امروز ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

هزینه تعمیر کولر به عهده مستاجر است یا صاحبخانه ؟

 

یکی از مهم‌ترین سوالات هر مستاجر و مالکی می‌تواند این باشد که در صورت خراب شدن کولر، هزینه تعمیر آن به عهده کدام یکی از آن‌هاست؟

به عنوان یک نکته این موضوع را به یاد داشته باشید، اگر مستاجر باشید یا مالکی که قرار باشد خانه خود را به مستاجری اجاره دهد، قبل از امضای قرارداد اجاره تمامی امکانات و وسایل را چک کنید. با این کار می‌توانید برای پرداخت هزینه تعمیر امکانات بهتر تصمیم گیری کنید و حتی آن را به صورت مکتوب درون قرارداد اجاره ذکر کنید.

در صورتی که قبل از معامله اجاره ملک متوجه خرابی کولر شوید، می‌توانید هزینه تعمیر آن را از مالک درخواست کنید و این تعهد هم به مالک بدهید که در زمان تحویل خانه، کولر سالم باشد. تمامی این موارد داخل قرارداد می‌تواند ذکر شود.

طبق قانون ۴۸۶ قانون مدنی و بر اساس قانون تملک آپارتمان ها، مالک باید خانه با همه امکانات آن را به صورت سالم و بی عیب در اختیار مستاجر قرار دهد. اما اگر در طول مدت اجاره، خانه و امکانات آن دچار آسیب شود باید مورد بررسی قرار بگیرد. به صورت کلی، هزینه های تعمیرات اساسی خانه بر عهده مالک است و باقی هزینه های سطحی تعمیرات بر عهده مستاجر.

تعمیرات جزئی کولر آبی ساختمان شامل چه مواردی است؟

  • تعویض پوشال کولر

  • شستشوی بدنه و داخل کولر

  • آب بندی کف کولر

  • چک کردن و تعمیر پمپ کولر

  • چک کردن و تنظیم محل قرارگیری الکتروموتور کولر

  • رگلاژ تسمه کولر آبی

  • تنظیم فلوتر کولر

  • چک کردن و تنظیم مسیر باد کولر

تمامی این موارد ممکن است هر ساله نیاز به تعمیر و چک کردن داشته باشد. مستاجران برای این دسته از تعمیرات خودشان هزینه‌ای بابت سرویس و راه اندازی کولر پرداخت کنند.

هزینه تعمیرات اساسی و جزئی کولر بر عهده کیست؟

تعمیرات کولر آبی جزو تعمیرات تاسیساتی یک ساختمان است و می‌تواند شامل جزئیات زیادی باشد. گاهی این کار نیاز به تعمیرات اساسی دارد. برای مثال تعویض پوشال آبی جزو تعمیرات جزئی خانه محسوب می‌شود و این هزینه به عهده مستاجر است.

مالکان قبل از تحویل گرفتن خانه، به این نکته توجه کنند

همانطور که موجر لازم است خانه را با تمامی امکانات به صورت سالم در اختیار مستاجر قرار دهد، هنگام اتمام قرارداد اجاره و تحویل خانه از سوی مستاجر هم باید تمامی امکانات ملک به صورت سالم در اختیار مالک قرار بگیرد. لطفا قبل از تحویل گرفتن خانه، تمامی امکانات خانه را که در اختیار مستاجر گذاشتید را بررسی کنید.

هزینه تعویض موتور کولر با مالک است یا مستاجر؟

تصور کنید، قرارداد اجاره خود را در فصل بهار امضا کرده باشید و برای تابستان و اولین بار بخواهید از کولر خانه استفاده کنید. حالا متوجه شوید که موتور کولر خراب و سوخته است. راهی جز تعویض موتور کولر نیست. اما سوال اینجاست که آیا تعویض کولر جز تعمیرات اساسی است یا جزئی؟

بسیاری از افراد برای پاسخ به این سوال بر اساس عرف عمل می‌کنند. تعویض و تعمیر سوختگی کولر یک تعمیر اساسی نیاز دارد. بنابراین اینطور که مشخص است هزینه این کار را باید مالک پرداخت کند.

از طرفی هم در ابتدای این موضوع ذکر کردیم که قرار بوده برای اولین بار از کولر استفاده شود، با این حساب این وسیله از ابتدا هم دچار مشکل بوده و متاسفانه شما هم قبل از امضای قرارداد اجاره ملک، سالم بودن کولر را بررسی نکرده‌اید. در چنین مواقعی مشخص است که هزینه تعویض موتور کولر بر عهده صاحبخانه است.

نکته: اما همیشه هم پرداخت هزینه تعمیرات کولر با مالک نیست!

کولر یکی از وسایل مصرفی در ساختمان‌هاست. از همین رو حتی اگر مالک، کولر نو هم در اختیار مستاجر قرار دهد، ممکن است بعد از یک سال نیاز به تعمیرات داشته باشد. یا حتی به دلیل استفاده نادرست مستاجر از کولر، موتور دستگاه بسوزد.

در چنین مواقعی هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است.

هزینه تعمیر و سوختگی کولر گازی بر عهده مستاجر است یا مالک؟

نگهداری کولر آبی و گازی باهم متفاوت است. اما قوانین کولر گازی و آبی برای زمان قرارداد با مستاجر و مالک متفاوت نیست. درواقع قبل از عقد قرارداد رهن و اجاره ملک، مستاجر و موجر باید از سالم بودن کولر گازی مطمئن شوند. در واقع مستاجر باید قبل از تحویل خانه، کولر گازی را روشن کرده و میزان سرمای آن را بررسی کند. لازم است باقی موارد کولر گازی هم چک شود. در برخی از موارد ممکن است کولر نشتی آب هم داشته باشد.

اگر مالک از سالم بودن کولر در لحظه تحویل خانه به مستاجر مطمئن شود، جلوی بسیاری از مشکلات بین مستاجر و موجر گرفته می‌شود.

اما کولر گازی هم مانند کولر آبی ممکن است به صورت سالیانه یا هر چند سال یکبار به سرویس نیاز داشته باشد. بهتر است قبل از امضا یا تمدید قرارداد اجاره بر سر هزینه های تعمیر خانه بین مالک و مستاجر توافق صورت گیرد.

کم کردن اجاره بابت پرداخت هزینه تعمیر کولر توسط مستاجر

گاهی اوقات مالک و مستاجر بر این توافق می‌رسند که مستاجر هزینه تعمیر کولر را پرداخت کند و رسید پرداختی را در اختیار مالک قرار داده تا بر اساس آن بتواند مبلغ تعمیر را از مبلغ کل اجاره کم کند.

در این صورت مستاجر با هزینه خودش، تعمیرات کولر را انجام می‌دهد و رسید پرداخت آن را نگه می‌دارد. این رسید را به دست صاحبخانه می‌رساند تا برای کم کردن هزینه از اجاره هماهنگی صورت گیرد.

جمع بندی

در موقع بازدید حضوری ملک، لازم است تمامی امکانات و فضاهای مختلف خانه به دقت بررسی شود. زمانی که از خانه مورد نظر خوشتان آمد، قبل از امضای نهایی قرارداد اجاره، از سالم بودن کولر گازی یا آبی مطمئن شوید.

یکی دیگر از موارد قبل از امضای قرارداد، توافق بر سر هزینه های مختلف امکانات خانه است.

مالک موظف است کولر آبی یا گازی را به صورت سالم در اختیار مستاجر قرار دهد. مستاجر هم در پایان قرارداد اجاره لازم است تمامی امکانات به خصوص کولر را سالم تحویل موجر دهد.

اگر به هر علتی بر سر هزینه های تعمیرات کولر بین مالک و مستاجر توافقات صورت نگرفت، بهتر است با یک مشاور حقوقی مشورت کنید تا بر اساس قوانین تملک آپارتمان بتواند شما را راهنمایی کند.


هزینه تعمیر پکیج به عهده مستاجر است یا مالک؟

وسایل و تاسیسات منزل پس از مدتی نیاز به تعمیر پیدا خواهند کرد. یکی از این موارد، تعمیر پکیج است. اگر پکیج نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد هزینه ها به عهده مالک و اگر هزینه ها برای تعمیرات جزئی باشد بر عهده مستاجر است.

 مسئولیت هزینه تعمیر پکیج

یکی از شایع ترین بحث های همیشگی بین مالک و مستاجر بحث هزینه های تعمیر منزل است. اگر چه در قانون اساسی به این موضوع اشاره شده است. در قولنامه های منزل که در املاک بسته می شود نیز به این موارد اشاره شده است. اما طرفین قرارداد معمولا از جزئیات قانون اطلاعی ندارند و همین امر باعث می شود که حقوق یکدیگر را نادیده بگیرند و با یکدیگر بر سر هزینه تعمیرات تاسیسات منزل جدال کنند. یکی از اساسی ترین تعمیرات مخصوصا در فصل سرما، تعمیر پکیج است. در این مقاله قصد داریم بدانیم هزینه تعمیر پکیج به عهده مستاجر است یا مالک و دو طرف را از حقوق خود پیرامون تعمیرات پیکج مطلع کنیم.

هزینه تعمیر پکیج به عهده مستاجر است یا موجر؟

در قوانین مربوط به مالک و مستاجر به این موضوع دقیقا اشاره شده است. مالک موظف است که منزل و تاسیسات آن را صحیح و سالم به مستاجر تحویل دهد. اگر مالک، منزل و متعلقات آن را سالم تحویل دهد، طبق ماده 486 قانون مدنی، هزینه های جزئی بر عهده مستاجر و هزینه های کلی بر عهده مالک خواهد بود. در قانون مدنی پرداخت هزینه های ساختمان را به دو دسته تقسیم کرده است : هزینه های تعمیرات جزئی و هزینه های تعمیرات اساسی و کلی.اما مسئله بحث برانگیز تشخیص جزئی یا کلی بودن تعمیرات منزل است. این تشخیص تابع عرف جامعه است. هزینه تعمیر پکیج جز هزینه های اساسی و کلی ساختمان است. موارد دیگر تعمیرات کلی شامل:تعمیرات اصلی بنای ساختمان مثل دیوار، سقف، حیاط و …. و رنگ آمیزی ساختمانتعمیرات تاسیسات ساختمان که تعمیر پکیج نیز جز این مورد می شود. از موارد دیگر می توان به شوفاژ، آبگرمکن، موتورخانه و تهویه اشاره کرد. تعمیرات نشتی سرویس ها، تعمیرات لوله کشی (آب، گاز، فاضلاب) و سیم کشی برق، تعمیر آسانسور، تعمیر درب پارکینگ. اما هزینه تعمیرات جزئی منزل بر عهده مستاجر است مثل تعویض چراغ های سوخته، تعویض پوشال کولر، تعویض واشرهای شیر آب و ….

آیا هزینه تعمیر پکیج همواره با مالک است؟

مساله مهمی که در اینجا باید به آن اشاره شود، وضعیت پکیج هنگام تحویل به مستاجر است. اگر هنگام تحویل منزل به مستاجر، پکیج صحیح و سالم تحویل داده شود و نیاز به تعمیر پکیج به علت قصور مستاجر در رسیدگی به آن باشد، باید هزینه تعمیر پکیج را مستاجر تامین کند. یا اگر به علت عدم سرویس به موقع مستاجر پکیج خراب شود، باز هم هزینه تعمیر پکیج با مستاجر خواهد بود. اما به طور کلی هزینه تعمیرات تاسیسات منزل بر عهده مالک است زیرا  پکیج جز تاسیسات اساسی ساختمان است. اگر قطعه ای از پکیج در طول زمان خراب شود، هزینه های آن بر عهده مالک ملک است.

اگر مالک از تعمیر پکیج سرباز زد چه کنیم؟

هنگامی که هزینه تعمیر پکیج با موجر باشد و او هزینه ها را متقبل نشود، مستاجر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند و از صاحب ملک شکایت کند. اگر باز هم صاحبخانه هزینه ها را پرداخت نکرد مستاجر می تواند ابتدا هزینه ها را پرداخت کند و  سپس با نظارت دادگاه از اجاره بها کم کند. در غیر اینصورت مستاجر می تواند با حکم دادگاه قرارداد را فسخ کند.

اگر مستاجر اجاره تعمیرات پکیج را ندهد چه کنیم؟

این امکان نیز وجود دارد که مستاجر مانع از تعمیرات پکیج شود. که در این صورت مالک می تواند از مستاجر شکایت کند و با حکم دادگاه به تعمیرات لازمه را انجام دهد.

توصیه هایی مربوط به هزینه تعمیر پکیج

بهترین کاری که می توانید انجام دهید تا از اختلافات احتمالی جلوگیری کنید، قید کردن توافقات بر سر هزینه تعمیر پکیج است.  همچنین قبل از عقد قرارداد حتما تجهیزات ساختمان اعم از پکیج را با دقت چک کنید تا از وضعیت سلامت آن مطمئن باشید. تمامی مشاهدات خود را با مالک در میان گذاشته و به امضا برسانید تا در آینده به مشکل برخورد نکنید.


نکات مهم در اجاره کردن خانه 

خصوصیات و محل سکونت صاحب خانه
اگر قصد اجاره ملکی را دارید خانه‌هایی که مالک در آن ساکن نیستند را در اولویت قرار دهید. همچنین از همسایه‌ها درباره صاحب خانه آینده و اخلاق او پرس‌و‌جو کنید تا بعدها به مشکل بر نخورید.

خانه‌های خالی در اولویت هستند
اولویت را به خانه‌هایی اختصاص دهید که خالی هستند، این مسئله باعث می‌شود که دغدغه خالی شدن به موقع خانه مورد نظر را نداشته باشید، همچنین معایب و ایرادهای خانه در خانه‌ای که وسیله‌ای در آن چیده نشده است راحت‌تر مشخص می‌شود زیرا وقتی در خانه‌ای مستأجر سکونت دارد و خانه مبله است بسیاری از معایب ممکن است از چشم شما دور بماند.

تعداد واحدهای ساختمان
ساختمان‌های کم واحد و پرواحد هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، ساختمان‌های پرواحد به دلیل وجود مدیریت ساختمان نیازی نیست که تمام مسائل مربوط به ساختمان را خودتان پیگیری کنید و بسیاری از کارها را می توان به مدیر ساختمان واگذار کنید، البته در نقطه مقابل ساختمان‌های کم واحد دارای سکوت و آرامش بیشتری هستند.

ساکنان ساختمان
در بازدید از هر خانه و آپارتمانی به نمای بیرونیِ ساختمان و نظافت، حیاط، باغچه و راه‌پله و وضعیت آسانسور و… توجه کنید. این موارد می تواند نشان دهنده توجه یا بی توجهی ساکنان به امور ساختمان باشد.
ملک خیلی نوساز یا خیلی قدیمی را اجاره نکنید
زیاد به دنبال املاک نوساز نباشید، چون علاوه هم گران‌تر است هم شاید مجبور باشید بخشی از امکانات را به آن اضافه کنید. طبق بررسی‌ها، خانه‌های ۳ تا ۱۰ سال می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. از طرف دیگر هرگز سراغ خانه‌های خیلی قدیمی نروید، چون هزینه نگهداری زیادی دارد.

نورگیر بودن ساختمان
به‌طور‌کلی نورگیر ساختمان‌هایی که در مقابل یا مجاورتشان ساختمان‌های بلند ساخته نشده‌اند مناسب‌تر از ساختمان‌هایی است که در محاصره ساختمان های بسیار بلند هستند.

جنوبی یا شمالی بودن ساختمان
باید نسبت به سلیقه و علاقه شخصی این مورد را برای خود تعیین کنید. معمولا ساختمان‌های شمالی نمای بیرونی بهتر و زیبا‌تر و ساختمان‌های جنوبی نورگیری و امنیت بیشتری دارند.

مجاورت ساخت‌و‌ساز
هنگام بازدید از منزل دقت کنید خانه مورد نظرتان در مجاورت ساخت وساز، تعمیرات اساسی یا بازسازی ساختمان قرار نگرفته باشد، مخصوصاً اگر به دنبال آرامش هستید. وجود ساخت‌و‌ساز در نزدیکی خانه باعث ایجاد سر و صدای در ساعات مختلف شبانه روز، گرد و خاک و عبور و مرور ماشین‌های سنگین و نیز تردد کارگران و افراد متفرقه در یک محله می‌شود.

پارکینگ
اگر اتومبیل دارید حتما سراغ خانه‌هایی بروید که در سندشان پارکینگ اختصاصی قید شده است و پیش از عقد قرارداد جای پارکینگ خود را در حضور مالک مشخص کنید و اطمینان حاصل کنید که واحد دیگری نسبت به پارکینگ واحد شما ادعا ندارد. در انتخاب پارکینگ باید به نکاتی مانند شیب پارکینگ، جای پارکینگ، اندازه در پارکینگ، مسیر خودرو و کنترل از راه دور بودن در پارکینگ توجه کنید.

درهای ساختمان
اندازه در ورودی اصلی ساختمان، اندازه در پارکینگ، در واحد و… اهمیت بسیار زیادی برای عبور و مرور به‌ویژه هنگام اسباب‌کشی دارند. در نتیجه حتماً سعی کنید خانه ای انتخاب کنید که درهایش هنگام اسباب کشی شما را به زحمت نیاندازد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال