امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

رمزریال، به‌زودی در دسترس مردم قرار می‌گیرد
مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد ابزار نوینی به نام «رمزریال» در کنار مابقی ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک و غیره به‌زودی رونمایی می‌شود. به گفته مصطفی قمری‌وفا، رمزریال؛ شکل دیگری از اسکناس است با این تفاوت که به صورت کاملاً دیجیتال در اختیار مردم قرار می‌گیرد.  ویژگی‌های این ابزار جدید پولی، سرعت بالاتر در انجام پرداخت از سوی مشتری و امنیت بالاتر و فراهم شدن فضایی نوین برای توسعه تجارت الکترونیک است.  در رمزریال؛ اصل و ذات پول به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست تراکنشی هم که به واسطه رمزریال انجام می‌شود، کسبه بلافاصله می‌توانند وجوهاتش را دریافت کنند و پرداخت نیز برای مردم به صورت آنی انجام می‌شود.

اولتیماتوم شاپرک به دارندگان کارتخوان
درحالیکه دارندگان کارتخوان تا پایان بهمن ماه برای ثبت دستگاه‌های کارتخوان خود در سامانه مالیاتی فرصت دارند، مدیرعامل شرکت شاپرک بر لزوم ثبت نام کامل پذیرندگان در سامانه مالیاتی تاکید کرد و گفت: سازمان مالیاتی پس از مراجعه افراد و تعیین تکلیف وضعیت پذیرندگی‌شان، دستگاه‌ها یا درگاه‌هایی که از سوی مالکان آنها به کد مالیاتی متصل نشده‌اند را به شرکت شاپرک جهت غیرفعال‌سازی معرفی می‌کند. با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.

پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصد طرح‌ها زیر ۲۰ درصد!
جدیدترین آمار وزارت صمت نشان می‌دهد که تا پایان آبان امسال بیش از ۸۶ درصد کل طرح‌های در دست اجرا کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فقط ۲.۵ درصد آن‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.بر اساس این آمار از بین ۵۲ هزار و ۳۲۶ طرح در دست اجرا تا پایان آبان امسال، حدود ۴۵ هزار و ۸۳ طرح معادل ۸۶ درصد کل طرح‌ها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۵۹۰۶ طرح معادل ۱۱.۳ درصد بین ۲۰ تا ۸۰ درصد و ۳۷۸۰ طرح معادل ۲.۵ درصد کل طرح‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.اخیرا مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مسائل مربوط به تحریم و تامین نقدینگی را در بالا بودن تعداد طرح‌های با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد موثر دانسته و گفته بود که برخی هم اهلیت نداشتند و فقط می خواستند زمین را نگه دارند تا گران شود که در این زمینه سختگیری‌ها و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.همچنین بیشترین طرح‌های در دست اجرا، طرح‌هایی با اشتغال ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن است که ۳۲ هزار و ۷۱۵ طرح معادل بیشتر از نیمی از کل طرح‌ها را شامل می‌شود. ۱۴ هزار و ۷۲۶ طرح در دست اجرا نیز کمتر از ۱۰ نفر کارکن دارند و تعداد طرح‌های با ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کار کن و بیش از ۱۰۰ نفر کارکن نیز به ترتیب ۲۹۷۵ طرح و ۱۹۱۰ طرح بوده است.

تصمیم‌گیری درباره ارز ترجیحی در هفته جاری
سیدمحسن دهنوی،  عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در مورد ارز ترجیحی تصمیم‌گیری می‌کند، البته تصمیم برای حذف هنوز قطعی نیست.وی درباره آخرین وضعیت حذف ارز دولتی، گفت: اصل این کار مورد توافق مجلس و دولت است و من معتقدم این ارز باید حذف شود، اما باید راهکارهای جبران و جایگزین مطمئن برای مردم پیدا شود، لذا به دنبال یافتن مسیرهای مختلفی هستیم و سناریوهای متعددی با دولت در حال بررسی است.نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: هفته جاری در مورد این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود تا مدل جبرانی و جایگزینی که برای مردم در نظر گرفته می‌شود در صورت حذف ارز ترجیحی چیست، البته تصمیم برای حذف هنوز قطعی نیست، اما در لایحه دولت این موضوع آمده است، اما باید تاکید کنم تصمیم کمیسیون تلفیق به برنامه جایگزین دولت در این خصوص ارتباط دارد.دهنوی تصریح کرد: ما باید اطمینان خاطر داشته باشیم که قیمت کالاهای اساسی با قیمتی که در سالجاری به مردم ارائه می‌شود، تفاوت زیادی نداشته باشد و اگر تدابیر پیش‌بینی شده دقیق و کامل نباشد، تبعات اجتماعی و اقتصادی آن نگران‌کننده خواهد بود. وی افزود: اصلی‌ترین بحث در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها این است که ما به نحوی در کشور برنامه‌ریزی کنیم که برای همه شرایط آمادگی داشته باشیم، یعنی فرض را بر باقی ماندن ساختار تحریم قرار دهیم و آماده شرایط سخت باشیم.

واریز سود سهام عدالت تا پایان سال
محمد خزاعی کوه‌پر، دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری امور سهام عدالت خبر داد و گفت: این کارگروه تلاش می‌کند سود سهام عدالت مربوط به سال گذشته را تا پایان سال به حساب ذینفعان سهام عدالت واریز کند. پرداخت سود سهام عدالت مربوط به عملکردسال 99 باید از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول شود و تا پایان سال جاری به حساب سهامداران عدالت واریز شود.برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته ابتدایی بهمن ماه به ترتیب با افت 242 هزار تومانی، 291 هزار تومانی، 314 هزار تومانی و 591 هزار تومانی نسبت به هفته چهارم دی ماه مواجه شده‌اند.

وزیر اقتصاد از اختصاص اولین خط اعتباری روسیه برای یک پروژه درایران خبر داد
نشانه های اقتصادی از تقویت روابط تهران- مسکو
خط اعتباری ۵ میلیاردی و توافق برای افزایش آن تا ۱۰ میلیارد دلار از توافقات سفر اخیر رییس جمهوری کشورمان به روسیه بود. در این راستا روز گذشته وزیر اقتصاد از اختصاص اولین خط اعتباری روسیه برای توسعه نیروگاه سیریک خبر داد و گفت: این کشور سه روز پیش رسما این موضوع را اجرا کرد.
سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه گفت: اولین ثمره گسترش تعاملات با روسیه رخ داد و آنها در نامه رسمی به وزارت اقتصاد اعلام کردند که اولین بخش از خط اعتباری برای احداث نیروگاه سیریک تخصیص داده شده است.وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش نرخ تورم  گفت: تاکنون توانسته‌ایم بخشی از این تورم پرشتاب را مهار کنیم، اما همچنان تا میزان مطلوب فاصله زیاد است و ما نیاز به مهلت داریم. تورم ماهانه در شهریورماه و مهرماه 3.8 و 3.3 درصد بوده است، اما پس از اقدامات دولت سیزدهم در سه ماه آبان، آذر و دی جمعا به 1.3 درصد رسید.خاندوزی گفت: این کاهش تورم به معنای این نیست که قیمت‌ها افزایش نیافته بلکه از سرعت افزایش قیمت‌ها کاسته شده است. وضعیت مناسب نیست ولی شاخص‌ها رو به بهبود است و انشاالله طبق اصلاحات انجام شده در سال آینده تورم تا حد قابل قبولی کاهش پیدا می‌کند و در نهایت سال 1402 به میزان مطلوب و ایده‌آل می رسد.

   افزایش 40درصدی صادرات نفت 
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از اظهارات خود به افزایش صادرات نفت اشاره کرد و  گفت: دومین اقدام دولت سیزدهم برای بهبود اوضاع اقتصادی، افزایش صادرات نفت و میعانات گازی کشور بود. توجه داشته باشید که افزایش 40 درصد رقم صادرات نفت ایران در شرایطی رقم خورد که هیچ توافقی با آمریکا صورت نگرفته است.با افزایش فروش نفت پیش بینی می شود درآمدهای نفتی کشور 2.5 برابر شود. این مساله  کسری بودجه را کاهش و منجر به افزایش رشد  اقتصادی خواهد شد. 

   اعطای تسهیلات به خوش‌حساب‌ها بدون ضامن
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از صحبت های خود به اقدامات اخیر دولت برای افزایش دسترسی مردم به اخذ تسهیلات خرد اشاره کرد و  گفت: یکی از مشکلات جدی اقتصادی کشور، دسترسی دشوار مردم به تسهیلات بانکی بود. درحالیکه ابربدهکاران بانکی از بازپرداخت وام‌های کلان امتناع میکردند، مردم عادی پس از مواجهه با گرفتاری‌های زاید بروکراتیک در سیستم بانکی از دریافت وام پشیمان می‌شدند. وی اظهار داشت: برای حل این مشکل دولت سیزدهم تصمیم گرفت که شرایط اعطای وام را آسان کند و بدین صورت افراد خوش‌حساب در صورت داشتن رتبه اعتباری مطلوب، بدون ضامن می‌توانند از بانک‌هایی که حقوق‌شان را دریافت می‌کنند، وام‌های خرد دریافت کنند و این سومین اقدام جدی دولت برای بهبود معیشت مردم بوده است. خاندوزی عنوان کرد: همچنین توسعه منابع بانک‌های قرض‌الحسنه و افزایش تسهیلات این بانک‌ها از اوایل فروردین ماه سال آینده انجام خواهد شد. بر این اساس و طبق اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها رتبه اعتباری افراد را به آ، بی و سی تقسیم می‌کنند. اشخاصی که یکی از این رتبه‌ها را داشته باشند امکان دریافت وام را دارند. براساس اطلاعات منتشر شده، شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران دولتی برای دریافت وام 50 میلیون تومانی تنها باید نامه کسر از حقوق ارائه دهند. ضمنا برای این مبلغ وام احراز توانایی بازپرداخت تسهیلات ضروری است. اما برای وام 100 میلیون تومانی این گروه‌ها باید یک نامه کسر از حقوق به علاوه سفته یا چک هم به بانک ارائه دهند.تاکنون بانک‌های سپه، ملی، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات ایران، توسعه تعاون، پست بانک ایران، مهر ایران، تجارت، صادرات، ملت و رفاه آمادگی خود را برای پرداخت وام بدون ضامن اعلام کرده‌اند.

   صدور مجوز کسب‌وکارها به صورت برخط 
وزیر اقتصاد گفت: یکی از موانع بزرگ پیش روی کار تولیدی، طولانی بودن دوره مجوزدهی برای کسب‌وکار‌ها، وقوع فساد و وجود امضاهای طلایی بود که موردشکایت مردم بوده و عملا تولیدکننده‌ها را از انجام کار تولیدی پشیمان می‌کرد.وی اظهار داشت: به عنوان چهارمین اقدام دولت، ما تیمی را در وزارت اقتصاد تشکیل دادیم که به صورت ویژه روی این موضوع تمرکز کند و انشاالله از فروردین ماه سال آینده صدور مجوزها به صورت برخط و در عرض چند روز انجام می‌شود.خاندوزی تاکید کرد: در رویکرد اقتصاد مردمی، تکیه دولت بر اعتماد به مردم و نظارت پسینی است، یعنی ابتدا اجازه دهیم در اولین فرصت مردم کسب و کارهای خود را شروع کنند و سد راه آنها نشویم.

   کاهش مالیات صنایع در لایحه بودجه و شناسایی فراریان مالیاتی 
وزیر اقتصاد گفت: پنجمین اقدام دولت، برقراری عدالت مالیاتی بوده است. هم‌اکنون بار اصلی مالیات بر دوش صنایع مولد و حقوق‌بگیرهای دولت است که بیشترین شفافیت را دارند، اما بسیاری از سوداگران که درآمدهای کلانی را از کار غیرمولد و تخریبگر اقتصاد به دست می‌آورند اصلا مالیات نمی‌دهند.وی اظهار داشت: در این راستا ما دو موضوع را پیگیری کردیم. اولا مالیات صنایع تولیدی را در لایجه بودجه 1401 به میزان 5 درصد کاهش دادیم. ثانیا با شناسایی فراریان مالیاتی درآمد مالیاتی دولت را افزایش دادیم. خاندوزی گفت: در 5 ماه گذشته چند هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی شدند که 100 درصد فرار مالیاتی داشتند، یعنی اصلا مالیات نمی‌دادند. برنامه ما سبک کردن بار مالیات از بخش‌های شفاف اقتصاد و اخذ مالیات از پردرآمدهاست که در لایحه بودجه نمایش داده شده است. وزیر اقتصاد گفت: اجرای قاطعانه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همکاری و تعامل با مجلس برای تصویب سریعتر مالیات بر سوداگری از جمله اقدامات دیگر دولت است.
 
«حمایت» آخرین وضعیت ابتلا به اومیکرون در کشور را بررسی کرد
50 شهر در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی
افزایش آمارهای ابتلای روزانه به بیماری کووید19 در کشور، بالا رفتن تعداد شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی در نقشه کرونایی و ... هشداری است که این روزها همه ما از آن آگاه هستیم، اینکه باید بیش از گذشته رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم.
 بازگشت 7شهر به شرایط بحرانی کرونا
روند صعودی چشمگیر و البته پرشتاب ابتلا به اومیکرون در روزهای اخیر سرانجام موجب شد تا دوباره تعداد قابل توجهی از شهرها در شرایط بحرانی کرونایی قرار گیرند. آنگونه که جدیدترین اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد، 50 شهر در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار گرفته‌اند. به عبارتی باید عنوان کرد که کاشان در استان اصفهان، فردوس در خراسان جنوبی، قم  در قم، ابرکوه، اردکان، خاتم و مهریز  در استان یزد در نقشه کرونایی کشور قرمز رنگ شده‌اند و 43 شهر دیگر از جمله تهران، پاکدشت، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک، ملارد و ورامین در استان تهران رنگ نارنجی را به خود گرفته‌اند. آنچه حکایت از این دارد که سویه جدید کرونا خیز بلندی برای مبتلا کردن مردم کشورمان برداشته است، تجربه‌ای که البته این روزها ساکنان بسیاری از کشورهای جهان دارند و موج ابتلا به سویه اومیکرون در بسیاری از مناطق دنیا مدتی است که آغاز شده است.به این ترتیب و با توجه به آغاز موج ششم بیماری کووید19 در کشور پیش‌بینی‌ها بیانگر این بوده که در روزهای آینده باید در انتظار افزایش روند تغییر رنگ نقشه کرونایی کشور، از رنگ‌های آبی و زرد، به نارنجی و قرمز باشیم. شرایطی که برخی‌ها از آن به عنوان طغیان دوباره کرونا یاد می‌کنند. البته باید عنوان کرد که طبق تصمیمات اخذ شده از سوی ستاد ملی کرونا، اگر چه سویه جدید کرونا در میزان ابتلا، فوت و بستری مبتلایان خود تا حدی متفاوت با دیگر سویه‌ها است، اما هنوز هیچ تغییری در معیارهای رنگ‌بندی کرونا صورت نگرفته و همچنان مقیاس رنگ‌بندی صرفا با توجه به روند و میزان بستری‌ها  است.

 شناسایی بیش از 16هزار مبتلا
این در حالی بوده که به طور تقریبی می‌توان بیان کرد؛ در روزهای اخیر به طور متوسط هر روز حدود دو هزار نفر به تعداد مبتلایان روانه بیماری کووید19 در کشور اضافه شده است و درباره آخرین آمار مبتلایان نیز با استناد به اطلاعات وزارت بهداشت و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی باید بیان کرد که در بازه زمانی 24 ساعته اخیر ۱۶ هزار و ۷۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که ۹۹۴ نفر از آنها بستری شدند. به این‌ ترتیب تعداد بستری شدگان نیز نسبت به روزهای اخیر با روند صعودی همراه بوده است. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۴۵۲ نفر رسید. البته خوشبختانه هنوز این روند صعودی شامل حال آمارهای مربوط به تعداد جان‎باختگان ناشی از بیماری کووید19 نشده است و امید می‌رود با توجه به میزان بیماری‌زایی سویه جدید آفریقایی که تعداد فوتی‌ها در آن بالا نیست، شاهد وقوع این روند در کشورمان نباشیم، این در حالی بوده که البته باید در این خصوص نیز به دو نکته مهم توجه داشت، اینکه بعد از حدود 10 روز از افزایش آمارهای روزانه مبتلایان می‌توان انتظار بالا رفتن تعداد فوت شدگان را داشت، ضمن اینکه تجربه نشان داده است کرونا چندان قابل پیش‌بینی نیست.

 پیش‌بینی افزایش مبتلایان در روزهای آینده
ضمن اینکه باید گفت؛ طبق اظهارات متولیان بهداشت و درمان در کشور افزایش تعداد مبتلایان نشان می‌دهد، هفته‌های آینده تعداد بیماران بسیار چشم‌گیر خواهد شد. شرایطی که به هر یک از ما گوشزد می‌کند باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر از گذشته جدی بگیریم تا دچار این بیماری نشویم.

 آخرین وضعیت محدودیت‌های کرونایی
در این میان اما اینکه آیا این تغییر رنگ و صحبت به میان آمدن از احتمال بازگشت برخی محدودیت‌های کرونایی آیا جدا از اعمال برخی محدودیت‌ها در جاده‌های بین شهری، روی نحوه فعالیت مشاغل اثرگذار خواهد بود، سئوالی است که در پاسخ به آن باید عنوان کرد که طبق آخرین اصلاحیه مربوط به طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌های متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید19 در شهرهای کشور، مصوبه پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا باید عنوان کردد که در حال حاضر مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت در تمام شهرستان‌ها حتی در شرایط قرمز هستند، علاوه بر این درباره مشاغل گروه دو نیز باید گفت که این دسته از صنوف هم اجازه فعالیت در شهرهای نارنجی را دارند، مشاغل گروه سه مجاز به فعالیت در شهرهای زرد بوده  و مشاغل گروه چهار نیز تنها در شهرهای آبی می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

 آمادگی بیمارستان‌ها برای پذیرش و بستری بیماران
به هر حال در شرایط پیش آمده دوباره بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور خود را برای پذیرش و بستری بیماران آماده کرده‌اند. این در حالی بوده که رضا گل‌پیرا، رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز نیز در این باره بیان کرده است که در هفته آخر دی ماه و اول بهمن سیر بیماران سرپایی مشکوک، محتمل و قطعی سیر صعودی داشته اما هنوز تغییر چشمگیری در تعداد موارد بستری‌ها رخ نداده است. با این وجود با توجه به سیر صعودی تعداد موارد مبتلا به سویه اومیکرون در جهان وی تاکید کرده که لازم است دانشگاه‌ها نظارت دقیق‌تری نسبت به پذیرش بیماران سرپایی، مدیریت تخت‌های بستری و ثبت داده‌ها در بیمارستان‌های تابعه انجام دهند. این درحالی بوده که طبق مدل‌های دنیا، غالبا این سویه نباید میزان بستری‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، اما چون واکسیناسیون در تعدادی از جمعیت کشور کامل نبوده یا رعایت شیوه نامه‌ها و استفاده از ماسک کاهش یافته است، احتمال افزایش میزان بستری‌ها وجود دارد.

 تداوم روند منفی بستری در برخی استان‌ها 
البته خوشبختانه هنوز در بسیاری از استان‌ها رشد میزان موارد بستری منفی است، براین اساس به نظر می‌رسد مسئولان بهداشت و درمان کشور زمان مناسبی برای برنامه‌ریزی و آمادگی زیرساخت، افزایش ظرفیت تخت‌ها و مدیریت منابع جهت مقابله با پیک ششم در اختیار دارند، موضوعی که گل‌پیرا نیز به آن اشاره کرده است.

 توصیه وزیر بهداشت به رعایت دقیق پروتکل‎ها
براین اساس و با توجه به شرایط پیش‌آمده، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت نیز درباره شیوع ابتلا به کرونا با تایید اینکه وارد پیک ششم شده ایم و توصیه اکید کرده است که همه افراد به استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن به ویژه دوز سوم توجه ویژه داشته باشند. برای اساس به نظر می‌رسد متاسفانه در روزهای آینده ممکن است با افزایش تعداد مبتلایان روزانه، بستری‌شدگان ناشی از بیماری کووید19 و شاید بالا رفتن تعداد فوت‌شدگان ناشی از کرونا باشیم، آنچه که باز هم ما را به دقت زیاد به مقوله‌ جدی رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی و تزریق واکسن هدایت می‌‎کند.
 
برخورد با نصب کننده‌های کاتالیست اجاره‌ای
مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور با اشاره به اینکه با استفاده از اکیپ های فنی سیار و دستگاه آنالیز گاز خروجی خودروها به هنگام تردد در کنار جاده کنترل می‌شوند، از برخورد با افرادی که به قصد فریب مراکز معاینه فنی اقدام به نصب کاتالیست اجاره‌ای کرده‌اند، خبر داد.
عبدالله متولی با تأکید بر تأثیر کاتالیست در بهبود عملکرد خودروها اظهار کرد: درخصوص کاتالیست باید به ماده ۲ آیین نامه کاهش آلایندگی هوای کلانشهرها مصوب سال۱۳۹۰ در هیئت وزیران اشاره کنم. امیدواریم  بر اساس این ماده و دو تبصره ذیل آن؛ از یک سو تولید و عرضه کاتالیست با کیفیت در کشور به سبب کاهش قیمت آن، افزایش یابد و از طرفی با همکاری جمعی ارگان‌هایی همچون وزارت صمت، سازمان محیط زیست و دستگاه‌های انتظامی و قضایی،  نظارت بر تعمیرگاه‌های متخلفی که به قصد فریب مراکز معاینه فنی اقدام به نصب و اجاره کاتالیست می کنند؛ تشدید شود.وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده کاتالیست ۹۰ درصد از گازهای سمی را بی اثر می‌کند. متولی، کارآیی کاتالیست‌های تولید داخل را تا مسافت ۸۰ هزار کیلومتر موثر دانست و افزود: بعد از طی این مسافت کاتالیست‌ها عملا کارآیی خود را از دست می‌دهند و در این صورت میزان آلایندگی خودرو تا ۵ برابر افزایش می یابد و این نکته بسیار مهمی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور درباره استفاده غیرمجاز برخی افراد از کاتالیست اجاره‌ای، گفت: رانندگان باید بدانند که با استفاده از اکیپ‌های فنی سیار و دستگاه آنالیز، گاز خروجی خودروها به هنگام تردد در کنار جاده کنترل می‌شوند و به لحاظ فنی سنجش آنها انجام می شود؛ لذا اگر در جریان پیگیری‌ها به مواردی برخورد شود که افرادی به قصد فریب مراکز فنی اقدام به نصب  کاتالیست یا  قطعات اجاره‌ای کرده‌اند، بی تردید با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد و پرونده مالکین چنین خودروهایی به دادگستری و مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.
 
ممنوعیت تردد ۱۵۰۰ تاکسی کاربراتوری از سال ۱۴۰۱
معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران از ممنوعیت فعالیت یک‌‎هزار و 500 تاکسی کاربراتوری از ابتدای سال آینده خبر داد.سیدعلی محتشمی‌پور درباره ملاک و شرایط فرسودگی خودروهای حمل و نقل عمومی اظظار کرد: بر اساس قانون هوای پاک دولت مکلف است که ضوابط فرسودگی ناوگان چه در بخش سواری و شخصی و چه حمل و نقل عمومی که تاکسی ذیل آن قرار دارد، را تعیین کند. 

تسهیل میهمان شدن دانشجویان در ترم حضوری 
معاون آموزشی وزیر علوم اعلام کرد که تسهیل شرایط میهمان شدن دانشجویان به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.علی خاکی صدیق درباره اینکه آیا دستورالعملی برای تسهیل میهمان شدن دانشجویان با توجه به حضوری شدن آموزش از بهمن‌ماه، تدوین شده است یا خیر بیان کرد: در این خصوص دستورالعمل جدیدی تدوین نشده و همان دستورالعمل قبلی که سال گذشته نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ شده بود برای ترم حضوری اجرایی می‌شود.

نفوذ سامانه بارشی جدید از اواسط هفته
رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، ضمن اشاره به ادامه بارش‌ها در نیمه شمالی کشور، از نفوذ سامانه بارشی جدید از اواسط هفته جاری خبر داد.صادق ضیاییان ادامه داد: امروز دربرخی مناطق چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب بوشهر و سواحل دریای خزر بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. فردا و دوشنبه نیز در غالب مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود. نیز بعد از ظهر دوشنبه سامانه بارشی از جنوب غرب و شمال غرب وارد کشور خواهد شد.

۶۰ درصد بازنشستگان حداقلی‌بگیر هستند
رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران گفت: سه میلیون و پانصد هزار بازنشسته و بازمانده وجود دارد که بیش‌ از ۶۰ درصد آن‌ها حداقلی بگیر هستند.دهقان کیا بیان کرد: از بین ۶۰ درصد حداقلی‌ بگیر سازمان تامین اجتماعی ۲۰ درصد فاقد مسکن هستند و با حقوق چهار میلیون تومانی نمی‌توانند نیازهای اساسی زندگی خود را تامین کنند.  به گفته وی در حال حاضر دستمزد کارگر شاغل حداقل بگیر سه میلیون و هفتصد هزار تومان است. 
 
بازداشت ضاربان دو جنگلبان لنگرودی 
رییس‎کل دادگستری استان گیلان گفت: ضاربان دو جنگلبان لنگرودی بازداشت شدند.حجت‌الاسلام حمزه خلیلی در دیدار با دو جنگلبان لنگرودی که در درگیری با قاچاقچیان چوب در مناطق جنگلی اطاقور مصدوم شده بودند، اظهار کرد: برخورد شدید و قانونی با متجاوزان به محیط زیست در دستور کار دادگستری استان گیلان قرار دارد.وی با بیان اینکه برای دو ضارب و مجرم این پرونده، قرار تأمین مناسب صادر شده است به دادستان شهرستان لنگرود دستور داد تا سریعا این پرونده قضایی رسیدگی شده و بدون هیچ‎گونه ارفاق قانونی در راستای اجرای عدالت کیفری با متعرضان برخورد شود تا عبرتی برای سایرین باشد.رییس‎کل دادگستری استان گیلان با قدردانی از زحمات جنگلبانان در حراست و صیانت از انفال و منابع طبیعی تاکید کرد: عقوبت سختی در انتظار کسانی است که در مقابل ماموران قانون بایستند.

تخریب ۴۰ بنای تجاری و ۲۰ ویلای غیرمجاز در چهارباغ
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چهارباغ استان البرز، از آزادسازی ۱۴۰ هکتار از اراضی تغییر کاربری‎یافته و نیز تخریب ۴۰ بنای تجاری و ۲۰ ویلای غیرمجاز این شهرستان خبر داد.شاپور صفری با اشاره به اقدامات انجام‎شده در حوزه قضایی شهرستان چهارباغ استان البرز در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها گفت: در بخش «رامجین» موارد متعددی از تغییر کاربری غیرمجاز به تعداد قطعات ۱۲۵ مورد اعمال قانون شد که شامل ۲۰ ویلا، ۲۰ بنای در حال ساخت و موارد متعددی از دیوارکشی، دپوی مصالح و استخر بود؛ ارزش ریالی این ۴۰ هکتار بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. وی با اعلام اقدام دیگر در این حوزه قضایی برای آزادسازی اراضی دارای تغییر کاربری غیرمجاز اضافه کرد: یکصد هکتار از اراضی روستای «سنقرآباد» بخش «رامجین» چهارباغ نیز در روز‌های گذشته آزادسازی شد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چهارباغ، ارزش اراضی آزادسازی شده در عملیات دوم را بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در این عملیات بنا‌های مختلف از جمله ۴۰ مورد بنای تجاری، ۴ مورد بنای در حال ساخت، ۲۰ مورد دیوارکشی ۲۰ و ۴۰ مورد دپوی مصالح ۴۰ اعمال قانون شد. وی تاکید کرد: دادسرای عمومی و انقلاب چهارباغ در راستای برنامه مصوب قرارگاه صیانت از بیت‎المال و مقابله با تغییر کاربری دادگستری استان البرز در برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز با هر نوع فعالیت غیرقانونی در راستای احیای حقوق عامه برخورد جدی و قاطع خواهد داشت.
 
تشکیل کارگروه بررسی تخلفات واگذاری زمین‌های بنکداران همدان
رییس‎کل دادگستری استان همدان گفت: کارگروهی ویژه از معاونت پیشگیری، بازرسی و دادستانی برای بررسی تخلفات رخ‎داده در نحوه واگذاری زمین‌های مربوط به شهرک بنکداران تشکیل شد.محمدرضا عدالت‎خواه در شورای حفظ حقوق بیت‎المال در امور اراضی و ‌منابع طبیعی استان همدان، از تشکیل کارگروهی ویژه از معاونت پیشگیری، بازرسی و دادستانی برای بررسی تخلفات رخ‎داده در نحوه واگذاری زمین‌های مربوط به شهرک بنکداران خبر داد و گفت: این کارگروه می‌تواند در صورت نیاز از حضور مسئولان ادارات نیز بهره‌مند شود و برای دفاع از حقوق بیت‎المال درباره چرایی تعطیلی واحد‌های تولیدی تحقیق کند.حسن خانجانی موقر، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان نیز در این جلسه  به آمار ارائه‎شده از سوی دیوان محاسبات درباره تخلف در واگذاری قطعه‌های زمین شهرک بنکداران به کارمندان دولت اشاره کرد و گفت: هدف از ایجاد شهرک بنکداران، ساماندهی واحد‌های صنفی و کمک برای توزیع مناسب‎تر کالا‌هایی همچون مواد غذایی یا کالا‌های خانگی است.وی با بیان اینکه متأسفانه شهرک بنکداران مشکلات حقوقی و قضایی بسیار دارد، عنوان کرد: برخی از بنگاه‌ها با قیمت بالا واگذار شده و برخی دیگر به تعدادی از کارمندان دولت یا خانواده‌ آنها، که به نظر در آن بخش نوعی دلالی رخ داده است، چرا که فردی زمینی را به طور مثال ۴۰ میلیون خریداری کرده و بعد آن را دو تا چهار میلیارد تومان به فروش رسانده است.دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر پرونده قضایی واگذاری قطعه‌هایی از شهرک بنکداران به تعدادی از کارمندان دولتی و خانواده‌ آنها باز است، افزود: مطابق با گفته رییس دیوان محاسبات استان، در مجموع نزدیک به یک‏هزار مترمربع از زمین‌ها به کارکنان دولت واگذار شده، به طوری که ۳۹ کارمند از آموزش و پرورش و ۲۹ کارمند از علوم پزشکی بیشترین خریداران این زمین‌ها بوده اند که برای آنان و دیگر کارکنان تعدادی از ادارات دیگر، موضوع در حال پیگیری است.

صلح و سازش ۷۷ درصدی در پرونده‌های شورای حل اختلاف سمیرم
رییس‎کل دادگستری استان اصفهان از صلح و سازش ۷۷ درصدی در پرونده‌های شورای حل اختلاف شهرستان سمیرم خبر داد.حجت‎الاسلام اسدالله جعفری در بازدید از دو حوزه قضایی دهاقان و سمیرم، آمار ۷۷ درصدی صلح و سازش در پرونده‌های شورای حل اختلاف شهرستان سمیرم را بسیار کم‌نظیر دانست و بیان کرد: این آمار نشان از نوع‎دوستی، مهرورزی و اعتماد مردم این شهرستان به معتمدان محلی خود دارد و نقش ائمه جمعه و جماعات نیز در افزایش این آمار نیز بسیار موثر است. وی در بخش دیگری از سخنانش، مشکل اساسی در دادگستری استان اصفهان را کمبود شدید نیرو اعم از اداری و قضایی اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای ورودی پرونده در تمامی حوزه‌های قضایی و عدم تناسب آن با تعداد نیرو‌های شاغل در دادگستری و وارد آمدن فشار زیاد کار بر همکاران در سراسر استان، سعی شده است با تقسیم عادلانه امکانات و نیروی انسانی تا حدی مدیریت صحیح در این خصوص صورت پذیرد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال