امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

جزییات وام نهضت ملی مسکن 
متقاضیان دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن که به تازگی شیوه‌نامه آن از سوی بانک مسکن به شعب ابلاغ شده می‌توانند تا سقف  ۴۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد دریافت کنند؛ البته اگر پرداخت بخشی از سود این وام در قالب یارانه توسط دولت تضمین شود، اعطای تسهیلات به متقاضیان با نرخ‌های یارانه‌ای خواهد بود؛ طبق صحبتهای مسئولان، دهکهای یک تا سه بیشترین کمک و یارانه‌های دولتی را دریافت خواهند کرد. همچنین به جز انبوه‌سازان و پیمانکاران که می‌توانند از تسهیلات مصوب نهضت ملی مسکن بهره مند شوند، کسانی که به طور شخصی و خودمالکی اقدام به ساخت و ساز می‌کنند نیز مشمول دریافت این وام هستند. تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن که سقف آن ۴۵۰ میلیون تومان است و اخیرا پرداخت آن شروع شده در چهار مرحله به متقاضیان پرداخت می‌شود که ۱۰ درصد در مرحله پی‌کنی، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵ درصد در مرحله سفت کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک کاری خواهد بود.

روز سبز شاخص‌های بورسی
شاخص کل بورس دیروز ۳۴۶۱ واحد صعود تا رقم یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد افزایش یافت. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۱۶۵۷ واحد صعود کرد و در رقم ۳۳۰ هزار و ۳۱۷ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۳۳۳ هزار معامله به ارزش ۳۴ هزار و ۸۱۳ میلیارد  ریال انجام دادند. پتروشیمی نوری، گروه مپنا، بانک ملت، ایران خودرو و سرمایه گذاری غدیر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت روی بورس گذاشتند در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس ۶۰ واحد افزایش یافت و رقم ۱۷ هزار و ۵۸۹ واحد را در ثبت کرد.

تورم نقطه به نقطه 4/18 واحد درصد کاهش یافت
معاون اقتصادی بانک مرکزی کاهش تورم، کاهش رشد نقدینگی، هدایت منابع بانکی به سمت تولید و نظارت بر شبکه بانکی را رویکرد این بانک اعلام کرد و گفت: در همین مدت شاهد کاهش ۱۸.۴ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه بوده‌ایم.پیمان قربانی  تصریح کرد: در همین مدت شاهد کاهش ۱۸.۴ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه، کاهش ۷ واحد درصدی متوسط تورم دوازده ماهه و کاهش ۲۵ واحد درصدی تورم تولید کننده بوده‌ایم. وی افزود: همچنین در بحث نقدینگی، رشد نقدینگی بدون درنظرگرفتن عملیات انتقال حسابداری بانک مهر اقتصاد به بانک سپه به ۳۷.۹ درصد و رشد پایه پولی به ۳۵ واحد درصد کاهش یافته است. 
قربانی گفت: بانک مرکزی با هدف بازگرداندن ثبات به بازار ارز از طریق رفع عوامل انتظاری، پیش بینی پذیر کردن اقتصاد و توجه به رقابت پذیری در اقتصاد و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی با استفاده از دیپلماسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی و جهش صادرات عمل می کند.معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و ترسیم دقیق نقشه راه آن را مستلزم افزایش رقابت‌پذیری و تحول ساختاری در نظام تولید داخلی عنوان کرد.قربانی تجارب اقتصادی کشور در دهه‌های گذشته و آسیب‌پذیری بالا در مواجهه با شوک‌های وارده و به تبع آن مقاوم‌سازی و افزایش تاب‌آوری اقتصاد را ضروری دانست و گفت: جنگ اقتصادی نقطه تمرکز دشمن برای ضربه زدن به کشور بود ولی به اذعان خود دشمن سیاست فشار حداکثری با شکست مواجه شده است. 

نحوه محاسبه اختلاف قیمت مصرف کننده و تولیدکننده
داوود موسوی، معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت در مورد نحوه محاسبه اختلاف قیمت مصرف کننده و تولیدکننده، اظهار کرد: حداکثر سودی که برای کالاهای سرمایه‌ای همچون لوازم خانگی و لوازم یدکی خودرو (نسبت به قیمت تولید) در نظر گرفته شد ۲۰ درصد است. در مورد همه کالاهای مصرفی حداکثر سود ۲۶ درصد است. البته در مورد میوه حداکثر سود ۳۰ درصد است.موسوی با بیان اینکه اجرای این طرح نیاز به مطالبه عمومی دارد، افزود: در حال حاضر با اجرای این طرح اگر در یک مغازه کالای ایکس ۴ هزار تومان و در مغازه کناری ۵ هزار تومان باشد، قطعاً مصرف کننده از آن مغازه خرید نمی‌کند.وی گفت: از سویی دیگر مراکز خرده فروشی از بازرسی اصناف نیز نگران خواهند بود زیرا به صورت ویژه در مراکز عرضه ورود خواهیم کرد. همچنین در طرح نظارتی عید هم با اولویت به سمت بررسی درج قیمت خواهیم رفت. درصدهای سود باید به درستی رعایت شوند.

پیش بینی بازار خودرو
سعید موتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو، ضمن تاکید بر حفظ آرامش بازار این روزهای خودرو، وضعیت بازار تا روزهای پایانی سال را همچنان آرام پیش‌بینی و اعلام کرد که با توجه به ادامه‌ روند کاهش نرخ ارز، بازار خودرو نیز همچنان در مسیر نزولی قرار دارد و بدین ترتیب مشتریان منتظر نتیجه مذاکرات و امیدوار به کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند؛ بنابراین تا زمان تثبیت قیمت‌ها که مستلزم چند هفته ثبات نرخ ارز در یک کانال قیمتی است، خرید خود را به تعویق انداخته‌اند.وی گفت: از سال 98 تاکنون به علت شیوع کرونا، تقاضای‌ خرید خودرو در اسفندماه افزایش نمی‌یابد و حتی می‌توان گفت که بازار در این ماه راکد است.موتمنی درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو، اظهار داشت: خریدار طبق روال هفته‌های گذشته کماکان در بازار کم است و تغییر قیمتی در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود. رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بازار اظهار داشت: اگرچه فضای مجازی بر قیمت خودرو موثر است و ممکن است فروشندگان کمی قیمت فروش خودرو را بالاتر از قیمت واقعی در فضای مجازی اعلام کنند اما خریداران پس از بررسی قیمت در بازار خودروی خود را خریداری می‌کنند و قطعا خودروهای عرضه شده با قیمت بالاتر از قیمت واقعی خریداری نخواهد داشت. 

اظهارات اعضای کمیسیون تلفیق بررسی شد
آخرین وضعیت ارز ۴۲۰۰تومانی در بودجه
پس از آنکه مجلس با تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه 1401 مبنی بر حذف ارز 4200 موافقت نکرد این موضوع سه شنبه شب مجددا در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت. به نظر می رسد با توجه به بررسی اظهارات برخی از اعضای این کمیسیون بعد از برگزاری این جلسه هنوز با حذف ارز ترجیحی از سوی آنها موافقت نشده است. جعفر قادری گفت: مسئله حذف ارز 4200تومانی در نشست اخیر مورد بررسی قرار نگرفته است و تصمیم نهایی پس از بررسی مجددا در کمیسیون به صحن خواهد رفت. اما محمدرضا میرتاج الدینی، عضو دیگر کمیسیون تلفیق بودجه گفت که کمیسیون بر نظر قبلی خود درباره استمرار در پرداخت ارز ترجیحی باقی ماند و لذا بند الحاقی یک تبصره یک بودجه به همان شکل سابق در گزارش تلفیق باقی می‌ماند.
حذف ارز ترجیحی از تکالیف دولت در نیمه دوم سال بود. بر این اساس بودجه 1401 با رویکرد اصلاح ارز چند نرخی به مجلس تقدیم شد. با این وجود کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه دولت به این لایحه پیشنهادی رای مثبت نداد. سخنگوی دولت روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به مشکلات ارز دولتی ادامه این روند را به صلاح ندانست و در ادامه گفت: با این وجود دولت تابع مجلس است و هر تصمیمی در این باره اتخاذ شود به آن عمل می کند.اما جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی  روز گذشته در پاسخ به سؤالی در خصوص بررسی حذف ارز ترجیحی در جلسه سه شنبه شب کمیسیون متبوع خود، گفت: در این جلسه کمیسیون تلفیق توضیحاتی توسط رئیس کمیسیون در خصوص ارز ترجیحی مطرح شد اما بحثی که منجر به تصمیم‌گیری شود، رخ نداد، برخی مباحث درآمدی نیز که به کمیسیون بازگشته بود مورد بررسی قرار گرفت.
محمدرضا میرتاج الدینی هم در توضیح نشست اخیر کمیسیون متبوع خود برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی درباره بودجه گفت: هیچ چیز جدیدی در کمیسیون تلفیق درباره ارز ترجیحی تثبیت نشد لذا کمیسیون همان گزارش قبلی خود را به صحن ارجاع می‌دهد مبنی بر این که دولت از جمله بانک مرکزی مجاز به تخفیف، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی و سایر منابع به غیر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی نیستند که اگر بخش هزینه‌ای این بند هم تصویب شود معادل ریالی ۹ میلیارد ریال مربوط به تبصره ۱۴ برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی بر اساس نرخ ارز ترجیحی اختصاص پیدا می‌کند. میرتاج الدینی گفت: در تبصره ۱۴ هم مقرر شد ۲۴۸ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت برای پشتیبانی و اختصاص یارانه برای کالای اساسی دارو و خرید گندم داده شود این یعنی کمیسیون تلفیق همچنان بر نظر قبلی خود یعنی مخالفت با حذف ارز ترجیحی اصرار دارد.
محسن زنگنه، نماینده مجلس نیز روز سه شنبه و پیش از برگزاری جلسه تعیین تکلیف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق در این خصوص گفته بود: با تصمیم اولیه کمیسیون تلفیق دلار 4200 تومانی حذف و به دولت اجازه داده می‌شود که تا 9 میلیارد دلار مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی با ETS (نرخ بین بانکی نزدیک به بازار آزاد) به صورت یارانه ریالی به زنجیره تولید پرداخت کند.وی با اشاره به بازگشت بند مربوط به ارز ترجیحی در لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق، اظهار داشت: آنچه پیش از این با تصویب کمیسیون تلفیق راهی صحن مجلس شده، به گونه‌ای است که ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌ عملا به معادل ریالی تبدیل کرده و 250 هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار می‌دهد تا این مبلغ را‌‌‌‌‌‌‌‌ یا به صورت ترجیحی تا سقف 9 میلیارد دلار به صورت یارانه ارزی به واردکنندگان بدهد و یا به صورت ریالی از خانوارها حمایت کند.
وی با اشاره به پیشنهاد عده‌ای از نمایندگان برای حذف کل این بند از لایحه بودجه در صحن مجلس گفت: به جهت اینکه بخش دوم این بند در خصوص فروش ارز با نرخ ETS (نرخ نزدیک به بازار آزاد) بوده، بنابراین به دلیل ناهماهنگی در این بند، موضوع به کمیسیون تلفیق بازگشته تا احتمالا در جلسه امشب در این خصوص تصمیم‌گیری شود.عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 عنوان کرد: پیش از این، در لایحه بودجه دولت مکلف شده بود که عرضه و فروش هرگونه ارز حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی را‌‌‌‌‌‌‌‌ فقط به قیمت ETS انجام دهد و تفاوت این مصوبه با حکم سال قبل هم در این بوده که در سال گذشته دولت اجازه داشت تا 8 میلیارد دلار ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌ با قیمت ترجیحی بفروشد.زنگنه گفت: با تصمیم اولیه کمیسیون تلفیق، در سال آینده عملا دلار با قیمت 4200 تومانی نداریم، اما به دولت اجازه داده می‌شود که تا 9 میلیارد دلار مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی با ETS را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت یارانه ریالی به واردکنندگان پرداخت کند و یا در سبد حمایت از خانوار قرار دهد و یا در هر جای دیگری از زنجیره تولید تا مصرف برای تامین کالاهای اساسی، گندم و دارو هزینه کند.بلاتکلیفی برنامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایطی است که  تجربه کشور نشان می‌دهد که نظام چند نرخی ارز نه تنها مشکلات کشور را حل نمی‌کند، بلکه موجب تولید رانت غیرمولد می‌شود. کارشناسان معتقدند هرچه حذف برنامه تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی به تعویق بیفتد، اقتصاد کلان کشور هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شود.انتظار می رود با توجه به وجود سامانه‌های فعلی اطلاعات شهروندان، تحولات ساختاری از جمله اصلاح ارز 4200 و تغییر نظام اعطای یارانه و خدمات رفاهی در دستور کار قرار گیرد.
 
۹۶ درصد اراضی ملی استان بوشهر دارای سند مالکیت شدند
ريیس‎کل دادگستری استان بوشهر از تثبیت ۹۸ درصد از اراضی ملی و صدور اسناد مالکیت ۹۶ درصد از اراضی ملی در اين استان خبر داد.علي جمادي گفت: با اجرای طرح کاداستر ضمن پیشگیری از بسیاری از مفاسد، حدود املاک مشخص و از تجاوز و تعرض افراد سودجو نسبت به حقوق بیت‎المال نیز جلوگیری می‌شود.وي اظهار کرد: با توجه به اعلام اداره‎کل منابع طبیعی استان بوشهر، میزان دقیق اراضی ملی در اين استان بوشهر به مساحت يك ميليون و 702 هزار و 869 هكتار هکتار تایید شده و جانمایی در سه لایه منابع طبیعی، حریم ۶۰ متری دریا و اراضی موات صورت گرفت. جمادی ادامه داد: از جانمایی صورت‎گرفته تاکنون به میزان يك ميليون و 669 هزار و 761 هكتار از اراضی ملی تثبیت شده که معادل ۹۸ درصد از کل اراضی جانمایی شده است. وی افزود: در همین راستا اسناد مالکیت اراضی جانمایی شده به میزان يك ميليون و 639 هزار و 113 هكتار صادر شده که این اقدام معادل ۹۶ درصد از کل اراضی جانمایی شده است.

توقيف  یک‎هزار و ۱۰۰ خودروی حامل سوخت قاچاق در میناب
رییس‎کل دادگستری استان هرمزگان از توقيف یک‎هزار و ۱۰۰ خودروی حامل سوخت قاچاق در میناب طی سال جاري، در راستای اجرای مأموریت‎های ابلاغی از سوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت اين استان خبر داد.مجتبی قهرمانی در جریان سفر شهرستانی و بازدید از حوزه قضایی میناب ضمن حضور در محل پارکینگ خودروهای توقیفی در اين شهرستان، اظهار كرد: در راستای اجرای مأموریت‎های ابلاغی از سوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت استان هرمزگان و به‎منظور صیانت از منابع ملی، در سال جاري بیش از یک‎هزار و ۱۰۰ خودروی حامل سوخت قاچاق امسال در میناب توقیف شد.وي افزود: همچنين در اين بازه زماني، با اجرای طرح‎های ضربتی و در نتیجه رصد اطلاعاتی دقیق، مأموران انتظامی در این شهرستان بیش از ۲ میلیون و 600 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کرده‎اند.رييس‎كل دادگستري استان هرمزگان خاطرنشان كرد: با توجه به تأکید ریاست قوه‎قضاییه، مبارزه با قاچاق به‏ویژه سرباندهای قاچاق سوخت از مهم‌ترین اولویت‌های دادگستری اين استان در جهت حمایت از رشد و شکوفایی اقتصاد کشور است و این موضوع با تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با قاچاق سوخت در شهرستان میناب و اقصی‎نقاط استان با هدف کارآمدسازی نظارت‌ها و تشدید برخورد با متخلفان پیگیری می‎شود.
 
طلاق از طرف زوج
 
زوج مي‎تواند با رعایت حقوق زوجه، دادخواست طلاق خود را به دادگاه تقدیم کند و از آنجایی که این حق طبق قانون با مرد است، رضایت زن در این نوع طلاق تاثیری ندارد و مرد می‎تواند پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، همسر خود را طلاق دهد.
بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد با رعایت حقوق زن، قادر است دادخواست طلاق خود را به دادگاه تقدیم کند و از آنجایی که این حق طبق قانون با مرد است، رضایت زن در این نوع طلاق تاثیری ندارد و مرد می‎تواند پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، همسر خود را طلاق دهد. هرچند صدور گواهی عدم امکان سازش نیز به راحتی امکان‎پذیر نيست و پس از پرداخت یا ایجاد موجبات پرداخت حقوق کامل زوجه، این گواهی صادر خواهد شد.طلاق از سمت مرد، طلاق رجعی محسوب می شود. یعنی تا قبل از اجرای صیغه طلاق یا تا قبل از اتمام مدت عده زوجه، اگر مرد پشیمان شود و رجوع كند، طلاق باطل شده و فرایند رسیدگی به آن متوقف مي‎شود.

    ثبت دادخواست طلاق از طرف زوج در دفتر خدمات قضایی
زوج باید مدارک خود شامل اصل یا رونوشت سند ازدواج و اصل شناسنامه و کارت ملی را به دفاتر خدمات قضايي ارائه كند و پس از ثبت دادخواست طلاق، پرونده طی ۱۰ روز تا دو هفته تعیین شعبه خواهد شد. در زمان ثبت دادخواست طلاق از ناحیه زوج، مرد باید آدرس دقیق محل زندگی مشترک یا محل سکونت زوجه را اعلام کند و براساس آدرس اعلام‎شده، پرونده به نزدیک‌ترین دادگاه محل ارجاع خواهد شد.

    حضور در جلسه رسیدگی و مراجعه به واحد داوری
در این مرحله تلاش می‎شود تا میان زوجین سازش شود، ولی در صورت عدم تفاهم، گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد شد. در همه طلاق‌ها به جز طلاق توافقی، قبل از صدور حکم، زوجین باید به واحد داوری مراجعه کنند تا در صورت امکان، سازش بین آنها انجام پذیرد. لازم به توضیح است طبق قانون جدید، طلاق توافقی نیز منوط به مشاوره بهزیستی شده است.

    پرداخت همه حقوق مالی زوجه یا صدور حکم اعسار
اگر طلاق از سمت زوج طرح شود، زوج باید همه حقوق زوجه از جمله مهریه، نفقه و اجرت‎المثل را پرداخت كرده يا نحوه پرداخت آن را مشخص کند. همچنين زوجه مي‏تواند از دادگاه تقاضا کند تا شرط تنصیف اموال هم اجرا شود.

    صدور گواهی عدم امکان سازش
پس از پرداخت حقوق مالی زن یا تعیین تکلیف آن، گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد شد که پس از صدور این گواهی، مرد ۳ ماه زمان دارد تا آن را اجرا کند. در صورتی که ظرف مهلت مقرر، زوج اقدام به طلاق نكند، اين گواهی باطل گردیده و مرد برای طلاق باید دوباره دادخواست خود را مطرح كند.

    آیا زوجه از ناحیه زوج، نیاز به دلیل قانع‎کننده در محکمه دارد؟
هرچند که حق طلاق از اختیارات زوج است، اما اگر مرد دلیل موجه و قانع‎کننده‎ای شامل عدم تمکین زن، بیماری خاص، حبس طولانی، سوء رفتار (نشوز)، اعتیاد و … برای طلاق داشته باشد، ضمن سرعت بخشیدن به روند طلاق از سوی محکمه، زن از برخی حقوق مالی خود نیز محروم خواهد شد. در این حالت مرد صرفا مکلف خواهد بود که مهریه و جهیزیه زن را به وی پرداخت كند. البته دلایل فوق باید به صورت قانونی در دادگاه ثابت شود. مثلا در خصوص تمکین، مرد باید ابتدا دادخواست الزام به تمکین بدهد و در صورت محکومیت همسرش، از آن حکم به عنوان ادله‎ای برای  طلاق استفاده کند.اما اگر مرد دلیل قانع‎کننده‎ای برای طلاق همسرش نداشته باشد و صرفا بخواهد از حق طلاق خود استفاده كند، باید علاوه بر مهریه، نفقه و اجرت‌المثل ایام زوجیت،  نصف اموال به‎دست‎آمده در دوران زناشویی را به همسر خود پرداخت كند.ضمنا اجرت‌المثل به شرط قصد عدم تبرع (رایگان نبودن فعالیت در منزل) به زن تعلق خواهد گرفت. حال اگر زوجه قصد تبرع داشته (با رضایت و میل خود اقدام به انجام امور منزل کرده)، دادگاه متناسب با میزان فعالیت او در خانه و با در نظر گرفتن وضع مالی مرد، هدیه‌ای با عنوان نحله برای او درنظر می‌گیرد.

    تعیین تکلیف مهریه در طلاق به در خواست مرد
زمانی که مرد دادخواست طلاق را مطرح می‌کند، در جلسه اول رسیدگی، به دفاع از ادله خود خواهد پرداخت. هرچند طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق با آقایان است، اما این امکان، منوط به پرداخت همه حقوق زوجه است که یکی از این حقوق، مهریه است.مهریه به دلیل ماهیت خود که دین و بدهی مرد نسبت به زن است، به هیچ عنوان قابل اسقاط کردن نیست، مگر آن که مرد دلیل موجهی برای فسخ نکاح داشته و بتواند آن را دردادگاه اثبات كند و نيز اينكه زوجه شخصا قسمتی یا تمام مهریه خود را در حق زوج ابرا کند.بنابراین در صورتی که یکی از شرایط فوق تحقق نیابد، شوهر در حکم صادرشده از سوی دادگاه، محکوم به پرداخت مهریه می‎شود و ثبت طلاق از طرف مرد، موکول به پرداخت کامل حقوق زن از جمله مهریه است.در اينجا اين پرسش مطرح مي‎شود كه آیا امکان طرح دادخواست اعسار از سوی زوج در چنین طلاقی متصور است؟ پاسخ به این پرسش، به ملاک‌های بسیار متنوعی بستگی دارد كه اولین ملاک، توانایی مالی مرد یا همان ملائت اوست. چنانچه مرد، اموالی داشته باشد که براي مهريه زن كفايت كند و جزء مستثنیات دین نیز نباشد، قطعا اعسار او پذیرفته نیست و اگر مرد در این شرایط، مهریه را پرداخت نکند، امکان ثبت طلاق از طرف مرد ممکن نیست.
دومین ملاک که البته منشا قانونی ندارد، علت اصلی درخواست طلاق از ناحیه مرد است. همان‏گونه که ذکر شد، به جز فسخ نکاح یا ابراء مهریه، راهی برای نپرداختن مهریه وجود ندارد، یعنی هر دلیلی اعم از نازایی، نشوز، بیماری لاعلاج، خیانت و … مهریه را ساقط نخواهد کرد. اما داشتن دلیل موجه می‎تواند به لحاظ اخلاقی باعث شود که احتمال پذیرفته شدن اعسار با شرایط مناسب مرد بیشتر شود. در حقیقت، چنانچه قاضی بر این عقیده باشد که مرد بدون دلیل موجه به دنبال طلاق است، شاید اصلا اعسار او را نپذیرد یا اعسار را با پیش‎پرداخت بسیار بالا قبول کند که عملا پرداخت آن برای مرد مقدور نباشد و طبیعتا در این حالت ثبت طلاق از طرف مرد ممکن نباشد.اعسار زوج توسط همان قاضی بدوی طلاق مورد رسیدگی قرار می‎گیرد. بنابراین یک دفاع خوب در جلسه دادگاه می‌تواند در زمینه اعسار بسیار موثر واقع شود.

    آیا امکان رجوع از طلاق، در طلاق از طرف زوج وجود دارد؟
رجوع در طلاق از طرف مرد به این شکل است که مرد تا پایان مدت عده طلاق اختیار دارد به همسر خود رجوع کند. زمان عده طلاق براساس احکام دینی، ۳ طهر کامل (یعنی سه دوره قاعدگی و پس آن پاک شدن) و در قانون مدنی معادل ۳ ماه و ۱۰ روز یعنی حدود ۱۰۰ روز است.رجوع مرد در طلاق از سمت زوج، نیاز به تشریفات خاصی ندارد و با لفظ نیز ابراز رجوع محقق می‏‎شود، اما ثبت آن باید حتما در دفتر ازدواج و طلاق درج شود و در عقدنامه نيز به ثبت برسد.رجوع در طلاق از طرف مرد در زمان عده طلاق، نیازی به خواندن عقد جدید ندارد، اما پس از عده، مرد باید دوباره زن را به عقد خود درآورد.

    چند نکته حقوقی
پس از صدور گواهی عدم امکان سازش مرد تا ۳ ماه وقت دارد که با حضور در دفترخانه طلاق را ثبت کند. مرد باید مدرکی که دلالت بر پرداخت تمامی حقوق مالی زن یا حکم اعسار صادرشده از سوی دادگاه دارد را برای ثبت طلاق به دفترخانه ارایه کند.زن نمی‌تواند هم اجرت‌المثل و هم نحله دریافت کند. با دریافت اجرت‎المثل، نحله موضوعیت خود را از دست خواهد داد.اجرت‌المثل طبق نظر کارشناس دادگستری و با توجه به موقعیت اجتماعی و اقتصادی زن، تحصیلات، تعداد فرزندان، شاغل یا خانه‌دار بودن زوجه و … تعیین خواهد شد.
اگر مرد پس از ثبت دادخواست طلاق، اقدام به انتقال اموال خود به اشخاص دیگر كند، زوجه می‌تواند به جرم معامله به قصد فرار از دین از او شکایت کند.در صورتی که مرد شرط تنصیف در عقدنامه را امضا نکرده باشد، در صورت ارائه دادخواست طلاق از سوی وی، موظف به پرداخت نصف دارایی خود در هنگام طلاق نخواهد بود.حتی اگر حکم دادگاه طلاق از ناحیه زوج، به دلیل عدم حضور زوجه، غیابی صادر شود، مهریه ساقط نخواهد شد. در این حالت مرد باید حکم اعسار دریافت کند یا اينكه مهریه زوجه را به حساب دادگستری واریز کند. نكته ديگر اينكه نشوز زن موجب خواهد شد که شرط تنصیف اموال اجرا نشود.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
تهران در آستانه قله پیک ششم کرونا
آنگونه که آمارها نشان می‌دهد استان تهران در آستانه ورود به قله موج ششم کرونا قرار دارد و براین اساس در هفته پیش‌رو ممکن است آمارهای سینوسی را شاهد باشیم، براین اساس رعایت پروتکل‎های بهداشتی بیش از پیش ضرورت دارد.
از مجموع ۱۵ هزار و ۳۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ که در بازه زمانی 24 ساعته اخیر در کشور شناسایی شدند، دو هزار و ۳۳۳ نفر از آنها در مراکز درمانی بستری شده‌اند و این در حالی بوده که تعداد فوت شدگان روزانه ناشی از کرونا نیز ۲۲۷ بیمار عنوان شده است، همچنین حدود چهار هزار بیمار نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری و تحت درمان قرار دارند، بیمارانی که در نبرد تن به تن با این ویروس منحوس تلاش دارند تا پیروز این میدان باشند.در این شرایط اگرچه گفته شده تا حدود دو هفته آینده کشور به پیک ششم بیماری مذکور می‌رسد، اما به نظر می‌رسد تهران این روزها پیشتاز رسیدن به این قله است، موضوعی که نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران از آن خبر داده است، اینکه استان مذکور به نزدیکی قله یا پیک کرونا رسیده و شیب صعودی موج جدید را تجربه می‌کند. از این رو طبق اظهارات وی و البته تجربیات موج‌های گذشته باید گفت؛ در روزهای پیش رو شرایط روند سینوسی را در پیش خواهد گرفت تا بعد از آن به شیب نزولی برسیم. 

عزم ۲واکسن ایرانی علیه اومیکرون  
رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: دو شرکت تولید کننده واکسن داخلی، با پلتفرم‌های inactive و نوترکیب براساس استاندارد انجام مطالعات سویه های جدید منتشره توسط سازمان غذا و دارو اقدام به طراحی مطالعه واکسن های تولید شده علیه سویه جدید اومیکرون کرده اند.بهرام دارایی اظهار کرد: مطالعات بالینی تحت نظارت کارشناسان سازمان غذا و دارو، همچنین اعضای هیات علمی دانشگاه ها انجام شده و در اختیار کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیستی به منظور صدور کد اخلاق قرار گرفته است.وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و داروی ایران همانند آژانس دارویی اتحادیه اروپا و FDA ایالات متحده، استاندارد انجام مطالعات تولید واکسن برای سویه های جدید کرونا را منتشر کرده و هم اکنون این دو شرکت تولیدکننده واکسن داخلی تحت نظارت های این سازمان اقدام به تولید واکسن علیه سویه امیکرون نموده و منتظر اخذ کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیستی هستند تا مطالعه بالینی محصول خود را تحت نظارت سازمان غذا و دارو آغاز کنند. به‌گفته دکتر دارایی، سازمان غذا و دارو پس از اتمام مطالعه و دریافت داده های آن و انجام ارزیابی های لازم، نتایج داوری کارشناسان و اعضای کمیته مطالعات بالینی را جهت تصمیم گیری به کمیته ملی واکسن اعلام خواهد کرد.

   موج سینوسی برای تهرانی‌ها در راه است
براین اساس به نظر می‌رسد در هفته نخست ماه جاری شاهد موج سینوسی باشیم که ساکنان استان تهران را به قله پیک ششم بیماری کووید19 می‌رساند، براین اساس بیش از پیش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه پرهیز از حضور در فضاها و اماکن عمومی سرپوشیده را مدنظر قرار داد، زیرا همانطور که می‌دانید سویه اومیکرون برخلاف دیگر سویه‌های بیماری کرونا می‌تواند به دفعات و در بازه‌های زمانی کوتاه حتی به فاصله یک هفته فرد را دوباره مبتلا کنند.به هر حال در شرایطی این روزها شاهد تجربه سربالایی آمار ابتلا و فوت مربوط به کرونا هستیم که به گفته کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت؛ دلیل تزریق دوز سوم واکسن کرونا، کاهش ایمنی بدن بوده و فلسفه واکسن با ارتقای ایمنی بدن، کاهش احتمال بستری شدن و مرگ و میر بر اثر کرونا است.

  بیش از22 میلیون و  ۶۱۷ هزار نفر 3 دوزه شدند
در این خصوص البته این را نیز باید بیان کرد که طبق اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۲ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴۶۴ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۹۸ نفر دوز دوم و ۲۲ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۶۳۵ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۹۷ دوز رسید.ضمن اینکه در بازه زمانی 24 ساعت گذشته نیز ۴۵۳ هزار و ۱۲۱ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. البته حیدری از این موضوع خبر می‌دهد که پس از پایان موج ششم قرار است در قالب گزارش‌های مستند و علمی اعلام شود که تأثیر واکسیناسیون در کاهش بستری و فوت، چه میزان بوده است. در موج قبلی بیشتر بیمارستان‌ها با افزایش بار مراجعات روبرو بودند، اما در موج ششم شاهد کاهش بستری با وجود مراجعات فراوان در بخش سرپایی هستیم. 

   افزایش سفرها و خریدهای شب عید یک تهدید کرونایی
در این میان اگرچه امید می‎رود تا دو هفته دیگر از پیک این بیماری در کشور عبور کنیم، اما توکلی از این موضوع سخن گفته است؛ اینکه چه مدت در قله بمانیم چندان قابل پیش‌بینی نیست، ولی به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی نیفتد در نیمه دوم اسفند وارد شیب نزولی شویم. البته افزایش سفرهای درون شهری، خریدهای شب عید، چهارشنبه سوری و... در نیمه دوم اسفند یک عامل تهدید است که می‌تواند بر پیش‌بینی ما اثرگذار باشد.

   آمارهای بستری در استان تهران
در این میان اما درباره اینکه تهران با توجه به قرار داشتن در آستانه پیک ششم این روزها چه آمار و ارقامی را به خود اختصاص داده است؟ پرسشی است که در پاسخ به آن باید بیان کرد؛ تعداد بستری‌ها بالا است و در حال حاضر تعداد چهار هزارو 100 بیمار بستری در استان تهران وجود دارد و روزانه هم حدود ۷۰۰ بیمار بستری می‌شوند. تعداد موارد مراجعه سرپایی به مراکز درمانی حدود 9 هزار نفر بوده؛ البته توکلی در این باره اظهار کرده، در روزهای گذشته این روند سینوسی بوده است. موارد مرگ و میر روزانه تهران حدود ۷۰ نفر بوده که این رقم در یک هفته اخیر روزانه حدود ۵۰ نفر تا 70 نفر بود و موارد بستری در ICU حدود یک‌هزار و یکصد نفر است که ۲۴۰ نفر هم پذیرش روزانه داریم.در این میان شاید خبر خوب این باشد که خوشبختانه موارد بستری کودکان کمتر شده و آنگونه که آمارها نشان می‌دهد سهم بستری کودکان زیر ۱۰ سال که در نیمه بهمن‌ماه به ۲۰ درصد رسیده بود اکنون به ۱۲ درصد رسیده است. براین اساس باید گفت؛ هفته آینده باید منتظر افزایش آمارهای ابتلا به کرونا و شاید فوت ناشی از این بیماری در استان تهران و شاید در دیگر مناطق باشیم، روزهایی که به طور قطع نیاز به دقت بیشتری به پروتکل‌های بهداشتی دارد تا به زودی بتوانیم وارد شیب نزولی این پیک شویم.
 
غربالگری هوشمند معتادان در دستورکار 
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت:در فرایند درمانی آسیب دیدگان اعتیاد به دنبال غربالگری هوشمند هستیم و توجه ویژه به حوزه‌های مددکاری در طرح های حوزه مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است.محمد جمالو با اشاره به عوامل اثرگذار کنترل اجتماعی در پیشگیری و درمان اعتیاد بیان کرد: وابستگی به مواد به عنوان یکی از چهار بحران اجتماعی و یکی از رنج هایی است که آزادی فرد را محدود کرده و باعث قطع ارتباط با جامعه می‌شود و برای بازیابی ارتباطات از دست رفته فرد لازم است که پیشگیری با شرایط مناسبی در نظر گرفته شود.

حفظ ذخایر ژنتیکی کشور با اجرای ۸ پروژه ملی 
ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اجرای هشت پروژه به دنبال حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی و استفاده از فناوری‌های جدید برای بهره‌مندی از ذخایر ژنتیکی است.اقدامی که می‌تواند برای کشور ارزش اقتصادی بالایی به همراه داشته باشد.این درحالی بوده که ذخایر ارزشمندی که به بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی، سطح سلامت و پیشرفت کشور کمک و این ثروت عظیم خدادادی را برای نسل آینده حفظ می‌کند. ثروتی خدادادی، بومی و انحصاری که می‌تواند برای کشور تولید ثروت کند. 

ایجاد تعرفه‌های گردشگری در انتظار تأیید مجلس
رییس جامعه هتل‌داران ایران گفت: بحث امهال مالیاتی دوره کرونا که جریمه 10درصدی برای هتل‌داران به همراه داشت، همچنین بحث امهال بیمه کارکنان که آن هم با  دو درصد جریمه همراه بود از جمله مسائلی است که قرار است پیگیری شود.جمشید حمزه‌زاده با بیان اینکه صنعت گردشگری این روزها با مشکلات زیادی از جمله هزینه‌های زیادی را برای تأسیسات گردشگری دست و پنجه نرم می‌کند، افزود:‌ این پیشنهاد مطرح شد که تعرفه هتلداری از صنایع تبدیل به خدماتی شود چرا که ما در حوزه گردشگری خدمت‌رسانی می‌کنیم، همچنین این پیشنهاد مطرح شد که با توجه به وضعیت خاص صنعت گردشگری تعرفه‌های ویژه صنعت گردشگری تعریف شود که متناسب با وضعیت هتل‌داری و گردشگری باشد.

تمدید فرصت ثبت‌نام در کنکور برای سومین‌بار
فرصت شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۱ برای سومین بار تمدید شد و داوطلبان تا ساعت ۲۴ جمعه می‌توانند در آزمون ثبت نام کنند.متقاضیان ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام و اصلاحات مندرج در اطلاعیه ۲۱ بهمن‌ماه و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام به سایت سازمان سنجش بمراجعه و در آزمون ثبت نام کنند.همچنین تمام داوطلبانی که ثبت‌نام کرده‌اند نیز می‌توانند در صورت تمایل اطلاعات فرم ثبت نام خود را ویرایش کنند.
 
استان‌های دارای بیشترین سهمیه استخدام آموزش و پرورش استثنایی
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از استخدام ۸۶۸نیروی جدید در آموزش و پرورش استثنایی خبر داد.حمید طریفی حسینی افزود: بیشترین سهمیه استخدام به ترتیب برای استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی است و کمترین سهمیه استخدام آموزش و پرورش استثنایی به ترتیب برای استان‌های ایلام، اردبیل و سمنان است. 

کاهش استقبال جوانان از اهدای خون
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن هشدار نسبت به کاهش استقبال جوانان از اهدای خون در سال های اخیر، گفت:  بیشتر اهدای خون ما در سنین ۳۰ تا ۵۰ سال است که زنگ خطر است. مصطفی جمالی  افزود: چراکه اگر جوانان جایگزین نشوند، در سال‌های آینده در اهدای خون دچار مشکل می‌شویم. زیرا با افزایش سن افراد به تدریج از سیکل اهدای خون 
خارج می‌شوند.

اتمام  ارز دارو و تجهیزات سال 1400 در 6 ماه
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: ارز دو میلیارد دلاری دارو و تجهیزات سال 1400 در 6ماهه اول سال به اتمام رسیدوحمیدرضا اینانلو گفت: طبیعی است که با این میزان تخصیص ارز، با کمبود مقطعی برخی داروها مواجه شدیم و برای تامین پایدار دارو و تجهیزات برای نیمه دوم سال، درخواست 5/1 میلیارد دلاری داشتیم که با مساعدت رییس جمهور، فعلاً 700 میلیون دلار تخصیص داده شده است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال