امروز ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

آغاز پرداخت وام قرض‌الحسنه فرزندآوری
بانک مرکزی اعلام کرد: با گذشت تنها پنج روز کاری از ابلاغ بخشنامه ثبت‌نام از متقاضیان دریافت وام قرض‌الحسنه فرزندآوری به شبکه بانکی، پرداخت این تسهیلات در برخی بانک‌ها آغاز شده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی از ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ تاکنون ۱۹۰ هزار نفر در سامانه ‎بانک مرکزی ثبت‌نام کردند که حدوداً ۱۹ هزار نفرشان از استان تهران هستند. در همین زمان کوتاه پنج روزه کاری از ابلاغ و ثبت‌نام، حتی در استان‌های کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و مرکزی؛ تعدادی از ‎ تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری هم توسط بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شد. بانک‌ها طبق قانون ملزم به رعایت دستورالعمل تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری مربوطه هستند.

قیمت آرد ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان تصویب شد
قیمت آرد به ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت.  بر اساس اعلام خبرگزاری ها قیمت مذکور برای آرد ۲۷ درصد تصویب شده و برای آرد ۲۳ درصد، قیمت ۱,۰۰۰ تومان کمتر از این میزان (۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان) و برای آرد ۲۱ درصد نیز ۲,۰۰۰ تومان کمتر از آن (۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان) تصویب شده است. براین اساس قیمت ماکارونی با احتساب ارزش افزوده برای مصرف کننده در هر کیلوگرم ۳۷ هزار تومان است.

گپ قیمتی در بازار خودرو 
اگرچه متولیان وعده کنترل قیمت خودرو در بازار را داده بودند اما قیمت این محصول بی توجه به اظهارات، راه خود را می رود؛ تا جاییکه فاصله قیمت کارخانه و بازار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان شده است. آنطور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی چه نو و چه کارکرده طی یک ماه گذشته بین ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت خورده‌اند و مصرف کنندگان نیز به امید کاهش قیمت و البته کاهش قدرت خرید، از بازار خارج شده‌اند. این وضعیت تا جایی جلو رفته که فاصله قیمت کارخانه و بازار در اغلب دستگاه‌ها صد میلیون تومان را نیز رد کرده است؛ به عنوان نمونه اگرچه پژو پارس LX در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است اما در بازار نزدیک به ۳۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین دنا معمولی در کارخانه ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد اما در بازار ۳۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. فعالان بازار می‌گویند که در حال حاضر مشتری در بازار نیست اما قیمت‌های اعلامی از سوی فروشندگان بالاست زیرا می‌دانند که شرکت‌ها نمی‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و واردات هم معلوم نیست چه زمانی آزاد شود؛ بنابراین توصیه آنها برای بهبود فرایند بازار افزایش عرضه است.

شاخص بورس هزار واحد افت کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه با افت یک‌هزارواحدی روبه‌رو شد. در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه بیش از 12میلیارد و 569میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 254میلیارد تومان در بیش از 686هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 1434واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 521هزار و 432واحد قرار گرفت. بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی گروه مپنا، معدنی و صنعتی گل‌گهر و پالایش نفت تهران شد و در مقابل شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری دارویی تأمین و فولاد آلیاژی ایران با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

افزایش نرخ دلار متوقف شد
سیگنال رییس بانک مرکزی به بازار ارز
 
با اظهارات روز گذشته رییس کل بانک مرکزی در خصوص بهبود درآمدهای ارزی، نرخ دلار در معاملات روز گذشته درجا زد. هر چند روز سه شنبه با تحرکات نوسانگیران ارزی، قیمت دلار وارد کانال 28 هزار تومان شد، اما به عقیده کارشناسان تغییر کانال دلار در شرایط کنونی را نمی‌توان قطعی دانست، زیرا گفت‌وگو‌های هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که انتظارات جامعه از آینده بازار همچنان مثبت است.
رییس کل بانک مرکزی روز گذشته در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما در زمینه فروش نفت به رقم‌های بسیار خوبی رسیده‌ایم و تمامی درآمدهای فروش نفت را وصول می‌کنیم، حتی اگر برجام هم نباشد، تامین ارز در کشور به نحو مناسبی انجام خواهد شد.علی صالح‌آبادی در پاسخ به سؤالی درباره نوسانات اخیر بازار ارز، با بیان اینکه درآمدهای ارزی کشور در قیاس با سال گذشته بهتر شده است، تصریح کرد: درآمدهای ارزی صادرات‌های صورت گرفته به خصوص صادرات نفتی وصول شده است و در همین فروردین ماه اوضاع خوبی در حوزه درآمدهای ارزی داشتیم.

   اختصاص 11 میلیارد دلار در فروردین ماه به بازار ارز
وی با بیان اینکه 11 میلیارد دلار در فروردین ماه ارز تخصیص داده‌ایم افزود: وضعیت خوب است و خوشبختانه نسبت به سال گذشته در زمینه تخصیص ارز به جایگاه ارزشمندی رسیده ایم.رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، بازار متشکل ارزی وضعیت خوبی دارد، تاکید کرد: صادرکنندگان اسکناس‌های خود را می‌آورند و در سامانه نیما قیمت‌‌ها از ثبات خوبی برخوردار است. لذا در زمینه تامین منابع ارزی هیچ مشکلی نداریم.

   مطالبات از انگلیس وصول شده است
صالح‌ آبادی، در پاسخ به سؤالی درباره ارز‌های بلوکه شده کشور در برخی کشورهای خارجی، گفت: مطالبات ما از کشور انگلیس وصول شده است و حتی از آن پول استفاده نیز شده است. راجع به سایر وجوه مسدودی نیز به مرور زمان اطلاع رسانی کرده و خواهیم کرد، باید در مجموع گفت که روند کار به خوبی پیش می‌رود.وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و تاثیر توافق یا عدم توافق با طرف‌های 1+4 بر بازار ارز ایران، با بیان اینکه، رقم‌های اعلام شده برای آینده قیمت ارز، صحیح و کارشناسی نیست، گفت: این رقم‌ها برای تحت تاثیر گذاشتن ثبات بازار ارز است، من سوال می‌کنم مگر در سه سال گذشته که ما تحریم بودیم ارز کشور تامین نشده است؟ ما همین الان ظرفیت تولید نفت و فرآورده‌های آن را به دوران قبل تحریم بازگردانده‌ایم.صالح آبادی اضافه کرد: ما در زمینه فروش نفت به رقم‌های بسیار خوبی رسیده‌ایم و تمامی درآمدهای فروش نفت را وصول می‌کنیم، بنابر این حتی اگر برجام هم نباشد، تامین ارز در کشور به نحو مناسبی انجام خواهد شد و هیچ مشکلی در بازار ارز نخواهیم داشت.

   افزایش قابل توجه ورود ارز به کشور با اِعمال معافیت مالیاتی
همزمان با اظهارات روز گذشته رییس بانک مرکزی  عضو کانون صرافان ایران نیز در مصاحبه ای نسبت به معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور ابراز امیدواری کرد و گفت:  این مساله باعث افزایش قابل توجه ورود ارز به کشور خواهد شد.کامران سلطانی‌زاده افزود: به طور طبیعی وقتی دولت مالیات هر کالایی را حذف کند باعث می‌شود هزینه فعالان آن حوزه کاهش یابد و درنتیجه واردات آن رشد خواهد کرد که درخصوص ارز فیزیکی نیز همین اتفاق خواهد افتاد. پیش از این فعالان اقتصادی درخصوص اعمال مالیات بر ارز‌های وارد شده به کشور نگرانی داشتند چرا که اگر 20 تا 25 درصد مالیات به ارز وارد شده به کشور اعمال می‌شد، بشدت روی سودآوری فعالان اقتصادی تأثیر می‌گذاشت.سلطانی‌زاده گفت: معافیت مالیاتی ورود اسکناس ارز به کشور می‌تواند واردات اسکناس ارز به کشور را تسهیل کند.   هم اکنون صادرات قابل توجهی به کشورهای خارجی بخصوص همسایه صورت می‌گیرد که ممکن است بازگشت ارزحاصل از آن از طریق شبکه بانکی مشکل یا زمانبر باشد، اما بازشدن این راه کمک زیادی به صادرکنندگان می‌کند.   این اقدام باعث افزایش بیشتر عرضه ارز در کشور خواهد شد چرا که بخشی از صادرکنندگان می‌توانند تعهدات ارزی خود را از این طریق ایفا کنند.

   نوسان قیمت ها در بازار ارز و سکه 
یکی از عمده دلایل افزایش اخیر نرخ ارز کاهش قیمت اونس جهانی در بازار بود و این مساله تقاضا برای خرید دلار را افزایش داد. همچنین انتشار خبرهای منفی در حوزه بین الملل هم از دیگر دلایل رشد نرخ دلار بود که روز گذشته متوقف ماند. نرخ دلار که روز سه شنبه نوسانات افزایشی را تجربه کرد بود در معاملات دیروز در قیمت 28 هزار تومان ثابت ماند. همچنین نرخ سکه نیز در معاملات دیروز با کاهش نسبی همراه بود.  بر این اساس قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید (امامی) به ۱۳ میلیون و ۶۷ هزار تومان رسید که نسبت به سه شنبه ۴۵ هزار تومان ارزان تر بود. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ۱۲ میلیون و ۶۹۶ هزار تومان رسید. نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان شد که قیمت آن نسبت به سه شنبه ۱۰ هزار تومان ارزان تر بود.قیمت ربع‌سکه بهارآزادی نیز به ۴ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان رسید. همچنین هر سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.اما قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که کاهش حدود  هزار تومانی داشت.  قیمت اونس جهانی طلا نیز دیروز دلار ۱۸۹۱ اعلام شد که قیمت آن کاهشی بود.
 
تصویب آیین‌نامه واگذاری سهام عدالت به جاماندگان تا اواسط خرداد
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که منابع سهام عدالت جاماندگان در بودجه آمده است گفت: پیش بینی ما این است که حداکثر تا پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد از طرف دولت باید آیین نامه مشخصی برای واگذاری سهام عدالت به جاماندگان تصویب شود. وی  افزود: پیشنهاد تصویب اعطای سهام عدالت به جاماندگان سهام عدالت سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شد و به صحن علنی آمد، اما به دلیل عدم توافق با دولت قبل و عدم پذیرش آن، نهایی نشد. وی ادامه داد: با ترغیب و پذیرش دولت، مقدمات تصویب آن فراهم شد، اما این روند در خارج از چارچوب لایحه و مصوبه کمیسیون قرار گرفت. پورابراهیمی بااشاره به اینکه موضوع سهام عدالت در چارچوب قانون بودجه 1401 و به عنوان یکی از بند‌های بودجه تصویب شد افزود: دولت مکلف است به جاماندگان سهام عدالت، این سهام را واگذار کند و اولویت‌های مربوط به این بخش را به شکلی مدنظر قرار دهد.پورابراهیمی اضافه کرد: بازنشستگان، کارگران فصلی و مجموعه گروه‌هایی که به آن اضافه می‌شوند حدود چند میلیون نفر برآورد شده است که حدود این عدد و رقم‌ها (4 میلیون نفر) می‌شود و مجموعه سهام عدالت هم که واگذار نشده آن هم محاسبه کردیم که به چه میزان می‌شود این کار را انجام داد.

هوشمندسازی یارانه ها در دستور کار
سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با بیان اینکه تورم جهانی پس از جنگ اوکراین و افزایش قیمت نهاده‌های تولید، موجب افزایش قیمتها در فروردین امسال شد، گفت: سیاست دولت برای حفظ قدرت خرید کالاهای اساسی درحال جمع‌بندی است.وی تصریح کرد: اگرچه رفع تحریم می تواند به دولت در کنترل تورم کمک کند، اما برخلاف دیدگاه گذشتگان ما در دولت حل مشکلات معیشتی مردم را به رفع یا عدم رفع تحریم های ظالمانه بین المللی گره نزده ایم.خاندوزی در پاسخ به سؤالی در خصوص ریشه اصلی گرانی های اخیر، با تأکید بر ضرورت تمایز قائل شدن بین دو مفهوم گرانی و تورم ، اظهار داشت: تورم به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و گرانی به کاهش قدرت خرید مردم برای چند کالا اطلاق می‌شود، درحالی‌که مردم مفهوم گرانی و تورم را معادل یکدیگر دانسته و وقتی بحث کاهش نرخ تورم به میان می‌ آید، آن را نه تنها احساس نمی‌کنند حتی به آمار و ارقام ارائه شده نیز تردید می‌کنند. 
 
لزوم ثبت اطلاعات مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار
رییس کل دادگستری استان زنجان بر ثبت اطلاعات مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار تاکید کرد. حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در جلسه ستاد استانی کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار، با بیان اینکه یکی از مولفه‌های تامین امنیت و آرامش جامعه، کنترل مجرمان حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک است، عنوان کرد: تقویت بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای با ثبت دقیق اطلاعات این مجرمان در سامانه، ضروری است، چرا که اطلاعات ضابطین اعم از نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و سپاه باید به صورت دقیق و متمرکز جمع آوری و در دادسرا ثبت شود و اطلاعات این سامانه، ملاک عمل قرار گیرد و بعد از اعلام لیست به صورت جامع، کمیته سه جانبه میان نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و سپاه تشکیل شود تا تقسیم بندی مجرمان به صورت تخصصی در این واحد‌ها انجام شود. وی ادامه داد: ثبت اطلاعات مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار باید در تمامی شهرستان‌ها انجام شود همچنین نیروی انتظامی باید پیگیری کند که چرا در دو شهرستان اقدامی در جهت ثبت اطلاعات در پیش نویس صورت نگرفته و چرا در دو دادسرای شهرستان نیز این اطلاعات وارد سامانه نشده است؟ رییس کل دادگستری استان زنجان تاکید کرد: در اعطای مرخصی به این قبیل زندانیان سخت گیری‌های لازم مطابق قانون انجام شود. چرا که امنیت جامعه مهمتر از کاهش جمعیت کیفری است و اگر هم در مواردی به موجب قانون به این زندانیان مرخصی داده شود، اسامی آنها در اختیار سه مجموعه نیروی انتظامی، اداره اطلاعات و سپاه قرار گیرد تا به صورت نامحسوس تحت مراقبت باشند.

ضرورت جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز
رییس کل دادگستری استان بوشهر گفت: باید ساز و کاری تدوین شود تا ساخت و ساز‌ها اصولی باشند و از ساخت و ساز‌های غیرمجاز نیز جلوگیری شود.علی جمادی در دیدار با شهردار و مدیران شهرداری بوشهر، به اجرای دقیق قانون در همه زمینه‌ها اشاره و اظهار کرد: رعایت دقیق قانون در همه زمینه‌ها موجب پیشگیری از وارد آمدن آسیب‌های بعدی می‌شود.وی افزود: باید سازوکاری تدوین شود تا ساخت و ساز‌ها اصولی باشند و از ساخت و ساز‌های غیرمجاز نیز جلوگیری شود تا ضمن اجرای صریح و صحیح قانون در خصوص همه افراد، مشکلات به عدی بوجود نیاید.رییس کل دادگستری استان بوشهر ضمن اشاره به فعال‌تر شدن کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ افزود: این کمیسیون ها باید در جهت و چارچوب قانون به پرونده‌ها رسیدگی کند تا موجب تضییع حقوق بیت المال نشود.
 
شرکت‌های دانش بنیان زیر چتر حمایتی دستگاه قضا هستند
رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی بر حمایت دستگاه قضا از شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در جلسه شورای قضایی استان خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه شورا‌های قضایی استان‌ها می‌توانند به کمک دولت بیایند، بیان کرد: در سال‌های گذشته قوه قضاییه برای حل مشکلات مردم و تولیدکنندگان تلاش‌های بسیاری کرده و امسال هم با توجه به شعار سال، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان، از جمله اولویت هاست. وی با بیان اینکه جای خالی طرح‌های پژوهشی و دانش بنیان در استان خراسان جنوبی احساس می‌شود، گفت: این استان ظرفیت‌های بسیاری دارد که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به کمک آن بیایند که مهمترین آن خام فروشی معادن و محصولات کشاورزی است. رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با بیان اینکه باید برای تحقق سند تحول و تعالی قوه قضاییه، تلاش جهادی کرد و تمام برنامه‌های سال ۱۴۰۱ بر اساس این سند تدوین شود، اظهار کرد: سال گذشته دبیرخانه‌ای برای پیگیری برنامه‌های سند تحول در این استان تشکیل شد و امسال هم بر اساس دستور معاون اول قوه قضاییه، ستاد اجرایی سند تحول تشکیل خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده محیط بان کرمانشاهی
رییس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: با رای دیوان عالی کشور، اجرای حکم پرونده محیط بان کرمانشاهی متوقف و جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع شد. پرویز توسلی‌زاده درخصوص آخرین وضعیت محیط بان کرمانشاهی، اظهار کرد: دیوان عالی کشور به استناد بند پ ماده ۲۹۱ قانون مجازات اسلامی مبنی بر قتل شبه عمد به جهت ارتکاب قتل به سبب تقصیر و تقاضای وکیل محکوم علیه برومند نجفی براساس بند چ ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی درخواست اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه‌ها، رای تجویز دادرسی را صادر کرد. وی افزود: به موجب رای شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور، دادنامه نقض و پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع و اجرای حکم متوقف شد.

رفع تصرف ۱۸ هکتار از اراضی جنگلی و جلگه‌ای سلمانشهر
رییس کل دادگستری استان مازندران از رفع تصرف ۱۸ هکتار از اراضی جنگلی و جلگه‌ای در شهرستان سلمانشهر خبر داد. حجت الاسلام محمدصادق اکبری اظهار کرد: بر اساس گزارش منابع طبیعی شهرستان عباس آباد و با دستور دادستانی، از تفکیک ۱۸ هکتار از اراضی جنگلی و جلگه‌ای در شهرستان سلمانشهر جلوگیری و ادوات و ماشین آلات توقیف شد. وی خاطرنشان کرد: همواره این احتمال وجود دارد که افراد سودجو و فرصت‌طلب به دلیل عدم نظارت یا احتمال کمرنگ بودن گشت‌ها و نظارت‌ها، از اراضی ملی و منابع طبیعی سوءاستفاده کنند و بر همین اساس نقش دستگاه‌های متولی، اتخاذ برنامه‌های پیشگیرانه و برخورد قاطع با متخلفان است.
 
ایراد شکلی به دعوا
طرح ایراد به دعوا هیچ ارتباطی به ایراد به اساس دادخواست ندارد؛ بلکه دادخواست به نحو صحیح و بدون نواقص، نگارش شده، اما دعوا قابل طرح و رسیدگی در آن شعبه یا شعب دیگر نبوده و امکان ورود به ماهیت دعوا نیز وجود ندارد.
 ایراد به دعوا بسیار متفاوت تر از ایراد به دادخواست است. ایراد به دادخواست مربوط به شکل گیری جریان رسیدگی است و اینکه از ابتدای امر، دادگاه نمی بایست جلسه رسیدگی را تشکیل می داد. چراکه این ایراد، منجر به ارجاع پرونده به دفتر شعبه شده و در صورت عدم رعایت دستورات اداری دفتر، قرار رد دادخواست صادر می شود. اما ایراد به دعوا به معنای سرپیچی از الزامات قانونی مربوط به دعواست. طرح ایراد به دعوا هیچ ارتباطی به ایراد به اساس دادخواست ندارد؛ بلکه دادخواست به نحو صحیح و بدون نواقص، نگارش شده، اما دعوا قابل طرح و رسیدگی در آن شعبه یا شعب دیگر نبوده و امکان ورود به ماهیت دعوا نیز وجود ندارد.ایراد به مطرح بودن این موضوع دعوا در مرجعی دیگر، ایراد به اهلیت خواهان دعوا، ایراد به صلاحیت نوعی و شخصی قاضی شعبه، ایراد به سمت خواهان، ایراد به عدم توجه دعوا به خوانده، ایراد به نداشتن آثار قانونی بر دعوا، ایراد به ذی نفع نبودن خواهان، ایراد به مشمول بودن به اعتبار امر مختومه، ایراد به مرور زمان، ایراد به نامشروع بودن دعوا و ایراد به جزمی و قطعی نبودن دعوا در زمره ایراداتی است که مربوط به اصل دعوا بوده و مقنن در ماده ۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی به آنها پرداخته است.
بر اساس ماده ۸۴ این قانون، «در موارد زیر خوانده می تواند ضمن پاسخ نسبت به ماهیت دعوا ایراد کند: ۱- دادگاه صلاحیت نداشته باشد. ۲- دعوا بین همان اشخاص در همان دادگاه یا دادگاه هم عرض دیگری قبلا اقامه شده و تحت رسیدگی باشد و یا اگر همان دعوا نیست دعوایی باشد که با ادعای خواهان ارتباط کامل دارد. ۳- خواهان به جهتی از جهات قانونی از قبیل صغر، عدم رشد، جنون یا ممنوعیت از تصرف در اموال در نتیجه حکم ورشکستگی، اهلیت قانونی برای اقامه دعوا نداشته باشد. ۴- ادعا متوجه شخص خوانده نباشد. ۵- کسی که به عنوان نمایندگی اقامه دعوا کرده از قبیل وکالت یا ولایت یا قیمومت، سمت او محرز نباشد. ۶- دعوای طرح شده سابقا بین همان اشخاص یا اشخاصی که اصحاب دعوا قائم مقام آنان هستند، رسیدگی شده و نسبت به آن حکم قطعی صادر شده باشد. ۷- دعوا بر فرض ثبوت اثر قانونی نداشته باشد، از قبیل وقف و هبه بدون قبض. ۸- مورد دعوا مشروع نباشد. ۹- دعوا جزمی نبوده بلکه ظنی یا احتمالی باشد. ۱۰- خواهان در دعوای مطروحه ذی نفع نباشد.۱۱- دعوا خارج از موعد قانونی اقامه شده باشد.»
همچنین قانونگذار در ماده ۸۹ قانون آیین دادرسی مدنی بیان کرده است: «در مورد بند (۱) ماده (۸۴) هرگاه دادگاه خود را صالح نداند، مبادرت به صدور قرار عدم صلاحیت کرده و طبق ماده (۲۷) عمل می کند و در مورد بند (۲) ماده (۸۴) هرگاه دعوا در دادگاه دیگری تحت رسیدگی باشد، از رسیدگی به دعوا خودداری کرده، پرونده را به دادگاهی که دعوا در آن مطرح است، می فرستد و در سایر موارد یادشده در ماده (۸۴) قرار رد دعوا صادر می کند.»مساله قابل ذکر، فرضی است که بیش از یک خواسته در دادخواست عنوان شده است. در این صورت اگر نسبت به یکی از خواسته ها و نه همه آنها، ایراد شکلی وجود داشته باشد، توصیه می شود که خوانده یا وکیل او ظرف مهلت مقرر قانونی، با طرح ایراد به بخشی از دعوا، نسبت به الباقی دعوا، دفاع ماهوی یا ایراد ماهوی مطرح کنند.
 
«حمایت» گزارش می دهد
کلاهبرداری با تبلیغات کاذب در فضای مجازی
رئیس پلیس فتا البرز با اشاره به فرا رسیدن عید سعید فطر از کاربران فضای مجازی خواست فریب کلاهبرداران جمع آوری کمک‌های خیرخواهانه و فطریه در برخی درگاه‌ها و شبکه‌های جعلی را نخورند.
سرهنگ رسول جلیلیان اظهار داشت: کاربران چنانچه قصد دارند فطریه و کفاره روزه خود را در بستر فضای مجازی یا از طریق موسسه‌های خیریه پرداخت کنند، نسبت به اصالت آن‌ها اطمینان و سپس اقدام به پرداخت وجه نمایند. وی افزود: سوء استفاده کنندگان با تبلیغات کاذب در فضای مجازی سعی در جلب اعتماد کاربران فضای مجازی را دارند تا از حساب‌های آن‌ها برداشت غیر مجاز کنند. سرهنگ جلیلیان تصریح کرد: در این شرایط افراد سودجو و کلاهبردار با ایجاد صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی با عناوین فریبنده و قرار دادن شماره حساب و نشانی جعلی سعی در ترغیب و کلاهبرداری از کاربران را دارند. رئیس پلیس فتا البرز یادآور شد: هموطنان برای هرگونه پرداخت فطریه و کفاره، فقط از طریق ارگان‌های ذیصلاح که توسط خبرگزاری‌های رسمی اعلام شده، اقدام و از پرداخت‌های اینترنتی در این گونه صفحات خودداری کنند. این مقام انتظامی گفت: کاربران به ویژه در فضای اینستاگرام چنانچه قصد کمک انسان دوستانه را دارند به صفحه‌های معتبر مراجعه تا گرفتار این کلاهبرداران نشوند. سرهنگ جلیلیان گفت: کلاهبرداران با راه‌اندازی درگاه‌های جعلی (فیشینگ) و با سوءاستفاده از عناوین دروغ وابسته به ارگان‌های مورد اعتماد و با ارائه شماره حساب جعلی، اقدام به برداشت‌های غیرمجاز می‌کنند. وی تاکید کرد: کاربران در صورت اطلاع از این‌گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کنند. پیش از این هم وی اعلام کرده بود که  رواج باج افزارها و افزایش سوء استفاده‌های احتمالی در این ایام متصور است بر این اساس  کلاهبرداران  با ارائه فایل‌ها و ادعیه‌های مذهبی که  برخی از آنها آلوده به بدافزار بوده درصدد تخلیه اطلاعات و حساب بانکی  کاربران هستند. وی خاطرنشان کرد: کاربران باید نسبت به دریافت فایل‌ها از منابع نامعتبر دقت لازم را داشته باشند و از  دانلود و نصب این گونه نرم افزارها خودداری کنند. جلیلیان در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد: برخی افراد در فضای مجازی تحت عنوان «نذری اینترنتی» از مردم کلاهبرداری می کنند که هوشیاری در مقابل ترفند این افراد ضروری است. وی اضافه کرد: این افراد با انگیزه کلاهبرداری از کاربران  با ایجاد سایت و صفحه جعلی اقدام به دریافت کمک های مردمی تحت عنوان نذورات کرده ضمن آنکه درخلال عملیات پرداختی مردم حساب های آنان را رمز گشایی می کنند.   وی گفت:کاربران به ویژه در فضای اینستاگرام چنانچه قصد پرداخت نذورات را دارند به صفحه های معتبر مراجعه کنند تا گرفتار این کلاهبرداران نشوند.  جلیلیان خاطرنشان کرد: این افراد با جلب اعتماد مردم درفضای مجازی با دریافت مبالغی به عنوان نذری و یا کمک به افراد نیازمند حساب کاربران را هک کرده و سپس نسبت به برداشت آن اقدام می کنند.   رییس پلیس فتا البرز یادآور شد: مجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی هموطنان هستند که کاربرانه باید با دقت در آدرس سایت اصلی  دقت داشته باشند چرا که تمام سایت‌های معتبر و مهم از پروتکل https استفاده می‌شود. وی افزود: ثبت اطلاعات در سایت‌های جعلی زمینه ساز سوء‌استفاده از کاربران را بوجود آورده که سبب سرقت اطلاعات و کلاهبرداری خواهد شد.

 هدیه روز معلم!
در همین راستا،‌ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا هم در خصوص کمین کلاهبرداران سایبری با ترفند خرید هدیه روز معلم هشدار داد. علی محمد رجبی از ترفند جدید کلاهبرداران سایبری در پوشش «هدیه روز معلم» خبر داد و اظهار داشت: دانش‌آموزان و خانواده‌ها دقت داشته باشند در صورت خرید اینترنتی به مناسبت روز معلم به اصالت فروشگاه اینترنتی و نماد اعتماد الکترونیک توجه کنند.
 رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا تصریح کرد: کاربران در صورت خرید از فروشگاه‌های آنلاین، آدرس فروشگاه اینترنتی مورد نظر را تایپ کرده و از وارد شدن به لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های دیگر ارائه شده، خودداری کنند. وی گفت: افراد دقت داشته باشند و از وارد شدن به آدرس و کلیک بر لینک‌های ناشناس خودداری کنند.همچنین سرپرست پلیس فتا کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی و دستگیری فردی که با ایجاد کانال و پیج همسر یابی در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می نمود، خبر داد.سرهنگ “فیض اله احمدی” در بیان جزئیات این خبر اظهار داشت: با تلاش کارشناسان پلیس فتا در فضای مجازی، کانالی به‌عنوان صیغه‌یابی و همسریابی که گرداننده آن با قرار دادن تصاویری از بانوان اقدام به فعالیت و کلاهبرداری از مردم می‌کرد، شناسایی شد.وی افزود: با اقدامات کارشناسی و پلیسی متهم به راه اندازی کانال همسریابی  را در یکی از شهرستان‌های استان شناسایی و با هماهنگی مراجع قضایی‌ در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند.احمدی تصریح کرد: متهم پس از دستگیری در ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی شده که با روبه‌رو شدن با ادله دیجیتال انکارناپذیر جمع‌آوری شده ضمن اقرار به جرم خود به کلاهبرداری به میزان ۱۰۰ میلیون ریال اعتراف و انگیزه خود را کسب درآمد و کلاهبرداری از شهروندان عنوان نمود.وی گفت: پلیس فتا با افرادی که اقدام به رفتارهای مجرمانه در فضای مجازی و سوء‌استفاده از اطلاعات و تصاویر شخصی افراد می‌کنند به شدت برابر قانون برخورد کرده و تحویل دستگاه قضایی خواهند شد.
 
تامین دارو با مشکلی مواجه نیست
 بهرام عین‌اللهی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام اخباری مبنی بر انبارکردن واکسن‌های ایرانی کرونا و بدون مصرف ماندن آنها گفت: تا اکنون نزدیک به ۲۰۰ میلیون واکسن را داریم که نزدیک به ۱۵۰ میلیون آن وارداتی است و ۵۰ میلیون هم داخلی است که هرچقدر قرارداد می‌بندیم همان را هم مصرف می‌کنیم. وی افزود: امتیازی زیادی هم در ستاد کرونا داده شده که واکسن سازهای داخلی می‌توانند صادرات انجام دهند. ما یک دوز واکسن هم در گمرک نداریم و در انبارهای وزارت بهداشت هم هر میزان واکسن باشد، مصرف می‌شود. وزیر بهداشت درباره گرانی دارو تاکید کرد: ما هیچ تغییری در روند دارو در چند ماه بعد نداریم. همان روالی که در سال قبل بوده است امسال هم هست. تامین دارو هم مشکلی ندارد و الان ارز فراوانی داریم و مواد اولیه را هم داریم وارد می‌کنیم و مشکلی نیست.

برگزاری آزمون‌های سراسری  ۱۴۰۱ در زمان مقرر 
 سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری به موقع آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۱ در زمان مقرر خبر داد. علی شمسی‌پور روز چهارشنبه در صفحه مجاری خود با تاکید بر برگزاری به‌موقع آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۱ نوشت: «همه آزمون‌ها از جمله آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ و آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ توسط سازمان سنجش آموزش کشور با دقت و قاطعیت و راس زمان مقرر برگزار خواهند شد.”

حفظ فضای سبز کشور نیازمند وحدت رویه 
 پرویزسروری گفت: موضوع باغات، محیط زیست و آلودگی هوا موضوعات ملی و مهم است و برای حفظ فضای سبز کشور نیازمند وحدت رویه هستیم.  رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: مردم از شفاف نبودن فرآیند صدور پروانه ناراحت هستند، این شفافیت باید به مرحله ظهور برسد و فرآیند‌ها اصلاح شود، همچنین سامانه جامع مصوبات هم باید جدی‌گرفته شود. به گفته رئیس شوراى عالى استان‌ها، کوتاهی‌هایی از مسئولان دوره گذشته وجود داشته اما با نگاه تشریفاتی کار به جایی نخواهد رسید؛ باید شورا‌ها در هر دوره کارنامه ارائه دهند تا ببینیم چه مقدار تلاش برای رفع مشکلات مردم وجود داشته است.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال