمان بر مبنای مقتضیات موجود روز به ویژه حادثه متروپل، بیان کرد: بنا به طرح دغدغه های شهروندان مبنی بر ایمن نبودن ساختمان یک مجتمع تجاری و چندین ساختمان عمومی دیگر در سطح شهر کرمان، دادستانی به موضوع ورود کرده و با تعیین قاضی ویژه، تعیین تکلیف این ساختمان در دستور کار دارد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با بیان اینکه گزارش های مربوط به این ساختمان به صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می گیرد، اظهار کرد: شهرداری کرمان دغدغه هایی درباره برخی ساختمان های فاقد نظریه نظام مهندسی مطرح کرده است که بررسی وضعیت این ساختمان ها نیز در دستور کار قرار دارد.وی با اشاره به لزوم تامین امنیت جان شهروندان و کاهش حوادث در کف جامعه، یادآور شد: سازمان نظام مهندسی کرمان نیز موظف است گزارشی درباره ساختمان های عمومی در معرض آسیب را در اسرع وقت به دادستانی کرمان ارسال کند.سالاری عنوان کرد: کارگروهی در دادسرای کرمان به تصدی قاضی ویژه به صورت شبانه روزی و با حضور نمایندگان شهرداری، سازمان نظام مهندسی و نیروی انتظامی تشکیل شده است که نسبت به بررسی ساختمان های ناایمن شهر بر مبنای نظریه کارشناسی اقدام می کند و در صورت تایید عدم ایمنی لازم ساختمان ها، در نهایت دستورات مقتضی قضایی درباره تخلیه یا تعطیلی ساختمان های ناایمن صادر خواهد شد.دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان تاکید کرد: امنیت و آسایش مردم و شهروندان در تمامی سطوح، خط قرمز دادگستری این استان است.

  جلوگیری از ادامه احداث یک ساختمان نیمه کاره در فردیس به دلیل تخلفات
حسین ناصرخاکی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس نیز با اشاره به صدور دستور قضایی در خصوص تخلفات ساختمانی و عدم رعایت ضوابط ایمنی در یک ساختمان نیمه کاره در این شهرستان بیان کرد: با وصول گزارشی مبنی بر ارتکاب تخلفات عدیده مالک یک ساختمان در حال احداث درمانی در ابتدای جاده ملارد که حسب گزارش شهرداری دارای تخلفات گسترده بود، دادستانی فردیس به این موضوع ورود کرد.وی افزود: از جمله تخلفات این ساختمان در حال احداث، اضافه بنا در طبقه دوم و مازاد بر پروانه به مساحت ۶۵۴ مترمربع با کاربری مسکونی؛ احداث طبقه سوم مازاد بر پروانه به مساحت حدود هزار متر و تغییر کاربری طبقه اول به مساحت یک هزار و ۳۶۱ متر و طبقه دوم به مساحت یک هزار و ۵۵۴ مترمربع به درمانی، منجر به ۸۴ واحد کسری پارکینگ در پرترددترین منطقه شهر فردیس بود.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس تصریح کرد: با توجه به عدم ارائه گواهی استحکام بنا و نظر به اینکه بیمارستان‌ها در گروه ساختمان‌های «با اهمیت خیلی زیاد» قرار داشته و در زمان رخداد بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله باید بی‌وقفه خدمت رسانی کنند، مالک این ساختمان تاکنون نسبت به ارائه گواهی استحکام بنا اقدام نکرده بود.وی افزود: پس از بازدید از ساختمان در حال احداث، به منظور حفظ جان شهروندان و جلوگیری از ریزش ساختمان در اجرای بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، بلافاصله دستور پلمپ کارگاه ساختمانی و ارجاع پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صادر شد.ناصرخاکی اظهار کرد: مالک تا زمان رعایت ضوابط فنی و شهرسازی و بهداشتی برای کاربری درمانی، امکان ادامه احداث ساختمان را نداشته و هرگونه فروش سهام نیز غیرقانونی است‌.

 توقف عملیات ساخت یک ساختمان ناایمن با ورود دادستانی تاکستان
حسین رجبی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان استان قزوین نیز با اعلام خبر توقف عملیات ساخت یک ساختمان به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی ساخت و ساز با ورود دادستانی این شهرستان اظهار کرد: در مکاتبه صورت گرفته از سوی اداره راه و شهرسازی شهرستان تاکستان، عملیات ساخت یک باب ساختمان به دلیل عدم رعایت اصول ساخت و ساز ناایمن گزارش شد که بر همین اساس و به منظور بررسی ابعاد موضوع دستورات لازم صادر شد.وی افزود: بر اساس بررسی های فنی و تخصصی از سوی دستگاه های متولی، عدم رعایت اصول ایمنی ساخت و ساز در این ساختمان محرز شد و دادستانی نیز در راستای پیشگیری از وقوع هرگونه حادثه و به استناد ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده ۳۷ آیین نامه اجرایی قانون مذکور و از باب احیای حقوق عامه، ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری، از عملیات اجرایی ساخت تا رفع ایرادات و نواقص با صدور دستور قضایی جلوگیری کرد.دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان بیان کرد: پس از رفع کامل ایرادات و رعایت اصول ایمنی ساخت و ساز و با اعلام نظر اداره راه و شهرسازی شهرستان، ادامه عملیات ساخت ساختمان مذکور بلامانع خواهد بود.رجبی همچنین هشدار داد: دستگاه های متولی در حوزه صدور پروانه و نظارت بر عملیات ساخت و ساز نباید از انجام وظایف قانونی خود در ساخت و سازها غافل شوند؛ زیرا در صورت بروز هرگونه حادثه و ورود خسارت به جان و مال مردم مسئول هستند و قطعاً در صورت اهمال و ترک فعل با آنها برخورد قانونی می‌شود.
اضافه برداشت بانک‌ها نصف شد
ایست به ماشین پول پاشی
رییس کل بانک مرکزی روز گذشته در همایش سیاست‌های پولی و بانکی از فراهم شدن امکان انتشار گواهی سپرده عام برای بانک‌ها خبر داد و گفت: اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نسبت به سال گذشته نصف شده است. واقعیت آن است که برداشت از منابع بانک مرکزی در یک دهه اخیر یکی از عوامل اصلی رشد پایه پولی و افزایش تورم بوده است. اضافه برداشت، پول پرقدرت وارد جامعه می‌کند و تورم زا است، اما تأمین منابع از طریق بین بانکی هیچ گونه تأثیر تورمی ندارد.
در همایش پولی و بانکی که با محوریت کنترل تورم برگزار ‌شد، یکی از نکاتی که مورد تاکید قرار گرفت، ارتباط بازار پول یعنی بانک‌ها و بازار سرمایه بود که بانک‌ها بتوانند از ابزارهای بازار مالی برای تامین مالی استفاده کنند. همچنین قرار شد برای جلوگیری از تورم و مهار تورم کسری بودجه دولت با برداشت از منابع مالی بانک مرکزی جبران نشود، بلکه حتی‌الامکان با روش‌های غیرتورمی مانند فروش اوراق دولتی و یا مولدسازی دارایی‌های دولت و استفاده از مانده رسوب‌شده حساب‌های خزانه دنبال شود که این سیاست‌ها اگر به مهار و کنترل تورم منجر شود، باعث چشم‌انداز روشنی برای شرکت‌های بازار سرمایه خواهد شد.علی صالح آبادی در این همایش اظهار کرد: کمیته‌های نقدینگی، پایه پولی و اصلاح نظام بانکی در ساختار بانک مرکزی با ریاست قائم مقام بانک مرکزی تشکیل شده است و جلسات آن برگزار می‌شود. در حوزه کنترل تورم سیاست‌های خوبی پیش‌بینی شده است و در حال گفت‌وگو با هیات دولت هستیم.
وی محورهای اصلاح نظام بانکی و سیاست‌های پولی را نام برد و گفت: اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و نظام بانکی یکی از محورهای لازم برای نظام بانکی است که تکالیف بودجه‌ای یکی از موضوعات مهم در این زمینه است.  رییس بانک مرکزی افزود: مقداری تکالیف بودجه به نظام بانکی در سال جاری کمتر شد اما همچنان این بار بر بانک‌ها تحمیل می‌شود و در این زمینه، تلاش می‌کنیم تکالیف بودجه منجر به ناترازی نظام بانکی نشود. صالح آبادی ادامه داد: در قانون بودجه سال جاری دیده شده که علاوه بانک مرکزی، بانک‌های دولتی نیز عامل فروش ارزهای دولتی در بازار باشند. یکی دیگر از محورهای اصلاحی برای رابطه دولت با بانک مرکزی، موضوع تنخواه دولت است که باید سازوکار آن اصلاح شود و خزانه نیازی به استفاده از تنخواه نداشته باشد. تاکنون از این سازوکار استفاده شده و جایگزین تنخواه شده و دولت از تنخواه استفاده نکرده است. وی استقراض مستقیم از بانک مرکزی خط قرمز دولت دانست و گفت: اصلاح قانون بانک مرکزی نیز از دیگر موضوعات مهم برای اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی است تا با اصلاح این قانون، به سمت تقویت ساختارهای حمکرانی بانک مرکزی حرکت کنیم.

   جزییات انتشار اوراق ارزی
رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:  در سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده  است.وی بیان کرد:  سال گذشته بیش از ۵۷ میلیارد دلار تامین و عرضه ارز داشتیم. دو ماهه ابتدایی امسال نیز نسبت به سال گذشته درآمدهای ارزی رشد قابل توجهی داشته است.صالح‌آبادی با بیان اینکه تامین ارز بهتر از سال گذشته است، گفت: در بخش نفت و پتروشیمی ۷.۵ میلیارد دلار وصول شده که همین ردیف در مدت مشابه سال قبل ۴.۵ میلیارد دلار بوده است.رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره انتشار اوراق ارزی گفت به زودی منتشر خواهد شد که هم ارزهای خانگی را جمع می‌کند و هم بازپرداخت آن به صورت ارزی خواهد بود. در این بین، کسانی می‌توانند اوراق ارزی منتشر کنند که درآمدهای بالای ارزی داشته باشند. سود و بازپرداخت این اوراق به صورت ارزی خواهد بود.

   نسخه درمان اقتصاد ایران
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت: مسیر صحیح در اقتصاد ایران این است که بین دو مقوله پول و ارز توازن ایجاد شود و با توجه به لنگر ارز، تمام هم و غم خود را متوجه ارز نکنیم بلکه به سیاست‌های پولی و بانکی هم توجه کنیم.احسان خاندوزی   با بیان اینکه برخی مطالعات می گویند تورم ملایم و کم نوسان نمی توانند به توسعه آسیب جدی بزنند، گفت: ما در ایران متاسفانه شاهد نه تورم ملایم و نه کم نوسان هستیم زیرا هم سطح تورم بالاست و هم نوسانات آن خارج از قاعده است؛ اگر به سطح ملایم تورم برسیم، چه بسا آسیبی هم متوجه رشد اقتصادی کشور نباشد. وی با اشاره به اشتباه سیاستگذاران در دهه ۹۰  تاکید کرد: هر رویکردی که ثبات را فدای توسعه یا توسعه را فدای ثبات کند و هریک از دو بال را واگذارد، حتی در تحقق همان بال باقی مانده هم با ناکامی مواجه خواهد شد.

   گزارش تحولات اقتصاد کلان
همزمان با برگزاری همایش سیاست‌های پولی و ارزی، بانک مرکزی روز گذشته گزارشی از تحولات اقتصاد کلان اعلام کرد.  براساس اعلام بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ معادل ۴۸۲۳۴.۰ هزار میلیارد ریال بوده است.همچنین در حوزه تجارت خارجی، طی فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ ارزش صادرات گمرکی حدود ۳.۷ میلیارد دلار بود که نشانگر افزایش ۲۵ درصدی آن در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. در فروردین‌ماه متوسط نرخ فروش دلار حواله‌ای و اسکناس مندرج در سامانه سنا به ترتیب حدود ۲۴۴.۴ و ۲۵۳.۰ هزار ریال بود که نسبت به اسفندماه ۱۴۰۰ به ترتیب معادل ۱.۳ و ۳.۱ درصد افزایش نشان می‌دهند.در بازار مسکن و بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی فروردین‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۲.۴ درصد کاهش یافت و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۹ درصد افزایش را تجربه کرد. این مقدار در مقایسه با رشد نقطه به نقطه فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ (معادل ۹۱.۷ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن پایتخت در سال ۱۴۰۱ است. در بازار سهام نیز شاخص کل بورس اوراق بهادار در روز پایانی فروردین‌ماه ۱۰.۶ درصد نسبت به روز پایانی ماه قبل افزایش یافت.
اثبات ترک انفاق
اثبات ترک انفاق که یک دعوای کیفری است، از طریق شهادت شهود و با ارائه مدارک لازم نظیر استشهادیه یا ارائه صورت مجلس پلیس مبنی بر اخراج زوجه از منزل توسط زوج، امکان پذیر است. زوجه می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارائه مدارک لازم، شکایت نامه خود با موضوع ترک انفاق را تنظیم و ثبت کند.
نفقه، حقی است که ضمن عقد نکاح دائم، برای زوجه ایجاد 
می شود و به موجب آن، زوج ملزم به تامین تمام نیازهای متعارف زوجه می شود. قانونگذار در راستای حمایت از حقوق خانواده، در قوانین مجازات اسلامی و حمایت خانواده، ترک انفاق را جرم انگاری و به تعیین مجازات برای آن پرداخته است. بنابراین در صورت عدم پرداخت نفقه توسط زوج، زوجه می تواند با ارائه مدارک لازم به دادگاه و ادعای ترک انفاق توسط زوج، طرح شکایت کرده و دادگاه پس از بررسی مدارک و شواهد موجود، در صورت اثبات ترک انفاق، می تواند حکم به حبس زوج دهد. اما از آنجا که ترک انفاق از دعاوی مربوط به حقوق خانواده بوده و در روابط خصوصی افراد، اتفاق می افتد، اثبات آن دارای چالش هایی است.در قانون مدنی ایران، حق نفقه زن (زوجه) و خویشاوندان، پیش بینی شده است، اما طبق ماده 1203 قانون مدنی، پرداخت نفقه زوجه، مقدم بر نفقه سایر بستگان واجب النفقه بوده و مرد (زوج) موظف است تامین هزینه های مورد نیاز همسرش را در اولویت قرار دهد. در ماده 642 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 آمده بود که «هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند، دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می کند.»
اما این ماده به موجب ماده 53 قانون حمایت خانواده نسخ شده که متن ماده 53 به شرح زیر است «هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه 6 محکوم می شود. تعقیب کیفری، منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان، تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می شود.»طبق این ماده، ترک انفاق به عنوان ترک فعلی مجرمانه در نظر گرفته شده و دارای ضمانت اجرای حبس است.برای تحقق این جرم، در مورد زوجه، دو مساله استطاعت مالی زوج و تمکین زوجه شرط شده، اما در خصوص سایر افراد واجب النفقه، تنها استطاعت مالی نفقه دهنده شرط است.در هر حال، زمانی که متعهد نفقه، از پرداخت آن خودداری کند، زوجه یا خویشاوندان واجب النفقه می توانند با استفاده از روش های اثبات دعوای ترک انفاق، برای طرح شکایت کیفری نفقه اقدام کنند.

 روش های اثبات ترک انفاق
در ماده 160 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392، قانونگذار به بیان ادله اثبات پرداخته که طبق آن ادله اثبات جرم عبارت از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است.نکته قابل توجه این است که در اثبات ترک انفاق، قسامه و سوگند کاربرد ندارند و نمی توان به آنها استناد کرد.از جمله روش های اثبات ترک انفاق می توان به شهادت شهود اشاره کرد. در خصوص این روش، زوجه باید شهود را به دادگاه معرفی کند تا در خصوص ترک انفاق زوج شهادت دهند، که این شهود باید، دارای شرایطی باشند.قانونگذار در متن ماده 177 قانون مجازات اسلامی به بیان شرایط شهود می پردازد که شامل موارد زیر است: «شاهد شرعی در زمان ادای شهادت باید شرایط زیر را دارا باشد: الف- بلوغ؛ ب- عقل؛ پ- ایمان؛ ت- عدالت؛ ث- طهارت مولد؛ ج- ذی نفع نبودن در موضوع؛ چ- نداشتن خصومت با طرفین یا یکی از آنها؛ ح- عدم اشتغال به تکدی؛ خ- ولگرد نبودن. تبصره یک: شرایط موضوع این ماده باید توسط قاضی احراز شود. تبصره 2: در مورد شرط خصومت، هرگاه شهادت شاهد به نفع طرف مورد خصومت باشد، پذیرفته می شود.»
روش دیگری که می توان با استفاده از آن، ترک انفاق را اثبات کرد، اقرار خود فرد به ترک انفاق و عدم پرداخت نفقه به زوجه یا سایر خویشاوندان است. شرایط اقرار، طبق قانون مجازات اسلامی، عبارت از عاقل و بالغ بودن شخص، مشخص بودن مساله مورد اقرار و تحت اکراه نبودن شخص اقرارکننده است.لازم به ذکر است که اثبات ترک انفاق در روابط زوجین، بیشتر در مواردی کاربرد دارد که بین زن و شوهر اختلافی وجود دارد و جدا از یکدیگر زندگی می کنند. اما در شرایطی که زوج و زوجه با یکدیگر زندگی می کنند، اصل بر این است که زوج، نفقه زوجه را پرداخت می کند و اگر زوجه بخواهد ترک انفاق را اثبات کند، چون این ادعا برخلاف اصل است، مسئولیت اثبات ترک انفاق بر عهده وی است.

 مدارک لازم برای اثبات ترک انفاق
در خصوص اینکه چه مدارکی برای اثبات ترک انفاق لازم است، باید گفت، اصولا زوجه نیازی به اثبات مواردی مانند استطاعت مالی زوج یا انجام امور زناشویی خود ندارد و با مراجعه به مراجع قضایی و ارائه مدارک لازم می تواند شکایت خود را ثبت کند.زوجه باید مدارک لازم در خصوص اثبات ترک انفاق را به دادگاه ارائه دهد، مخصوصا در شرایطی که در محل اقامت زوج سکونت دارد، چرا که در چنین شرایطی، اصل بر این است که زوج، نفقه را پرداخت می کند. مدارکی که زوجه می تواند با استناد به آنها، ترک انفاق را اثبات کند، عبارتند از:
استشهادیه: زوجه می تواند مدارکی مانند استشهادیه که به معنای شهادت شهود به ترک انفاق توسط زوج و عدم پرداخت هزینه های زندگی زوجه است را ارائه کند.
صورت مجلس پلیس: زوجه می تواند برای اثبات ترک انفاق، صورت مجلس پلیس را به دادگاه ارائه کند. صورت مجلس پلیس، مخصوص مواقعی است که زوج زوجه را از محل اقامت خود بیرون کرده و زوجه با پلیس تماس گرفته است.
فیش واریز وجه از سوی افراد خانواده زوجه: با ارائه این فیش واریزی، زوجه می تواند در دادگاه اثبات کند که برای پرداخت هزینه های زندگی خود به دلیل عدم پرداخت نفقه از سمت زوج، مجبور به دریافت وجه از خانواده خود شده است.فیش پرداخت وجوه: فیش پرداخت وجه برای خریدهای ماهیانه زوجه که توسط کارت خود او پرداخت شده است نیز می تواند بیانگر عدم پرداخت نفقه توسط زوج باشد.همچنین خویشاوندان واجب النفقه می توانند در صورت ترک انفاق از طرف مسئول پرداخت نفقه، با استناد به مدارکی مانند استشهادیه یا ارائه فیش های واریز وجه از طرف نزدیکان مبنی بر دریافت وجه برای تامین هزینه های زندگی خود از اشخاص دیگر، اقدام به اثبات ترک انفاق و دریافت نفقه، از جمله نفقه فرزند کنند.
در رسیدگی به دعوای ترک انفاق میان زوجین در دادسرا و دادگاه، در صورتی که زوج ادعای عدم استطاعت مالی یا عدم تمکین زوجه را داشته باشد، اثبات این امور بر عهده خود او بوده و موظف است مدارک و مستندات لازم برای اثبات این ادعا را به دادگاه تقدیم کند و هیچ بار اثباتی بر دوش زوجه نیست، چرا که اصل بر داشتن استطاعت زوج و تمکین زوجه است.

 نحوه اثبات ترک انفاق در دادگاه
طبق قانون زوجه می تواند برای دریافت نفقه گذشته و آینده خود از زوج اقدام کند. در صورتی که باقی بستگان تنها می توانند برای دریافت نفقه آینده خود طرح دعوا کنند.عدم پرداخت نفقه توسط زوج، علاوه بر جرم انگاری در قانون مجازات اسلامی، دارای ضمانت اجرای حقوقی نیز است.ضمانت اجرای حقوقی ترک انفاق که در ماده 1111 قانون مدنی به آن اشاره شده، شامل صدور حکم الزام به پرداخت نفقه است. در ماده 1129 قانون مدنی نیز به امکان صدور حکم طلاق توسط دادگاه، در صورت عدم پرداخت نفقه و درخواست زوجه اشاره شده است.بر اساس قوانین و رویه موجود در مورد نحوه رسیدگی به شکایات در کشور ما، زمانی که شخص تصمیم به شکایت داشته باشد، باید مراحلی را طی کند.در خصوص شکایت ترک انفاق نیز باید به همین نحو عمل شود؛ به این نحو که زوجه می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارائه مدارک لازم، اقدام به ثبت شکایت نامه مبنی بر ترک انفاق کرده و آن را به دادسرا ارسال کند.
پس از بررسی شکایت در دادسرا، دعوا به دادگاه کیفری 2 ارجاع داده می شود. در خصوص نحوه اثبات ترک انفاق در دادگاه، با توجه به اینکه شاکی (زوجه یا خویشاوندان)، هنگام طرح شکایت چه مدارکی ارائه کرده اند، نحوه اثبات آن می تواند متفاوت باشد.در مواردی که با استناد به استشهادیه، شکایت طرح شده، لازم است در این مرحله، فرد شاهدان خود را برای ادای شهادت به دادگاه بیاورد تا شهادت بدهند و استشهادیه را تایید کنند.در مواردی که به صورت مجلس پلیس استناد شده، لازم است صورت مجلس، ضمیمه پرونده شده و توسط دادگاه بررسی شود.در مواردی که به فیش واریزی وجه یا صورت حساب پرداخت استناد شده، باید اصل فیش و پرینت حساب های مربوطه برای تایید آن به دادگاه ارائه شود.باید توجه داشت که تعقیب جرم ترک انفاق کیفری، تنها با شکایت شاکی خصوصی به جریان درآمده و با گذشت شاکی نیز تعقیب جرم متوقف می شود. همچنین در دعوای ترک انفاق، در صورت اثبات عدم استطاعت مالی نفقه دهنده، امکان تعقیب کیفری یا اجرای مجازات در خصوص وی وجود نخواهد داشت.

نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو امروز سه شنبه 10 خرداد 1401

دلار در بازار آزاد با افزایش ۰.۱۳ درصدی نسبت به ۱۵ روز پیش، ۳۰,۵۴۰ تومان معامله شد.

دلار در صرافی ملی در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۶۵ تومان افزایش، ۲۵,۹۹۷ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در بازار متشکل با افزایش ۰ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۲۵,۸۱۰ تومان معامله شد.

دلار در سامانه سنا با کاهش ۰.۱۵ درصدی نسبت به ۱۵ روز پیش، ۲۵,۶۴۱ تومان معامله شد.

دلار کانادا در بازار ۱۴ روز پیش نسبت به ۱۵ روز پیش، با ۲۳۳ تومان افزایش، ۲۳,۸۲۷ تومان نرخ گذاری شد.

هر گرم طلا ۱۸ عیار با افزایش ۱.۱۹ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱,۴۱۸,۹۰۰ تومان معامله شد.

هر مثقال طلا 18 عیار در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۷۴۰۰۰ تومان افزایش، ۶,۱۴۵,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

هر اونس طلا در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۴.۸ کاهش، ۱,۸۵۲ نرخ گذاری شد.

سکه امامی در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۸۵۰۰۰ تومان افزایش، ۱۴,۹۴۵,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

نیم سکه با افزایش ۳.۰۳ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۸,۴۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد.

ربع سکه در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۲۲۸۰۰۰ تومان افزایش، ۵,۴۰۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

هر سکه گرمی با افزایش ۱.۵ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان معامله شد.

یورو در بازار آزاد در بازار ۱۴ روز پیش نسبت به ۱۵ روز پیش، با ۳۳۳ تومان افزایش، ۳۲,۱۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

یورو در صرافی ملی با کاهش ۰ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۲۸,۱۷۹ تومان معامله شد.

دینار عراق با کاهش ۵ درصدی نسبت به ۱۵ روز پیش، ۲۰ تومان معامله شد.

درهم امارات (حواله) با افزایش ۰.۴۷ درصدی نسبت به ۱۶ روز پیش، ۸,۴۰۰ تومان معامله شد.

بیت کوین در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۱۱۲۰ افزایش، ۳۱,۷۷۸ نرخ گذاری شد.

یوان چین با افزایش ۱.۰۸ درصدی نسبت به ۱۵ روز پیش، ۴,۵۲۹ تومان معامله شد.

لیر ترکیه در بازار ۱۴ روز پیش نسبت به ۱۵ روز پیش، با ۳۰ تومان کاهش، ۱,۹۴۰ تومان نرخ گذاری شد.


اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید.


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید.


درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید.


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.

 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال