امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

پیگیر برقراری فاینانس چین در مناطق آزاد هستیم
 سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه پیگیر برقراری فاینانس چین در مناطق آزاد هستیم، گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا ۷ درصد از قاچاق در مناطق آزاد شکل می گیرد.وی با بیان اینکه ۱۶۰ فرصت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با شاخص‌های اقتصادی تنظیم کرده و در سایت دبیرخانه قرار داده‌ایم، افزود: تشریح واقعی مناطق آزاد بدون هیچ‌گونه حب و بعضی باید انجام شود؛ معمولاً به دلیل یکسری ملاحظات مسائل اصلی باز نمی‌شود و بنابراین اگر مشکلات خوب احصا نشود طبیعتا به نتایج خوبی نخواهیم رسید. وی گفت: ما امروز در نسل اول مناطق آزاد قرار داریم و حتی در بخش تولید و خدمات دچار نقصان هستیم و در اغلب موضوعات شاید یک بهره کوچکی برده باشیم اما در کل استفاده چندانی از این ابزارها نمی‌شود. در کشور ما ۸ منطقه آزاد فعال شامل قشم، کیش، اروند، چابهار، ارس، ماکو، انزلی و فرودگاه حضرت امام (ره) وجود دارد. ۷ منطقه جدید هم ابتدای امسال مصوب و ابلاغ شد که شامل منطقه آزاد زابل، اینچه برون، اردبیل، بانه و مریوان، قصر شیرین، مهران و بوشهر است.

درج قیمت تولیدکننده برای تمامی کالاها تا پایان خرداد ۱۴۰۱ 
 محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مقرر است تا پایان خرداد ماه سال آینده تمامی کالاهای موردنیاز مردم در حوزه کالاهای اساسی و غیراساسی از ساختار نظارتی وزارت صمت در سامانه جامع تجارت با رویکرد درج قیمت تولیدکننده برخوردار شوند. پورابراهیمی با اشاره به بررسی ظرفیت‌های صادراتی کشور تصریح کرد: شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که نیاز ارزی کشور فراهم شود. براساس گزارش‌های ارائه شده عملکرد صاردات کشور در 6 ماهه دوم سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد رشد داشته که این موضوع بیانگر اتفاقات مثبتی در حوزه دسترسی به منابع ارزی برای تامین کالاهای موردنیاز کالاهای اساسی و واسطه‌ای است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برنامه دولت برای تنظیم گری بازار شروع شده اما کامل نیست و نیازمند تکمیل است؛ بخشی از این موضوع از طریق همفکری میان کمیسیون و دولت در حال نهایی شدن است بخش های اجرایی نیز حداکثر تا پایان خرداد ماه در یک مرحله و تا پایان تابستان در مرحله بعدی اجرایی می‌شود.

«حمایت» بررسی کرد
سرنوشت قیمت خودرو در 1401
«واردات خودرو» و «حذف تدریجی قرعه کشی خودروسازان» دو برنامه مهم وزارت صمت در سال آینده است. این مساله در کنار گزینه های پیش رو برای قیمت گذاری، سرنوشت متفاوتی برای قیمت خودرو در سال آینده رقم می‌زند.
وزیر صمت  شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و به تشریح برنامه های وزارتخانه تحت مدیریتش از جمله خودرو پرداخت.  رضا فاطمی امین در این گفت وگو با اشاره به برنامه دولت برای آزادسازی واردات خودرو گفت: ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نبود، بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور بود. چراکه در سال ۱۳۹۶ تحریم‌ها اعمال شد و فروش نفت کاهش پیدا کرد. مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد که در دولت قصد نداریم آن را تمدید کنیم. بنابراین به طور خودکار از اواخر اردیبهشت سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد. البته در سنوات گذشته تا ۱۰۰ هزار خودرو واردات داشتیم که فکر نمی‌کنم در سال آینده بیش از این تعداد واردات انجام شود.

   نقش واردات خودرو در تعادل قیمتها
وی افزود: برآورد می‌شود تعداد قابل توجهی خودرو وارد خواهد شد، چرا که سه سال واردات خودرو انجام نشده و تقاضای انباشته وجود دارد. بنابراین ممکن است تا ۱۰۰ هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود. چون دولت این محدودیت را ندارد بنابراین واردات خودرو و افزایش تولید داخل، بازار را تأمین خواهد کرد.به گفته وی در کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تقاضا وجود دارد اما عرضه تولیدات داخل در این سال‌ها به یک میلیون رسیده است. اما این فاصله را خودروساز پوشش نداده تا جلوی واردات را بگیرد.کارشناسان خودرو و فعالان این حوزه، آزادسازی واردات را راهکاری موثر برای کاهش قیمت خودرو به خصوص خودروهای وارداتی عنوان می کنند. همچنین این مساله به گفته آنها در بهبود کیفیت تولیدات داخلی نیز می تواند موثر واقع شود. البته یکی از شروط موفقیت واردات، توجه به سازوکارهای صحیح اجرای طرح است و این مساله که واردات از سوی خودروساز صورت پذیرد و یا از سوی بخش خصوصی، شرایط را تغییر می دهد. 

    استارت حذف قرعه‌کشی
یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی وزیر صمت در این گفت وگو مطرح شد مساله حذف تدریجی قرعه کشی خودرو است. این مساله یکی از توصیه های موکد کارشناسان بوده است. قرعه کشی خودرو در پی افزایش فعالیت های سفته بازانه در این بازار در دستور کار قرار گرفت و اگرچه در کوتاه مدت تواسنت تا حدودی از التهابات به صورت کوتاه مدت کم کند، اما در نهایت این شیوه عادلانه نبود. نفوذ دلالان به شیوه قرعه کشی از سویی و کم توجهی به دسترسی عادلانه برای خرید خودرو از مهمترین مشکلات قرعه کشی خودروسازان بود. حال در این شرایط وزیر صمت از اصلاح این سازوکار سخن به میان آورده است. فاطمی امین با بیان اینکه  از اواسط سال آینده به تدریج قرعه کشی حذف می‌شود، تصریح کرد: البته این طور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه کشی نداشته باشیم. چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. اما وقتی خودرو به اندازه کافی باشد دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.
وی همچنین با بیان اینکه سال آینده ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش پیدا می‌کند که این زیان خودروساز را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده بیشتر خودروها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب می‌شود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.وزیر صمت درباره دو نرخی بودن خودرو و اختلاف زیاد با بازار در سال آینده نیز گفت: قطعا این فاصله کاهش پیدا می‌کند. چون در حال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه است و بین قیمت بازار با قیمت تولید فاصله وجود دارد، اما با تعادل بازار، تنظیم می‌شود.وی همچنین از معرفی سه خودروی جدید و حذف سه  خودرو در سال آینده خبر داد و گفت:  در سال آینده خودروهای ۴۰۵ و سمند، سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد و برنامه‌ریزی برای معرفی سه خودروی جدید در سال آینده انجام شده است.
فاطمی امین همچنین از افزایش 50 درصدی تولید خودرو خبر داد. در صورت تحقق این مساله، قیمت خودرو در سال آینده می تواند در مدار تعادل قرار گیرد. البته اما و اگرهایی در رابطه با تحقق این وعده وجود دارد.  یک کارشناس صنعت خودرو در این خصوص گفت: تامین مالی برای خرید قطعات و سرمایه در گردش ابزارهای اصلی برای رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو است.رسول سلیمانی  گفت: سال گذشته ۹۰۰ هزار خودرو تولید شد، اگر همین ۹۰۰ هزار خودرو را مبنای تولید سال ۱۴۰۰ نیز در نظر بگیریم، افزایش ۵۰ درصدی به معنای تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ است. در سال‌های قبل یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو نیز تولیده کرده‌اند که نشان می‌دهد سرمایه گذاری برای زیرساخت نیاز نیست بلکه امکان تهیه قطعات برای تولید باید فراهم شود که آن هم به نقدینگی بستگی دارد.سلیمانی گفت: اگر افزایش تولید داشته باشیم کمک می‌کند که قیمت بازار کاهش یابد و این قیمت‌های نجومی در بازار شکسته شود؛ اگر قیمت کارخانه به قیمت تمام شده برسد و خودروساز روی تولید زیان نکند می‌تواند تولید را افزایش دهد و عملاً قیمت بازار کاهش یابد.

   چهار گزینه تعیین قیمت خودرو
یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو در سال آینده، تغییر سازو کار تعیین قیمتهاست. در این راستا چهار سناریو  تعیین قیمت خودرو در بورس کالا، تداوم قیمت ‌گذاری توسط ستاد تنظیم بازار، بازگشت شورای رقابت به حیطه قیمت‌گذاری و درنهایت نیز آزادسازی قیمت  به عنوان گزینه های محتمل پیش‌بینی می شود. با توجه به شواهد و قرائن، عرضه خودرو در بورس محتمل‌ترین مسیر تعیین قیمت در سال۱۴۰۱ است که این سناریو، راه میانه برای قیمت‌گذاری خودرو است. 
 
بازداشت شدگان چهارشنبه سوری تا پایان تعطیلات نوروز در زندان خواهند ماند
رییس کل دادگستری استان گلستان گفت: کسانی که با استفاده از مواد محترقه و آتش زا، سبب ایجاد مزاحمت برای خانواده‌ها و آسیب به مردم در چهارشنبه پایان سال شوند، در صورت بازداشت، تا بعد از تعطیلات نوروز با صدور قرار در بازداشت خواهند ماند. 
حیدر آسیابی در جلسه شورای استانی پیشگیری از وقوع جرم استان گلستان با اشاره به درپیش بودن چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: در دادسرا‌ها و محاکم سراسر این استان، شعب ویژه ای برای رسیدگی خارج از نوبت و قاطع به عوامل تهیه، تولید و توزیع مواد محترقه و منفجره تعیین شده است.وی افزود: کسانی که با استفاده از مواد محترقه و آتش زا، سبب ایجاد مزاحمت برای خانواده‌ها و آسیب به مردم شوند، در صورت بازداشت، تا بعد از تعطیلات نوروز با صدور قرار در بازداشت خواهند ماند. مغازه‌های اصنافی هم که اقدام به توزیع مواد محترقه و منفجره کنند پلمپ می‌شوند.رییس کل دادگستری استان گلستان ادامه داد: قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، مجازات‌های حبس طولانی مدت برای متخلفان مقرر کرده است.

 اعطای مرخصی نوروزی به سارقان ممنوع است
محمود اسپانلو، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان هم در این جلسه با تاکید بر اینکه مخالفتی با شادی مردم نداریم، گفت: مشکل از جایی آغاز می‌شود که افراد قوانین و مقررات را نقض می‌کنند و با استفاده از مواد محترقه و آتش زا، هم آسایش عمومی را سلب می‌کنند و هم به خودشان و دیگران آسیب می‌زنند.وی تاکید کرد: در برخورد با متخلفان در شب چهارشنبه آخر سال، مصمم هستیم و برای افزایش سرعت برخورد با متخلفان، قضات کشیک در همه کلانتری‌های گرگان مستقر می‌شوند و دستور‌های قضایی مورد نیاز بلافاصله به نیروی انتظامی صادر خواهد شد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان در ادامه این جلسه از اقدامات دادستانی برای پیشگیری از سرقت در ایام نوروز هم گفت و افزود: با هماهنگی دادستان‌های سراسر استان، مرخصی نوروزی برای سارقان ممنوع است و سارقان تحت تعقیب هم باید با تلاش مضاعف نیروی انتظامی، زودتر دستگیر و روانه زندان شوند.
اسپانلو بیان کرد: معتادادن متجاهر هم باید از سوی بهزیستی و نهادی‌های متولی در اردوگاه‌های ماده ۱۶ یا گرمخانه‌ها نگهداری و اسکان داده شوند؛ بهزیستی و کمیته امداد هم مکلفند با اقدامات حمایتی و قانونی، کودکان کار و متکدیان را تعیین تکلیف کنند.وی ادامه داد: شهرداری‌ها هم مکلفند محل‌های مناسب برای اسکان مسافران نوروزی تدارک ببینند تا هم از بدمنظر شدن شهر جلوگیری شده و هم امکان نظارت پلیس برای پیشگیری از سرقت از مسافران در این مناطق بیشتر شود.

 در ایام نوروز به سارقان زندانی مرخصی اعطا نمی‌شود
ناصر عتباتی، رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی نیز  در جلسه کنترل مجرمان حرفه ای، سابقه دار و خطرناک و کمیته راهبردی قضایی و انتظامی این استان، اظهار کرد: امنیت مردم خط قرمز دستگاه قضایی است و خصوصا در آستانه آخرین چهارشنبه سال و ایام عید باید تدابیری اتخاذ شود که به این امنیت خللی وارد نیاید. وی تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه در این ایام تقویت می‌شود و با رصد تحرکات اراذل و اوباش و سایر اقدامات پیشگیرانه و برخورد با مجرمان، جرایمی همچون سرقت در این ایام کاهش می یابد.رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات لازم در راستای کاهش جرایمی همچون سرقت در ایام پایانی سال و تعطیلات سال نو، عدم اعطای مرخصی به محکومان دارای سابقه سرقت و برخی جرایم خاص است و در این خصوص دستورات لازم به روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی داده شده است تا تحت هیچ شرایطی به این محکومان در این ایام مرخصی اعطا نشود.عتباتی در ادامه پیشنهاد داد در این ایام طرح دستگیری سارقان متواری در دستور کار قرار گیرد تا از هر آنچه که موجب دغدغه مندی شهروندان می‌شود پیشگیری شود.

 برخورد با فروشندگان و استفاده کنندگان از مواد محترقه غیرمجاز
در ادامه این نشست، حسین مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی بیان کرد: چهارشنبه پایان سال یکی از موضوعاتی است که باید مدیریت شود و با حضور در مناطق حادثه خیز و برخورد با فروشندگان و استفاده کنندگان مواد محترقه غیرمجاز که آرامش و امنیت شهروندان را به مخاطره می‌اندازند، روز‌های شادی را برای هم استانی‌های خود فراهم آوریم. وی تاکید کرد: اقدامات باید پیشگیرانه و در راستای تقویت حوزه کنترل و رصد و مراقبت مجرمان سابقه دار و خطرناک باشد و با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون رسانه و نصب بنر‌ها و تراکت‌هایی با موضوعات هشداردهنده، سطح آگاهی شهروندان را بالا برد.
 
بازدید رییس کل دادگستری فارس از سایت ایران خودرو شیراز
۲ هزار و ۶۳۷ خودرو پس از پیگیری‌های قضایی تحویل مشتریان شد
رییس کل دادگستری استان فارس و دادستان عمومی و انقلاب مرکز این استان در راستای پیگیری اقدامات و دستورات قضایی صادرشده، از سایت ایران خودرو شیراز بازدید کردند.
حجت الاسلام سید کاظم موسوی در حاشیه بازدید از سایت ایران خودرو شیراز، ضمن اخذ گزارش هفتگی خروج خودرو‌ها از سایت و روند تحویل خودرو‌های تجاری سازی شده در ۲۰ روز اخیر، ورود دادستانی به موضوع دپوی خودرو در این سایت را به منظور پیگیری حقوق مشتریان در راستای صیانت از حقوق عامه مردم عنوان و ضمن ابراز رضایت از اقدامات صورت گرفته بیان کرد: مطابق گزارشات اخذشده پس از پیگیری‌های قضایی و همچنین تغییرات مدیریتی در این سایت ۲ هزار و ۶۳۷ خودرو تولیدشده تحویل مشتریان شده است که این امر در نتیجه همکاری نهاد‌های مرتبط و مسئول و همچنین نیروی انتظامی استان فارس در پلاک گذاری خودرو‌ها بوده است. وی با بیان اینکه مدیر جدید این سایت، قول ترخیص بیش از یک هزار خودروی دیگر پلاک گذاری شده تا پیش از انتهای امسال را داده است، گفت: مقرر شده است توزیع خودرو‌های تحویلی فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده نیز به زودی انجام شود که این امر نشان از همکاری مدیر جدید این سایت در اجرای دستورات قضایی است. رییس کل دادگستری استان فارس با تأکید بر اینکه مجموعه قضایی این استان در سال‌های اخیر نشان داده است که حامی تولید، سرمایه گذاری و رونق صنعتی در استان است، اظهار کرد: عواید و بهره همه این اقدامات باید به عموم مردم برسد و دادگستری استان فارس همان گونه که وظیفه حمایت از تولید را بر عهده دارد، حامی و پیگیری کننده حقوق عامه مردم نیز است و این دو موضوع منافاتی با یکدیگر ندارد. گفتنی است، مدیر سایت ایران خودرو شیراز نیز ضمن ارائه عملکرد خود از زمان انتصاب، در رفع ایرادات واردشده از تأمین کلیه قطعات مورد نیاز این سایت در کمترین زمان خبر داد.
 
۴۲ پرونده قصاص در همدان به سازش ختم شد
رییس کل دادگستری استان همدان با اشاره به فعالیت ستاد تألیف قلوب و کمیته‌های معین آن در ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی گفت: با فعالیت این ستاد ۴۲ پرونده قصاص در استان در دو سال گذشته منجر به سازش شده است.محمدرضا عدالت خواه در جمع مسئولان فرهنگی حوزه‌های علمیه استان همدان اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی سند تحول قضایی، برقراری صلح و سازش بین طرفین پرونده‌ها با بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی است.وی با بیان اینکه طرح‌های مبتکرانه دستگاه قضایی استان همدان از جمله ستاد تألیف قلوب و کمیته‌های معین آن در راستای تحقق این مهم طرح ریزی شده و در دست پیگیری است، عنوان کرد: با فعالیت این ستاد ۴۲ فقره قتل عمد در استان در دو سال گذشته منجر به سازش شده است.
عدالت خواه با اشاره به اینکه برقراری صلح و سازش، استاندارد‌های خودش را دارد و حتی می‌طلبد مکان مناسبی برای زمینه چینی عذرخواهی متهم از شاکی فراهم شود، عنوان کرد: بسیاری از اختلاف‌های ساده و جرایم قابل بخشش را می‌توان حتی در مساجد، با میدان داری ریش سفیدان و معتمدان محله ختم به سازش کرد.وی از اجرایی شدن طرح معتذرین در سه سطح کلانتری‌ها و پاسگاه، دادگستری‌ها و زندان خبر داد و گفت: تنها در زندان‌های استان همدان با شرایط مناسب ایجادشده از جمله برقراری ارتباط بین شاکی و متهم، یک هزار و ۶۰۰ زندانی از شاکیان خود عذرخواهی کردند که در نهایت بیش از ۷۰۰ شاکی از طلب‌های میلیاردی خود گذشت کردند.رییس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: تعداد کل معتذرین در سطح استان در بیش از یک سال اخیر، ۱۴ هزار و ۶۹۰ نفر بود، که از این تعداد ۸ هزار و ۷۵۷ معتذر توانستند رضایت شاکی خود را جلب کنند و پرونده هایشان به مصالحه ختم شود.عدالت خواه عنوان کرد: در نهایت با گذشت این تعداد شاکی، معادل ۶۲ میلیارد و ۱۸۵ میلیون جزای نقدی از نظر جنبه خصوصی و ۲۳ میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان جزای نقدی از نظر جنبه عمومی جرم بخشوده شد.

تعقیب قضایی یک مدیر استان کرمان به دلیل ایجاد مانع در مسیر تولید
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از تحت تعقیب قرار گرفتن مدیر یکی از ادارات کل این استان به اتهام ایجاد مانع برای تولید و عدم رعایت حقوق شهروندی خبر داد.دادخدا سالاری در حاشیه نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان کرمان اظهار کرد: پس از اعلام اداره کل بازرسی استان مبنی بر اینکه نه تنها رفع مانع در خصوص یک کارآفرینی صورت نگرفته، بلکه مانعی برای این واحد توسط یکی از ادارات کل استان ایجاد شده است، از باب عدم رعایت حقوق شهروندی و عدم اجرای اوامر حاکمیتی و قانونی، پرونده ای در این رابطه در دادسرای مرکز استان کرمان تشکیل شد و مدیران ذی ربط به اتهام عدم رعایت حقوق شهروندان و عدم اجرای قوانین حاکمیتی و قانونی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.
 
آزادی 300 مددجو از زندان های استان کرمانشاه
رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در مراسم آزادی ۳۰۰ نفر از زندانیان این استان گفت: در برخورد با مجرمان خطرناک، هیچ گذشتی نداریم.پرویز توسلی زاده در آیین آزادسازی ۳۰۰ زندانی استان کرمانشاه به مناسبت اعیاد شعبانیه در قالب طرح احرار، بر لزوم کاهش جمعیت کیفری تأکید و اظهار کرد: باید به سمتی برویم که جمعیت زندان‌ها مدیریت شود و افراد، تنها برای جرایم بااهمیت که چاره‌ای جز زندان ندارد، وارد زندان شوند.وی افزود: بر اساس دستورات رییس قوه قضاییه، تا زمانی که ضرورت نداشته باشد، نباید کسی را زندانی کنیم و تحول زمانی ایجاد می‌شود که افراد کمتری زندانی شوند و پرونده‌های کمتری تشکیل شود.توسلی زاده ضمن اشاره به برخورد قاطع با مجرمان حرفه‌ای تاکید کرد: همگان بدانند در برخورد با مجرمان خطرناک و اشرار، هیچ گذشتی نخواهیم داشت و جای این افراد قطعا در زندان است و هرگونه مرخصی و موارد ارفاقی برای این افراد ممنوع است.

 موافقت با مرخصی ۱۷۸ زندانی استان آذربایجان شرقی
موسی خلیل اللهی، رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی نیز از موافقت با مرخصی ۱۷۸ نفر از زندانیان این استان به مناسبت اعیاد شعبانیه خبر داد.وی در حاشیه بازدید از زندان تبریز و رسیدگی به مشکلات زندانیان بیان کرد: آرزو داریم افراد به دلیل مسایل و مشکلات اقتصادی و مالی و جرایم غیرعمد گرفتار زندان نشوند. وی افزود: اولویت دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی آن است که اگر ضرورتی برای در حبس بودن فرد زندانی نیست، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، به طریق دیگری محکومیت خود را سپری کند و در کنار خانواده خود باشد. رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی، ملاقات الکترونیکی مددجویان با خانواده خود از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را نقطه عطفی در خدمت به خانواده مددجویان و جلوگیری از تردد‌های هزینه بر شهری و بین شهری دانست. بابک محبوب علیلو، دادستان عمومی و انقلاب مرکز این استان نیز گفت: هرقدر بتوانیم زمینه بازگشت زندانیان به کانون خانواده خود و جامعه را فراهم کنیم، همان قدر موفق شده ایم و تمام تلاش ما هم در این راستاست. وی بر شرکت و فعالیت مددجویان در طرح قرآنی شفا و حفظ نهج البلاغه تأکید و این فعالیت را امتیازی برای اعطای مرخصی به زندانی عنوان کرد و از اعطای مرخصی پایان حبس به مددجویانی که یک ماه از مدت حبس آنها باقی است، خبر داد.در بازدید از زندان تبریز، به مشکلات ۵۶ مددجو رسیدگی و با مرخصی ۱۷۸ نفر از زندانیان به مناسبت اعیاد شعبانیه موافقت شد.
 
مستثنیات دین چیست؟
مستثنیات دین، به اموالی گفته می شود که در صورت بدهکار بودن فرد، نمی توان این اموال را توقیف کرد یا فروخت. مصادیق مستثنیات دین، در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مشخص شده است. مستثنیات دین تا زمان فوت مدیون برقرار است و این موضوع، با فوت وی خاتمه می باید.
مبحث راجع به مستثنیات دین زمانی اهمیت پیدا می کند که شخصی به عنوان محکوم علیه به حکم دادگاه، ملزم به پرداخت دیون و بدهی خود بوده، ولی از پرداخت دیون خود به شخص طلبکار خودداری کرده و اقدام به پرداخت نمی کند.در این شرایط شخص طلبکار برای استیفا طلبش می تواند خواستار توقیف اموال مدیون از واحد اجرای احکام دادگستری شود.هرچند قانونگذار در جهت حفظ حقوق طلبکار این حق را به او داده، اما استثنائاتی راجع به حقوق اولیه محکوم علیه و افرادی که تحت تکفل او هستند در نظر گرفته است.این حقوق که جز ضروریات زندگی مدیون بوده و برای ادامه حیات و امرار معاش او الزامی است، جزء مستثنیات دین بوده و غیرقابل توقیف شناخته می شود.

 مستثنیات دین شامل چه مواردی می شود؟
مطابق ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، مستثنیات دین شامل موارد زیر است: منزل مسکونی که عرفا در شأن محکوم علیه در حالت اعسار او باشد. منظور از منزل مسکونی محلی است که قابلیت سکونت محکوم علیه و افراد تحت تکفل او را داشته باشد؛ اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوایج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است؛ آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می شود؛ کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق، متناسب با شأن آنها؛ وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است؛ تلفن مورد نیاز مدیون، تلفن مورد نیاز شامل یک تلفن همراه و تلفن ثابت است. در این خصوص باید به این نکته اشاره شود که برای این تلفن باید نوع عرفی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال اگر گوشی موبایل مدیون دارای ارزش زیادی است، نمی توان به عنوان مستثنیات دین در نظر گرفت. همچنین اگر خط تلفن همراه شخص مدیون دارای ارزش زیادی است، این مورد نیز به عنوان مستثنیات دین قرار نمی گیرد. زیرا با یک خط تلفن ساده هم حوایج او برطرف می شود.
همچنین مبلغی که در ضمن قرارداد اجاره به موجر پرداخت می شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن، موجب عسر و حرج شود و عین مستاجره، مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد. بنابراین مبلغی که به عنوان ودیعه، پرداخت شده، در صورتی که مدیون نتواند اجاره بها را بدون مبلغ ودیعه پرداخت کند و همچنین عین مستاجره در شان مدیون باشد، قابل توقیف نیست.به موجب قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، خودرو، جزء مستثنیات دین نبوده و توقیف خودرو برای وصول طلب، امکان پذیر است.مساله مهم این است که با وجود آن که قانونگذار، تلاش فراوانی در جهت مشخص کردن مصادیق مستثنیات دین کرده، اما این اشکال به نظر می رسد که این مصادیق، بسیار اختلافی هستند. به عبارت دیگر، تشخیص اینکه یک مال از مصادیق مستثنیات دین است یا خیر، کاملا به تشخیص قاضی بستگی دارد که با توجه به شرایط مذکور در مواد قانونی تعیین می شود.

 مرجع تشخیص مستثنیات دین
ممکن است نسبت به اینکه اموال و اشیایی جزء مستثنیات دین محسوب شده و متناسب با نیاز و شأن محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی باشد، اختلاف شود که در این صورت مرجع تشخیص دهنده دادگاه اجراکننده حکم لازم الاجراست و در صورتی که محرز شود اموال و اشیای مذکور بیش از حد نیاز و شأن محکوم علیه است، دو حالت پیش می آید:1- چنانچه اموال و اشیای مذکور قابل تجزیه و تفکیک باشد: که در این صورت به دستور دادگاه تجزیه و تفکیک شده و مازاد بر شأن بابت پرداخت دین در نظر گرفته می شود.2- چنانچه اموال و اشیای مذکور قابل تجزیه و تفکیک نباشد: که در این صورت دادگاه حکم به فروش داده و بعد از تشخیص مازاد بر شأن بابت پرداخت محکوم یا دین پرداخت می شود.

 مقررات راجع به مستثنیات دین تا چه زمانی قابلیت اجرا دارد؟
طبق ماده 526 قانون آیین دادرسی مدنی، احکام راجع به مستثنیات دین تا زمان فوت محکوم علیه جاری بوده و با فوت محکوم علیه ممنوعیتی که در ماده 1 قانون اجرای محکومیت مالی که بیان می دارد در صورتی که محکوم علیه محکوم به پرداخت دینی بوده و از پرداخت امتناع بورزد و محکوم له، خواستار توقیف اموال محکوم علیه باشد مرجع اجرا کننده رای مکلف بوده است.پس از شناسایی اموال محکوم علیه با رعایت مستثنیات دین نسبت به توقیف اموال به میزان محکوم به اقدام کند، از بین رفته و با فوت محکوم علیه اموالش به عنوان ماترک محسوب شده و به ادعای وراث مبنی بر اینکه مالی جز مستثنیات دین بوده و غیر قابل توقیف است ترتیب اثر داده نشده و تمامی اموال محکوم علیه بدون رعایت مستثنیات دین قابل توقیف می باشد.

 احکام مستثنیات دین
به موجب ماده 26 آیین نامه اجرای محکومیت های مالی،  تشخیص مصادیق مستثنیات دین مذکور در قانون و کم و کیف آن، با رعایت عرف و اوضاع و احوال فعلی شخص، با دادگاه مجری حکم است. دادگاه می تواند در صورت نیاز موضوع را به کارشناس ارجاع کند.همچنین بر اساس ماده 27 آیین نامه اجرای محکومیت های مالی، محکوم علیه می تواند با رضایت خود، مالی را که جزء مستثنیات دین است، جهت استیفای محکوم به معرفی کند.بنابراین اگر اموالی جزء مستثنیات دین تعیین شوند، اما خود محکوم علیه رضایت دهد، می توان آن را از دسته اموال غیرقابل توقیف، خارج کرد و به محکوم له داد.با فوت مدیون، برخی از اموال وی که مشمول مستثنیات دین شده بودند، از این گروه خارج می شوند. زیرا بعد از فوت، صحبت از دارایی و ماترک مدیون است و ابتدا باید دیون متوفی به بدهکاران او پرداخت شود.

 مرجع صالح برای تشخیص اموال غیرقابل توقیف
مرجع صالح برای اتخاد تصمیم در خصوص تشخیص مستثنیات دین در دو فرض قابل تصور است:اجرای احکام دادگستری: در رسیدگی به رفع اختلاف مبنی بر توقیف اموال محکوم علیه به درخواست محکوم له، ممکن است مالی که توسط محکوم له برای توقیف معرفی شده است، جزء مستثنیات دین بوده و در مرحله اجرا، حکم به توقیف آن داده شده باشد. بعد از اینکه اقدامات لازم راجع به توقیف اموال صورت گرفت، محکوم علیه مدعی می شود که اموالی از وی که توقیف شده، جزء مستثنیات دین بوده و غیر قابل توقیف است؛ که در این شرایط رفع اختلاف طرفین راجع به اینکه مال توقیف شده متناسب با شأن و نیاز محکوم علیه بوده و غیرقابل توقیف است، با مرجع اجراکننده حکم است.
اجرای احکام غیردادگستری: چنانچه اجراییه های صادره، مستند اجرای حکم دادگاه نبوده  و در مراجع غیردادگستری مانند اداره ثبت، اداره دارایی یا اداره کار و از مراجع عالی رسیدگی به اعتراض صادر شده باشد، در خصوص تشخیص مستثنیات دین جهت اتخاذ تصمیم، می توانند به عنوان مرجعی صالح مطرح شوند. به دلیل حمایت از حقوق اولیه شخص مدیون، قانونگذار برخی از اموالی را که جزء ضروریات زندگی شخص مدیون و افراد تحت تکفلش بوده، توقیف و فروش آن را جهت پرداخت دینی که در مقابل شخص طلبکار داشته، ممنوع اعلام کرده است.چنانچه مالی که به اعلام شخص محکوم له توقیف شده و مورد مزایده قرار گرفته جزء مستثیات دین بوده باشد، در صورت ادعای محکوم علیه، تقاضای ابطال عملیات اجرایی و استرداد مال توقیفی مبنی بر اینکه مال مذکور جزء مستثنیات دین بوده و قابل توقیف نیست و احراز شدن آن برای مرجع مجری حکم به عنوان مرجع تشخیص، موجب استرداد آن به محکوم علیه می شود.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
برنامه ریزی برای کاهش تصادفات نوروزی
با توجه به رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی در کشور امید می‌رود؛ امسال با حجم قابل توجهی مواجه باشیم، آنچه که موجب شده تا معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از ابلاغیه وزیر کشور به استانداران برای برنامه ریزی کاهش تصادفات رانندگی نوروزی خبر دهد.
 چرایی کاهش قابل توجه آمار تصادفات در دوسال اخیر
آمارهای منتشر شده در زمینه تصادفات نوروزی مربوط به فروردین‌ماه سال جاری حکایت از این دارد که در بازه زمانی اشاره شده یک‎هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. این در حالی بوده که عدد مذکور در مدت زمان مشابه سال ماقبل ۵۳۴ نفر بوده است. البته باید عنوان کرد که در دوسال اخیر به دلیل اعمال محدودیت‌ها به ویژه در نوروز با کاهش قابل توجه آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن مواجه بودیم، محدودیت‌هایی که البته در سال 1399 بیشتر بوده به عبارتی ما شاهد اجرایی شدن ممنوعیت سفر برای مقابله با ویروس منحوس کرونا بودیم، ممنوعیتی که البته در سال 1400 کمی برطرف شد. براین اساس شاهد افزایش آمار تصادفات و جان‌باختگان ناشی از آن بودیم.براین اساس با یک حساب اجمالی می‌توان عنوان کرد که در نوروز 1400 ما شاهد رشد 6/92 درصدی در تعداد کشته شدگان تصادفات رانندگی داشتیم.

 پیش‌بینی رشد آماری تعداد سفرها
این در حالی بوده که اکنون در آستانه نوروز 1401 با توجه به کاهش قابل توجه آمارهای مربوط به بیماری کووید19 و لغو کامل محدودیت‌های سفر در تعطیلات نوروز، پیش‌بینی می‌شود تعداد سفرهای مربوط به تعطیلات سال نو از رشد آماری قابل توجهی برخوردار باشد. به عبارتی انتظار براین است که با حجم قابل توجهی از سفرها در مقایسه با دو سال اخیر رو به رو شویم.

 ابلاغیه وزیر کشور به استانداران
این احتمال موجب شده تا اکنون مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها از ابلاغیه وزیر کشور به استانداران سراسر کشور در زمینه برنامه ریزی برای کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در ایام نوروز ۱۴۰۱ خبر دهد که با تاکید بر رعایت کامل مصوبات ستاد ملی کرونا و شیوه نامه های بهداشتی مربوطه مدنظر قرار گرفته است. البته به گفته شهریار افندی‌زاده، سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی برآورد‌ها نشان می‌دهد در نوروز پیش‌رو حجم حمل‌ونقل مسافر از طریق وسایل نقلیه شخصی روزانه دو میلیون نفر خواهد بود، البته بیش از ۶ میلیون نفر هم از سیستم حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای استفاده خواهند کرد.علاوه براین محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس انجمن علمی مطالعات گردشگری نیز در این باره بیان کرده است که در یکی دو ماه اخیر شاهد بودیم که به‌موازات کاهش محدودیت‌های کرونا در تعطیلات منتهی به آخر هفته، حجم انبوهی از مردم اقدام به سفر کردند و از رهگذر آن  نیز ترافیک‌های شدیدی به‌وجود آمد، تجربه‌ای که به طور قطع در روزهای پیش رو و در تعطیلات نوروز به طور قطع بیشتر تکرار خواهد شد.

 تشکیل کمیته ایمنی 
چنین پیش‌بینی‌هایی موجب شده تا جمالی‌نژاد بیان کند، در ابلاغیه‌ای پیش‌تر به آن اشاره شد بر لزوم تشکیل جلسات راهبری با تاکید بر حضور استاندار و اعضای شورای هماهنگی ترافیک استان، کمیته ایمنی استان و دعوت از دادستان استان با موضوع سفرهای نوروزی و کاهش تصادفات رانندگی در طرح نوروزی تا قبل از سال جدید و در ایام نوروز، همچنین اتخاذ تدابیر عملیاتی و اجرایی جهت تحقق کامل مصوبات ستاد ملی کرونا در طول تعطیلات نوروزی تاکید شده است. به این ترتیب و با توجه به تدابیر اندیشیده شده قرار بر این است که  از تمام امکانات موجود به منظور اصلاح نقاط پرتصادف شهری و برون شهری با اولویت اقدامات کم‌هزینه و زودبازده مهندسی استفقاده شود تا پیش از آغاز سفرهای نوروزی اقدامات لازم در این زمینه برای افزایش ایمنی سفر اتخاذ و اجرایی شود.
آنچه که تعمیر، نگهداری و فعال نگه‌داشتن تمام دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف بخشی از آن به شمار می‌رود، همچنین برخورد جدی و بدون اغماض با رانندگان متخلف توسط نیروی انتظامی، شناسایی رانندگان پرتخلف و جلوگیری از تردد آنها توسط ناجا با هماهنگی دادستان ها و حمایت از اجرای طرح‌های وی‍ژه نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی شهری و پلیس راه بوده تا بستر ساز برقراری انضباط شده از سوی دیگر موجب اجرایی شدن تدابیر لازم با هدف پیشگیری از تصادفات رانندگی شود، آنچه که از دیگر موارد ابلاغیه وزیر کشور به استانداران است. براین اساس اکنون باید دید آیا همکاری مردم و متولیان امر  می توانند روزهای تعطیل بی حاشیه و البته بدون بروز و وقوع اتفاقات را برای خود و نزدیکانشان رقم برنند.

 ‌ایجاد پایگاه‌های امداد جاده‌ای در محدوده نفوذ شهرها
براین اساس  ‌ایجاد پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای در محدوده نفوذ شهرها با هماهنگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، پلیس راهنمایی و رانندگی شهری، پلیس راه، مرکز فوریت‌های پزشکی و هلال احمر برای تقویت امدادرسانی در سوانح احتمالی و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی بسیج به عنوان همیاران پلیس به منظور کمک به پلیس راهور ناجا در راه‌های فرعی، راههای روستایی و نقاط پرتصادف از تدابیری بوده که مدنظر قرار دارد.
 
نگاهی به ویژه‌های نوروزی رادیو
رادیو در نوروز امسال برنامه‌های مفرحی را برای مخاطبان خود تدارک دیده است، برنامه‌هایی که عیدانه‌ای برای شنوندگان شبکه‌های مختلف به‌شمار می‌رود.
با آغاز فصل بهار رادیو نیز مانند شبکه های تلویزیونی تلاش دارد تا با تولید برنامه‌های مفرح مخاطبان خود را در تعطیلات سرگرم کرده، حتی نظر تعداد بیشتری از افراد را به خود جلب کند. براین اساس در روزهای اخیر متولیان شبکه‌های رادیو از تولیدات ویژه خود برای نوروز خبر داده‌اند. به طور نمونه حمیدرضا افتخاری مدیر شبکه رادیویی صبا درباره ویژه برنامه های نوروزی عنوان کرده است که با توجه به رویکرد رادیو صبا و انتظار ویژه‌ای که مخاطبان از این شبکه رادیویی به عنوان مرجع طنز و سرگرمی در ایام نوروز دارند، این شبکه از آذرماه سال جاری با دریافت طرح‌های ویژه نوروز و بررسی و ارزیابی آنها با ۱۸عنوان برنامه به استقبال سال جدید می‌رود.

 چهار برنامه عیدانه در رادیو جوان
در این میان همچنین رادیو جوان با چهار ویژه برنامه دو ساعته در ایام نوروز و برنامه‌های کوتاه نوروزی مهمان مخاطبان رسانه ملی خواهد بود.آنگونه که زهره عبدالرحیم، تهیه‌کننده برنامه «تازه‌شو» بیان کرده است، ساختار این برنامه هر سال با رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت تغییر می‌کند. امسال قرار است در کنار محور اصلی برنامه به موضوعات مهمی مثل هویت ملی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در قالب آیتم‌های متنوع بپردازیم.براین اساس موضوعات تازه‌شو در آیتم‌های متنوعی که برگرفته از هفت سین نوروز است، به مخاطبان ارائه خواهد شد. تازه‌شو در ایام نوروز به تهیه‌کنندگی زهره عبدالرحیم و اجرای مجید عسگری، از ساعت ۱۰ صبح همراه شنوندگان رادیو جوان خواهد بود.

 جوان پسند و صدسال به این سال‌ها
جوان پسند برنامه‌ای مخصوص جوان‌های روستایی بوده و صدسال به این سال‌ها هم جنگ شادی و طنز عصرگاهی است، علاوه براین مستند «جوونی که شما باشی در کنار همسایه ستاره ویژه نوروز از برج میلاد از دیگر برنامه‌های ویژه ایام سال نو است. در این خصوص سولماز ادیبی تهیه‌کننده برنامه «جوان‌پسند» گفته است که این برنامه بر پایه موسیقی و حال خوب بنا شده و در هر برنامه یک بخش نظرسنجی مردمی برای انتخاب ترانه برتر خواهیم داشت.عباس پیری یکی از تهیه کنندگان «صد سال به این سال‌ها» هم بیان کرده است که این برنامه سعی می‌کند در کنار شور و نشاط عصرگاهی که به شنونده منتقل می‌کند، با نگاهی طنز به همه موضوعات بپردازد و در قالب یک برنامه شاد و با ریتم تند تقدیم مخاطبان شود. برنامه‌ای که تا ۱۳ فروردین با اجرای اشکان صادقی و به همراه آیتم‌های طنز متنوع از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ از رادیو جوان پخش می شود. 

 آشنایی با سبک زندگی شهری و روستایی
درباره «جوونی که شما باشی»، هم باید بیان کرد؛ در این مستند با سفر گزارشگران به تمام نقاط کشور با سبک زندگی شهری و مخصوصاً روستایی آشنا می‌شویم. در این مستند جوانان نخبه یا کارآفرینان روستایی که برخلاف سایر مردم از شهر به روستا مهاجرت کرده‌اند و همینطور افرادی که با فعالیت‌های اقتصادی مثل بوم‌گردی باعث جذب گردشگر شده‌اند، از سوژه‌های اصلی خواهند بود. «جوونی که شما باشی» در ایام نوروز هر شب و پس از نوروز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها، از ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه جوان خواهد رفت.اما برنامه «همسایه ستاره» به تهیه کنندگی عباس پیری برنامه‌ای است که با میزبانی از زوج‌های جوان در ایام سال از برج میلاد به صورت یک برنامه استیجی روی آنتن می‌رفت، با حضور هنرمندان، خوانندگان و استندآپ کمدین‌ها حال و هوای نوروزی به خود می‌گیرد.برنامه «رادیوم» هم از توفیقات و دستاورد‌های علمی بشر در قرن چهاردهم صحبت خواهد کرد و پیش بینی‌هایی برای پیشرفت‌های علمی در قرن جدید خواهد داشت.

 فاز نمایشی و مفرح رادیو اقتصاد در نوروز
همچنین باید گفت که محمد رضا مهدیار اسماعیلی، مدیر رادیو اقتصاد از دو ویژه‌برنامه این شبکه رادیویی برای ایام نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.وی با اشاره به رویکرد این شبکه اظهار کرد: همانطور که از اسم شبکه پیداست باید در حوزه اقتصاد برنامه سازی کنیم و از طرفی هم همراه با رویکردهای رادیو که رسانه‌ای مبتنی بر سرگرمی است حرکت کنیم. وقتی می‌خواهیم سرگرمی را بر امری تخصصی مبتنی کنیم باید برای مخاطب برنامه مفرح، طنز، نمایشی و آموزشی داشته باشیم.وی اضافه کرد: سعی داریم در روزهای ابتدایی سال چند برنامه مفرح در قالب طنز و نمایش که مسائل اقتصاد ایران را نمایش می‌دهد روی آنتن ببریم. فاز برنامه‌ها مفرح و نمایشی با رویکرد متناسب با ایام عید خواهد بود که حال مردم خوب را خوب کند و نمی‌خواهیم با ساختار عبوس اقتصاد مردم را از حال نوروز دور کنیم.اسماعیلی به دو برنامه ویژه این ایام اشاره و بیان کرد: «سین مثل سرمایه» و «سکه تمام بهار» عناوینی است که ویژه نوروز ۱۴۰۱ ساخته شده است. 
 
آغاز توزیع بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های محروم 
رییس بنیاد مستضعفان با اعلام خبر آغاز توزیع یک میلیون و ۲۵۰هزار بسته معیشتی اظهار کرد: بنیاد مستضعفان با هماهنگی سایر نهادها، در این مرحله توزیع یک‌میلیون و ۲۵۰هزار بسته معیشتی را همزمان با نزدیک شدن به ایام سال نو، آغاز کرد.سید پرویز فتاح با بیان اینکه این بنیاد در این مرحله ۴۵۰میلیارد تومان را برای تهیه و توزیع این بسته‌های معیشتی اختصاص داده، افزود: در این مرحله ۱۰هزار تن برنج، سه هزار تن مرغ منجمد، ۱۶۰۰تن روغن و ۱۷۰۰تن ماکارونی خریداری شده و میان خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.

تشدید نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی منابع متحرک 
کارشناس بررسی صدور مجوز شماره گذاری خودرو مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از تشدید نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی وسائط نقلیه تولیدی و تجهیزات پس پالایش آلایندگی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.مهدی کیهانپور افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد به‌‌منظور تشدید نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی، نمونه‌برداری در مرحله تطابق تولید را به‌ صورت کاملا سرزده و تصادفی از انبارها، کارخانه و نمایندگی‌های رسمی فروش انجام دهد، همچنین در سال آینده، با توجه به نهایی‌ سازی و اجرای استاندارد ملی تجهیزات پس‌ پالایش، تمامی تولیدکنندگان وسایل نقلیه ملزم به تهیه، نصب و تجهیز خودرو با استفاده از تجهیزات مرتبط با آلایندگی براساس استاندارد ملی هستند.  

اختصاص 5/5 میلیارد یورو برای توسعه زیرساخت‌های سلامت
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتبارات خوبی برای نظام سلامت کشور در نظر گرفته شده است، افزود: در سال آینده 5/5میلیارد یورو برای اجرای پروژه‌های زیرساختی نظام سلامت تخصیص یافته است. در این رابطه تجهیز هلال احمر، ارتقا و تکمیل بیمارستان های نیمه تمام و تجهیز اورژانس دیده شده است.سید جلیل میرمحمدی میبدی همچنین گفت: برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۵ پنج‌میلیارد تومان پیش‌بینی شد و از سال ۱۴۰۱ این قانون اجرایی خواهد شد که می تواند خبر خوشی برای پرستاران محسوب شود. 

رجیستری تلفن همراه ترفند جدید مجرمان سایبری
معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور گفت: مجرمان سایبری با ترفند ارسال پیامک با عنوان «گوشی تلفن همراه شما به علت عدم ثبت در سامانه همتا مسدود خواهد شد»، مترصد کلاهبرداری از افراد هستند.سرهنگ رامین پاشایی در تشریح شگرد این کلاهبرداران بیان کرد: ترفند این مجرمان سایبری دقیقا شبیه ترفند ابلاغیه های قضائی سامانه ثنا و سامانه پرداخت سود سهام عدالت بوده و با توجه به آگاهی بخشی های متعدد به هموطنان نسبت به شیوه های کلاهبرداری قبلی این بار افراد کلاهبردار در اقدامی جدید به سراغ سامانه همتا وزارت صمت رفته اند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال