امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
توزیع برنج ایرانی برای تعادل در بازار
در جلسه وزرای صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری بر استمرار و تشدید بازرسی‌ها در ایام پایانی سال با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان تاکید شد.
سید رضا فاطمی امین با بیان اینکه تمامی کالاهای دارای اهمیت تنظیم بازار را در سامانه جامع تجارت وارد کرده‌ایم، گفت: کنترل بازار بر اساس رصد فاکتورهای ثبت شده در سامانه جامع تجارت با سرعت و شفافیت بیشتری پیش خواهد رفت. وزیر صمت همچنین بیان کرد: قیمت کالاها از درب کارخانه تا ورودی فروشگاه‌ها از طریق همین فاکتورهای ثبت شده در سامانه جامع تجارت کنترل می‌شود و از مغازه تا مصرف کننده نهایی نیز برای لاستیک (چون به شخص با کد ملی داده می‌شود) قابل کنترل است. وی در این خصوص اضافه کرد: برای کنترل و رصد قیمت کالاها از فروشگاه‌ها به مصرف کننده نهایی (خریدار) نیز پروژه درج قیمت تولیدکننده را گذاشته‌ایم، تولیدکننده قیمت تمام شده (با ارزش افزوده) را بر روی کالا درج می‌کند و فروشنده موظف است قیمت نهایی (مصرف کننده) را بر روی قفسه‌های فروشگاهی در معرض دید خریداران قرار دهد.
وزیر صمت تصریح کرد: با این روش شفاف سازی قیمتی به وجود می‌آید، برای کالاهای مصرفی حداکثر ۳۰ درصد و برای کالاهای سرمایه‌ای حداکثر ۲۰ درصد هزینه مجاز توزیع لحاظ می‌شود، مردم به عنوان ناظر بر بازار نظارت می‌کنند و مشکلات احتمالی را به سامانه ۱۲۴ اطلاع خواهند داد. فاطمی امین با بیان اینکه حدود هفت هزار قلم کالا تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده شده است، تصریح کرد: در مرحله اول اجرای این طرح حدود سه هزار و در مرحله بعدی حدود چهارهزار قلم کالا مشمول درج قیمت تولید کننده شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود دو سامانه بازارگاه (وزارت جهاد کشاورزی) و سامانه جامع تجارت (وزارت صمت)، بیان کرد: راستی‌آزمایی انطباق داده‌های سامانه با واقعیت‌ها مورد تاکید است که در این حوزه به بازرسی و نظارت به خصوص همکاری بسیج و سازمان تعزیرات نیاز داریم.
وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه بر تشدید بازرسی‌ها در این ایام به کمک تعزیرات، بسیج و وزارت صمت تاکید کرد و گفت: موضوعات مرتبط با برنج و گوشت در بازار با ورود بازرسان تعدیل شد، در قرارگاه محصولات کشاورزی که در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است نیز بر تشدید بازرسی‌ها و نظارت‌ها تاکید شده است. سید جواد ساداتی‌نژاد با بیان اینکه توزیع برنج ایرانی برای تعادل در بازار بیشتر شده است، ادامه داد: مصوبات تنظیم بازاری مرتبط با گوشت قرمز (گرم و منجمد) در حال اجرا است و برنامه عرضه ۲۰ هزار تنی گوشت منجمد در سطح کشور را داریم. وی با بیان اینکه ۴۰ هزار تن میوه برای تنظیم بازار شب عید خریداری شده است، تصریح کرد: از ۱۰ استان کشور سیب و پرتغال با کیفیت خریداری کردیم تا بازار شب عید تنظیم گردد و در خصوص میوه شب عید مشکلی نداریم.
 
بازار املاک در فاز استراحت
بازار مسکن از آذرماه سال گذشته تا کنون به ثبات نسبی رسیده و نرخ رشد سالیانه آن از حدود ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است. اگرچه عوامل سیاسی به عنوان یکی از مولفه‌ها در ایجاد آرامش بازار مسکن موثر هستند، این بازار از متغیرهایی همچون کمبود عرضه، توان طرف تقاضا، وضعیت تورم عمومی، رشد نهاده‌های ساختمانی و تورم بازارهای موازی تاثیر می‌گیرد که بجز بازارهای موازی، سایر عوامل با افزایش مواجهند.
با توجه به اینکه بازارهای ارز، طلا، خودرو و بورس در حالت انتظار قرار دارند، بازار مسکن نیز به نوعی بلاتکلیف است. به رسم معمول با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بررسیها از افزایش حجم معاملات در هفته‌های اخیر حکایت دارد اما قیمتها بالا نرفته است. بخشی از این موضوع به کاهش توان متقاضیان به عنوان مولفه‌ای قوی برمی‌گردد. به هر ترتیب با توجه به افزایش ۶۵۵ درصدی قیمت مسکن شهر تهران طی پنج سال گذشته، ظرفیت رشد این بازار به طور محسوسی کاهش یافته است.تجربه ادوار گذشته بازار مسکن نشان داده که رکود این بازار به طور معمول بین ۳۰ تا ۴۸ ماه طول کشیده و حداکثر طول دوره رشد قیمت آن ۳۶ ماه بوده است.
در شرایطی فعلی نیز دو دیدگاه درخصوص وضعیت آینده بازار ملک وجود دارد؛ گروهی معتقدند با امضای برجام و کاهش احتمالی قیمت ارز، بازار مسکن نیز دچار افت خواهد شد. گروه دیگر اما می‌گویند بازار مسکن برخلاف ارز و طلا که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، چندان به این بازارها وابسته نیست و کسری عرضه نسبت به تقاضا مولفه مهمتری برای این بازار محسوب می‌شود. با این وجود هر دو گروه مذکور با احتیاط نسبت به رشد قیمت مسکن در آینده اظهارنظر می‌کنند. فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان با اشاره به تجربه سال ۱۳۹۴ خاطرنشان می‌کند: در آن مقطع با امضای برجام، ثبات بر بازار مسکن حاکم شد. اما قیمتهای موجود در بازار مسکن از اقتصاد کلان نشأت گرفته است؛ چرا که مسکن یک کالای تولیدی است و قیمت آن بر اساس نرخ زمین و هزینه ساخت مشخص می‌شود.
همچنین حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران نیز معتقد است: مسکن با بازارهای طلا و بورس، هماهنگی همزمان ندارد و لزوما از قیمت ارز و طلا تبعیت نکرده است؛ چرا که بازارهای ارز و طلا ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند اما مسکن اینگونه نیست. این بازار مدتی صبر می کند، به تثبیت می رسد، سپس خود را با وضعیت کلی اقتصاد وفق می‌دهد؛ این هماهنگی می‌تواند کاهشی یا افزایشی باشد.با این حال مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک به ادامه آرامش بازار مسکن خوشبین است. او در این خصوص گفت: خوشبختانه در ماههای اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. مقدار زیادی از این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده از لغو تحریم ها است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز پایین آمد و بررسی‌های ما از کاهش حدود نیم درصدی قیمت خانه در تهران طی دو هفته گذشته حکایت دارد.


سهمیه بنزین اسفند واریز شد
سهمیه بنزین اسفند ماه ساعت ۲۴ دیشب بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته در کارت‌های سوخت دارندگان خودروهای شخصی و موتورسیکلت واریز ‌شد.سهمیه بنزین برای خودروهای سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر در ماه است و می‌توان در هر کارت سوخت، سهمیه ۹ ماه را ذخیره کرد. طبق اعلام مدیر سامانه هوشمند سوخت، با توجه به مدت ۹ ماهه تعیین‌شده برای ذخیره‌سازی سهمیه سوخت خودروها، سهمیه واریزی سوخت خودروهای شخصی که سقف ۹ ماهه آنها تکمیل شده باشد و به سقف ۵۴۰ لیتر ذخیره رسیده باشد، اضافه نخواهد شد، بنابراین مالک هر خودرو تنها می‌تواند سهمیه ۹ ماه گذشته را (۵۴۰ لیتر برای خودروهای سواری و ۲۲۵ لیتر برای موتورسیکلت‌ها) در کارت سوخت شخصی خود ذخیره کند.  این مدت ۹ ماه کاهش نیافته است و هموطنان همچنان می‌توانند تا سقف ۹ ماه سهمیه واریزی خود را در کارت سوختشان ذخیره و مصرف کنند.

رشد ۵۱ درصدی صادرات به اکو 
سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی ایران با کشورهای عضو اکو به ۱۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۹۷۱ دلار و به وزن ۲۴ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۸۲۷ تن کالا رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد در ارزش و ۲۵ درصد در وزن، افزایش نشان می‌دهد.سید روح اله لطیفی اظهار داشت: در ۱۰ ماهه امسال از مجموع تجارت ۱۳ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلاری ایران با اکو، ۲۱ میلیون و ۳۵ هزار و ۹۵۵ تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۳۵ دلار مربوط به صادرات بوده است.
وی افزود: میزان و حجم کالاهای صادراتی ایران به ۹ کشور عضو سازمان اکو در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ از نظر وزنی ۳۶ درصد و از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۱ درصد افزایش داشته است.لطیفی در خصوص میزان صادرات کالا به هر یک از اعضای اکو، خاطرنشان‌کرد: از بین ۹ کشور عضو اکو، صادرات به کشورهای ترکیه با ۱۲ میلیون و ۷۴ هزار و ۶۲ تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۸۴۰‌هزار و ۱۰۷ دلار و رشد ۱۲۲ درصدی در ارزش، افغانستان با سه میلیون و ۵۸۴ هزارو ۳۸۹ تن به ارزش یک میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۳۰۱ هزار و ۵۹۶ دلار و کاهش ۱۹ درصدی در ارزش و پاکستان با ۲‌میلیون و ۴۰۰ هزار و ۵۲ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۸ میلیون و ۱۲۲ هزارو ۲۰۵ دلار و رشد ۲۶ درصدی، اصلی ترین مقاصد کالاهای ایرانی به اکو بودند.
وی افزود: کشور جمهوری آذربایجان با خرید ۴۳۸ میلیون و ۳۳۲هزار و ۳۰ دلار و رشد چهار درصدی، ازبکستان با ۳۴۰ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۶۷۸ دلار و رشد ۱۹۶ درصدی، ترکمنستان با ۲۶۷ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۵۳ دلار و رشد ۱۶۳ درصدی، قزاقستان با ۱۴۹ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۸۴۳ دلار و رشد ۱۸ درصدی، قرقیزستان با ۶۷ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۵۰۵ دلار و رشد ۱۱۱ درصدی و در نهایت تاجیکستان با ۶۷ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۸ دلار خرید از ایران و رشد ۳۸۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال، در رتبه های بعدی خرید کالاهای ایرانی در اعضای سازمان اکو قرار دارند.دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک خاطرنشان‌کرد: مشتقات نفتی، لبنیات، مواد غذایی، انواع میوه های تازه و خشک، آب میوه و مرکبات، فرش، زعفران، ماهی، خاویار، آبزیان زینتی، انواع سنگ و تجهیزات ساختمانی، پوشاک، تجهیزات صنعتی، کیف و کفش، دارو و لوازم بهداشتی و مصنوعات پلاستیکی از عمده کالاهای صادراتی ایران به اکو بوده است. وی اضافه‌کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری افزون بر سه‌میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۷۲ تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۶۹۱ میلیون و ۲۱۷ هزارو ۸۶۳ دلار، از کشورهای عضو اکو وارد شده که ۱۵ درصد از لحاظ وزنی کاهش و ۲۶ درصد از لحاظ  ارزش  نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.
لطیفی گفت: کشورهای ترکیه با سه میلیون و ۲۱۹ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۷۶۵ دلار و رشد ۲۴ درصدی در ارزش، پاکستان با ۲۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۰۲ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۲۰۶ دلار و رشد ۴۰ درصدی در ارزش، ازبکستان با ۵۵‌هزار و ۲۸۴ تن به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۹۴۰ دلار و رشد ۳۹ درصدی، اصلی ترین کشورهای طرف معامله ایران برای تامین نیازهای کشور از بین کشورهای عضو اکو بودند.
 
اصلی‌ترین عامل هدررفت انرژی 
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: از آنجا که بازدهی بخاری‌های گازی -که عموم مردم در منازل خود استفاده می‌کنند- بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است باید این را یکی از اصلی‌ترین عوامل هدررفت انرژی دانست لذا صرفا با مصرف کم مردم مشکل کمبود گاز حل نمی‌شود.
وی بر ضرورت افزایش تولید گاز و بهینه‌سازی مصرف سوخت با هدف جلوگیری از قطعی گاز صنایع و مشترکین خانگی تاکید کرد و گفت: متاسفانه چند سال است که میزان تولید گاز کاهش پیدا کرده است و این به مرور سبب کمبود گاز در کشور شده تا جایی که امسال گازی برای  تحویل به صنایع محدود بود و آن‌ها از سوخت مایع استفاده کردند این در حالی است که چرخ صنایع با مصرف گاز بهتر چرخیده می‌شود.نماینده مردم گرگان و آقلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به وزارت نفت کمک کرد تا اکتشاف و تولید گاز را مجددا از سر گیرد چراکه در غیر این صورت با مشکلات بیشتری رو به رو خواهیم شد همچنین باید در کنار رونق تولید به مسئله بهینه سازی مصرف سوخت نیز توجه کرد چراکه بازدهی بخاری‌های گازی -که عموم مردم در منازل خود استفاده می‌کنند- بین 25 تا 30 درصد است و این یکی از اصلی‌ترین عوامل هدررفت انرژی است و صرفا با مصرف کم مردم مشکل حل نمی‌شود.
وی افزود: بهینه‌سازی صرفا با سخن گفتن از آن محقق نخواهد شد چراکه باید وسایل استاندارد پربازده توسط صنایع تولید شوند و با ارائه سوبسید و فرهنگ‌سازی مردم را به تهیه آن‌ها ترغیب کرد چراکه اگر مردم بدانند با تهیه وسایل استاندارد هزینه مصرفی انرژی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند به‌یقین به این کار اقدام خواهند کرد.سنگدوینی با بیان اینکه متاسفانه کمترین اقدام برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از هدررفت انرژی در کشور صورت گرفته است، اضافه کرد: یارانه‌ها باید به تولیدکنندگان تجهیزات سرمایشی و گرمایشی داده شود تا آن‌ها بتوانند وسایل استاندارد و کم‌مصرف تولید کنند بنابراین صرفا معاف کردن خانوارهای کم‌مصرف از پرداخت هزینه آن، راه به جایی نخواهد برد.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اقدامات فوق صورت گیرد به یقین کمبود گاز در کشور نخواهیم داشت این در حالی است که هر ساله عدد قابل توجه‌ای برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در لایحه بودجه در نظر گرفته می‌شود اما در عمل بهینه‌سازی صورت نمی‌گیرد چراکه بهینه‌سازی فعالیتی بین دستگاهی است و بخشی از آن به تولید وسایل گرمایشی در صنایع مربوط می‌شود.

شکایت دائمی مردم از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو
حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به شکایت دائمی مردم از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش، گفت: انتظار می‌رود خودروهای صفر و نو نیازی به مراجعه به خدمات پس از فروش نداشته باشند، با این وجود اگر یکی از قطعات خودرو خراب شد، این قطعه در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش باید به صورت رایگان تعویض شود زیرا عمر هر قطعه به صورت استاندارد مشخص است و گارانتی خودروسازان برای این امور باید معتبر باشد.
وی به خانه ملت گفت: گزارش‌های متعددی به صورت مستمر درباره کیفیت نامطلوب خودروهای صفری که مردم از خودروسازان تحویل می‌گیرند به نمایندگان می‌رسد؛ براساس این گزارش‌ها بسیاری از قطعات خودروهای صفر از همان ابتدای تحویل معیوب است و مردم ناچارند با وجود اینکه تنها چند هفته یا چند ماه از تحویل خودرو گذشته، برای تعمیر این قطعات به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش  مراجعه کنند.نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: صرف نظر از اینکه مشکلات بسیاری در نمایندگی‌های خدمات پس ازفروش در پذیرش مشتریان وجود دارد و افراد به آسانی نمی‌توانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند، بسیاری از قطعاتی که به تعویض نیاز دارند، از ابتدای تحویل به مردم نیز کیفیت مناسبی ندارند و در برخی موارد و براساس گزارش‌های مردمی در ابتدا هم قطعات استفاده شده مستعمل است.
وی اضافه کرد: انتظار می‌رود خودروهای صفر و نو نیازی به مراجعه به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش نداشته باشند، با این وجود اگر یکی از قطعات خودرو خراب شد، این قطعه در این نمایندگی‌ها باید به صورت رایگان تعویض شود زیرا عمر هر قطعه به صورت استاندارد مشخص است و گارانتی خودروسازان برای این امور باید معتبر باشد.این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در وهله نخست خودروسازان باید در تولید خودرو از قطعات باکیفیت استفاده کنند تا مردم به زحمت نیافتند و در مرحله بعدی نمایندگی‌های خدمات پس ازفروش نباید از پذیرش مشتری و نکته بعد تعویض قطعات معیوب به صورت رایگان شانه خالی کنند.عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس با اشاره به وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارائه خدمات مناسب توسط نمایندگی‌های خدمات پس از فروش، تصریح کرد: مجموعه بازرسی این وزارتخانه باید با سرکشی‌های مستمر بر نمایندگی‌ها از بروز تخلف‌هایی مانند دریافت هزینه بابت تعویض قطعات معیوب و بی‌کیفیت و... جلوگیری کنند.به گفته فیروزی، هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان باید به موضوع شکایت دائمی مردم از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش نیز در جریان بررسی وضعیت صنعت خودروسازی رسیدگی کنند.
 
وضعیت پرداخت وام بدون ضامن در بانک‌ها
بانک‌های دولتی در راستای تکلیف رییس جمهور و ابلاغیه وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تسهیل پرداخت تسهیلات خرد در مرحله اول مکلف به پرداخت وام‌های خرد به حقوق‌بگیران بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی بدون دریافت ضامن شدند و قرار است که در آینده این موضوع شامل سایر افراد نیز شود. 
شرایط دریافت دریافت وام تا رقم ۵۰ میلیون تومان اینگونه است که تنها ارائه نامه کسر از حقوق کفایت می‌کند و شرایط مورد نیاز برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته اعلام شده است که مشمولان این وام باید به بانک و شعبه‌ای که حقوق خود را از آن دریافت می‌کنند، مراجعه کنند.پیش از این، گزارش‌های میدانی از برخی شعب بانک‌ها حاکی از شرایط عجیب اعلامی مبنی بر بسته بودن پرداخت وام جدید در روزهای پایانی سال، ابلاغ نشدن بخشنامه، داشتن میانگین گردش حساب و سپرده حداقل نصف مبلغ وام مورد نظر بود. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در واکنش به این موضوع اعلام کرد که هرگونه شرط اضافه‌ای که خارج از مصوبات در این زمینه باشد، تخلف محسوب و با آن برخورد خواهد شد.
اکنون، گزارشی که به تازگی از روند پرداخت وام بدون ضامن در برخی از شعب بانک‌ها ثبت شده، بیانگر کم شدن شروط خارج از مصوبه است اما همچنان برخی شعب اعلام می‌کنند که به علت بسته شدن پرداخت وام جدید در روزهای پایانی سال، این وام بعد از ایام نوروز پرداخت می‌شود و مشمولان این وام نیز باید میانگین و معدل حساب قابل قبولی داشته باشند. علاوه بر این، شواهد حاکی از آن است که اکثر بانک‌ها شرایط مندرج در مصوبه مربوطه را در شعب در دید عموم قرار داده‌اند. اما با وجود تخلف بودن همچنان برخی از شعب اعلام می‌کنند که متقاضیان برای دریافت این وام باید میانگین یا معدل حساب بالایی داشته باشند و در غیر اینصورت این افراد باید برای چند ماه در بانک سپرده بگذارند تا بتوانند بدون ضامن وام دریافت کنند. 
به گزارش ایسنا، از سوی دیگر، متصدی یک بانک می‌گوید که صرف اینکه فردی حقوق‌بگیر باشد و حقوقش را از این بانک دریافت کند، برای پرداخت وام بدون ضامن کافی نیست و آن فرد نباید فقط حقوق خود را پس از واریز برداشت کند بلکه باید گردش حساب بالایی داشته باشد. وی همچنین تاکید کرد که پرداخت وام برای مبالغ خرد تا ۳۰ میلیون بدون ضامن خواهد بود و هرچه بر مبلغ وام افزوده شود، حداقل معرفی یک ضامن لازم است‌. علاوه بر این، متصدی بانکی دیگر بر این موضوع تاکید کرد که رتبه اعتباری فرد متقاضی در بانک مرکزی رقم و شرایط پرداخت وام را تعیین می‌کند و فیش حقوقی افراد باید حداقل ۶۰ درصد وام را پوشش دهد. این شرایط در حالی از سوی بانک‌ها اعلام می‌شود که براساس گفته وزیر اقتصاد طی سه هفته اخیر بیش از ۶۵ هزار نفر بدون ضامن وام از وام‌های خرد استفاده کرده‌اند.
 
پیش‌بینی ها پیرامون بازار سرمایه
شاخص بورس در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه با افت ۲۷۹واحدی روبرو شد و در ارتفاع یک‌میلیون و 282هزار و 131واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران شد و در مقابل شرکت‌های بانک ملت، ایران خودرو و بانک تجارت با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 896میلیون ورقه به‌ارزش 2هزار و 19میلیارد تومان در 376هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 11 واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 515واحد قرار گرفت.
یک کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفت: روند صعودی و نزولی شاخص بورس برای همیشه در بازار ادامه‌دار نخواهد بود.
حسین عبدی به نوسانات اخیر معاملات بورس و عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: اصلی ترین عامل تاثیرگذار در نوسان اخیر معاملات بورس نبود نقدینگی و ترس سهامداران از سرمایه گذاری در این بازار است.وی به علت عدم ورود نقدینگی در این بازار اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی معاملات بورس، پولی که در بازار جریان دارد از جمله نقدینگی‌هایی است که در مقاطع مختلف توسط افراد حقیقی و حقوقی به این بازار تزریق شد.
عبدی با بیان اینکه در هر یک از این دوره‌ها، افراد مختلف حقیقی و حقوقی معتقد به ارزندگی بازار بودند و این امر منجر به تزریق سرمایه آنها در بازار شد، گفت: در دوره‌های مختلف معاملات بورس، سهامداران  به محض ایجاد افت و نوسان قیمت سهام شرکت‌ها از ترس تحمیل ضرر و زیان احتمالی، اقدام به رفتار و فروش‌های هیجانی می‌کردند که این موضوع در ایجاد نوسانات کاذب در بازار بی تاثیر نبود.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به لحاظ روانشناختی درست است که بازار فرصت  مناسبی را برای سرمایه گذاری پیش‌روی سهامداران قرار داده است، اما به صورت روانی سهامداران به دلیل اتفاقات رخ داده در این بازار، برای سرمایه گذاری در بورس پا پیش نمی ‌گذارند و از احتمال تداوم روند اصلاحی بازار ترس دارند.
وی با بیان اینکه در سطوح مختلف معاملات بورس، عرضه کنندگان در بازار غالب بر خریداران هستند، گفت: اکنون بسیاری از اخبار منفی مانند موضوع نرخ ارز، لایحه بودجه، قطعی گاز، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و افزایش نرخ حامل‌های انرژی تاثیر خود را بر بازار گذاشته است،  این مسایل همگی جزو مباحثی هستند که در بازار تجربه شده  و بازار همه این مولفه‌ها را از قبل در قیمت سهام لحاظ کرده است.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نوسانات ایجاد شده در بازار تحت چه شرایطی کاهش پیدا می‌کند، به ایرنا گفت: بهتر است از اتخاذ تصمیمات یکباره در این بازار جلوگیری شود، بازار سرمایه همیشه به عنوان یک بازار خود تنظیم‌گر، منعکس کننده واقعیات اقتصادی کشور در عملکرد خود است.
عبدی خاطرنشان کرد: اکنون نقدینگی زیادی در صندوق‌های سرمایه گذاری به صورت پارک شده قرار دارد که این پول‌ها وارد بازار نمی‌شوند، مگر اینکه ابهامات حاکم در بازار برطرف شود و در آن زمان شاهد روزهای پررونق در معاملات بازار سهام خواهیم بود.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه براساس مولفه‌های اقتصادی کشور، بازار سرمایه همیشه در بلندمدت بازدهی بهتری را نسبت به بازارهای موازی در اختیار سهامداران قرار داده است، گفت: ممکن است در مقاطعی بازار افت شدیدی را تجربه کند اما سهامداران نسبت به این موضوع آگاه هستند که بازار سرمایه همیشه در مقاطع بلندمدت بازدهی بهتری را نسبت به دیگر بازارها در اختیار سهامداران قرار داده است. وی معتقد است، در شرایط فعلی صبر مهمترین مولفه و  نیاز سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس است.
عبدی با بیان اینکه ورود نقدینگی هوشمند به بازار نیازمند این است که به صورت جدی ابهامات ایجاد شده در بازار از بین برود، گفت: رفع ترس ایجاد شده در بازار نیازمند زمان است اما این بدین معنا نیست که اکنون زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس نیست، زیرا فرصت‌های بسیار خوبی برای ورود نقدینگی به این بازار فراهم است و هر چه به سمت مجامع پیش برویم وضعیت بازار بهتر می‌شود.
 
قیمت دلار از ابتدای زمستان 13درصد کاهش قیمت را ثبت کرد
پنجمین عقبگرد دلار
روند کاهشی نرخ ارز در معاملات روز گذشته نیز تداوم یافت و هر دلار در بازار آزاد به 26 هزار و 100 تومان رسید. مرز 26 هزار و 400 تومان مقاومت مهمی بود که هفته گذشته شاخص ارز آن را واگذار کرد. «احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده»، «افزایش مشتریان متقاضیان نفت ایران» و «گزارش برخی رسانه‌ها از رفع تحریم ها» مهمترین پالس های ارسال شده برای کاهش نرخ ارز بود. البته این کاهش، پنجمین عقبگرد دلار از ابتدای زمستان بوده است. بررسی ها نشان می دهد قیمت دلار از ابتدای زمستان 13درصد کاهش قیمت را ثبت کرده است.
عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز تهران ضمن اشاره به خبر اعلام علاقه کره‌جنوبی، ژاپن و هند نسبت به از سرگیری واردات نفت از ایران، بر این باورند که این خبر در کنار زمزمه‌هایی از احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره می‌تواند فروش نفت را تسهیل و ذخایر ارزی کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این افزایش ذخایر ارزی نیز در بلندمدت می‌تواند قدرت نهادهای بازارساز را در جهت کنترل نرخ ارز افزایش دهد. به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز، اخبار سیاسی منتشر‌شده در روزهای اخیر تاثیر بسزایی در عبور دلار از مرز مهم ۲۶هزار و ۴۰۰تومانی داشته باشد.

   احتمال آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده
همچنین مصطفی قمری‌‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: مذاکرات ایران و کره‌‌جنوبی در سئول برای آزادسازی ۷میلیارد دلار از دارایی‌‌های مسدودشده ایران انجام شد. به گفته او، این منابع مالی از ۴سال قبل به بهانه تحریم‌‌ها در ۲ بانک کره جنوبی مسدود شده است. ایران در این فرصت بر رفع محدودیت غیرقانونی از منابع ارزی بلوکه‌‌شده خود در کره جنوبی تاکید کرد. 
با آزاد‌سازی، ذخایر بانک مرکزی نیز افزایش پیدا می‌کند و بانک می‌تواند با تزریق بخشی از این دلار نقدینگی را جمع کند. در نتیجه، آزادسازی دارایی بلوکه‌شده باعث قدرت بانک مرکزی می‌شود. نکته دیگر هم به انتظارات تورمی مرتبط است. چشم‌انداز تحریم‌ها باعث می‌شود که انتظارات در کشور به سمت ثبات نرخ ارز حرکت کند. از سوی دیگر، صادرکنندگان نیز ارز خود را بیشتر عرضه می‌کنند و این در کوتاه مدت روی کاهشی شدن نرخ دلار اثرگذار است.بررسی روند نرخ ارز از ابتدای زمستان نشان می‌دهد قیمت دلار در دی‌ماه حدود 30هزار تومان بوده و تا روز گذشته به حدود 26هزار و 100تومان کاهش پیدا کرد. حتی برخی عنوان می‌کنند که معاملات فردایی زیر 26هزار تومان نیز انجام شده است. بنابراین این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده بازار شاهد کانال‌شکنی دیگری نیز باشد.

   بازگشت دلار به کانال ۲۴ هزار تومان در صرافی‌های بانکی
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز گذشته  با ۵۱۲ تومان کاهش ۲۴ هزار و ۷۳۱ تومان معامله شد. همچنین قیمت خرید هر دلار دیروز ۲۴ هزار و ۴۸۵ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۹۹۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۲۲۶۶ تومان بود.قیمت سکه نیز دیروز با کاهش قیمت رو به رو شد. نرخ سکه در بازار تهران با ۱۸۰ هزار تومان کاهش به بهای ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. دیروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۱۴۱ هزار تومان شد. اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۹۹ دلار و ۱۷ سنت معامله شد.
مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان وارد کانال ۲۵ هزار تومان و سپس ۲۴ هزار تومان شد. اما در این مدت بهای اونس جهانی به دلیل تحولات سیاسی و اختلافات روسیه و اوکراین در نوسان بود و در بسیاری موارد شاهد افزایش بهای آن بودیم. کاهش نرخ ارز، طی هفته‌های گذشته افزایش بهای اونس جهانی را پوشش  داده و در این ایام شاهد افت بهای انواع سکه و طلا در بازار بودیم.
 
آغاز مهلت مجدد ثبت نام در کنکور سراسری 
متقاضیانی که در فاصله تعیین شده از ۱۰ تا ۲۰ بهمن موفق نشده اند در کنکور سراسری ۱۴۰۱ ثبت نام کنند، می‌توانند از امروز تا چهارم اسفند از طریق سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام اقدام کنند. همچنین تمام داوطلبانی که در این دوره هم ثبت نام کرده‌اند می‌توانند در بازه زمانی عنوان شده در صورت تمایل نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند. گفتنی است؛ تاکنون یک میلیون و ۴۱۶ هزار نفر در پنج گروه آزمایشی کنکور سراسری ۱۴۰۱ ثبت نام کرده اند که این آمار نسبت به کنکور ۱۴۰۰ به میزان ۴ درصد افزایش یافته است.

استمرار طرح انضباط‌ بخشی تردد موتورسیکلت‌سواران در پایتخت
رییس پلیس پایتخت جدیدترین اخبار از طرح انضباط‌ بخشی تردد موتورسیکلت‌سواران در پایتخت را تشریح کرد.سردار حسین رحیمی در تشریح جزییات طرح «انضباط‌بخشی تردد موتورسیکلت‌سواران در پایتخت گفت: این طرح ساعت هشت صبح روز گذشته آغاز شده است. و در آن با ۱۰ تخلف مهمی که موتورسیکلت‌سواران مرتکب آن می‌شوند، برخورد شد.وی ادامه داد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۱۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت توقیف شده که از این تعداد، ۲۵ درصد از تخلفات مربوط به تخلفات پلاک است.به گفته رییس پلیس پایتخت، تخلفات مربوط به پلاک، عبور در جهت خلاف، عبور در پیاده‌روها و عبور از چراغ قرمز، مهم‌ترین مواردی هستند که در این طرح با آن برخورد می‌شود.

ارزآوری 14 میلیون دلاری از محصولات تولیدی برکت
معاون تامین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت گفت: بنگاه‌های مشارکتی بنیاد در سال 1400 توانسته‌اند 14 میلیون دلار از محصولات تولیدی خود را صادر کنند.هادی جوهری تاکید کرد: این ارزآوری در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» حاصل صادرات 8 بنگاه صنعتی مشارکتی بنیاد برکت است که توانسته‌اند محصولات خود را به کشورهای مختلف از جمله روسیه، ترکیه، عراق و افغانستان صادر کنندوی ادامه داد: اقلام صادراتی بنگاه‌های مشارکتی بنیاد برکت شامل محصولاتی همچون شمش روی، سیم و کابل، پوشاک، نوشت‌افزار، قطعات لوازم برقی خانگی، انواع پریز و لامپ و کلید، سیم مسی، فلوت، لاینر، شیشه سکوریت، لمینیت، رب گوجه و کنستانتره می‌شود.

اصلاح قانون حمل سلاح در دستور کار محیط زیست
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه از حدود سه هفته قبل اصلاح قانون حمل سلاح را در دستور کار قرار داده‌ایم تا کاملاً بحث حمل سلاح تمام نیروهای مسلح در این امر دیده شوند و محیط‌بانان بصورت اخص در این موضوع هستند . علی سلاجقه اظهارکرد: مشارکت مردم نقش فوق‌العاده‌ای در بحث محیط زیست دارد که یکی از دستورکارهای اساسی ما این است البته مردم چون با چالش‌های محیط زیست درگیر هستند، این مسایل را خیلی خوب می‌دانند. آنان راهکار و حل مشکل  را می‌خواهند.
 
آخرین وضعیت چاقی و اضافه وزن در دانش‌آموزان
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در هشت سال گذشته نرخ «چاقی» دانش‌آموزان رشد داشته و به ازای هر چهار دانش‌آموز یک دانش‌آموز مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن است. صادق ستاری فرد افزود: از حیث ورزش و چاقی خانواده‌ها، بیش از ۶۵ درصد مادران مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن هستند.

تعطیلی موقت سفرهای عتبات در ماه رمضان
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: پیش‌ثبت‌نام سفرهای نوروزی به کربلا از روز گذشته آغاز شده است. صحبت‌الله رحمانی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان سفر به عتبات موقتاً تعطیل می‌شود، ادامه داد: در این ماه به دلیل اینکه برای روزه گرفتن باید مدت سفر طولانی شود و موضوع زیارت دوره نیز مطرح است معمولا سفر به عتبات متقاضی ندارد ضمن اینکه در این شرایط هزینه سفر نیز افزایش می‌یابد.

نصب مخازن آب اضطراری در بیمارستان‌های پایتخت
عضوشورای شهر تهران با اشاره به اینکه ۳۷۴مخزن آب اضطراری به ازای محلات تهران درنظر گرفته شده است، گفت: ۱۰مخزن آب اضطراری برای ۱۰بیمارستان نیز درنظر گرفته شده تا در زمان وقوع بحران بتوان از این مخازن در سطح محلات و بیمارستان‌ها استفاده کرد. احمد صادقی افزود: تامین آب شرب در مواقع بحرانی از جمله زلزله در تهران از مهمترین عوامل امدادرسانی است.
 
آشنايي با كاربردهاي اظهارنامه قضایی
اظهارنامه قضایی از جمله ابزارها و امکاناتی است که قانونگذار در اختیار افراد قرار داده تا بدون طرح دعوی در محاکم، اقدام به اعلام اراده و درخواست خویش به طرف مقابل كرده و در صورت امکان، مسايل فی مابین خود را حل و فصل كنند. ارسال اظهارنامه اختیاری است؛ مگر در مواردی که قانونگذار مشخص و الزام كرده است.
قانونگذار در قانون آيین دادرسی مدنی، ابزاری به نام اظهارنامه را پیش‎بینی کرده است. در واقع، با استفاده از اظهارنامه می‎توانیم بدون اینکه به دادگاه رفته و اقامه دعوا كنیم، اراده و درخواست خویش را به طرف مقابل اعلام كنيم.ارسال اظهارنامه و حتی پاسخ به آن، امری اختیاری است؛ با این وجود مزایای استفاده از این ابزار، سبب شده است تا قانونگذار توجه ویژه‎ای به آن داشته باشد.در برخی از شرایط، ممکن است نخواهیم یا نتوانیم در مراجع قضایی برای حق یا طلبی که از دیگری داریم، اقامه دعوا کنیم یا مایل باشیم پیش از اقامه دعوا در محاکم، ابتدا از طریق یک فراخوان و دعوت، اراده خویش مبنی بر صلح و سازش و حل توافقی و مسالمت ‎آمیز در خصوص موضوع را به طرف مقابل اعلام کنیم.گاه نیز پیش می‎آید که در پی جمع‎آوری ادله‎‏ای جهت اثبات آگاهی طرف مقابل، در دادگاه هستیم. تمامی این امور از طریق ارسال اظهارنامه قضایی میسر و ممکن است.بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، هرکس می‎تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه کند؛ مشروط بر اینکه موعد مطالبه فرا رسیده باشد.
بر اساس این ماده، نیازی نیست که لزوما با مراجعه به دادگاه و اقدام قضایی، حق و حقوق‎مان را مطالبه کنیم؛ بلکه با استفاده از اظهارنامه قضایی و بدون حضور در مراجع قضایی صرفا با اقدام به ارسال اظهارنامه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‎توان به حق دست یافت.سابقا، ارسال اظهارنامه از طریق تکمیل فرمی بود که افراد می‎توانستند از مراجع قضایی تهیه کنند. اما امروزه با استفاده از درگاه خدمات الکترونیک قضایی یا دفاتر خدمات الکترونیکی می‎توان اقدام به ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی کرد.در واقع اظهارنامه قضایی، ابزاری است که قانونگذار در اختیار افراد قرار داده است تا اراده خویش را به طرف مقابلشان اعلام کنند.باید دانست ارسال اظهارنامه قضایی در برخی موارد الزامی و در برخی موارد اختیاری است.در بسیاری از موارد چه‎ بسا ارسال اظهارنامه رسمی سبب حل مشکلات فراوانی شده و از هرگونه اقدام قضایی جلوگیری کند.از آن جهت که اظهارنامه یک ابزار قضایی است و از طرف دادگاه به مخاطب آن ابلاغ الکترونیک می‎شود، باید با بیانی محترمانه نگارش شده و حاوی مطالب تهدید آمیز نباشد. لذا اطلاع از نحوه تنظیم صحیح اظهارنامه واجد اهمیت فراوانی است.

    اظهارنامه چه کاربردی دارد؟
همانطور که گفته شد، اظهارنامه وسیله ‏ای است که با استفاده از آن می‎توان قبل از اقدام به اقامه دعوا در محاکم قضایی، حقی را مطالبه کرد.
از جمله کاربردهای اظهارنامه می‎توان به مثال‎های زیر اشاره کرد:
هنگامی که کسی به ما بدهی داشته باشد، می‎توان قبل از دادخواست مطالبه وجه، به موجب اظهارنامه حق را مطالبه کرد.
هنگامی زوجه اقدام به ترک منزل کرده و مرد مایل است قبل از الزام به تمکین وی، اقدام به دعوت او از طریق ارسال اظهارنامه عدم تمکین کند.
هنگامی که کسی متعهد به انجام امری در برابر دیگری باشد و در انجام آن اهمال ورزد، می‎توان قبل از دادخواست الزام به ایفای تعهد، به موجب اظهارنامه، ایفای تعهد را از وی درخواست کرد.
در مواردی که افراد می‎خواهند با هم صلح و سازش کنند نیز می‎توان با ارسال اظهارنامه، این امر را به اطلاع طرف مقابل رساند.
همچنین در صورتی که دلیلی برای اثبات ادعا و مراجعه به دادگستری وجود نداشته باشد، می‎توان با استفاده از اظهارنامه و دریافت پاسخ طرف مقابل، به دادگاه مراجعه و به پاسخ طرف مقابل استناد کرد.
زمانی که می خواهیم چیزی را به کسی تسلیم کنیم یا به عبارتی می‎خواهیم به عهد خود وفا کنیم، اما طرف مقابل از پذیرش آن خودداری می‎کند، می‎توان با استفاده از اظهارنامه، این اقدام را انجام داد.
همچنین زمانی که طرفین معامله، متعهد به معرفی داور شده باشند و نتوانند یا نخواهند در انتخاب داور توافق کنند، این مورد نیز از جمله موارد الزامی ارسال اظهارنامه است.از دیگر موارد الزامی ارسال اظهارنامه، زمانی است که مستاجر به علت انقضای مدت اجاره می‎خواهد مورد اجاره را تخلیه کند، اما موجر از تحویل گرفتن آن خودداری می‎کند. در چنین شرایطی، مستاجر باید به وسیله اظهارنامه از وی تقاضا کند که مال مورد اجاره را تحویل بگیرد.بر اساس قانون تملک آپارتمان‎ها مصوب سال 1359، در صورتی که مالک یا استفاده‎کننده، سهم خود از هزینه‎های مشترک آپارتمان را نپردازد، این هزینه‎ها به‎ وسیله اظهارنامه مطالبه می‎شوند.
همچنین مطابق ماده 13 قانون بیمه مصوب سال 1316، در صورتی که بیمه‎گر، بیمه را فسخ کند، باید مراتب را به موجب اظهارنامه یا نامه سفارشی به بیمه‎گذار اطلاع بدهد و اثر فسخ  روز پس از ابلاغ مراتب به بیمه‎گذار، آغاز می‎شود.به موجب ماده یک قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر، اگر مالک ملکی از وقوع معامله مال غیر مطلع شود و تا یک ماه بعد از اطلاع از این امر، اظهاریه‎ ای برای اطلاع به انتقال‎‌گیرنده مال غیر نفرستد، معاون جرم محسوب می‎شود.همچنين بر اساس ماده 171 قانون آیین دادرسی مدنی، هرگاه سرایدار، خادم، کارگر و به ‎طور کلی هر امین دیگری، پس از 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه مالک مبنی بر مطالبه مال امانی از آن رفع تصرف نکند، متصرف عدوانی شناخته می‎شود؛ لذا طرف مقابل از امتیازات مربوط به دعوای تصرف عدوانی از جمله رسیدگی خارج از مهلت بهره‎ مند می‎شود.

 تفاوت‎هاي اظهارنامه قضایی و دادخواست
همانطور که اشاره شد، اظهارنامه قضایی از جمله ابزارها و امکاناتی است که قانونگذار در اختیار افراد قرار داده است تا بدون نیاز به طرح دعوی در محاکم، اقدام به اعلام اراده و درخواست خویش به طرف مقابل كرده و در صورت امکان، مسايل فی مابین را حل و فصل كنند.به عبارت ديگر، اظهارنامه صرفا یک نامه قضایی است و جنبه اعلامی دارد.اما گاه پیش می‎آید که افراد قادر به حل و فصل مسايل به شکل مسالمت‎آمیز نيستند و نیاز به آرای محاکم جهت فیصله مساله فی مابین دارند که در این صورت می‎توانند اقدام به ارسال دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی كنند. در خصوص تفاوت اظهارنامه و دادخواست بايد گفت كه در دادخواست، رعایت تشریفات دادرسی الزامی است؛ حال اینکه در اظهارنامه، این‎‏گونه نیست.در ارسال دادخواست نیاز به پرداخت هزینه دادرسی است، حال اینکه در اظهارنامه فرد صرفا هزینه ارسال آن از طریق دفاتر را می‎پردازد.دادخواست نوعی شکایت است که منجر به ایجاد پرونده و صدور رای می‎شود، ولی اظهارنامه صرفا جنبه اعلام اراده و اخطار دارد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال