امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
تا پایان سال زمین ۴ میلیون واحد مسکونی تعیین تکلیف می‌شود

شفاف سازی پیرامون وام طرح ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن از برنامه های مهم دولت سیزدهم در راستای خانه دار کردن اقشار کم درآمد و همچنین افزایش اشتغالزایی و تحقق رشد 8 درصدی در اقتصاد است. دولت در این طرح به دنبال ساخت و ساز ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال است. بر اساس آخرین اعلام وزیر راه و شهرسازی تا پایان سال زمین ۴ میلیون واحد مسکونی تعیین تکلیف می‌شود و تاکنون نیز زمین برای بخش بزرگی از این واحدها تامین شده است. تازه ترین آمارها حاکی از آن است که بیش از ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. با این حال در روزهای اخیر انتشار خبرهایی مبنی بر بالا بودن مبلغ اقساط وام این طرح، نگرانی هایی را برای متقاضیان ایجاد کرد که روز گذشته توسط معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شفاف سازی شد.
ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد و تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد. در ابتدا مقرر بود، ثبت‌نام طی یک ماه انجام شود که با موافقت وزارت راه و شهرسازی طی چندین مرحله تا پایان آذرماه تمدید شده است. نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه دولت قرار گرفته است. متقاضیان با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.
بر اساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند.
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی روز جمعه در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث ٧٥٠٠ واحد مسکونی در استان لرستان درباره آخرین وضعیت طرح ملی مسکن گفت: نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های جهانی و بین المللی بوده و هدف آن خانه دار کردن اقشار کم درآمد است.
وی با بیان اینکه گام اول این طرح تامین زمین است، گفت: همکاران من در سازمان ملی زمین و مسکن شبانه روز تلاش می‌کنند که تا پایان سال زمین ۴ میلیون واحد مسکونی تعیین تکلیف شود، کما اینکه تاکنون زمین برای بخش بزرگی از این ۴ میلیون واحد تامین شده است.
قاسمی افزود: در گام دوم باید ایران را به یک کارگاه بزرگ ساخت‌وساز تبدیل کنیم. هم مردم را خانه دار کنیم و هم رونق اقتصادی در کشور به دنبال ساخت و ساز ۴ میلیون واحد مسکونی ایجاد شده و مشکل اشتغال حل شود. ساخت ۴ میلیون مسکن کشور را به یک طراوت و امید رسانده و آینده خوبی را رقم خواهد زد.

    راه‌اندازی صندوق ملی مسکن برای پایدارسازی منابع
یکی از موارد مهم در به سرانجام رسیدن طرح های انبوه سازی مسکن موضوع تسهیلات و توان پرداخت آن از سوی متقاضیان  است؛ موضوعی که در پروژه مسکن مهر شاهد آن بودیم.  هر چند در ابتدای امر رقم تسهیلات معقول و در حد توان در نظر گرفته می شود، اما طولانی شدن پروژه ساخت و ساز، منجر به افزایش قیمتهای تمام شده و در نهایت افزایش مبلغ بازپرداخت می شود. اما در طرح ملی مسکن این مساله مورد توجه دولت قرار گرفته و برنامه ریزی شده تا با راه‌اندازی صندوق ملی مسکن برای پایدارسازی منابع مورد نیاز بخش مسکن این مشکل برطرف شود. با این وجود در روزهای اخیر خبری مبنی بر هفت میلیون تومان بودن اقساط ماهیانه طرح نهضت ملی مسکن اعلام و منجر به نگرانی متقاضیان این طرح شد. 

   تکذیب قسط ۷ میلیونی وام مسکن 
این موضوع روز گذشته از سوی   معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار گرفت. محمود محمودزاده با تکذیب اقساط هفت میلیون تومانی طرح حمایتی نهضت ملی مسکن که در برخی رسانه‌ها به آن اشاره شده، افزود: رقم اعلام شده بر مبنای سود ۱۸ درصد است که شیوه پرداخت نظام بانکی است، دولت در مسکن حمایتی به‌ویژه برای دهک‌های یک تا پنج نیمی از تسهیلات را پرداخت خواهد کرد. بر این اساس رقم اقساط نهایی به کمتر از نصف این مبلغ خواهد رسید.
وی توضیح‌داد: در طرح نهضت ملی مسکن دولت با اتکا به منابع صندوق ملی مسکن بخشی از سود تسهیلات خانوارها را پرداخت می‌کند و به هیچ عنوان قرار نیست همه خانوارها بر مبنای سود ۱۸ درصد، اقساط نهضت ملی مسکن را پرداخت کنند.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان‌داشت: دولت از ابتدا تصمیم داشت با پایدارسازی منابع بخش مسکن، با توانمندسازی خانوارها امکان حضور و خانه‌دار شدن آنان را در طرح‌های نهضت ملی فراهم کند، بر این اساس با طراحی صندوق ملی مسکن و اختصاص بودجه آن به گروه‌های هدف طرح‌های حمایتی اعم از دهک اول تا پنجم، بخش قابل ملاحظه‌ای از سود تسهیلات را با کمک دولت به نظام بانکی پرداخت می‌کنند.
وی ادامه‌داد: در عین حال میزان اقساط پرداختی منطبق با توان خانوار است و به‌زودی مبلغ اقساط اعلام خواهد شد و میزان منابع صندوق بستگی به قانون بودجه دارد.
کارشناسان اجرای طرح نهضت ملی مسکن را تحولی بزرگ در صنعت ساخت و ساز عنوان می کنند. انتظار می رود با تسریع در اجرای این پروژه، کمک بزرگی به خانه دار شدن اقشار محروم کشور شود. بر اساس اخبار واصله علاوه بر حضور سازندگان داخلی در این طرح، مذاکراتی برای حضور خارجی ها نیز شده است.  بر این اساس قیمت ساخت هر متر مربع کمتر از ۳ میلیون تومان خواهد بود و شیوه همکاری با  خارجی ها نیز به صورت تهاتری است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال