امروز ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

سازندگان مشمول وام نهضت مسکن 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی کسانی که قصد ساخت‌وساز دارند یا پروژه شان نیمه‌کاره مانده می‌توانند از سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند و از شرط فرم «ج» و دیگر شروط چهارگانه معاف هستند. محمود محمودزاده اظهار کرد: تسهیلات نهضت ملی مسکن علاوه بر سازندگان و گروههای ساخت، به خودمالکین نیز پرداخت می‌شود. به این ترتیب تمامی کسانی که قصد ساخت و ساز دارند می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند و نیازی به سبز بودن فرم «ج» و شروط چهارگانه نیست. تسهیلات در مناطق شهری و همچنین بافتهای فرسوده با همان سقفی که برای متقاضیان خانه اولی پرداخت می‌شود عینا به خودمالکین نیز تعلق می گیرد.
وی تاکید کرد: کسانی که به صورت حرفه‌ای اقدام به ساخت و سازمی کنند، کسانی که به صورت شخصی می‌سازند، یا کسانی که پروژه‌شان نیمه کاره مانده و نیاز به منابع مالی برای تکمیل آن دارند می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

شاخص بورس کانال 4/1 میلیون واحدی را پس گرفت
شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز با رشد ۱۶ هزار واحدی در ابتدای کانال ۱.۴ میلیون واحدی قرار گرفت. نمادهای فلزی، خودرویی و شیمیایی‌ها همگی دیروز در رشد مثبت قرار گرفتند و در افزایش شاخص، نمادهای «فملی»، «فولاد»، «خودرو» و «شبندر» تأثیر مثبت داشتند.

تغییر تعرفه‌های اینترنتی  از سال آینده
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر قیمت اینترنت آنقدر پایین باشد که مردم کیفیت مناسبی دریافت نکنند، بیشتر متضرر می‌شوند، بنابراین برای سال آینده باید مدل مناسبی تهیه شود که هم مردم به سرویس مناسب با قیمت مناسب برسند، هم اپراتورها بتواند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.
صادق عباسی شاهکوه با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ برای افزایش قیمت اینترنت ثابت و سیار، منع قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی وجود دارد، گفت: اما برای سال جدید، مدل جدید قیمتی خواهیم داشت، مدلی که هم برای مردم مفید باشد و هم برای اپراتورها، اکنون هم در حال بررسی مدل‌های قیمتی هستیم و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. قیمت بسته‌های اینترنتی اپراتورها هم باید اصلاح شود و اپراتورها باید پیشنهادات جدیدی دهند و ما این پیشنهادات را بررسی می‌کنیم و اگر تناقضی با مقررات نداشته باشد، آنها را تایید می‌کنیم.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: قیمت اینترنت موبایل پایین است، به همین دلیل گرایش به استفاده از اینترنت ثابت کم شده و بخش ثابت از این بخش ضربه خورده است، در این بخش هم باید اصلاحاتی انجام دهیم که این قیمت‌ها با هم تناسب داشته باشند. در کشورهای دیگر هم اینترنت موبایل در مقایسه با اینترنت ثابت به این اندازه ارزان نیست، البته اینترنت ثابت هم به‌خوبی در دسترس مردم است. بنابراین این معادله را باید به‌صورتی حل کرد که هم امکان استفاده از اینترنت ثابت در دسترس باشد و هم تعرفه آن اصلاح شود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی در دی ماه هم اختصاص می یابد
رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: براساس اعلام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، نهاده های دامی در دی ماه نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.
ناصر نبی پور با اشاره به اینکه مطرح شدن مباحثی از سوی برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره احتمال حذف ارز  ۴۲۰۰ تومانی منجر به این شد که تعدادی از واردکنندگان از عرضه نهاده‌های دامی به بازار خودداری کنند، گفت: زمانی که مباحثی مبنی بر حذف یارانه و گرانی محصول نهایی مطرح می‌شود طبیعی است که چنین اتفاقاتی رخ دهد.
این فعال صنفی ادامه داد: همچنین برخی تولیدکنندگان از عرضه تخم مرغ به بازار خودداری می‌کردند چرا که احتمال می‌دادند قیمت آن افزایش یابد. نبی پور ضمن انتقاد از چنین اقداماتی گفت: مگر چقدر می‌توان این محصولات را انبار کرد و به بازار عرضه نکرد، بعد از مدتی چاره‌ای جز عرضه آنها به بازار وجود ندارد و زمانی هم که عرضه زیاد شود قیمت متعادل می‌شود.
وی تصریح کرد: با این حال روز گذشته معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که نهاده‌های دامی در دی ماه نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. این فعال صنفی از اظهار نظر کارشناسان و نمایندگان مجلس در این زمینه ابراز نگرانی کرد و گفت: باید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر در این حوزه ابراز نظر کند و بگوید که چه زمانی قرار است چنین اتفاقی رخ دهد تا تکلیف تجار، تولیدکننده و مصرف کننده مشخص شود. اظهار نظرات کارشناسی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به شایعات دامن می‌زند و منجر به آشفتگی و نابسامانی بازار خواهد شد.

امضای قرارداد ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره
وزیر راه و شهرسازی با اعلام امضای توافق ایران و عراق برای اتصال خط آهن شلمچه-بصره از افزایش دو برابری پرواز بین دو کشور در توافق با رئیس‌جمهور‌ عراق خبر داد.
رستم قاسمی ضمن تشریح جزئیات‌ سفر خود به عراق با هدف‌ اتصال راه‌آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره، از مذاکرات خود با وزیر حمل و نقل عراق در روز گذشته درباره ‌امضای توافقنامه در این‌باره خبر داد.
وی افزود: ‌تقریبا ۲۰ سال است با کشور عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید.
وزیر راه و شهرسازی‌ با اشاره به اینکه با وزیر حمل و نقل، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق ملاقات داشت، افزود: با مذاکراتی که انجام گرفت، طلسم سال‌ها تفاهم نامه و مذاکره شکسته شد و این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخصی است و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد.
وی بیان کرد: توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن عراق مشترکا این پروژه را اجرا می‌کنند و در ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.
قاسمی تصریح کرد: منتظر تشکیل شرکت مشترک در ۲ ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که در یک ماه آینده عملا در کنار پل مستقر شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم که این عملاً یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت است.

بنزین گران نمی‌شود
جواد اوجی، وزیر نفت  با تشریح جزییات طرح یارانه بنزین و با بیان اینکه دولت سیزدهم قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد، گفت: این دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بی‌بهره مانده‌اند، یارانه بدهد. درحقیقت دولت قصد دارد که بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: اقدامات کارشناسی این طرح در دست انجام است، قرار است در ابتدا این طرح در جزایر کیش و قشم به صورت پایلوت  و آزمایشی اجرا و پس از آن نیز در سراسر کشور اجرا شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ افزایش قیمتی در کار نیست، تصریح کرد:  تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرایط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت خواهند کرد که می‌توانند یا از آن استفاده کنند یا از اعتبار آن بهره‌مند شوند.
وی گفت: قرار است در این طرح همه مردم از یارانه بنزین استفاده کنند و جزو طرح‌هایی است که برای دولت هزینه دارد ولی در نهایت همه مردم بهره‌مند خواهند شد.

حذف کارت بازرگانی اجاره‌ای
سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که با صدور هوشمند کارت بازرگانی، فساد در این بخش حذف خواهد شد و دیگر شاهد اتفاق‌هایی از قبیل انتقال کالا با کارت بازرگانی یک کودک یا افراد سالخورده نخواهیم بود.
وی  در مراسم رونمایی صدور هوشمند کارت بازرگانی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت صمت، اجرای سامانه جامع تجارت است که تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه حاکمیت باید چهار اقدام شامل اولویت گذاری، تنظیم گری، تسهیلگری و نظارت را انجام دهد گفت: سامانه جامع تجارت مربوط به بخش‌های مختلف دولت است، اما متولی آن وزارت صمت بوده است. بعد از تکمیل این سامانه روش مدیریت و حکمرانی در کشور عوض خواهد شد.
وزیر صمت با بیان اینکه در فرایند جدید صدور کارت بازرگانی ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه در کمتر از یک ساعت اخذ می‌شود، اظهار کرد: پیش از این شاهد بودیم عده‌ای به نام افراد مختلف از جمله کودکان و افراد سالخورده کارت بازرگانی می‌گرفتند و مبالغ زیادی کالا جابجا می‌کردند. اما هدف این است که با ضوابط جدید کارت بازرگانی به افراد قابل اطمینان اعطا شود. همچنین فعالیت‌هایی که به سمت اولویت‌ها حرکت می‌کنند تسهیل شود.
وی با اشاره به پیگیری حذف رانت و امضای طلایی در وزارت صمت، تصریح کرد: این اقدام در حوزه بورس کالا هم شروع شده و ۲۰ گروه از ۳۰ گروه دیگر سهمیه بندی ندارند. در حوزه کارت بازرگانی نیز هوشمندسازی کلید خورد. فاطمی امین با اشاره به حذف رانت از صدور کارت بازرگانی، گفت: در اذهان مردم این است که کارت بازرگانی فساد دارد، اما با هوشمند شدن این فرآیند، صدور و تمدید کارت منوط به پرداخت مالیات است و نمی‌توان صوری اقداماتی انجام داد، چراکه مضای طلایی از کارت بازرگانی حذف شد.
وی وضعیت صادرات را مناسب توصیف کرد و گفت: صادرات در سال جاری از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کرد. تلاش ما نیز حذف موانع است که در این مدت برخی از موانع نیز حل و فصل شده است.

رقم افزایش حقوق ها متناسب با شرایط تورمی باشد
مهرداد گودرزوند چگینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: رقم افزایش حقوق ها در سال ۱۴۰۱ متناسب با شرایط تورمی نیست، دولت اگر نتواند تورم را کاهش دهد، افزایش حقوق و مزایا با این میزان، بخش زیادی از جامعه را دچار مشکل خواهد کرد. وی  با بیان اینکه نگاه دولت در لایحه بودجه سال 1401 کاهش اثرات تورمی و رشد 8 درصدی اقتصاد بوده است، گفت: دولت باید 
پیش بینی‌های لازم را در مورد اثرات حذف ارز 4200 تومانی کالاها و تخصیص آن تنها به دارو و گندم بر روی زندگی مردم و کاهش آسیب به طبقات متوسط و آسیب پذیر که حدود 40 میلیون نفر هستند، را انجام دهد.
گودرزوندچگینی با بیان اینکه کمک های دولت در بخش عمرانی در لایحه بودجه 1401 قابل تقدیر است، بیان کرد: دولت در لایحه بودجه سال آینده میزان بودجه این بخش را بیشتر کرده است و انتظار ما از دولت این است که بودجه را به گونه ای اجرایی کند که آثار آن در زندگی مردم از نظر معیشت کاملا دیده شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تخصیص یک درصد به بخش پژوهش گفت: این تخصیص یکی از اقدامات خوب دولت است، باید نگرش مدیران را به بحث تحقیق و پژوهش تغییر دهد. مسئولان در دستگاه ها و شرکت های دولتی بحث پژوهش را به عنوان یک هزینه جاری نگاه نکنند و به سمت مساله محوری حرکت کنند یعنی از بودجه پژوهش برای رفع مشکلات کشور استفاده کنند نه اینکه تحت عنوان پژوهشگری منابع را دریافت کنند اما اثری از آن در زندگی مردم و اقتصاد دیده نشود.
وی با تاکید براینکه مهمترین بخش بودجه نظارت دقیق بر نحوه اجرای آن است، اظهار کرد: اگر نظارت و کنترل بر اجرای دقیق بودجه سال 1401 به خوبی انجام شود، بخشی از مشکلات کشور حل خواهد شد و اما اگر همانند سال جاری و سال گذشته تبصره‌ها و ردیف ها به صورت نامتوازن و سلیقه ای اجرایی شود، حتما مشکلی حل نخواهد شد و بی عدالتی در جامعه گسترش می‌یابد.

آمار جدید درباره چک‌های برگشتی
تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در آبانماه سال جاری حدود ۷.۱ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۲۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۰.۲ و ۲۴.۹ درصد نسبت به مهرماه افزایش دارد. 
از سوی دیگر، بیش از ۶.۴ میلیون فقره با ارزشی حدود ۲۲۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۰ و ۲۶.۳ درصد افزایش دارد.
 در کنار چک‌های وصولی معادل ۶۳۰ هزار فقره چک هم برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با  ۳۲.۵ و ۱۶.۳ درصد افزایش داشته است.
همچنین در این مدت، در استان تهران حدود ۲.۲ میلیون فقره چک با ارزشی معادل ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است.
چک‌های وصول شده در تهران حدود ۲ میلیون فقره به ارزشی حدود  ۱۱۴ هزار میلیارد تومان و چک‌های برگشتی بیش از ۱۷۲ هزار فقره به ارزشی حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است. البته، نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از ۸.۵ درصد در آبان ماه سال گذشته به ۸.۸ درصد در آبان سال جاری رسیده که ۰.۳ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، ارزش چک‌های مبادله شده در آبانماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱.۷ درصد با افزایش مواجه شده و از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده ۹۱.۱ و ۸۷.۸ درصد وصولی و ۸.۹ و ۱۲.۲ درصد برگشت داده شده است. 
علاوه بر این، در آبانماه امسال در کل کشور بیش از ۶۰۸ هـزار فقـره چـک بـه ارزشی حدود ۲۹ هـزار و ۴۰۰ میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده است که در واقـع از نظـر تعـداد و ارزش ۹۶.۵ درصد از کل چک‌های‌ برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.    
از سوی دیگر، در استان تهران حدود ۱۶۵ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۵.۶ و از نظر مبلغ نیز ۹۶.۲ درصد چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل چک‌های برگشتی بوده است.  
همچنین، در این ماه در کل کشور حدود ۶.۹ میلیون فقره وصول شده که از این تعداد بالغ بر ۶.۴ میلیون فقره عادی و حدود ۰.۵ میلیون فقره رمزدار بوده است؛ بنابراین در کل کشور ۹۳.۲ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۶.۸ درصد را چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند.
از نظر مبلغی نیز، از ۴۱۹ هزار میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور حدود ۲۲۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای چک‌های عادی و بالغ بر ۱۹۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است. 
 
گزارش کیفیت خودروهای داخلی در آبان ماه
آخرین ارزیابی کیفی صورت گرفته از خودروهای سواری تولیدی آبان ماه سال جاری نشان می‌دهد، در خودروهای تولیدی این ماه، دو خودرو پنج ستاره‌ای، ۹ خودرو چهارستاره‌ای، یک خودرو دوستاره‌ای و الباقی ( ۱۷ مدل خودرو) سه ستاره‌ای شده‌اند. این در حالیست که تارا و شاهین به عنوان تازه نفسان خودروسازان داخلی با کسب چهار ستاره کیفی در این ارزیابی سطح کیفیت حضور دارند.
بر اساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) از خودروهای سواری تولیدی آبان ماه خودروسازان داخلی، با کیفیت‌ترین خودروها دناپلاس توربو اتوماتیک ایران‌خودرو و دیگنتی بهمن‌موتور با کسب پنج ستاره کیفی هستند و پس از آن ۹ خودرو چهار ستاره و ۱۷ خودرو سه ستاره قرار گرفته‌اند. علیرغم اینکه در ماه‌های گذشته خبری از خودروهای دوستاره نبود اما مجدد در ارزیابی تولیدهای آبان ماه،   MVM X۳۳S مدیران‌خودرو متاسفانه با کسب دو ستاره کیفی ظاهر شده‌ است.
نکته ارزیابی کیفی خودروهای تولیدی آبان ماه با بازگشت خودرو در کلاس قیمتی ۳ با حضور خودروی MVM X۲۲ پس از ماه‌ها است. طبق ارزیابی صورت گرفته در سطح قیمتی ۱ تنها به خودرو تیگو ۷ مدیران‌خودرو اشاره شده که سه ستاره از پنج ستاره کیفی را به خود اختصاص داده است.   
در خودروهای در سطح قیمتی ۲، محصول تازه گروه بهمن موتور (دیگنتی) پنج ستاره و هایما S۷ اتوماتیک (ایران‌خودرو خراسان) چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. پس از آن‌ها در این سطح قیمتی، محصولاتی همچون آریزو ۶، تیگو ۵، جک S۳ و جک S۳ (بهمن موتور) و SWM G۰۱ (سیف‌خودرو) سه ستاره‌ای شده‌اند.   همانطور که اشاره شد، در ارزیابی این ماه به خودروی MVM X۲۲ پرداخته شده است که توانسته سه ستاره از پنج ستاره کیفی را به خود اختصاص دهد. در ارزیابی سطح کیفی خودروهای تولیدی هشتمین ماه امسال در سطح قیمتی ۴ سواری‌ها، در صدر جدول دناپلاس توربواتوماتیک با پنج ستاره کیفی قرار گرفته و  پس از آن تارا، شاهین، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۷  پانوراما و دناپلاس موفق به کسب چهار ستاره کیفی شده‌اند.  
همچنین در سطح قیمتی ۴، خودروهای پژو ۲۰۶، دنا، رانا پلاس، سورن پلاس (ایران‌خودرو تبریز)، پژو پارس (ایران‌خودرو مازندران، خراسان، فارس و کرمانشاه) و سمند تبریز سه ستاره‌ای شده‌اند. در نهایت نیز در سطح قیمتی ۵، خودرو کوییک و کوییک S (سایپا) و همچنین کوییک پارس‌خودرو چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌اند و پس از آن‌ها، کوییک R و کوییک اتوماتیک تولیدی پارس‌خودرو، تیبا ۲ (سایپا)، تیبا (سایپا-سیتروئن) و ساینا کاشان (سایپا-سیتروئن) در رده خودروهای با سطح کیفیت سه ستاره کیفی قرار گرفته‌اند.
در ارزیابی هشتمین ماه سال جاری خبری از ساینا و ساینا S تولید پارس خودرو نیست، اما کوییک این گروه خودروسازی به رده چهار ستاره‌ها پیوسته است.
 
رشد ۲۸۲درصدی معلاملات مسکن در آخرین ماه پاییز
بر اساس اعلام بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته رشد ۲۸۸ درصدی داشت ولی متوسط قیمت هر متر مربع مسکن نسبت به آبان ماه افزایش ۱.۸ درصدی داشته است.
بانک مرکزی گزارش بازار مسکن آذرماه سال جاری را اعلام کرد که بر اساس آن ۲ هزار و ۷۷۲ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل از آنکه ۷ هزار و ۳۰۴ فقره معامله بود (آبان ۱۴۰۰) رشد ۳۳.۸ درصدی داشت.
همچنین تعداد معاملات مسکن نسبت به ماه مشابه سال گذشته (آذر ۱۳۹۹) که ۲ هزار و ۵۵۵ فقره بوده رشد ۲۸۲.۵ درصدی داشته است.
متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آذرماه امسال ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان اعلام شده، این در حالی است که در ماه گذشته (آبان ۱۴۰۰) این شاخص ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع بود که نشان دهنده رشد ۱.۸ درصدی متوسط قیمت مسکن طی یک ماه است.
متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ماه مشابه سال گذشته (آذر ۱۳۹۹)، ۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان بود که نشان می‌دهد متوسط قیمت هر متر مسکن در آذرماه امسال نسبت به آذر سال قبل افزایش ۲۱.۱ درصدی به دنبال داشته است.
آن گونه که بانک مرکزی اعلام کرده در آذرماه امسال اجاره بها مسکن در شهر تهران نسبت به آذر ماه سال گذشته ۵۱.۲ درصد رشد داشته است. همچنین اجاره بهای مسکن در کل مناطق شهری در مقایسه با آذر سال گذشته ۵۴.۲ درصد رشد نشان می‌دهد.
گران‌ترین منطقه شهر تهران، منطقه یک با متوسط قیمت ۶۹ میلیون و ۸۱ هزار تومان در هر متر مربع بود؛ در رتبه دوم نیز منطقه ۳ با متوسط هر متر ۶۱ میلیون تومان قرار دارد. ارزان‌ترین منطقه تهران نیز منطقه ۱۸ با متوسط هر متر ۱۵ میلیون و ۸۱۹ هزار تومان بود و پس از آن، منطقه ۱۶ با متوسط متری ۱۶ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان برآورد می‌شود.
بیشترین تعداد معاملات مسکن در منطقه ۵ با ۱۴۰۰ فقره و منطقه ۱۰ با ۹۸۳ معامله مسکن رخ داد؛ کمترین تعداد معاملات نیز در آذر امسال در منطقه ۱۹ با ۹۷ و منطقه ۲۰ با ۱۱۱ معامله مسکن اتفاق افتاده است.
بانک مرکزی همچنین در گزارش روز گذشته خود، عامل تورم آبان ماه امسال را افزایش نسبتا بالای «ارزش اجاری مسکن» اعلام کرد.
این بانک در گزارشی در خصوص شاخص‌های اقتصادی آبان ماه اعلام کرد: علی رغم اینکه در آبان‌ماه ۱۴۰۰ روند تورم متوسط دوازده‌ماهه و نقطه به نقطه (نسبت به آبان ۱۳۹۹) همچون ماه گذشته (مهر ۱۴۰۰) کاهشی بوده، با این حال تورم ماهانه همچنان در سطح نسبتاً بالایی قرار داشته است.
عامل اصلی تورم این ماه (با توجه به سهم گروه‌ها در شاخص قیمت مصرف‌کننده)، همچون روند چند ماه اخیر به افزایش نسبتاً بالای قلم «ارزش اجاری مسکن» ارتباط می‌یابد.
آنگونه که بانک مرکزی در خصوص وضعیت بازارهای دارایی از جمله مسکن تحلیل کرده، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که شاخص قیمت مسکن معامله شده با افزایش مواجه شده است.
بر اساس اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران طی آبان ماه نسبت به ماه قبل (مهر ۱۴۰۰) ۱.۲ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان ۱۳۹۹) ۱۷.۷ درصد افزایش را تجربه کرد.
پیش از این نیز بانک مرکزی در گزارشی رشد اجاره بها در آبان ماه امسال در تهران نسبت به آبان ماه سال گذشته را ۵۱.۶ درصد اعلام کرد. این شاخص (رشد اجاره بها) در کل کشور ۵۴.۹ درصد برآورد شده بود. نرخ تورم آبان ماه سال جاری ۴۴.۴ درصد اعلام شده بود.
تاکید بانک مرکزی بر ادامه روند افزایشی اجاره بهای مسکن در ماه‌های اخیر در حالی است که در ۲۳ خرداد ماه امسال در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، سقف افزایش اجاره بهای مسکن را برای تهران، سایر کلانشهرها و سایر شهرها به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد اعلام کرده بود.
 
شرایط کشورهای همسایه برای واردات محصولات کشاورزی تغییر کرده است
ضرورت تقویت عرصه صادرات غیر نفتی
در هفته‌های اخیر اخبار متعددی از برگشت محموله‌های حاوی محصولات کشاورزی منتشر شد که برخی از آنها تکذیب اما برگشت محموله‌هایی از مقاصد هند، امارات، روسیه، ازبکستان و قطر تایید شده است. هرچند رییس سازمان حفظ نباتات کشور، تغییر پروتکل‌های بهداشتی کشور‌های مقصد را عامل اصلی برگشت محصولات صادراتی کشاورزی اعلام کرد، اما فعالان این حوزه، کم توجهی به رعایت استانداردها در زمینه استفاده از کود و آفت کش را از عوامل مهم در این زمینه عنوان می کنند.
کارشناسان کم توجهی به رعایت استانداردهای کشورهای مقصد صادراتی را لطمه به اعتبار محصولات کشاورزی و تهدیدی علیه صادرات غیرنفتی عنوان می کنند.

   از برگشت محموله صادراتی سیب‌زمینی تا کیوی و فلفل
در روزهای گذشته خبرهایی از برگشت محموله صادراتی سیب زمینی از ترکمنستان  منتشر شد. هر چند گمرک ایران این مساله را تایید نکرد، اما اعلام کرده که مدتی پیش محموله ۵۰ تنی به مقصد ازبکستان برگشت خورد که دلیل آن سموم و آفات نبود و بعد از حل مشکل دوباره صادر شده است.
پیش از این نیز صحبت هایی از برگشت محموله کیوی از هند و امارات عنوان شده بود.  حسین سعیدی، مدیر گمرک بندر شهید باهنر بندرعباس از برگشت محموله ۲۰ تنی کیوی از امارات خبر داد و گفت: محموله فوق از شهرهای شمالی کشور به مقصد امارات صادرشده بود که به علت آفت موجود در کیوی‌های صادراتی موفق به اخذ گواهی قرنطینه نشد و به کشور مرجوع شد.
به گفته سعیدی پیش‌تر در بنادر بندرعباس شاهد برگشت محموله صادراتی کیوی از هندوستان به دلیل تایید نشدن استاندارد آن از سوی هند بودیم.
برگشت کیوی‌های ایرانی از هند به دلیل مسائل مربوط به استاندارد آن‌ها در حالی از سوی مقام مسئول در گمرک مبدأ مطرح‌ شده است که منصوری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اعلام کرده بود محموله برگشتی از هند دارای گواهی و مجوز بهداشتی بوده و این مجوز در بندرعباس صادرشده بود.
مصطفی دارایی‌نژاد، رییس اتحادیه بارفروشان می‌گوید کیوی‌های صادراتی ایران به دلیل مطابقت نداشتن با استانداردهای کشور هند مرجوع شدند. البته وزارت جهاد کشاورزی هند در نامه‌ای به مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهداشت سازمان حفظ نباتات کشور، واردات کیوی از ایران را به دلیل وجود آفت قرنطینه‌ای شپشک سفید و آفت غیر قرنطینه‌ای شپشک قرمز تا زمان تغییر در ارزیابی‌های احتمال ریسک توسط سازمان حفظ نباتات ایران معلق کرد.
روسیه از دیگر مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی ایران است که در ماه‌های اخیر محموله‌های فلفل دلمه‌ای صادراتی را به دلیل نقض مکرر استانداردهای بهداشتی مبنی بر وجود سموم باقی‌مانده در فلفل‌های دلمه‌ای و نبود گواهینامه سموم باقی‌مانده مرجوع کرده است.  طبق گفته رضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، فدراسیون روسیه در نامه‌ای به رییس گمرک داغستان بر ممنوعیت واردات فلفل دلمه‌ای به دلیل نقض مکرر استانداردهای بهداشتی درزمینه سموم باقی‌مانده در این محصول تأکید کرده است.

   دلایل مانع تراشی کشورهای مقصد صادرات
از خرداد امسال مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی به مجوز صادر شده از سوی سازمان حفظ نباتات ایران کفایت نکرده و بر اساس استانداردها و دستورالعمل‌های خود اجازه ورود محصولات را به کشور خود می‌دهند. رییس اتحادیه بارفروشان  در این خصوص گفت: اگر برای حذف سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی چاره‌اندیشی نشود بازارهای صادراتی از بین رفته و رقبا جای محصولات ایرانی را خواهند گرفت. وی افزود: خرداد امسال مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی (روسیه، قطر، هند، امارات، پاکستان و عمان) با ارسال دستورالعمل جدید میزان سم و کود استاندارد مدنظر خود در محصولات کشاورزی وارداتی را اعلام و عنوان کردند تنها بر اساس این پروتکل اقدام به خرید محصولات کشاورزی کرده و مجوز ورود صادر خواهند کرد.
کاوه زرگران، رییس‌ کمیسیون‌ کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران نیز درباره ممنوعیت واردات برخی اقلام کشاورزی گفت: میزان و دفعات استفاده از کود و آفت‌کش‌ها سطح استانداردی دارد که بسیاری از کشاورزان به هنگام کشت از آن تبعیت نمی‌کنند بنابراین این عامل احتمال برگشت محصولات کشاورزی از مقاصد صادراتی را افزایش می‌دهد.
همچنین سید مهدی حسینی، رییس انجمن واردکنندگان سم و کود در این زمینه اظهار داشت: کشاورزان به دلیل ناآگاهی، گرایش بسیاری به استفاده از سموم پرخطر دارند ضمن اینکه از دوره مصرف سموم نیز اطلاعی ندارند بنابراین برگشت محصولات کشاورزی صادراتی دور از انتظار نیست.
کیخسرو چنگلوایی، رییس سازمان حفظ نباتات کشور هم گفت:  سموم باقی‌مانده در محصولات صادراتی به تایید کشورهای مقصد نرسیده و همین امر منجر به مرجوع آن‌ها به کشور شده است. وی  استفاده از سموم تقلبی در فرآیند کشت محصولات کشاورزی توسط کشاورزان را یکی از عوامل اثرگذار در برگشت محموله‌های صادراتی دانسته و معتقد است حذف ارز ترجیحی از واردات آفت‌کش‌ها و به‌تبع آن گران شدن قیمت نهایی سموم، زمینه‌ساز پیدایش کودهای تقلبی در بازار شده است.
اما شاپور علایی مقدم، رییس سازمان حفظ نباتات کشور، تغییر پروتکل‌های بهداشتی کشور‌های مقصد را عامل اصلی برگشت محصولات صادراتی کشاورزی اعلام کرد.
وی گفت: اتفاقی که به تازگی در خصوص برخی محصولات کشاورزی رخ داده به دلیل این بوده که شرایط کشور‌های مقصد برای صادرات محصولات ما تغییر کرده، مثلا روسیه و اتحادیه اوراسیا مقرراتی در این باره دارند که گاهی آن‌ها را تغییر می‌دهند؛ زمانی که در قوانین تغییر ایجاد می‌شود باید پست‌های قرنطینه ما پای کار بیایند و گواهی‌هایی صادر کنند که مطابق با پروتکل‌های کشور‌های مقصد باشد.
علایی مقدم  ادامه داد: طبق قانون کشور ما، مسئولیت صدور گواهی بهداشتی (در زمینه آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز) بر عهده سازمان حفظ نباتات است و مسئولیت صدور گواهی سلامت (ارزیابی باقی مانده سموم، فلزات سنگین، نیترات و سایر مواد شیمیایی در بافت گیاه یا محصول) را وزرات بهداشت و درمان بر عهده دارد.
وی بیان کرد: در کتاب قانون صادرات ما که در سامانه گمرک قرار گرفته، تنها مولفه‌ای که صادر کننده الزام به داشتن آن دارد گواهی بهداشتی است و الزامی به گواهی سلامت ندارد، که با تغییر پروتکل کشور مقصد، سازمان حمایت از مصرف کننده آن کشور عنوان کرده که گواهی سلامت محصول هم باید ضمیمه مداراک صادر کننده باشد. در هر صورت برگشت کیوی، فلفل دلمه‌ای و سیب‌زمینی از مقاصد صادراتی شاید به لحاظ نوع محصول در سال ۱۴۰۰ تازگی داشته باشد اما در سال گذشته شاهد برگشت کشمش و هندوانه‌های ایران از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودیم. 
مرجوع شدن برخی از محصولات کشاورزی در شرایطی است  که ضروری است در شرایط تحریم و با توجه به ظرفیت بالقوه کشورمان در زمینه تبدیل‌ شدن به قطب صادرات محصولات غذایی و کشاورزی  توجه بیشتری به توسعه صادرات غیرنفتی کشور شود. 
 
پوشش بیمه تامین اجتماعی برای خدمات ناباروری
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نحوه تحت پوشش قرار گرفتن خدمات ناباروری از سوی این سازمان را تشریح کرد و گفت: خدمات ناباروری IVF,IUI,FET,ICSI بر اساس مصوبه هیات وزیران از دوم شهریورماه امسال بر مبنای دستورالعمل خرید راهبردی مربوطه در تعهد سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است.میرهاشم موسوی افزود: بر این اساس، ضروری است، زوجین نابارور ابتدا در مدیریت درمان استان، تشکیل پرونده داده و سپس نسبت به دریافت خدمت از مراکز مجاز ارائه کننده خدمات ناباروری، اقدام کنند.

اعلام نتایج وام ضروری بازنشستگان کشوری
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری از مشخص شدن نتایج ثبت‌نام اینترنتی مرحله نخست وام ضروری ۱۲میلیون تومانی این صندوق که در آبان‌ماه امسال انجام شد، خبر داد.محمود مرتضایی‌فرد با بیان اینکه نتایج و اسامی واجدان شرایط در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی قابل مشاهده است، گفت: اسامی واجدان شرایط در درگاه خدمات الکترونیک صندوق به نشانی sabasrm.ir اعلام شده و افراد می‌توانند با شماره دفترکل بازنشستگی، کد ملی و شماره حساب بانک صادرات که از آن حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند، نتایج اعلامی را مشاهده کنند.

مناطق آزاد باید مقاصد پیشرو در گردشگری باشند
معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی از متولیان حوزه گردشگری در مناطق آزاد کشور خواست تا با بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های قانونی، زیرساختی و مرزی خود به عنوان مقاصد پیشرو در گردشگری کشور ایفای نقش کنند.
علی‌اصغر شالبافیان افزود: نزدیکی به مرزهای کشور امکان تمرکز بر بازارهای هدف گردشگری را برای مناطق آزاد کشور فراهم آورده است و می‌تواند سبب حرکت یکپارچه و بهره‌مندی هدفمند از روابط بین‌الملل شود. 
وی همچنین تمرکز بر محتواسازی و تولید اقلام تبلیغاتی را نیز یکی دیگر از اقدامات موثر در معرفی و شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری مناطق آزاد کشور خواند و بر تمرکز بیشتر در بخش اطلاع‌رسانی تأکید کرد.
آشنایی با مفهوم اقاله
اقاله، عبارت از برهم زدن قراردادها و عقود لازم، با رضایت دو طرف معامله است. برهم خوردن قرارداد و از بین رفتن اثر آن نسبت به آینده، از جمله آثار اقاله محسوب می شود. اهلیت داشتن طرفین قرارداد و اعلام اراده خود مبنی بر فسخ، از جمله شرایط اقاله است. در عقودی مانند عقد وقف، نکاح و ضمان، اقاله راه ندارد.
انعقاد قراردادها و عقود، از جمله راه هایی است که افراد، با استفاده از آنها و با میل و توافق شخصی خود، نسبت به انجام امری یا خرید و فروش چیزی، متعهد می شوند. با توجه به اینکه نفس عقود، الزام آور است، طرفین قرارداد باید به عقد واقع شده پایبند باشند و نمی توانند هر زمان که بخواهند، نسبت به برهم زدن آن اقدام کنند؛ مگر در مواردی که قانونگذار، پیش بینی کرده یا به موجب قرارداد، این حق به آنها داده شده باشد.
از جمله راه هایی که قانونگذار برای برهم زدن معاملات و عقود لازم در نظر گرفته، اقاله است. اقاله یک قرارداد، دارای آثار و شرایط مخصوص به خود بوده و اینگونه نیست که طرفین عقد، هر زمان که بخواهند قادر به اعمال آن باشند. با توجه به اینکه اعمال اقاله، در خصوص تمام عقود، جایز نیست، لازم است تا قواعد آن از منظر قانون مدنی مورد بررسی قرار گیرد.برای اینکه بتوانیم توضیح دهیم، معنی اقاله چیست و چه آثاری دارد، ابتدا باید به بررسی مفهوم عقد، از منظر قانون مدنی بپردازیم. ماده 183 قانون مدنی در تعریف عقد، مقرر می کند «عقد، عبارت است از اینکه یک یا چند نفر، در مقابل یک یا چند نفر دیگر، تعهد بر امری کنند و مورد قبول آنها باشد.» بر اساس این ماده در انعقاد عقود، توافق طرفین، در تعهد به یک امر، رکنی مهم و اساسی بوده و شرط صحت قراردادهاست.
عقود، به دو دسته جایز و لازم قابل تقسیم هستند؛ عقود لازم، عقودی هستند که جز در صورت موارد قانونی، قابل برهم زدن نیستند و عقود جایز، عقودی هستند که با فوت، جنون و سفه طرفین منفسخ شده و همچنین طرفین، هر زمان که بخواهند می توانند نسبت به فسخ آن اقدام کنند.
با توجه به اینکه طرفین با رضایت خود اقدام به انعقاد قرارداد می کنند و از آنجایی که عقود، الزام آور و محترم هستند، این گونه نیست که طرفین قرارداد بتوانند هر زمان که تمایل دارند، نسبت به برهم زدن عقد لازم واقع شده اقدام کنند؛ مگر اینکه عقد جایز باشد. در همین راستا، قانونگذار، برای برهم زدن عقود لازم، شرایط خاصی را در نظر گرفته است که بدون وجود این شرایط و موارد، برهم زدن قرار داد منعقدشده امکان پذیر نخواهد بود.همانگونه که گفتیم، قانونگذار در قانون مدنی، موارد انحلال قراردادها را پیش بینی کرده است. بنابراین چنانچه پس از وقوع عقد لازم، یکی از طرفین قرارداد به هر علتی، تمایل به برهم زدن قرارداد داشته باشد، صرفا در صورت داشتن شرایط و موارد انحلال، قادر به انجام این امر، خواهد بود. موارد انحلال قراردادهای لازم، عبارت از اقاله یا تفاسخ، فسخ و انفساخ است.
اقاله یا تفاسخ، یکی از راه های برهم زدن عقود و قراردادهای لازم بوده و به معنای رضایت دو طرف، برای برهم زدن عقد واقع شده است. در اقاله، هر دو طرف قرارداد، با رضایت، اراده خود را بر برهم زدن عقد اعلام کرده و چنانچه ثمن و مبیعی نیز رد و بدل شده باشد، بازگردانده خواهد شد.از دیگر راه های برهم زدن قرارداد، فسخ بوده که برخلاف اقاله، نیاز به تراضی و رضایت دو طرف، جهت انجام آن نیست. در فسخ، یکی از طرفین قرارداد به واسطه حقی که به موجب شرط ضمن عقد یا داشتن یکی از خیارات قانونی نظیر خیار غبن فاحش، خیار تاخیر ثمن، خیار تبعض صفقه و خیار حیوان دارد، اقدام به برهم زدن یکجانبه معامله می کند. خیار به معنای اختیاری است که قانونگذار برای برهم زدن معامله پیش بینی کرده و در صورتی قابل اعمال است که شرایط اعمال آن، وجود داشته باشد.
از دیگر راه های برهم زدن عقود و قراردادهای منعقد شده، انفساخ است. در انفساخ، برهم خوردن قرارداد منعقد شده، به واسطه اعمال اراده یکجانبه یا دوجانبه طرفین قرارداد نیست؛ بلکه یک عامل خارج از اراده طرفین، یعنی یک عامل قهری نظیر جنون یکی از طرفین قرارداد، سبب برهم خوردن معامله و انحلال آن می شود.بنابراین با توجه به ذکر موارد انحلال قرارداد، در تعریف اقاله می توان گفت که اقاله، نهادی حقوقی برای برهم زدن قرارداد منعقد شده، با رضایت و تراضی دو طرف معامله است و پس از اعمال آن، عقد واقع شده، برهم خورده و اثر خود را نسبت به آینده، از دست خواهد داد. 

  شرایط اقاله 
شرایط اقاله شامل موارد ذیل است:
تراضی هر دو طرف قرارداد برای اقاله: اولین شرط از شرایط اعمال اقاله، تراضی یعنی توافق کردن هر دو طرف عقد، برای انجام اقاله است و بدین منظور، هر دو طرف، باید، اراده خود را اعلام کنند.
رضایت کامل بر انجام این امر و مکره نبودن در اقاله: از جمله شرایط اقاله، این است که هیچ یک از دو طرف، با فشار و اکراه، رضایت خود را بر اقاله اعلام نکرده باشد؛ چراکه در این صورت، اقاله صحیح نخواهد بود.اهلیت داشتن برای انجام اقاله: اهلیت در قانون به معنای داشتن عقل، بلوغ و اختیار است. چنانچه یکی از طرفین قرارداد، در هنگام انعقاد عقد، اهلیت داشته، اما در زمان اقاله، اهلیت خود را از دست داده باشد، برای مثال، مجنون شده و قدرت تعقل منطقی خود را از دست داده باشد، اقاله صحیح نخواهد بود.

 آثار اقاله
از دست رفتن اثر عقد: اولین و مهمترین اثر اقاله، از دست رفتن اثر عقد، از زمان برهم خوردن آن، نسبت به آینده است و اعمال آن، نسبت به گذشته و قبل از تاریخ انجام اقاله اثری نخواهد داشت. یعنی اگر شخصی نیمی از تعهد خود برای نقاشی خانه را انجام داده باشد، بابت کار خود، مستحق مزد بوده و این گونه نیست که اقاله، اثر قرارداد را نسبت به گذشته، از بین ببرد و فقط از زمان اقاله، دیگر ملزم به ایفای تعهد خود نیست. برهم خوردن عقد: یکی دیگر از آثار اقاله، این است که به واسطه اعمال آن، عقد واقع شده، به هم خواهد خورد و دیگر، طرفین قرارداد ملزم به انجام تعهد خود نیستد. بر این اساس، چنانچه ثمن و مبیعی بین طرفین رد و بدل شده باشد، آنها باید، اقدام به بازگرداندن آن، به یکدیگر کنند.نکته قابل توجه این که، انحلال قرارداد به واسطه اقاله، با بطلان و تعلیق آن تفاوت دارد. در بطلان قرارداد، برخلاف اقاله، اثر ازبین رفتن عقد، نسبت به گذشته نیز هست و در تعلیق، قرارداد، اصلا از بین نخواهد رفت، بلکه صرفا به دلیل وجود مانعی، اجرای آن متوقف شده و بعد از ازبین رفتن مانع، باید اجرای آن ازسر گرفته شود.

 کدام قراردادها را نمی توان اقاله کرد؟
مستثنیات اقاله عبارت از عقد وقف، عقد نکاح و عقد ضمانت است.وقف، عبارت است از اینکه شخصی، اصل و عین مال خود را نگه دارد و استفاده از منافع آن را برای اشخاص محصور و معین یا نامحصور و نامعینی قرار دهد. با توجه به مواد قانون مدنی، طرفین عقد وقف، امکان برهم زدن آن را با تراضی یا همان اقاله نخواهند داشت.عقد نکاح دائم یا موقت، عقدی است که طرفین به موجب آن به زوجیت یکدیگر در می آیند. برهم خوردن عقد ازدواج موقت و دائم، شیوه های مخصوص خود را دارد و جز با اعمال این شیوه ها، قابل انحلال نیست. عقد دائم، با طلاق یا وجود موارد فسخ و عقد موقت، با بذل مدت و انقضای مدت منحل می شود.ضمانت در حقوق، به معنای عقدی است که به موجب آن، در پرد
اخت دیون یا انجام تعهدی، ذمه کسی به دیگری منتقل شود؛ به اصطلاح، بعد از ضمانت، دیگر، شخص اولی که از او ضمانت می شود، مدیون نخواهد بود. با این توضیح و از آنجا که ما نمی توانیم بدون رضایت شخصی، مجددا او را مدیون کنیم، اقاله، در عقد ضمانت پذیرفته نیست. یعنی، ضامن و طلبکار نمی توانند با تراضی، عقد ضمانت را بر هم زده و مجددا شخصی که از او، ضمانت شده است را متعهد و مدیون کنند.شایان ذکر است که ضمانت در سیستم بانکی، به صورت نقل ضمه به ضمه نیست و با وجود ضمانت، شخصی که از او ضمانت شده است، همچنان مدیون محسوب می شود. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال