امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
افزایش قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر کاهش هفتگی ذخایر نفت آمریکا صعود کرد اما رشد قیمتها در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس محدود بود. بهای  معاملات نفت برنت ۱۷ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۸۹ دلار و۳۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه ۱۰ سنت کاهش داشت.بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۸ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته پنج سنت کاهش داشت.

عقب نشینی 26 واحدی شاخص بورس
بازار سرمایه برخلاف روزهای گذشته دیروز روندی نوسانی داشت به طوری که شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات تا یک میلیون و ۲۹۹ هزار واحد کاهش یافت اما در ادامه معاملات کمی روندی صعودی به خود گرفت با این حال نتوانست سبزپوش باقی بماند.بر این اساس شاخص کل بورس دیروز با ۲۶ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۰۱ واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن ۲۵۱ واحد کاهش یافت و رقم ۳۳۳ هزار و ۲۸ واحد را ثبت کرد.

افزایش نسبی قیمت اوراق تسه
قیمت اوراق مسکن نسبت به ۱۰ روز گذشته کمی افزایش داشته است، به طوریکه زوج های ساکن تهران برای اخذ وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن باید کمی بیش از ۵۶ میلیون تومان پرداخت کنند.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال جاری به ترتیب ۱۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان، ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت دارد. هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن تیرماه سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۱۷ هزار و ۷۰۰، مردادماه ۱۱۷ هزار و ۳۰۰ و شهریورماه نیز ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان  داد و ستد می‌شود.  همچنین هرکدام از اوراق مهر و آبان و آذرماه۱۱۷ هزار و ۳۰۰، ۱۱۷ هزار و ۹۰۰ و ۱۱۸ هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارد. قیمت اوراق دی ماه سال جاری نیز ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که این گزارش بر اساس نرخ اوراق در دی ماه نوشته شده است.
مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛  لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با تخفیف در نظر گرفته شده تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ تومانی، ۲۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان می شود.همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن با تخفیف باید ۸۰ برگه به مبلغ ۹ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق ۳۲ میلیون و ۹۲۸هزار تومان می‌شود.زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ که البته طبق تصمیم جدید، زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۴۷ میلیون و ۴۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۹ میلیون و۴۰۸  هزار تومانی وام جعاله در مجموع باید ۵۶ میلیون و ۴۴۸هزار تومان پرداخت کنند.

یشنهاد ایران برای تسریع  پروژه «دروازه اکو»
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد اجرایی کردن پروژه ایجاد «دروازه اکو» (ECO GATE) بین کشورهای عضو اکو، به منظور بهره‌مندی کشورهای محصور در خشکی از تسهیلات و تخفیفات بندری تسریع شود. وی در سخنرانی مجازی خود در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو، با تاکید بر اجرایی کردن پروژه ایجاد دروازه مشترک اکو (ECO GATE) بین کشورهای عضو، اظهار کرد: تشکیل کمیته‌ای ازنمایندگان دولت، شرکت‌های کشتیرانی فعال و سازندگان کشتی به منظور افزایش خدمات کشتی‌های رو-رو در دریای خزر پیشنهاد می‌شود. قاسمی از راه اندازی مجدد قطار باری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) در 30 آذر 1400 و وجود ظرفیت ایجاد مسیر ترازیتی جدید در چارچوب این کریدور از چین به اروپا ابراز خرسندی کرد و گفت: مساعدت کشور ترکیه در تامین ناوگان این مسیر و ایجاد تسهیلات مرزی، تعرفه‌ای و گمرکی توسط سه کشور می‌تواند مفید باشد. قاسمی با پیشنهاد انجام اقدامات موثر توسط دبیرخانه اکو و کشور پاکستان در جذب سرمایه از بانک‌ها و نهادهای بین‌­المللی برای ساخت مسیر تفتان-کویته با خط استاندارد و خرید ناوگان مناسب برای سیر در این مسیر، تصریح کرد: رایزنی با نهادهای مالی و کشورها و شرکت‌های توانمند برای تامین مالی پروژه های مسیر کریدور قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران (KTAI) و برگزاری جلسات منظم بین ذینفعان این کریدور بزرگ و اقتصادی ضرورت دارد.
تاثیر حذف قیمت‌گذاری دستوری بر بورس
حمیدرضا فولادگر، مشاور وزیر اقتصاد و دارایی، به حذف قیمت‌گذاری و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری از جمله اصلاحات ساختاری بود که در دولت سیزدهم رخ داد و این امر می‌تواند با تاثیر مثبت بر روند معاملات بورس همراه باشد. وی افزود: اینکه روش تعیین دستوری قیمت تبدیل به روش ساختاری مانند عرضه کالا در بورس و تعیین قیمت از طریق این بازار شود کاملا درست است، اما این اقدام نیازمند برخی از مکمل‌ها یعنی پیش بینی‌ها است که دولت باید زیرساخت‌های آن را برای راحتی کار سرمایه گذاران فراهم کند. وی گفت: قرار بود که در بودجه سال ۱۴۰۱ برخی از احکام ارائه شود که در لایحه شاهد آنها نبودیم، اما در ١٠ بند مصوبه ستاد اقتصادی دولت به آنها اشاره شده است که در نهایت منجر به بخشنامه معاون اول رییس جمهوری و سخنان وزیر اقتصاد شد و به دنبال آن شاهد اثر مثبت این اتفاق بر روند معاملات بورس بودیم.

حضانت فرزند در شرایط اعتیاد پدر
اگر مادری بخواهد از پدر فرزندش، به دلیل اعتیاد، سلب حضانت کند، نخستین گام برای او آن است که به دادگاه خانواده صالح مراجعه کرده و دادخواستی به عنوان سلب حضانت به دلیل اعتیاد، علیه پدر تقدیم کند. البته می‌توان این دعوا را ضمن دعوای اصلی طلاق هم مطرح کرد.
از مهمترین آثار جدایی میان زوجینی که صاحب فرزند یا فرزندان هستند، بحث حضانت آنان است و اینکه با تمام شدن درگیری‌ها و صدور حکم طلاق و پرداخت مهریه و نفقه و همه این مسایل، تکلیف فرزندان ازدواجی که دیگر وجود ندارد، چه خواهد شد؟برای پاسخ به این پرسش که سرنوشت فرزندان طلاق چه خواهد شد، باید گفت مطابق ماده 1169 قانون مدنی، حضانت و نگهداری از طفل تا سن هفت سالگی بر عهده مادر خواهد بود و پس از آن  پدر حضانت فرزندان را تا سن بلوغ‎شان عهده‎دار می‌شود.یعنی برای فرزند دختر از 7 تا 9 سالگی و برای فرزند پسر از 7 تا 15 سالگی همه مسئولیت‌ها اعم از تامین خوراک، پوشاک، مسکن و تحصیلات بر عهده پدر خواهد بود و بعد از رسیدن کودکان به سن بلوغ، تصمیم با آنان است که بین پدر و مادر خود، یکی را برای زندگی کردن برگزینند.
حال این پرسش مطرح می‎شود که در صورتی که حضانت کودک با پدرش باشد، تحت چه شرایطی مادر می‌تواند فرزند خود را باز پس بگیرد؟برای پاسخ به این پرسش، ماده 1173 قانون مدنی چنین شرح می‌دهد که ‌هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل در‌ معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رییس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل‌ مقتضی بداند، اتخاذ کند.اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار؛ اشتهار به فساد اخلاق و فحشا؛ ابتلا به بیماری‎های روانی با تشخیص پزشکی قانونی؛ سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری و قاچاق و تکرار ضرب‎وجرح خارج از حد متعارف، از مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است.
بنابراین در صورت احراز هر یک از این شرایط از سوی پدر یا مادر، حضانت قابل سلب شدن و بازپس‌گیری است؛ زیرا در صورتی که بیم عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین برود، ماندن کودک در کنار او از لحاظ اخلاقی و جسمی به ضررش خواهد بود و آسیب‌های فراوانی در تربیت او خواهد گذاشت.در این ماده چندین شرط تمثیلی برای سلب حضانت ذکر شده که یکی از آنان اعتیاد زیان‎آور به الکل، مواد مخدر و قمار است.بنابراین مطابق این بند، اگر پدر اعتیاد زیان‎آور به هر یک از مواد مخدر، مشروبات الکلی یا قمار داشته باشد که در شرایطی ممکن است منجر به جرایم کیفری شود، مادر می‌تواند تقاضای سلب حضانت کند و فرزندانش را پیش خود بازگرداند. اما چرا زیان‌آور؟ دلیل ذکر این قید چیست؟مگر غیر از این است که اعتیاد صدمات فراوانی بر حیثیت و مصلحت خانواده و فرزندان وارد می‎کند و جدای از اینکه برای خود فرد مضر است، خسارات مالی و معنوی فراوانی را به خانواده تحمیل می‌کند؟

  دیدگاه قانونگذار
از دید قانونگذار، اعتیاد می‌تواند به دو دسته زیان‌آور و غیرمضر تقسیم شود. یعنی اعتیادهایی هم وجود دارد که اگر پدر خانواده به آن دچار باشد، همچنان می‌تواند حضانت فرزند را بر عهده بگیرد و اساسا صلاحیتش احرازشده باقی بماند.البته بر این مساله، انتقادات زیادی وارد شده و به عنوان مثال ما نباید یک فرد سیگاری را معتاد به دخانیات تلقی کنیم.باور حقوقدانان این است که اعتیاد نوعا و اساسا مضر است؛ اما آنچه امروزه در قانون ما وجود دارد و قضات هم بدان عمل می‌کنند، این است که در صورت مثبت شدن تست اعتیاد پدر، تشخیص این امر که اعتیاد وی برای تربیت فرزندش مضر است یا نیست، در هر پرونده با قاضی است.حال با تمام این تفاسیر، اگر مادری بخواهد از پدر فرزندش به دلیل اعتیاد، سلب حضانت کند، نخستین گام برای او آن است که به دادگاه خانواده صالح مراجعه کرده و دادخواستی به عنوان سلب حضانت به دلیل اعتیاد، علیه پدر تقدیم کند. البته می‌توان این دعوا را ضمن دعوای اصلی طلاق هم مطرح کرد.
قاضی در ابتدا باید بررسی کند که آیا ادعای مادر صحت دارد و فرد اساسا معتاد است یا خیر و اگر مشخص شد که معتاد است، گام بعدی آن است که احراز شود اعتیاد او برای حضانت و مراقبت از کودک مضر است یا خیر؟ یا پدر حتی با اعتیادی که دارد نیز بهترین گزینه برای نگهداری از فرزندش است.در نظر داشته باشید که اگر مادر بتواند حضانت فرزندش را پس‎ بگیرد، باز هم حق ملاقات طفل برای پدر محفوظ می‌ماند و کسی نمی‌تواند پدری را، حتی اگر معتاد باشد، از دیدن فرزندش محروم سازد.در طول اقامه دعوا و جلسه دادرسی تا صدور رای، اگر قاضی تشخیص دهد که ماندن طفل برای همین مدت هم در کنار پدر معتادش خطرناک است، به درخواست خواهان یا به تشخیص خود، دستور موقتی صادر می‌کند، مبنی بر اینکه کودک تا پایان جلسه دادرسی و صدور حکم، نزد فردی صالح و مطمئن و در محیطی امن سکونت گزیند. نکته بعدی این است که این مساله به صورت عکس هم صدق می‌کند، یعنی اگر حضانت طفلی با مادر بوده و مادر اعتیاد زیان‌آور داشته باشد، در صورت احراز دادگاه، طفل به پدر تحویل داده می‌شود. در موارد قلیلی ممکن است قاضی به فرد معتاد مهلتی برای گذراندن در کمپ و بهبودی بدهد تا بعدا دوباره بتواند حضانت فرزندش را بر عهده بگیرد.اگر حضانت فرزند به یکی از دلایل مذکور در ماده، مانند اعتیاد زیان‌آور، از پدرش سلب شود و مادر هم حضور نداشته یا اینکه حضور داشته باشد اما نخواهد فرزندش را به سرپرستی بگیرد و در میان اقوام و نزدیکان آنها نیز هیچ فردی یافت نشود، کودک به بهزیستی منتقل می‌شود.البته اعتیاد پدر در چنین مواردی باید خیلی خطرناک باشد تا کودک را از خانواده‌ای هرچند ناقص جدا کنند و تحویل بهزیستی دهند.
 
 تفاوت ولایت با حضانت
باید تاکید کرد که بحث حضانت با ولایت تفاوت دارد. حضانت می‌تواند به تشخیص دادگاه بر عهده یکی از والدین باشد و از دیگری سلب شود یا خود افراد این حضانت را نپذیرند. اما ولایت تحت هر شرایطی با پدر و جد پدری است و قابل سلب شدن نیست.حضانت بیشتر به معنای زیر یک سقف زندگی کردن، تربیت کردن و مراقبت کردن و نیز این است که والدین یا یکی از آنها، فرزند را به مدرسه بفرستند و مراقب باشند تا مریض نشود و خوب بزرگ شود و خوب زندگی کند.این موضوع در حالی است که ولایت ناظر به تامین هزینه‌های مالی کودک و همچنین دادن حقوق و اختیاراتی به پدر و در نبود او جد پدری است. مانند آن که اذن در ازدواج یا خروج از کشور برای فرزند دختر، همیشه با پدر است.  بنابراین حتی اگر پدری شایستگی و صلاحیت نداشته باشد یا حتی نخواهد ولایت فرزندش را بپذیرد، به هیچ حکمی نمی‌توان ولایت را از او گرفت و مثلا به مادر داد.
آشنایی با مفهوم اقاله
اقاله، عبارت از برهم زدن قراردادها و عقود لازم، با رضایت دو طرف معامله است. برهم خوردن قرارداد و از بین رفتن اثر آن نسبت به آینده، از جمله آثار اقاله محسوب می شود. اهلیت داشتن طرفین قرارداد و اعلام اراده خود مبنی بر فسخ، از جمله شرایط اقاله است. در عقودی مانند عقد وقف، نکاح و ضمان، اقاله راه ندارد.
انعقاد قراردادها و عقود، از جمله راه هایی است که افراد، با استفاده از آنها و با میل و توافق شخصی خود، نسبت به انجام امری یا خرید و فروش چیزی، متعهد می شوند. با توجه به اینکه نفس عقود، الزام آور است، طرفین قرارداد باید به عقد واقع شده پایبند باشند و نمی توانند هر زمان که بخواهند، نسبت به برهم زدن آن اقدام کنند؛ مگر در مواردی که قانونگذار، پیش بینی کرده یا به موجب قرارداد، این حق به آنها داده شده باشد.
از جمله راه هایی که قانونگذار برای برهم زدن معاملات و عقود لازم در نظر گرفته، اقاله است. اقاله یک قرارداد، دارای آثار و شرایط مخصوص به خود بوده و اینگونه نیست که طرفین عقد، هر زمان که بخواهند قادر به اعمال آن باشند. با توجه به اینکه اعمال اقاله، در خصوص تمام عقود، جایز نیست، لازم است تا قواعد آن از منظر قانون مدنی مورد بررسی قرار گیرد.برای اینکه بتوانیم توضیح دهیم، معنی اقاله چیست و چه آثاری دارد، ابتدا باید به بررسی مفهوم عقد، از منظر قانون مدنی بپردازیم. ماده 183 قانون مدنی در تعریف عقد، مقرر می کند «عقد، عبارت است از اینکه یک یا چند نفر، در مقابل یک یا چند نفر دیگر، تعهد بر امری کنند و مورد قبول آنها باشد.» بر اساس این ماده در انعقاد عقود، توافق طرفین، در تعهد به یک امر، رکنی مهم و اساسی بوده و شرط صحت قراردادهاست.
عقود، به دو دسته جایز و لازم قابل تقسیم هستند؛ عقود لازم، عقودی هستند که جز در صورت موارد قانونی، قابل برهم زدن نیستند و عقود جایز، عقودی هستند که با فوت، جنون و سفه طرفین منفسخ شده و همچنین طرفین، هر زمان که بخواهند می توانند نسبت به فسخ آن اقدام کنند.
با توجه به اینکه طرفین با رضایت خود اقدام به انعقاد قرارداد می کنند و از آنجایی که عقود، الزام آور و محترم هستند، این گونه نیست که طرفین قرارداد بتوانند هر زمان که تمایل دارند، نسبت به برهم زدن عقد لازم واقع شده اقدام کنند؛ مگر اینکه عقد جایز باشد. در همین راستا، قانونگذار، برای برهم زدن عقود لازم، شرایط خاصی را در نظر گرفته است که بدون وجود این شرایط و موارد، برهم زدن قرار داد منعقدشده امکان پذیر نخواهد بود.همانگونه که گفتیم، قانونگذار در قانون مدنی، موارد انحلال قراردادها را پیش بینی کرده است. بنابراین چنانچه پس از وقوع عقد لازم، یکی از طرفین قرارداد به هر علتی، تمایل به برهم زدن قرارداد داشته باشد، صرفا در صورت داشتن شرایط و موارد انحلال، قادر به انجام این امر، خواهد بود. موارد انحلال قراردادهای لازم، عبارت از اقاله یا تفاسخ، فسخ و انفساخ است.
اقاله یا تفاسخ، یکی از راه های برهم زدن عقود و قراردادهای لازم بوده و به معنای رضایت دو طرف، برای برهم زدن عقد واقع شده است. در اقاله، هر دو طرف قرارداد، با رضایت، اراده خود را بر برهم زدن عقد اعلام کرده و چنانچه ثمن و مبیعی نیز رد و بدل شده باشد، بازگردانده خواهد شد.از دیگر راه های برهم زدن قرارداد، فسخ بوده که برخلاف اقاله، نیاز به تراضی و رضایت دو طرف، جهت انجام آن نیست. در فسخ، یکی از طرفین قرارداد به واسطه حقی که به موجب شرط ضمن عقد یا داشتن یکی از خیارات قانونی نظیر خیار غبن فاحش، خیار تاخیر ثمن، خیار تبعض صفقه و خیار حیوان دارد، اقدام به برهم زدن یکجانبه معامله می کند. خیار به معنای اختیاری است که قانونگذار برای برهم زدن معامله پیش بینی کرده و در صورتی قابل اعمال است که شرایط اعمال آن، وجود داشته باشد.
از دیگر راه های برهم زدن عقود و قراردادهای منعقد شده، انفساخ است. در انفساخ، برهم خوردن قرارداد منعقد شده، به واسطه اعمال اراده یکجانبه یا دوجانبه طرفین قرارداد نیست؛ بلکه یک عامل خارج از اراده طرفین، یعنی یک عامل قهری نظیر جنون یکی از طرفین قرارداد، سبب برهم خوردن معامله و انحلال آن می شود.بنابراین با توجه به ذکر موارد انحلال قرارداد، در تعریف اقاله می توان گفت که اقاله، نهادی حقوقی برای برهم زدن قرارداد منعقد شده، با رضایت و تراضی دو طرف معامله است و پس از اعمال آن، عقد واقع شده، برهم خورده و اثر خود را نسبت به آینده، از دست خواهد داد. 

  شرایط اقاله 
شرایط اقاله شامل موارد ذیل است:
تراضی هر دو طرف قرارداد برای اقاله: اولین شرط از شرایط اعمال اقاله، تراضی یعنی توافق کردن هر دو طرف عقد، برای انجام اقاله است و بدین منظور، هر دو طرف، باید، اراده خود را اعلام کنند.
رضایت کامل بر انجام این امر و مکره نبودن در اقاله: از جمله شرایط اقاله، این است که هیچ یک از دو طرف، با فشار و اکراه، رضایت خود را بر اقاله اعلام نکرده باشد؛ چراکه در این صورت، اقاله صحیح نخواهد بود.اهلیت داشتن برای انجام اقاله: اهلیت در قانون به معنای داشتن عقل، بلوغ و اختیار است. چنانچه یکی از طرفین قرارداد، در هنگام انعقاد عقد، اهلیت داشته، اما در زمان اقاله، اهلیت خود را از دست داده باشد، برای مثال، مجنون شده و قدرت تعقل منطقی خود را از دست داده باشد، اقاله صحیح نخواهد بود.

 آثار اقاله
از دست رفتن اثر عقد: اولین و مهمترین اثر اقاله، از دست رفتن اثر عقد، از زمان برهم خوردن آن، نسبت به آینده است و اعمال آن، نسبت به گذشته و قبل از تاریخ انجام اقاله اثری نخواهد داشت. یعنی اگر شخصی نیمی از تعهد خود برای نقاشی خانه را انجام داده باشد، بابت کار خود، مستحق مزد بوده و این گونه نیست که اقاله، اثر قرارداد را نسبت به گذشته، از بین ببرد و فقط از زمان اقاله، دیگر ملزم به ایفای تعهد خود نیست. برهم خوردن عقد: یکی دیگر از آثار اقاله، این است که به واسطه اعمال آن، عقد واقع شده، به هم خواهد خورد و دیگر، طرفین قرارداد ملزم به انجام تعهد خود نیستد. بر این اساس، چنانچه ثمن و مبیعی بین طرفین رد و بدل شده باشد، آنها باید، اقدام به بازگرداندن آن، به یکدیگر کنند.نکته قابل توجه این که، انحلال قرارداد به واسطه اقاله، با بطلان و تعلیق آن تفاوت دارد. در بطلان قرارداد، برخلاف اقاله، اثر ازبین رفتن عقد، نسبت به گذشته نیز هست و در تعلیق، قرارداد، اصلا از بین نخواهد رفت، بلکه صرفا به دلیل وجود مانعی، اجرای آن متوقف شده و بعد از ازبین رفتن مانع، باید اجرای آن ازسر گرفته شود.

 کدام قراردادها را نمی توان اقاله کرد؟
مستثنیات اقاله عبارت از عقد وقف، عقد نکاح و عقد ضمانت است.وقف، عبارت است از اینکه شخصی، اصل و عین مال خود را نگه دارد و استفاده از منافع آن را برای اشخاص محصور و معین یا نامحصور و نامعینی قرار دهد. با توجه به مواد قانون مدنی، طرفین عقد وقف، امکان برهم زدن آن را با تراضی یا همان اقاله نخواهند داشت.عقد نکاح دائم یا موقت، عقدی است که طرفین به موجب آن به زوجیت یکدیگر در می آیند. برهم خوردن عقد ازدواج موقت و دائم، شیوه های مخصوص خود را دارد و جز با اعمال این شیوه ها، قابل انحلال نیست. عقد دائم، با طلاق یا وجود موارد فسخ و عقد موقت، با بذل مدت و انقضای مدت منحل می شود.ضمانت در حقوق، به معنای عقدی است که به موجب آن، در پرد
اخت دیون یا انجام تعهدی، ذمه کسی به دیگری منتقل شود؛ به اصطلاح، بعد از ضمانت، دیگر، شخص اولی که از او ضمانت می شود، مدیون نخواهد بود. با این توضیح و از آنجا که ما نمی توانیم بدون رضایت شخصی، مجددا او را مدیون کنیم، اقاله، در عقد ضمانت پذیرفته نیست. یعنی، ضامن و طلبکار نمی توانند با تراضی، عقد ضمانت را بر هم زده و مجددا شخصی که از او، ضمانت شده است را متعهد و مدیون کنند.شایان ذکر است که ضمانت در سیستم بانکی، به صورت نقل ضمه به ضمه نیست و با وجود ضمانت، شخصی که از او ضمانت شده است، همچنان مدیون محسوب می شود. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال