امروز ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
تصمیمات کمیسیون تلفیق بررسی شد
آخرین تغییرات بودجه 1401
این روزها نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه مشغول بررسی و تصویب جزییات احکام هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1401 هستند. بر این اساس در روزهای اخیر چندین تصمیم مهم و خبرساز در این زمینه اعلام شد. یکی از این تصمیمات مخالفت با حذف ارز 4200 بود که به دلیل برخی ابهامات، کمیسیون تلفیق با آن موافقت نکرد و تصویب شد تا 9 میلیارد دلار برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالای اساسی در سال 1401 پرداخت شود. تصمیم مهم دیگر مربوط به مخالفت کمیسیون تلفیق با استقراض از صندوق توسعه ملی و همچنین فراهم شدن امکان خرید سربازی بود.
بودجه در دوران کاری دولت سیزدهم از ویژگی‌ها و شاخصه‌های بارزی نسبت به سنوات گذشته برخوردار است. یکی از این اقدامات تعیین تکلیف ارز ترجیحی کالاهای اساسی است که در دولت روحانی آغاز شد و همچنان ادامه یافته و به دلیل چسبندگی و تبعات احتمالی اصلاح آن با اما و اگرهای زیادی همراه شد. از دیگر شاخصه‌ها می‌توان به رویکرد حمایت از تولید و اشتغال و تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی بنا به احکام برنامه ششم اشاره کرد که در این مدل قرار است با بهر‌ه‌گیری از ظرفیت صندوق پیشرفت و عدالت و برمبنای آمایش سرزمین، نسبت به ارتقا و تکمیل ظرفیت‌های مغفول و خالی اقدام کرد.

    وضعیت ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو
در سال‌های اخیر بسیاری از کالاهایی که مشمول دریافت ارز ترجیحی بودند به دلیل از بین رفتن خاصیت و مزیت رقابتی و اثر کاهندگی تورمی، به تدریج از شمولیت خارج شد و اکنون 7 قلم کالا همچنان ارز ترجیحی دریافت می‌کنند. مسئولان دولت سیزدهم معتقدند، درآمدهای ارزی به قدری نیست که بتوان ارز مورد نیاز این کالاها را پوشش داد و از طرفی فاصله زیاد قیمت ارز دولتی با بازار، جز رانت و فساد کارکرد دیگری ندارد و در لایحه بودجه به پشتوانه استدلال‌های گوناگون موضوعی به نام ارز ترجیحی تعریف نشد.به طور مثال طبق تحلیل آماری سازمان برنامه و بودجه برای سال جاری، با فرض میانگین فروش 700 هزار بشکه نفت خام و قیمت 65 دلار دولت و صندوق توسعه ملی 11.2 میلیارد دلار ارز خواهد داشت. در مقابل 19 میلیارد دلار نیاز واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد.در این شرایط با وجود کسری منابع ارزی چند حالت وجود دارد: 1- واردات این کالاها کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود که در نهایت تورم‌زا است. 2- در صورت اصرار بر نیاز مصرف، از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شود که صندوق را خالی می‌کند و امکان سرمایه‌گذاری و حفظ منابع بین‌النسلی وجود ندارد همان کاری که دولت قبل انجام داد.
​​​​​​​3- دولت ارز مورد نیاز را از بازار نیما تامین کند و به عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی منظور شود که عامل تشدید پایه پولی و در نهایت تورم می‌شود.اما کمیسیون تلفیق با توجه به عدم روشن بودن طرح دولت و عدم ارائه طرح  مکتوب قابل استناد در بخش مصارف اصلاح ارز ترجیحی، 9 میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی در سال 1401 اختصاص داد. این رقم بدون درنظر گرفتن ارز مربوط به گندم است. برخی گزارشها حاکی از این است که در مجموع با احتساب سهم صندوق و اختصاص ارز به کالاهای اساسی حدود 200 هزار میلیارد تومان کسری منابع واقعی ایجاد می‌شود که با توجه  300 هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی، 66 درصد کسری بودجه رشد می‌کند. با این وجود روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس در خصوص ارز 4200 گفت:  جلسات مکرری بین دولت و مجلس برگزار شده و ادامه دارد تا اصلاح این ارز با کمترین آسیب به مردم اجرا شود. هادی بیگی نژاد  اظهار کرد: دولت برای جبران این مسئله باید از بانک مرکزی استقراض کند که این خود موجب رشد پایه پولی می‌شود و به تبع آن تورم به وجود می‌آید.وی درباره اینکه بهترین شیوه جایگزین ارز 4200 تومانی چیست؟ تصریح کرد: در زمینه اینکه کدام شیوه جایگزین بهتر است و اینکه اساسا این سیاست را ادامه دهیم یا شیوه بهتری برای جایگزین این سیاست وجود دارد به جمع‌بندی نرسیده ایم، مجلس و دولت در این مورد در حال رایزنی و صحبت هستند تا به یک نتیجه درست برسند.

   افزایش سهم صندوق توسعه ملی 
یکی ا‌ز مهم‌ترین مصوبات کمیسیون تلفیق، این بود که با پیشنهاد دولت برای اخذ مجوز برداشت ۲۰ درصد از صندوق توسعه ملی مخالفت کرد. علت این تصمیم، نداشتن اذن رهبری عنوان شد و سهم دولت از صندوق توسعه ملی کاهش پیدا کرد.به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده بود که سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۲۰ درصد تعیین شود .

   طرح فروش سربازی نهایی نشده است
همچنین طرح فروش سربازی نیز یکی دیگر از تصمیمات کمیسیون تلفیق بودجه است. البته این مصوبه هنوز نهایی نشده است.  رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی روز گذشته  با بیان اینکه طرح فروش سربازی مشمولان داخل کشور تنها پیشنهاد کمیسیون تلفیق است، گفت: حتما باید نظر نیروهای مسلح در این خصوص گرفته شود، صحن علنی مجلس آن را تصویب و سپس شورای نگهبان تایید کند تا وارد قانون شود.وی افزود: در گذشته که رای‌گیری صورت گرفت این موضوع رای نیاورد. در رای‌گیری مجددی که برای مشمولین داخل صورت گرفت، مصوب شد که شرط تاهل با اولویت افراد بالای 35 سال برای خرید سربازی در نظر گرفته شود. همچنین برای مدارک کاردانی و کمتر 250 میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد 400 میلیون تومان و دکتری عمومی، تخصصی تمامی رشته‌ها 600 میلیون تومان تعیین شد.همچنین  افزایش پاداش پایان خدمت بازنشستگان به 472 میلیون تومان، رشد حقوق جانبازان، دهک بندی خانوارها و حذف پرردآمدهای یارانه بگیر، ادغام حساب‌های شرکت‌های دولتی نیز از دیگر تغییرات کمیسیون تلفیق بودجه 1401 است. از سویی دیگر طبق مصوبه کمیسیون تلفیق دستمزدهای تا 5 میلیون و 600 هزار تومان از مالیات معاف شدند، مالیات حقوق‌های بین 5 میلیون و 600 تا 15 میلیون تومان، 10 درصد و از 15 تا 25 میلیون تومان، 15 درصد و از 25 تا 35 میلیون تومان، 20 درصد و حقوق های بیشتر از 35 میلیون تومان نیز مشمول 30 درصد مالیات می‌شوند.
 
راه اندازی  کشت قراردادی برنج از سال آینده
جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی قراردادی، موضوعی است که می‌تواند همه گیری موضوع بیمه را افزایش دهد در کشاورزی قراردادی با کشاورز قرارداد بسته می‌شود قرار داد بیمه صورت می‌پذیرد، به او سم داده می‌شود و در نهایت پس از برداشت محصول با او تسویه می‌شود برای آسفالت شدن این مسیر از خودمان شروع کردیم و شرکت بازرگانی دولتی را در حوزه گندم مامور کرده ایم تا با کشاورزان، سیستم کشاورزی قراردادی را پیش ببرد به این ترتیب است که ما امروز ۲۵۰ هزار هکتار کشاورزی قراردادی در محصول گندم داریم و برای سال آینده این میزان را تا دو میلیون هکتار افزایش خواهیم داد.وی گفت:  ایجاد فرماندهی واحد در حوزه زنجیره غذا را می‌توان مهمترین اقدام انجام شده در پنج ماهه نخست دولت سیزدهم در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد. ساداتی نژاد گفت:​ در بحث آبخیزداری پوشش گیاهی بسیار مهم است امروز در طبیعت، یک درخت برای ما می‌تواند حکم یک سد را داشته باشد وقتی پوشش گیاهی را از بین ببریم زمینه ایجاد سیل فراهم خواهد شد.وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کاشت نهال توسط مردم، و همچنین طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور می‌تواند طرحی بزرگ و پیشرو در ارتباط با تقویت پوشش گیاهی طبیعت محسوب شود.

تغییر تدریجی دامنه نوسان تا پایان سال
مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر با توجه به جمع بندی پیشنهادات بورس‌ها در خصوص دامنه نوسان امید می‌رود تا پایان سال شاهد تغییر تدریجی دامنه نوسان باشیم زیرا هر گونه مداخله خارج از نظم بازار (عرضه و تقاضا) حکایت تلخ قیمت‌گذاری دستوری است. وی بیان کرد: بازار سرمایه نیاز به حمایت ندارد زیرا این بازار به اندازه کافی خود توان اقتصادی دارد، آن چیز که اکنون به بازار آسیب وارد کرده در اصل مربوط به تصمیمات غیر منطقی خارج از فضای بازار می‌شود. زیرا چنین مسائلی به راحتی می‌توانند سودآوری شرکت‌ها را تحت الشعاع خود قرار دهد. تضعیف سودآوری شرکت ها نه تنها برای دولت سودی ندارد بلکه بیشترین زیان را خود دولت خواهد دید. عشقی ادامه داد: سودآوری که درصورت‌های مالی صنایع دیده می‌شود بهتر است به طور مجدد در امور توسعه‌ای سرمایه‌گذاری شود زیرا اگر چنین موضوعی رخ ندهد مسئولان این صنایع سال آینده در بحث سودآوری با مشکل مواجه خواهند شد. 
 
مهلت ۲۴ ساعته به بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن
در راستای دستور رئیس جمهور مبنی تسهیل پرداخت تسهیلات به مردم و گسترش اعتبارسنجی در عوض اخذ ضامن، وزارت اقتصاد به بانک‌های زیر مجموعه خود چهار دستور به منظور پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن برای کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی برای اجرای در حداکثر ۲۴ ساعت ابلاغ کرد.در این زمینه، شرایط دریافت دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق و دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان با یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته اعلام شد. اکنون، مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت اقتصاد در نامه‌ای به ۱۳ بانک زیر مجموعه خود اعلام کرده که به منظور عدم نیاز به ضامن در پرداخت تسهیلات خرد برای کارکنان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی دستور دهید تا حداکثر ظرف ۲۴ ساعت نسبت به انجام موارد زیر اقدام شود:  ۱) در اجرای موضوع مذکور، بخشنامه داخلی آن بانک و همچنین فرآیند و جزئیات اقدام شعب، در پایگاه اطلاع رسانی بانک متبوع، درج و به نحو مقتضی به اطلاع عموم مشتریان و مسئولین شعب برسد.  ۲) کلیه واحدهای بازرسی موظفند با تشکیل هیئت ویژه نسبت به بازرسی سرزده و نظارت مستمر بر اجزای بخشنامه مذکور اقدام کنند.  ۳) آدرس سامانه رسیدگی به شکایات آن بانک و آدرس سامانه نظارت مردمی وزارت متبوع در پایگاه اطلاع‌رسانی و کلیه شعب بانک در اختیار مشتریان قرار گیرد.  ۴) کلیه شکایات مردمی در خصوص موضوع مذکور ظرف ۴۸ ساعت رسیدگی و ضمن برکناری متخلفان احتمالی، مراتب به هیئات رسیدگی به تخلفات اداری و حسب مورد به کمیته‌های انضباطی اعلام شود.

شاخص کل در مسیر صعود
بورس اوراق بهادار تهران دیروز هم روند رو به رشد به خود گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با رشد ۲۵ هزار و ۵۸۰ واحد به رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۷۵ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۲۶۱۹ واحد به رقم ۳۲۷ هزار و ۷۵۵ واحد رسید.ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسید. دیروز معامله گران در بورس تهران بیش از ۵.۶ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۱۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۳,۹۶۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

جزییات مصوبه جدید تعرفه‌گذاری برق
سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس مصوبه جدید برقی دولت، نرخ تشویقی‌های مشترکان کم مصرف با شرایط تعیین شده 5 برابر شده است. مصطفی رجبی مشهدی ضمن بیان تغییر در نظام تشویقی تعرفه‌گذاری برق خانگی اظهار داشت: بر اساس نظام پیشین تعرفه‌گذاری برق اگر یک مشترک خانگی میزان مصرف برق خود را در چهار ماه گرم سال نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌داد، متناسب با کاهش و نرخ پله اول که عدد 50 تومان برای هر کیلووات ساعت بود، مشمول دریافت پاداش می‌شدند.وی توضیح داد: در گذشته اگر مشترکی برای 100 کیلووات ساعت ساعت 5 هزار تومان تشویقی دریافت می‌کرد، این عدد در حال حاضر برای زمان‌های غیر اوج بار به 25 هزار تومان می‌رسد.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
هشدار افزایش موارد ابتلای کودکان به اومیکرون
افزایش آمارهای ابتلا به کرونا در شرایطی ادامه دارد که اکنون متولیان نظام سلامت، همچنین بهداشت و درمان کشور در زمینه مورد ابتلای کودکان به اومیکرون نیز هشدار داده‌اند.
 تداوم روند افزایشی ابتلا به کووید19
با تداوم روند صعودی در آمارهای مربوط به بیماری کووید19 در کشور و در روند آغاز پیک ششم این بیماری در بازه زمانی 24 ساعته اخیر دوباره شاهد افزایش میزان ابتلا به کرونا در کشور بودیم، براین اساس و طبق اعلام وزارت بهداشت در مدت زمان اشاره شده، ۲۱ هزار و ۹۹۶ بیمار جدید در کشور شناسایی شدند، این در حالی بوده میزان بستری شدگان نیز رشد قابل توجهی داشت و به یک هزار و ۲۰۹ نفر رسید. البته این روند صعودی تنها مربوط به اعداد و ارقام در زمینه ابتلا و بستری نبود، بلکه متاسفانه روز گذشته تعداد فوت شدگان نیز به حدود دو برابر روز ماقبل رسید و خانواده‌های 44 بیمار مبتلا به کووید19 داغدار عزیزان خود شدند.

اومیکرون طولانی‌تر روی پلاستیک و پوست می‌ماند
محققان دانشگاه پزشکی کیوتو ژاپن، در یک تست آزمایشگاهی، نمونه‌هایی از سویه های مختلف کروناویروس را بر روی قطعات پلاستیک و پوست انسان جمع آوری شده از کالبد شکافی، بکار گرفتند. یک سویه آنقدر زنده ماند که دیگر روی سطح قابل شناسایی نبود.این مطالعه همچنین نشان داد که سویه اومیکرون دارای بالاترین پایداری محیطی در بین سویه های نگران کننده است، که نشان می‌دهد این پایداری بالا ممکن است یکی از عواملی باشد که به سویه اومیکرون اجازه داده است جایگزین نوع دلتا شده و به سرعت گسترش یابد. روی پلاستیک، نمونه‌های سویه اومیکرون به طور متوسط 5/193ساعت، کمی بیشتر از هشت روز زنده ماندند. در حالی که سایر مدت زمان‌های زنده ماندن روی پلاستیک ۵۶ ساعت برای سویه کووید اصلی، 3/191 ساعت برای سویه آلفا، 6/156ساعت برای سویه بتا، ۵۹.۳ ساعت برای سویه گاما و ۱۱۴ ساعت برای سویه دلتا بود.در نمونه‌های پوست، نمونه‌های اومیکرون به طور متوسط1/21 ساعت زنده ماندند. میانگین زمان بقا روی پوست برای سایر سویه ها عبارتند از: 6/8ساعت برای سویه اصلی، 6/19ساعت برای آلفا، 1/19ساعت برای بتا، ۱۱ ساعت برای گاما، و 8/16 ساعت برای دلتا.این مطالعه نشان داد که سویه های مختلف نسبت به سویه اصلی کووید مقاومت بیشتری در برابر اتانول داشتند. گفتنی است تمام نمونه‌های کووید پس از قرار گرفتن در معرض مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل به مدت ۱۵ ثانیه غیرفعال شدند.محققان به شدت شیوه‌های فعلی کنترل عفونت (بهداشت دست) از طریق استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده را توصیه می‌کنند.

 بیشتر استان‌ها در پیک ششم
این در حالی بوده که بسیاری از مناطق کشور اکنون در پیک ششم این بیماری به سر می‌برند، شرایطی که موجب شده تا اگرچه پیش از این بازگشایی دانشگاه‌ها، همچنین مدارس قطعی شده بود و البته دوباره اعلام شد که تعطیلی یا غیری حضوری بودن کلاس‌ها مانند گذشته اجرایی نخواهد شد، اما روز گذشته علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم درباره تصمیم گیری برای از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها از ترم بهمن در شهرهای قرمز اعلام کرد که تصمیم در این خصوص به دانشگاه‌های معین واگذار شده است. آنچه که به نظر می‌رسد در مورد مدارس نیز مشابه خواهد بود.

 هشداری که باید جدی گرفته شود
در این میان اما نکته نگران کننده دیگری نیز در کنار افزایش آمارهای ابتلا، بستری و فوت وجود دارد، اینکه بحث افزایش موارد ابتلای کودکان به این بیماری مطرح شده است. به طور نمونه نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران عنوان کرده که بیشتر موارد ابتلا و بروز اومیکرون در کودکان بوده و نسبت به ماه‌های قبل ابتلای به کرونا در گروه سنی زیر ۱۰ سال روند صعودی دارد.

 5 کلانشهر صدرنشین ابتلا به اومیکرون
در این میان هرچند که وی تلاش کرده تا با بیان این مطلب که هر ساله در این فصل بیماری‌های ویروسی هم روند افزایشی داشته‌اند؛ بنابراین بخشی از موارد ابتلا هم مربوط به موارد آنفلوآنزا است، تا حدی از این دلنگرانی بکاهد، اما به نظر می‌رسد خانواده‌ها باید این هشدار را بیش از گذشته جدی بگیرند و برای سلامت خود همچنین فرزندان‌شان بیش از قبل رعایت پروتکل‎های بهداشتی را مدنظر داشته باشند.چرا که اومیکرون سویه ای است که به سرعت منتشر می‌شود و آمارهای مربوط به آن هم به شکل جهشی بالا می‌رود، ضمن اینکه با توجه به جمعیت و میزان تردد کلانشهرها شاهد تسریع در روند انتشار ویروس در این مناطق هستیم.آنچه که موجب شده تا کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کند؛ دوتا سه هفته سخت را پیش رو داریم. تلاش می‌کنیم محدودیت‌ها برنگردد اما این بستگی به رعایت دارد.براین اساس و با توجه به اینکه اکنون در حال تجربه روند جهشی ابتلا به اومیکرون هستیم و سرعت انتقال به این ویروس نسبت به دلتا بسیار بیشتر است، باید تدابیر لازم هم از سوی مسئولان و هم از سوی احاد مردم به نحوی مدنظر قرار گیرد که بتوان تا حد امکان سرعت و دامنه این انتقال ویروسی را کاهش داد. موضوعی که براساس آن متولیان امر بهداشت و درمان بیان کرده‌اند یکی از راهبردهای ما این است که افراد مبتلا در منزل درمان اولیه را مانند سرماخوردگی انجام دهند. مواردی که باید به ویژه در شهرهای مشهد، قم، یزد و تهران و اصفهان که بیشترین آمار را دارند بیش از سایر شهرها مدنظر قرار گیرد.شرایطی که موجب شده تا بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت تاکید داشته باشند که تا حد امکان افراد از منزل خارج نشوند، زیرا که رفت و آمد سرعت انتشار را افزایش می‌دهد. البته باید گفت؛ خوشبختانه اومیکرون علائم خود را زودتر نشان می‌دهد و در پنج روز نخست بیماری خود را نشان می‌دهد.

 افزایش انفجاری اومیکرون در چند روز آینده
به رغم همه این توصیه‌ها البته سید علی دهقان منشادی، رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، عنوان کرده است که در روزهای آینده شاهد افزایش انفجاری اومیکرون خواهیم بود، وی همچنین اظهار کرده است که در هفته گذشته میزان مراجعات سرپایی به طور تقریبی چهار برابر شده، اما خوشبختانه تاکنون موارد بستری افزایش قابل توجهی نداشته است.در کنار آنچه که بیان شد باید به موضوع دیگری نیز اشاره کرد، اینکه به نظر می‌رسد؛ با توجه به اینکه میزان درگیری ریه و موارد شدید اومیکرون در مقایسه با سویه های قبلی کمتر بوده، این امر موجب شده تا حد زیادی ترس از این بیماری کاهش یابد، آن هم در شرایطی که نباید فراموش کرد سرعت انتقال اومیکرون خیلی بیشتر از واریانت های قبلی بوده و نمی‌توان به طور قطعی از اکنون اعلام کرد که موارد مرگ و میر آن قابل توجه نیست. به هر حال در این زمینه باید عنوان کرد که در شرایط کنونی شاهد اوج‌گیری دوباره این بیماری هستیم و باید همچنان به توصیه‌های مسئولان نظام سلامت در کشور توجه ویژه داشته باشیم.
 
انهدام باند قاچاق اسلحه در نواحی مرزی غرب کشور
 فرمانده مرزبانی انتظامی کشور گفت: مرزبانان هنگ مرزی ثلاث باباجانی، طی دو عملیات جداگانه موفق به کشف و انهدام ۲ باند قاچاق سلاح شدند.سردار احمدعلی گودرزی بیان کرد: ۷۶ قبضه سلاح کلت جنگی به همراه ۱۵۲ تیغه خشاب و ۲۵۰ عدد فشنگ مربوطه را از قاچاقچیان کشف شد.

حمایت از کسب و کارهای زنان سرپرست خانوار و معلولان
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام گفت: از توسعه مشاغل و کسب و کار در حوزه زنان سرپرست خانوار، دارای معلولیت و کارآفرینان حمایت می‌کنیم.حجت‌الله عبدالملکی در روند بازدید از نمایشگاه دستاوردهای زنان کارآفرین سرپرست خانوار و دارای معلولیت در محل این وزارتخانه بر اهمیت این نوع مشاغل تاکید کرد.

پرداخت وام به ۹۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی 
 مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی از پرداخت وام هفت میلیون تومانی بازنشستگان این سازمان در یک هفته‌ خبر داد و گفت: تا پایان سال ۹۰ هزار نفر دیگر این وام را دریافت می‌کنند.علی جهانی افزود: یکی از موضوعاتی که در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد و از سال گذشته تا امروز اجرایی شده است پرداخت وام قرض الحسنه به بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی است بطوریکه تاکنون ۸۰۰ هزار نفر وام قرض‌الحسنه را درخواست کرده‌اند.
 
افزایش ۲۵ درصدی عوارض طرح ترافیک 1401
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در چهل و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران اعضای این شورا افزایش ۲۵ درصدی نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک در پایتخت را به تصویب رساندند. سید مجتبی شفیعی اظهار کرد: بر اساس پیشنهادها محاسبه نحوه عوارض به این صورت است که قیمت پایه‌ای وجود دارد که در سال جاری ۳۵ هزار تومان در نظر گرفته شده و برای سال آینده با ۳۰ درصد افزایش ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. ضرایبی که در این قیمت پایه ضرب می‌شوند همچون ضریب مکانی، ضریب زمانی در اوج و غیراوج ساعات تردد، ضریب آلایندگی است که برای سال آینده هیچ تغییری نخواهد داشت.

بارش برف و باران در تهران 
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران از اواخر وقت امروز با توجه به ورود سامانه بارشی به آسمان استان شاهد افزایش ابر خواهیم بود. همچنین برای فردا در بعضی ساعات بارش باران و در نیمه شمالی استان بارش برف و در برخی مناطق همراه با مه و در ارتفاعات بارش برف، کولاک برف و مه آلود پیش‌بینی می‌شود.همچنین از فردا شاهد کاهش محسوس دما بین پنج تا ۱۰ درجه سلسیوس در سطح استان خواهیم بود. علاوه براین برای روزهای چهارشنبه و پنج شنبه  آسمان قسمتی ابری و از بعد ازظهر چهارشنبه همراه با غبار محلی مورد انتظار است.

گلایه از کمبود نیرو در وزارت بهداشت 
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه اجرای فوق‌العاده خاص نیازمند همدلی و همکاری مجلس و سازمان برنامه ‌و بودجه است، در عین حال گفت: بارها در مصاحبه‌های اخیر مطرح شده است که وزارت بهداشت با کمبود نیرو مواجه است و هیچ‌گونه قصدی برای تعدیل نیرو نداشته و نداریم؛ سیاست کلی ما حفظ نیروهای شاغل در سیستم است.بهروز رحیمی در خصوص مطالباتی که کادر سلامت کشور دارند، بیان کرد: تلاش‌های بی‌وقفه و جان‌فشانی‌هایی که کادر سلامت در دوران کرونا داشته‌اند؛ به‌طور ویژه در تاریخ کشور و جهان ثبت خواهد شد.

آغاز ثبت نام کنکور سراسری 
ثبت نام برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ از روز گذشته آغاز شد و تا ۱۷ بهمن ادامه دارد.براین اساس دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ (دفترچه شماره یک) که تغییرات و شرایط و ضوابط ثبت نام در آن درج شده است، همزمان با آغاز ثبت نام در اختیار داوطلبان قرار گرفته است. گفتنی؛ آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در روزهای هشت، ۹، ۱۰ و ۱۱ تیرماه سال آینده برگزار می‌شود.
 
ششمین جلسه دادگاه پیرامون تخلفات شهرداری شهریار برگزار شد
رسیدگی به اتهام تبانی و تدلیس در اموال دولتی
ششمین جلسه رسیدگی به پرونده تخلفات شهرداری شهریار و رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف‏های ۱۴ و ۱۵ برگزار شد.
ششمین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات شهردار شهریار و سایر متهمان این پرونده به ریاست قاضی رضایی در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.در ابتدای این جلسه، قاضی رضایی از مهرداد خلیلی، متهم ردیف چهاردهم درخواست کرد تا برای دفاع از خود در جایگاه بایستد. این متهم اظهار کرد: از سال ۸۳ به عنوان مدیرعامل شرکت فراسازان شهریار کار خود را در قالب پیمانکار آغاز کردم.وی با اشاره به کارشناسی‌های صورت‎گرفته بیان کرد: کارشناس رسمی تمام حساب‌های ما را بررسی کرد اما هیچ مغایرتی میان حساب‌های من و اعضای خانواده‌ام با حساب شهرداری نبود. 
قاضی رضایی ضمن اشاره به یکی از اتهامات متهم از او خواست تا درباره استفاده از اسناد مجعول توضیح دهد؛ که متهم گفت: مرا برای فیش شهرداری بازداشت کردند، اما بعد از گزارش مالی گفته شد که این جعل‌ها برای موضوعی غیر از فیش شهرداری بوده است.قاضی از متهم خواست تا درباره اتهام تبانی و تدلیس در اموال دولتی توضیح دهد و متهم عنوان کرد کرد: بنده به عنوان پیمانکار معرفی شده بودم و بنا بر گزارشات مالی و طبق پرونده در سال ۹۳، ۵ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان و در سال ۹۸، ۸۶۸ میلیون تومان از مناقصات دریافت کردم. همچنین در ۲۰ مناقصه هم برنده نشده بودم. اگر بنا به تبانی بود بیش از این‌ها دریافت می‌کردم.قاضی از متهم پرسید که آیا به دلیل ارتباط با درخشان‎نسب از قیمت‌های مناقصه‌ها اطلاع پیدا کرده است؟ که متهم پاسخ داد: من در مناقصات عمومی که تعداد زیادی حضور داشتند، شرکت می‌کردم، اما از کمترین قیمت پیشنهادی بی‌خبر بودم.وی ادامه داد: بنده تنها از ۲۰ درصد ظرفیت شرکت خود برای انجام مناقصات استفاده می‌کردم و درباره اتهام تدلیس باید بگویم که در هیچ یک از فعالیت‏های خود اقدام به این کار نکرده‌ام.
به گزارش میزان، قاضی رضایی از متهم پرسید: شهرداری چند بار صورت وضعیت موقت شرکت را اصلاح کرده است؟ که متهم با بیان اینکه تمامی صورت وضعیت‌ها بررسی می‌شوند، گفت: پس از بررسی صورت وضعیت‌های موقت، شهرداری اقدام به صدور صورت وضعیت قطعی می‌کند.وی افزود: بر اساس کیفرخواست مبلغ ۳ میلیارد تومان اتهام تدلیس بنده بوده، اما ۹ درصد آن ارزش افزوده بوده است این متهم با بیان اینکه همه افرادی که در مناقصه شرکت می‌کردند، از مبلغ مناقصه اطلاع داشتند، گفت: مبلغ مناقصات از سوی شهرداری اعلام می‌شد که حتی در یک مورد بنده در مناقصه‌ای که سه مرتبه تجدید شده بود، با ۵۰ درصد زیر قیمت شرکت کردم.قاضی رضایی از متهم پرسید که آیا در مناقصات به کارمندان شهرداری هم مبالغی را پرداخت می‌کرده یا خیر؟ که متهم پاسخ داد: برای انجام پروژه‌ها نمی‌توانستم به تنهایی کار کنم و مجبور بودم از سایر افراد و متخصصان هم کمک بگیرم که در این میان، ساخت وسیله‌ای که مرتبط با پروژه بنده بود را به یکی از کارگران ساده شهرداری که در این امر تخصص داشت، سپردم و او هم خارج از ساعت کار اداری، پروژه بنده را انجام داد و دستمزد خود را دریافت کرد.قاضی رضایی خطاب به متهم گفت: در یکی از پروژه‌ها به جای استفاده از پروفیل سنگین از پروفیل سبک استفاده کرده‌اید. در این رابطه توضیح دهید؟ متهم گفت: برای انجام فعالیت‌های ساخت و پیشبرد پروژه مجبور بودم این کار را انجام دهم. اما در مقابل به جای آن که هزار متر کفپوش تهیه کنم، هزار و 300 متر تهیه کردم و آن را به‎صورت رایگان و در قبال دریافت هیچ‎‏گونه وجهی در اختیار شهرداری قرار دادم.وی درباره اتهام مشارکت در شبکه ارتشا نیز بیان کرد: اگر من به دنبال پرداخت رشوه بودم، چرا باید این کار را در مقابل چشمان حراست و کارکنان شهرداری انجام می‌دادم؟ من خودم هبه پرداخت کرده‌ام.این متهم با اشاره به ملک خود و اتهامی که در رابطه با تغییر کاربری آن به وی وارد شده است، گفت: ملک بنده مجوز داشت و بر اساس مجوز ساخته شده است.در ادامه جلسه دادگاه، حمید عسگری‌پور، دادستان شهریار در جایگاه حاضر شد و با اشاره به تغییر کاربری توسط متهم بیان کرد: بنابر ادله موجود و تصاویر هوایی، متهم بدون دریافت مجوز ساخت‎وساز، ملک خود را ساخته و تغییر کاربری داده که حکم قلع‎وقمع آن هم صادر شده است.وی عنوان کرد: بنابراین دفاعیات متهم در خصوص تغییر کاربری و اخذ مجوز ساخت‎وساز، بی‌پایه و اساس است و این ساخت‎وساز نشان از ارتباط متهم با شهرداری داشته است.در ادامه جلسه دادگاه، قاضی از علی نوری متهم ردیف پانزدهم درخواست کرد تا برای دفاع از خود در جایگاه قرار گیرد. که وی با اشاره به قرارداد تأمین ۱۸۰ چراغ برای شهرداری اظهار کرد: بنده قراردادی داشته‌ام تا ۱۸۰ چراغ را تهیه کنم و آن را به شهرداری هم تحویل دادم، اما در کارشناسی آمده است که تعداد چراغ‌ها کمتر بوده است.این متهم ادامه داد: هیچ مراوده مالی بین بنده و ناظران نبوده است.قاضی از متهم پرسید: آیا شما فقط شرکت آسفالت گستر خاورمیانه را داشتید؟ که متهم پاسخ داد: بله. این شرکت هم فعالیت‌های مربوط به ابنیه و هم راه و ساختمان را انجام می‌داد که من دو قرارداد آسفالت داشتم و مابقی برای ابنیه بوده است.قاضی رضایی خطاب به متهم گفت: مبلغ ۳ میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان قرارداد شما با فعالیت‌هایت هم‌خوانی ندارد. در این رابطه توضیح دهید.
متهم پاسخ داد: کارشناس مبلغ تدلیس من را ۳ میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان اعلام کرد، اما ۴ صورت وضعیت بنده به عنوان علی‎الحساب بوده است.قاضی از متهم پرسید که آیا مستندسازی‌های ابتدایی را انجام داده است یا خیر؟متهم پاسخ داد: بله تمامی عکس‌ها و نقشه‌ها به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تحویل داده شده، اما کارشناس این اسناد را از ما نخواسته است.در ادامه وکیل متهم نوری در جایگاه قرار گرفت و گفت: رفتار موکل بنده بر اساس تبانی نبوده و ادله‌ای هم موجود نیست.وی ادامه داد: برای اثبات اتهام تدلیس باید اعمال متقلبانه و صحنه‌سازی وجود داشته باشد و پس از این موارد اختلاف قیمت مطرح شود، اما کارشناس حتی یک مورد اعمال متقلبانه و صحنه‌سازی را هم احراز نکرده و به یک باره سراغ اختلاف قیمت رفته است.قاضی رضایی ضمن اعلام ختم جلسه رسیدگی، جلسه بعدی دادگاه را به زمان دیگر موکول کرد.
 
آزادی 240 زندانی مالی و جرایم غیرعمد در استان مرکزی
رییس‎کل دادگستری استان مرکزی گفت: تراکنش‌های مالی کمک به ستاد دیه منجر به آزادی بیش از ۲۴۰ نفر از افراد گرفتار محکومیت‌های مالی و جرایم غیرعمد شد.حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی در مراسم تقدیر از مدیران و دست‌اندرکاران صداوسیمای استان مرکزی در تولید و پخش ویژه برنامه ماه مبارک رمضان امسال با موضوع جمع‌آوری کمک‌های مردمی در امر آزادی زندانیان جرایم مالی و غیرعمد، اظهار کرد: تعامل خوبی بین صداوسیما و دادگستری برقرار است و به همین سبب امسال موفقیت‌های ارزشمندی حاصل شد و صداوسیما با برنامه‌های هنری، تبلیغی و انعکاس مشکلات به‌ویژه در حوزه زندانیان عملکرد خوبی داشت.وی افزود: مجموعه این اقدامات سبب شد مردم این استان موفقیت بسیار ارزشمندی را ثبت کنند که رشد بیش از ۲۰۰ درصدی تراکنش‌های مالی کمک به ستاد دیه استان مرکزی بود و منجر به آزادی بیش از ۲۴۰ نفر از افراد گرفتار محکومیت‌های مالی و جرایم غیرعمد شد.
 
قلع‎وقمع 74 بنای غیرمجاز در گلستان ظرف یک هفته
رییس‎کل دادگستری استان گلستان گفت: بنا به تاکیدات رییس دستگاه قضا در خصوص تخریب و قلع‎وقمع بنا‌های غیرمجاز، ۷۴ بنای غیرمجاز در این استان ظرف یک هفته تخریب شد.حیدر آسیابی بیان کرد: پس از تاکیدات رییس قوه‌قضاییه در خصوص تخریب و قلع‎وقمع بنا‌های غیرمجاز، ظرف یک هفته گذشته ۷۴ مورد ساخت‎وساز‌ غیرمجاز قلع‎وقمع شد. همچنین در طول سال جاری ۲۴۲ پرونده در حوزه ساخت‎وساز‌های غیرمجاز تشکیل شد که  حکم بیش از ۹۰ درصد آنها قطعی شده است و در مرحله اجرا قرار دارد. وی درباره بازگشت اراضی ملی و بازپس‌‎گیری زمین‌های استان گلستان اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون مجموعاً هزار و ۳۰۹ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی به دولت بازگشته‎اند و از مجموع این اراضی ۳۱۸ هکتار جنگل، ۹۸۶ هکتار مرتفع و ۵ هکتار سواحل دریایی هستند.رییس‎کل دادگستری استان گلستان با اشاره به آزادسازی سواحل دریا در مقایسه با سال گذشته عنوان کرد: در مقایسه با سال گذشته ۱۶۰ هکتار از سواحل دریا با حکم قضایی آزادسازی شده‌اند و حدود ۴۰ هکتار از این اراضی باقی مانده که پرونده آنها هم در جریان است و به زودی تعیین تکلیف می‌شود.آسیابی تاکید کرد: در پرونده‌های مرتبط با آزادسازی اراضی باید به بحث کارشناسی توجه داشت و پس از آن مبادرت به صدور رای کرد.وی با اشاره به صدور اسناد کاداستری برای اراضی ملی بیان کرد: ۹۹ درصد اراضی ملی و منابع طبیعی استان گلستان دارای سند کاداستر شده‌اند و فقط یک درصد آن باقی مانده است که مدیرکل ثبت اسناد استان قول داد که این یک درصد هم به زودی تعیین تکلیف شود.رییس‎کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: سند دار شدن اراضی ملی اقدامی مثبت در راستای جلوگیری از تعرض به اراضی بیت‎المال و زمین‎خواری است.
 
در پی دستور رییس عدلیه مبنی بر آزادسازی حریم رودخانه‌ها
3500 متر از بستر رودخانه سردآبرود شهرستان چالوس آزادسازی شد
۳ هزار و ۵۰۰ متر از بستر رودخانه سردآبرود در منطقه ذوات شهرستان چالوس آزادسازی شد. سرهنگ علی‎اکبر خسروی، فرمانده انتظامی شهرستان چالوس اظهار کرد: در پی تصرف مقادیر قابل توجهی از اراضی بستر رودخانه سردآبرود در منطقه ذوات این شهرستان، موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت. وی افزود: پس از هماهنگی‌های قضایی و با همکاری اداره منابع طبیعی، محیط زیست و ادارات آب و برق، بنا‌های ایجادشده در این منطقه شامل ۴۲ آلاچیق و دکه‌های ایجادشده تخریب شد. فرمانده انتظامی شهرستان چالوس خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح ۶ نفراز افرادی که موجب اخلال در نظم و مانع از اجرای حکم شدند، نیز دستگیر و تحویل مرجع قضایی شدند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال