امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

آخرین مهلت ثبت‌نام نهضت ملی مسکن
بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، ثبت نام همه گروه‌ها در طرح نهضت ملی مسکن شامل مجردها و متاهل‌ها در حال انجام است و روز ۲۹ اسفندماه این مهلت به پایان می‌رسد.فرصت نام‌نویسی در سامانه نهضت ملی مسکن به نشانی saman.mrud.ir برای همه گروهها از جمله افراد مجرد بالای ۲۳ سال که پیش از این تا ۲۰ بهمن ماه اعلام شده بود تا انتهای سال جاری تمدید شد و آنطور که محمود محمودزاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته این زمان در روز ۲۹ اسفند به اتمام می‌رسد و بعد از آن تحلیل و پالایش اطلاعات متقاضیان ثبت‌نام شده، تکمیل و نهایی می‌شود.البته گفته می‌شود در حال حاضر پالایش بیش از ۹۵ درصد از کل متقاضیان نهضت ملی مسکن انجام شده و برای کنترل شرط سکونت به ادارات راه و شهرسازی استانها ارسال شده‌اند. محمودزاده   با اعلام اینکه تولید مسکن روند صعودی گرفته و به ۵۲۰ هزار واحد در سال رسیده‌ایم وعده داد که اوایل سال آینده یک نهضت بزرگ ساخت و ساز در کشور خواهیم داشت.او   همچنین اعلام کرد: در مقطع زمانی نیاز است تا سایت نام‌نویسی طرح نهضت ملی مسکن بسته و ارزیابی‌های کلی و ساماندهی ثبت‌نامی‌ها انجام شود که این کار بعد از پایان اسفند آغاز خواهد شد. در عین حال اگر تقاضایی متعاقب آن وجود داشته باشد در آینده برای تمدید نام‌نویسی در طرح نهضت ملی مسکن تصمیم گرفته خواهد شد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در حال حاضر همه گروه‌های واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در حال ثبت‌نام هستند و فقط مختص به مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن نیست. همچنین در تمامی شهرهای کشور ثبت‌نام انجام می‌شود.محمودزاده چند روز قبل درباره تکلیف متقاضیانی که پیامک تعیین وضعیت آنها ارسال نشده گفته بود  متقاضیانی که پیش از این در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز نتایج آن‌ها پالایش و اعلام  نشده، می‌توانند به ادارات راه و شهرسازی استان و یا شرکت عمران شهرهای جدید محل سکونت خود و در شهرهای زیر صد هزار نفر نیز به بنیاد مسکن مراجعه کنند تا از نتیجه ثبت نام خود آگاه شوند.بنابراین گزارش، قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود. دولت با تلفیق دو طرح «نهضت ملی مسکن» و «اقدام ملی مسکن» قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک‌ها موظف شده‌اند سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند. طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی ارایه داده تا روز یکم اسفندماه ۱۴۰۰ تعداد ۳۲۰ هزار واحد یا تکمیل شده یا آماده عملیات اجرایی است و برای یک میلیون واحد تامین زمین شده است.رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ـ وعده داده که تا پایان سال جاری ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله عملیات اجرایی برسد.  وام این واحدها در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، دیگر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استانها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۷ میلیون تومان خواهد بود.

تشکیل جلسه برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱
عضو شورای عالی کار از برگزاری جلسه بعدی شورای عالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ در روز هفتم اسفند خبر داد و گفت: اگر زیرساخت‌ها فراهم شود و پژوهش‌های دقیقی صورت گیرد، احتمال اجرای مزد منطقه‌ای برای دستمزد ۱۴۰۱ زیاد است.محمدرضا تاجیک اظهار داشت: اولویت دادن به تبصره 2 ماده 41 قانون کار برای تعیین دستمزد 1401، مورد توافق شرکای اجتماعی ما در شورای عالی کار است.وی افزود: در این تبصره قانونی آمده حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین کند.عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه " در حال حاضر دستمزد تنها 40 درصد از هزینه‌های زندگی فرد را پوشش می‌دهد"، گفت: دستمزد کارگران باید به گونه‌ای باشد که فرد بتواند زندگی کند، متأسفانه عدد فعلی دستمزد جوابگوی هزینه‌های زندگی کارگران نیست. وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی کار، سبد معیشت خانوار کارگری 89 میلیون و 798 هزار و 200 ریال برای یک خانوار میانگین کارگری با 3.3 نفر در ماه تعیین شد که این اطلاعات مربوط به تورم دی‌ماه سال جاری است که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است.
تاجیک خاطرنشان کرد: جلسه بعدی شورای عالی کار روز شنبه7 اسفند ماه برگزار می‌شود که در این جلسه در مورد دستمزد کارگران بحث می‌کنیم و در این جلسه، براساس دو معیار سبد معیشت خانوار کارگری و نرخ تورم سالانه منتهی به پایان بهمن‌ماه امسال، در مورد حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده تصمیم‌گیری می‌شود.این عضو شورای عالی کار در خصوص احتمال اجرای مزد منطقه‌ای برای سال 1401 اذعان داشت: جامعه کارگری با مزد منطقه‌ای مشکلی ندارد، زیرا در این صورت شهرهایی که تورم بالاتری دارند، دستمزد بیشتری باید بپردازند؛ ماده 41 قانون کار نیز به صراحت تاکید دارد که دستمزد باید بر اساس صنایع و مناطق تعیین شود.تاجیک با اشاره به بررسی مزد منطقه‌ای در مرکز پژوهش‌های سازمان تأمین اجتماعی، گفت: اگر زیرساخت‌ها فراهم شود و پژوهش‌های دقیقی صورت گیرد، احتمال اجرای مزد منطقه‌ای برای دستمزد 1401 زیاد است.

افزایش ۱۷۰ درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن 
بررسی معاملات بازار فرابورس حاکی از آن است که میانگین قیمت اوراق حق تقدم مسکن به بیش از ۱۶۰ هزار تومان رسیده که نسبت به تابستان امسال حدود ۱۷۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.دیروز هر برگه اوراق حق‌تقدم مسکن بهمن 1400 (تسه 0011) 158 هزار و 200 تومان بود. تسه دیما امسال 167 هزار تومان و تسه شهریور ماه 1400 بالغ بر 163 هزار و 900 تومان بود. قیمت هر برگه اوراق حق تقدم اردیبهشت ماه سال گذشته 170 هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت دیروز حدود 8900 تومان کاهش یافته است. اوراق تسه مهرماه سال گذشته 165 هزار تومان، دیماه 99 بالغ بر 166 هزار و 700 تومان و تسه 9909 (آذرماه سال 99) 165 هزار و 700 تومان بود. با وجود آنکه بانک مسکن طی ماه‌های اخیر در پرداخت تسهیلات از محل اوراق حق تقدم تخفیف 50 درصدی را اعمال کرده، اما قیمت این اوراق تغییر چندانی نداشته است. تابستان امسال قیمت هر برگ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در کانال 60 هزار تومان بود که با رشد حدود 170 درصدی به بیش از 160 هزار تومان افزایش یافته است.

 

عامل اصلی رشد نقدینگی 
علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی خرید ارز از سامانه نیما و فروش آن به نرخ ۴۲۰۰ تومان در سال گذشته را یکی از دلایل اصلی افزایش پایه پولی در آن سال عنوان کرده است.وی  یکی از محورهای بسیار مهم در اصلاح نظام اقتصادی را اصلاح نظام بانکی دانست و گفت: برای اصلاح نظام بانکی رابطه بانک مرکزی و دولت، دولت و بانک‌ها و بانک مرکزی با بانک‌ها و همچنین رابطه بانک‌ها با مشتریان باید اصلاح شود. یکی از ریشه‌های خلق نقدینگی از محل پایه پولی، افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است. چون بانک مرکزی بانک‌دار دولت است و وقتی ارزهای خارجی به ریال تبدیل می‌شود پایه پولی را افزایش می‌دهد.وی با بیان اینکه ابتدای امسال ۵۵ هزار میلیارد تومان دولت از بانک مرکزی استقراض کرده است، افزود: میزان پایه پولی تاکنون ۵۶۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۳۰ هزار میلیارد آن به خالص دارایی‌های بانک مرکزی مربوط است. دولت و بانک مرکزی روابط ارزی و ریالی دارد که روی پایه پولی و رشد نقدینگی اثرگذار است که باید اصلاح شود.
رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در رابطه دولت و بانک‌ها تکالیفی وجود دارد که روی دوش بانک‌ها قرار داده می‌شود و باید این رابطه نیز اصلاح شود زیرا با افزایش تسهیلات تکلیفی، بدهی دولت به بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه با اضافه برداشت، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی افزایش می‌یابد که باز هم یکی از اجزای پایه پولی بالا می‌رود. عدم رعایت کفایت سرمایه، انجماد دارایی‌های بانکی در بخش‌های غیرنقدشونده و افزایش معوقات بانکی نیز باعث ناترازی بانک‌ها می‌شود. اضافه برداشت بانک‌ها باید کاهش پیدا کند و عملکرد نظام بانکی باید شفاف شود.صالح‌آبادی با اعلام اینکه حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که یکی دیگر از عوامل رشد پایه پولی است، گفت: ارائه تسهیلات و خدمات و روابطی که بین بانک و مشتریان شکل می‌گیرد نیز باید اصلاح شود تا به سمت تخصیص بهتر و شفافیت قدم برداریم. البته این مسئله تنها در اختیار بانک مرکزی نیست و باقی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نیز باید همکاری کنند. وی با تاکید براینکه بودجه سال آینده نباید ناترازی باشد بیان کرد: سال قبل ۴۵۹ هزار میلیارد تومان پایه پولی بوده که ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از آن مربوط به درآمد ۴ میلیارد دلاری برای خرید کالای اساسی بوده که ۶ میلیارد کسری داشته است. این ۶ میلیارد کسری از بازار با نرخ نیمایی خریده شده است و به نرخ ۴۲۰۰ تومان هزینه شده که نتیجه آن خلق نقدینگی بوده است. 
رییس کل بانک مرکزی افزود: سال گذشته نیز خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از همین محل خرید ارز به قیمت نیمایی و فروش به نرخ ترجیحی افزایش یافته است. وقتی بانک مرکزی ارز دولت را می‌خرد و ریال به دولت می‌دهد بازهم بحث افزایش پایه پولی به دولت برمی‌گردد.صالح‌آبادی با بیان اینکه بانک واسطه‌گر وجوه است و حق بنگاهداری ندارد، گفت: نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها حتما باید اصلاح شود. بانک نباید با کفایت سرمایه پایین یا حتی منفی خلق پول کند. همچنین نباید از ریل بانکداری خارج شود. در بعضی موارد بانک بجای اینکه بانک‌دار باشد بنگاه‌دار، پیمانکار یا مال‌دار شده است. وی ادامه داد: در همه جای دنیا اوراق دولتی اوراق شبه نقد است که بانک‌های مرکزی می‌توانند آن را در عملیات بازار باز ریپو کنند تا بانک‌ها دچار مشکل نقدشوندگی نشوند. در بودجه سال آینده ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی دیده شده است. کل تسهیلات تکلیفی در سال ۹۹ در شبکه بانکی ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که عمده آن برای سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی استفاده شده است. صالح‌آبادی ضمن اعلام اینکه بنای دولت بر کاهش رشد نقدینگی است، بیان کرد: از سوی دیگر، کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها به دقت صورت می‌گیرد. در برنامه جدید بانک مرکزی برای افزایش نظارت‌ها از سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی که قبلا استفاده مناسبی نمی‌شد به خوبی استفاده می‌شود. سامانه سمات قابلیت و زیرساخت لازم برای قاعده‌گذاری را دارد و با این سامانه، از این پس، بر تخصیص اعتبارات و تسهیلات بانکی که باید به سمت تولید هدایت شود نیز به دقت نظارت می‌کنیم.وی گفت: کنترل نقدینگی با جدیت در بانک مرکزی شروع شده است. با این حال،  نظارت چشمی و دستی فایده‌ای ندارد و نظارت‌ها باید هوشمند، سیستمی و پیشگیرانه باشد. برای نظارت سیستمی و پیشگیرانه در سیستم بانکی برنامه دقیق و مشخص داریم و با برنامه‌هایی که داریم خلق نقدینگی در شبکه بانکی کشور اصلاح خواهد شد.

روند پیچیده صدور مجوزهای کسب و کار
محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار گفت: روند پیچیده صدور مجوزهای کسب و کار سبب رشد منفی جذب سرمایه در کشور شده است.وی افزود: به همین منظور در گام نخست برای حل این دغدغه، وزارت کار بسیاری از مجوزهای مشاغل خانگی را آنی صادر می کند.وی گفت: وزارت کار در حوزه کاری خود ۵۵۰ مجوز دارد که بیش از ۹۵ درصد آن از طریق دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی صادر می شود.به گفته معاون وزیر کار، بسیاری از مجوزهای مشاغل خانگی ثبت محور و به صورت آنی صادر می‌شوند و سایر مجوزهایی که نیازمند پاسخ دستگاه‌های ذی‌صلاح است، سه روزه نهایی می‌شود.کریمی بیرانوند، همراهی وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت را در این روند مثبت ارزیابی کرده و از آمادگی کامل برای اتصال به درگاه ملی صدور مجوزها خبر می دهد.

جزییات طرح توزیع یارانه بنزین در کیش
از اول اسفندماه طرح بازتوزیع یارانه بنزین در جزیره کیش آغاز شده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در این طرح، همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری را دارا خواهند بود.
همانطور که پیش از این هم مسئولان منطقه آزاد کیش اعلام کرده بودند در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده است و بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد۳۰۰۰  تومان است و افراد فاقد خودرو که مصرف بنزین ندارند می‌توانند سهیمه بنزین یارانه ای خود را به دیگران انتقال داده یا به فروش برسانند.بر این اساس سهمیه خودروهای عمومی کماکان مانند قبل به کارت سوخت آنها تعلق می‌گیرد.این طرح به صورت آزمایشی در جزیره کیش به اجرا درآمده و پیش از این اعلام شده بود قرار است در جزیره قشم نیز اجرایی و بعد از بررسی نتیجه آن در سرزمین اصلی نیز اعمال شود.بر همین اساس مقرر شده که در پایان اسفندماه نتایج اولیه این طرح به ستاد اقتصادی دولت اعلام شود.رییس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین گفت: برنامه ما این است که فعلا طرح بازتوزیع بنزین در جزیره کیش اجرا شود و پس از رفع اشکالات آن در جزیره قشم نیز اجرا خواهد شد و سپس به کل کشور توسعه پیدا می‌کند. علی ملکی اظهار داشت: در حال حاضر یارانه پنهان بنزین در کشور رقم بالایی است که توزیع آن هم عادلانه نیست و فقط حدود 50 درصد مردم که دارای خودرو هستند، از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند.
ملکی افزود: این شیوه بازتوزیع یارانه بنزین ناعادلانه است، زیرا الان افراد کم درآمد که خودرو ندارند یارانه بنزین نمی‌گیرند، اما آنهایی که پردرآمدتر هستند و یک یا چند خودرو دارند، یارانه می‌گیرند.رییس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین گفت: در همه جای دنیا یارانه به افراد کم‌درآمد داده می‌شود تا اختلاف طبقاتی کاهش یابد، اما در ایران در موضوع بنزین این ماجرا برعکس شده است.رییس ستاد هماهنگی طرح باز توزیع بنزین گفت: میزان تخصیص بنزین به ازای هر نفر 20 لیتر است و افراد می‌توانند در هر جایگاه و سامانه «بنزینِ من» از سهمیه خود مطلع شوند.همچنین جواد نوفرستی، کارشناس اقتصاد انرژی در این زمینه اظهار کرد: به نظر می‌رسد خطای محاسباتی این بوده که کل بنزین سهمیه‌ای روزانه یعنی حدود ۵۵ میلیون لیتر (سهمیه وسایل نقلیه شخصی و عمومی) بر ۸۵ میلیون نفر تقسیم شده و سهمیه ماهیانه هر نفر به صورت رُند ۲۰ لیتر تعیین و اعلام شده است، درحالیکه باید فقط سهمیه اختصاصی به وسایل نقلیه شخصی بین افراد توزیع می‌شد.وی با تاکید بر لزوم حفظ سهمیه خودروهای عمومی به منظور جلوگیری از افزایش کرایه‌ها و ایجاد تورم، افزود: سهمیه خودروهای عمومی که حدود ۸ میلیون لیتر است (احتیاطا ۱۰ میلیون لیتر با احتساب خودروهای عمومی جدید و دیگر ملاحظات)، باید از کل ۵۵ میلیون لیتر بنزین سهمیه کسر شود و ۴۵ میلیون لیتر سهمیه کل باقیمانده به ۸۵ میلیون نفر تقسیم شود که بدین ترتیب سهمیه قابل تخصیص به هر فرد، کمی بیش از ۱۵ لیتر می‌شود که به صورت رُند ۱۵ لیتر ماهانه (۰.۵ لیتر روزانه) خواهد شد.
 
سازش در پرونده ۱۰۰ هزار دلاری با تلاش شورای حل اختلاف پارسیان
رییس‎کل دادگستری استان هرمزگان از تحقق سازش در پرونده‌ای به ارزش ۱۰۰ هزار دلار در شورای حل اختلاف شهرستان پارسیان خبر داد.مجتبی قهرمانی از تحقق سازش در پرونده‌ای به ارزش ۱۰۰ هزار دلار در شورای حل اختلاف شهرستان پارسیان خبر داد و بیان کرد: این پرونده با موضوع اختلاف مالی در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی رییس قوه‎قضاییه مبنی بر توجه ویژه به تعیین تکلیف پرونده‌ها از طریق استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف، به شعبه سوم شورای حل اختلاف شهرستان پارسیان ارجاع شد که خوشبختانه با تلاش اعضای این شورا و معتمدین محلی پس از برگزاری جلسات متعدد با طرفین پرونده، منجر به سازش شد.وی ضمن قدردانی از اهتمام رییس و کارکنان و اعضای شورا‌های حل اختلاف استان هرمزگان به منظور گسترش فرهنگ صلح و سازش خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز جایگاه شورا‌های حل اختلاف در بین مردم به خوبی تبیین شده و شورا‌های حل اختلاف نقش مؤثری در حل و فصل منازعات و برقراری صلح و آرامش در مناطق مختلف استان ایفا می‌کنند.

ممنوعیت برداشت و فروش کرفس کوهی در استان چهارمحال و بختیاری
با تصویب کارگروه حقوق عامه استان چهارمحال و بختیاری برداشت و فروش کرفس کوهی، در راستای حفظ حقوق عامه در این استان ممنوع اعلام شد.نشست اعضای کارگروه حقوق عامه به ریاست احمدرضا بهرامی، رییس‎کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد و در این نشست مصوبات پیشین کارگروه در خصوص آزادسازی و حفاظت از اراضی ملی در منطقه سبزه کوه بررسی شد.در ادامه نیز موضوع بوته‎کنی در شهرستان کوهرنگ مطرح شد و مسأله برداشت کرفس کوهی در این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.در این نشست مصوب شد به دلیل حفظ نوع خاص گیاهان منطقه و از آنجا که کرفس کوهی یکی از گیاهان نادر و معطر در ارتفاعات رشته کوه‌های زاگرس است، برداشت و فروش این گیاه ممنوع شود و با متخلفان برابر با قانون برخورد لازم صورت گیرد.همچنین در این نشست موضوع حفاظت از پوشش گیاهی دشت لاله واژگون شهرستان کوهرنگ مطرح و مقرر شد تا زمان رشد متراکم گیاهان و گل‌های لاله، این منطقه توسط نیرو‌های انتظامی، محیط زیست و منابع طبیعی قرق شود.
 
بازداشت رییس شورای شهر و مسئول حراست شهرداری رازقان
رییس‎کل دادگستری استان مرکزی گفت: رییس شورای اسلامی و مسئول حراست شهرداری رازقان از توابع شهرستان زرندیه به اتهام اختلاس بازداشت شدند.حجت الاسلام سید عبدالمهدی موسوی از بازداشت رییس شورای شهر و مسئول حراست شهرداری رازقان به اتهام اختلاس خبر داد و اظهار کرد: با گزارش یکی از نهادهای امنیتی شهرستان زرندیه مبنی بر اختلاس ۳۵۰ تن سیمان متعلق به شهرداری رازقان، مسئول حراست شهرداری و رییس شورای شهر بازداشت شدند.وی ادامه داد: با ارجاع این پرونده به دادسرای زرندیه و صدور دستورهای قضایی لازم، به سرعت تحقیقات توسط دادیار مربوطه آغاز شد و با ارائه گزارشات تکمیلی این میزان به ۷۵۰ تن افزایش یافت که در این خصوص دستورات لازم توسط مقام قضایی صادر شد و متهمان با صدور قرار وثیقه و عدم تودیع آن، روانه زندان شدند.
رییس‎کل دادگستری استان مرکزی افزود: با ارائه وثیقه توسط متهمان و با عنایت به لزوم ادامه تحقیقات، قرار نظارت قضایی برای هر ۲ متهم به لحاظ ممنوعیت از اشتغال به فعالیت‌های مرتبط صادر و به نامبردگان ابلاغ شد و پرونده در حال حاضر در حال تکمیل تحقیقات است.موسوی با اشاره به عزم و اراده دستگاه قضایی و سیاست راهبردی آن در فساد ستیزی و مبارزه قاطع با فساد در تمامی ابعاد و عرصه‌ها، بر رعایت کامل قوانین و مقررات در سازمان ها و نهادها تأکید کرد و از برخورد محکم و بی‎اغماض دستگاه قضا با جرایم و تخلفات صورت‎گرفته در تمام ارگان‌ها به‎خصوص دستگاه‎های خدمات‎رسان خبر داد.وی بیان کرد: شایان ذکر است این پرونده در مرحله تحقیقات فنی و قضایی بوده و مراتب پس از صدور و تأیید حکم اطلاع‎رسانی خواهد شد و در این مرحله درباره مجرمیت یا بی گناهی متهمان امکان اظهار نظر وجود ندارد.

آزادسازی ۲۵ هکتار از اراضی روستای فرخ ‎آباد استان البرز
دادستان عمومی و انقلاب فردیس گفت: ۲۵ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته روستای فرخ آباد به ارزش ۵۷۵ میلیارد تومان آزادسازی شده است.حسین ناصرخاکی با اعلام اینکه ۲۵ هکتار از اراضی دارای تغییر کاربری غیرمجاز در حوزه قضایی فردیس آزادسازی شده است، بیان کرد: در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، در بخش مشکین‎دشت روستای فرخ آباد این شهرستان، اراضی موسوم به «باغ انگوری» مورد اعمال قانون قرار گرفت.دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس در ادامه افزود: در این اقدام ۴۵ مورد از قطعات در حال تغییر کاربری و یا دارای تغییر غیرمجاز کاربری از قبیل ساخت ویلا و بنا، محوطه سازی، دیوارکشی، استخر تفریحی، تفکیک و قطعه بندی به قصد تغییرکاربری، قلع و قمع و اعمال قانون شد.وی گفت: در مجموع مساحت ۲۵ هکتار از اراضی زراعی و باغ‎ها، به ارزش معادل ۵۷۵ میلیارد تومان اعاده به وضع سابق شد.
 
برگزاری امتحان دکتری در ۶هزار کلاس و سالن 
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح شرایط برگزاری آزمون مقطع دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۱ از تعیین پنج هزار و ۹۰۵ کلاس و سالن به عنوان محل برگزاری کنکور دکتری خبر داد. عبدالرسول پورعباس درباره شرایط و چگونگی برگزاری آزمون مقطع دکتری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزمون گفت: آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ صبح ۶ اسفند برگزار می‌شود و ۱۸۶ هزار و ۵۵۶ نفر در آزمون مقطع دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۱ ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۸۱ هزار نفر زن و حدود ۱۰۵ هزار نفر مرد هستند.

قدرت مانور زیادی درباره سفرهای حج و عمره نداریم
رییس سازمان حج و زیارت درباره تدابیر سازمان حج و زیارت برای رایزنی با عربستان جهت برگزاری مناسک حج، اظهار کرد: ما درباره سفرهای حج و عمره خیلی قدرت مانور نداریم زیرا تعداد زائران را عربستان بر مبنای تصمیمی که در سازمان کنفرانس اسلامی اخذ شده و به ازای هر یک‌هزار نفر، یک نفر پذیرش‌ می‌شود، تعیین می‌کند یعنی اگر جمعیت کشور 85 میلیون است 85 هزار نفر سهمیه تخصیص پیدا می‌کند.وی ادامه داد: اما شیوع کرونا شرایط را متفاوت کرده و ممکن است عربستان اعلام کند 20 یا 30 درصد جمعیت هر کشور را پذیرا خواهد بود، احتمال اینکه 20 تا 50 درصد جمعیت کشورها را بر اساس اعزام یک نفر به ازای یک‌هزار نفر، پذیرش کنند زیاد بوده، اما در عین حال ممکن است با وخیم‌تر شدن شرایط، سال آینده نیز از برگزاری مناسک حج محروم شویم.

رصد تراکنش‌های پی در پی حساب توسط پلیس فنا 
معاون اجتماعی پلیس گفت: پلیس فتا در صورتی که به برداشت‌های پی در پی حساب شهروندان شک کند، تراکنش حساب را به روز اداری موکول می‌کند.به‌گفته سرهنگ رامین پاشایی، زمان‌های تعطیل، بهترین زمان برای کلاهبرداری از سوی مجرمان سایبری است و تحقیقات نشان می‌دهد بیشترین جرایم در غروب پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها انجام می‌شود.وی افزود: با هماهنگی‌هایی که بین مراجع قضایی، بانک و پلیس فتا اتفاق افتاده، این دسترسی به ما داده شده که هر زمان از چندین شماره تلفن یا شماره حساب شکایات مختلفی به ما واصل شود، همکاران این برداشت حساب را مورد بررسی انجام دهند.

افزایش دمای نرمال در اسفند
رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ضمن بیان اینکه میزان بارندگی در بهمن ماه 2/55درصد کمتر از حد نرمال و دمای هوا یک درجه بیش از حد نرمال بوده است، از بارش های کمتر از حد نرمال و افزایش دمای نرمال در اسفندماه خبر داد.احد وظیفه گفت: ثبت رکورد یکی از خشک‌ترین و کم‌بارش‌ترین ماه‌های زمستان‌ در بهمن‌ماه اخیر به ثبت رسیده است.
 
اجرای طرح ویژه پلیس برای ترافیک و تأمین امنیت 
رییس پلیس پایتخت گفت: از ابتدای اسفند طرح های ویژه پلیس برای تأمین امنیت مراکز خرید و مراکز تجمعی، همچنین روان سازی و مدیریت ترافیک به اجرا درآمده که این طرح ها به مرور و با توجه به افزایش ترددها و حضور شهروندان با نفرات بیشتری اجرا می‌شود. سردار حسین رحیمی افزود: در این طرح‌ها ماموران پلیس نسبت به روان‌سازی و مدیریت ترافیک و هم تأمین امنیت شهروندان اقدام می‌کنند.

پیش‌بینی سبد معیشتی برای مددجویان در صورت حذف ارز ترجیحی
عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مستمری مددجویان کمیته امداد براساس تداوم ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است و در صورت حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی، سبد معیشتی به مددجویان و نیازمندان ارائه می‌شود.محمد رشیدی افزود: سال گذشته در حوزه مستمری مددجویان شاهد رشد 67درصدی بودیم.

پیر شدن یک سوم ایرانیان در 35 سال آینده
رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور گفت: پیش‌بینی‌ها بر اساس سناریوهای جمعیتی این است که جمعیت سالمندی در سال‌۱۴۳۵ از یک‌سوم جمعیت کشور عبور می‌کند و این‌یک زنگ هشدار است.حسام الدین علامه عنوان کرد: در همین رابطه باید به رصد ویژگی‌های جمعیتی در حال تغییر جامعه توجه داشت تا بتوان با برنامه‌ریزی، بهترین زیرساخت‌ها را برای مواجهه با تغییرات جمعیتی به وجود آورد.
 
سریال‌های روی آنتن نوروزی 1401
تلویزیون برای نوروز 1401 چهار سریال را برای شبکه های یک، دو، سه و پنج در نظر گرفته است که از این میان یکی از سریال ها فضای کمدی ندارد.در توضیح بیشتر باید بیان کرد که تنها سریال نوروزی امسال که ادامه فصل های پیشین آن است، زیر خاکی به کارگردانی جلیل سامان است. سریالی که در فضای گذشته روایت می شود و بار نوستالژیک هم دارد.جلیل سامان برخلاف گذشته در این سریال در بخش انتخاب بازیگران ساختار شکنی کرده است و از پژمان جمشیدی و ژاله صامتی به عنوان دو بازیگر اصلی خود استفاده کرده است که اتفاقا هر دو در نقش هایشان به خوبی ظاهر شدند.در این میان «خداداد» نیز مهمان دیگر خانه‌های مخاطبان خود در تعطیلات سال نو خواهد بود.علی غفاری بعد از کارگردانی سه فصل از سریال بچه مهندس، این بار با سریال نوروزی خداداد آنهم در سکوت خبری به تلویزیون آمده است.غفاری که از پس تجربه موفق بچه مهندس این روزها در حوالی تهران مشغول تصویربرداری سریال نوروزی شبکه دو است.ژانر داستانی خداداد کمدی است و مشکلات خانواده‌های ایرانی را از نظر مالی و با نگاهی نقادانه روایت می کند.همچنین باید گفت؛ شبکه سه تا این لحظه سریال قطعی نوروزی اش را اعلام رسمی نکرده است اما این احتمال می رود که از میان سریال هایی که در دست ساخت است یا حتی تولیدشان به پایان رسیده است، یکی را برای نوروز در نظر بگیرند. جناب عالی، ‌نجلا و چند سریال دیگر در دستور نوروزی این شبکه قرار دارند. سریال «دردسرهای شیرین» به کارگردانی سهیل موفق هم در ژانر کمدی اجتماعی این روزها در ساختمان موزه بانک ملی تصویربرداری می شود.  
 
خدمات رایگان بیمه سلامت در مناطق کم برخوردار
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۱۰۰ درصد خدمات برای افراد فاقد بیمه در مناطق کم برخوردار و آسیب پذیر رایگان است.
محمد مهدی ناصحی در خصوص مکانیزم تعریف شده برای شناسایی افراد فاقد بیمه ساکن در مناطق آسیب دیده و کم برخوردار، گفت: بیمه سلامت به عنوان بیمه اصلی و درمانی کشور طبق قانون، هر ایرانی نیازمند بیمه را تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار می‌دهد، هم اکنون در صندوق روستایی و پوشش همگانی نزدیک به ۳۳ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند؛ ضمن اینکه طرح بیمه نمودن افراد نیازمند در مناطق کم برخوردار به تعداد ۲۰۲۰ منطقه در کل کشور در حال اجرا است. وی با بیان اینکه افراد در مناطق کم برخوردار با حداقل اطلاعات تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند، افزود: جمعا ۲۴ میلیون نفر در مناطق کم برخوردار زندگی می‌کنند که البته بسیاری از این افراد بیمه دارند؛ اما ممکن است برخی افراد از اطلاعات لازم برای استفاده از بیمه رایگان برخوردار نباشند، بنابراین شرایط برای استفاده از خدمات بیمه‌ای برای افراد ساکن در مناطق آسیب دیده فراهم است. ناصحی گفت: با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت بهداشتی فرصتی فراهم شده تا پزشکان نشان دار در مناطق کم برخوردار به افراد خدمات ارائه دهند.
وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به بررسی‌های انجام شده و اقدامات صورت گرفته نزدیک به سه میلیون نفر در مناطق کم برخوردار بیمه ندارند، لذا این فرصت به صورت فعال فراهم شده تا افراد بتوانند با مراجه به دفاتر پیشخوان یا به شکل غیر حضوری از بیمه استفاده کنند؛ بدون شک تلاش می‌کنیم با کمترین هزینه از جیب مردم امکانات در اختیار افراد قرار گیرد. ۱۰۰ درصد خدمات در حال حاضر رایگان است؛ اما ممکن است پس از اتمام دوران شیوع کرونا ارزیابی وسع انجام شود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال