امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

چگونه دانش بنیان ها اقتصاد را متحول می‌کنند؟

الزامات عبور از اقتصاد سنتی
نام گذاری سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری به نام "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” به فرصتی تبدیل شده تا فعالان اقتصادی و متولیان به تشریح ظرفیت‌های فراوان اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین چالش‌های موجود برای عبور از اقتصاد سنتی به اقتصاد مدرن بپردازند. به باور تمامی کارشناسان در آسیب شناسی اقتصاد ایران در درجه اول باید به وابستگی اقتصاد ایران و بودجه دولت به فروش مواد خام و با ارزش افزوده پایین اشاره کرد. ریشه اصلی این معضل در ضعف دانش و تکنولوژی در صنعت است که متأسفانه این مسئله باعث شده است نقطه قوتی به نام وجود منابع زیرزمینی به اهرمی برای تحریم و فشار بر اقتصاد ایران تبدیل شود.
تولیدات دانش بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت استوار است و به همین دلیل ضمن پایدار بودن، بستر لازم را برای مزیت رقابتی شدن محصولات فراهم می آورد.امروز بازارهای جهانی به تولید مبتنی بر دانش روی آورده اند و بجای توجه به حجم تولیدات با استفاده از دانش و فناوری، نرم افزارها و اپلیکیشن ها و نیازسنجی از مصرف کننده، کالای به روز و مورد نیاز آنان را در سریع ترین زمان تولید و به دست مصرف کننده می رساند، اما متأسفانه در ایران هنوز به اصول  دانش بنیان در روند تولید توجه جدی نمی شود و همین امر عاملی شده تا تأثیر پذیری این حوزه از تنش های داخلی و خارجی هر روز افزایش بیشتری پیدا کند.این در حالی است که با بکارگیری علوم دانش بنیان در تولید می توان فعالیت ها را اقتصادی تر کرد و روند سرمایه گذاری را در این بخش افزایش داد. براساس مطالعات انجام شده با افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید چند اتفاق مهم رخ می‌دهد. اول اینکه زمینه اشتغال را فراهم می‌کند. دوم اینکه اگر تولید رونق گیرد، دیگر حوزه معیشت جامعه به عنوان یک معضل و نگرانی اصلی نخواهد بود. مسئله بعدی این است که بار بودجه‌ای از دوش نفت برداشته شده و به سمت مالیات سوق پیدا می‌کند که این امر تاثیر زیادی بر کاهش تورم دارد. 
سید محسن دهنوی، عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان گفت: به طور کلی ادبیات و گفتمان اقتصاد دانش بنیان و تولید ثروت از دانش و ارزش داشتن این مفهوم از اوایل دهه ۸۰ توسط شخص مقام معظم رهبری پایه گذاری شد. آن اوایل مخالفت‌های جدی هم برای این موضوع وجود داشت، یعنی یک نگاهی در دانشگاه‌ها وجود داشت که می‌گفتند: «علم برای علم است» و رهبری با این دیدگاه مخالفت کرد و جهت گیری علم را ایجاد ثروت و ارزش برای مردم عنوان کردند.
وی افزود: آنطور که من خاطرم هست تا 10، دوازده سال پیش ۵۰ الی ۶۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود داشت ولی امروز این تعداد به نزدیک ۷۰۰۰ رسیده که آن را من حاصل پیگیری‌های رهبری می دانم. در حال حاضر نزدیک به یک درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور متعلق به شرکت‌های دانش بنیان است و این رشد در دهه اخیر اتفاق بسیار بزرگی است و به نظر من بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در دو دهه گذشته است. دهنوی با بیان اینکه اکنون این درخت نورسیده به وقت ثمردهی رسیده است، افزود: این سهم از اقتصاد کشور هنوز خیلی کم است و هدف گذاری امسال رهبری افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کشور است و با توجه به اینکه پایه‌هایش گذاشته شده است من معتقدم امکان آن وجود دارد.محمد صبوری دیلمی، کارشناس اقتصادی نیز در این باره گفت:  افزایش تولید در درجه اول با افزایش به کارگیری عوامل تولید و در مراحل بعدی با افزایش بهره‌وری عوامل تولید به مسیر رشد با ثبات و بلند مدت اقتصادی منجر خواهد شد که این فرآیند با ثمراتی مانند افزایش درآمد عوامل تولید (نیروی کار) همراه است. 

   نقش دانش بنیان ها در توسعه مسکن، کشاورزی و صنایع
بر این مبنا، اگر نگاه ویژه‌ای به سهم مسکن در اقتصاد بیاندازیم خواهیم دید هرگاه صنعت ساختمان رونق داشته است چرخ اقتصاد نیز به حرکت درآمده است بنابراین با توجه به شعار سال جاری یکی از حوزه‌هایی که تولید دانش بنیان را می‌طلبد و باید تلاش زیادی برای جبران عقب ماندگی‌های آن شود، تولید دانش بنیان و صنعتی سازی در بخش مسکن است.کارشناسان اقتصاد مسکن  معتقدند که هر چه بیشتر به سمت دانش بنیان تر شدن پیش برویم، اقتصاد را از وضعیت فعلی بیشتر خارج خواهیم کرد در این باره احمدرضا سرحدی زاده، کارشناس اقتصاد مسکن  با بیان اینکه اگر تمام منابع خود را در بخش ساخت و ساز سنتی مسکن بگذاریم، امکان پیشرفت تکنولوژیک را نخواهیم داشت، یادآور شد: امروزه مصالح مدرن از محصولات پتروشیمی تولید می‌شوند که این تکنولوژی در کشور ما در بخش پتروشیمی وجود دارد ولی صدها سال است که روش ساخت و ساز ما سنتی است.
کشاورزی حوزه دیگری است که باید بیش از سایر حوزه‌ها به سمت دانش بنیانی شدن حرکت کند زیرا بخش عمده‌ای از کشاورزی ما به صورت سنتی انجام می‌شود و از آن طرف، حداقل ۸۵ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چند سال گذشته در حوزه مدیریت منابع آب عملکرد ضعیفی داشتیم این در حالی است که مصرف آب در کشاورزی ما بسیار زیاد است؛ همین مساله ضرورت ورود شرکت‌های دانش بنیان در حوزه آب و مدیریت مصرف منابع آب را نشان می‌دهد.
در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۲۵ درصد نیاز الکتریسیته جهانی به وسیله منابع تجدیدپذیر مانند خورشید، باد، برق‌آبی، بایومس و ژئوترمال تأمین شده است. این در حالی است که به طور کلی کمتر از ۱۰۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشورمان تولید می‌شود.  ایران سالیانه به طور متوسط دارای بیش از ۳۰۰ روز آفتابی با متوسط تابش بیش از ۵ کیلووات ساعت بر متر مربع است. بنابراین با توجه به تاکید مسئولین کشور بر لزوم توسعه استفاده از این نوع از انرژی‌ها می‌توان به آینده خوشبین بود تا با فراهم سازی زیرساخت‌ها به وسیله دولت بتوان از پتانسیل دانشگاهیان و شرکت‌های فعال در این حوزه به نحو احسن استفاده کرد. در صنعت نفت اگرچه قدمتی دیرینه در اقتصاد کشور دارد اما همیشه به شرکت‌های خارجی وابسته بودیم و فناوری نقشی در توسعه این بخش نداشت؛ بر همین مبنا در پانزده سال اخیر تحریم‌ها زنگ خطری بود تا ما را بیدار کند که متوجه ارزش فناوری شویم و بفهمیم که فناوری هم قابل تحریم است.

   3 اقدام لازم برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان
یحیی آل اسحاق، کارشناس اقتصادی و وزیر اسبق بازرگانی  در خصوص راهکارهای لازم برای ایجاد شرکت های دانش بنیان گفت: برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان تشکیل شود سه کار باید انجام شود. اول اقداماتی است که جوانان و تحصیلکردگان باید انجام دهند.  
وی افزود:  دومین کاری که برای ایجاد شرکت های دانش بنیان باید انجام داد این است که دولت و حاکمیت باید زمینه و بستر را فراهم کنند. یکی از ابزارهای لازم در این مسیر کمک های مادی و کیفی لازم است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد:  اقدام سوم برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان خود تولید‌کنندگان هستند. تولید‌کنندگان باید بدانند که بقا، رشد، توسعه و حال و آینده‌اشان بستگی به عقبه دانشی آن‌ها و نوآوری‌هایشان دارد. باید پیشران باشند و درصدی از بودجه‌شان را برای تحقیقات و مطالعات صرف کنند و این کار در تمام دنیا انجام می‌شود و صاحبان سهام و مجامع نیز قبول دارند که درصدی از سهام جامع شرکت‌ها باید صرف امور تحقیق، توسعه و مطالعه شود. 
حقیقت این است که بقا و دوام یک ملت بستگی به مقدار ارزش افزوده‌ای دارد که آن ملت در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند. بنابراین باید متناسب با اقتضائات زمان، مکان و نیازهای مختلف و در حوزه‌های مختلف ارزش افزوده تولید کرد.
 
تحریم‌ها زنگ خطری برای درک ارزش فناوری بود
جعفر توفیقی، رییس پژوهشگاه نفت گفت: در پانزده سال اخیر تحریم‌ها زنگ خطری بود تا ما را بیدار کند که متوجه ارزش فناوری شویم و بفهمیم که فناوری هم قابل تحریم است.وی گفت: اینکه چرا در صنعت نفت ما عقب ماندیم، یک دلیل اصلی و با قدمت طولانی دارد و آن هم این است که همیشه به شرکت‌های خارجی وابسته بودیم، تحریم نبود و پول خرج می‌کردیم و آن‌ها هم تأمین می‌کردند. ولی در ۱۵ -۱۰ سال اخیر که کشور با تحریم مواجه شد به نظر من یک زنگ هشدار و خطری بود که کشور را بیدار کرد تا متوجه ارزش فناوری شود و بفهمیم که فناوری هم قابل تحریم است و اگر نباشد صنعت با مشکل مواجه می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه این مهمترین خدمتی بود که تحریم‌ها به ما کرد، افزود: در همه زمینه‌های صنعت نفت از لحاظ دانش‌بنیان شدن عقب افتاده‌ایم. در حوزه فرآیندها خیلی عقب افتاده‌ایم، در حوزه کاتالیست‌ها همچنین، در حوزه تجهیزات وضعیتمان بهتر است و شرکت‌هایی هستند که در این سال‌ها تلاش می‌کردند این تجهیزات را بسازند ولی در باقی زمینه‌ها چنین امکانی نداشتیم.توفیقی با بیان اینکه نهضتی شروع شده و امیدوار هستیم که این عقب‌ماندگی جبران شود، گفت: به طور مثال تولید کک اسفنجی که رونمایی شد بخشی از این نهضت است. محصولی که آنقدر با اهمیت و استراتژیک است که رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، مستقیماً فروش و هرگونه ارائه خدمات در این زمینه به ایران را در سال ۱۳۹۸ تحریم کرد و ما توانستیم به دانش فنی آن دست یابیم.
رییس پژوهشگاه نفت در پاسخ به اینکه آیا امکان بومی‌سازی دانش فنی پتروپالایشگاه‌ها در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: مسأله پتروپالایشگاه‌ها این است که تمام تلاش پالایشگاه‌های ما به جای اینکه معطوف به بنزین، گازوئیل و سایر سوخت‌ها باشد، خوراک‌های ورودی سایر پتروشیمی‌ها را تأمین کنند. بنابراین به راحتی می‌توانیم یک پالایشگاه را به نحوی طراحی کنیم که هر محصولی می‌خواهیم از آن تولید کنیم. مثلاً ممکن است ما بخواهیم تولید بنزین را افزایش یا کاهش دهیم، یا مثلاً صنعت پتروشیمی ما بگوید ال.پی.جی یا نفتای بیشتری لازم دارم و ما می‌توانیم طراحی‌مان را طوری تغییر دهیم که متناسب با نیاز باشد. بنابراین دانش فنی پتروپالایشگاه موضوع پیچیده و دارای فرایند جدیدی نیست.وی همچنین در رابطه با دانش فنی پتروشیمی‌های PDH گفت: این دانش فنی هم پیچیده و مهم است و کشور به تازگی در این زمینه ورود کرده و قرار است چند پروژه آن با همکاری شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی اجرا شود.

برنامه افزایش نفوذ فناوری در کاهش مصرف آب
علیرضا مهاجر، معاون وزیر جهاد کشاورزی از 4 برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش ورود فناوری به کاهش مصرف آب خبر داد و گفت: شرکت های دانش بنیان بیشتری تشکیل می دهیم و در بخش کشاورزی به کار گیری خواهیم کرد.وی گفت: امروزه واردات محصولات اساسی به ویژه با تحولات اخیر اوکراین و روسیه مشکلاتی ایجاد کرده و ایران هم به دلیل اینکه محصولاتی مانند علوفه، ذرت، کنجاله و تا اندازه‌ای گندم را وارد می‌کند، تلاش خواهد کرد که به تولید این محصولات اساسی در داخل توجه بیشتری کند.
مهاجر با تأکید بر اینکه ورود دانش‌بنیان‌ها در بخش تولیدات کشاورزی می‌تواند به افزایش تولید و بهره‌وری منجر شود، گفت: بدون ورود این علم، تحقق اهداف بخش کشاورزی میسر نخواهد شد.معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره اشتغالزایی در بخش کشاورزی هم گفت: متأسفانه این بخش نمی‌تواند اشتغالزا باشد، زیرا به همان اندازه که تکنولوژی به این بخش وارد می‌شود، بخشی از کارگران آن بیکار می‌شوند که باید در بخش صنعت به کارگیری شوند. البته بخش کشاورزی، صنایع مرتبط مانند، صنایع لبنی، صنایع فرآوری و تبدیلی دارند که می توانند در این حوزه مشغول باشند.مهاجر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به امکان افزایش بهره‌وری توسط دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و گفت: ورود انواع ماشین‌آلات کشاورزی و ادوات آنها با تکنولوژی‌های مدرن می‌تواند به افزایش تولیدات کشاورزی منجر شود. البته به منظور ورود اینگونه ماشین‌آلات باید زمین‌های کشاورزی در قطعات بزرگتری باشند. باید از شر زمین‌های با قطعات کوچکتر رها شویم تا بتوانیم مکانیزاسیون کشاورزی را به درستی اجرا کنیم.
وی در ادامه به برنامه‌هایی که قرار است در بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب انجام شود اشاره کرد و گفت: ابتدا می‌خواهیم سامانه‌های نوین آبیاری را که در حال اجرا است توسعه دهیم. دوم اینکه سیستم‌های جدیدتری در جهان اجرایی می‌شود و از این الگوها استفاده کنیم. سوم، کشت ارقام مقاوم به کم‌آبی را در همه حوزه‌های کشاورزی گسترش دهیم چهارم زمان کشت برخی محصولات کشاورزی را از فصل‌های خشک و پرآب‌بر به فصل‌های کم‌آب‌بر مانند پاییز و زمستان منتقل کنیم.وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال این است که محصول چغندرقند را که در تابستان آب بسیاری مصرف می‌کند را به فصل پاییز انتقال دهد که آب بسیار کمتری مصرف خواهد کرد. این طرح اکنون در استان گلستان اجرایی می‌شود و تنها 4 هزار مترمکعب آب نیاز دارد که 2 هزار مترمکعب آن نیز از باران تغذیه می‌شود.معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، آیا برنامه خاصی در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است، گفت: در قرارگاه امنیت غذایی تشکیل جلسه دادیم و برنامه‌های تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری را بررسی کردیم و در ادامه هم تصمیمات جدی‌تری گرفته خواهد شد.
 
ترمز هزینه وام مسکن  در سال جدید کشیده شد
درحالی که قیمت هر برگ تسهیلات مسکن در روزهای پایانی سال گذشته ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت داشت، در روزهای ابتدایی سال جدید به ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان کاهش یافت.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۰۴ هزار و ۹۰۰، ۱۰۱ هزار و ۲۰۰ و ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیرماه سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۰۳ هزار و ۴۰۰، مردادماه با قیمت ۱۰۳ هزار و ۳۰۰ و شهریورماه با قیمت ۱۹۳ هزار تومان داد و ستد می‌شود. همچنین هر کدام از اوراق مهر و آبان و آذرماه این سال ۱۰۱ هزار و ۲۰۰، ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ و ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارد. قیمت اوراق دی و بهمن سال گذشته نیز به ترتیب ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ و ۱۰۵ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.
مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛  لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با تخفیف در نظر گرفته شده، تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۰۵ هزار و ۴۰۰ تومانی،۲۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان می‌شود.
همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن با تخفیف باید ۸۰ برگه به مبلغ هشت میلیون و ۴۳۲هزار تومان خریداری کنند، در مجموع هزینه خرید اوراق ۲۹ میلیون و ۵۱۲ هزار تومان می‌شود.
زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند. البته طبق تصمیم جدید، زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۴۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه هشت میلیون و۴۳۲ هزار تومانی وام جعاله در مجموع باید ۵۰ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان پرداخت کنند.سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به این‌که مجردها با تخفیف باید ۱۶۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۳۲۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۱۶ میلیون و ۸۶۴ و متاهل‌ها نیز باید ۳۳ میلیون و ۷۲۸هزار تومان پرداخت کنند.این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری با تخفیف به ۶۰ میلیون و برای زوجین این مناطق نیز به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین مجردها باید با پرداخت ۶ میلیون و ۳۲۴ هزار تومان و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۱۲ میلیون و ۶۴۸ هزار تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

تجارت ۳ میلیارد دلاری ایران و کشورهای خزر 
سخنگوی گمرک ایران گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار، بین ایران و ۴ کشور حاشیه دریای خزر تبادل شد که نسبت به مدت مشابه رشد ۳۹ درصدی داشته است.سید روح الله لطیفی اظهار کرد: از مجموع تجارت ۶ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۳۱۷ تنی کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۶۹ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۰۱ دلار بین ایران و کشورهای حاشیه دریای مازندران ۳ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۰۳ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۹۶ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۳۴۲ دلار، سهم صادرات کالاهای ایرانی به چهار کشور، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان بوده است که نسبت به مدت مشابه ۲۷.۵ درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.وی افزود: روسیه با خرید یک میلیون و ۳۵ هزار و ۶۳ تن کالا به ارزش ۵۳۹ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۵ دلار و رشد ۱۱و ۲۰ درصدی در وزن و ارزش، در رتبه نخست صادرات کالای ایرانی به کشورهای حاشیه دریای مازندران قرار دارد و پس از آن آذربایجان با خرید ۷۵۸ هزار و ۵۰۶ تن کالای ایرانی به ارزش ۴۹۱ میلیون و ۸۱۴ هزار و ۴۱۶ دلار و رشد پنج درصدی در ارزش کالا و کاهش ۱۷ درصدی در وزن قرار گرفته است.
سخنگوی گمرک ایران گفت: ترکمنستان با خرید یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۱۲۱ تن کالای ایرانی به ارزش ۲۹۹ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۳ دلار و رشد ۱۰۵ درصدی در وزن و ۱۶۰ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه، سومین مقصد و پس از آن قزاقستان با خرید ۴۵۹ هزار و ۵۱۳ تن کالا به ارزش ۱۶۵ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۸۳۸ دلار و رشد ۶۵ درصدی در وزن و ۱۳ درصدی در ارزش، مقصد چهارم صادرات ایران به حاشیه خزر است.لطیفی در خصوص واردات از ۴ کشور حوزه خزر توضیح داد: ۳ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۱۱۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۹۵۹ دلار، واردات ۱۱ ماهه کشور از ۴ کشور حاشیه دریای مازندران بود که با رشد ۱۹ درصدی در وزن و ۵۳ درصدی در ارزش همراه بوده است.وی در خصوص میزان واردات از هر یک از کشورها گفت: میزان واردات ۱۱ ماهه کشور از روسیه ۳ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۶۴۱ تن به ارزش یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۲۳۶ دلار بود که رشد ۱۹ درصدی در وزن و ۵۲ درصدی در ارزش داشته است، قزاقستان دومین فروشنده کالا به ایران در حاشیه خزر با ۱۶۴ هزار و ۵۴۰ تن کالا به ارزش ۵۶ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۲۰۹ دلار و رشد ۸۸.۵۷ درصدی در وزن و ارزش بوده است.

چقدر پول در ۱۴۰۰ چاپ شد؟
براساس آمار بانک مرکزی، از فروردین تا بهمن‌ماه سال گذشته تقریبا ۱۱۳۴ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شده است.
آنطور که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، حجم نقدینگی در فروردین سال گذشته به میزان ۳۴۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده و در ماه بعد تقریبا با ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به رقم ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به گزارش ایسنا، در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد سال ۱۴۰۰ نیز حجم نقدینگی معادل ۳۷۰۵.۴، ۳۸۱۹.۹ و ۳۹۲۱.۴ هزار میلیارد تومان بوده است.  از شهریور ماه حجم نقدینگی از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد و به ۴۰۶۷.۶ هزار میلیارد تومان رسید و از ماه گذشته تقریبا ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شد.  حجم نقدینگی در ماه‌های بعدی نیز در محدوده ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان باقی ماند تا در بهمن ماه ۱۴۰۰ به ۴۶۲۴.۱ هزار میلیارد تومان رسید. بنابراین، در طول یازده ماه سال گذشته تقریبا ۱۱۳۴ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شده است.این در حالی است که در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ تقریبا ۹۶۲ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شده است.
 
روسای کل دادگستری تاکید کردند
عزم دستگاه قضا برای حمایت از تولید و اشتغال
روسای کل دادگستری استان های آذربایجان شرقی، بوشهر و قم، با ارایه گزارش عملکردی در زمینه حمایت از واحدهای تولیدی برای رفع مشکلات آنها، بر عزم دستگاه قضایی برای حمایت از تولید و اشتغال تاکید کردند.
 رفع مشکلات ۲۴۴ واحد تولیدی با کمک دادگستری آذربایجان شرقی
موسی خلیل الهی، رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی کشور بحث اشتغال بوده و اگر آسیبی هم در جامعه دیده می‌شود بخش عمده آن ناشی از بیکاری است، اظهار کرد: هرچند دستگاه قضایی متولی امر اقتصاد درجامعه نیست، اما خود را مطیع ولی امر می‌داند و در راستای پیروی از بیانات مقام معظم رهبری و اجرای دستورات رییس قوه قضاییه به منظور بهبود و حفظ وضعیت اشتغال و وضعیت اقتصادی در کنار دولت است.وی افزود: دستگاه قضایی در دو بعد حمایت از واحد‌های دارای مشکلات جزیی و رسیدگی و کمک به واحد‌هایی که به هر دلیلی ورشکسته شده اند، وارد عرصه حمایت از وضعیت اقتصادی شده است.رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: امیدواریم در آینده وضعیت اقتصادی به حدی بهبود پیدا کند که به حضور دستگاه قضایی برای حل مشکلات نیاز نباشد.خلیل الهی بیان کرد: سال ۱۴۰۰ در دادگستری استان آذربایجان شرقی مشکلات ۲۴۴ واحد تولید و کارخانه مورد بررسی قرار گرفت و با حمایت های قضایی این مشکلات رفع شد.

 مشکلات ۳۲ واحد تولیدی در استان بوشهر با حمایت های قضایی رفع شد
علی جمادی، رییس کل دادگستری استان بوشهر نیز با بیان اینکه سال گذشته از تعطیلی ۳۲ واحد تولیدی به ویژه شرکت‌های بزرگ جلوگیری شد، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ جلسات حمایت و رفع مشکل واحد‌های تولید این استان برگزار شد و مشکلات این شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت.وی با بیان اینکه در سال گذشته حمایت‌های حقوقی و قضایی از واحد‌های تولیدی فعال در استان بوشهر صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از تولید و اشتغال، از ۲۲ شرکت در استان با تشکیل جلسات حمایت و مشکل آنها رفع شده است.رییس کل دادگستری استان بوشهر ادامه داد: در راستای عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی و با ورود و حمایت دستگاه قضایی، مشکل ۱۰ شرکت نیز با انجام مکاتبه رفع شده است.جمادی همچنین با اشاره به موضوع انبار‌های اموال تملیکی عنوان کرد: در راستای تاکیدات رییس دستگاه قضا مبنی بر ساماندهی انبار‌های اموال تملیکی، تعداد بازرسی‌های صورت گرفته در سال گذشته ۳۰ مورد و تعداد انبار‌های اموال تملیکی ساماندهی شده ۶ مورد بوده است.

 احیای ۱۰ واحد تولید در استان قم 
حجت الاسلام علی مظفری، رییس کل دادگستری استان قم نیز اظهار کرد: در سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه شعار سال انجام شد و استان قم نیز در این خصوص اقدامات جدی انجام داد تا با برطرف کردن موانع بر سر راه تولیدکنندگان، بتواند زمینه اشتغال را نیز فراهم سازد.وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته ۱۰ واحد تولیدی مورد حمایت دادگستری استان قم قرار گرفتند و احیا شدند، گفت: با احیای این واحدهای تولیدی ۴۷۴ کارگر به کار بازگشتند.رییس کل دادگستری استان قم با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در سال گذشته مشکلات ۱۰ واحد تولیدی و کارخانه بررسی و مرتفع شد، افزود: با این اقدام شاهد رونق تولید در استان قم بوده ایم.  وی تاکید کرد: حمایت از تولید در دادگستری استان قم دائمی است و انتظار می رود مسئولانی که وظیفه‌ای در این زمینه دارند به گونه‌ای رفتار کنند که گردش چرخ تولید را تسهیل کنند.
 
اطلاعیه زندان‌ کرمانشاه درباره اقدام یک زندانی پرسروصدا
ادعای یکی از زندانیان امنیتی و پرحاشیه استان کرمانشاه تکذیب شد.بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل زندان‌های استان کرمانشاه، یکی از محکومان امنیتی به نام «سهیلا حجاب»، دوران محکومیت خود را در زندان کرمانشاه سپری می‌کند و در این مدت به کرات به‌دلیل درخواست‌های غیرقانونی ازجمله مرخصی‌های بی‌ضابطه، در تلاش است از امتیازات قانونی، سوءاستفاده کند که در جدیدترین مورد نیز مدعی اعتصاب غذا شده تا مراجع را وادار به کسب مرخصی کند. برخلاف اخبار رسانه‌های معاند که تیتر «وخیم شدن وضعیت جسمی» وی را به دلیل «محرومیت از خدمات درمانی» ناشی از «اعتصاب غذا، دوختن لب‌ها و غیره» عنوان کرده‌اند؛ به اطلاع می‌رساند که این خبر، صرفا سوگیری‌های رسانه‌ای توام با جوسازی نامبرده در جهت فشار برای اخذ مرخصی‌های معمول است و این درحالی است که مرجع قضایی به دلیل جرایم مندرج در پرونده وی، فعلا تجویز چنین درخواستی را منع کرده است. در این اطلاعیه آمده است خدمات درمانی در تمام مراکز تأمینی و تربیتی به هر زندانی با هر جرمی ارائه می شود و هرگونه فضاسازی رسانه‌ای یا ادعای نامبرده درخصوص ممنوعیت ملاقات یا ضرب‌وشتم و رفتار خلاف موازین قانونی و شرعی با زندانیان کذب محض است.

حل مشکل یک خانواده دو تابعیتی  با دستور قضایی
مشکل مسدودی کد ملی یک شهروند البرزی دو تابعیتی در کمتر از ۲۴ ساعت حل شد. دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ خبری، روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت که در آن عنوان می‌شد: «دختری سی ساله نزدیک به دو هفته است قصد ازدواج دارد و به علت مسدود بودن کد ملی و محرومیت پدرش از خدمات اجتماعی (محکوم مالی) توان ازدواج ندارد! دفتر ازدواج نمی‌تواند با این شرایط اذن پدر را اخذ کند؟!» انتشار این توییت در فضای مجازی پیگیری‌های رییس کل دادگستری استان هرمزگان را در پی داشت و مشکل دختر جوان برای رفتن به خانه بخت حل می‌شود. اما فرد دیگری در فضای مجازی پیامی را ارسال و عنوان کرده است در پی به‌ وجود آمدن مشکل مسدودی کد ملی‌اش که روابط خانوادگی وی را تحت تاثیر قرار داده، و عنوان کرده است: در اوج حیرت و در کمتر از ۲۴ ساعت با اقدام رییس کل دادگستری استان البرز مشکلش در روز پنج‌شنبه ۱۱ فروردین ماه حل شده است. همسر این فرد که در توییتی ضمن تشکر از رییس قوه قضاییه کشورمان با توضیح شرایط خطاب به افکار عمومی کشورهای غربی عنوان کرده است: به تبلیغات منفی علیه ایران توجه نکنید. گفتنی است فرد مورد اشاره که کد ملی‌اش در ثبت احوال مسدود شده بود پیشتر در مورد پرونده‌ای مالی به دلیل ضمانت فردی دیگر پرونده قضایی برای او تشکیل شده بود. همسر این فرد که متولد آمریکاست و در حال حاضر در ایران زندگی می‌کند برای انجام امور شخصی قصد خروج از کشور را داشته که به علت انقضای تاریخ پاسپورت ایرانی‌اش و انسداد کد ملی همسرش نتوانسته بود پاسپورت خود را تمدید و برای خروج از کشور اقدام کند که در روز پنجشنبه ۱۱ فروردین و با دستور رییس کل دادگستری استان البرز این مشکل حل شد.
 
دستور تخریب یک ویلای غیرمجاز در مناطق ییلاقی و جنگلی ماسال
رییس کل دادگستری استان گیلان ضمن بازدید از مناطق ییلاقی و جنگلی شهرستان ماسال و جاده روستایی قران به ملک جهان شاندرمن، دستور تخریب یک ویلای غیرمجاز را نیز صادر کرد.حجت الاسلام حمزه خلیلی به همراه تعدادی از مسئولان قضایی و مدیران ارشد استانی از مناطق ییلاقی و جنگلی شهرستان ماسال و جاده روستایی قران به ملک جهان شاندرمن بازدید کرد و در این بازدید با اشاره به پیگیری‌های مردم منطقه شاندرمن مبنی بر تخریب آسفالت جاده روستایی این منطقه تصریح کرد: پیمانکار مربوطه علی رغم دریافت اعتبارات دولتی به تعهدات خود عمل نکرده و با استفاده از آسفالت بی کیفیت موجب ایجاد حفره‌های عمیق و تخریب جاده شده است.وی وضعیت کنونی جاده را فجیع‌تر از جاده‌های خاکی روستایی توصیف نمود و گفت: به جهت عدم نظارت مسئولان و متولیان و عدم پایبندی پیمانکار به تعهدات خویش، خسارات زیادی به مردم منطقه تحمیل شده است و باید برای پیمانکار و همچنین مدیرانی که با بی کفایتی خود بستر تضییع حقوق عامه را فراهم نمودند پرونده قضایی تشکیل شده و به جرائم آنان در اسرع وقت رسیدگی شود.
احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان که در این بازدید حضور داشت با اشاره به تاکیدات ریاست قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ مبنی بر مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز و برخورد با مدیران خاطی اظهار کرد: پروژه‌ای که به صورت غیرقانونی در جنگل‌های ماسال ساخته شده است، اعتراض و ناراحتی مردم منطقه را به دنبال داشته که قطعا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.وی با بیان اینکه سازنده این بنا فردی غیربومی و غیرگیلانی است و از طریق رانت توانسته است اراضی جنگلی را تصرف کرده و اقدام به ساخت بنا کند، افزود: در سال ۱۳۹۸ دستور قضایی خلع ید و قلع و قمع این سازه صادر شده بود که متاسفانه هیچ اقدامی از سوی متولیان امر در آن دوره صورت نگرفت.آقایی خاطرنشان کرد: حسب دستور رییس کل دادگستری استان گیلان در راستای تحقق عدالت قضایی این حکم باید سریعا اجرایی شود.وی با اشاره به ادعای فرد متخلف مبنی بر ارتباط با صاحبان قدرت تصریح کرد: دستگاه قضایی با تمامی صاحبان قدرت که حقوق بیت المال را زیر پا گذاشته و موجبات فساد در جامعه را فراهم می‌کنند بر مبنای قانون برخورد خواهد کرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان همچنین در بازدید از منطقه ییلاقی ماسال بیان کرد: تخریب مرتع از مصادیق جرم تلقی شده و دستگاه قضایی موظف است در راستای صیانت از انفال و در مدار قانون، متخلفان را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.
 
آشنایی با قانون صدور چک
قانونگذار برای امنیت بخشیدن به روابط مالی بین کسبه و تجار در طول زمان و حسب اقتضائات موجود، اقدام به تغییر و اصلاح قانون صدور چک و تغییر میزان ضمانت اجراها کرده است.
چک، ‌مهمترین عنصر در تجارت داخلی و مراوده مالی بین افراد است و صادرکننده چک به دلایل مختلف ممکن است از مسئولیت پرداخت آن شانه خالی کند؛ لذا قانونگذار برای امنیت بخشیدن به روابط مالی بین کسبه و تجار در طول زمان و حسب اقتضائات موجود اقدام به تغییر و اصلاح قانون صدور چک و تغییر میزان ضمانت اجراها کرده است.قانون صدور چک که در ۲۳ ماده انواع چک و چگونگی صدور آنها را بیان می‌کند، در سال ۱۳۵۵ به تصویب مجلس شورای ملی رسید و  سپس قانون «اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب تیر ماه ۱۳۵۵» در تاریخ 11 آبان سال 1372 به تصویب مجلس شورای اسلامی و در تاریخ 19 آبان همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید  و بعد از آن قانون «اصلاح موادی از قانون صدور چک» مصوب 2 شهریور سال 1382 در متن اصلاح، الحاق و تلفیق شده ‌است. نهایتا قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب سال 1355 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن مشتمل بر یازده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۳ آبان ‌ماه ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 23 آبان همان سال به تأیید شورای نگهبان رسید.
طبق قانون صدور چک، انواع چک به شرح زیر است:
چک عادی، چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد.
چک تاییدشده، چکی است که اشخاص عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر و توسط بانک محال علیه پرداخت وجه آن تایید می‌شود.
چک تضمین شده، چکی است که توسط بانک به عهده‌ همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین می‌شود.
چک مسافرتی، چکی است که توسط بانک صادر و وجه آن در هر یک از شعب آن بانک یا توسط نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت می‌ شود.
طبق قانون چک مصوب سال 1397، قوانین و مقررات مرتبط با چک حسب مورد، راجع به چک‌هایی که به شکل الکترونیکی (داده پیام) صادر می‌شوند نیز لازم‌الرعایه است.
بانک مرکزی مکلف است ظرف مدت یک‌ سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، اقدامات لازم در خصوص چک‌های الکترونیکی (داده پیام) را انجام داده و دستورالعمل‌های لازم را صادر کند.همچنین طبق قانون اصلاح قانون صدور چک، صدور برگه چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع بوده و لازم است تمام صادرکنندگان چک، چک‌های جدید را صرفاً در وجه گیرنده مشخص (شخص حقیقی یا حقوقی) ‌صادر کنند و گیرندگان چک نیز از پذیرش چک‌های مذکور در وجه حامل خودداری کنند. چک‌های جدید قابلیت ثبت در سامانه صیاد را نیز خواهند داشت و صادرکنندگان چک می‌توانند از طریق درگاه‌های بانکی یا برنامه‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور، اطلاعات ذی‌نفع به اضافه مبلغ و تاریخ چک را در سامانه صیاد ثبت کنند.
همچنین گیرندگان چک‌های جدید می‌توانند به طرق ذکرشده با استعلام وضعیت چک ثبت شده برای آنها، مراتب تایید دریافت چک را به سامانه صیاد اعلام کنند.مبنای چک‌های جدید و دسترسی راحت افراد به اطلاعات صادرکننده چک، از ویژگی‌های کلی قانون اصلاح صدور چک است.یکی از ایراداتی که در گذشته در خصوص چک داشتیم که منجر به برگشت چک‌ها می‌شد، این بود که اطلاعات و حساب‌های افراد محرمانه تلقی می‌شد و تجار در بازار به اعتبار اشخاص و اطلاعات شخصی خود می‌توانستند در این خصوص ورود کنند.در حالی که در قانون جدید این امکان برای افراد فراهم شده است که از طریق پیامک می‌توانند به راحتی به اطلاعات صادرکنندگان چک پی ببرند و از آن طریق نسبت به انجام معامله اقدام کنند.به گزارش ایسنا، از مزایای قانون اصلاح قانون صدور چک، کوتاه شدن جریان دادرسی است و افرادی که طبق آن ضوابط اقدام به دریافت گواهی نامه عدم پرداخت کنند، می‌توانند با سه شرط مبنی بر اینکه وصول وجه چک منوط به تحقق شرط خاصی نباشد، در متن چک قیمت قید نشده باشد و گواهی نامه عدم پرداخت صادر نشده باشد، اقدام قضایی کنند و از طریق دادگاه بدون صدور حکم، درخواست صدور اجراییه کنند.
طبق قانون اصلاحی، بانک مرکزی و قوه قضاییه مکلف شده‌اند همکاری و همراهی منظم و سیستماتیک در خصوص اطلاعاتی که مربوط به مساله چک و صدور آن و پرداخت و عدم پرداخت آن می‌شود، داشته باشند؛ به نحوی که بانک‌ مرکزی اطلاعات مربوط به برگشت خوردن چک‌ها را در اختیار سامانه یکپارچه قوه قضاییه بگذارد و قوه قضاییه نیز اطلاعات مربوط به ورشکستگان و افراد معسر و مواردی از این قبیل را به بانک مرکزی اطلاع دهد.همچنین  وکیل و نماینده‌ای که چک را امضا می‌کند، همسان صاحب حساب مسئولیت خواهد داشت و آثار منفی بر او مترتب می‌شود و بانک‌ها و موسساتی که اقدامات پیش بینی شده در قانون را اجرا نکنند، مسئول خسارات اشخاص ثالث خواهند بود. پیش از تصویب این قانون، هر کس با ارایه شناسنامه و کارت ملی می‌توانست از یک شعبه بانک دسته چک بگیرد و آزادانه چک ‌صادر کند و در معاملات خود ولو معاملات اعتباری و مدت دار از چک استفاده کند. ولی این قانون مقرر کرده است که پیش از تسلیم دسته چک به افراد باید بررسی‌هایی به عمل آید که میزان اعتبار آنها مشخص شود، مبنی بر اینکه این فرد از نظر مالی در چه وضعی است و سپس به او دسته چک داده می‌شود که به تصریح قانون حتی در روی هر برگه چک حدود اعتبارصادرکننده مشخص شده است و مدت اعتبار کل دسته چک سه سال است و بعد از سه سال مشمول این ضوابط نمی‌شود. به عبارت دیگر قانونگذار سعی کرده است با وضع ضوابطی، موجباتی فراهم‌ کند که اعتبار مالی چک از آنچه که هست، بیشتر شود.
 
«حمایت» از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا گزارش می‌دهد
بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها از امروز
سرانجام بعد از گذشت بیش از دوسال از غیرحضوری شدن آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی از امروز مدارس و دانشگاه‌ها میزبان دانش‌آموزان و دانشجویان خواهند بود.
 افزایش تعداد شهرهای قرمز
همزمان با پایان تعطیلات نوروزی و طبق اعلام نهادهای متولی از امروز مدارس، دانشگاه‌ها، همچنین دیگر مراکز آموزش عالی در کشور میزبان دانش‌آموزان و دانشجویان به صورت حضوری خواهند بود. این در حالی بوده که برخی از خانواده‌ها همچنان دلنگرانی‌هایی در زمینه بیماری کووید19 دارند، نگرانی که شاید خبر افزایش تعداد شهرهای قرمز که  وزارت بهداشت در تازه ترین رنگ بندی کرونایی آن را اعلام کرده، موجب آن شده است.
براین اساس گفته شده تعداد شهرهای قرمز کرونایی از ۲۴ شهر به ۳۶ شهر رسیده، ضمن اینکه 59 شهر نارنجی، ۲۹۵ شهر زرد کرونایی و ۵۸ شهر نیز در شرایط آبی قرار دارند.

 کاهش چشمگیر تعداد قربانیان کرونا
البته خوشبختانه نمودار تعداد جان‎باختگان ناشی از بیماری کووید19 در کشور شیب نزولی را در پیش گرفته است. براین اساس در بازه زمانی 24 ساعت گذشته  یک‌هزار و 887 بیمار جدید شناسایی شدند و متاسفانه در این مدت،  روزشمار زندگی ۳۷ بیمار نیز به سطر پایانی رسید، تعدادی که اگرچه همانطور که اشاره شده نمایشگر شیب نزولی تعداد قربانیان این ویروس منحوس است، اما باز رقم قابل توجهی را شامل می‌شود.

 نگرانی از افت تحصیلی و ضرورت آموزش حضوری 
در این میان اما روند کاهشی و افت تحصیلی قابل توجه در آموزش عمومی، همچنین در مقاطع دیگر تحصیلی از جمله دلایلی بوده که موجب شد اکنون مقرر شود دانش‌آموزان و دانشجویان در شرایط کاهش چشمگیر آمارهای کرونایی ملزم به حضور در مدارس و دانشگاه‍ها باشند. این در حالی بوده که البته نباید از یاد برد که در چندماهه اخیر نگرانی‎های متولیان امر، متخصصان و شاید مهمتر از آن والدین دانش‌آموزان موجب شده تا برگزاری حضوری کلاس‌های درس اگرچه به صورت پراکنده اجرایی شده است، اما  این اقدام بارها به تعویق بیافتد.

 حذف شرط فاصله‌گذاری فیزیکی
اکنون ولی پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این اقدام مدنظر قرار گرفته و وزارت آموزش‌وپرورش هم در دستورالعمل صادر شده در این رابطه به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ضرورت حضوری شدن آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها به علت اهمیت ارتقاء کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش‌آموزان، تاکید کرده است. در این میان اما هرچند رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس از جمله مواردی بوده که مورد تاکید قرار گرفته است، ولی به نظر می‌رسد شرط فاصله‌گذاری فیزیکی دیگر مدنظر قرار ندارد، چرا که حضور منظم دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی ضروری است و در صورت غیبت غیرموجه ایشان، مطابق آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام می‌شود. ضمن اینکه تزریق واکسن نیز دیگر شرط حضور نخواهد بود.موضوعی که اظهارات صادق ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز آن را تایید می‎کند زیرا که وی بیان کرده؛ تأکید بر این است که همه دانش‌آموزان در پنج روز هفته امکان استفاده از آموزش‌های حضوری را در مدارس داشته باشند، اما برنامه‌ریزی برای رعایت پروتکل‌ها و نحوه حضور دانش‌آموزان، جزو اختیارات شورای مدرسه است.

 نظارت‌ها بازرسان بر رعایت دستورالعمل‎ها
براین اساس از صبح امروز درهای مدارس سراسر کشور روی تمام دانش‌آموزان باز شده است. مقوله‌ای که شامل حال دانشجویان در مراکز آموزش عالی و دانشگاهی نیز می‌شود. در راستای الزامی بودن عمل به این امر سید مجتبی هاشمی، سرپرست اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره اجرایی شدن نظارت‌ها از سوی بازرسان وزارت آموزش و پرورش با توجه به اینکه هنوز کرونا به طور کامل در کشور ریشه‌کن نشده، گفته است؛ مصمم هستیم نظارت در سطح استان را با راهبری بازرسان حوزه ستادی انجام دهیم؛ لذا در ابتدای ورود تیم‌های نظارت و ارزیابی حوزه ستاد به استان، جلسات توجیهی با تیم‌های نظارتی استان برگزار خواهد شد.
از سوی دیگر اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که با توجه با الزام حضور دانشجویان در سر کلاس‌های درس از امروز محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، نیز بیان کرده است که دانشگاه‌های علوم پزشکی هیچ موقع تعطیل نبودند و با توجه به ماهیت رشته‌های علوم پزشکی، این گروه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داشتند و معمولاً در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها دانشجویان همزمان با کار دانشجویی خود ارائه خدمت هم داشتند. با این وجود اما همانطور که اشاره شد، حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها از امروز برای تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی به شکل الزام آورخواهد بود. ضمن اینکه اشاره به این موضوع ضرورت دارد که مقرر شده دانشگاه‌های وزارت علوم و سایر دانشگاه‌ها به سامانه «ایران من» متصل شوند تا میزان واکسن واکسیناسیون از سوی دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه‌ها همچنین زدن‌ماسک در تمام مدت به شکل مستمر برنامه کلاسی رصد شود.

 چالشی مهم برای بازگشایی‌ها
این در حالی بوده که تصمیم مذکور منتقدانی نیز دارد، افرادی که بازگشت شرایط آموزش به دوران پیش از کرونا را چالشی بزرگ می‌دانند. به طور نمونه محمدرضا کلباسی، معاون سابق آموزش دانشگاه تربیت مدرس بیان کرده است؛ دوران شیوع کووید19، انگیزه تدریس و تحصیل در اساتید و دانشجویان کاهش یافت و علت آن را می توان گسستگی و بلاتکلیفی هر دو گروه دانست که متاسفانه به دلیل اوج گیری های مکرر بیماری تکرار شد. البته در این دوران بسیاری از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه ما  تلاش کردیم دانشجویان را به دانشگاه بازگردانیم اما به یک باره با پیک جدید کرونا روبه‌رو می‌شدیم.  به گفته وی یکی از آفات بسیار بد همه گیری بیماری  و مشکلاتی که  نظام دانشگاهی با آن روبرو شده است این است که متاسفانه در حال حاضر هر دو طرف به نوعی به شرایط فعلی و آموزش از راه دور خو گرفته اند و بازگرداندن شرایط به دوران قبل از کرونا برای دانشگاه‌ها چالش بزرگی است.
به هر حال در کنار همه اما و اگرها باید گفت، با اتمام تعطیلات نوروزی و در نخستین روز درهای مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور به روی دانش‌آموزان و دانشجویان گشوده خواهد شد تا دوباره کلاس‌ها، نیمکت‎های مدارس و صندلی‌های دانشگاه‌ها میزبان علاقمندان به علم و دانش باشند. این در حالی بوده که امید براین است؛ تعطیلات نوروزی و برخی از بی‎مبالاتی‌های احتمالی دوباره شرایط را در شهرهای مختلف تغییر ندهد تا سال تحصیلی جاری بتواند روزهای پایانی خود را با آموزش حضوری به سرانجام برساند.
 
«حمایت» گزارش می‎دهد
نگاهی به سریال‌های رمضانی رسانه ملی
با پایان سریال‎های نوروزی از امشب همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، سه سریال جدید میهمان خانه‎های روزه‌داران خواهند بود، البته این را هم باید عنوان کرد که فصل دوم سریال «نجلا» که نمایش آن با شروع تعطیلات سال نو آغاز شده است، همچنان در ایام ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.
رسانه ملی امسال نیز مانند سال های گذشته برای ماه مبارک رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته که شامل سحر، افطار، مناجات‌خوانی و سخنرانی می‌شود، این در حالی بوده که مانند هرساله سریال‌های تلویزیونی سهم قابل توجهی را در میان برنامه‌ها دارند. براین اساس ۴ سریال تلویزیونی درنظرگرفته است.
براین اساس آنگونه که کنداکتور سریال‌های ماه رمضان نشان می‌دهد، طبق تصمیمات اتخاذ شده قرار است از امشب همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان چهار سریال جدید «خوشنام»، «از سرنوشت 4»، «نجلا 2» و «مسافران شهر» از شبکه‌های یک، دو، سه و پنج ساعت 22، 21:15، 20 و 19 روی آنتن بروند. به این ترتیب می‌توان عنوان کرد؛ سریال‌های این ماه مبارک با «مسافران شهر» شبکه پنج آغاز و با «خوشنام» شبکه یک سیما به پایان می‌رسد.در این میان البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که پخش فصل دوم سریال «نجلا» از ابتدای تعطیلات نوروزی آغاز شده و برای این ایام نیز ادامه خواهد یافت. بنابراین با پایان سریال‌های نوروزی این سریال ادامه داشته و سه مجموعه تلویزیونی دیگر هم پخش خودشان را آغاز خواهند کرد.

 «خوشنام» روی آنتن شبکه 
در این میان و در توضیح بیشتر درباره سریال‌های اشاره شده به طور مثال باید بیان کرد که سریال «خوشنام» که از امشب روی آنتن شبکه یک می‌‎رود به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و تهیه‌کنندگی احمد زالی ساخته شده که هر شب ساعت 22 میهمان خانه‌های ایرانیان خواهد بود.البته این را نیز باید عنوان کرد که نویسندگی محسن کیایی و بازنویسی سریال اشاره شده را فهیمه سلیمانی برعهده داشته سریالی که موضوع آن خانوادگی و اجتماعی بوده و درون مایه طنز نیز دارد . در 30 قسمت به نمایش در خواهد آمد.

 «از سرنوشت» میهمان جدید خانه‌ها در ایام رمضان
اما شبکه دو رسانه ملی چه سریالی را برای خانواده‌های روزه‌دار تدارک دیده است؟ در پاسخ به این پرسش باید بیان کرد که «از سرنوشت 4» سریال رمضانی بوده که به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان در ماه رمضان ساعت 21:15 از شبکه دو سیما پخش می‌شود.«از سرنوشت» تاکنون سه فصل را پشت سر گذاشته و با استقبال خوب مخاطبان همراه شده است. فصل چهارم این سریال پس از پایان تصویربرداری در مناطق مختلف ایران، آخرین مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد و میهمان رمضانی خانه‌های مردم ایران خواهد بود. عمده‌ترین مسئله‌ای که در این فصل از سریال دنبال می‌شود، موانع تولید داخل بر سر راه جوانان و تشویق به تولید دانش بنیان است.

 ادامه پخش سریال «نجلا» از شبکه 3
همچنین همانطور که پیش‌تر اشاره شد، پخش فصل دوم سریال «نجلا» که کارگردانی آن را خیرالله تقیانی پور برعهده داشته و  به سعید سعدی نیز تهیه‌کننده آن بوده است، در ماه مبارک رمضان ادامه دارد و بینندگان این سریال همچنان می‌توانند هر شب ساعت 20 تماشاگر آن باشند.سریالی که داستان آن به قصه سال 1358 باز می‎گردد. نجلا در اوضاع آشفته و ناامنی‌ها به عبد که عاشق وی شده وعده‌ای می‌دهد که در آن اگر عبد بتواند او را از مرز ایران و عراق رد کند و به زیارت اربعین برسد، در قبال عشقش به وی پاسخ مثبت می‌دهد، اما همه این‌ها در طول مسیر دست‌خوش اتفاق‌هایی می‌شود.

 «مسافران شهر» در قاب شبکه پنج
در ادامه به این موضوع نیز باید پرداخت که سریال «مسافران شهر» نیز هر شب میهمان خانه‌های روزه داران خواهد بود، سریالی که به کارگردانی مشترک سیروس حسن‌پور و احمد معظمی و تهیه‌کنندگی پرویز امیری تهیه شده تا هر شب در ساعت 19 از آنتن شبکه پنج صدا و سیما پخش شود.سریالی که در بر دارنده مضامین مذهبی، انقلابی و حتی دفاع مقدس است. ضمن اینکه داستان‌های این سریال که در قالبی مبتنی‌ بر فلاش ‌بک روایت می‌شود، درباره موضوعات رمضانی است و اتفاقات آن در حد فاصل ماه رمضان و عید سعید فطر رقم می‌خورد. این سریال به صورت اپیزودیک خواهد بود و قرار است بخشی از آن داستان یک تاکسی اینترنتی باشد و قصه‌هایی که راننده این تاکسی در پیرامون خود تجربه می‌کند.

پخش فصل جدید «بریم بسازیم» 
فصل جدید ریالیتی شوی «بریم بسازیم» به کارگردانی مجید عزیزی و مصطفی آتشمرد و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی به ماه رمضان رسید. «بریم بسازیم» در قالب یک مجموعه 10 قسمتی تولید شده است و در فصل جدید آن شاهد تغییرات زیادی نسبت به فصل قبل خواهیم بود.این بار کاروان مخصوص این ریالیتی شو راهی جنوب ایران و روستاهای شمال استان خوزستان شده‌ است تا با بررسی کاستی‌ها و مشکلات این روستاها، همراه با اهالی، برای برطرف شدن این مسائل تلاش کند.این مجموعه قرار است از امشب و همزمان با شروع ماه رمضان روزهای فرد هرشب ساعت 23 از آنتن شبکه یک سیما پخش شود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال