امروز ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
مهلت ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مودیان تا پایان تیر ماه تمدید شد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی:

مهلت ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مودیان تا پایان تیر ماه تمدید شد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: مهلت ارسال و ثبت صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادره که از اول آبان سال گذشته تا پایان خرداد ماه بود، یک ماه دیگر یعنی تا ۳۱ تیر ماه سال جاری تمدید شد.

به گزارش بازار، مهدی موحدی بکنظر با اشاره به مهلت ارسال و ثبت صورت‌حساب‌های الکترونیکی اظهار کرد: مهلت ارسال و ثبت صورتحساب‌های الکترونیکی صادره که از اول آبان سال گذشته تا پایان خرداد ماه بود، یک ماه دیگر یعنی تا ۳۱ تیر ماه سال جاری تمدید شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: با توجه به درخواست مکرر اشخاص مشمول و با توجه به مصوبه مورخ ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ کارگروه راهبری سامانه مودیان و اخذ مجوز لازم از مراجع ذیربط، مهلت ارسال و ثبت صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادره که از اول آبان ماه ۱۴۰۱ تا پایان خرداد ماه سال جاری تعیین شده بود، تا تاریخ ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۲ تمدید شد.




مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده در سال 1402 نیز همانند دوره‌های مالی پیشین 15 روز پس از پایان دوره مالی است؛ به بیان دیگر راه‌اندازی سامانه مودیان تاکنون در نحوه و مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده خللی ایجاد نکرده است. از آنجا که مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده کوتاه است و همچنین برای پیشگیری از تعلق جرایم عدم ارسال اظهارنامه اهمیت دقت به آخرین مهلت ارسال این اظهارنامه ضروری است. در این مقاله آموزش مالیات همراه ما باشید تا شما را با آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بهار 1402 آشنا نماییم.

مهلت ارسال ارزش افزوده بهار 1402

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار 1402 (دوره اول 1402)، حداکثر 15 روز پس از پایان فصل بهار است.

پس به این ترتیب آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بهار 1402 پایان روز پنج شنبه 15 تیر ماه سال 1402 است.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده طبق قانون چه زمانی است؟

به استناد ماده 13 قانون دائمی ارزش افزوده مصوب تیر 1400، تا قبل از راه‌اندازی کامل سامانه مودیان، نحوه ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و رسیدگی به آنها مطابق مقررات قانون موقت ارزش افزوده (مصوب 1387) و اصلاحات بعدی آن است. به این ترتیب داریم:

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، حداکثر تا 15 روز پس از انقضای هر دوره مالیاتی است.

مهلت پرداخت مالیات ارزش افزوده

بر اساس ماده 4 قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، مهلت پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده حداکثر تا پایان ماِه پس از انقضای هر دوره مالیاتی است. اما از آنجا که هنوز سامانه مودیان مالیاتی کاملا راه‌اندازی نشده است، ترتیبات ارسال و پرداخت مالیات ارزش افزوده همانند قانون موقت است. به بیان دیگر، مهلت پرداخت مالیات ارزش افزوده تا زمان اعلام سازمان مالیاتی حداکثر تا 15 روز پس از انقضای هر دوره مالیاتی است.

ماده 13 قانون دائمی ارزش افزوده:

پس از راه‌اندازی سامانه مودیان، همه مشمولان قانون ارزش افزوده موظفند به ترتیبی که سازمان مقرر و اعلام می‌کند، در سامانه مزبور ثبت نام نموده معاملات خود را در آن ثبت نمایند. ثبت معاملات (خرید و فروش) در سامانه مودیان، به معنی ثبت در دفاتر قانونی است. تا آن زمان نحوه ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و رسیدگی به آنها حسب مقررات قانون موقت ارزش افزوده (مصوب 1387) و اصلاحات بعدی آن است.

! نکته

عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده در مهلت مقرر و همچنین عدم پرداخت به موقع مالیات تعیین شده باعث تعلق جرائم مالیات بر ارزش افزوده برای مودیان مالیاتی خواهد شد.

سامانه جدید ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

بر اساس اعلام سازمان مالیاتی، تکمیل و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و همچنین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه مایتکس به آدرس my.tax.gov.ir انجام می‌شود.

مهلت ارسال ارزش افزوده تابستان 1402

بر اساس قانون دائمی ارزش افزوده، مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده تابستان هر سال، تا 15 مهر ماه همان سال است. به این ترتیب آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده تابستان 1402 (دوره دوم سال 1402)، پایان روز شنبه 15 مهر 1402 است.

مهلت ارسال ارزش افزوده پاییز 1402

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده پاییز 1402 (دوره سوم سال 1402) روز 15 دی ماه 1402 است؛ اما با توجه به اینکه روز 15 دی مصادف با روز جمعه است، بر اساس تبصره 1 ماده 177 ق.م.م، آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده برای دوره پاییز 1402 به روز شنبه 16 دی ماه 1402 موکول می‌شود.

مهلت ارسال ارزش افزوده زمستان 1402

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده زمستان برای هر سال تا 15 فروردین ماه سال بعد است. بر این اساس آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 1402 پایان روز چهارشنبه 15 فروردین 1403 است. اما همه ساله به دلیل وجود تعطیلات نوروز این مهلت تمدید می‌شود. در صورت تمدید مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده دوره چهارم سال 1402 (زمستان 1402) مراتب در این مطلب اطلاع رسانی می‌شود.

جدول آخرین مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده سال 1401

دوره مربوطه آخرین مهلت قانونی ارسال اظهارنامه ارزش افزوده آخرین مهلت ارسال اظهارنامه پس از تمدید
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بهار 1401 15 تیر 1401 26 تیر 1401
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده تابستان 1401 16 مهر 1400 (به دلیل تعطیلی روز 15 مهر) 20 مهر 1401
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده پاییز 1401 15 دی 1401 27 دی 1401
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 1401 15 فروردین 1402 26 فروردین 1402

تمدید مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 1401

سازمان مالیاتی به منظور رفاه حال مودیان مطابق بخشنامه 200/1402/1 مورخ 1402/1/10، مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده دوره چهارم (زمستان) 1401 را تا 26 فروردین 1402 تمدید کرد. همچنین بنابر اعلام ریاست محترم سازمان مالیاتی، مودیان مالیاتی که اظهارنامه ارزش افزوده زمستان 1401 (دوره چهارم) خود را حداکثر تا پایان روز شنبه 1402/1/26 تسلیم نمایند، امکان برخورداری از بخشودگی صد در صدی جرایم زیر را خواهند داشت:

1- عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر برای دوره مزبور

2- تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق تا تاریخ مذکور

به بیان دیگر، شرایط برخورداری از بخشودگی صد در صدی جرائم ارزش افزوده دوره چهارم 1401، تسلیم اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده تا پایان روز 26 فروردین ماه 1402 است.

آیا مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده قابل تمدید است؟

گاهی اوقات به دلیل شرایط جامعه و رعایت حال مودیان مالیاتی، مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده طبق بخشنامه های سازمان مالیاتی تغییر میکند. به طور مثال مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای زمستان سال 1399، تا پایان 15 فروردین ماه سال 1400 بود اما به علت شرایط کرونایی و طبق بند 6 بخشنامه شماره 200/99/66 در تاریخ 1399/10/9 رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال 1399 را به مدت یک ماه و تا پایان 15 اردیبهشت ماه سال 1400 تمدید کرد.

1- نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به این صورت است که مالیات و عوارض ارزش افزوده فروش کالا و خدمات (ارزش افزوده دریافتی از مشتریان) از اعتبار مالیاتی ارزش افزوده (مالیات ارزش افزوده پرداختی به طرف 2- مقابل) کسر شده و باقی مانده به عنوان طلب سازمان مالیات بر ارزش افزوده در مهلت مقرر به سازمان پرداخت می‌شود

3- نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 1402 به استناد مواد مطروحه در قانون بودجه 1402 (تبصره 6 جزء ف)، همچنان 9% است

4- همچنین بر اساس آخرین تغییرات سامانه ارزش افزوده، هنگام ورود مالیات ارزش افزوده نیاز به تفکیک نرخ نیست و نرخ مالیات و عوارض به صورت یکجا و معادل 9% معامله انجام شده، ثبت می‌شود

کلام آخر

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات متعلقه در موعد مقرر، یکی از چالش‌های همیشگی حسابداران است. زیرا علاوه‌بر اینکه این گروه به عنوان نماینده کارفرما (اعم از شخص حقیقی و یا حقوقی) در خصوص انجام تکالیف مالیاتی مسئولیت دارند، با متضرر شدن مجموعه اقتصادی، آنان نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد. این مسئله لزوم آموزش اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را برای این قشر بیش از پیش آشکار می‌کند.

خوب است بدانید آموزش ترفندهای تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده برای صاحبان کسب و کارها نیز مفید و کاربردی است؛ زیرا در نهایت این صاحبان اصلی کسب و کارها هستند که مخاطبین اصلی سازمان مالیاتی هستند.


پایان خرداد، آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی

مدیر کل امور مالیاتی همدان آخرین مهلت بهره‌مندی صاحبان مشاغل از مزایای تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۴۰۱ را پایان خردادماه اعلام کرد.

پایان خرداد، آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی

وجیه‌الله ذکوری امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با توصیه به صاحبان مشاغل که دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم را جدی بگیرند و سعی در استفاده از مزایای آن را داشته باشند اظهار کرد: بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل و گروه‌هایی را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر صد برابر معافیت ماده ۸۴ باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان را به صورت مقطوع تعیین و وصول کند.

وی افزود: برای عملکرد سال ۱۴۰۱ صاحبان مشاغلی که میزان فروش کالا و ارائه خدمات آنان حداکثر ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده و فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری شده مشمول دستوالعمل تبصره ماده ۱۰۰ می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی همدان با اشاره به اینکه مؤدیان نیازی به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی ندارند گفت: افزاد با مراجعه به نشانی my.tax.gov.ir و با تکمیل و ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ می‌توانند مالیات مقطوع خود را یکجا و یا حداکثر در چهار قسط پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای پایانی مهلت ارسال اظهارنامه و تکمیل فرم تبصره ۱۰۰، حجم بالایی از اطلاعات به سازمان ارسال می‌شود و این امر ممکن است سبب کندی روند ارسال شود ادامه داد: از مؤدیان مالیاتی درخواست می‌شود فرآیند تکمیل و ارسال فرم تبصره ۱۰۰ و تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود را سریعتر انجام دهند.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال