امروز ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
رییس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح تدریجی روند پرداخت ارز دولتی خبر داد
تداوم پرداخت ارز 4200
حذف ارز 4200 اگرچه مورد اتفاق نظر همه کارشناسان و مسئولان بوده است، اما نحوه اصلاح آن همواره مورد بحث بود. در حالی که موضوع حذف ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی و دارو منجر به نگرانی هایی در خصوص تشدید و ضعیت تورم شده است، روز گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح تدریجی روند پرداخت ارز دولتی خبر داد و گفت: نمی‌توان تاریخ مشخصی را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین کرد و هر وقت شرایط مساعد باشد، می‌توان آن را عملیاتی کرد. همچنین در روزهای اخیر نیز گزارش هایی از تداوم پرداخت ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی و دارو اعلام شد. مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی روز سه شنبه از اختصاص یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو خبر داد و گفت این روند تداوم دارد. وی همچنین روز گذشته نیز اعلام کرد که ۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته است.
بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اختیار حذف و یا عدم حذف ارز ترجیحی برعهده دولت قرار داده شده است. سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت از چه زمانی اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد کرد، گفت: حجم ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور به میزانی نیست که بتوان تا پایان سال از آن استفاده کرد.وی ادامه داد: بنابراین هر زمان شرایط و فضای اقتصادی کشور مساعد باشد، می‌توان به تدریج این موضوع را عملیاتی کرد و در حال حاضر برای حذف ارز ترجیحی زمان و تاریخ مشخصی را نمی‌توان تعیین کرد.میرکاظمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا با توجه به اینکه هنوز ارز ترجیحی حذف نشده است، شاهد افزایش قیمت کالاها بویژه در مورد گوشت قرمز و مرغ در کشور هستیم، اظهار کرد: قیمت‌ها روی نرخ گوشت قرمز و مرغ تغییری نکرده است، برخی هزینه‌ها و قیمت تمام شده مواد غذایی به نرخ مواد اولیه بستگی ندارد و عوامل دیگری نیز در این میان مؤثر هستند و برای این تأثیرات باید یارانه پرداخت شود و یا اجازه داد، قیمت‌ها اصلاح شود.

   تأثیر حذف ارز ترجیحی در افزایش قیمت کالاها
سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک درباره تأثیر حذف ارز ترجیحی در افزایش قیمت کالاها گفت: سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار کالا وارد کشور شد که از این رقم ۱۵.۱ میلیارد دلار با ارز ترجیحی و ۳۸ میلیارد دلار دیگر با ارز آزاد و نیمایی وارد کشور شد. وی افزود: بنابراین ۲۸.۴ درصد کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی بود و ۷۱.۶ درصد از کالاهای وارد شده از محل ارز آزاد و نیمایی بوده است.لطیفی ادامه داد: بنابراین اگر ۱۷ درصد به هر کدام از این ارقام اضافه شود مبلغ خاصی به سرجمع کالاها افزوده نخواهد شد. تازه این در صورتی است که تعرفه‌های گمرکی و سود بازرگانی کاهش نیابد. در صورتی که دولت در حال بررسی این موضوع است که با تغییر طبقه کالاهای وارد شده، هم سود بازرگانی و هم تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی مخصوصاً کالاهایی که با معیشت مردم در ارتباط هستند و همچنین کالاهای مواد اولیه تولید و ماشین آلات تولید را کاهش دهد.
وی بیان کرد: کاهش سود بازرگانی و تعرفه گمرکی سبب می‌شود تا حذف ارز ترجیحی در محاسبات سودبازرگانی و تعرفه گمرکی تأثیری در قیمت تمام شده کالاهای وارداتی نداشته باشد. بنابراین حتی اگر تعرفه‌های گمرکی و سود بازرگانی هم تغییر نکند نهایتاً ۱۷ درصد سقف افزایش قیمت کالاهای وارداتی در بازار است. این در حالی است که قرار است تعرفه‌ها کاهش یابد.سخنگوی گمرک افزود: براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ و مصوبه مجلس شورای اسلامی نرخ مبنای تعرفه گمرکی از ارز ۴,۲۰۰ تومان به نرخ ارز سامانه الکترونیکی بانک مرکزی که ۲۳ هزار تومان است تغییر می‌کند.لطیفی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بودجه سال جاری، دارو کالاهای پزشکی و کالای اساسی که مشمول ۱۵.۱ میلیارد دلار کالای اساسی می‌شوند باید تعرفه گمرکی واردات از ۴ به یک درصد کاهش یابد. بنابراین در عمل کمتر از نیم درصد افزایش قیمت در این کالاها را خواهیم داشت.وی اظهار داشت: اگر با تعرفه گمرکی ۴ درصد برای واردات کالاهای اساسی در سال گذشته محاسبه می‌شد و ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان در ازای هر ۱۰۰ دلار کالاهای وارداتی اخذ می‌شد حال قرار است با تعرفه یک درصدی وارد شود و این کاهش تعرفه سبب می‌شود که تفاوت بسیار بسیار اندک باشد.لطیفی یادآور شد: در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۵ میلیارد دلار کالا از نظر ارزش و ۸ میلیون تن از نظر وزنی بیشتر وارد کشور شد. این افزایش واردات شامل همه انواع کالاها می‌شود که سبب شده تا در گروه‌های مختلف کالایی از جمله کالاهای اساسی هم شاهد افزایش واردات باشیم.

   چهار گام کاهش ضرب حذف ارز ترجیحی
بر اساس گفته‌های علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران، دولت برای کاهش فشار وارده از محل حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی ۴ گام را در نظر گرفته است: ۱. تعیین حقوق گمرکی یکی درصدی برای کالاهای اساسی و معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخی کالاهای اساسی یا حداکثر یک درصدی. ۲. کاهش حقوق گمرکی سایر کالاها. ۳. محاسبه حقوق گمرکی با نرخ‌های سال گذشته تا زمان تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی جدید برای ممانعت از توقف چرخه واردات و ۴. ابلاغ دستورالعمل جدید دریافت ضمانت نامه گمرکی به گمرکات اجرایی کشور با هدف تسهیل تشریفات واردات و صادرات و تقویت بنیه مالی فعالان اقتصادی.
 
انتقاد از حذف بسته‌های مقرون به‌صرفه اینترنت
در حالی که این روزها کاربران از حذف بسته‌های بلندمدت اپراتورهای همراه که برایشان به‌صرفه بود ناراضی‌اند، اما اپراتورها معتقدند بسته‌هایشان در محدوده حداقلی و حداکثری مصوبه رگولاتوری قرار دارد و آنها تخلفی نکرده‌اند.
یکی از مواردی که در روزهای گذشته باعث تعجب و اعتراض کاربران اینترنتی شده، تغییر در بسته‌های ارائه‌شده از سوی اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی است. موضوع افزایش قیمت اگرچه ازسوی شرکت پرمخاطبی مانند مخابرات تکذیب شده، اما به‌دنبال اعتراض کاربران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که پیرو افزایش تعرفه در بخشی از بسته‌های اینترنت تعدادی از اپراتورهای ارتباطی، افزایش قیمت اینترنت را بررسی کرده تا چنانچه خارج از چارچوب قانونی باشد، آن را اصلاح و خاطیان را جریمه کند. البته در ماه‌های گذشته چندین بار از سوی مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع افزایش قیمت اینترنت اشاره شد. حتی عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که اگرچه اپراتورها طبق قانون تا پایان سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت نداشتند، اما کارگروهی تعیین شده تا مدل اقتصادی مطلوب برای ترافیک در کشور را برای سال ۱۴۰۱ بررسی کند؛ موضوعی که تا حد زیادی حتی برای کاربران، به‌معنای افزایش قیمت اینترنت در سال جدید بود.
همچنین در حالی که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در سال‌های گذشته همواره به ثابت ماندن تعرفه‌ها که امکان توسعه را سلب کرده و مشکلات درآمدی برایشان ایجاد کرده، اشاره داشتند، چندی پیش کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم عنوان کرد که هزینه‌هایی مانند افزایش دستمزد و افزایش نرخ ارز روی تعرفه‌ها اعمال نشده است و افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه اینترنت تنها راه برای ادامه کار این شرکت‌هاست و به ضرورت تغییر تعرفه‌ها در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ تاکید کرده بود.با وجود این، تغییر بسته‌های اینترنتی از سوی اپراتورها، نمایندگان مجلس را هم به واکنش وا داشت؛ تاجایی که ابراز کردند مجلس با افزایش تعرفه اینترنت ثابت و موبایل بر اساس تکنولوژی‌های منسوخ گذشته  مخالف است. برخی از وزارت ارتباطات خواستند در رابطه با آنچه که آنها گران شدن بسته‌های اینترنتی تا ۶۰ درصد می‌خواندند پاسخ دهد و برخی حتی این موضوع را به طرح صیانت و محدودسازی مرتبط کردند که بسیاری از کاربران را هم شوکه کرده است.
البته داستان تغییر در تعرفه‌های اینترنتی، دو سال پیش هم رخ داده بود؛ زمانی که اپراتورها به حذف برخی از بسته‌های پرمصرف از درگاه‌شان و نه افزایش تعرفه اقدام کرده بودند، اما همین موضوع هم واکنش رگولاتوری را به دنبال داشت که اعلام کرد همین اقدام که از سوی اپراتورهای غالب که بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد، بدون از کسب تاییدیه سازمان انجام شده، تخلف است  و اپراتورهای غالب برای ارائه تعرفه حتما باید از سازمان تاییدیه بگیرند.رگولاتوری همچنین اعلام کرده بود که اپراتورها برای تعرفه‌هایشان یک سقف دارند و یک کف و اگر بخواهند کمتر از کف تعرفه خدمات بدهند، ضدرقابتی است و با آن برخورد می‌شود. سقف تعرفه اپراتورها هم تا ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت‌های دائمی و ۱.۵ برابر ۴۲ هزار تومان برای سیم‌کارت‌های اعتباری است و اگر بخواهند بالاتر از سقف تعرفه بدهند هم با آنها برخورد می‌شود.رگولاتورها در حال حاضر با حذف بسته‌های بلندمدت،  بازار را به سمتی برده‌اند که مشترک مجبور می‌شود نیازش را بر اساس بسته‌های موجود با قیمت خیلی بالاتر تأمین کند. البته اپراتورها معتقدند تخلفی نکرده‌اند و فقط اقدام به حذف برخی از بسته‌هایشان کرده‌اند و تعرفه آنها همچنان در محدوده کف و سقف ارائه‌شده در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد. اکنون باید دید بار دیگر رگولاتوری به استناد الزام به کسب تاییدیه از این سازمان، اپراتورها را جریمه می‌کند، یا اینکه کاربران دیگر قادر به انتخاب و استفاده از بسته‌های پرمخاطب و به‌صرفه نخواهند بود؟
مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس درباره افزایش قیمت‌ها در اینترنت خانگی اظهار داشت: افزایش بیش از 2 برابری تعرفه‌های اینترنت خانگی ظلم آشکار به مردم است. اینترنت سال‌هاست که دیگر یک کالای لوکس نیست و مردم بسیاری از امورات زندگی خود از خرید تا تحصیل را از طریق اینترنت انجام می‌دهند. چنین جهشی در قیمت اینترنت خانگی بر روی زندگی مردم تاثیر منفی خواهد گذاشت.وی در پاسخ به این سوال که آیا مجوز قانونی در این خصوص وجود داشت و مجلس می‌تواند مانع افزایش نرخ‌ها شود؟ تصریح کرد: قیمت‌گذاری تعرفه‌های خدمات مخابراتی و اینترنت در اختیار سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات است. روی کاغذ مجوز قانونی برای افزایش قیمت داشته‌اند اما این افزایش دو برابری قیمت منطقی نیست و وزیر ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشد. قیمت اینترنت نباید افزایش یابد.رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با بیان اینکه با توجه به سرکوب قیمت در سال‌های اخیر‌، ممکن است از نظر هزینه تمام شده ارائه خدمات، شرکت‌ها مجبور به افزایش قیمت باشند اما دو مسئله مهم اینجا وجود دارد، افزود: نخست اینکه، افزایش قیمت با این شیب تند برای اکثر خانوارها که مجبورند بخشی از هزینه روزمره زندگی را به خرید اینترنت اختصاص دهند مشکل ایجاد می‌کند و به همین دلیل نباید یک شبه چنین افزایش قیمتی رخ می داد. نکته دوم، ضرورت مداخله دولت و اختصاص منابع لازم و جبران بخشی از افزایش هزینه شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت برای دسترسی ارزانتر آحاد مردم به خدمات اینترنت است.
 
واریز یارانه ۱۵۰ هزار تومانی برای جاماندگان سهام عدالت
به مناسبت ماه رمضان یارانه‌ای معادل ۱۵۰ هزار تومان برای هر نفر در روز جمعه (۲۶ فروردین ماه) واریز خواهد شد، مشمولان این کمک، جاماندگان از سهام عدالت در چارچوب تعیین شده خواهند بود.یارانه جدید ۱۵۰ هزار تومانی به دستور رئیس‌جمهوری و در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، در دستور کار قرار گرفته که به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر یک از اعضای خانواده است، جمعیت مشمول این یارانه  ۱۱ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۲۰ سرپرست خانوار هستند. مشمولان این طرح از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی شده‌اند که از بین دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور هستند که به هر دلیلی از سهام عدالت جامانده‌اند.
 این یارانه در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد و همچنین اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت کاهش فقر مطلق در جامعه به‌ویژه حمایت از خانوارهای فاقد یا با درآمد کم این مبلغ پرداخت می‌شود و متفاوت از یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی است.  پیش از این نیز دولت دو مرحله دیگر یارانه نقدی مازاد بر یارانه‌های معمول ماه پرداخته بود که مرحله اول ۱۰۰ هزار تومان در بهمن ماه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب و مرحله دوم در آستانه نوروز به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان بود.در مرحله قبل پرداخت یارانه ۱۵۰ هزار تومان مشروط به سهام عدالت شد؛ به طوری که از بین ۶۷ میلیون نفر که در هر ماه یارانه معیشتی دریافت می‌کنند، بسته عیدی ۱۵۰  هزار تومانی دولت فقط به کسانی اختصاص پیدا کرد که  سهام عدالت دریافت نمی‌کردند، به عبارتی معیشتی بگیران به دو گروه تقسیم شدند؛ کسانی که سهام عدالت می‌گیرند و کسانی که این سهام را دریافت نمی‌کنند؛ در این بین گروه هدف افرادی بودند که سهام  عدالت دریافت نمی‌کنند ولی حتما در لیست یارانه معیشتی قرار داشتند.

افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک‌ها رفت
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای افزایش سقف و دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را به بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت ابلاغ کرد. اواخر سال گذشته با موافقت کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، سقف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ضروری و اشتغالزایی در بانک‌های قرض‌الحسنه به ترتیب به ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. دوره بازپرداخت این تسهیلات نیز به حداکثر ۶۰ و ۸۴ ماهه تغیییر کرد. پیش از این، سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و اشتغالزایی ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است. اکنون، بانک مرکزی در سال جاری در بخشنامه‌ای افزایش سقف و دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را به بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت ابلاغ کرد.

بورس سبزپوش شد
برخلاف روز سه شنبه که روند حرکت شاخص‌های بازار سرمایه تحت تاثیر بخشنامه عوارض صادراتی بر محصولات معدنی نزولی بود شاخص کل بورس دیروز توانست بیش از ۸۰۰۰ واحد افزایش یابد. در معاملات دیروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۸۱۰۰ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۶۷۶ واحد افزایش یافت و رقم ۳۸۲ هزار و ۹۶۹ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۴۸۱ هزار معامله به ارزش ۴۹ هزار و ۲۸۸ میلیارد ریال انجام شد.

بیت‌کوین دوباره اوج گرفت
بیت‌کوین به بالای ۴۰ هزار دلار بازگشت تا نشانه‌های بهبودی را نمایان کند. بزرگترین ارز دیجیتال با ۰.۸ درصد افزایش به ۴۰ هزار و ۱۴۶ دلار آمریکا رسید و پس از افت ۱.۵ درصدی در اوایل روز به روندی صعودی ادامه داد. اتریوم نیز در همان زمان افزایش یافت و به بیش از ۳۰۰۰ دلار آمریکا رسید. توکن‌های برتر اکنون درست بالاتر از سطوحی هستند که توسط تحلیلگران فنی، کلیدی در نظر گرفته می‌شود. ریچ راس، استراتژیست فنی در ایورکر ای اس ای  در یادداشت روز دوشنبه خود ذکر کرد که بیت‌کوین و اتریوم در میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود شکست خوردند و اکنون باید حمایت خود را در ۴۰ هزار دلار و ۲۹۰۰ دلار حفظ کنند.جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در اُآندا نیز گفت: هنوز بیت‌کوین در یک الگوی مثلثی در حال تثبیت است که تا اواسط ژانویه ادامه دارد. وی افزود: مرزهای پایین و بالایی ۳۶هزار و ۵۰۰ و ۴۷هزار و ۵۰۰ دلار آمریکاست.هالی بیان کرد: در هر صورت شکستن بالاتر یا پایین‌تر از این سطوح حمایت یا مقاومت می‌تواند منجر به حرکت ۱۸ هزار دلاری شود.

بازار آهن از هفته بعد به تعادل می رسد
رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ضمن تشریح دلایل گرانی آهن، گفت: گرانی‌های اخیر بی ضابطه بوده و بر اساس پیگیری های انجام شده از هفته آینده بازار به تعادل و ثبات می رسد.حمیدرضا رستگار در مورد وضعیت بازار آهن و فولاد اظهار کرد: از ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ شاهد شروع روند افزایش قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد بودیم. پس از پایان تعطیلات نیز قیمت‌ها در همه محصولات به صورت میانگین کیلویی ۲ هزار تومان افزایش یافت.رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه بیشتر اوقات به بهانه‌های مختلف قیمت آهن و فولاد را گران می‌کنند، گفت: به طور کلی گرانی اخیر در بازار آهن را می‌توان تحت تأثیر ۳ مؤلفه دانست؛ مورد نخست مربوط به جنگ روسیه و اوکراین می‌شود. با توجه به نقش این دو کشور در بازارهای مختلف، شروع جنگ موجب بروز التهاب در بازار جهانی آهن و فولاد شد و آثار روانی خود را روی قیمت‌ها گذاشت.
به گفته رستگار، یکی از چالش‌هایی که در بخش آهن و فولاد کشور وجود دارد این است که بازار ما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ارتباط واقعی با بازار جهانی دارد با این حال وقتی قیمت‌ها در بازار جهانی افزایش می‌یابد، در ایران نیز به همان تناسب قیمت‌ها بالا می‌رود اما وقتی قیمت در بازار جهانی کاهشی می‌شود، در داخل ایران مدت زیادی طول می‌کشد تا قیمت پایین بیاید.وی افزود: مورد دوم مربوط به کاهش عرضه محصول است. در کشور ما از ۱۵ اسفند ماه به بعد به دلیل انبارگردانی و انجام کارهای حسابرسی، محصول زیادی به بازار عرضه نمی‌شود تا حساب پایان سال بسته شود.رستگار ادامه داد: مورد سوم نیز مربوط به قیمت شمش در بورس است قیمت شمشی که در بورس عرضه شد بالاتر از قیمت روز بود و همین گرانی مواد اولیه، موجب کلید خوردن گرانی‌ها در بازار آهن و فولاد شد.رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران تصریح کرد: بنابراین گرانی مواد اولیه، عدم عرضه کافی محصول به بازار و وضعیت بازارهای جهانی موجب شد قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد به صورت میانگین کیلویی ۲ هزار تومان افزایش یابد.وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت تولید، ما کمبود کالا در بازار آهن و فولاد نداریم و این بازار همواره جزو بازارهایی بوده که با مازاد ۱۰ تا ۱۲ میلیون تنی نیز مواجه بوده است؛ بنابراین با این وضعیت تولید نباید قیمت‌ها بدون توجیه افزایش یابد.
 
23 هزار پرونده در دادگستری آذربایجان غربی به سازش ختم شد
رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: دادگستری این استان در سال گذشته توانست با تقویت واحد‌های مددکاری و مشاوره انتظامی، ۲۳ هزار پرونده در سطح استان را با سازش خاتمه بخشد و از ورود پرونده‌ها به دادسرا‌ها جلوگیری کند.ناصر عتباتی در جلسه تبیین سیاست‌های قوه قضاییه بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در برنامه تحولی قوه قضاییه، توجه به امر پیشگیری است و لازم است در بحث و بررسی قضازدایی و توجه به موضوع بهداشت قضایی و حذف عناوین کیفری متعدد، ولی غیرضروری که باعث ورود قابل توجه پرونده‌های کیفری به دادسرا‌ها و محاکم می‌شود از طریق کمیسیون حقوقی - قضایی مجلس اقدام شود و نیز با برنامه‌هایی می‌ توان بسیاری از این عناوین را حذف کرد و در اختیار مجموعه‌ها و سازمان‌های تخصصی پلیس و سایر ادارات مرتبط قرار داد. وی ادامه داد: شناسایی کانون‌های تشکیل پرونده در حوزه ادارات با بازنگری قوانین یکی از مباحثی است که با وجود آن می‌توان ورودی پرونده به دستگاه قضایی را کنترل کرد و هرچه قدر ما بتوانیم ورود پرونده به تشکیلات قضایی را مدیریت و کنترل کرده و کاهش دهیم، قطعاً تمام اهداف تعریف شده در سند تحول قضایی از جمله اتقان آرا، جلوگیری از اطاله دادرسی و سایر اهداف محقق خواهد شد.عتباتی بیان کرد: دادگستری این استان در سال گذشته توانست با تقویت واحد‌های مددکاری و مشاوره انتظامی، ۲۳ هزار پرونده در سطح استان را با سازش خاتمه بخشد و از ورود پرونده‌ها به دادسرا‌ها جلوگیری کند.

بازدید رییس کل دادگستری خراسان شمالی از زندان مرکزی بجنورد
رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی به همراه مسئولان قضایی این استان ضمن بازدید از زندان مرکزی بجنورد با مددجویان دیدار و گفت‌وگو کرد. حجت الاسلام رضا براتی زاده در حاشیه بازدید از زندان مرکزی بجنورد با اشاره به اینکه در جریان این دیدار‌ها حسب مورد به تمامی درخواست‌های طرح شده از سوی مددجویان رسیدگی و دستور‌های مقتضی صادر شد، گفت: این اقدام به منظور تسهیل موجبات دسترسی بهتر مددجویان به مقامات قضایی صورت پذیرفت و از حیث گستردگی و کیفیت کار در تمامی سطوح و در نوع خود بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است. وی افزود: با عنایت به اینکه مددجویان نگهداری شده در زندان بجنورد علاوه بر مرکز استان از دیگر شهرستان‌ها نیز به این زندان معرفی شده و بعضا دارای پرونده‌های مختلف در حوزه‌های قضایی خارج از مرکز استان بودند، به همین اعتبار با دعوت و همراهی بعدی مدیران قضایی زمینه‌های این دیدار و ملاقات چهره به چهره در این مکان فراهم شد.رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی با بیان اینکه زندان مرکزی بجنورد تنها ندامتگاه استان است که بند مددجویان نسوان در آن راه اندازی شده است و مددجویان زن از تمامی حوزه‌های قضایی استان در آن نگهداری می‌شوند، عنوان کرد: بانوان مددجوی بند نسوان نیز توانستند در جریان ملاقات حضوری با مقامات قضایی درخواست‌های خود را مطرح و پیگیری کنند و در ادامه به مشکلات قضایی مطروحه حسب مورد رسیدگی شد.
 
 
توقیف ۲ فروند شناور حامل ۷۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در آب‌های جاسک
رییس کل دادگستری استان هرمزگان از توقیف ۲ فروند شناور حامل بیش از ۷۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در آب‌های شهرستان جاسک خبر داد.مجتبی قهرمانی از توقیف ۲ فروند شناور حامل بیش از ۷۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در آب‌های شهرستان جاسک خبر داد و بیان کرد: به دستور رییس حوزه قضایی جاسک و در راستای اجرای مأموریت‌های ابلاغی از سوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت استان هرمزگان، مأموران دریابانی موفق شدند پس از شناسایی و توقیف ۲ فروند شناور غیرمجاز حامل سوخت قاچاق، در بازرسی از آن‌ها بیش از ۷۰ هزار لیتر گازوئیل را کشف و ضبط کند.
وی همچنین با اشاره به دستگیری ۱۱ نفر در این رابطه تصریح کرد: متهمان با صدور قرار تأمین کیفری جهت تکمیل روند تحقیقات و طی مراحل دادرسی در بازداشت به سر می‌برند و علاوه بر اتهام قاچاق سوخت، اتهام آلودگی دریا نیز به این افراد تفهیم شده است.رییس کل دادگستری استان هرمزگان ضمن تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق به ویژه قاچاق سوخت، اقدامی اثربخش برای صیانت از اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد: حوزه استحفاظی این استان و آب‌های پیرامون آن به هیچ وجه برای فعالیت افراد سودجو و قاچاقچیان جای امنی نخواهد بود و با هم افزایی دستگاه‌های متولی و کارآمدسازی نظارت‌ها به شدت با مرتکبان چنین جرایمی برخورد خواهد شد.

اعاده 176 هزار مترمربع از اراضی دولتی رودبار قصران به بیت المال
رییس حوزه قضایی بخش رودبار قصران از اعاده ۶۹ هزار میلیارد ریال به بیت‌المال با ورود دستگاه قضایی خبر داد.مجید عزیزیانی از اعاده ۶۹ هزار میلیارد ریال به بیت‌المال با ورود دستگاه قضایی خبر داد و بیان کرد: در سال گذشته در زمینه مبارزه قاطع با تصرف عدوانی و تجاوز به اراضی دولتی در اختیار سازمان ملی مسکن، با ورود دستگاه قضایی ۳۱ مورد رفع تصرف به‌عمل آمد و این اراضی به بیت‌المال اعاده شد.رییس حوزه قضایی بخش رودبار قصران خاطرنشان کرد: بر این اساس، حسب گزارش مستند دستگاه مربوطه، جمعا به مساحت ۱۷۶ هزار و ۷۰۷ متر مربع از اراضی دولتی با اقدامات قاطع قضایی به ارزش ریالی ۶۹ هزار میلیارد ریال توسط این حوزه قضایی به بیت‌المال اعاده شد.وی اظهار کرد: حسب دستورات و تاکیدات رئیس کل دادگستری استان تهران، حوزه قضایی بخش رودبار قصران بدون اغماض و با قاطعیت با هر گونه دست‌اندازی به بیت‌المال برخورد خواهد کرد.
 
آثار حقوقی عدم توجه به احضاریه شورای حل اختلاف
شورای حل اختلاف صلاحیت ایجاد صلح و سازش در مورد جرایم قابل گذشت را دارد و در پی رسیدگی به این جرایم می تواند برای متهم احضاریه ارسال کند. عدم توجه به احضاریه شورای حل اختلاف و عدم حضور در شورا سبب می شود که عملا امکان صلح و سازش در شورا از بین برود و در پی آن، شورا می تواند پرونده را به دادسرا جهت رسیدگی مقدماتی کیفری ارجاع کند و اثر عدم توجه به اخطاریه شورا می تواند صدور حکم غیابی به ضرر شخص باشد.
حضور در فرایند دادرسی و رسیدگی توسط مراجع قضایی، طی تشریفات خاصی به نام آیین دادرسی صورت می گیرد و  هدف از آن حفظ حقوق طرفین دعواست. بنابراین زمانی که مرجع رسیدگی حضور یکی از طرفین دعوا از جمله خوانده را الزامی و ضروری بداند، با صدور برگه ای با نام ابلاغیه، وی را به فرایند دادرسی احضار می کند.شورای حل اختلاف نیز از این قضیه مستثنی نیست و از آن جهت که صلاحیت رسیدگی به برخی از دعاوی را دارد و دادگاه ها هم بعضا برای حصول صلح و سازش پرونده را به شورای حل اختلاف می فرستند، شورا از ابزارهای قانونی همچون احضاریه و اخطاریه استفاده می کند. به همین مناسبت، در صورتی که شورای حل اختلاف برای شخصی احضاریه یا اخطاریه ای فرستاده باشد، این سوال مطرح می شود که عدم توجه به احضاریه شورای حل اختلاف چه آثار و پیامدهای حقوقی به دنبال دارد؟

  احضاریه شورای حل اختلاف چیست؟
یکی از مهمترین ابلاغیه هایی که ممکن است برای طرفین دعوا صادر شود، احضاریه یا اخطاریه است و همانگونه که از نام آن پیداست، برای دادن اخطار به شخص جهت حضور در مراجع قضایی است و لازم است که شخص احضارشده در مهلت مقرر در احضاریه به محل ذکرشده در آن احضاریه مراجعه کند. البته احضاریه و اخطاریه به لحاظ حقوقی تفاوت هایی نیز دارند.یکی از مهمترین تفاوت های احضاریه با اخطاریه این است که احضاریه را معمولا در مواردی ارسال می کنند که حضور شخص یا مطلعان پرونده در فرایند دادرسی الزامی و ضروری است و عدم حضور در محل قیدشده در احضاریه، بعضا ضمانت های اجرایی در پی دارد. اما اخطاریه به این جهت ابلاغ می شود که موضوعی به شخصی یادآوری شود و اصولا در مورد پرونده های حقوقی صادر می شود. 
با این حال زمانی که احضاریه یا اخطاریه ای برای اشخاص صادر می شود، علت حضور در آن قید می شود تا مخاطب بداند به چه علتی به وی اخطار داده شده یا احضار شده است.
شورای حل اختلاف نیز به عنوان یکی از مراجع قضایی، در مواردی صلاحیت صدور احضاریه و اخطاریه را در قالب ابلاغیه دارد و در زمانی که به پرونده ای رسیدگی می کند، می تواند از این ابزارهای قانونی استفاده کند. همانطور که می دانیم یکی از موارد صلاحیت شورای حل اختلاف آن است که تلاش کند تا میان طرفین دعوا صلح و سازش برقرار کرده و اختلافات آنها را رفع کند.بر اساس قانون، در مواردی که جرایم قابل گذشت مانند توهین به افراد، تهدید افراد یا تصرف عدوانی صورت گرفته باشد، الزاما باید در شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گیرد تا حتی الامکان منجر به ایجاد صلح و سازش میان طرفین دعوا شده و گزارش اصلاحی شورای حل اختلاف صادر شود.به همین دلیل اگر شورای حل اختلاف به یک جرم قابل گذشت رسیدگی کند، می تواند برای مشتکی عنه (متهم) احضاریه بفرستد و اگر موضوع تحت رسیدگی در شورا که در قانون مشخص شده، یک موضوع حقوقی باشد، اخطاریه بدهد.

 نحوه ابلاغ احضاریه شورای حل اختلاف
در سابق، مراجع قضایی همچون شورای حل اختلاف به وسیله مامور ابلاغ دادگستری برگه هایی را تحت عنوان ابلاغیه یا احضاریه به درب منازل می فرستادند که در این احضاریه و اخطاریه، مشخصات فرد از جمله نام و نام خانوادگی، تاریخ و ساعت حضور، محل حضور و علت احضار به صورت دقیق قید شده بود؛ مگر اینکه جرم منافی عفت بوده باشد. اما در حال حاضر نحوه ابلاغ احضاریه و اخطاریه توسط شورای حل اختلاف تغییر کرده است و با توجه به اینکه همه ابلاغیه های دادگستری از طریق سامانه ثنا ارسال می شوند، طرفین دعوا پس از ثبت نام در این سامانه می توانند از تمام جزییات مربوط به پرونده خود اعم از ابلاغیه ها، احضاریه ها و اخطاریه های ارسال شده از طرف دادگاه یا شورای حل اختلاف مطلع شوند و در صورت لزوم اقدام به تجدید نظرخواهی از رای شورای حل اختلاف کنند.به همین دلیل در حال حاضر نحوه ابلاغ احضاریه شورای حل اختلاف به صورت الکترونیکی است و اشخاص برای مشاهده آن باید به عضویت سامانه ثنا درآمده و پس از احراز هویت و ورود به این سامانه، از جزییات مربوط به احضار خود مطلع شوند.

 عدم توجه به احضاریه شورای حل اختلاف چه آثاری دارد؟
بر اساس قانون شورای حل اختلاف، اصولا رسیدگی شورای حل اختلاف در پرونده های کیفری یا جزایی، محدود به جرایم تعزیری است که جزای نقدی درجه هشت (پرداخت جریمه تا 10 میلیون ریال) دارد. همچنین شورای حل اختلاف در همه جرایمی که قابل گذشت هستند نیز صلاحیت ایجاد صلح و سازش داشته و به همین دلیل می تواند احضاریه صادر کند. بنابراین در صورتی که شخصی جرم قابل گذشتی را مرتکب شده و شورای حل اختلاف احضاریه صادر کرده باشد، عدم توجه به احضاریه شورای حل اختلاف و عدم حضور در این مرجع، این اثر حقوقی را در پی دارد که صلح و سازش توسط شورا برقرار نشود و زمانی هم که سازش در شورای حل اختلاف به وجود نیامد، شورا اقدام به ارسال پرونده به دادسرا می کند. 
به همین دلیل بهتر است که اشخاص پس از دریافت احضاریه شورای حل اختلاف در این شورا حاضر شده و علاوه بر اینکه از خود به صورت قانونی دفاع می کنند، تلاش کنند تا با طرف مقابل سازش کرده و به اصطلاح، رضایت وی را جلب کنند؛ در غیر این صورت پرونده توسط شورای حل اختلاف به دادسرا ارسال شده و دادسرا با مدارکی که توسط شاکی ارائه می شود، به جرم متهم رسیدگی می کند. عدم توجه به احضاریه شورای حل اختلاف آثار کیفری از جمله صدور حکم جلب ندارد؛ چرا که جلب شدن شخص متهم در پی عدم توجه به احضاریه مربوط به جرایم کیفری مهمتری است که اصولا این جرایم در شورای حل اختلاف رسیدگی نمی شوند؛ مانند عدم توجه به احضاریه جرایمی که موجب سلب حیات یا حبس ابد می شوند. همچنین در صورت ثبت دادخواست در شورای حل اختلاف از طریق سامانه خدمات قضایی، اگر موضوع دعوا از نوع حقوقی و نه کیفری باشد، بهتر است خوانده در شورای حل اختلاف حاضر شده و از خود دفاع و برای سازش تلاش کند؛ در غیر این صورت پرونده به دادگاه ارسال می شود.  به طور کلی، در مواردی که شورا صلاحیت برقراری صلح و سازش را دارد، عدم حضور در شورا اثر حقوقی جز ارسال پرونده به دادگاه و دادسرا ندارد.  اما اگر ابلاغیه اخطاریه شورای حل اختلاف در مواردی که خود شورا صلاحیت رسیدگی حقوقی دارد، ارسال شده باشد و شخص در شورای حل اختلاف حاضر نشود، شورا ممکن است در اثر عدم حضور ، حکم غیابی صادر کند و این حکم به نفع شخص نباشد؛ لذا باز هم توصیه بر حضور در شورا پس از ارسال اخطاریه و احضاریه ست.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال