امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
پس از اعلام برنامه حمایتی دولت، شاخص بورس روز گذشته نیز صعودی شد
استارت بازگشت پول‏‏‌ها به بازار سرمایه؟
اعلام مصوبات جدید دولت در زمینه اعمال سقف نرخ خوراک و سوخت صنایع در پایان هفته گذشته، توانست علاوه بر تغییر مسیر قیمتی بازار، حقیقی‌‌‌ها را به زمین خرید بکشاند و این رویه روز گذشته نیز تداوم یافت. شاخص بورس در معاملات دیروز با رشد 29 هزار واحدی (2.41 درصدی) به عدد یک میلیون و ۲۵۸ هزار واحد رسید. در صورتی که با اعتمادزایی این روند ادامه یابد می‌تواند مهر تائیدی بر اتمام روند نزولی قیمت‌ها باشد. محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس‌جمهور روز گذشته با اشاره به ‏مصوبه ۱۰ بندی دولت از عزم جدی برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد و گفت: ستاد اقتصادی دولت در حمایت از بورس مصمم و هماهنگ است. کارشناسان تاکید دارند که مسیر اعتمادزایی باید مستمر باشد.
بازار سهام در هفته های گذشته به‌رغم دریافت گزارش‌های فصلی نسبتا مناسب، در مجموع وضعیتی ناگوار داشت و با کاهش سنگین حدود ۴‌درصدی در مقیاس هفتگی، شاخص کل در نیمه پایین کانال ۲/ ۱میلیون واحدی جا خوش کرد. زیان متوسط سرمایه‌گذاران از ابتدای سال، به معنای از دست رفتن بخش مهمی از ارزش واقعی دارایی سهامداران طی این دوره است. محرک اصلی تشدید روند نزولی عبارت از اعلام شمول مالیات بر صادرات محصولات اصلی پتروشیمی به عنوان بزرگ‌ترین صنعت بورس تهران توسط کمیسیون تلفیق مجلس بود. اعلام تصمیمات غیرمترقبه در خصوص بودجه سال آینده منجر به ایجاد فضایی از عدم‌اعتماد و تلقی تحمیل افزایش هزینه‌‌‌های سنگین به صنایع سودآور و بزرگ نزد سرمایه‌گذاران و تشدید فشار فروش و تمایل به خروج افراد حقیقی از بازار شد. البته برخی حمایت‌ها در روز چهارشنبه و نیز اعلام مصوبات جدید دولت در زمینه اعمال سقف نرخ خوراک و سوخت صنایع منجر به ایجاد تعادل نسبی در بازار شد.

   بیم و امید در بورس
کارشناسان فضای فعلی بورس را فضای بیم و امید توصیف می کنند. البته برخی معتقدند نباید به اخبار بین‌اللملی توجه چندانی نشان داد.  به گفته بسیاری از آنها، جو روانی و فضای نگرانی ناشی از انتظار خبرهای بین المللی، تاثیر خود را تا حد بسیار زیادی در بازار سرمایه و اقتصاد کشور نشان داده و عملا قرار نیست شاهد رخداد خاصی باشیم.  از طرفی با توجه به جو روانی ماه‌های اخیر و رشد افسارگسیخته قیمت ارز که تاثیر خود  را در بخش‌های اقتصاد کلان به سرعت نشان داده، می‌توان ماه‌های پیش رو را در دو سطح مورد ارزیابی قرار داد.معصومه طاهرخاني، كارشناس بازار سرمايه در این خصوص گفت: اگر دولت بتواند وضع موجود اقتصادی را از طریق مدیریت قیمت ارز در بازارهای چندگانه اعم از ارز کالاهای اساسی، نیمایی و ارز بازار آزاد حفظ کند، می‌توان به رشد آرام و کمتر هیجانی شاخص تا پایان سال، امیدوار بود.وی افزود:  با فرض ثبات، انتظار داریم شاخص بتواند در محدوده‌های ۱۵۰۰هزار واحد نیز تا پایان سال رشد کرده و بازار سرمایه با تورم موجود در جامعه تراز شود. طاهرخاني در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:  در سناریوی دوم، انتظار رشد بسیاری از متغیرهای اسمی با محوریت ارز وجود دارد که در این حالت، پیش‌بینی می‌شود با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت‌های مصوب ارز برای تامین کالاهای اساسی و ارز نیمایی هم با رشد مواجه شوند. نتیجه ملموس این افزایش در بازار سرمایه با رشد قیمت سهام شرکت‌ها و در نتیجه رشد عددی شاخص توام خواهد شد.

   بهبود وضعیت سودآوری شرکتها با تحقق مصوبه 10 بندی
یک تحلیلگر بازار سرمایه نیز در این خصوص با اشاره به تصمیمات اخیر دولت برای این بازار و تاکید بر اینکه فعالان این بازار انتظار دارند ثبات به بازار برگردد، اظهار کرد: اگر روند حمایت های تداوم یابد و دستورالعمل ها اجرایی شوند، بازار سرمایه تغییرات جدی را تجربه خواهد کرد.فردین آقابزرگی با اشاره به صحبت های وزیر اقتصاد در روز چهارشنبه، اظهار کرد: جزئیات رئوس مطالبی که وزیر اقتصاد در روز چهارشنبه مطرح کرد، همان پیشنهاد ۱۰ بندی بود که پیش از این ارائه شده بود. البته تفاوت های اندکی هم داشت. برای مثال در پیشنهادات اولیه، ورودی به صندوق تثبیت بازار سرمایه محدود بود اما طبق گفته های اخیر وزیر ورودی نامحدود شد و دولت هر میزان که مایل باشد میتواند برای ساماندهی بازار سرمایه به این صندوق واریز کند. همچنین قرار شد بخشی از منابعی که از طریق عرضه سهام دولتی در بورس وارد می شود، برای بازارگردانی تخصیص پیدا کند.وی با تاکید بر اینکه مهم ترین نکته صحبت های وزیر، تداوم فرمول محاسباتی نرخ خوراک صنایع پتروشیمی و سوخت صنایع و در نظر گرفتن سقف ۵۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی برای گاز و خوراک بود، گفت: بازار سرمایه خود را با این نرخ ها وفق می دهد اما میتواند گفت مهم ترین پیام وزیر و تصمیمات اقتصادی، پیش بینی پذیری و ثبات در این تصمیمات بود. امیدوارم این رویه کماکان ادامه داشته باشد و کسری بودجه روی آن تاثیر نگذارد. این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد، میتوان انتظار داشت همین ۱۰ بند حمایتی در آینده نزدیک تغییرات جدی در وضعیت بازار ایجاد کند به طوریکه سود و زیان برخی شرکت ها تا میزان ۵۰ درصد با تغییر در فرمول محاسباتی سوخت و گاز و سایر تصمیمات از جمله لغو معافیت مالیاتی به شدت تحت تاثیر قرار میگیرد.آقابزرگی تاکید کرد: صحبت های وزیر اقتصاد این انتظار را برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد که این گفته ها دچار تغییرات بنیادی و اساسی حداقل در میان مدت نشود.

   نبض معاملات روز گذشته
در معاملات روز گذشته بیش از چهار میلیارد و ۲۲۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۱ هزار و ۱۷۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۳۸۲ واحد افزایش به ۳۲۵ هزار و ۱۳۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار ‌هزار و ۶ واحد رشد به ۲۰۴ هزار و ۸۳ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۶ هزار و ۶۲۷ واحد و شاخص بازار دوم، ۴۴ هزار و ۳۴۵ واحد افزایش داشتند. دیروز شاخص فرابورس هم بیش از ۳۲۰ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۳۵۴ واحد ثابت ماند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال