امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
10 هواپیما با میانگین سنی 15 تا 20 سال خریداری شد
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در 3 ماه اخیر 10 فروند هواپیما با متوسط سن 15 تا 20 سال خریداری شده و به تدریج در حال ورود به ناوگان است.محمد محمدی بخش  درباره هواپیماهای برجامی و تعداد فعال بودن آنها گفت: به دلیل عدم تعهد طرف اروپایی تامین و استمرار قطعه محقق نشد و این در تعمیر و نگهداری و سر خط بودن هواپیماهای برجامی موثر بود. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هفت فروند هواپیمای atr در حال حاضر سرخط داریم و فعال است؛ اینکه ۲۵ درصد پرنده ها معمولاً در دوره تعمیر و نگهداری باشد منطقی است، رایزنی‌هایی هم برای تامین قطعات هواپیماهای برجامی از گذشته انجام شده است و در مذاکرات وین هم رایزنی انجام می‌شود. وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مدل اقتصادی خود را تغییر دهند، گفت: به زیان دهی شرکت‌های هواپیمایی اعتقاد ندارم با اصلاح الگوی اقتصادی و چرخه پروازی و ظرفیت تعمیر و نگهداری باید هزینه‌ها مدیریت شود.  وی بیان کرد: بخشی از پروازهای شرکت ها داخلی است که ایرلاین در آمد ریالی دارد و هزینه دلاری دارند که با تنوع پروازی و رشد ظرفیت کارگو باید به مدل اقتصادی قابل قبول برسند و در سال آتی مدل اقتصادی ایرلاین‌ها را دنبال می‌کنیم. 
محمدی بخش درباره نرخ بلیت گفت: در حال حاضر در موضوع نرخ‌ها بحث کف قیمت نداریم.  رییس سازمان هواپیمایی اظهار کرد: در 3 ماه اخیر 10 فروند هواپیما با متوسط سن 15 تا 20 سال خریداری شده و به تدریج در حال ورود به ناوگان است.رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ارزیابی خرید هواپیماهای ATR در دوران ریاست عابدزاده بر سازمان هواپیمایی، گفت: همه کارشناسان صنعت هوانوردی تقریبا خرید ATR را برای کشور کارشناسی نمی‌دانند چون مناسب شرایط جوی و جغرافیایی و اقلیم کشور نیست و می‌شد با آن هواپیماهای با سال ساخت 2005 یا 2010 میلادی و تعداد بیشتری خریداری کرد.
محمدی‌بخش گفت:‌ در حال حاضر چک‌های سنگین هواپیما و تعمیرات در داخل کشور انجام می‌شود هیچ منبع تغذیه جانبی هواپیما به خارج کشور اعزام نمی‌کنیم و قطعات همه در داخل به روز می‌شوند.وی اضافه کرد:‌همین روغن هواپیما را در شرکت نفت پارس تولید می‌کنیم و  در حوزه زیرساخت نیز تحولاتی داریم همچنین 50 درصد شبیه‌سازهای پرواز ما در داخل کشور انجام می‌شود. رییس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: همانطور که از قبل اعلام شد و طبق تأکید وزیر راه و شهرسازی قیمت بلیت هواپیما در سال جدید فعلا افزایش ندارد و همان سقف نرخی اول آذر 1400 است ضمن آنکه ارائه نرخ‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها مدام کنترل می‌شود.

“پاداش” مدیران مشروط شد
پرداخت پاداش به مدیران دولتی برای سال آینده، براساس گزارش ارزیابی عملکرد و بهره وری آنها انجام خواهد شد.بعد از آنکه پرداخت حقوق و مزایا در بودجه سال‌های گذشته به نوعی مشروط اعلام شده بود، اکنون لطیفی، رییس سازمان اداری و استخدامی از شرط‌گذاری برای پرداخت پاداش کارکنان براساس بودجه ۱۴۰۱ خبر داده است که طبق آن گزارش عملکرد و ارزیابی مدیران ملاک پرداخت پاداش خواهد بود.
معاون رییس جمهوری در اظهاراتی با اشاره به اینکه قرار نیست مدیر شرکت ناکارآمد یا گاهی اوقات زیان‌ده، پاداش بگیرد و  پاداش در برابر یک کار فوق‌العاده معنا دارد گفته که با این حال شاخص‌های بهره‌وری یکسان نیست و هر دستگاهی متناسب با نوع عملکردش ارزیابی خواهد شد، دراین رابطه مدیریت زمان، مدیریت منابع و همچنین جلوگیری از موازی کاری مورد تاکید قرار دارد.اینکه سازمان اداری و استخدامی قرار است چگونه پرداخت پاداش به شرط عملکرد و بهره‌وری مدیران را مدیریت کرده و سازوکار آن را تعیین کند، مشخص نیست و در آئین نامه مربوطه تعیین خواهد شد و لی به هر ترتیب بستن راه‌های تخطی از این الزام و یا منافذ قانونی و  اجرای درست آن قابل توجه خواهد بود.
این در حالی است که در جریان الزام قانونی دستگاه‌های مورد تاکید در قانون برنامه ششم توسعه نیز در بودجه دو سال گذشته، پرداخت حقوق کارکنان مشروط به ثبت اطلاعات در سامانه حقوق و مزایا بوده است ولی تا سال جاری اجرایی نشد و دستگاه‌ها عملکرد مناسبی برای اعلام اطلاعات نداشتند.در آبان ماه امسال سازمان اداری و استخدامی از مشروط شدن پرداخت حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و  بودجه خبر داد که هنوز اطلاعات آنها به سامانه حقوق و مزایا وارد نشده است، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و فرصتی ایجاد شد که دستگاه‌ها اقدام کنند ولی بار دیگر تاکید شد که از آذرماه پرداخت حقوق مشروط خواهد بود اما این بار حقوق مدیران و مقامات ارشد دستگاه اجرایی مورد تاکید قرار گرفت.
 
جمع آوری ۱۰هزار معتاد در پایتخت
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از برگزاری جشن نوروز و نیمه شعبان در مددسراها خبر داد و گفت: ویژه برنامه عیدانه کودکان کار، ایجاد بازارچه‌های حمایتی از مشاغل خانگی زود بازده و برنامه ویژه در برج میلاد برای ایتام شهر تهران در لحظه سال تحویل از جمله برنامه‌های نوروزی این سازمان است.احمد احمدی صدر با بیان این که تحت پوشش جلسه قرارگاه اجتماعی بیش از ۱۰هزار و ۳۰۰ معتاد جمع آوری شدند اما در غربالگری ها مشخص شد که بخشی از آنها معتاد متجاهر نیستند، گفت: نهایتا ۶هزار و ۳۰۰ معتاد متجاهر در این مدت به مراکز ماده ۱۶انتقال داده شده است. 

مشارکت مرزبانی ایران در تامین امنیت جام‌جهانی قطر
فرمانده مرزبانی انتظامی کل کشور از آمادگی برای تامین امنیت دریا در ایام برگزاری جام‌جهانی قطر خبر داد.سردار احمدعلی گودرزی گفت: ما با همسایگانمان یک دیپلماسی فعال داریم و با برخی از آنها حتی تعامل و تفاهمنامه همکاری هم داشتیم و این موارد را افزایش خواهیم داد.وی بیان کرد: در آذرماه وهمزمان با برگزاری جام‌جهانی فوتبال در قطر  امنیت دریا را بیش از گذشته تامین خواهیم کرد و وقتی این موضوع را به آنها گفتیم از این موضوع استقبال کردند.وی همچنین از برگزاری رزمایش مشترک ایران، روسیه وچین در دریای عمان خبر داد.

ورود 2/1میلیون گردشگر خارجی از آبان‌ماه
معاون گردشگری از ورود یک میلیون و ۲۰۰ گردشگر خارجی از ابتدای آبان‌ماه امسال تا بیستم اسفند وارد کشور شدند.علی‌اصغر شالبافیان بیان کرد: از شهریورماه امسال و به دنبال کاهش نسبی شمار مبتلایان کرونا از یک سو و موافقت ستاد ملی کرونا با بازگشایی مرزها و صدور مجدد روادید برای گردشگران خارجی، تمهیدات لازم برای آغاز به کار ستاد خدمات سفر در دستورکار قرار گرفت. البته از آنجایی که برای نحوه ادامه روند بیماری کرونا چشم‌اندازی متصور نبود و قطعا نباید اقدامات به نحوی اجرا می‌شد که باعث تشویق و ترغیب به امر سفر می‌شد. 

احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان امداد 
رییس بنیاد مستضعفان گفت: ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی برای مددجویان را با کمیته امداد تفاهم کردیم؛ ضمن اینکه ساخت ۲۰هزار واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش بهزیستی و افراد غیر تحت پوشش خواهیم داشت. پرویز فتاح  تصریح کزد:۵۰هکتار در ورامین برای احداث سه هزار واحد مسکونی با تراکم پنج طبقه اختصاص پیدا کرد که ساخت آن را انجام خواهیم کرد.وی یادآور شد:۹۰۰ هکتار برای ساخت مسکن نیازمندان اختصاص پیدا کرد؛ ضمن اینکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بسته غذایی بین نیازمندان اختصاص پیدا کرد و ۵۰۰ هزار تومان به حساب نیازمندان در استان تهران واریز شد.
 
دستگیری ۱۵۴هنجارشکن در چهارشنبه آخر سال
 جانشین فرمانده انتظامی پایتخت از دستگیری ۱۵۴ نفر از هنجارشکنان در شب چهارشنبه آخر سال در تهران خبر داد.سردار حمید هداوند با اعلام خبر توقیف۱۲ موتور و  یک دستگاه خودروی هنجارشکنان خاطرنشان کرد: دستگیرشدگان و موتور و  خودروی توقیف شده تا پایان تعطیلات نوروز در بازداشت پلیس خواهند بود.

نیاز تهران به ۷هزار اتوبوس 
 شهردار تهران گفت: در پایتخت کمبود اتوبوس داریم و ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به هفت هزار اتوبوس نیاز دارد.علیرضا زاکانی گفت: در ابتدای این دوره دو هزار و ۲۲۵ اتوبوس تحویل گرفتیم و ۱۷۵ دستگاه اتوبوس نیز خریداری کردیم همچنین حدود ۵۰۰ دستگاه را با تعویض مخازن مورد بازسازی قرار دادیم.

آماده باش 3هزار پایگاه جاده‌ای اورژانس در نوروز
 رییس سازمان اورژانس کشور گفت: اورژانس باید آمادگی‌های لازم را داشته باشد که در همین راستا سه هزار پایگاه جاده‌ای و شهری و ۵۰ پایگاه اورژانس هوایی را آماده کرده‌ایم. جعفر میعادفر افزود: عمده حوادث در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد که بر همین اساس، قرار شد فضاهایی فراهم شود تا مسافران، استراحتی داشته باشند و بعد وارد شهر شوند.وی با اشاره به ۴۱۳ کمپ سلامت که در مبادی ورودی شهرها استقرار یافته است، افزود: در این کمپ‌ها، خدمات اولیه پزشکی مثل گرفتن فشارخون و…، انجام می‌شود.
 
پیش‌فروش ضعیف فیلم‌های نوروزی
در آستانه آغاز سال جدید 4 فیلم جامانده از اکران نوروزی که پیش فروش بلیت‌های خود را در روزهای گذشته آغاز کرده بودند، روی پرده رفتند.
چهار فیلم «روز صفر»، «سگ بند»، «شادروان» و «مرد بازنده» قرار بود همراه با فیلم‌های «قدغن»، «موقعیت مهدی» و «گل به خودی» از ۱۸ اسفندماه به عنوان فیلم های نوروزی اکران شوند، اما با توجه به تاخیری که در اعلام نهایی فیلم‌ها به وجود آمد و نیز تغییراتی که بعضی فیلم‌ها داشتند، این چند فیلم دیرتر به اکران رسیدند و از روز گذشته ۲۵ اسفندماه پذیرای تماشاگران شدند.
در روزهای گذشته پیش‌فروش بلیت این فیلم‌ها آغاز شده بود ولی صندلی‌های زیادی  رزرو نشده و هیچ کدام از این چهار فیلم حتی ۵۰ میلیون تومان هم پیش‌فروش نداشتند.در این باره سعید خانی  پخش کننده فیلم «شادروان » امیدوار است که بعد از روز سوم فروردین ۱۴۰۱ فروش فیلم‌ها رونق بگیرد.وی درباره اینکه در این روزها بیشتر تبلیغ فیلم «موقعیت مهدی» انجام شده است هم خاطرنشان کرد: من شخصاً این فیلم را دوست دارم، ولی ای کاش امکان‌های تبلیغاتی برای تمام فیلم‌ها مساوی باشد. دوستان در جشنواره فجر آمدند و فیلم‌های ما را رایگان تماشا کردند و الان برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی درست همراهی نمی‌کنند.در حال حاضر با شروع اکران کامل فیلم‌های نوروزی، پخش فیلم‌هایی که پیش از این روی پرده بودند همچون «دینامیت» یا «گشت ۳» که پرفروش‌های سال ۱۴۰۰ نیز هستند،  تمام شده و فقط فیلم‌های «عنکبوت»، «مورچه خوار»، «مستطیل قرمز» و «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» مجاز به اکران در نوروز شده‌اند. 
 
آغاز به کار قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: قرارگاه جهادی در وزارتخانه برای بسط عدالت در آموزش و پرورش شروع به کار کرده است.
حمیدرضا خان‌محمدی، با حضور در منزل جهادگر شهید حسین علیمرادی، ضمن دلجویی از خانواده این شهید بزرگوار و تجدید میثاق با آرمان‌های جهادی وی، گفت: «شهید علیمرادی» با روحیه جهادی و مردمی خود توانست حمایت ساکنان بومی منطقه دشتیاری را به خود جلب کند و با تأسیس مؤسسه «دست یاری به دشتیاری» به این فعالیت جهادی، رسمیت بخشید. مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مردم منطقه دشتیاری با عشق دو طرفه و پتانسیلی که این شهید عالی مقام ایجاد کرده بود، کار ساخت و تحویل مدارس را پیگیری می‌کنند، ادامه داد: شهید علیمرادی، در مناطق کم برخوردار سیستان و بلوچستان ساخت ۳۴۰ مدرسه را هدف‌گذاری کرده بود که تاکنون ۱۵۰ مدرسه از این تعداد ساخته و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.
وی با تاکید بر «نصیب آموزشی برابر» گفت: قرارگاه جهادی در وزارتخانه برای بسط عدالت در آموزش و پرورش شروع به کار کرده است.توجه به عزت دانش آموزانی که در مدارس خیر ساز مناطق محروم مشغول به تحصیل هستند، مورد تأکید است. همچنین باید از معلمانی که در مناطق محروم در حال تدریس هستند، حمایت‌های لازم را به‌عمل آوریم تا معلمان بتوانند با انگیزه بیشتر در این مناطق حاضر شوند.گفتنی است؛ حسین علیمرادی در آذر ماه سال ۱۳۹۸ هنگام شناسایی و بازدید از مناطق محروم دشتیاری در سانحه تصادفی جانش را از دست داد و آسمانی شد. 


پای شاهین به بورس کالا باز شد
هیأت پذیرش بورس کالای ایران از پذیرش محصول سدان تولیدی شرکت سایپا با نام تجاری شاهین در بازار اصلی این بورس خبر داد.
این خودرو در بازار اصلی شرکت بورس کالا پذیرش شده و به این ترتیب سایپا می‌تواند از طریق بورس کالا شاهین خود را به بازار عرضه کند.این خبر در حالی است که هنوز هیچ خبری از جزییات و نحوه عرضه خودرو شاهین در بورس کالا منتشر نشده است.
 
بلیت قطارهای نوروزی گران نمی‌شود
سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از شکسته شدن رکورد صد ساله صادرات، واردات و ترانزیت ریلی با جابجایی ۴ میلیون تن بار خبر داد. وی در آئین الحاق ۴۷۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی به شبکه راه آهن کشور با بیان اینکه توانسته‌ایم رکوردهای جدیدی از ارتقا و بالندگی صنعت ریلی بر جا بگذاریم گفت: دولت از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به صنعت ریلی کمک کرد و در سه ماهه پایانی امسال ۴۷۰ دستگاه واگن باری، مسافری و لوکوموتیو به شبکه ریلی اضافه شد.وی ارزش این ۴۷۰ دستگاه ناوگان را ۱,۳۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید پیش بینی شده تا پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۷.۵ میلیارد دلار برای توسعه صنعت ریلی اختصاص داده شود اما کل پرداختی از این محل تاکنون کمتر از صد میلیون دلار بوده که در برابر ۷.۵ میلیارد دلار رقم ناچیزی است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: ۵ ماه قبل که وارد راه آهن شدم تعداد لوکوموتیوهای فعال ۸۲ دستگاه بود که این رقم کاهشی بود و قبل از آن ماهی ۵ لوکوموتیو از دست می‌دادیم اما در ۵ ماه اخیر این رقم متوقف شد و به ۱۰۲ دستگاه افزایش یافته است.
معاون وزیر راه با فعال عنوان کردن تولیدکنندگان داخلی واگن‌های باری که به ۹ شرکت می‌رسد، یادآور شد: باید برای افزایش تولیدات داخلی واگن مسافری و لوکوموتیو حمایت‌هایی صورت گیرد.صالحی به تفاهم نامه‌های امضا شده شرکت راه آهن با کشورهای منطقه و همسایگان اظهار کرد: نتایج این تفاهم نامه‌ها دستیابی به رکورد ترانزیت یک میلیون و ۸۵۰ تن بار ریلی است. وی تاکید کرد: همین میزان نیز صادرات ریلی داشته‌ایم و مجموع صادرات، واردات و ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۰ به حدود چهار میلیون تن رسید که رکورد صد ساله را شکست.مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: به دستور وزیر راه و شهرسازی قرار شده در سفرهای نوروزی پیش رو هیچ گونه افزایش قیمت بلیت نداشته باشیم.

جذب سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری در قرارداد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی
محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: قرارداد توسعه، تولید و ازدیاد برداشت از لایه‌ نفتی میدان پارس جنوبی به ارزش 500 میلیون دلار با یکی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی و شرکت تاسیسات دریایی امضا شده است. وی با اشاره به انعقاد قرارداد توسعه، تولید و ازدیاد برداشت از لایه‌ نفتی میدان پارس جنوبی در شرایط تحریم اظهار داشت: این قرارداد به ارزش 500 میلیون دلار با یکی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی و شرکت تاسیسات دریایی امضا شده است.وی افزود: حدود یک میلیارد دلار ارزش بهره‌برداری از این قرارداد در طول 20 سال بوده و 500 میلیون دلار نیز اصل سرمایه‌گذاری صورت می گیرد.
خجسته‌مهر گفت: در این قرارداد برای اولین بار از حفاری‌های افقی با تکنولوژی‌های نوین در سطح بین‌المللی استفاده می‌شود و همچنین تزریق آب یکی از روش‌های ازدیاد برداشت که برای اولین بار در این میدان مورداستفاده قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: اصلاح شناور پالایشگاهی و همچنین تکنولوژی‌های دیگری که قصد جذب آنها را در طول 4 سال داریم و همچنین مدل مخزنی و مطالعه جامع مخزنی نیز در این قرارداد مدنظر قرار گرفته است.قرارداد توسعه این میدان به مدت ۲۰ سال و در چارچوب قرارداد جدید بالادستی مذاکره و نهایی شده است، طرف قرارداد موظف است تمامی منابع مالی لازم به‌منظور اجرای طرح شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای، هزینه‌های غیرمستقیم و هزینه‌های بهره‌برداری را تأمین کند. بدین ترتیب وزارت نفت دولت سیزدهم موفق به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط تحریم شد.

تکمیل خط سوم انتقال برق ارمنستان  ایران طبق برنامه
همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرواز اتمام پروژه خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران طبق برنامه زمانبندی خبر داد.وی  در دیدار با «هاکوپ وارتانیان» معاون وزیر زیرساخت‌ها و مدیریت سرزمینی جمهوری ارمنستان پیرامون موضوع‌های مهم همکاری دوجانبه در بخش برق و انرژی گفت‌وگو کردند. حائری در این دیدار با اشاره به سابقه و ظرفیت‌های گسترده همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف بویژه انرژی، بر تداوم روابط دوستانه ایران و ارمنستان تاکید کرد. هم اکنون ظرفیت انتقال برق میان دو کشور نزدیک به ۳۰۰ مگاوات است که با راه اندازی خط سوم انتقال برق تا یک هزار و ۲۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت. پیشتر مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: اتصال شبکه‌های برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان افزایش اطمینان و پایداری شبکه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

تشدید گشت‌های نوروزی برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان با بیان اینکه به سودجویان از تعطیلات نوروزی، برای ساخت و ساز غیرمجاز اجازه فرصت طلبی نمی‌دهیم، گفت: گشت‌های ویژه با هدف کنترل و نظارت در راستای جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرقانونی افزایش می‌یابد.حسن خانجانی موقر در جلسه حمایت از حقوق عامه در حوزه مبارزه با عاملان ساخت و ساز غیرمجاز در سطح استان همدان بیان کرد: برخی سودجویان و فرصت طلبانه از تعطیلات نوروزی به ساخت و سازغیرمجاز در حریم شهرها، رودخانه‌ها و اراضی ملی و حفر چاه غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی اقدام می‌کنند؛ آن هم به این تصور که نظارتی بر عمل مجرمانه آنان نمی‌شود.وی اظهار کرد: بنابراین ضروری است با هدف دفاع از حقوق عامه و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز و غیرقانونی، گشت‌ها و تیم‌هایی از جهاد کشاورزی و شهرداری‌ها برای تشدید نظارت دقیق تر، بیشتر و ریزبینانه‌تر در روز‌های نوروزی تشکیل شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان با بیان اینکه دادستان‌ها و قضات کشیک ما در تعطیلات نوروزی آماده برخورد با متخلفان در هر حوزه‌ای هستند، عنوان کرد: انتظار می‌رود ضابطان خاص هم برای جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز اقدامات فوری را در لحظه انجام دهند.

صدور سند مالکیت بیش از ۷۶ میلیون مترمربع از اراضی رودبار قصران
رییس حوزه قضایی بخش رودبار قصران از صدور اسناد مالکیت برای ۷۶ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۸۰ متر مربع از اراضی ملی خبر داد.در پی دستورات و تأکیدات رییس قوه قضاییه مبنی بر صیانت از اراضی ملی، منابع طبیعی و حریم و بستر رودخانه‌ها و در راستای اجرای بخشنامه اخیرالصدور رییس کل دادگستری استان تهران در راستای حفاظت از اراضی ملی، دولتی و عمومی، مجید عزیزیانی، رییس حوزه قضایی بخش رودبار قصران از صدور اسناد مالکیت برای ۷۶ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۸۰ متر مربع از اراضی ملی خبر داد.
وی خاطرنشان کرد: در جهت ادامه اقدامات و سیاست‌های مبارزه با زمین‌خواری و صیانت از اراضی عمومی دولتی و پس از برگزاری جلسات گوناگون با مسئولان مربوطه، در مرحله اول برای اراضی ملی موسوم به «باغگل» و «ایگل» مجموعا به مساحت ۷۶ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۸۰ متر مربع اسناد مالکیت صادر شد.رییس حوزه قضایی بخش رودبار قصران با بیان اینکه ارزش ریالی اراضی که برای آنها سند صادر شده، ۴۳۳ هزار و ۸۹۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است، گفت: متراژ و رقم فوق‌الذکر در جهت صیانت از اراضی ملی در منطقه شمیرانات دستاورد مهم و بزرگی محسوب می‌شود که با پیگیری‌های دستگاه قضایی به ثمر رسیده است.وی با بیان اینکه این اقدام در راستای ماده ۳۹ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و ماده ۱۳ آیین‌نامه قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع انجام شده ‌است، تاکید کرد: اقدامات اساسی برای تعقیب متجاوزان به اراضی ملی و دولتی مستمرا صورت خواهد گرفت. 

«حمایت» گزارش می دهد
چشم انداز اقتصاد در 1401
بازارهای ایران در سال 1400 نسبت به 1399 نوسانات کمتری را تجربه کرد. نرخ دلار که در ابتدای 1400، 25 هزار تومان بود در روزهای پایانی سال در کانال 26 هزار تومان قرار گرفته است. همچنین شاخص بورس نیز که در انتهای اسفند 1399 حدود یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحد بود دیروز به یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد رسید و در کل سهامداران طی امسال در وضعیت انتظار بودند. همچنین در خصوص مسکن نیز اگرچه شاهد نوسانات افزایشی بودیم اما این نوسانات به میزان سال 99 نبود. بر اساس گزارش منابع رسمی، در بهمن ماه امسال متوسط قیمت مسکن در تهران به 33 میلیون تومان رسیده که نسبت به سال گذشته، افزایش 5 میلیون تومانی داشته است. پیش از این در بهمن 98 متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران 14 میلیون تومان بود. نمودار قیمت خودرو نیز در سال 1400 اگرچه در اکثر روزها تمایل به افزایش داشت، اما در کل میزان و سرعت این افزایش کمتر از سال گذشته بود. در خصوص شاخص های کلان هم آنگونه که گزارش های رسمی نشان داده روند تورم در سال جاری نسبتا کاهش یافت. همچنین نرخ رشد اقتصادی نیز در 1400 مثبت اعلام شد و وضعیت نرخ بیکاری نیز طی امسال به دلیل کاهش نرخ مشارکت، تا حدودی بهبود یافت.
نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١.٤ درصد رسید.  همچنین نرخ رشد اقتصادی نیز در سال جاری 4.1 درصدی بود.  آنگونه که بانک مرکزی گزارش داده تولید ناخالص داخلی کشور با احتساب نفت و بدون احتساب نفت در ۹ ماهه سال جاری به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۴.۱ و ۳.۴ درصدی برخوردار بوده است. نرخ بیکاری نیز در پاییز سال جاری به 8.9 درصد کاهش یافت. اما وضعیت متغیرهای پیدا و پنهان در سال آینده چگونه خواهد بود.

    تاثیر افزایش 57 درصدی دستمزدها بر اقتصاد
یکی از مهمترین تصمیمات دولت در سال جاری افزایش 57 درصدی حقوق کارگران برای سال آینده است. هر چند برخی این اقدام را منجر به تحمیل تورم و فشار بر کارفرمایان و در نهایت تعدیل نیرو عنوان کرده اند، اما نظر اکثر کارشناسان در این خصوص مثبت است. با این اقدام هم شکاف درآمدی تا حدودی کاهش می یابد و هم پیش بینی می شود تا تقاضا در بازار بهبود یابد.  سعید لیلاز، استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی افزایش 57 درصدی دستمزدها را اتفاقی مثبت در راستای معیشت کارگران عنوان کرد و گفت:  نکته‌ای که خیلی اهمیت دارد و به طور معمول در هیاهوهای مربوط به دعواهای کارگری و کارفرمایی اقتصاد کلان و اقتصاد خرد فراموش می‌شود، این است که بسیار مهم‌تر از این‌که حداقل دستمزد چه باشد، حفظ ثبات اجتماعی و سیاسی ایران است.وی تاکید کرد: اگر ثبات اجتماعی و سیاسی ایران حفظ نشود، نه نظمی وجود خواهد داشت که سرمایه‌داران بتوانند بر ثروت‌های خود هر شب و هر روز بیافزایند و نه امنیتی وجود خواهد داشت که جامعه کارگری کار کند و معیشت خود را تامین کند. به طور معمول در تعیین دستمزد این مساله بسیار مهم فراموش می‌شود. وی افزود: ما الان ۱۴ میلیون شاغل و خانواده‌های آنها را داریم که در حدود نیمی از جمعیت ایران می‌شوند، بنابراین انتخاب درست در تعیین دستمزد، به ثبات اجتماعی و سیاسی ایران کمک می‌کند.این استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی تصریح می‌کند: اگر فرض کنیم ۱۰ تا ۱۵ درصد متوسط سهم دستمزد در فروش کالاها و خدمات باشد، افزایش ۵۷ درصدی دستمزد به طور متوسط ۷ درصد در قیمت‌ها اثر دارد. 

    پیش بینی کاهش نرخ تورم
وحید شقاقی شهری، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز معتقد است که اگر مشکل سال آینده مشکل خاصی در اقتصاد ایران رخ ندهد، نرخ رشد تورم به زیر ۲۵ درصد خواهد رسید.وی اظهار داشت: با توجه به افزایش معنادار قیمت نفت و مشتقات نفتی و رشد منابع ارزی کشور، اقتصاد ایران سال آینده وضعیت بسیار بهتری خواهد داشت و اگر در کنار این موارد، وضع برجام هم مشخص شود، در کاهش نرخ تورم و کاهش قیمت کالاها و خدمات تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

    تاثیر اصلاح ارز 4200
همچنین یکی دیگر از موارد قابل توجه در اقتصاد سال آینده، اصلاح ارز 4200 است. بر اساس آخرین خبرها دولت و مجلس بر سر حذف ارز 4200 از واردات کالاهای اساسی در سال اتفاق نظر پیدا کردند. در صورت اصلاح صحیح و پایش درست جامعه هدف یارانه بگیران و اتخاذ تدابیر صحیح برای به اصابت رسیدن این یارانه ها به جامعه هدف، این اقدام می تواند در جلوگیری از نوسانات ارزی و مدیریت بهینه نرخ ارز در سال آینده موثر باشد.  البته هنوز ریشه‌های تورم خشک نشده و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران پابرجاست.  کنترل نرخ تورم نیازمند اصلاحات ساختاری مانند اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام تجاری، بررسی ریشه‌های اصلی تورم و افزایش قیمت‌هاست.  در صورت گشایش های بین‌المللی در سال آینده، دولت می تواند از فرصت ایجاد شده برای افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی استفاده کند. واقعیت آن است که نرخ سرمایه گذاری به دلیل ابهامات در پیش روی بخش خصوصی و همچنین کسری بودجه به کمترین میزان خود رسیده است. بر این اساس ضروری است تا در صورت گشایش های اقتصادی، از فرصت پیش آمده استفاده بهینه کرد. 
درباره رشد اقتصادی نیز هدف دولت در بودجه سال آینده تحقق رشد 8 درصدی است که بخشی از این اهداف از طریق، طرح ملی مسکن و رونق ساخت و ساز دنبال می شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص گفت: تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به معنای رسیدن به سطح تولید سال ۹۷ و کاملاً دست یافتنی است. رضا فاطمی امین یکی از اهداف افزایش دستمزد کارگران در سال آینده را نیز در همین راستای، تحریک بازار و افزایش تقاضا عنوان کرد. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی  هم با تاکید بر اصلاح سیاستهای غلط دولت گفت: بازار سرمایه آیینه تمام نمای تحولات پیش روی یک اقتصاد است و  در چشم انداز آینده به جهت اینکه توانسته‌ایم بر بخشی از مسائل غلبه کنیم مسیر، خیلی هموارتر خواهد بود.

   پیش بینی بازار مسکن و خودرو
در صورت ثبات اقتصادی و طبق اظهارات کارشناسان پیش بینی می شود، میزان افزایش قیمت مسکن پایین تر از نرخ تورم باشد. در این میان اخذ مالیات سالانه از خانه در کنار ایجاد تسهیلات برای خرید مسکن می تواند، گشایشی در وضعیت بازار مسکن ایجاد کند.
همچنین در خصوص بازار خودرو، با توجه به آزاد شدن واردات از اردیبهشت سال آینده پیش بینی کارشناسان این حوزه این گونه است که قیمت خودروها به خصوص وارداتی با کاهش رو به رو باشد. البته صحبت هایی از قیمت گذاری خودرو در بورس کالا نیز به میان آمده است که این سناریو گزینه ای میانه بین سرکوب قیمت و آزادسازی آن است. 
وضعیت بازار میوه در آستانه شب عید
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان اینکه وضعیت تامین و عرضه میوه در آستانه شب عید مطلوب است، گفت: هم اکنون با مازاد عرضه در این حوزه مواجه هستیم.اسدالله کارگر با بیان اینکه وضعیت تأمین و عرضه میوه در آستانه شب عید مطلوب است، گفت: ما با مازاد عرضه در این حوزه مواجه هستیم که باید فکری برای آن اندیشیده شود.
وی در واکنش به اینکه برخی اقلام از جمله پرتقال و کیوی افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده و قیمت پرتقال تا ۲۰ هزار تومان و کیوی حدود ۳۴ هزار تومان رسیده است، افزود: به این صورت نمی‌توان درباره قیمت میوه‌ها اظهار نظر کرد و باید به کیفیت و درجه بندی محصول توجه داشت ممکن است محصولی درجه یک و بسیار ممتاز باشد و محصول دیگری کیفیت کمتری داشته باشد. کارگر تاکید کرد که در این حوزه ملاک فاکتوری است که مغازه داران ارائه می‌کنند و آن را از میدان مرکزی میوه و تره بار دریافت کرده‌اند براساس آن فاکتور مغازه دار می‌تواند با حدود ۳۵ درصد سود محصول را عرضه کند و نظارت اتحادیه ما نیز بر همین فاکتورها است. وی درباره قیمت انواع صیفی جات و نوسانات آنها نیز توضیح داد که همیشه به صورت فصلی و مقطعی چنین اتفاقی رخ می‌دهد مثلاً در مقطعی هویج به ۴۰ هزار تومان رسیده بود اما الان به حدود ۲,۵۰۰ تومان رسیده و درباره باقی محصولات نیز بسته به عرضه و تقاضا چنین شرایطی وجود دارد.کارگر درباره اینکه پیش بینی می‌کنید وضعیت بازار سیب زمینی تا چه زمانی به ثبات برسد و قیمت این محصول کاهش یابد، افزود: زمان دقیقی نمی‌توان ارائه داد اما با توجه به عرضه‌ای که انجام می‌شود نهایتاً تا یکماه دیگر این اتفاق می‌افتد و سیب زمینی ارزان خواهد شد.
 
3 پیشنهاد برای اصلاح سیاست ارز ترجیحی
نمایندگان تولید کنندگان مرغ در نامه به رئیس جمهور 3 پیشنهاد برای اینکه اصلاح سیاست ارز ترجیحی مشکلاتی برای تولید کننده و سبد خانوارها ایجاد نکند مطرح کردند.این روزها کش و قوس برای ادامه وضعیت فعلی و یا اصلاح سیاست ارز ترجیحی بسیار است، مجلس در آخرین جلسه خود اعلام کرده که دولت می تواند در سال جدید اجرا کند به شرطی که ملزومات آنرا برای اینکه فشار قیمتی زیادی به مردم نیاید، را اجرا کند.
در این میان نگرانی وجود داشت که حذف ارز 4200 تومانی نارضایتی بین تولید کنندگان هم ایجاد کند اما درنامه ای که نمایندگان تولیدکندگان مرغ به رئیس جمهور نوشته اند، رضایت خود را برای حذف ارز دولتی نوشته اند البته برای اینکه تاثیر منفی در تولید و یا سبد غذایی مردم نداشته باشد پیشنهاداتی را مطرح کرده اند. اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران در نامه‌ای خطاب به  رئیس‌جمهوری،  رئیس مجلس شورای اسلامی و  رئیس قوه قضائیه در خصوص حذف ارز ترجیحی و آثار آن در صنعت دام و طیور کشور نوشته‌اند: در حال حاضر تعداد ۶۳۰ واحد تولیدی مرغ مادر گوشتی ۱۸ هزار واحد تولیدی مرغ گوشتی و ۲۰۲۰ واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار در صنعت طیور کشور برای تأمین جوجه یک‌روزه، مرغ و تخم‌مرغ مشغول به فعالیت می‌باشند که علاوه بر ایجاد اشتغال فعال برای بخش بزرگی از آحاد جامعه نقش حیاتی در تأمین پروتئین موردنیاز مردم و امنیت غذایی کشور دارند.
در ادامه این نامه، برای حذف ارز ترجیحی پیشنهادات زیر مطرح شده است:
۱- تغییر نرخ ارز در ۶ ماهه دوم سال به دلیل وجود شرایط مطلوب‌تر برای تطبیق تولیدکننده با تغییرات کلان به‌صورت مرحله‌ای و تدریجی به‌گونه‌ای که ارز یکی از نهاده‌ها حذف و در مرحله بعدی نهاده دیگر حذف شود و یا نهاده‌های مشمول ارز ترجیحی میزان ۵۰ درصد کاهش یابد و ۵۰ درصد باقیمانده با ارز نیمایی عرضه شود. ۲- تدوین برنامه مصوب و آماده اجرا برای حمایت از تولیدکننده در سه محور تأمین سرمایه در گردش، خرید تضمینی و پرداخت مشوق‌های صادراتی. ۳- تعیین زمان دقیق و چگونگی اجرای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور جهت اطلاع و برنامه‌ریزی فعالین بخش لازم به ذکر است تشکل‌های ملی صنعت طیور کشور آمادگی خود را جهت شرکت در نشست‌های کارشناسی و همه گونه همکاری و همراهی با دولت محترم در راستای سربلندی کشور و تأمین پروتئین موردنیاز مردم اسلامی اعلام می‌کند.
 
تحکیم موقعیت ایران در بازار جهانی نفت
رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت، ایران قیمت رسمی نفت سبک خود برای فروش به خریداران آسیایی در ماه آوریل (فروردین 1401) را افزایش داده است.به نوشته این خبرگزاری، هر بشکه نفت سبک ایران برای فروش در ماه آوریل (فروردین 1401) 4.70 دلار بالاتر از متوسط قیمت نفت عمان/دبی قیمت گذاری شده است که نسبت به ماه پیش از آن (ماه مارس) 2.05 دلار بیشتر است.متوسط قیمت نفت خام عمان/دبی، قیمت پایه نفت خام در غرب آسیا به شمار می رود.
بر اساس جدیدترین گزارش اوپک که بعدازظهر سه شنبه منتشر شد، میزان تولید نفت ایران در ماه فوریه (بهمن ماه)، دومین ماه سال جاری میلادی به 2 میلیون و 546 هزار بشکه در روز و قیمت نفت ایران با 7 دلار و 45 سنت افزایش نسبت به ما ژانویه (دی ماه ) به 93.04 دلار در هر بشکه رسید.شرکت نفت عربستان، آرامکو، حدود 10 روز پیش، قیمت رسمی تمام انواع نفت فروشی این کشور برای فروش در آسیا در ماه آوریل را افزایش داد.رویترز پیش از این نوشته بود، تولیدکنندگان نفت انتظار دارند، قیمت نفت در ماه آوریل به علت کمی عرضه در اثر موضوعات مربوط به تحریم تامین مالی و کشتیرانی علیه روسیه افزایش یابد.قیمت رسمی نفت فروشی عربستان معمولا پنجم هر ماه میلادی منتشر می شود و روند قیمت گذاری نفت خام ایران، کویت و عراق را تعیین می کند و بر قیمت 9 میلیون بشکه نفت که روزانه به سوی آسیا روانه می شود، تاثیر می گذارد.
همچنین جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد که قیمت نفت سنگین ایران ماه میلادی گذشته ۸.۷ درصد رشد کرده است.قیمت نفت سنگین ایران در فوریه به ۹۳ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید که هفت دلار و ۴۵ سنت معادل ۸.۷ درصد در مقایسه با قیمت ۸۵ دلار و ۵۹ سنت در ژانویه افزایش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا به این تاریخ، به ۸۹ دلار و ۲۲ سنت در مقایسه با میانگین قیمت ۵۷ دلار و ۵۲ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رسید.ارزش سبد نفتی اوپک در فوریه برای دومین ماه متوالی رشد چشمگیری داشت و هشت دلار و ۸۱ سنت معادل ۱۰.۳ درصد در مقایسه با ژانویه افزایش یافت و به ۹۴ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۲تاکنون به ۸۹ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۵۷ دلار و ۷۲ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رسید.
 
«حمایت» از روند واکسیناسیون کرونا در کشور گزارش می‌دهد
تزریق دوز چهارم برای مبتلایان نقص سیستم ایمنی
در آستانه آغاز سفرهای نوروزی و در کنار همه تاکیداتی که بر تزریق واکسن کرونا و رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی می‌شود، اکنون متولیان امر از تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای مبتلایانِ نقص سیستم ایمنی خبر داده‌اند که باید آن را گامی مهم برای افزایش ضریب ایمنی و ارتقاء مصونیت از ابتلای این افراد به بیماری کووید19 دانست.
چندی قبل بود که مسئولان وزارت بهداشت صحبت هایی در خصوص تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در سال آینده مطرح کردند، موضوعی که البته از همان ابتدا درباره فراگیر بودن آن صحبت به میان نیامد و تنها عنوان شد که  این امر شامل برخی از گروه ها خواهد شد، آنچه که محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت هم درباره آن عنوان کرد؛  در حال حاضر تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا فقط برای افرادی لازم است که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است و به عبارتی برای برخی بیماران خاص که در معرض خطر ابتلاء به بیماری شدید هستند.

 بیش از ۲۵ میلیون نفر سه دوزه هستند
براین اساس به نظر می رسد واکسینه شده با دوز چهارم واکسن برای همه افراد ضرورتی ندارد و تنها قشر خاصی از مردم باید نسبت به آن اقدام کنند. این در حالی بوده که البته تا به امروز تنها ۲۵ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. آنچه که موجب شده تا خبرهایی در باره عدم استقبال از این امر در برخی استان‌ها از جمله گلستان، سیستان و بلوچستان و ... منتشر شود.
در این خصوص البته علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرده است که استفاده از نوبت چهارم واکسن علیه کرونا برای تقویت مجدد و ایجاد محافظت برای عموم مردم ضرورتی ندارد، به عبارتی باید عنوان کرد که دوز چهارم خطر عفونت را تنها حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

 جامعه  هدف تزریق دوز چهارم
آنچه که شاید موجب شده تا اکنون متولیان امر درباره برنامه وزارت بهداشت برای تزریق دوز چهارم واکسن در جمعیت عمومی، بیان کنند؛ تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا درحال حاضر فقط برای دارنندگان سیستم ایمنی ضعیف ضروت دارد و برخی بیماری‌های خاص که در  معرض خطر ابتلا به بیماری شدید هستند نیز در این مقوله جای می‌گیرند.در این میان البته نباید فراموش کرد که اگرچه دوز چهارم حداقل تاکنون برای قشر خاصی از افراد مدنظر قرار دارد، اما همانطور که بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت بیان کرد؛ تقاضای ما از مردم این است که اگر روند واکسیناسیون شان کامل نیست، حتما در فرصت باقی مانده آن را انجام دهند.
البته وی این را هم گفته است که نباید در زمینه مواجهه با ویروس کرونا ساده انگاری شود. براین اساس باید گفت که همچنان مهم‌ترین مساله در کنار تکمیل واکسیناسیون، استفاده از ماسک خواهد بود زیرا که تحقیقات موجود نشان می‌دهد ماسک به راحتی از ابتلا به سوش اومیکرون جلوگیری می‌کند.

 محدودیت برای افرادی که واکسینه نشده‌اند
به هر حال می‌توان عنوان کرد که واکسینه شدن تعداد قابل توجهی از افراد در کشور موجب شده تا این ویروس منحوس فضای کمتری برای جولان و مبتلا کردن افراد داشته باشد، شرایطی که موجب شده تا  دیگر شاهد اعمال محدودیت‌های سابق برای سفرها با توجه به رنگ‌بندی شهرها نباشیم.ضمن اینکه اشاره این موضوع نیز ضرورت دارد که این محدودیت‌ها برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، همچنان پابرجا خواهد بود.

 تزریق 5/145میلیون دوز واکسن کرونا
تاکیدات ویژه در خصوص واکسینه شدن افراد در برابر بیماری کووید19 و اهمیت این موضوع البته موجب شده تا به امروز جدا از آماری که در زمینه تزریق دوز سوم عنوان شد، ۶۳ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۹۱۵ نفر دوز اول، ۵۶ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۷۵۰ نفر دوز دوم  را تزریق کنند و در یک جمع‌بندی کلی تا روز گذشته مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۵ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۹۰۲ دوز برسد. عدد و رقمی که در مقایسه با سایر کشورها قابل توجه بوده و موجب شده تا ایران در رده کشورهای موفق در زمینه انجام واکسیناسیون علیه بیماری کرونا قرار گیرد.
به هرحال باید به یاد داشت در آستانه سفرهای نوروزی قرار داریم سفرهایی که هرگونه بی احتیاطی در آن می‌تواند روزهای سخت دیگری را در زمینه بیماری کووید19 برای ما رقم زده و کشور را درگیر موج جدید دیگری از این بیماری کند، آنچه که موجب بروز نگرانی‌‌هایی از سوی مسئولان نظام سلامت در کشور شده است. بنابراین باز هم مانند همه ماه‌های گذشته رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت زیادی دارد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال