امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

افزایش قیمت خودروهای داخلی بخاطر مالیات
در پی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده خودروهای داخلی، این مالیات از 13 دی‌ماه در طرح‌های جدید فروش خودروسازان نیز اعمال شده و براساس آن قیمت‌های جدید مشخص شده است.به استناد ماده ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده (مصوبه خرداد امسال)، از ۱۳ دی ماه امسال، انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیات تحت عنوان "مالیات سبز" شده است. این مالیات و عوارض شماره گذاری خودروهای داخلی، براساس رتبه‌بندی انرژی محصولات که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود.محصولات عرضه شده در سی‌امین طرح فروش فوق‌العاده سه محصول ایران‌خودرو که از روز سه‌شنبه آغاز شده و در طرح جدید فروش فوق‌العاده 6 محصول سایپا که ثبت‌نام آن از پنجشنبه آغاز خواهد شد، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت مصوب خودروها قیمت‌گذاری و در بخشنامه‌های فروش ارائه شده‌ است.

متوسط قیمت مسکن در تهران 
بانک مرکزی از افزایش معاملات مسکن همزمان با افزایش اندک قیمت مسکن در دی ماه امسال نسبت به آذر ماه سال جاری خبر داد.بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی را در دی ماه امسال ۳۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد کرد که نسبت به ماه آذر امسال با متوسط قیمت هر مترمربع ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۸۰۰ تومان، افزایش ۱.۱ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در دی ماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت هر مترمربع مسکن ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان افزایش ۲۰.۳ درصدی داشته است.بررسی‌های بانک مرکزی از شاخص اجاره بهای مسکن در دی ماه امسال نشان دهنده افزایش ۵۰.۷ درصدی اجاره بها در شهر تهران نسبت به دی ماه سال گذشته و افزایش ۵۴ درصدی نسبت به کل مناطق شهری در ماه مشابه سال گذشته است.براساس اعلام بانک مرکزی، منطقه یک پایتخت با متوسط قیمت هر مترمربع ۷۰ میلیون و ۲۱۸ هزار تومان، گران‌ترین منطقه تهران و منطقه ۱۸ با متوسط قیمت هر متر ۱۵ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان ارزان‌ترین منطقه پایتخت برآورد شده است.بیشترین تعداد معاملات در منطقه ۵ با هزار و ۴۵۴ فقره معامله و کمترین تعداد در منطقه ۱۹ با ۹۳ فقره معامله مسکن ثبت شد.

احتمال همکاری با ارمنستان در تولید طلا 
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی از احتمال همکاری ایران و ارمنستان در حوزه تولید طلا خبر داد و گفت: ارمنستان به تولیدکنندگان ایرانی پیشنهاد داده در مناطق آزاد این کشور برای تولید طلا مشارکت کنند و ارمنستان هم در ایران کارخانه تراش الماس راه‌اندازی کند.سیدحجت شفائی با اشاره به پتانسیل بالای صادرات طلا در ایران، تصریح کرد: معادن خوبی در حوزه طلا وجود دارد، اما تکنولوژی استخراج پایین است. اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود، طلا می‌تواند یکی از صنایع جایگزین نفت باشد چراکه ایران جزو هفت تولیدکننده طلا و جواهر در دنیاست.

تصمیم‌های مهم  دولت درباره بورس
احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: دولت دو تصمیم مهم اقتصادی برای ساماندهی به وضعیت بازار سرمایه و حمایت از فعالان اقتصادی گرفته است که به زودی اثرات مثبتی خواهد داشت.وی گفت:  سقف گذاری ۵ هزار تومانی نرخ خوراک و ۲ هزار تومانی نرخ سوخت برای صنایع و پالایشگاه‌ها با وجود کاهش ۴۰ همتی درآمد دولت، مبنا قرار دادن ۹۰ درصد نرخ ارز نیمایی در ۶ ماه گذشته برای تسعیر دارایی‌های خارجی و تنظیم نرخ سود بین بانکی با سقف ۲۰ درصد بخشی از این تصمیمات است. همچنین بخشی از سهام دولت در شرکت‌های دولتی به عنوان وثیقه نزد صندوق تثبیت بازار قرار داده می‌شود و البته ۱۰ درصد از عرضه اولیه شرکت‌های دولتی بابت بازارگردانی همان سهام باید در نظر گرفته خواهد شد.خاندوزی گفت: امیدواریم مجموعه این مصوبات که از ابتدای بهمن ماه اجرایی شد، پیام مناسبی برای حمایت دولت از صنایع، با ثبات بودن فعالیت اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر بودن متغیر‌ها در ماه‌های آینده باشد.

پیش فروش جدید خودروسازان منوط به اخذ تاییدیه سازمان ملی استاندارد شد
مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد با بیان این که خودرو‌هایی که بیش از دو ماه در پارکینگ خودروسازان ماندگاری دارند باید قبل از تحویل به مشتری مجدداً بازرسی کیفی شوند گفت: هرگونه پیش فروش جدید خودروسازان منوط به اخذ تاییدیه از این سازمان شد. وی گفت: 10 روز پیش وعده دادیم که کیفیت خودرو‌های داخلی را تغییر دهیم، بر همین اساس 15 تکلیف قانونی جدید تعریف شد که هر کدام در بحث‌هایی نظیر عملکرد، ایمنی و کیفیت خودرو‌های داخلی مؤثر هستند و این تکالیف به امضای خودرو سازان و مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید.وی گفت: خودرو سازان مکلف شدند که هر خودرویی که بیش از دو ماه در انبار‌ها و یا پارکینگ‌ها ماندگاری داشته باشد مجدد مورد بازرسی قرار دهند و تمام قطعات لاستیکی، پلیمری، شن زدگی، فرو رفتگی و یا آسیب‌های عوامل طبیعی قبل از تحویل به مصرف‌کننده ترمیم شوند.رییس سازمان ملی استاندارد افزود: خودرو سازان مکلف شدند جهت اخذ تأییدیه‌های تطابق و نوع گواهی‌ها بلافاصله سازمان ملی استاندارد را در جریان تغییرات قرار دهند و مسئولیت این کار به عهده شخص مدیرعامل گروه خودرو سازی است.

سهم افزایش صادرات نفت در رشد اقتصادی
روند صعودی صادرات نفت از فصل دوم سال 1399 آغاز شده و با توجه به ثمردهی تلاش‌ دولت سیزدهم در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها این روند تسریع شده است. هفته گذشته چین آمار واردات رسمی نفت از ایران را منتشر کرد که نشان می دهد صادرات نفت ایران به این کشور با افزایش قابل ملاحظه ای همراه شده است. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز گذشته در این خصوص گفت: هم‌اکنون هیچ‌گونه مشکلی برای تولید نفت وجود ندارد و بر اساس تعهد و مأموریت، شرکت ملی نفت ایران باید تا پایان اسفندماه، ظرفیت تولید نفت را به‌میزان پیش از تحریم‌ها برساند. در این راستا مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی پیش بینی کرده که با توجه به افزایش صادرات نفت و همچنین خروج تدریجی اثرات ناشی از کرونا بر بخش خدمات، رشد اقتصادی کشور در سال جاری به 2.8 درصد می رسد.
در حالی که رشد اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۷ در دامنه منفی قرار گرفته بود، با شیوع ویروس کرونا در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸، اقتصاد کشور متحمل شوک جدیدی شد و می‌توان بیان کرد عملکرد اقتصادی سال ۱۳۹۹ بیش از هر چیز متأثر از این شوک بوده است. همه‌گیری ویروس کرونا بخش خدمات را بسیار بیشتر از سایر بخش‌ها تحت تأثیر قرار داد و همچنین آثار رفاهی آن نیز بسیار قابل توجه بود. با این حال تحقق رشد ۷ درصدی گروه خدمات در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی و در شرایطی که ارزش‌افزوده این گروه در سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۹ با کاهش ۲.۵ درصدی مواجه شده بود، حاکی از بازیابی این بخش از اقتصاد از تبعات منفی شیوع ویروس کروناست. همچنین، بر اساس آخرین شواهد از عملکرد اقتصاد ایران در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ و روندهای قابل تحلیل تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود بخش کشاورزی تحت تأثیر کاهش بارندگی با رشد منفی و بخش نفت خام و گاز طبیعی با توجه به رشد قابل توجه صادرات نفت خام با رشد مثبت مواجه شوند.

   دلیل رشد مثبت بخش نفت
دلیل رشد مثبت بخش نفت درنتیجه رشد قابل توجه صادرات نفت خام و میعانات گازی، از یک سو گسترش واکسیناسیون جهانی برای مقابله با ویروس کرونا (و افزایش تقاضای جهانی نفت خام) و از سوی دیگر ثمردهی تلاش‌ها در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های صادرات نفت بوده است.درنتیجه می‌توان گفت روند صادرات نفت صعودی بوده و برای سال ۱۴۰۰ انتظار رشد ۱۹.۵ درصدی در بخش نفت و گاز وجود خواهد داشت. با وجود رشد قابل توجه بخش صنعت در فصل بهار ۱۴۰۰، درنتیجه قطعی برق صنایع فولادی و سیمانی در تابستان، پیش‌بینی می‌شود رشد این بخش مثبت، ولی کمتر از سال قبل باشد. در بخش ساختمان با توجه به افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و افزایش بودجه عمرانی دولت در ۶‌ماهه اول سال، رشد مثبت قابل انتظار خواهد بود و درنهایت بخش خدمات با توجه به بازیابی پس از شیوع ویروس کرونا با رشد مثبت مواجه خواهد بود.

   تایید رشد اقتصادی از سوی مراجع بین المللی
صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز در آخرین گزارش‌های خود رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۲۱ به‌ترتیب ۲.۵ و ۲.۴ درصد پیش‌بینی کرده اند.ارزیابی عملکرد اقتصاد ایران در سه‌ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که بخش حقیقی اقتصاد ایران پس از بازیابی بخش خدمات از تبعات منفی شیوع کرونا و رشد مثبت بخش نفت درنتیجه رشد قابل توجه صادرات نفت خام و میعانات گازی، رشد مثبتی را تجربه کرده است. با توجه به اهمیت داشتن چشم‌اندازی از عملکرد بخش حقیقی در سال ۱۴۰۰، سعی شده به‌طور مختصر رشد هر بخش مورد تحلیل قرار گیرد.

      تاثیر خشکسالی بر رشد کشاورزی
 این بخش همواره تحت تأثیر میزان بارش و خشکسالی قرار داشته است و پیش‌بینی می‌شود رشد بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ حدود منفی ۳.۱ درصد باشد. علاوه بر این شیوع کرونا و برخی از تکانه‌های دیگر نیز بر کاهش تولید در بخش کشاورزی مؤثر بوده‌اند ولی تأثیر آنها کمتر از کاهش بارندگی‌ها بوده است. از طرفی انگیزه پایین کاشت گندم به‌دلیل پایین بودن قیمت تضمینی، سبب شده تولید این محصول استراتژیک کاهش یابد و همچنین بالا رفتن هزینه‌های نهاده‌ها باعث کاهش تولید سایر محصولات زراعی شده است؛ به‌طوری‌که بر اساس برآورد وزارت جهاد کشاورزی، درنهایت در سال ۱۴۰۰ رشد تولید محصولات زراعی منفی ۱۳ درصد و رشد تولید غلات منفی ۲۷ درصد پیش‌بینی شده است.

   پیش بینی تداوم رشد صادرات نفت
نفت: با توجه به رشد مثبت گروه نفت و گاز در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ و همچنین گزارش‌های اوپک از تولید منابع ثانویه به‌نظر می‌رسد این روند تا پایان سال ادامه داشته و رشد این بخش ۱۹.۵ درصد برآورد می‌شود. مهم‌ترین دلیل رشد مثبت بخش نفت، رشد قابل توجه صادرات نفت خام و میعانات گازی بوده است.

   تاثیر کمبود برق بر رشد صنایع
گزارش ها نشان می‌دهد در عمده ماه‌های ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ شاخص تولید بخش صنعت دارای رشد منفی بوده است. یکی از دلایل اصلی این رشد منفی مسئله کمبود برق است که بار آن عمدتاً به بخش صنعت منتقل شده است. بر این اساس رشد بخش صنعت در سال ۱۴۰۰ حدود ۱.۱ درصد پیش‌بینی می‌شود. شاخص موجودی مواد اولیه طرح شامخ تنها در اردیبهشت‌ماه عدد بالای ۵۰ را ثبت کرده که این موضوع سیگنالی نگران‌کننده در خصوص تأمین مواد اولیه صنعت است. این موضوع می‌تواند به‌دلیل محدودیت‌های تجاری ناشی از شیوع ویروس کرونا، نقدینگی پایین شرکت‌ها برای تأمین مواد اولیه و افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه رخ داده باشد.

   افزایش رشد در بخش ساختمان
 شواهد موجود از پروانه‌های ساختمانی صادره در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده رشد مثبت سرمایه‌گذاری در ساختمان است. از طرف دیگر، عملکرد بودجه عمرانی دولت در ۶ ماهه اول سال نشان می‌دهد که رشد سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های غیرمسکونی دولتی در این دوره مثبت بوده است، چراکه مخارج عمرانی نسبت به سال گذشته به‌صورت اسمی ۹۰.۹ درصد افزایش داشته و با در نظر گرفتن تورم، سرمایه‌گذاری دولتی به قیمت ثابت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ مثبت بوده است که البته به‌دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای دولت، تداوم این رشد برای ۶ ماهه دوم قابل انتظار نخواهد بود. درنهایت، رشد بخش ساختمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۱ درصد برآورد می‌شود.درنهایت پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی ایران ۲.۸ درصد باشد. این میزان برای رشد بدون نفت ۱.۶ درصد است.  رشد  اقتصادی مثبت بر افزایش رفاه عمومی خانوارها تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت. به خصوص اینکه این رشد از محل تولید و مسکن باشد.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
آغاز موج ششم کرونا در کشور
 بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور، همچنین افزایش تعداد شهرهای نارنجی و آمار مبتلایان روزانه به بیماری کووید19 نشان می دهد موج ششم کرونا در کشور آغاز شده است.
 بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور
با تداوم روند صعودی ابتلا به اومیکرون در کشور همچنین افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان به بیماری کووید19، می‌توان گفت که پیک ششم کرونا آغاز شده است و این ویروس منحوس برای بیمار کردن تعداد بیشتری از مردم خیز برداشته است. آنچه که تنها با نگاهی به آمارهای ابتلا در 24 ساعت گذشته و مقایسه آن با بازه زمانی ماقبل  از آن می‌توان به آن پی‌برد. شناسایی ۱۱ هزار و ۸۵۱بیمار جدید و البته جان‌باختن 29 بیمار دیگر خود به وضوح حکایت از این امر دارد. ضمن اینکه بازگشت رنگ قرمز کرونایی و افزایش تعداد شهرهای نارنجی نیز خود گواهی بر این امر است.  به عبارتی و در توضیح بیشتر باید بیان کرد؛ جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت به عنوان اصلی‌ترین نهاد متولی بهداشت و درمان ایرانیان در کشور، شهرستان اردکان یزد، نخستین شهری است که اکنون وارد وضعیت قرمز کرونایی شده است. شهری که به تازگی نارنجی شده بود، این در حالی بوده که شهرستان‌های کاشان در استان اصفهان، فردوس  در خراسان جنوبی، تربت حیدریه  در خراسان رضوی، بستک در هرمزگان، ابرکوه، خاتم، مهریز و میبد در یزد هم در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند.

 خروج مراکز برخی استان‌هااز وضعیت آبی
از سوی دیگر برخی از مراکز استان‌ها از جمله تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد هم از وضعیت آبی خارج شده اند و اکنون در شرایط زرد کرونایی هستند.روندی که از آغاز موج جدید این بیماری در کشور حکایت دارد و براین اساس می‌توان عنوان کرد، هشدارهای داده شده و تدابیر موردنظر در یکی دو هفته گذشته نتوانسته‌ است مانع از بروز پیک ششم بیماری کووید19 در کشور شود و در حال حاضر ما در آغاز راه پیک ششم قرار داریم، هرچند که انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر به موقع از سوی متولیان امر شاهد تکرار روزهای سخت پیک پنجم و شرایطی که سویه دلتا رقم زد، نباشیم.

 جریمه‌های کرونایی به جاده‌ها بازگشتند
این در حالی بوده که در گام نخست و برای مقابله با موج جدیدی که آغاز شده است، جریمه‌های کرونایی به جاده‌ها بازگشته است، آنچه که  سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا از آن خبر داده است، اینکه برااساس شرایط جدید تردد خودروهای شخصی پلاک غیر بومی «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی با داشتن تاییدیه تزریق واکسن در سامانه و در وضعیت «قرنطینه بیماری نبودن» فرد امکان پذیر است.ضمن اینکه براساس تدابیر اندیشیده شده در حال حاضر برای تردد خودروهای شخصی پلاک غیربومی «از» و «به» شهرهای زرد و آبی صرفاً با تایید در وضعیت بیماری قرار نداشتن در سامانه امکانپذیر است. براین اساس جریمه خودروهای شخصی «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی بدون تاییدیه واکسن و یا نداشتن پی سی آر مثبت در هر ۲۴ ساعت مبلغ یک میلیون تومان خواهد بود.  همچنین تردد خودروهای شخصی به شهرهای زرد بدون داشتن تست پی سی آر منفی مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در هر ۲۴ ساعت خواهد بود.

 هشدار برای تهرانی‌ها
از سوی دیگر اما خبرها حکایت از احتمال بازگشت محدودیت‌های مربوط به بیماری کووید19 کرونایی در پایتخت دارد. آنچه که عیسی فرهادی، فرمانده قرارگاه عملیات مبارزه با کرونا نیز از آن سخن گفته است.وی همچنین با توجه به غالب شدن سویه اومیکرون در تهران از شهروندان تهران درخواست کرده است که که ضمن رعایت شیوه نامه‌ها و پروتکل های بهداشتی نسبت به دریافت دوز سوم واکسن کرونا اقدام کرده و هرچه سریع‌تر دوره سه دوز واکسن خود را کامل کنند. این در حالی است که طبق اظهارات فرمانده قرارگاه عملیات مبارزه با توجه به بازگشت رنگ قرمز و نارنجی به نقشه کشور و افزایش مراجعان مبتلایان به اومیکرون به مراکز درمانی هر لحظه امکان تغییر رنگ بندی و وضعیت شهرستان تهران محتمل بوده که ضمن نظارت های دستگاههای ذیربط همکاری شهروندان جهت رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تکمیل واکسناسیون را می طلبد. براین اساس جانشین پلیس راهور ناجا هم از این موضوع خبر داده است که تردد حمل و نقل عمومی برون شهری با استفاده از اتوبوس، قطار، هواپیما و وسایل نقلیه دریایی با داشتن تاییدیه تزریق واکسن در سامانه و در وضعیت قرنطینه بیماری نبودن امکان پذیر است.  علاوه براین باید گفت که تردد درون شهری خودروهای شخصی نیز به صورتی امکان پذیر است که مالکان آنها در وضعیت بیماری قرار نداشته باشند.
 
آغاز فروش آنلاین و تک بلیت برای جشنواره فیلم فجر
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در شرایطی آغاز می‌شود که امسال نیز مانند سال گذشته به دلیل اپیدمی بیماری کووید19 تدابیر ویژه ای برای این رویداد بزرگ فرهنگی در نظر گرفته است.
فروش بلیت‌های جشنواره چهلم از روز گذشته آغاز شده و به‌صورت آنلاین از طریق سامانه بلیت‌فروشی سینماتیکت برای عموم مردم در سراسر کشور امکان‌پذیر است. این در حالی بوده که پیام دارابی، مدیر اجرایی سامانه «سینما تیکت» که در کنار دو سامانه «ایران تیک» و «گیشه هفت» متولی فروش اینترنتی بلیت‌های مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر است، اظهار کرده است که از مهم‌ترین اتفاقات مثبت در این دوره از جشنواره را می توان عدم افزایش نرخ بلیت‌ها دانست، زیرا که برخلاف روند سال‌های گذشته، امسال هیچ‌گونه افزایش نرخ بلیت نداشته‌ایم و بلیت‌ها با قیمت ۳۰ هزار تومان به مخاطبان عرضه می‌شود.

 افزایش تعداد سالن‌های سینماها
از سوی دیگر علاوه بر آنچه که دارابی بیان کرده است، باید به این موضوع اشاره کرد؛ یکی از اتفاقات مثبت جشنواره امسال نسبت به سال قبل، افزایش تعداد سالن‌های سینمای درگیر با جشنواره است که ظرفیت بیش از دو برابر سال قبل را فراهم کرده است. امسال، حدود ۶۷ درصد ظرفیت سالن‌های سینماهای منتخب، در اختیار فیلم‌های جشنواره خواهد بود و ۶۱ سالن برای اکران فیلم‌ها انتخاب شده است. سالن برج میلاد هم میزبان اهالی رسانه خواهد بود.

 امکان کنسلی بلیت نیست
اما شاید مهمترین موضوعی که در این دوره از جشنواره و در زمینه خرید بلیت می توان به آن اشاره کرد این است که در جشنواره چهلم طبق تصمیم ستاد اجرایی جشنواره امکان خرید تک بلیت برای مخاطبان بر خلاف سال‌های قبل فراهم شده است. در گذشته بلیت‌ها باید به صورت سری خریداری می‌شد، امسال امکان خرید بلیت به صورت تکی نیز فراهم شده است. آنچه که پیش از این امکان پذیر نبود. موضوعی که مدیر اجرایی سامانه «سینما تیکت» هم به آن اشاره کرده و گفته است که از آنجایی که در تهیه بلیت‌ها محدودیت وجود دارد و هر کاربر با یک شماره تلفن همراه، فقط امکان تهیه دو قطعه بلیت از یک فیلم را در طول جشنواره دارد، شارژ کیف پول در سامانه، به تسریع فرایند خرید بلیت کمک می‌کند.البته این را هم باید عنوان کرد که نکته حائز اهمیت برای مخاطبان جشنواره این است که امکان کنسلی بلیت، به هیچ وجه وجود ندارد چون زمانی که بلیت‌ها رزرو می‌شود امکان خرید برای سایرین از بین می‌رود. بنابراین علاقمندان به شرکت در جشنواره، در حین تهیه بلیت توجه کنند که زمانی که بلیت و کد رزرو نهایی شود، امکان کنسلی بلیت‌ها وجود نخواهد داشت.در این زمینه همچیین میلاد شکرخواه، مدیر فناوری و اطلاعات جشنواره فجر از این موضوع خبر داده است که تا عصر روز گذشته، حدود ۴۵ درصد بلیت‌های سینماهای مردمی جشنواره به عبارتی ۱۲۹ هزار بلیت فروخته شده است. ضمن اینکه در این دوره قرار نیست پایانی برای بلیت فروشی در نظر گرفته شود و تنها زمان پایان بلیت‌فروشی مشروط بر این است که بلیت‌ها و ظرفیت سالن‌ها به پایان برسد. ظرفیت اشغال سالن‌های نمایش امسال ۷۰ درصد است.

 پیش‌بینی استقبال بیشتر نسبت به سال اخیر
در این میان این را هم باید عنوان کرد که سال گذشته در ساعات اولیه فروش بلیت، اختلالات فنی مختصری وجود داشت، اما برای جشنواره امسال، از یک هفته قبل، انواع تست‌ها روی سامانه سمفا و سینما تیکت و سایر سامانه‌ها انجام شده است. به طوری که آمادگی لازم برای پذیرش مراجعه بیش از پنج برابری نسبت به سال قبل را در ساعات اولیه فروش در سامانه فراهم شده است.ضمن اینکه به گفته دارابی امسال به دلیل انجام واکسیناسیون، افزایش تعداد فیلم‌ها، شروع به کار سالن‌های جدید و همینطور افزایش ظرفیت سالن‌ها که پیش تر نیز به آن اشاره شد استقبال بیشتری از جشنواره صورت می‌گیرد و این دلایل باعث شد که آمادگی لازم برای ارائه خدمت به مخاطبان سینما را با انجام تست‌های مختلف فنی وجود داشته باشد، اما این نکته قابل ذکر است که موضوع فنی، به طور کامل متوجه و در اختیار سینما تیکت نیست. وی بیان کرده است که ما یک سامانه مرکزی داریم به نام سمفا که بخش زیادی از بار روی این سامانه است که همزمان به سه سامانه سرویس دهی می‌کند.

 آغاز جشنواره در 31 استان از 15 بهمن
در ادامه اما باید این را هم گفت که طبق سخنان یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، این رویداد بزرگ فرهنگی که از ۱۲ بهمن در تهران آغاز می‌شود؛ از ۱۵ تا ۲۲ بهمن نیز به طور همزمان در ۳۱ استان کشور برپا خواهد بود.به این ترتیب جشنواره چهلم به زودی در شرایطی آغاز می‌شود مانند سال اخیر به دلیل اپیدمی بیماری کووید19 و شیوع سویه اومیکرون تدابیر ویژه‌ای برای این رویداد بزرگ فرهنگی در نظر گرفته است، با این وجود امید می‌رود تا با توجه به تدابیر اندیشیده شده چهلمین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مانند سایر دوره‌ها مواجه شود. 
 
ایجاد ظرفیت‌های جدید برای نگهداری معتادان متجاهر 
 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال 1307 کل ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در تهران کمتر از چهار هزار نفر بود که این ظرفیت اکنون به ۱۴ هزار نفر افزایش پیدا کرده و در هفته‌های آینده نیز ظرفیت‌های دیگری اضافه می‌شود.اسکندر مومنی افزود: قانون، ساماندهی معتادان متجاهر را برعهده بهزیستی و شهرداری‌ها قرار داده، آنها هم در حد خود زحمت می‌کشند.

تبدیل وضعیت 15هزار نیروی شرکتی کادر سلامت 
 رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت: با تصویب نهایی اعتبار 12 هزار میلیارد تومانی تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در مجلس، 12 تا 15 هزار نیروی شرکتی از بین مدافعان سلامت فعال در کرونا با اولویت پرستاران سال آینده تبدیل وضعیت می‌شوند.محمد میرزابیگی افزود: اعتبار تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در کمیسیون تلفیق تصویب شده و در صورت تصویب نهایی در صحن مجلس، این تعداد نیرو استخدام می‌شوند.

تشکیل کمیته‌ ویژه برای مناسب سازی فضاهای شهری
 عضو شورای شهر تهران با اشاره به تشکیل کمیته‌ ویژه برای مناسب سازی فضاهای شهری گفت: خانواده معلولان مشکلات خود را از طریق کانون‌های محلی با ما درمیان بگذارید تا خدمات مورد نیاز بهتر ارائه شود.حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری همچنین افزود : شهر باید انسان محور و خانواده محور باشد و نیازهای خانواده‌ها در شهر برطرف شود.
 
سهم ۶۰درصدی معدل در کنکور
شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم ۶۰ درصدی و قطعی معدل در کنکور را تصویب کرد. بر این اساس تأثیر قطعی معدل پایه دوازدهم در کنکور 1402، تأثیر قطعی معدل پایه یازدهم در کنکور 1403 و تأثیر قطعی معدل پایه دهم در کنکور 1404 اجرایی خواهد شد. و نحوه محاسبه سهم سه سال متوسطه دوم مبتنی بر آیین‌نامه اجرایی خواهد بود که به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو خواهد رسید.

آغاز پیش ثبت‌نام سفرهای زیارتی به سوریه
سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز پیش ثبت‌نام سفرهای زیارتی به سوریه از روز گذشته خبر داد.براین اساس و با موافقت ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، سازمان حج و زیارت پیش‌ثبت‌نام زائران در همه استان‌های کشور را آغاز کرده تا از این طریق امکان برآورد تعداد متقاضیان هر استان فراهم شده و طبق آن برنامه‌ریزی‌های لازم برای راه‌اندازی پروازهای استان‌ها در 
سه ماه آینده انجام شود.

تشدید بارش‌ها در ۱۳ استان
سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در 13 استان کشور، وزش باد شدید، کاهش دما، کولاک برف و رخداد مه در برخی نقاط کشور هشدار داد.براین اساس امروز نوار شرقی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب شرق لرستان، نوار غربی اصفهان، جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، شمال غرب کرمانشاه، ارتفاعات قزوین، البرز، تهران، سمنان و مازندران درگیر سامانه جدید بارشی می‌شوند و فردا نیز و این شرایط را در ارتفاعات مازندران و گلستان شاهید خواهیم بود.

برگزاری نمایشگاه حمل و نقل پاک در تهران
نمایشگاه حمل و نقل پاک با حمایت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و با حضور فعالان، دست اندرکاران و ارائه‌کنندگان وسایل نقلیه پاک، همچون انواع دوچرخه، اسکوتر برقی، موتورسیکلت برقی، انواع خودروهای برقی و ... از روز گذشته در بوستان گفت وگو آغاز به کار کرد.به نمایش گذاشتن توانمندی و دستاوردهای داخلی، رونق بخشی به صنایع و تولیدات پاک و سازگار با محیط زیست و... از اهداف برپایی این نمایشگاه است.

خانه‌دار شدن4هزار خانواده دارای 2معلول تا سال 1402
با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین رییس بنیاد مستضعفان و وزیر کار، با تأمین اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان، چهار هزار خانواده تحت پوشش بهزیستی و دارای دو معلول و بیشتر، خانه‌دار می‌شوند.بنیاد مستضعفان برای هریک از این خانوارها در شهرها مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و برای احداث یا خرید هر واحد مسکونی در روستاها، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض اختصاص می‌دهد.
 
تکلیف مهریه پس از فوت زوج و زوجه
 
طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی، هر یک از زن و شوهر پس از فوت دیگری از همدیگر ارث می‎برند و مهریه زن پس از فوت قابل بررسی است.
توارث بین زن و شوهر هنگامی برقرار می‎شود که رابطه زوجیت آنان دائمی باشد و در ازدواج موقت رابطه توارث برقرار نمی‎شود.
اگر شوهر در زمان فوت دارای فرزند یا نوه باشد، سهم زن یک‎هشتم و اگر فرزند یا نوه نداشته باشد، سهم زن یک‎چهارم از اموال شوهر است و اگر زن فرزند یا نوه داشته باشد، شوهر یک‎چهارم و اگر فرزند یا نوه نداشته باشد، یک‎دوم اموال زن را به ارث می‎برد و بقیه اموال مابین سایر وراث تقسیم می‎شود.
اگر زن ورثه‎ای جز شوهر نداشته باشد، تمام اموال به او خواهد رسید؛ اما اگر شوهر غیر از زن، ورثه دیگری نداشته باشد، در صورت نبودن هیچ وارث دیگری، زن فقط یک‎چهارم از اموال برجای مانده از شوهر را به ارث خواهد برد و بقیه اموال در حکم اموال بلاوارث است و به ولی‎امر مسلمین می‎رسد تا برابر مقررات شرع با آن رفتار شود.
اگر متوفی دارای چند زن باشد، یک‎چهارم یا یک‎هشتم اموال برجای‎مانده از متوفی، به همسران او می‎‌رسد که به طور مساوی بین آنان تقسیم می‌شود. اگر شوهر زن خود را با طلاق رجعی مطلقه کند، هر یک از آنها که قبل از انقضای عده بمیرد، دیگری از او ارث می‎برد؛ اما اگر فوت یکی از آنها بعد از پایان عده بوده یا طلاق بائن باشد، رابطه توارث برقرار نمی‎شود.
اگر شوهر در زمان بیماری، همسرش را با هر نوع طلاقی مطلقه کرده و ظرف یک سال از تاریخ طلاق به علت بیماری فوت کند، زن از وی ارث خواهد برد. البته به شرط اینکه زن در این مدت ازدواج دیگری نکرده باشد.
اگر شوهر در حال بیماری زنی را عقد کند و قبل از رابطه زناشویی در همان مرض بمیرد، زن از او ارث نمی‎برد؛ ولی اگر پس از رابطه زناشویی یا بعد از صحت یافتن از آن مرض بمیرد، زن از او ارث می‎برد.
با فوت زن، همه حقوق و مطالبات او به ورثه وی می‎رسد. از جمله حقوق زن مهریه اوست که اگر در زمان حیات، از شوهر نگرفته باشد، این حق به ورثه‎اش می‎رسد؛ از این رو پدر و مادر زن از مهریه وی ارث می‎برند و برای محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ مهریه کسر و مطابق سهم‏الارث پدر و مادر به آنها داده خواهد شد.
بنابراین زن و ورثه او، اگر در ایام زناشویی دخول انجام نشده باشد، مالک نصف مهریه‎اند و اگر دخول انجام شده است مالک تمام مهریه‎‏اند. ولی باید توجه داشت که یکی از ورثه زن، شوهر و فرزندانش هستند که آنان به‎علاوه والدین زن، از مهریه ارث می‎برند.

 مهریه زن پس از فوت شوهر
مهریه مال معین یا چیزی است که جایگزین مال است و در عقد نکاح بر ذمه مرد قرار می‌گیرد و در صورت مطالبه زن، وی مکلف است مهریه‌اش را بپردازد و این حق ارتباطی به طلاق و نفقه ندارد. حال اگر مرد فوت کند، تکلیف مهر چیست؟ به‎خصوص اگر مهر، وجه رایج باشد، باید بر اساس شاخص سال فوت شوهر مهریه را محاسبه کند یا به نرخ روز و سال مطالبه مهریه؟
در پاسخ باید گفت اگر زوج فوت کند، زوجه برای مطالبه مهر باید  دعوا را به طرفیت ورثه متوفی که ترکه را پذیرفتند، در دادگاه طرح دعوا کند. در پاسخ به سوال دوم باید گفت برابر ماده 3 آیین‎نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی، در مواردی که مهریه زن پس از فوت باید از ترکه زوج متوفی پرداخت شود، تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می‌‎گیرد.
نکته دیگر اینکه، مهریه با تراضی طرفین تعیین می‎شود و اصولا مسئولیت پرداخت آن بر عهده شوهر است، اما گاهی اوقات به لحاظ اینکه زوج با پدرش زندگی می‌‌کند یا نزد او کار می‌کند یا به دلایل دیگر، ممکن است پدر زوج، پرداخت مهریه زوجه پس از فوت را تعهد کند که در این صورت با مطالبه مهر و اعلام اعسار زوج نسبت به پرداخت مهر، زوجه حق رجوع به پدر زوج را دارد.
در این حالت دیگر شوهر هیچ‎گونه مسئولیتی برای پرداخت مهریه ندارد و پدر مسئولیت پرداخت مهریه را خواهد داشت.

 اثبات بری‎الذمه شدن از پرداخت مهریه
اگر زنی شوهرش را از پرداخت مهریه بری‎الذمه کند، اما مقدار مهریه در عقدنامه نوشته شده و آن را از دفتر اسناد رسمی حذف نکرده باشد و بعد خانم مهریه را مطالبه کند، بار اثبات این ادعا بر عهده شوهر است که می‎تواند با استفاده از ادله قانونی همچون معرفی شهود، این ادعا را اثبات کند.

 بخشش حق
اگر خانمی بخواهد مهریه‎اش را قبل از عقد ببخشد، نمی‎تواند. زیرا تا زمانی که حق به‎وجود نیامده است، نمی‎تواند مورد بخشش قرار گیرد و پس از عقد نکاح و تعلق مهریه زن می‎تواند هر مقداری از مهریه خود را که بخواهد، ببخشد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال