امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

سهم ادارات از مصرف برق

دنیای‌اقتصاد : معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به آغاز مدیریت و کنترل مصرف برق سیستم‌های سرمایشی در وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه، سهم مصارف سرمایشی از پیک شبکه را بسیار غیرمنطقی و حدود ۲۷ هزار مگاوات عنوان کرد و گفت: ۵تا ۶ هزارمگاوات از این میزان مصرف به دستگاه‌ها و ادارات دولتی اختصاص دارد که تا ۵۰ درصد آن قابل مدیریت است.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «همایون حایری» با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و محدودیت نیروگاه‌های آبی، حداکثر توان قابل تامین شبکه در پیک تابستان را ۵۶ هزار و ۶۰۰ مگاوات عنوان کرد. وی گرمای زودرس و قرار داشتن واحدهای حرارتی در برنامه تعمیرات سالانه نیروگاه‌ها را از دلایلی برشمرد که افزایش استفاده از ذخایر آبی برای تولید برق را به دنبال دارد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، توان قابل تامین امسال در مقایسه با پیک ۵۸هزار و ۲۵۴ مگاواتی تابستان ۹۹ را ناکافی دانست و با توجه به رشد صنایع و پیوستن یک میلیون مشترک جدید، از جمله قابلیت‌های صنعت برق برای متوازن‌سازی توان تولید و مصرف در تابستان ۱۴۰۰ را «مدیریت بار و مصرف انرژی» عنوان کرد.وی با بیان اینکه روش‌های مدیریت سیستم‌های سرمایشی به شرکت‌ها و سازمان‌های تحت پوشش بخش برق اعلام شده است، از عزم وزارت نیرو برای گسترش این اقدام به سایر سازمان‌ها و ادارات دولتی خبر داد.معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: بر اساس این برنامه صنعت برق کاهش ۵۰درصدی مصرف برق سیستم‌های سرمایشی در ساعات اداری و محدود شدن مصرف تا سقف ۱۰ درصد بعد از ساعات اداری را از طریق شرکت توانیر و با مسوولیت مدیران عامل شرکت‌های توزیع، با قطعیت بالا، پایش و کنترل می‌کند.وی با ابراز امیدواری نسبت به تغییر رفتار مصرفی مشترکان در آغاز فصل گرما و نهادینه شدن اقدامات صنعت برق تصریح کرد: سیستم‌های اتوماسیون و مراکز پایش که هوشمندانه و بر مبنای ضرورت‌ها ایجاد شده، در اولویت کار ما قرار دارد و امیدواریم بتوانیم با تعامل و همگرایی، تابستان پیش رو را با حداقل مشکلات پشت سر بگذاریم.


حمایت‌های ویژه برای واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان

دنیای‌اقتصاد : معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه تسهیلات و حمایت‌های ویژه برای واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان برای استقرار و فعالیت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد. به گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان در نشست هم‌اندیشی پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تهران اظهار کرد: هدف همه ما در این سازمان، حمایت و صیانت از صنایع است و آنچه که به‌دنبال آن هستیم، پیشرفت و توسعه صنعت است که منجر به ایجاد تولید و اشتغال پایدار در کشور شود.

وی با بیان این‌که حمایت و ارائه تسهیلات ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی کشور را در دستور کار داریم، افزود: باید به سمتی برویم که زمین‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی را با مقیاس‌های کوچک‌تر به شرکت‌های دانش‌بنیان و «های‌تک» که صنعت را به سمت بهره‌وری و مزیت رقابتی بیشتر سوق می‌دهند، واگذار کنیم. رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: توسعه اراضی صنعتی باید در دستور کار همه شهرک‌های صنعتی قرار گیرد و در کنار آن البته تکمیل زیرساخت‌های مهمی مثل آب، برق، گاز، تلفن و راه دسترسی مناسب با قوت دنبال شود. رسولیان بر نگاه ویژه به زیباسازی فضاهای ورودی و داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور تاکید کرد. وی همچنین با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از آخرین وضعیت ایجاد شهرک صنعتی خاوران، این شهرک را با بهره‌گیری از تجارب مدل‌های موفق داخلی و خارجی، قابل تبدیل شدن به الگوی سرآمد و بزرگ‌ترین شهرک نمونه کارگاهی کشور دانست.  در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران نیز ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان، از بازفعال‌سازی ۱۳۵ واحد صنعتی راکد در شهرک‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته خبر داد.

صابر پرنیان با تاکید بر ضرورت کاهش بوروکراسی اداری برای حمایت از تولید‌کنندگان و صنعتگران، یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های شرکت متبوع خود را در سال جدید و هم راستا با برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، حذف و کاهش مقررات دست‌و‌پاگیر برای تسهیل امور مرتبط با تولید عنوان کرد.


شناسایی موانع تولید در ایران

دنیای‌اقتصاد : وزارت صمت مسیر رفع موانع تولید در سال ۱۴۰۰ را مشخص کرد. سیاست‌گذار بخش صنعت در نشستی که با حضور فعالان تولید، نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی برگزار شد، از بسته «سیاست‌های تشویقی و مانع‌زدایی از تولید» رونمایی کرد. نحوه تحقق تکالیفی که در این سند برای بیش از ۱۰ دستگاه و نهاد مختلف تدارک در ۱۰۱ ماده دیده شده، محل سوال است. این بسته که با احصای موانع تولید و ابلاغ وظایف نهادی، درصدد ساخت مسیر بهتری برای فعالیت‌های مولد صنعتی است، صراحتا در پی تحریک صنایع پیشران و بخش‌های مهمی از صنعت نظیر لوازم خانگی، پوشاک و چرم و سایر محصولاتی است که شانس تولید و صادرات دارند.

اخبار واصله به «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد افزایش سهم تولید از تامین مالی در بازار سرمایه در زمره مهم‌ترین اخباری است که در این بسته حائز اهمیت‌اند. به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار تلاش دارد کماکان اهداف خود در حوزه تولید و صنعت را از طریق معافیت‌های مالیاتی، تخفیف‌های بیمه‌ای، وام‌های ارزان و تعرفه‌گذاری بر واردات محقق سازد. رویکردی که بدون توجه به اهمیت تجارت آزاد و مزیت‌های نسبی تولید، درصدد تقویت سرمایه‌گذاری در صنایع پیشران و ارتقای تولید در واحدهای صنعتی منتخب است. این سند که قرار است به‌زودی در اتاق بازرگانی تهران مورد بررسی قرار گیرد، تلاش می‌کند ضمن تحقق شعار سال، افزایش تولید صنعتی را به سطح دلخواه سیاست‌گذار برساند.

بخش نخست این سند که با هدف تسهیل تولید در ۶ بخش مختلف تهیه شده، تلاش دارد فرآیند تولید در حوزه‌های «تامین‌مالی»، «مالیات»، «تامین‌اجتماعی»، «مواد اولیه و موضوعات گمرکی»، «زیرساخت‌های تولید» و «شروع کسب‌و‌کار» را آسان‌تر و شفاف‌تر کند. تمرکز روی اجرای قوانین و مصوبات که در بخش دوم سند به آن اشاره شده در کنار طراحی اسناد پشتیبان و ابلاغ وظیفه به نهادهای مسوول از جمله ابزارهایی است که سیاست‌گذار تلاش کرده با کمک آنها مسیر تولید را در سال ۱۴۰۰ باز کند. ضمنا عبور از مانع «قوانین و مقررات‌زائد» در کنار جلب همکاری نهادهای دخیل در پروسه تولید و صنعت از جمله اهدافی است که در این سند به آنها توجه شده است.

بانک مرکزی، وزارت امور‌خارجه، وزارت نیرو، وزارت اقتصاد، محیط‌زیست، سازمان استاندارد، سازمان امور مالیاتی و گمرک از جمله نهادهایی هستند که بارها در این سند به وظایف آنها اشاره شده است.

تلاش و برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و صادرات محصولات تولیدی مزیت‌دار از جمله خودرو، ماشین‌سازی، تجهیزات، لوازم‌خانگی، پوشاک، مصنوعات فلزات گران‌بها و صنایع غذایی در قالب نظام زنجیره‌ای از جمله موضوعاتی است که آشکارا در بسته‌مانع‌زدایی،وزن و اهمیت بالایی دارند. توسعه و تقویت برندهای بزرگ، ملی و بین‌المللی، سازماندهی عوامل در قالب زنجیره، تامین مطمئن مواد اولیه، آزادی‌عمل‌ بیشتر در تجارت، ایجاد کنسرسیوم‌های فروش و صادرات، بسط عمودی در زنجیره تولید، ایجاد شهرک‌های تخصصی، طراحی و توسعه فناوری، سازماندهی و توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق اتصال به بنگاه‌های بزرگ برتر و سایر اقدامات مورد‌نیاز برای توسعه زنجیره ارزش این صنایع جزو مهم‌ترین مواردی است که سند «سیاست‌های تشویقی و مانع‌زدایی از تولید» در راستای توسعه صادرات به آنها اشاره کرده است.

تامین مالی تولید؛ اما و اگرهای رفع یک چالش

آیا مشکل بنیادین صنعت حل می‌شود؟ مشخص نیست. شواهد موجود از تمرکز بالای سند مذکور روی تامین مالی تولید در قالب یک سه‌گانه خبر می‌دهد. «تامین مالی از بازار سرمایه»، «تامین مالی از شبکه بانکی» و «تامین مالی از سایر منابع» سه بخشی است که قرار است وزارت صمت با همراهی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور آن را محقق سازد. هدف از متنوع‌سازی شیوه‌های تامین مالی صنعت این است که سیاست‌گذار به سمت پوشاندن شکاف نسبتا بزرگی که بین نیاز تولیدکنندگان و پاسخ بانک‌ها به این تقاضا ایجاد شده، حرکت کند.

سال گذشته در نشستی که مدیرکل تامین مالی وزارت صمت برگزار کرد، افزایش شکاف میان تقاضا و تحقق تسهیلات تولید از ۲۴درصد در سال ۹۸ به ۳۸درصد در سال۹۹ رسما اعلام شد. براین مبنا از آنجا که طبق ادعای وزیر صمت کل تامین مالی بخش صنعت در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۲۰هزار میلیارد تومان بوده است، با لحاظ شکاف ۳۸درصدی اعلام شده باید در سال ۱۴۰۰ دست‌کم شاهد تقسیم ۱۰۰۰میلیارد تومان سرمایه و نقدینگی بین واحدهای تولید کشور باشیم. اتخاذ تصمیمات گسترده در این سند برای تامین مالی صنعت، از این منظر قابل‌فهم است.

خبرهای غیررسمی از وزارت صمت نشان می‌دهد بسته مانع‌زدایی از تولید در سال۱۴۰۰ در‌۳۰ ماده مختلف مستقیما به موضوع تامین مالی و شیوه‌های حل و فصل این موضوع پرداخته است. البته طبق معمول باید از نظر اقتصادی نگران بود شبکه بانکی از ناحیه تسهیلات تکلیفی و بودجه از طریق تحمیل پرداخت هزینه اعطای تسهیلات ارزان دچار ناترازی بیشتر شود. موضوعی که بسته به ابعاد آنها، بر ثبات اقتصاد کلان و کنترل تورم اثر مهلکی دارند و خود زمینه بحرانی‌شدن وضعیت بنگاه را فراهم می‌کنند.

تولید و مالیات در ۱۶بند

منابع آگاه از متن سند وزارت صمت اعلام کرده‌اند سیاست‌گذار در قسمت بزرگی از بخش اول سند به بررسی رابطه تولید و مالیات پرداخته و سعی کرده شرایط این حوزه را که مورد اعتراض بسیاری از فعالان صنعتی است، بهبود بخشد. کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی و قضایی، افزایش اختیارات هیات‌های استانی رفع موانع تولید، تقسیط بدهی‌ها و اعطای دوره تنفس به واحدهای تولید بدهکار، ممانعت از توقف تولید در بنگاه‌های تولیدکننده دارای بدهی و مالیات معوق و نیز اعطای برخی تخفیف‌های مالیاتی به بخش تولید از مهم‌ترین موضوعاتی است که گفته شده در این سند به آنها اشاره شده است.

برای نمونه در ماده ۳۷ آمده است: طبق ماده ۹۷ سازمان امور مالیاتی موظف است نسبت به اعمال معافیت‌های مالیاتی مشمول ماده ۹۱ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور برای توسعه و بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی از تاریخ صدور مجوز بهره‌برداری برای این موارد اقدام کند.

همچنین سیاست‌گذار تلاش کرده به شکل ملموسی از صنایع پیشران حمایت کند. برای نمونه در ماده ۳۸ این موضوع منعکس شده و در بندهای مختلفی دسته‌بندی شده است. به طور ویژه این سند تاکید دارد برای کالاها و محصولات منتخب تولیدی در زنجیره صنایع پیشران که برای اولین بار در کشور تولید می‌شوند، معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی را به مدت ۵ سال اعمال کند.

از آن سو با هدف کاستن از بار مالیات ارزش افزوده از دوش واحدهای تولید، وزارت صمت تلاش کرده تکلیفی در حوزه «اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی» را به شکل جدی پیگیری کند.

یک نقطه مهم در این سند که در زمینه افزایش توان رقابت بنگاه‌های خصوصی با واحدهای تولید دولتی و شبه عمومی راهگشاست، تمرکز روی عدالت مالیاتی برای همه فعالان اقتصادی است. بر این مبنا گفته می‌شود ماده ۴۲ این سند تاکید کرده سازمان امور مالیاتی موظف است رویه واحدی در اخذ مالیات از بنگاه‌های خصوصی، شبه دولتی و نهادهای عمومی اتخاذ کند.

مسائل تامین‌اجتماعی؛ در مسیر تسهیل

این بخشی است که بعضا حواشی بسیاری برای بخش تولید داشته و واحدهای تولید را در چرخه فرسایشی آمد و رفت دادگاه‌ها خسته می‌کند. وزارت صمت نیز با اطلاع از تاثیر تورم قوانین و مقررات و فشاری که از این ناحیه بر تولیدکنندگان می‌آید مواد ۴۳ تا ۵۲ سند را به حواشی تامین اجتماعی اختصاص داده است. کاهش تنش‌های اداری و حقوقی ناشی از مشکلات بیمه و کارگری کارگاه‌های تولیدی که در مواد ۵۱و۵۲ منعکس شده از احکام مفیدی است که در این سند به آنها اشاره شده است.

به موجب این احکام، سازمان تامین اجتماعی موظف است براساس ماده ۱۱ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و ماده ۱۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، از اعمال ضریب حق بیمه در قراردادها و پیمان‌های «نسبت مزد به کل کار انجام یافته» جهت قراردادها و محاسبه و مطالبه حق بیمه براساس روش موضوع این دو ماده خودداری کرده و هر گونه محدودیت ایجاد شده ناشی از عدم اجرای این ماده قانونی را لغو کند. در ماده ۵۲نیز آمده است سازمان تامین اجتماعی موظف است صرفا و در صورت نیاز نسبت به بازرسی از واحدهای تولیدی اقدام کرده و با توجه به قانون سازمان، فرآیند حسابرسی از دفاتر و وضعیت بنگاه را متوقف کند. گرفتن اقرار از واحد تولیدی در فرم‌های مرتبط با این سازمان برای اجازه حسابرسی از بنگاه توسط سازمان تامین اجتماعی نیز ممنوع است.

راهکارهای رفع کمبود مواد اولیهیکی از موضوعاتی که در همه سال‌های اخیر جزو کلیدی‌ترین مشکلات بخش تولید بوده و در گزارش‌های شامخ، پایش فضای کسب‌و‌کار و... بارها به آن اشاره شده مساله مواد اولیه، کمبود آن و تعامل سخت با گمرک در این حوزه است. موضوعی که هرچند رفع کامل آن وابستگی جدی به رفع تحریم دارد اما می‌تواند وضعیت موجود را از برخی جهات بهبود بخشد. وزارت صمت نیز با توجه به همین موضوع در بسته سیاستی خود برای رفع موانع تولید در۱۴۰۰ در یک بخش مجزا و در ۲ماده، سعی کرده وضعیت مواد اولیه و موضوعات گمرکی را روشن کند. منابع آگاه از این سند به «دنیای‌اقتصاد» گفته‌اند مواد خوبی برای رفع بخشی از مشکلات تدارک دیده شده است. به طور ویژه این وزارتخانه تاکید کرده است که قصد دارد فرآیندهای تجاری مرتبط با تامین مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا و قطعات مورد نیاز بخش تولید را نسبت به گذشته آسان‌تر ساخته و مقررات مرتبط با صدور و تمدید کارت بازرگانی و ثبت‌سفارش را که مانع تامین این ملزومات هستند، تسهیل کند. به‌کارگیری تمام توان تولیدکنندگان داخلی از مجرای بورس کالا در کنار آزادسازی بخشی از مشکلات تجاری مواد وارداتی دو اهرمی است که قرار است تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت را بهبود بخشد. در این زمینه به جز وزارت صمت، به نهادهایی نظیر جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد و بورس کالا مسوولیت‌هایی تفویض شده است. ضمنا برای بانک مرکزی و گمرک جهت تسهیل عملیات ارزی و ترخیص واردات این قبیل مواد، وظایفی تدارک دیده شده است.

زیرساخت‌های تولید؛ احیای سرمایه‌گذاری صنعتی

احتمالا از وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور مطلعید و بابت نزولی شدن نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور که پیش‌نیاز رشد اقتصادی در سالیان آتی است، نگرانید. وزارت صمت در این سند ۱۱ ماده را برای بهبود زیرساخت‌های تولید تنظیم کرده که بخش زیادی از آنها روی تقویت سرمایه‌گذاری صنعتی متمرکزند. در عین حال توجه به تثبیت و توسعه زیرساخت‌های حیاتی تولید مورد دیگری است که در این ۱۱ بند گنجانده شده است. «تامین پایدار انرژی برای صنایع به ویژه صنایع انرژی‌بر مانند فولاد، فلزات و سیمان»، «توسعه زیرساخت‌های عمرانی شهرک‌های صنعتی» و «تعیین تکلیف زمین‌های بلااستفاده در شهرک‌های صنعتی» سه اقدامی است که به طور جد در این ۱۱ ماده جاری است. تلاش سیاست‌گذار احتمالا این بوده که با ایجاد بستری مناسب برای تولید، بخشی از مشکلات ناشی از کمبود زیرساخت‌های تولید را برای صنعتگران کمرنگ کند.

امتیاز بزرگ برای صنایع و شرکت‌های برتر

تسهیل روندهای موردنیاز برای فعالیت اقتصادی و شروع کسب‌وکار، اعم از تولید و تجارت موضوعی است که در سند مذکور به جد مورد تاکید قرار گرفته است. با این حال تلاش سیاست‌گذار این است که برای افزایش رقابت در سطح اقتصاد و ترغیب صنایع بزرگ به تحول و نوآوری، تحرک بیشتری صورت پذیرد. تنظیم ماده ۶۷ و یادآوری اهمیت تسهیل فضا برای کسب‌وکارها در ۱۶ماده نشان می‌دهد وزارت صمت به جز تحقق اهداف خود در حوزه بهبود فضای کسب‌و‌کار، نیم‌نگاهی هم به صنایع مادر و اساسی دارد. ماده ۶۷ نیز بر همین اساس به این شکل تنظیم شده است:  وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است طی یک ماه نسبت به تهیه و ارائه لیست تولیدکنندگان برتر کشور براساس شاخص‌ها و مولفه‌های مشخص اقدام کند. تولید‌کنندگان این لیست از ارائه خدمات دولتی در قالب مسیر سبز و با حداقل مدارک و مستندات در سازمان‌هایی از جمله سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان امور اراضی، گمرک، سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی، بانک‌های عامل، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فنی و حرفه‌ای، شرکت توانیر، شرکت آبفا، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بهره‌مند خواهند شد.

«تخفیف در حق بیمه برای صنایعی که در بخش‌های اولویت‌دار فعال هستند»، «اعمال تقسیط در حقوق ورودی مواد اولیه یا کالای واسطه‌ای مورد نیاز برای تولید محصولات منتخب» یا «اعمال تخفیف در هزینه‌های انرژی بنگاه‌هایی که در راستای رشته فعالیت‌های اولویت‌دار کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند» از دیگر مواردی است که در بخش کسب‌وکارها، رنگ و بوی مانع‌زدایی را بیش از پیش با خود دارد.

افزایش ضمانت اجرایی مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز که در ماده ۷۴ این سند آمده، گویای تمرکز بیشتر سیاست‌گذار روی حل و فصل واحدهای صنعتی دارای مشکل است. تسهیل شرایط برای دایر کردن صنایع در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران، دایرشدن فوری پیشخوان و پنجره واحد نهادهای خدمات‌رسان به تولید از جمله بانک مرکزی در وزارت صمت از دیگر مواردی است که در کاهش موانع تولید می‌تواند موثر باشد.

از نکات جالب دیگر این بسته، ماده ۸۱ آن است که در سال‌های اخیر عدم توجه به آن مشکلاتی جدی را پیش روی واحدهای اقتصادی ایجاد کرده است. در این ماده تاکید شده است «کلیه دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های تابعه آنها که برای خرید تجهیزات و یا اجرای پروژه‌های خود با واحدهای تولیدی قرارداد منعقد می‌کنند، موظف هستند مفاد قراردادها را به گونه‌ای تنظیم کنند که امکان توزیع متوازن ریسک، تعدیل قراردادها براساس نرخ تورم و امکان تعیین جریمه برای کارفرما در صورت تاخیر در پرداخت به موقع مطالبات فراهم شود.» ماده‌ای که اگر رنگ و بوی اجرا به خود بگیرد، مشکل بسیاری از پیمانکاران خصوصی درگیر با دولت را که از ناحیه تورم ساختاری اقتصاد ایران متضرر می‌شوند، تا حدودی حل می‌کند.  

همچنین، جهت‌دهی اقتصادی به دستگاه دیپلماسی از موارد جالبی است که در این سند به آن توجه شده است. در ماده ۸۲ این سند آمده است: «وزارت امور خارجه موظف است نسبت به پشتیبانی موثر از واحدهای صادرکننده محصولات ایرانی در کشورهای مختلف دنیا اقدام کرده و نسبت به پیگیری برای رفع مشکلات مرتبط با این شرکت‌ها اقدام کنند. اولویت اول و ویژه سفرا در کشورها، موضوع توسعه صادرات و تامین مواد اولیه بخش تولید است که می‌بایست مورد توجه این وزارتخانه و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور باشد. برنامه عملیاتی اقدامات مورد نیاز برای پشتیبانی از این واحدها توسط وزارت امور خارجه و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به سفارتخانه‌ها ابلاغ می‌شود.»

نکته پایانی

بسته جدید وزارت صمت در حوزه تولید و صنعت ابعاد گسترده‌ای دارد. منابع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» گفته‌اند قرار است این بسته به نقشه راهی برای رفع موانع تولید تبدیل شود. گویا عزم وزارت صمت برای ایجاد شرایطی بهتر جهت فعالیت تولیدکنندگان جدی است. هرچند ابعاد گسترده بسته مذکور و تقسیم‌بندی اهداف و وظایف در سه بخش «موانع تولید»، «پیگیری قوانین و مقررات قبلی» و «سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی» و ۱۰۱ ماده، شائبه تولید قوانین جدید را نیز به ذهن متبادر می‌کند.


وضعیت تجارت با ۱۵ کشور هدف ارزیابی شد

بی‌عملی در فتح بازار همسایه‌ها

دنیای‌اقتصاد : متولیان تجارت خارجی ایران در چند سال اخیر، تمرکز بر توسعه تجارت با همسایگان را در دستور کار قرار داده‌اند. امسال نیز همین سناریو تکرار خواهد شد؛ اما با استناد به آمارهای سال ۹۹، به‌نظر می‌رسد راه طولانی برای فتح بازار همسایگان در پیش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به اعلام مقامات مسوول مبنی‌بر تمرکز بر ۱۷ بازار (۱۵کشور همسایه به‌علاوه چین و هند) اگر چین و هند را از فهرست مورد هدف حذف کنیم، در کارنامه۹۹ صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه، نمرات خوبی ثبت نشده است.

سهم همسایگان از تجارت خارجی ایران در سال ۹۹ اعلام شد. بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت، ۱۵ کشور همسایه ایران، سهمی نزدیک به ۵۸درصد از کل ارزش صادرات سال ۹۹ را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین واردات از همسایگان نیز سهم ارزشی بیش از ۴۱درصد را به ثبت رسانده‌اند. در مجموع صادرات سال ۹۹ به ۱۵ کشور همسایه نسبت به سال ۹۸ با کاهش ۵ درصدی در وزن و افت ۱۳ درصدی در ارزش رو‌به‌رو شده است. این در حالی است که واردات از این کشورها از نظر وزنی ۱۰ درصد و از نظر ارزشی ۲ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد داشته است. متولیان تجارت خارجی ایران، در چند سال اخیر، تمرکز بر توسعه تجارت با همسایگان را در دستورکار قرار داده‌اند. امسال نیز همان سناریو تکرار خواهد شد. البته مقامات مسوول بر این باورند که باید نفوذ در بازارهای دیگر را افزایش داد. اما این امر تا حد زیادی منوط به نتیجه مذاکرات برجام و لغو تحریم‌هاست. حال آنکه در صورت تداوم شرایط بین‌المللی کنونی، ۱۵ کشور همسایه همچنان اصلی‌ترین هدف تجارت ایران است. البته بررسی آمارها نشان می‌دهد از این ۱۵ کشور، ایران تنها با ۱۴ کشور روابط تجاری برقرار کرده است. چراکه روابط سیاسی نامساعد با عربستان مانع از برقراری روابط تجاری شده است.

اگرچه پیش از این متولیان تجارت، سهم همسایگان را از بازارهای هدف، ملاک موفقیت یا عدم موفقیت برنامه‌های خود می‌دانستند، اما با استناد به آمارهای سال ۹۹، به نظر می‌رسد راه طولانی برای فتح بازار همسایگان در پیش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به اعلام مقامات مسوول مبنی بر تمرکز بر ۱۷ بازار (۱۵ کشور همسایه به علاوه چین و هند)، اگر چین و هند را از ۱۷ کشور مورد هدف حذف کنیم، رد پای انزوای ایران در تعامل با همسایگان را خواهیم دید.

صادرات به همسایگان

سهم صادرات ایران به همسایگان در سال گذشته رقمی نزدیک به ۵۸ درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. صدور کالا به ۱۵ کشور همسایه ایران، با افت ۵ درصدی وزنی و کاهش ۱۳ درصدی ارزشی روبه‌رو بوده است. به‌گونه‌ای که در سال گذشته ۶۷ میلیون و ۸۳۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۲۰۸ میلیون دلار به این ۱۵ کشور صادر شده است.

عراق: از میان 15 کشور همسایه ایران، عراق بزرگ‌ترین مقصد صادراتی کشور محسوب می‌شود. در سال 99 سهم عراق از کل ارزش صادرات ایران به بیش از 21 درصد رسیده است. در سال گذشته 25 میلیون و 670 هزار تن کالا به ارزش 7 میلیارد و 448 میلیون دلار به این کشور همسایه صادر شده که از نظر وزنی با رشد 9 درصدی و از نظر ارزشی با کاهش 11 درصدی روبه‌رو بوده است. البته سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا مرزهای مهم ایران با این کشور به مدت چند ماه بسته بود. همچنین مشکلاتی در بحث حمل و نقل نیز ایجاد شده بود و به صورت مقطعی دست‌اندازهایی را برای صادرکنندگان ایرانی ایجاد کرده بود.

امارات: دومین مقصد صادرات ایران از بین همسایگان، امارات است که سهم بیش از 13 درصدی از کل ارزش صادرات را در اختیار دارد. صادرات به این کشور همسایه هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی نسبت به سال 98 رشد داشته است. بر این اساس، وزن کالاهای صادراتی با افزایش 27 درصدی به 15 میلیون و 437 هزار تن رسیده و ارزش کالاهای صادراتی به امارات با رشد 7 درصدی، 4 میلیارد و 661 میلیون دلار را تجربه کرده است.  

ترکیه: سومین مقصد صادراتی ایران از بین 15 کشور همسایه، ترکیه است که سهم بیش از 7 درصدی از کل صادرات کشور در سال 99 را در اختیار گرفته است. صادرات به این کشور با کاهش 56 درصدی وزنی به 6 میلیون و 382 هزار تن و ارزش کالاهای صادراتی به ترکیه نیز با 42 درصد کاهش، به 2 میلیارد و 526 میلیون دلار رسیده است.

افغانستان: این کشور چهارمین مقصد صادرات ایران در بین کشورهای همسایه است. این کشور در سال 99 سهم بیش از 5/ 6 درصدی را از کل ارزش صادرات به خود اختصاص داده است. صادرات به این کشور از نظر وزنی رشد 12 درصدی داشته اما از نظر ارزشی با کاهش یک درصدی نسبت به سال 98 روبه‌رو بوده است. سال گذشته 7 میلیون و 28 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 306 میلیون دلار از ایران به افغانستان صادر شده است.

پاکستان: پنجمین مقصد صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه، پاکستان با سهم ارزشی نزدیک به 3 درصد از کل صادرات 99 است. صادرات به این کشور در سال 99 هم از نظر ارزشی و هم از نظر وزنی افت داشته است. براساس آمارهای سازمان توسعه تجارت، وزن کالاهای صادراتی ایران به پاکستان، با افت 4 درصدی روبه‌رو بوده و به 2 میلیون و 548 هزار تن رسیده است. همچنین ارزش کالاهای صادراتی با افت 3 درصدی نسبت به سال 98 ، یک میلیارد و 2 میلیون دلار ثبت شده است. البته براساس آنچه از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام شده، در سال جاری مذاکره برای تجارت آزاد با پاکستان ادامه خواهد داشت.

روسیه: این کشور با سهم 4/ 1 درصدی از کل ارزش صادرات 99 در جایگاه ششم مقاصد صادراتی در بین کشورهای همسایه قرار گرفته است. صادرات به این کشور هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی رشد داشته است. وزن کالاهای صادر شده به روسیه در 99 نسبت به سال 98 با رشد 16 درصدی به یک میلیون و 51 هزار تن رسیده و ارزش آن با افزایش 9 درصدی، رقمی معادل 504 میلیون دلار را به ثبت رسانده است.

عمان: هفتمین مقصد صادرات ایران در بین همسایگان، عمان است که سهم 3/ 1 درصدی را از کل صادرات سال گذشته به خود اختصاص داده است. صادرات به این کشور با کاهش 4 درصدی وزنی به یک میلیون و 997 هزار تن رسیده و با افت 17 درصدی ارزشی 438 میلیون دلار ثبت شده است.

جمهوری آذربایجان: مقصد هشتم صادرات ایران در بین بازارهای هدف، جمهوری آذربایجان است که سهمی معادل 1/ 1 درصد از کل ارزش صادرات را در اختیار دارد. صدور کالا به جمهوری آذربایجان با افزایش وزنی 9 درصدی نسبت به سال 98 روبه‌رو بوده و رقمی معادل 997 هزار تن را به ثبت رسانده است. اما ارزش کالاهای صادراتی افت 13 درصدی را تجربه کرده و به 383 میلیون دلار رسیده است.

ارمنستان: این کشور نهمین مقصد صادرات ایران در بین همسایگان محسوب می‌شود که سهمی نزدیک به یک درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است. صادرات به ارمنستان به لحاظ وزنی افت 22 درصدی و به لحاظ ارزشی کاهش 17 درصدی داشته است. سال گذشته یک میلیون و 246 هزار تن کالا به ارزش 305 میلیون دلار به این کشور صادر شده است.

قزاقستان: دهمین مقصد صادراتی ایران از بین 15 کشور مذکور، قزاقستان است که سهم این کشور نیم درصد کل ارزش صادرات سال گذشته است. صادرات به قزاقستان هم از نظر وزنی افت 44 درصدی را تجربه کرده و هم از نظر ارزشی با کاهش یک درصدی روبه‌رو شده است. صادرات به قزاقستان در سال 99 ارزشی معادل 167 میلیون دلار و وزنی معادل 338 هزار تن داشته است.

قطر: سهم قطر نیز از کل ارزش صادرات ایران نیم درصد بوده و در رده یازدهم مقاصد صادراتی از بین کشورهای مورد اشاره قرار گرفته است و از نظر وزنی افت 2 درصدی و از نظر ارزشی کاهش 30 درصدی را نسبت به سال 98 ثبت کرده است. در سال 99 یک میلیون و 357 هزار تن کالا به ارزش 167 میلیون دلار به این کشور صادر شده است.

کویت: دوازدهمین مقصد صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه نیز کویت است که سهم کمتر از نیم درصد را از کل صادرات ایران در سال 99 در اختیار دارد. این کشور خریدار 3 میلیون و 37 هزار تن کالا به ارزش 155 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 98 با افت ارزشی 17 درصد و کاهش وزنی 14 روبه‌رو شده است.

ترکمنستان: این کشور با سهم کمتر از نیم درصد از کل صادرات ایران در جایگاه سیزدهم مقاصد صادراتی در بین کشورهای همسایه قرار دارد. صادرات به ترکمنستان با کاهش وزنی 32 درصدی و افت ارزشی 53 درصدی نسبت به سال گذشته، به 733 هزارتن و 137 میلیون دلار رسیده است.

بحرین: صادرات به بحرین در سال گذشته ارزشی معادل 8 میلیون دلار و وزنی معادل 11 هزار تن داشته و سهم ارزشی صادرات به این کشور بسیار ناچیز درصد است. صدور کالا به بحرین از نظر وزنی رشد 11 درصدی داشته اما از نظر ارزشی با افت 14 درصدی روبه‌رو بوده است. بحرین چهاردهمین مقصد صادراتی ایران در بین همسایگان است.

عربستان : آمارها نشان می‌دهد سال گذشته هیچ کالایی به این کشور صادر نشده است.

واردات از همسایگان

سهم 15 کشور همسایه ایران از واردات نیز براساس گزارش سازمان توسعه تجارت، 4/ 41 درصد است. البته آمارها نشان می‌دهد واردات ایران از این کشورها در سال 99 نسبت به سال 98 با افزایش وزنی 10 درصدی و رشد ارزشی 2 درصدی روبه‌رو بوده است. بنابراین در سال گذشته 14 میلیون و 694 هزار تن کالا به ارزش 16 میلیارد و 99 میلیون دلار از 15 کشور همسایه به ایران صادر شده است.

امارات: در بین همسایگان ایران، بیشترین ارزش واردات مربوط به امارات است. این کشور نخستین مبدا واردات کالا به ایران در بین کشورهای همسایه است که سهم بیش از 25 درصدی را از کل ارزش واردات کشور در سال 99 دارد. واردات از امارات با رشد وزنی 33 درصد به 5 میلیون و 136 هزار تن رسیده است. همچنین با افزایش 11 درصدی ارزش کالاهای وارداتی، ارزش واردات از این کشور 9 میلیارد و 756 میلیون دلار ثبت شده است.

ترکیه: دومین مبدا واردات ایران در بین کشورهای همسایه، ترکیه است که سهم بیش از 11 درصدی را از کل ارزش واردات سال گذشته به خود اختصاص داده است. واردات از این کشور با افت وزنی 14 درصدی و کاهش ارزشی 11 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است. سال گذشته 4 میلیون و 862 هزار تن کالا به ارزش 4 میلیارد و 397 میلیون دلار از این کشور به ایران وارد شده است.

روسیه: سومین کشور طرف معامله ایران در بین کشورهای همسایه، روسیه با سهم ارزشی نزدیک به 3 درصدی است. حجم کالاهای وارد شده از این کشور 2 میلیون و 933 هزار تن بوده که رشد نزدیک به 5/ 0 درصدی را نسبت به سال 98 تجربه کرده است. همچنین ارزش این میزان کالا به یک میلیارد و 30 میلیون دلار می‌رسد که نسبت به سال 98 افت 10 درصدی داشته است.

عمان: این کشور با سهم ارزشی بیش از یک درصدی از کل ارزش واردات سال گذشته، در جایگاه چهارم مبادی وارداتی ایران در بین 15 کشور همسایه قرار گرفته است. واردات از این کشور از نظر وزنی با افزایش 1045 درصدی روبه‌رو بوده و به یک میلیون و 280 هزار تن رسیده است. همچنین ارزش واردات از این کشور با رشد 160 درصدی، 434 میلیون دلار ثبت شده است.

پاکستان: سهم ارزشی 5/ 0 درصدی پاکستان از کل ارزش واردات سال گذشته، این کشور را به پنجمین مبدا کالاهای وارداتی ایران در بین کشورهای همسایه تبدیل کرده است. وزن کالاهای واردشده از پاکستان کاهش 52 درصدی را نسبت به سال 98 ثبت کرده و ارزش این کالاها افت 56 درصدی را رقم زده است. در سال گذشته 175 هزار تن کالا به ارزش 177 میلیون دلار از پاکستان به ایران وارد شده است.

عراق: سهم واردات از عراق نیز کمتر از 5/ 0 درصد از کل ارزش واردات سال 99 است. در سال گذشته 103 هزار تن کالا به ارزش 134 میلیون دلار از این کشور به ایران وارد شده است که از نظر وزنی افت 25 درصدی داشته و از نظر ارزشی با رشد 2 درصدی نسبت به سال 98 روبه‌رو بوده است.

جمهوری آذربایجان: این کشور با سهم کمتر از 5/ 0 درصد در رده هفتم مبادی وارداتی ایران از بین 15 کشور همسایه قرار دارد. واردات از این کشور در سال 99 وزنی معادل 28 هزار تن و ارزشی معادل 76 میلیون دلار دارد. واردات از جمهوری آذربایجان افت 17 درصدی وزنی و رشد 316 درصدی ارزشی را نسبت به سال 98 تجربه کرده است.

قزاقستان: این کشور سهم 1/ 0 درصدی را از کل ارزش واردات ایران در سال گذشته در اختیار دارد و در رده هشتم مبادی وارداتی ایران در بین کشورهای همسایه قرار گرفته است. واردات از قزاقستان 65 درصد از نظر وزنی و 64 درصد از نظر ارزشی کاهش یافته است. کالاهای واردشده از این کشور در سال گذشته وزنی معادل 90 هزار تن و ارزشی معادل 37 میلیون دلار را ثبت کرده‌اند.

ترکمنستان: سهم ترکمنستان از کل ارزش واردات ایران در سال گذشته 1/ 0 درصد است. این کشور در بین 15 کشور همسایه، نهمین مبدأ وارداتی ایران محسوب می‌شود که واردات از آن رشد وزنی 60 درصد و افت ارزشی 6 درصدی را تجربه کرده است. بر این اساس، واردات از ترکمنستان وزنی معادل 65هزار تن و ارزشی معادل 20 میلیون دلار را ثبت کرده است.

ارمنستان: این کشور در جایگاه دهم مبادی وارداتی ایران در بین کشورهای همسایه قرار گرفته و سهم آن از کل ارزش واردات به 04/ 0 درصد می‌رسد. واردات از ارمنستان از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب با کاهش 56 درصدی و 57 درصدی روبه‌رو بوده است. در سال گذشته 7 هزار تن کالا به ارزش 17 میلیون دلار از این کشور به ایران وارد شده است.

قطر: سهم 02/ 0 درصدی ارزش واردات از قطر این کشور را در رده یازدهم مبادی وارداتی ایران در بین همسایگان قرار داده است. واردات از قطر با کاهش 60 درصدی وزنی به هزار تن رسیده و افت 35 درصدی ارزش کالاهای وارد شده، رقمی معادل 8 میلیون دلار را به ثبت رسانده است.

کویت: سهم کویت از کل ارزش واردات سال گذشته 02/ 0 درصد است. واردات از این کشور که دوازدهمین مبدا واردات 99 ایران در بین کشورهای همسایه است، با رشد وزنی و ارزشی 108 و 37 درصد نسبت به سال 98 روبه‌رو شده است. میزان کالاهای وارد شده از کویت در سال گذشته 5 هزار تن و ارزش آن 7 میلیون دلار بوده است.

افغانستان: واردات کالا از افغانستان با افت 12 درصدی در وزن و کاهش 46 درصدی در ارزش روبه‌رو بوده است. این کشور که سیزدهمین مبدا وارداتی ایران در بین کشورهای همسایه است، سهمی معادل 01/ 0 درصد از کل ارزش واردات سال 99 را در اختیار دارد. افغانستان در سال گذشته 7 هزار تن کالا به ارزش 4 میلیون دلار به ایران صادر کرده است.

بحرین: چهاردهمین کشور طرف معامله ایران در بین کشورهای همسایه بحرین است که سهم ناچیزی از واردات ایران در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. این کشور با صادرات 100 تن کالا به ارزش یک میلیون دلار به ایران، در قعر جدول قرار دارد. واردات از بحرین از نظر وزنی رشد 18 درصدی داشته اما از نظر ارزشی با افت 50درصدی روبه‌رو بوده است.

عربستان: براساس آمار ارائه‌شده، سال گذشته هیچ کالایی از عربستان به ایران وارد نشده است.


داستان قیمت جوجه یک‌روزه

دنیای‌اقتصاد : معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی می‌گوید تقاضا برای جوجه‌ریزی به شدت بالا رفته که این امر نشانه خوبی برای صنعت مرغ کشور است.

مرتضی رضایی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه دلار ۴۲۰۰تومانی برای نهاده‌ها دریافت می‌کنند ولی جوجه‌ها به جای قیمت مصوب با قیمت حدود ۸هزار تومان به دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی می‌رسد، گفت: نهاده‌های ذرت و سویا در چند ماه گذشته به طور کامل در اختیار همه تولیدکنندگان مرغ‌های اجداد، مادر و گوشتی قرار گرفته است و مشکلی در زمینه تامین نهاده‌ها و تولید جوجه‌های یک‌روزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: ۱۲۴ میلیون قطعه جوجه تولید کردیم و حدود ۱۱۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی ثبت شده است. البته این به معنای آن نیست که ۱۰ میلیون قطعه گم شده است، بلکه مرغداران معمولا کمی بیشتر جوجه‌ریزی می‌کنند ولی اجازه ثبت به آنها داده نمی‌شود. در حقیقت بنابر پروانه خود اجازه دارند جوجه‌ریزی کنند نهاده تحویل بگیرند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: تقاضا برای جوجه‌ریزی به شدت بالا رفته و این نشانه خوبی است و هر موقع قیمت جوجه افت کند باید نگران بود زیرا ممکن است منجر به حذف گله‌های مادر یا معدوم‌سازی جوجه و تخم‌مرغ نطفه‌دار شود.

به گزارش «ایسنا»، به گفته رضایی مشکلاتی در زمینه تامین اجداد و مادر وجود داشت که با مدیریت انجام شده حل شد و در حال حاضر نیز مشکلی در زمینه تولید جوجه نداریم. همچنین همیشه افزایش قیمت به تولید مرتبط نیست.

وی تصریح کرد: فهرست همه مرغداران گوشتی که مرغشان را پیش از عید تحویل نداده‌اند، مشخص است و بازارگاه آنها را خواهیم بست.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه سازمان حمایت مسوول قیمت‌گذاری محصولات است، گفت: اگر تولیدکنندگان به قیمت‌ها اعتراضی دارند مدارک و مستندات خود را به سازمان حمایت ارائه دهند.

رضایی در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان مرغ گوشتی باید با این افزایش قیمت چه کنند، گفت: تولیدکنندگان باید به هنگام خرید جوجه از فروشنده فاکتور دریافت کنند تا مشخص شود دقیقا با چه قیمتی جوجه را خریداری می‌کنند و اگر با نرخ مصوب نبود متخلفان را به دستگاه‌های نظارتی معرفی کنند ولی ما اجازه افزایش قیمت مرغ را نخواهیم داد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه حدود ۲۴هزار و واحد مرغداری گوشتی در کشور وجود دارد که ۱۹هزارواحد ان فعال هستند، گفت: در حالت عادی ماهانه ۶هزار قطعه جوجه‌ریزی می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: آمار دقیق از قاچاق جوجه در دست نداریم ولی گفته می‌شود که قاچاق هم بر قیمت جوجه اثر‌گذار است.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور نیز گفت: مرغداران کاری به اینکه جوجه گران می‌شود، قاچاق می‌شود یا به اندازه کافی تولید نمی‌شود، ندارند. صحبت تولیدکنندگان این است که آیا ۷هزار تومان جوجه‌ای که امروز خریداری می‌کنند در قیمت مصوب مرغ لحاظ شده است. به ما می‌گویند جوجه گران است نریزید. مگر چنین چیزی امکان‌پذیر است؟

پرویز فروغی اضافه کرد: قیمت مصوب مرغ زنده یعنی ۱۷هزار و ۱۰۰تومان براساس جوجه یکروزه ۴۲۰۰تومان تعیین شده نه جوجه ۷هزار تومانی.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: وظیفه ما این نیست که جلوی قاچاق را بگیریم یا اعلام کنیم چرا جوجه‌ریزی کاهش یافته است. نقش صنف ما این است که به مسوولان هشدار دهیم با این روند به مشکل خواهیم خورد.

فروغی اضافه کرد: سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های نظارتی باید با گران‌فروشی جوجه یکروزه و متخلفان برخورد کنند.

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با اشاره به وضعیت خرید جوجه گفت: مرغداران چون به اندازه کافی نقدینگی ندارند مدت‌هاست که با دلالان مختلف کار می‌کنند و بنابراین دستشان زیر ساطور دلالان است. نمی‌توانند بگویند از این دلال ۷هزار تومان جوجه خریدیم زیرا سری بعد حذف می‌شوند و کسی به آنها جوجه نمی‌دهد. مسوولان باید از تولیدکنندگان به نحوی حمایت می‌کردند که دستشان زیر ساطور دلالان نباشد.

فروغی با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه در اختیار بانک کشاورزی است، گفت: حجم عظیمی از سرمایه تولیدکنندگان در این بانک در گردش است. آیا نباید بانک نقدینگی تولیدکنندگان را تامین کند تا مشکلات آنها مرتفع شود؟

در ادامه محمدرضا صدیق پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه نیز در رابطه با افزایش قیمت جوجه یک‌روزه گفت: دو سایت قیمت‌گذاری وجود دارد که جوجه یک‌روزه را از ۵۸۰۰ تومان تا ۶هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. بیشتر از این قیمت واسطه‌گری است.

وی ادامه داد: هزینه‌های تولید بالا رفته است و به همین دلیل قیمت جوجه یکروزه هم به تبع آن افزایش داشته و با وجود اینکه در خواست افزایش نرخ مصوب آن را در جلسات داشتیم و اعلام کردیم که قیمت تمام شده جوجه یک‌روزه ۵۲۰۰ تا ۵۳۰۰ تومان می‌شود ولی هنوز نرخ مصوب آن تغییری نکرده است.

در ادامه حسن مهربانی یگانه، استاد دانشگاه تهران و کارشناس حوزه دام و طیور نیز علت افزایش قیمت جوجه یکروزه را کاهش جوجه‌ریزی دانست و گفت: در ۱۰ سال گذشته پایین‌ترین جوجه‌ریزی در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاده و امسال با کمبود جوجه و مرغ روبه‌رو هستیم.

همچنین حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: قاچاق جوجه یک‌روزه به میزانی که ادعا می‌شود نیست. میزان کل قاچاق در دو سال به سه میلیون قطعه هم نمی‌رسد. بنابراین اینکه بخواهیم قاچاق را بهانه افزایش قیمت کنیم فرار رو به جلو است.

دهقانی نیا افزود: فرض کنید ۱۱۰ تا ۱۲۵میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه داریم که در دو سال، ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه می‌شود. کل کشفیات ما در ۲۴ماه گذشته سه میلیون قطعه هم نیست. به عبارت دیگر سه میلیون در این حجم عددی نیست. بنابراین اگر ما متولی کشفیات هستیم می‌گوییم قاچاق باعث افزایش قیمت جوجه یکروزه نشده است. وی گفت: باید نهاده‌ها بر اساس محصول نهایی تحویل داده شود.


امکان بازگشت ارز صادراتی به‌صورت اسکناس

دنیای اقتصاد : رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی در‌خصوص بازگشت ارز صادراتی سال‌۱۴۰۰، صادرکنندگان می‌توانند ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به‌صورت اسکناس به کشور بازگردانند. محمد لاهوتی در گفت‌وگو با «اکسپورتنا» گفت: اگرچه در سال ۹۸ صادرکنندگان امکان بازگشت ارز صادراتی خود به‌صورت اسکناس را نداشتند؛ اما اکنون بانک‌مرکزی پذیرفته تا صادرکنندگان ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به‌صورت اسکناس به کشور برگردانند. رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران افزود: بر این اساس بازگشت ارز صادراتی به‌صورت اسکناس منوط به رعایت مقررات تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی است. وی تصریح کرد: مقررات مرتبط با بازگشت ارز به‌صورت اسکناس هنوز اعلام نشده که امیدواریم هر‌چه زودتر این مقررات اعلام شود؛ این در حالی است که صادرکنندگان کالا به کشورهای عراق، افغانستان و CIS بیشتر از روش بازگشت ارز به‌صورت اسکناس بهره می‌گیرند. لاهوتی گفت: صادرکنندگان می‌توانند از هر ۵ روش اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی اقدام به رفع تعهد ارزی کنند؛ به این معنا که می‌توانند از هر ۵ روش به‌صورت ترکیبی استفاده کرده یا اینکه ۱۰۰ درصد بازگشت ارز صادراتی خود را با یک روش از این ۵روش به کشور برگردانند؛ این بستگی به شرایط صادرکننده دارد.

 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 اجاره انبار و املاک صنعتی اداری – تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر باشید. 

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال