امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
پیش بینی افزایش مصرف برق در هفته آینده
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: میزان محدودیت های تامین برق به حداقل رسیده اما پیش بینی می شود که هفته آینده میزان مصرف برق افزایش یابد لذا نیازمند همکاری مشترکان هستیم.
وی  با اشاره به آخرین وضعیت تولید و مصرف برق اظهار کرد: ، پیش بینی می شود که مصرف به ۵۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد و خوشخبتانه با توجه به بهبود شرایط دمایی و همکاری خوب مشترکان صنعتی، کشاورزی و خانگی، امروز محدودیت ها به حداقل ممکن رسیده است.
وی با بیان اینکه در صورت تداوم همکاری مردم امروز مشکلی در تامین برق نخواهیم داشت، افزود: اما برای هفته آتی، با توجه به افزایش دما، پیش بینی می شود که مصرف برق افزایش قابل توجهی داشته باشد.
به گفته وی به همین دلیل از همه مشترکان درخواست می‌کنیم  تا حد امکان از مصارف غیرضروری در ساعات اوج مصرف خودداری کنند.

توقف ریزش بورس 
شاخص کل بورس تهران در انتهای معاملات روز گذشته نیز دومین صعود متوالی خود را تجربه کرد و با رشد ۳۹۱۵ واحدی به یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۷۰ واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۲۹۸ واحد رشد کرد و به ۳۸۳ هزار و ۱۴۰ واحد رسید.
نمادهای فارس، رمپنا، فولاد، فخوز، نوری و وبملت بیشترین تأثیر مثبت و نماد وصندوق بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص روز گذشته داشتند.

دلیل گرانی حبوبات
در حالی بر اساس مشاهدات میدانی حبوبات در بازار کیلویی ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد، که آمار رسمی نشان می دهد با وجود کمبود تولید، واردات این محصولات هم ۸۱ درصد کاهش داشته است.
سرانه مصرف حبوبات در کشور حدود 10 کیلوگرم برای هر نفر است اما بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی سالانه نزدیک به  700 هزارتن انواع حبوبات تولید  و کمبودها از دیگر کشورها از جمله کانادا وارد می شود.
با این وجود میزان واردات حبوبات در سال جاری در مقایسه با سال قبل 81 درصد کاهش یافته که این امر در افزایش قیمت این محصول در آستانه انتخابات و خداحافظی دولت دوازدهم تاثیر گذاشته است.

ورود تدریجی70 میلیون بشکه نفت ایران به بازار
ایران 69 میلیون بشکه نفت بر روی آب ذخیره سازی کرده و منتظر است به محض لغو تحریم های آمریکا علیه صادرات نفتش، نفتکش ها را به سوی خریداران روانه کند اما این ذخایر یک شبه خالی نمی شوند.
به گزارش فارس بلومبرگ طی گزارشی نوشت شرکت کشتیرانی گیبسون اعلام کرده است ایران احتمالا 69 میلیون بشکه نفت بر روی آب ذخیره سازی کرده است.
گروه بانکداری سیتی گروپ نیز برآورد مشابهی در مورد ذخایر شناور ایران اعلام کرده است. این گروه در یادداشتی اعلام کرد ایران حدود 65 میلیون بشکه نفت بر روی دریا بعلاوه 54 میلیون بشکه دیگر در ذخایر ساحلی خود دارد.
به نوشته بلومبرگ، سیتی گروپ اعلام کرد ایران می تواند نفتش را به بازارهای بزرگ صادراتی شامل هند و چین طی 10 تا 20 روز تحویل دهد. ریچارد متیو، رئیس بخش تحقیقات شرکت کشتیرانی گیبسون به بلومبرگ گفت ذخایر شناور ایران بر روی آب پس از برداشته شدن تحریم ها، یک شبه خالی نخواهد شد.
وی افزود برای اینکه خریداران اطمینان حاصل کنند که به صورت قانونی نفت ایران را می خرند، باید کانال های پرداخت و سایر تشریفات برقرار شوند. به این ترتیب، ذخایر نفت ایران به تدریج و طی چند ماه وارد بازار می شود.
با کمرنگ شدن  ورود زودهنگام نفت ایران حالا از نگرانی بازارهای جهانی نفت کاسته شده و قیمت نفت برای چهارمین روز متوالی افزایش یافته است. بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس هم پیش‌بینی کرده است که حتی اگر نفت ایران به بازار بازگردد، به علت افزایش تقاضا و تلاش اوپک پلاس برای جبران ورود نفت ایران، قیمت نفت در سه ماهه چهارم امسال به 80 دلار در هر بشکه افزایش می یابد.
بر اساس برآورد این بانک، تقاضا برای نفت در جهان تا پایان سال به 4.6 میلیون بشکه در روز می رسد که بیشتر این افزایش در 3‌ماه آتی خواهد بود.

بخش دوم سود سهام عدالت واریز نشد
در حالی که حدود سه ماه از واریز بخش اول سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ گذشته است، همچنان خبری از واریز بخش دوم این سود نیست. در حالی که طبق گفته مسئولان قرار بود اسامی شرکت‌هایی که هنوز سود را به شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند حدود یک ماه قبل اعلام شود.
سود سهام عدالت سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ یک مرحله‌ای به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شد. این در حالی است که قرار شد سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ طی دو مرحله به حساب سهامداران واریز شود. در این راستا واریز مرحله‌ نخست در ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۹ صورت گرفت و افراد ۵۰ درصد سود سهام خود را دریافت کردند.
برای مثال سود تعلق گرفته به مشمولی که سهام عدالت ۴۵۲ هزار تومانی دارد حدود ۱۶۸ هزار تومان بود که نیمی از این مبلغ را در تاریخ مذکور دریافت کرد.
قرار شد مرحله دوم سود در سال جاری واریز شود و حتی تاریخ‌های مختلفی از سوی مسئولان اعلام شد، اما این اتفاق نیفتاد.
حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی  در اواخر فروردین ماه توضیح داده بود که این شرکت هنوز در انتظار دریافت سود از سوی شرکت‌های سهام عدالتی است. البته حدود یک ماه قبل نیز که همچنان خبری از واریز بخش دوم سود سهام عدالت نشد. فهیمی اعلام کرد که نام پنج شرکتی که تاکنون سود سهام عدالت را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند، اعلام خواهد شد که این اتفاق نیز تاکنون رخ نداده است. براین اساس، برخی شنیده‌ها حاکی از این است که احتمالا شرکت‌هایی که بخش دوم سود را پرداخت نکرده‌اند یا با مشکل مالی روبرو هستند یا برنامه افزایش سرمایه دارند به همین دلیل احتمالا بخش دوم سود دوباره به دو بخش تقسیم شده و ۳۰ درصد بخش دوم به زودی به حساب مشمولان واریز می‌شود و ۲۰ درصد باقی‌مانده زمانی که شرکت‌ها سود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کردند به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

صدرنشینی نوبرانه ها در بازار
گزارش ها از صدر نشینی قیمت میوه های نوبرانه و فصل در بازار و نوسان قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر است.
بر اساس گزارش از خرده فروشی های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو گوجه سبز ۶۹ هزارتومان، زردآلو ۵۹ هزارتومان، خیار ۸۹۰۰ تومان، سیب زرد حدود ۲۰ هزارتومان، پرتقال ۱۲هزار و۵۰۰ تومان، هلو ۳۹ هزارتومان، آلبالو ۴۹ هزارتومان، گیلاس ۸۹ هزارتومان، طالبی ۱۱ هزار تومان، سیب زمینی ۶۵۰۰ تومان، گوجه فرنگی ۹۵۰۰ تومان، موز ۳۱ هزار تومان، پیاز زرد ۴۹۰۰ تومان و پیاز سفید نیز ۶۹۰۰ تومان است.
در میادین میوه وتره بار نیز قیمت هر کیلو پیاز زرد ۳۵۰۰ تومان،  پیاز قرمز  ۴۸۰۰ تومان،  پیاز سفید  ۴۹۰۰ تومان،  خیار رسمی و رویال ۴۵۰۰ تومان،  خیار کوتاه  ۴۹۰۰ تومان،  سیب زمینی انباری  ۴۲۰۰ تومان،  سیب زمینی نو ۵۹۵۰ تومان،  گوجه فرنگی بوته‌ای ۵۹۰۰ تومان،  گوجه فرنگی گلخانه‌ای ۶۲۰۰ تومان، پرتقال رسمی و بیروتی هر کیلوگرم ۹۵۰۰ تومان، توت فرنگی هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان، انواع خربزه و ملون ۵۶۰۰ تومان،  انواع طالبی و گرمک هر کیلوگرم ۷۴۰۰ تومان، زردآلو ۳۹هزار و۸۰۰ تومان، سیب زرد ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان، سیب قرمز ۷۹۰۰ تومان، انواع گوجه سبز ۲۷ تا ۴۲ هزار تومان، گیلاس هر کیلو ۲۹ هزار تومان، موز ۲۵هزار و۴۰۰ تومان و هلو ۱۸ هزارتومان است.
 
«حمایت» گزارش می دهد
نظرات مخالفان و موافقان استقلال بانک مرکزی
بعد از تصویب طرح استقلال بانک مرکزی، بسیاری از کارشناسان نسبت به خطرات این طرح برای آینده نظام پولی کشور ناشی از اعطای اختیارات سیاسی بیش از اندازه به بانک مرکزی در مقایسه با اختیارات عملیاتی هشدار دادند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی را تصویب کردند که طرح تصویب شده بخشی از طرح قانون بانکداری جمهوری است و شامل قانون بانک مرکزی، قانون مربوط به بانکداری و بانک توسعه می‌شود.
 گفته می‌شود که این طرح می تواند استقلال بانک مرکزی را حفظ کند و مانع از افزایش تورم شود، اما از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان، برخی از موارد این طرح نیاز به اصلاح دارد.
درحالیکه پیش از این رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه  نسبت به آینده بانک مرکزی ابرار نگرانی کرده بود، به تازگی نیز این بانک مهم‌ترین و ۲۰ نقص طرح جدید درباره بانک مرکزی را اعلام کرد و نسبت به خسارات جبران‌ناپذیر اجرای آن در نظام پولی و بانکی کشور هشدار داد.

   خروج از محدوده قانون گذاری و ورود به حوزه سیاست گذاری
مهم‌ترین این نواقص از نظر بانک مرکزی شامل خروج از محدوده قانون گذاری و ورود به حوزه سیاست گذاری، ادغام مراجع سیاستگذاری، مقررات گذاری، نظارت و اجرا، تدوین اهداف بعضاً غیر عملیاتی، خارج از ظرفیت بانکداری مرکزی و احیاناً متعارض می‌شود.
در این بین دو تن از کارشناسان اقتصادی به بررسی ابعاد ناپیدای طرح اصلاح بانک مرکزی پرداختند. طبق گفته آن‌ها ساختار بانک مرکزی در این طرح شامل هیئت عالی، هیئت نظارت، شورای سیاستگذاری پولی و ارزی، شورای مقررات گذاری و شورای فقهی می‌شود که این ساختار بسیار بروکراتیک است و مهار آن تحت کنترل هیچ کس نیست. 
همچنین از  ویژگی‌های دیگر این طرح، تنوع زیاد ابزارهای سیاستگذاری بوده و به بانک مرکزی در زمینه خرید ارز از دولت اختیار داده شده است؛ یعنی اجباری در این زمینه وجود ندارد که برای اقتصاد مضر است، زیرا دولت و بانک مرکزی نباید در زمینه پولی و ارزی با هم قهر کنند. 
حسین درودیان می‌گوید که در این طرح به بانک مرکزی استقلال سیاسی بالایی داده شده که بسیار مخاطره آمیز است.  از سوی دیگر، فرشاد مومنی معتقد است که از نظر تحلیل‌های سطح توسعه، اقتصاد ایران با طیف بسیار متنوعی از بحران‌های کوچک و بزرگ مواجه است که یکی از آن‌ها تضعیف بنیه تولید و بهره وری است. وی طرح بانک مرکزی را اصلاح ظاهری می‌داند که هیچ دستاوردی جز افزایش بحران‌ نخواهد داشت.  

  نمایندگان موافق چه می گویند؟
سیدمهدی طغیانی درباره طرح مذکور گفت: بیش از ۱۲ سال است که کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرح استقلال بانک مرکزی را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
وی متذکر شد: از سال ۵۱ تاکنون ارزش ریال همه ساله نسبت به سال قبل ضعیف‌تر شده است و همچنین بانک مرکزی به وظایف خود جهت حفظ ارزش پول ملی توجهی نکرده است
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که در اداره بانک مرکزی داریم به دلیل ضعف در قانون است، تصریح کرد: در طرح مذکور تجارب دنیا در اداره بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و پیش بینی شده است که بانک مرکزی مستقل از دولت‌ها و پاسخگو باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این طرح اقتدار نظارتی بانک مرکزی را تقویت می‌کند و ابزار قانونی در اختیار بانک مرکزی می‌گذارد تا با بانک‌های متخلف برخورد کند.
وی گفت: در این طرح پیش بینی شده است که نظام بانکی در مسیر تولید قرار گیرد و همچنین سیاستگذاری پولی بانک مرکزی تقویت شود و به کنترل تورم و کاهش التهابات اقتصادی بینجامد.
جعفر قادری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در موافقت با طرح مذکور، گفت: متأسفانه تاکنون کار جدی برای اصلاح نظام بانکی انجام نشده است و ما انتظار داریم بانک مرکزی در راستای حفظ ارزش پول ملی گام بردارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کنترل و نظارتی بر بانک‌های خصوصی انجام نمی‌شود و این رویه باید اصلاح شود، تصریح کرد: در این طرح بحث کنترل نقدینگی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مشکلات ما خلق نقدینگی برای اداره کشور است که در این طرح پیش بینی‌هایی شده است تا این اقدام دیگر انجام نشود.
همچنین محمدرضا پورابراهیمی گفت: خلق پول به واسطه عدم نظارت بانک مرکزی مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورده است و معضل کسری بودجه هم به این دلیل است که دولت همه کاره بانک مرکزی است و از بانک مرکزی در زمان کسری بودجه استقراض می‌کند و این وضعیت را برای کشور به وجود آورده است.

   مخالفان چه می گویند؟
اما محمدرضا صباغیان، نماینده مخالف با این طرح معتقد است که در این طرح بحث تقویت بانک مرکزی و کنترل تورم آمده است، در حالی که رسالت بانک مرکزی همین است و نیازی نیست که طرح جداگانه‌ای برای آن تدوین شود.
وی بیان کرد: مشکل اصلی بانکداری ما سود‌های کلان بانکی و ربا است که متأسفانه در این طرح راهکاری برای مقابله با آن در نظر گرفته نشده است و باید این موضوع هم در این طرح حتماً گنجانده شود.
محسن زنگنه نیز در این باره معتقد است که این طرح به هیچ عنوان در مسیر حمایت از تولید نیست، بلکه به دنبال بستن دست بانک‌های خصوصی است و صرفاً در قسمت اهداف طرح، مقوله حمایت از تولید آمده است، اما در بخش‌های دیگر این طرح اثری از حمایت از تولید وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ساختار این طرح دچار به هم ریختگی است، گفت: مطابق با این طرح قرار است ۹ نفر اقتصاددان بدون مسئولیت اجرایی و داشتن رابطه استخدامی با دولت، کل سیاست‌های پولی کشور را مورد نظارت قرار دهند که این کار درست نیست.
به گفته کارشناسان، تا زمانی که ساختار معیوب وام دهی بانک‌ها اصلاح نشود و آن‌ها تولیدکنندگان و اقشار نیازمند را هدف پرداخت وام قرار ندهند و تمام بسترها و مسیرها برای رانت در اقتصاد کشور به ویژه شبکه بانکی بسته نشود، نمی‌توان انتظار داشت که طرح اخیر درباره بانک مرکزی موثر و کمک کننده باشد بلکه با اعطای اختیار سیاسی بیش از اندازه به بانک مرکزی آینده نظام پولی نیز در اختیار است. 
با این تفاسیر، از آنجا که به تازگی پس از طرح مجلس درباره بانک مرکزی بسیاری از کارشناسان اقتصادی درباره خطرات آن هشدار داده‌اند، به نظر لازم است که در کمیسیون اقتصادی مجلس به ابعاد مطرح شده توجه و اصلاحات صورت گیرد که مشکل دیگری به گره‌های ساختاری اقتصاد کشور اضافه نشود. 

 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


سرگذشت کارآفرینان موفق صاحبان مشاغل اینجا کلیک کنید. 


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 اجاره انبار و املاک صنعتی اداری – تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر باشید. 

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال