امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان تا مهرماه 
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از موافقت ستاد مبارزه با کرونا برای تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه املاک واسکان تا مهر ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این مصوبه تا چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.
محمود محمودزاده  درباره آخرین شرایط و مهلت ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان به ایرنا گفت: به دلیل اینکه بسیاری از خانوارها هنوز موفق به ثبت نام در سامانه مذکور نشدند و تراکم جمعیت در دفاتر خدمات الکترونیک افزایش یافته است، از ستاد مبارزه با کرونا خواستار تمدید مهلت ثبت نام در سامانه شدیم.
وی گفت: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه املاک تا مهر ۱۴۰۰ در ستاد مبارزه با کرونا مصوب شد و در چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.
بر اساس اعلام معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، متقاضیان مثل دو ماه گذشته بدون محدودیت کد ملی می توانند اقدام به درج اطلاعات سکونتی خود داشته باشند.
وی ادامه‌داد: در طول چند ماه گذشته سه مرجع راهنمایی  از جمله شماره پنج رقمی مرکز و پیامکی که اعلام شد، خانواده‌ها را برای چگونگی درج اطلاعات سکونتی راهنمایی می‌کرد که کمک زیادی به حل ابهام‌های ذهنی مردم داشت.
به گفته محمودزاده، حجم سوالات خانواده‌ها نشان می‌دهد تاریخ ۱۹ خرداد برای پایان مهلت ثبت نام کافی نبوده و این زمان باید تمدید می شد.
وی گفت: بر این اساس مالکان و مستاجران تا مهر ماه امسال مهلت دارند تا اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان درج کنند، تا الان نیز تعداد زیادی از مردم اقدام به درج اطلاعات داشتند و تراکم مراجعه به سایت حتی گاهی موجب کند شدن سایت شده است.
در اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، همه سرپرستان خانوار باید اطلاعات ملکی و اقامتی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند. وزارت راه و شهرسازی براساس قانون مصوب مجلس و به‌عنوان مجری این طرح، یک دوره ۲ ماهه از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ را برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان تعیین کرده بود.
برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir باید مالک یا مستاجر با سیم‌کارت به نام خود و کد ملی وارد سایت شوند و ضمن ثبت اطلاعات مربوط به املاک مسکونی خود، اقامتگاه اصلی خانوار را نیز مشخص کند. البته به‌ دلیل اتصال سامانه املاک و اسکان به بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی، پس از ورود افراد به این سامانه، فهرست املاک متعلق به فرد نمایش داده می‌شود، اما احتمال نمایش املاک واگذار یا فروخته شده و حتی تکراری نیز در این سامانه وجود دارد که کاربر می‌تواند با انتخاب گزینه‌های موجود، این اطلاعات را اصلاح کند.
مستأجران نیز برای ثبت اطلاعات به مشخصات اصلی ملک نظیر متراژ دقیق، کد نوسازی ملک، کد ملی و شماره تلفن همراه مالک نیاز دارند که بخشی از آن‌ها در اجاره‌نامه رسمی نوشته شده و مابقی از طریق سند، قبض عوارض سالانه ملک یا با سوال از مالک قابل دریافت است. نکته دیگر اینکه در سامانه ملی املاک و اسکان، انتخاب کاربری ملک اعم از مسکونی، تجاری و اداری به فرد اظهارکننده واگذار شده و باید مطابق با عنوان ملک در سند اصلی ثبت شود. در این سامانه راهنمایی‌های موردنیاز برای ثبت املاک و همچنین پاسخ سوالات احتمالی درج شده است.

نوسان سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته در بازار تهران با افزایش ۷۰ هزار تومانی به رقم ۱۰ میلیون و ۸۳۰هزار تومان رسید.  سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۷۵۰‌هزار‌تومان معامله شد.
همچنین دیروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۹۴ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۴۳ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۹۱۲ دلار و ۳۷ سنت فروخته شد. قیمت دلار نیز روز گذشته نوساناتی داشت و  به 23 هزار و 950 تومان رسید. 

روند منظم بازگشت نفت ایران  به بازار جهانی 
دبیرکل اوپک معتقد است که روند بازگشت عرضه و صادرات ایران به بازار نفت به‌طور منظم و شفاف است. پنجاه‌ودومین نشست کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک دوشنبه  برای بررسی شرایط بازار نفت به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.
این نشست پیش از سی‌امین نشست کمیته مشترک نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) و هفدهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک (ONOMM) که دیروز  برگزار شد، تشکیل شد.
محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک ضمن تشکر از تلاش مداوم اعضا برای تحقق اهداف این کمیته اظهار کرد این کمیته نقش مهمی در موفقیت توافق‌نامه همکاری تاریخی (DoC) داشته است. وی گفت: عوامل متغیر بسیاری بر بازار جهانی نفت مؤثرند که یکی از آنها سرعت تغییر مؤلفه‌ها در زمان شیوع ویروس کروناست. شرکای ما در توافقنامه همکاری با وجود تردیدهای بسیار موجود در بازار، همچنان عنصری قابل اعتماد برای ثبات بازار نفت هستند.
بارکیندو با اشاره به اینکه ایران یکی از پنج عضو بنیانگذار اوپک است، درباره تحولات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک گفت: جمهوری اسلامی ایران عضوی بسیار مهم و باارزش سازمان ماست. پیش‌بینی می‌کنیم بازگشت تولید و صادرات ایران به بازار جهانی به‌صورت منظم و شفاف اتفاق بیفتد و در نتیجه ثبات نسبی بازار را که ما از آوریل ۲۰۲۰ برای رسیدن به آن سخت تلاش کرده‌ایم، حفظ کند.
دبیرکل اوپک همچنین بر اهمیت سرمایه‌گذاری برای آینده نفت تأکید و اظهار کرد این مسئله مایه حیات این صنعت است.

متوسط دریافتی بازنشستگان کشوری 
متوسط حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با بازنشستگان تأمین اجتماعی بیش از ۲میلیون تومان اختلاف دارد. بر اساس اعلام رسمی سازمان برنامه و بودجه هم‌اکنون بیش از 3.5 میلیون نفر بازنشسته کشوری و لشکری از صندوقهای مختلف حقوق دریافت می‌کنند.
بر این اساس متوسط حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از حدود 3.3 میلیون تومان به بیش از 7 میلیون تومان افزایش یافته و رشد 120درصدی را تجربه کرده است. همچنین دریافتی بازنشستگان تأمین اجتماعی از 2.1 میلیون تومان به حدود 5 میلیون تومان افزایش یافته و رشد 138درصدی داشته است.
 
۹۵ درصد مردم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند
سید محمدرضا میر تاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه شامل ۹۵ درصد مردم نمی‌شود گفت: این مالیات شامل گروه اندکی است که براساس فعالیت‌های سوداگرانه اقتصادی، عایدی دارند.
وی با بیان اینکه کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شده است گفت: این طرح روی مالیات بر فعالیت‌های سوداگری که تا به حال جایی ثبت نشده و با درآمدهای کلان و نجومی در زمان محدود و بدون پرداخت مالیات، تمرکز دارد و شامل چهار عنوان ارز، املاک، خودرو و سکه می‌شود. میرتاج الدینی در مورد استثنائات این طرح تصریح کرد: مالیات بر عایدی سرمایه شامل کسانی که نمایشگاه ماشین دارند و بنگاه داران املاک نمی‌شود و همان مالیات معمول را می‌پردازند.
وی با بیان اینکه این مالیات شامل 95 درصد مردم نمی‌شود گفت: این مالیات شامل کسانی است که در مدت کوتاهی به صورت تصاعدی سودی حاصل کرده‌اند و حتی خانواده‌هایی که هر عضو آن به طور مثال خودرویی داشته باشند، مشمول این نوع مالیات نخواهند بود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ضمن تأکید بر لزوم وجود فرمولی برای تعیین محاسبه نرخ تورم اظهار کرد: در بحث بررسی جزئیات، این پیشنهاد در کمیسیون مورد توجه قرار خواهد گرفت.
میرتاج الدینی در مورد مالیات بر سرمایه خاطرنشان کرد: مجلس مسیر میانه را انتخاب کرده و با هدف توزیع عادلانه ثروت در جامعه و تنظیم آن، بیشتر نشدن ضریب جینی و فاصله طبقاتی و رشد اقتصادی متعادل در اصل درآمدها در چارچوب اقدامات کلان، مسیر خود را طی می‌کند.
وی گفت: درآمد حاصل شده وارد خزانه کل می‌شود و از 6 تا 8 درصد درآمد را می‌توان از طریق این مالیات به دست آورد و موجب می‌شود تراز عملیاتی بودجه کشور مثبت شده و کسری نخواهیم داشت.
میرتاج الدینی متذکر شد: مردم نگران این مالیات نباشد چرا که شامل گروه اندکی است که براساس فعالیت‌های سوداگرانه اقتصادی، عایدی دارند.

توزیع نامناسب گوشت قرمز عامل گرانی
جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه رقم ۱۵۰ هزار تومانی گوشت به دلیل عدم توزیع نامناسب آن در بازار توسط دولت است، گفت: گوشت برای رسیدن به دست مصرف‌کنندگان ۴ الی ۵ بار بین واسطه‌ها دست به دست می‌شود.
وی در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، گفت:  علت بخشی از افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار به دلیل برآورد قیمت محصولات است، در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوشت قرمز بسیار بالاتر از نرخ تعیین شده است. نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر دامداران کاه را با قیمت 3 هزار 500 تومان و یونجه را قیمت 4 هزار تومان خریداری می‌کنند، ادامه داد: قیمت تمام شده گوشت قرمز بسیار بالاتر از نرخ مصوب است به همین دلیل دامداران دام‌های خود را در اختیار واسطه‌ها و قاچاقچیان برای صادرات غیرقانونی قرار می‌دهند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گوشت برای رسیدن به دست مصرف‌کنندگان 4 الی 5 بار بین واسطه‌ها دست به دست می‌شود و این موضوع قیمت این محصول را افزایش می‌دهد، عنوان کرد: رقم 150 هزار تومانی گوشت به دلیل عدم توزیع نامناسب آن در بازار توسط دولت است.
محمودزاده با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید از تعاون روستایی و تشکل‌های بخش خصوصی برای توزیع گوشت قرمز استفاده کند، گفت: حذف واسطه‌ها باعث جلوگیری افزایش هزینه‌ها  بالاسری می‌شود و گوشت نهایتا با قیمت 90 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

بومی سازی ۸۰ درصد کارخانه های سیمان با وجود تشدید تحریم ها
علیرضا رزم‌ حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بومی سازی ۸۰ درصد کارخانه های سیمان، گفت: تحریم‌ها باعث تقویت و رشد صنایع مختلف در کشور شده است،
وی با اشاره به رشد بیش از ۵۰ درصدی ۲۷ رشته صنعتی در فروردین ماه سال جاری، تعمیق ساخت داخل در کنار افزایش تولید در صنعت سیمان را یکی از اتفاقات مثبت در بخش صنعت عنوان کرد.
وی گفت: ظرفیت تولید سیمان در کشور ۸۰ میلیون تن و نیاز کشور به این محصول حدود ۷۰ میلیون تن است؛ کشوری که روزی وارد کننده سیمان بود امروز به یکی از کشورهای صادر کننده این محصول تبدیل شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت رشد تولید سیمان را ۱۳ درصد عنوان کرد و افزود: در کنار افزایش رشد تولید، تعمیق ساخت داخل در صنایع سیمان نیز یکی دیگر از افتخارات صنعت است. رزم‌حسینی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه علیه کشور موجب تقویت و رشد صنایع مختلف کشور شده است، به طوری که در حال حاضر ۸۰ درصد از کارخانه های سیمان در سراسر کشور در نتیجه اعتماد به توان داخلی ساخته شده اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادرات غیرنفتی در سنوات گذشته را در توسعه صنعت و افزایش تولید داخل موثر دانست و تصریح کرد: اگر صادرات غیرنفتی در این سالها وجود نداشت در تامین مواد اولیه برای تولید با مشکل روبرو می شدیم. خوشبختانه با همت فعالان اقتصادی و سیاست گذاری های مناسب، توانستیم علیرغم فشار ناشی از تحریم ها و شیوع بیماری کرونا به رشد صنعتی ۸ درصد دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه در فروردین ماه سال جاری در ۲۷ رشته صنعتی، کشور شاهد رشد بالای ۵۰ درصد بود، اظهار داشت: با توجه به شرایطی که وجود دارد پیش‌بینی می‌کنیم این آهنگ رشد تولید و در کنار آن تجارت بین‌المللی ادامه پیدا کند. رزم حسینی با تاکید بر سیاست وزارت صمت مبنی بر حمایت از تولید داخل، به سابقه طولانی صنعت سیمان در کشور اشاره کرد و با استناد به ظرفیت ۸۰ میلیون تنی تولید در سیمان، آنها را فرصتی خوب برای ساخت کشور دانست.
 
فعالان بازار از عدم واریز منابع صندوق توسعه به بازار سرمایه در زمان مقرر انتقاد کردند
عیارسنجی تحقق وعده های حمایت از بورس
درحالی که روز گذشته آخرین مهلت بانک مرکزی برای واریز۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود که طبق آخرین اعلام منابع رسمی کشور، تاکنون فقط ۵۰میلیون‌دلار از این مبلغ واریز شده و مشخص نیست برنامه رییس کل جدید بانک مرکزی در این باره چیست.
اوایل اردیبهشت ماه امسال در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب شد که بانک مرکزی نسبت به فروش تدریجی 200 میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند. طبق ابلاغیه که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت معین شده، مهلت واریز 200 میلون دلار به بورس، دیروز سه شنبه  11 خرداد به پایان رسید درحالی که تاکنون یک چهارم از این مبلغ معادل با ارزش 1034 میلیارد تومان، از جانب بانک مرکزی به حساب صندوق تثبیت واریز شده است.

   اجرای تعهدات ضرورت بازگشت اعتماد
این تاخیر در شرایطی است که در حال حاضر سهامداران با وجود متغیرهای بنیادی قوی در بورس همچنان در تردید به سر می برند و بنابراین عدم تحقق وعده های حمایتی بیش از هر زمان دیگر به بازار سرمایه لطمه وارد می کند. 
هر چند به باور کارشناسان بازار سرمایه عوامل از جمله قیمت‌های جهانی، نرخ ارز و شرایط سیاسی همگی به نفع بورس در حال بازی هستند، اما آنچه در این میان تعیین کننده است بازگشت اعتماد و جلب نظر سهامداران است.
آخرین گزارش اجماع تحلیلگران نیز حاکی از کاهش نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر کل بازار سهام به ۶/ ۶ واحد است. با این حال باید دید چه زمانی اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار که طی ماه‌های گذشته با فراز و فرود چندباره مواجه شده، جلب می‌شود. کمااینکه طی دو روز گذشته مجددا شاهد افت نسبی شاخص بورس بوده ایم. روز گذشته شاخص بورس افت ۵۴۳۸ واحدی داشت و  به یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۴۹۱ واحد رسید. پیش از این روز دوشنبه نیز شاخص بورس حدود 11 هزار واحد افت داشت. 

   خوش بینی به آینده بازار و تاکید بر پرهیز از اقدامات محدودکننده
با همه این عوامل وضعیت این روزهای بورس هنوز کارشناسان را به بهبود شرایط امیدوار نگه داشته است.  یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه در روزهای گذشته منابع جدید مالی از کارگزاری‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت به سمت خرید سهام کوچ کرده‌، گفت: روند صعودی بازار به صورت منطقی آغاز شده است.
شاهین احمدی  از آغاز روند منطقی صعود شاخص خبر داد و گفت: سهم‌های مختلف به خصوص سهم‌هایی که حجم خورده و معامله خوبی داشته‌اند، هم اکنون در بازار سرمایه متعادل شده‌اند و خریدار و فروشنده‌های متعادلی پیدا کرده‌اند؛ این در حالی است که برخی از این سهم‌ها، کاهش قیمت زیادی داشته و نمونه آن هم، سهام پالایشگاهی‌ها، پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها است که کاهش قیمت داشته‌اند.
تحلیلگر بازار سرمایه افزود: این‌ها سهم‌های شاخص‌سازی هستند که در کف قیمتی خود قرار گرفته‌اند، ضمن اینکه اکنون با توقف روند کاهش نرخ ارز و ابطال این سناریو که دولت در ماههای باقیمانده از عمر خود، ارزپاشی گسترده‌ای صورت خواهد داد، بسیاری از سهامی که دارای محصولات صادراتی بوده یا محصولات آنها در بازارهای داخلی با معیار ارزی قیمت می‌خورد، وضعیت رو به رشدی را به خود می‌بینند.
وی تصریح کرد: در واقع، محصولاتی مثل کالاهای فلزی، سرب و روی و فولاد اگرچه به خاطر کاهش قیمت دلار آسیب می‌بینند؛ اما اکنون که دورنمای کاهش قیمت دلار منتفی است و دولت ابزار آن را هم در اختیار ندارد، وضعیت رو به بهبودی را تجربه می‌کنند؛ ضمن اینکه به نظر می‌رسد که مذاکرات برجامی نیز در فاصله کوتاهی به نتیجه نمی‌رسد؛ پس همین موارد باعث می‌شود که در سهم‌های صادراتی و وابسته به قیمت‌های جهانی که بخش زیادی از بازار را تشکیل می‌دهند، حرکت رو به کاهش نرخ منتفی باشد؛ پس در حالت کلی، حرکت کاهشی و افت شدید شاخص کل هم عملاً رخ نخواهد داد.
احمدی به مهر گفت: البته موضوع در مورد شاخص کل هم وزن اندکی متفاوت است و با توجه به اینکه بسیاری از سهم‌های کوچک هنوز متعادل نشده‌اند و با بازگشایی نماد آنها، شاهد افت شدید هستیم، ممکن است شاخص کل هم وزن کمی کاهش یابد.
وحید کشمیری پور، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز در این باره گفت: بازار سهام در شروع یک روند صعودی چند ماهه قرار دارد.
وی با اشاره به نوسانات روزهای اخیر شاخص بورس گفت: نوسانات شاخص و رشد بورس ظرف روزهای گذشته را باید متأثر از این دانست که بازار بیش از آنچه که باید، در هفته‌های گذشته ریزش کرده؛ در حالیکه بخش بسیار بزرگی از بازار سرمایه، بسیار ارزنده و در حال معامله کمتر از ارزش‌های واقعی خود بوده است.
این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: علت این ریزش آن است عده زیادی از مردم، به خاطر اینکه قیمتها هر روز پایین می‌آمد، دچار شک و تردید نسبت به بازار شده و سهم‌های ارزشمند خود را به فروش رسانند؛ اما بعد از اینکه روز چهارشنبه استارت بازگشت بازار با خبر احتمال افزایش تخفیف نرخ خوراک در صنعت پالایشگاهی زده شد، روند کلی بازار شروع به تغییر کرد و ظرف روزهای گذشته نیز افزایش قیمت دلار این اطمینان و سیگنال را به فعالان بازار داد که خبری از ارزپاشی و پایین نگاه داشتن تصنعی ارز از سوی دولت نخواهد بود.
وی تصریح کرد: البته تحلیل سیاسی این روند در بازار سرمایه خیلی مشخص نیست؛ اما بسیاری از افراد نگران بودند که دولت به صورت مصنوعی، نزدیک انتخابات قیمت ارز را پایین خواهد آورد؛ ولی ظاهراً دولت و بانک مرکزی نیز از این امر عقب نشینی کرده اند که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن، مخاطرات ارزپاشی برای اقتصاد ایران است که این موضوع باعث شده نرخ سهامی که با قیمت دلار نرخگذاری شده‌اند، همچنان با دلار خیلی خیلی پایین‌تر از قیمت‌های فعلی در حال معامله باشد؛ پس شرکتها به توقف روند کاهش نرخ ارز واکنش مثبت نشان داده‌اند و بازار رشد خوبی را در روزهای اخیر شاهد بوده است.
کشمیری پور معتقد است که نباید از این روند غافل شد که قیمت‌های جهانی برخی از کالاها رشد خوبی داشته و سهم‌ها، اصلاحات سنگین داشته‌اند؛ ضمن اینکه پی به ای کلی بازار به یک نرخ منطقی رسیده و به نظر می‌رسد که بازار برای سرمایه گذاری میان مدت بسیار ارزنده باشد.
این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: تصور بر این است که روند رو به رشد ادامه می‌یابد و اکنون بازار سرمایه در شروع یک روند صعودی خوب قرار دارد؛ البته در این بین قطعاً نوساناتی خواهیم داشت ولی روند کلی بازار صعودی خواهد بود. وی ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز از دخالت و اقدامات محدودکننده سیاستگذار این حوزه  دامنه نوسان را عاملی برای تخریب بورس دانست. 
در این شرایط با توجه به حضور گسترده مردم در بازار سرمایه و زیان شدید آنها از این محل، ضروری است تا برنامه های حمایتی از بورس با وسواس بیشتری اجرا شود. 
 
تداوم رکود در بازار خودرو
در حالی که طی روزهای اخیر نرخ ارز، سیر صعودی پیش گرفته اما همچنان بازار خودرو اعتنایی به این نوسانات افزایشی نرخ ارز نداشته و همانطور که به اعمال مصوبه مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات و اعلام قیمت‌های جدید، اعتنایی نکرد، به تغییرات نرخ ارز نیز واکنش نداشته و سبب ایجاد تقاضای کاذب نشده است.
این در حالی است که هرگاه نرخ ارز در داخل افزایشی پیدا می‌کرد، بسیاری به سمت بازار خودرو به جهت سرمایه‌گذاری روانه و با ایجاد تقاضای کاذب، سبب افزایش قیمت‌ها می‌شدند؛ اما اینبار نبود مشتری و به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، "محدود شدن معاملات به تقاضاهای مصرفی آن هم بسیار کم"  بازار به صرافت جذب مشتریان کاذب و دلالان نیفتاد.
به سبب اینکه تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران است، تقاضای کاذب هم شکل نگرفته  و قیمت‌ها نسبت به نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال که هنوز قیمت‌های جدید خودروسازان تغییری نکرده بود و دلار نیز ارزان‌تر بود، تغییر چندانی نداشته و از ثبات نسبی برخورد بوده است.
به طور مثال تا پیش از افزایش رسمی قیمت‌ محصولات خودروسازان و افزایشی شدن نرخ ارز که قیمت‌ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در محدوده ۱۹۸ تا ۲۱۰ میلیون تومان بود در بازار دیروز  حدودا ۱۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز همچنان در کانال ۳۷۰ میلیون تومان قرار دارد.
به گزارش ایسنا، همچنین پژو پارس که در نیمه دوم اردیبهشت ماه ، به ۲۱۰ میلیون تومان نزدیک شده بود دیروز حدودا ۲۱۷ میلیون تومان بود. پژو ۴۰۵ GLX  همچنان در همان محدوده ۱۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و سمند LX نیز از ۱۹۱در کانال ۱۹۰ میلیون تومان نوسان محدود داشت.
علاوه براین‌ها در محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز ثبات نسبی و نوسانات محدود نسبت به قیمت‌های اواسط اردیبهشت دیده می‌شود. بطور مثال سایپا ۱۱۱ در کانال ۱۳۰ میلیون تومان قرار گرفت، سایپا ۱۳۱ حدود ۱۱۵ میلیون تومان و سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) هم همچنان کمتر از ۱۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.
ساینا نیز در محدوده ۱۴۵ میلیون تومان، تیبا ۱۲۵ میلیون تومان و تیبا۲، ۱۲۹ میلیون تومان هستند.
کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور معتقدند که خواسته یا ناخواسته بازار خودرو وارد دوران سنگین رکود شده است و آن‌ها نگران از این هستند که ادامه این وضعیت، نیاز بازار خودرو در سال جاری را محدود کند و حجم عرضه و تقاضا به شدت تحت فشار قرار گیرد و بازار به خوابی عمیق فرو رود.
 
پیش بینی واردات  5 میلیون تن گندم 
با بروز برخی مشکلات در نحوه خرید گندم تضمینی از سوی کشاورزان در چند سال گذشته با وجود خودکفایی در واردات گندم، واردات ان مجددا در دستور کار قرار گرفته است. تازه ترین پیش بینی ها هم حاکی از این است که در سال جاری نیز نیازمند واردات به 5 میلیون تن گندم خواهیم بود.
خوش‌بینانه ترین پیش بینی تولید گندم که از طرف وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده 12 میلیون تن است که نسبت به سال گذشته 2 میلیون تن کمتر است. همچنین آخرین آمار شرکت بازرگانی دولتی به عنوان مسئول خرید تا کنون 1.5 میلیون تن گندم بوده است. برخی مسئولان پیش بینی کرده‌اند که با این روند کشور حتما نیاز به واردات 5 میلیون تن گندم خواهد داشت.
حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت: نمایندگان دولت در نشست کمیسیون گفتند که در سال جاری پیش‌بینی کاهش 35 درصدی تولید گندم را به خاطر خشکسالی دارند. 
به گزارش فارس، حسینی‌کیا همچنین اطلاعات جدیدتری را اعلام کرد که به واردات گسترده کشور صحه می‌گذارد، وی گفت: براساس گزارش ارائه شده در کمیسیون، حدود 75 هزار واحد نانوایی در کشور داریم که سالانه 8 میلیون تن گندم تولید داخل و 4 میلیون تن گندم خارجی بین آنها توزیع می‌شود.
گزارش‌هایی که از استان‌های مختلف وجود دارد، پیش بینی شده که تولید گندم امسال کاهش شدید خواهد داشت. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سال گذشته بیش از 370 هزار تن گندم در لرستان تولید شد، اما بر اساس آخرین بررسی‌ها در خوش‌بینانه ترین حالت امسال میزان تولید گندم در لرستان 200 هزار تن خواهد بود که این میزان حدود 60 درصد سال گذشته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ و همچنین سرمازدگی سال‌ زراعی جاری، در شرایط فعلی برآورد تولید گندم در استان به ۱۱۰ هزار تن رسیده است، حتی ممکن است طی دو ماه آینده رقم تولید گندم نیز کاهش پیدا کند. پیش از این اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم کشور که چند ماه پیش از وزارت جهاد رفت، معتقد بود که اگر کشور 14 میلیون تن گندم تولید کند نیاز خود را تامین  خواهد کرد که لازم است دولت 11 میلیون تن از کشاورزان خریداری کرده باشد.
در دو سال گذشته آمارهایی که وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ارائه کردند، حاکی از این بود که سالانه 8.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است با این حال سال 98 بر اساس آمار گمرک، 3.5 میلیون تن گندم وارد شده بود و برای واردات سال 99 هم آمار دقیقی اعلام نشد.
با توجه به میزان کاهش تولید گندم که امسال پیش بینی شده، برخی کارشناسان از واردات گندم برای جبران نیاز کشور در سال جاری سخن گفته‌اند.

 برای اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث و قیمتهای لحظه ای ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید.  


 اطلاعات عمومی - دانستنیهای جالب و شنیدنی  اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

خرید و فروش + رهن و اجاره انبار و املاک صنعتی اداری –  تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر + خریدار و فروشنده باشید. 

 ( درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید ) 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال