امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


 سرگذشت کارآفرینان اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

 
کاهش قیمت سکه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز گذشته (با کاهش ۳۶۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (پنجشنبه) ۱۱ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون تومان معامله شد.
همچنین روز گذشته نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۸ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. انس جهانی طلا نیز روز گذشته یک‌هزار و ۷۸۵ دلار فروخته شد.
قیمت سکه از ۳۰ دی‌ماه تا چند هفته گذشته در کانال ۱۰ میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما بتدریج رشد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است.

شاخص بورس منفی ماند
شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (‌شنبه) پنج هزار و ۵۹۷ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۳۲ هزار واحد رسید.
در معاملات روز گذشته بیش از ۶ میلیارد و ۹۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۴ هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۶۳۷ واحد کاهش به ۴۳۸ هزار و ۳۲۰ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۴۱۶ واحد افت به ۲۸۶ هزار و ۵۱۳ واحد رسیدند.
شاخص بازار اول یک هزار و ۹۸ واحد و شاخص بازار دوم ۲۱ هزار و ۷۹۰ واحد کاهش داشتند.
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۲۶۸ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با ۵۸۹ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۱۴۹ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۸۶ واحد، پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) با ۸۲ واحد، بیمه پارسیان (پارسیان) با ۸۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت) با ۶۳ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۶۱ واحد، مس شهید باهنر (فباهنر) با ۶۰ واحد، تایدواتر خاورمیانه (حتاید) با ۵۲ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۴۱ واحد و تامین سرمایه امید (امید) با ۳۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.
برپایه این گزارش روز گذشته نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۲۹۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۸۸۵ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۵۷۸ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۴۹۱ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۴۳۴ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۴۱۶ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴۰۱ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۲۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۳۱۰ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۳۰۱ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۲۸۹ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۲۸۱ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۲۶۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.
ملی صنایع مس ایران (فملی)،‌ بانک پارسیان (وپارس)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)،‌ لیزینگ پارسیان (ولپارس)، توسعه و عمران امید (ثامید)،‌ سرمایه گذاری سیتا تامین (سیتا) و تامین سرمایه امین (امین) درگروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.
گروه فلزات اساسی هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۸۱ میلیون و ۴۸ هزار برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۱۹۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.
شاخص فرابورس نیز نزدیک به ۹۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۴۹۹ واحد ثابت ماند، همچنین در این بازار یک میلیارد و ۲۳۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۴۵ هزار و ۱۱۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

قیمت گوشت گوسفندی به ١٣٠ هزار تومان رسید
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه به ١٣٠ هزار تومان رسیده است،گفت: اگر دولت بتواند بازار مرغ را ساماندهی کند، این مسأله روی بازار گوشت تاثیر می گذارد.
علی اصغر ملکی درباره آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر قیمت گوشت قرمز در بازار رو به افزایش بوده است، گفت: در حال حاضر مغازه‌داران هر کیلوگرم شقه بدون دنبه را ۱۱۵ تا ۱۱۹ هزار تومان خریداری و آن را به قیمت ١٣٠ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند.
ملکی درباره اینکه پیش بینی می‌کنید وضعیت بازار در روزهای آینده به چه صورت باشد؟، افزود: معمولاً همه ساله در اسفند ماه با افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه هستیم و در چنین فصلی این امر طبیعی است.
وی با اشاره به اینکه مسئولان عنوان کردند در حال ساماندهی بازار مرغ هستند، تصریح کرد: اگر مسئولان بتوانند بازار مرغ را ساماندهی کنند و قیمت آن را به نرخ مصوب برسانند این مسئله یقیناً روی قیمت گوشت قرمز نیز تأثیر می‌گذارد.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه خیلی از دامداران دام‌های خود را نگه داشته‌اند تا در اسفندماه آنها را با قیمت بالاتر به بازار عرضه کنند، گفت: البته این دامداران نیز حق دارند چرا که قیمت علوفه بسیار افزایش پیدا کرده و در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم جو بین ۵ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.
ملکی درباره اینکه آیا قاچاق نیز بر روی این افزایش قیمت مؤثر بوده است؟ گفت: قاچاق دام بسیار محدود شده است چرا که مناطق غرب کشور هم اکنون به خاطر سرما و بارش برف صعب‌العبور هستند ضمن اینکه مرزبانی نیز نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا مانع خروج دام از کشور شود و همچنین کاهش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر انگیزه را برای قاچاق کاهش داده است.

رشد ۳۱ درصدی تولید یخچال و فریزر
تولید لوازم خانگی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون به ترتیب با افزایش ۳۰.۸ درصد، ۵۳.۲ درصد و ۴۴.۷ درصد مواجه بوده است.
بررسی آمار وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد روند شتابان افزایش تولید لوازم خانگی در داخل کشور در دی‌ماه امسال نیز ادامه یافته است به طوری که بر اساس آمار تجمیعی، تولید انواع لوازم خانگی در 10 ماهه امسال با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
طی ۱۰ ماهه سال جاری یک میلیون و ۶۸۶ هزار دستگاه یخچال و فریزر توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده است، این در حالیست که در ۱۰ ماه سال گذشته یک میلیون و ۲۸۸ هزار دستگاه از این محصول تولید شده بود. بدین ترتیب تولید یخچال و فریزر در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰.۸ درصدی یافته است. همچنین در ۱۰ ماه امسال ۸۸۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل ۵۷۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه تولید شده بود.
 
واردات خودروی دست دوم در کمیسیون صنایع و معادن مطرح نیست
 حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه موضوعی درباره واردات خودروی دست دوم در کمیسیون متبوعش مطرح نیست، گفت: در طرح ساماندهی بازار خودرو که در کمیسیون صنایع در حال چکش‌کاری است، شرایطی برای واردات خودرو صفر پیش بینی شده است. وی  درباره واردات خودرو، گفت: هرچند یکی از موضوعات اصلی طرح ساماندهی بازار خودرو که در حال چکش کاری در کمیسیون صنایع و معادن است، نحوه عرضه و تقاضا چهارچرخ‌ها است اما یکی دیگر از محورهای این طرح پیش بینی وادرات خودرو به منظور ساماندهی بازار خودرو است.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه مردم از ممنوعیت واردات خودرو و خواسته‌ی آنها مبنی بر آزاد شدن واردات این کالا، درباره شرایط واردات خودرو در طرح مذکور، افزود: در طرح مذکور ارز موردنیاز برای واردات خودرو از داخل تامین نمی‌شود، بلکه افراد و خودروسازانی می‌توانند خودرو وارد کنند که خودرو صادر کرده باشند به این معنا که از محل صادرات خودرو و معادل آن می‌توانند خودرو وارد کنند، همچنین قطعه‌سازان نیز اگر قطعه صادر کنند، می‌توانند معادل آن خودرو وارد کشور کنند.
فیروزی با اشاره به سایر راهکارها برای واردات خودرو، اضافه کرد: افراد حقیقی غیردولتی که نفت خریداری و آن را صادر و به فروش برسانند، می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور داشته و تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تصریح اینکه موضوعی درباره واردات خودروی دست دوم در کمیسیون صنایع و معادن مطرح نیست، ادامه داد: ابهامی به وجود آمده مربوط به تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات خودروهایی است که چند سال در مناطق آزاد استفاده شده‌اند، براساس این مصوبه این خودروها می توانند از منطقه خارج شوند.

محرومیت بیشتر برای شهرهای محروم!
 امان قلیچ شادمهر، نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختصاص بودجه متناسب به شهرستانها گام موثری در مسیر توسعه متوازن در کشور است گفت: توزیع بودجه نا عادلانه عامل ایجاد توسعه نا متوازن در کشور بوده و مناطق مرحوم را محروم‌تر می‌کند.
وی  با بیان اینکه توسعه در کشور متوازن و متعادل نیست، افزود: تخصیص بودجه به شهرها باید به نحوی باشد که مناطق مختلف کشور را به سمت توسعه متوازن هدایت کند این در حالی است که بودجه بر اساس شاخص سرانه شهرها تنظیم می‌شود که خود عاملی برای عقب ماندن شهرها است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق اولین بودجه ارسالی به مجلس موارد بسیار خوبی برای بهبود وضعیت آموزشی، رفاهی و عمرانی مناطق کمتر توسعه یافته، کم برخوردار و مرزی پیش بینی شده بود امیدوارم در لایحه اصلاحی نیز همین موارد در نظر گرفته شود.
وی افزود: شهرهای کم‌ برخوردار به لحاظ زیرساختی و عمرانی از میانگین شاخص‌های استانی بسیار پایین تر هستند و معمولا در نظر گرفته نمی‌شوند، با اختصاص بودجه به شیوه سابق محرومیت در این مناطق بیشتر می‌شود.
نماینده گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اختصاص بودجه متناسب به شهرها گام موثری در مسیر توسعه متوازن در کشور است؛ اظهار کرد: برای بهبود وضعیت مناطق کم برخوردار باید از ظرفیت فراکسیون های مختلف مجلس اعم از فراکسیون مرزنشینان و فراکسیون محرومیت‌زدایی بیشتر استفاده کنیم. برخی معتقدند اختصاص بودجه به مناطق محروم و ایجاد توسعه متوازن تورم زا است؛ در حالی که بودجه‌های کلان کلانشهرها را عامل ایجاد تورم‌ نمی‌دانند، این دوگانگی موجب بروز مشکلات متعدد در مناطق کم برخوردار شده است .
وی  تصریح کرد: برای رفع مشکلات شهرهای کوچک و محروم باید بودجه مناسبی در نظر گرفته شود، این مهم که جز نگرانی‌های اصلی نمایندگان است می‌تواند گام موثری در مسر توسعه متوازن در کشور باشد.

صادرات مواد شوینده مشروط بر تامین نیاز داخل
 روح الله عباس پور، عضو رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه صادرات مواد شوینده باید مشروط بر تامین نیاز داخل باشد، می‌گوید دولت با مدیریت و کنترل درست بازار از کمبود مواد شوینده در بازار و احتمال افزایش قیمت آن در شرایطی که میزان مصرف مردم بیشتر شده، جلوگیری کند.
وی درباره رفع ممنوعیت صادرات مواد شوینده و صابون، گفت: هرچند با توسعه صادرات، ارزآوری افزایش یافته و مشکلات ناشی از کمبود ارز در کشور تا حدودی حل خواهد شد اما به این نکته نیز باید توجه کرد که در وهله نخست بایستی به نیاز بازار داخل توجه شود.
نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجا که معمولا در اسفندماه و در آستانه نوروز، مصرف مواد شوینده افزایش می‌یابد، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با توجه به این مهم، برای صادرات برنامه ریزی کنند تا کمبود مواد شوینده در بازار موجب گرانی نشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که با توسعه صادرات، ارز بیشتری وارد کشور می‌شود و این موضوع بر نرخ ارز تاثیر داشته و منجر به کاهش بهای کالاها خواهد شد اما در شرایط کنونی که میزان تقاضا نسبت به ماه‌های گذشته به دلیل عید نوروز افزایش یافته، دولت باید برای تنظیم بازار تدابیر لازم را اتخاذ کرده، سپس به دنبال صادرات باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه صادرات باید مشروط بر تامین نیاز داخل باشد، ادامه داد: دولت با مدیریت و کنترل درست بازار از کمبود مواد شوینده در بازار و احتمال افزایش قیمت آن در شرایطی که میزان مصرف مردم بیشتر شده، جلوگیری کند.
 
بر اساس گزارش مرکز آمار در بهمن ماه بررسی شد
بار سنگین تورم
انتظارات تورمی در بهمن‌ماه متفاوت از سه ماه ماقبل بود. دلار که در ماه‌های آبان، آذر و دی، کاهش قیمت را تجربه کرده بود، در بهمن بیشترین افزایش از انتهای تابستان را تجربه کرد و با رشد 18 درصدی به 26 هزار تومان رسید. این چرخش انتظارات، همزمان با ضعف نظارت و ناهمخوانی عرضه و تقاضا، منجر به صعودی شدن مجدد نرخ تورم در بهمن ماه شد. بررسی تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت تورم نشان داد که هر سه شاخص تورم در بهمن ماه با افزایش همراه بوده و تورم نقطه‌ای به بالاترین سطح خود در سال ۹۹ رسیده است.
طبق گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) به ۴۸.۲ درصد رسیده که در مقایسه با دی ماه دو درصد افزایش دارد، بر این اساس خانوارهای ایرانی به طور میانگین ٤٨.٢ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٨ برای خرید  کالاها و خدمات  هزینه کرده اند.

 افزایش نرخ تورم نقطه ای
نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ٦.٩ واحد درصدی به ٦٦.٨ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٢ واحد درصدی به ٣٩.٧ درصد رسیده است.
طبق گزارش ها ، نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٧,٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ١,٧ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٣,٦ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣,٨ واحد درصد افزایش داشته است.
بررسی تغییرات تورم از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا کنون نشان می دهد که بالاترین حد تورم 
نقطه ای مربوط به اردیبهشت ۱۳۹۸ با ۵۲.۱ درصد بوده که در ادامه تا ۱۹.۸ درصد در فروردین امسال نیز کاهش داشته ولی دوباره در دور افزایشی قرار گرفته و تا ۴۸.۲ درصد در بهمن امسال رسیده است. کمترین میزان تورم نقطه ای در این دوره به شهریور ۱۳۹۶ با هفت درصد اختصاص دارد.

 افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. طبق گزارش مرکز آمار، تورم سالانه به ۳۴.۲ درصد رسیده که این شاخص نیز نسبت به دی ماه دو درصد رشد داشته است.  هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٤,١ درصد و ٣٥.٠ درصد است که برای خانوارهای شهری ١,٩  واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.٥ واحد درصد افزایش داشته است. تغییرات تورم سالانه در چهار سال اخیر از این حکایت دارد که کمترین میزان در فروردین 96 با هفت درصد ثبت شده که در ادامه تا ۴۲.۷ در شهریور پارسال افزایش یافته است، این شاخص در نوسان بوده و اکنون به ۳۴.۲ درصد رسیده است.

 افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه بهمن ١٣٩٩ به ٢,٥ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.٢ درصد و ١.١ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٤ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٦ واحد درصد افزایش داشته است.

 تورم نقطه‌ای مسکن 
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای مسکن و اجاره در ماه بهمن نسبت به ماه دی به ترتیب ۰.۴ و ۰.۳ واحد درصد افزایش داشته است. هر چند همچنان گزارش بانک مرکزی از معاملات مسکن پایتخت منتشر نشده، اما آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد از آبان ماه از شتاب قیمت‌های مسکن کاسته شده است.

 سیگنال تورمی نقدینگی
افزایش نرخ تورم در شرایطی است که آخرین گزارش‌های بانک مرکزی از رشد سریع شاخص‌های پولی و تداوم چشم‌انداز تورمی کشور حکایت دارد. طبق گزارش بانک مرکزی، رقم نقدینگی در دی‌ماه سال جاری به ۳۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسید که نشانگر رشد ۳۰ درصدی نسبت به رقم این شاخص در پایان اسفند سال گذشته است.
طبق گزارش ها، رقم نقدینگی در فروردین سال ۹۹ معادل ۹/۴۱ هزار میلیارد تومان، در اردیبهشت‌ماه ۸/۸۰ هزار میلیارد تومان، در خرداد ۳/۶۲ هزار میلیارد تومان، در تیر ۶/۸۲ هزار میلیارد تومان، در مرداد ۱/۸۰ هزار میلیارد تومان، در شهریور ۷۶ هزار میلیارد تومان، در مهر 63.2هزار میلیارد تومان، در آبان 72.9 هزار میلیارد تومان، در آذر ۹۸ هزار میلیارد تومان و در دی‌ماه ۳/۸۶ هزار میلیارد تومان اضافه شده است.  همچنین پایه پولی هم در دی‌ماه سال جاری به ۴۱۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم پایانی سال ۹۸ حدود ۱۹ درصد افزایش یافته است.  رشد سریع شاخص‌های پولی در کنار خطر پولی شدن کسری بودجه سال جاری، چشم‌انداز افزایشی از تورم ماه‌های پیش روی کشور ترسیم می‌کند. کارشناسان همچنان اصلاح ساختارهای بانکی و بودجه را راهکار کنترل نرخ تورم عنوان می کنند؛ موضوعی که همواره در سال های گذشته تاکید شده و البته اصلاحات اساسی در این زمینه صورت نگرفته است. موضوع بعدی در کنترل نرخ تورم پرهیز از نرخ های چندگانه است که عاملی برای دلالی و گرانی ها می شود. در سال های اخیر شاهد بودیم که با وجود اختصاص ارز 4200 قیمت اقلام اساسی از کالاهای غیراساسی نیز سبقت گرفت. ماجرای معدوم سازی جوجه ها و در ادامه گرانی مرغ و تخم مرغ از پیامدهای چند نرخی بودن ارز است که معیشت مردم را با تنگنا رو به رو کرد.
 
رشد ۲۸۴ درصدی معاملات الکترونیکی سال ۹۹
کسب و کارهای اینترنتی در ماه‌های اخیر و به دلیل شیوع کرونا و افزایش تمایل به خریدهای الکترونیکی به سرعت رشد کرده‌اند، به طوری که ارزش معاملات الکترونیکی در نیمه نخست امسال ۲۸۴ درصد افزایش یافته است.
طبق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارزش معاملات الکترونیکی در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته  به ۶۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
 متوسط مبلغ هر خرید الکترونیکی در دوره مورد بررسی،  ۴۱۷ هزار تومان (با رشد ۱۵۳ درصدی نسبت به شش‌ماهه اول ۹۸) است. تعداد معاملات الکترونیکی ۱.۵ میلیارد عدد (با رشد ۵۲ درصدی نسبت به شش‌ماهه اول ۹۸)، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی ۱۵۲ هزار عدد (با رشد ۳۵ درصدی نسبت به 6 ‌ماهه اول ۹۸) و تعداد وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی ۳۳۳ هزار عدد (با رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال ۹۸) رشد داشته‌اند. مدیر پایش تجارت الکترونیکی در این خصوص  گفت: واحد پایش تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به‌طور رسمی از سال ۹۷ سالانه گزارش‌های ساختاریافته‌ای را در حوزه بررسی وضعیت تجارت الکترونیک کشور آماده و منتشر کرده است. هدف از ارائه این گزارش‌ها نشان دادن چشم‌انداز و تصویر کلی از وضعیت تجارت الکترونیکی کشور برای کلیه ذینفعانی است که در این فضا مشغول فعالیت هستند.
فرانک ابوالمعصوم تأکید کرد: گزارش‌های این مرکز تا سال گذشته در ۳ بخش اصلی زیرساخت، وضعیت عملکرد تجارت الکترونیک و جمعیت‌شناسی تنظیم می‌شد اما امسال بخش روش‌شناسی را نیز به گزارش اضافه کردیم. در بخش زیرساخت الکترونیکی به زیرساخت شبکه و ICT به‌عنوان نیازمندی اصلی و اساسی برای توسعه تجارت الکترونیک کشور پرداختیم. وی افزود: گردش مالی تجارت الکترونیک در ۶ ماه نخست امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته نزدیک به ۴ برابر شده که این نشان می‌دهد تعداد و حجم مالی گردش مالی تجارت الکترونیک در کشور گردش خوبی بوده است. تعداد تراکنش‌های الکترونیکی به ۱.۵ میلیارد رسیده که نسبت به سال گذشته این تعداد با رشد خوبی مواجه شده است. وی تصریح کرد: امسال در صدور اینماد برای کسب و کارها رشد ۳ برابری را شاهد بودیم. اکثر کسب‌وکارها در حوزه فروش کالا فعالیت می‌کنند که این نشان می‌دهد از فروش کالا بیش از ارائه خدمات مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.مدیر پایش تجارت الکترونیکی  اضافه کرد: در این گزارش، صاحبان کسب‌وکارها نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۱۳ درصد خانم‌ها و ۸۷ درصد آقایان صاحب کسب‌وکارهای اینترنتی هستند. ۷۵ درصد کل مالکین کسب‌وکارهای دارای اینماد افراد حقیقی هستند و شرکت‌ها صرفاً ۲۵ درصد از کل مالکین را تشکیل می‌دهند. این آمار نشان می‌دهد ورود افراد به کسب‌وکارهای آنلاین آسان است و بستر مناسبی برای اشتغال‌زایی شکل گرفته است.
ابوالمعصوم افزود: بررسی‌های مرکز پایش نشان می‌دهد ۸۰ درصد از کسب‌وکارهای اینترنتی از سرمایه شخصی برای راه‌اندازی و ادامه فعالیت تجارت الکترونیک خود استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی نیاز به سرمایه هنگفتی ندارد و ورود به آن غیرممکن نیست.
مدیر پایش تجارت الکترونیکی با تأکید بر این‌که شیوع کرونا توانسته مردم را به سمت خرید اینترنتی سوق دهد، افزود: علاوه بر شرایط ویژه کرونا، ماهیت تجارت الکترونیکی که این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا بدون محدودیت مکانی و زمانی، بدون تردد، بدون صرف زمان، بتوانند کالا و خدمات مورد نظر خود را تأمین کنند.
 
افت ۴۰ درصدی تقاضای پوشاک
طبق اعلام اتاق اصناف ایران امسال جشنواره فروش ویژه نوروزی جایگزین نمایشگاه‌های عرضه مستقیم می‌شود که در آن تمرکز با اتحادیه‌های پوشاک، کیف و کفش و قنادان و آجیل‌فروشان است، اما سایر اتحادیه‌ها نیز امکان مشارکت دارند. در همین رابطه، مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه کالاهای نوروزی در حال ورود به بازار هستند و تاکنون بخشی از آنها به بازار وارد شده، اظهار کرد: هر سال نمایشگاه فروش بهاره در آستانه نوروز برگزار می‌شد، اما در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تراکم جمعیت تصمیم گرفته شد این نمایشگاه برگزار نشود. به طور کلی اتحادیه هم رویکرد مثبتی نسبت به نمایشگاه بهاره نداشت. با روش جدید، یعنی فروش فوق‌العاده نوروزی، نه تنها تراکمی ایجاد نمی‌شود، بلکه سبب می‌شود تراکم بین واحدهای صنفی تقسیم شود.  
به گفته وی در این طرح هر کسی که واحد توزیع و شرایط توزیع طبق قانون نظام صنفی کشور و اتحادیه و اماکن را دارد، می‌تواند به اتحادیه مراجعه کند تا مجوز فروش فوق‌العاده نوروزی را به صورت رایگان دریافت کند و بتواند ۴۵ روز فروش فوق العاده داشته باشد. ذیل طرح فروش فوق العاده شرایطی وجود دارد که کالا باید با تخفیف در اختیار مردم قرار گیرد.   افتخاری در پاسخ به سوالی درباره میزان تخفیف در طرح فروش فوق العاده نوروزی نیز تصریح کرد: تعیین میزان تخفیف به عهده خود شخص و واحد صنفی  است و احتمالاً در مورد کالاهای زمستانی و شب عید متفاوت است. اما به طور کلی شرایط کسب شرایط خوبی نیست و از این طرح استقبال خوبی کرده‌اند. شاید حتی با توجه به کاهش شدید تقاضا، کالاها خیلی پایین تر از نرخ واقعی عرضه شود.   عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه با توجه به عدم امکان برگزاری نمایشگاه و لزوم تامین نیاز شب عید مردم بهترین راه جایگزینی فروش فوق العاده نوروزی بود، به ایسنا گفت: تغییرات قیمت پوشاک در آستانه نوروز نسبت به سال گذشته منطبق بر تغییرات نرخ ارز است، چرا که قیمت مواد اولیه مثل نخ، پنبه و پارچه متناسب با تغییرات نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.   البته به گفته وی حال و روز تولید کنندگان و تولید کنندگان پوشاک خوب نیست و حتی عده‌ای کالاهای خود را با سود پایین یا زیر قیمت به فروش می‌رسانند. این در حالی است که انتظار می‌رفت تقاضا شرایطی منطقی پیدا کند، اما در حال حاضر شرایط خوبی ندارد.   افتخاری همچنین با اشاره به شرایط سخت تولیدکنندگان در زمینه تامین و افزایش قیمت مواد اولیه، اظهار کرد: آمار دقیقی از میزان کاهش تقاضا در آستانه نوروز نسبت به سال‌های گذشته در دسترس نیست، اما شواهد حاکی از این است که بازار شب عید حداقل ۴۰ درصد نسبت به سال‌های قبل کوچک‌تر شده است. علاوه بر این واحدهای صنفی در سال جاری با محدودیت زمانی مواجه هستند و نهایتا تا ساعت ۸ مجاز به فعالیت هستند. همچنین واحدهای صنفی در مواردی پروتکل‌های بهداشتی اضافی دارند که برای مثال بر اساس آن‌ها محدودیت ورود به فروشگاه‌ها اجرا می‌شود. تمام این مسائل باعث می شود بازار کوچکتر سال‌های قبل باشد و شرایط عادی نداشته باشد. 
 
جزییات تعیین تکلیف کالاهای ممنوعه  
 کالاهای گروه چهار و ۲۷ از جمله اقلام غیر ضرور و مصرفی هستند که در سال های اخیر با محدودیت های ارزی با ممنوعیت واردات مواجه شد، از این رو کالاهای در قالب این گروه ها که قبل از ممنوعیت نیز به گمرک و بنادر رسیده بود، امکان ترخیص پیدا نکرد. این در حالی است که برای گروه چهار که بیش از ۸۰ میلیون دلار برآورد می شد، بر اساس مصوبه هیات دولت از ۲۹ بهمن پارسال تا ۲۶ شهربورماه امسال در دو دوره زمانی مهلت برای تعیین تکلیف و ترخیص تعیین شد که همچنان بخشی باقی ماند ولی گروه ۲۷ با برآورد حدود ۴۰ میلیون دلاری با اولویت ارزی غیرفعال فرصتی برای ترخیص نداشت. با توجه به گذشت زمان و قرار گرفتن اغلب این کالاها در آستانه فساد و متروکه و بلاتکلیفی صاحبان کالا، طی مذاکرات صورت گرفته قرار بر تعیین تکلیف این کالاها شده است. مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران به تازگی در مکاتبه ای با شیرکوند، معاون  هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور گزارشی از وضعیت اقلام و کالاهای بلاتکلیف در گمرکات کشور را ارائه کرده است. در همین رابطه برای کالاهای با ثبت سفارش بانکی مقرر شده که امکان ادامه فرایند تجاری (اعم از تمدید، ویرایش و یا ترخیص) برای آن دسته از پرونده های مشمول تعرفه های گروه چهار که چه قبل و یا بعد از تاریخ ممنوعیت، تأمین ارز شده باشند، فراهم شود، بنابراین چنانچه بانک عامل به طور کتبی و صریح تامین ارز را تائید و در سامانه تامین ارز بانک مرکزی، تامین ارز رویت شود، امکان ادامه فرایند تجاری به صورت بانکی مقدور است. ثبت سفارشات اخذ شده از این محل مشمول قید زمانی ترخیص نیست. طبق اعلام ارونقی بخشنامه مربوطه در ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ از سوی گمرک ایران صادر و به کلیه گمرکات اجرایی جهت اقدام لازم ابلاغ شده که به نظر می رسد با اجرای این بخشنامه مشکل ترخیص کالاهای گروه چهار دارای ثبت سفارش بانکی که دارای کد رهگیری بانک باشند مرتفع شود. اما در مورد کالاهای گروه چهار با ثبت سفارشات بدون انتقال ارز نیز اعلام شده که طبق مصوبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ هیأت  وزیران و اصلاحیه بعدی آن، کالاهای گروه چهار (به استثنای خودرو) که تا قبل از ۳۱ اردیبهشت دارای ثبت سفارش بوده و بارنامه یا قبض انبار آنها قبل از این تاریخ به صورت بدون انتقال ارز باشد با پرداخت حقوق ورودی و دو برابر سود بازرگانی تا ۲۶ شهریورماه امسال قابل ترخیص بوده است. اما موضوع دیگر مطرح شده در مکاتبه معاون فنی گمرک ایران با معاون جهانگیری به کالاهای گروه ۲۷ بر می‌گردد و اعلام شده است که درخصوص ترخیص کالاهای دارای اولویت ارزی غیرفعال یا گروه ۲۷  که اصالت قبض انبار و بارنامه آنها همچنین موجود بودن کالاها در بنادر و گمرکات کشور توسط گمرکات اجرایی و گمرک ایران احراز و به وزارت صمت منعکس شده است و همین طور انطباق آنها با شرایط مادۀ ۱۱ آیین نامۀ اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، توسط دفتر مقررات صادرات و واردات احراز شده، مقرر شد وزارت صمت به قید فوریت نسبت به پیگیری موضوع در راستای ایجاد شرایط ترخیص این کالاها اقدام کند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال