امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
سیاست های حمایتی و متغیرهای بنیادی می‌توانند در تحریک تقاضا موثر واقع شوند؟
تزریق مرحله‌ای ۱۲ هزار میلیارد تومان به بورس
اختصاص ٢٠٠ میلیون دلار منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه یکی از برنامه های سیاستگذار برای حمایت از سهامداران در برابر ریزش تند شاخص بورس بود. طبق اعلام روز گذشته رییس صندوق توسعه ملی، تاکنون حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان در سه قسط به صندوق تثبیت بازار پرداخت شده است. مهدی غضنفری گفت: از ریالی که در نتیجه بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی در بانک‌ها بر می‌گردد، به صورت اقساط ۶۵۰ میلیارد تومانی هر بار در اختیار بورس قرار خواهد گرفت تا سقف حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان پر شود. کارشناسان تزریق منابع مالی به بورس را اقدامی موثر در راستای بازگشت اعتماد به سهامداران و قرار گرفتن بورس در مدار تعادل عنوان می کنند. این اقدام با توجه به صعود قیمت‌های جهانی، ثبات نسبی نرخ دلار و همچنین عملکرد مناسب شرکتهای بورسی در گزارش های 9 ماهه می تواند، مکمل خوبی برای تحریک تقاضا و بازگشت بورس باشد.
مهدی غضنفری روز گذشته در نشستی خبری  درباره وضعیت پرداخت منابع صندوق توسعه ملی که از سال گذشته قرار شده بود یک درصد منابع ریالی به صندوق تثبیت بازار تزریق شده و بعد از آن مصوب شد که ۲۰۰ میلیون دلار به ریال تبدیل و در اختیار این صندوق قرار بگیرد، توضیح داد.
وی با بیان اینکه در مجموع پیش بینی شده که ۵۱۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق تثبیت بازار قرار گیرد که حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود گفت: تاکنون حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان در سه قسط به صندوق تثبیت بازار پرداخت شده است که در قسط اول ۱۰۰۰ میلیارد تومان، در قسط دوم ۵۰ میلیون دلار به ریال تبدیل شد که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود و در قسط سوم که در روزهای گذشته دستور آن را به بانک مرکزی داده‌ایم، ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت خواهد شد.
غضنفری ادامه داد: از ریالی که در نتیجه بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی در بانک‌ها بر می‌گردد، به صورت اقساط ۶۵۰ میلیارد تومانی هر بار در اختیار بورس قرار خواهد گرفت تا سقف حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان پر شود.

    پرداخت طلب ۵۰۰۰ میلیاردی به بورس 
رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی این را هم گفت که صندوق توسعه ملی ۵۰۰۰ میلیارد تومان از وزارت اقتصاد طلب دارد که طی توافقی با وزیر اقتصاد قرار شد این مبلغ از سمت صندوق به صندوق تثبیت بازار تزریق شود که جزئی از ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
غضنفری با اشاره به نحوه سرمایه گذاری این منابع صندوق در بورس نیز توضیح داد: در جلسه اخیر هیات امنای صندوق توسعه ملی، اجازه سرمایه گذاری و خرید سهام به این صندوق داده شده است، بنابراین با صندوق تثبیت بازار توافق کردیم که تمامی این ۱۲ هزار میلیارد تومان یا به صورت سرمایه گذاری یا سهام باشد و یا با نرخ ۱۱ درصد سپرده گذاری صورت گیرد. در عین حال که خرید سهام به صورت مشاع با صندوق تثبت بازار هم سهام بخریم اما هنوز نهایی نشده است.
وی با اشاره به اهمیت تامین منابع صندوق توسعه ملی یادآور شد که در حال حاضر منابع صندوق از درآمد ارزی نفت تامین می‌شود، در حالی که معتقدیم می‌توان حتی کالا را به عنوان بخشی از منابع برای صندوق ثبت کرد تا دیگر نیازی به تبدیل ارز به ریال نباشد.
امیرمهدی صبایی، رئیس هیات‌عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه نیز گفته بود: طی توافقات انجام‌شده با صندوق توسعه ملی، ۳۰ دی‌ماه بخشی از منابع مالی این صندوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد. مابقی این مبلغ طبق توافقات و برنامه زمان‌بندی به‌طور کامل پرداخت می‌شود. امیدواریم باقی واریزی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌ها نیز همانند واریزی انجام‌شده به‌صورت منظم طبق زمان‌بندی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های صورت‌گرفته انجام شود.

   بورس‏‏‏‏‏‌بازان در انتظار محرک
کارشناسان بر این اعتقادند که گزارش‌‌‌‌‌‌های مناسب فصلی که در روزهای پایانی دی‌‌‌‌‌‌ماه روی خروجی سامانه کدال نشست، می‌تواند به‌عنوان محرکی برای افزایش تعداد خریداران و ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌های جدید به تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای عمل کرده تا شاهد بازگشت قیمت سهام باشیم. همچنین زمزمه نفت 100 دلاری نیز بر شرایط آینده بازار تاثیرگذار خواهد بود. 
یاسر شریعت،  کارشناس بازار سرمایه در خصوص سمت‌‌‌و‌‌‌سوی معاملاتی بورس تهران گفت: نرخ دلار از مولفه های تاثیرگذار بر بورس خواهد بود به صورتی که با کاهش آن برخی شرکتها از جمله پتروشیمی ها و پالایشی ها از آن تاثیر می‌گیرند. وی افزود: در مقابل برخی شرکتهای بورسی از کاهش نرخ دلار و رفع تحریم ها سود می برند که از میان آنها می توان به بانکی ها و خودرویی ها اشاره کرد.  وی افزود:  اگر بازار از شرایط عدم‌اطمینان فعلی خارج و به یک اطمینان نسبی در خصوص آینده دلار برسد به نظر می‌رسد تکلیف معامله‌‌‌گران روشن شده و بازار روندی مشخص به خود خواهد گرفت. 
انتظار سهامداران این است که حداقل بتوانند اصل سرمایه خود را از بازاری که به چاه ویل تبدیل شده پس بگیرند. با توجه به وضعیت بنیادی مناسب سهام ها، انتظار می رود وعده های حمایتی سیاستگذار با سرعت بیشتری تحقق یابد. 

   وضعیت معاملات روز گذشته
شاخص کل بورس پس از معاملات پر نوسان دیروز در نهایت با۲۴۱۱ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد ایستاد این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن ۱۴۴۴ واحد کاهش یافت و در رقم ۳۳۴ هزار و ۱۹۵ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۳۴۰ هزار معامله به ارزش ۳۵ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال انجام دادند. فولاد مبارکه اصفهان  ، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی نوری، گروه مپنا و پتروشیمی پردیس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.
در مقابل شاخص کل فرا بورس با ۸۴ واحد کاهش در رقم ۱۷ هزار و ۶۶۵ واحد ایستاد. در این بازار ۱۷۲ هزار معامله به ارزش ۲۹ هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال انجام شد. پتروشیمی زاگرس ، زنگ آهن گهر زمین، شرکت آهن و فولاد اربع و صنعتی مینو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل بهمن دیزل و بیمه اتکایی ایرانیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.
 
مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه با افزایش سن بازنشستگی
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از مخالفت کمیسیون متبوعش با درخواست دولت مبنی بر افزایش ۲ سال سن بازنشستگی مستخدمین دولت خبر داد.
وی در تشریح نشست 2 بهمن ماه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 گفت: پرداخت سهم بیمه کارفرمایان برای کارگاه هایی که حداکثر 5 نفر کارگر دارند و 5 سال یا کمتر از فعالیت آنها می گذرد، مشمول معافیت بیمه 20 درصد می شود و برای کارگاه هایی که بیش از 5 سال و از 5 کارگر بیشتر در اختیار دارند، 3 درصد کمتر مشمول معافیت بیمه در سال 1401 می شوند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 ادامه داد: وزارت نیرو مکلف شد متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی ، آلومینیوم، مس و فلزات اساسی و کانی های فلزی و واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای متوسط نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه های دارای قرارداد تبدیل انرژی محاسبه و دریافت کند.
وی افزود: در رابطه با صندوق کارآفرینی امید که دولت در لایحه به عنوان صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان آن را تغییر نام داده است، 31 واحد تابعه استانی، منابع درآمدی و واحدهای استانی را از محل درآمد ردیف ها و جداول بودجه سنواتی و همچنین فروش اموال منقول و غیرمنقول مازاد سهم استان ها، حقوق دولتی معادن 20 درصد از اعتبارات قانون متوازن و همچنین قانون هدفمندی یارانه ها در راستای حمایت از تولید به عنوان کمک های بلاعوض بخش غیردولتی، منابع صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان تامین شود.
زارع تصریح کرد: همچنین به روسای دستگاه های ملی، استانداران اجازه داده شد که اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول مازاد دولتی خود را که در اختیار دستگاه های دولتی و موسسات تابعه دارند، پس از تایید کارگروه های استانی و مصوبه هیات وزیران از طریق مزایده عمومی  در بورس کالا و به صورت الکترونیک در سامانه به فروش رسانده و منابع را به صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان واریز کنند. امروز تنها بخش درآمدی صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان را مورد بررسی قرار دادیم و بخش دیگر یعنی بخش هزینه ای پس از تصویب اطلاع رسانی خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: به دولت اجازه داده شد تا سقف 35 همت از سهام و سهم الشرکه خود را در شرکت های دولتی و اموال منقول و غیرمنقول به فروش برساند. این بند برای افزایش سرمایه بانک ها و صندوق کارآفرینی امید یا صندوق پیشرفت عدالت ایرانیان بوده و 3 برابر آن باید توسط بانک ها تحت عنوان تسهیلات به حوزه حمایت از تولید و اشتغال پرداخت شود.وی با اشاره به مخالفت کمیسیون تلفیق با درخواست دولت مبنی بر افزایش سن بازنشستگی مستخدمین کشوری و لشگری و تامین اجتماعی گفت: همچنین با محاسبه پاداش بازنشستگی در تمامی صندوق های بازنشستگی اعم از لشگری و کشوری و سازمان تامین اجتماعی براساس حقوق 3 سال آخر موافقت نشد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 اظهار کرد: به دولت اجازه داده شد با درخواست دستگاه های اجرایی از جمله  صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری و سازمان تامین اجتماعی از طریق شرکت ملی نفت نسبت به تحویل  نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده توسط دستگاه های اجرایی پس از تایید اشخاص توسط وزارت نفت براساس قیمت روز صادراتی اقدام نماید.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص تصمیم گیری درباره ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: قرار بود کمیته ای میان دولت و مجلس مسئولیت بررسی موضوع مذکور راست. البته تکلیف نرخ محاسبه ارز  براساس ETS مشخص شده، اما اینکه چه میزان از ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و نهاده های دامی و دارو هزینه شود، هنوز تصمیم گیری نشده است، که پس از تشکیل کارگروه و بررسی این موضوع و تصویب در کمیسیون تلفیق اطلاع رسانی می شود.کمیسیون تلفیق بودجه لایحه 1401 در حال بررسی بخش درآمدی لایحه بود که براساس آن هم بخشی از درآمدهای دولت افزایش پیدا کرد. درخصوص نرخ ارز ترجیحی نیز هنگام بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه تصمیم گیری خواهد شد.این نماینده مردم در مجلس یازدهم در رابطه با زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس اضافه کرد: پیش بینی می شود هفته سوم بهمن ماه لایحه بودجه در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد، چرا که بررسی بخش مصارف لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق کار بیشتری نسبت به بخش درآمدی خواهد داشت، لذا حداقل دو هفته برای این موضوع زمان لازم است.

ساماندهی رمزارزها پیگیری می شود
مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: موضوع رمز ارزها در مجلس رها نشده و ما به دنبال ساماندهی آن هستیم نمایندگان و صاحب‌نظران و کارشناسان، پیگیر آن هستند که این موضوع، قانونمند شود.
وی  درباره اقدامات مجلس برای ساماندهی موضوع رمزارزها، گفت: ما در کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی در تلاش هستیم که نگاهی که اکنون به رمز ارزها وجود دارد یعنی فقط موضوع استخراج و ماینینگ را به سایر حوزه‌ها نیز بسط دهیم البته این نگاه هنوز نهادینه نشده است. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین گزارش ماده 45 درباره رمز ارزها در کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: هر چند این گزارش در کمیته اقتصاد دیجیتال تدوین و پس از بررسی در کمیسیون اقتصادی در صحن مجلس مطرح شد اما بانک مرکزی و نهادهای امنیتی نسبت به آن انتقاداتی داشتند. وی اضافه کرد: موضوع رمز ارزها در مجلس رها نشده و ما به دنبال ساماندهی آن هستیم. صاحب‌نظران و کارشناسان، پیگیر آن هستند که این موضوع، قانونمند شود.این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ما در مجلس برای شنیدن نظرات کارشناسی گوش شنوا داریم، تصریح کرد: اقناع ابعاد موضوع رمز ارزها برای نهادهای بانکی و امنیتی کشور کاری جدی است و باید به این نکته توجه شود که اگر قانونگذاری صورت گیرد اما در این راستا کار کارشناسی انجام نشود نتیجه نخواهد داد همچنین اگر قانونی مصوب شود و در نهادهای حاکمیتی درباره آن اجماعی نباشد اجرایی نخواهد شد. دغدغه کنونی ما اقناع نهادهای مختلف در این باره است.
 
رکوردشکنی مصرف گاز خانگی 
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: با توجه برودت هوا، در روزهای اخیر مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری وصنایع کوچک به شدت افزایش یافت به گونه‌ای که رکورد مصرف گاز در این بخش با ثبت عدد 662 میلیون متر مکعب در روز شکسته شد.
سیدجلال نورموسوی‌  گفت: هر چند بارش در کشور وجود ندارد اما یخبندان‌های ناشی از آن تا آخر هفته وجود خواهد داشت و به نظر می‌رسد مصرف گاز در بخش خانگی تا 3-4 روز آینده در پیک باقی بماند.
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز اظهار داشت: در حال حاضر با برودت هوا مصرف گاز بخش خانگی و تجاری حدود 80 درصد از کل تولید گاز کشور را به خود اختصاص داده است. شرکت ملی گاز از طریق نقشه انحراف از سرانه مجاز مصرف وضعیت مصرف گاز در بخش خانگی هر استان را به اطلاع مردم می‌رساند.
وی گفت: افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری موجب محدودیت در گازرسانی به سایر بخش‌ها می‌شود البته شرکت ملی گاز تمامی تعهدات خود در قبال نیروگاه‌ها را انجام داده است و به طور میانگین طبق تعهد انجام شده روزانه 100 میلیون متر مکعب به این واحدها گازرسانی می‌شود. مابقی سوخت این واحدها و سایر صنایع عمده نیز با سوخت جایگزین تامین می‌شود.
نورموسوی گفت: واحدهای استانی شرکت ملی گاز به صورت مستمر در حال بازرسی از ادارات دولتی جهت کنترل مصرف گاز در این واحدها هستند. به طور میانگین روزانه مصرف 4 هزار اداره دولتی مورد بازرسی قرار می‌گیرد و در صورتی که الگوی مصرف توسط ادارات رعایت نشود گاز آنها قطع خواهد شد.
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: در روزهای اخیر با توجه به برودت هوا تعداد بازرسی‌های ماموران شرکت گاز استانی نیز افزایش پیدا کرد و بدون هیچ گونه مماشاتی با ادارات پرمصرف برخورد شده و گاز آنها قطع شد.
وی تاکید کرد: همه ادارات دولتی موظف هستند دستورالعمل معاون اول رئیس جمهور درباره رعایت الگوی مصرف در ادارات دولتی را رعایت کنند. مردم زمانی در مصرف بهینه با خادمان خودشان در شرکت گاز همراهی می‌کنند که مشاهده کنند دولت اصلاح الگوی مصرف را از خودش شروع کرده است و به همت کارکنان شرکت ملی گاز این امر محقق شده است.
نورموسوی گفت: از مردم‌ اولا بابت همراهی در مصرف بهینه گاز تشکر می‌کنم و همچنین تقاضا دارم که با نگهداشتن دمای خانه بین 18-21 درجه که مطابق با استانداردهای جهانی است دقت بیشتری در رعایت الگوی مصرف داشته باشند تا انشاالله در این روزهای سرد گاز تمامی نقاط کشور تامین شود.
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: انحراف از الگوی مصرف بهینه گاز زمانی اتفاق می‌افتد که مثلا دمای خانه به جای 18-21 درجه روی 28 درجه است. بنده باز هم از مردم‌ تقاضا می‌کنم که دمای رفاه بین 18-21 درجه را حفظ کنند و با پوشیدن لباس کمی گرم‌تر این امکان را فراهم کنند که به سایر بخش‌های تولیدی مثل صنایع عمده و پتروشیمی‌ها نیز گاز به اندازه کافی برسد.
وی‌ اظهار داشت: در کنار بازرسی از ادارات دولتی برای کنترل مصرف این بخش، شرکت گاز طرح ارتقای کارآیی موتورخانه‌های ساختمان‌های مسکونی و تجاری را نیز پیش می‌برد که از مردم تقاضا می‎شود 
​​​​​​​
جزییاتی جدید از مالیات خودروهای لوکس
براساس قانون بودجه سال جاری، دارندگان خودروهای بالای یک میلیارد تومان باید مالیات بپردازند که طبق اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی این افراد تا پایان بهمن ماه امسال فرصت دارند و تاکنون برای ۱۰۶ هزار نفر از دارندگان خودروی لوکس پیامک مالیات ارسال شده است.
بودجه سال جاری صاحبان خودروهایی که ارزش روز آنها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد را مکلف به پرداخت «مالیات خودروهای لوکس» دانسته است و اگر یک خانوار یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک خودرو داشته باشد (فقط خودروهایی که به نام افراد تحت تکفل خانوار هستند) و مجموع ارزش روز آن‌ها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد، این افراد نیز مشمول مالیات بر خودروهای لوکس خواهند بود.
در این راستا، نرخ مالیات سالانه خودروهای لوکس به شرح ذیل تعیین شده است: 
۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد ۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد ۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد ۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد. تازه‌ترین اعلام رییس سازمان امور مالیاتی در این زمینه بیانگر شناسایی ۵۵۰ هزار خودرو لوکس است که این خودروها باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند.
مجموع ارزش خودروهای تحت تملک سرپرست خانوار و اعضای تحت تکفل زیر سن قانونی اگر بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول این مالیات می‌شود. بر این اساس کسانی که بالای ۱۸ سال سن داشته باشند باید مالیات خودروی خود را جداگانه بپردازند، اما مالیات کسانی که زیر سن قانونی و کمتر از ۱۸ سال داشته باشند به نام سرپرست خانوار منظور می‌شود.
علاوه بر این، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی نیز در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دارندگان خودروهای لوکس تا پایان بهمن ماه سال جاری فرصت دارند، مالیات بر خودروهای خود که بیش از یک میلیارد تومان ارزش دارند را بپردازند یا در صورت اعتراض تا این زمان نسبت به مالیات خود اعتراض کنند.
همچنین، طبق گفته رستم‌پور از خودروهای لوکس شناسایی شده، برای ۱۰۶ هزار نفر از دارندگان آن‌ها پیامک مالیات ارسال شده است. از سوی دیگر، براساس اعلام مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی ملاک ارزش‌گذاری خودرو بر اساس جدولی است که برای محاسبه نقل و انتقال خودرو، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و عوارض شهرداری است که هر سال از صاحبان خودرو گرفته و در دی ماه ابلاغ می‌شود.
وی افزود: برای محاسبه مالیات خودورهای ساخت داخل، ملاک قیمت کارخانه و برای خودروهای وارداتی نیز ملاک ارزش گمرکی خودرو است که این ارزش هم طبق نرخ ارز مرجع مبنای حقوق گمرکی یعنی همان هر دلار ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود.
رستم‌پور درباره اینکه مردم چگونه از ارزش قیمت و ارزش خودروی خود باخبر شوند، گفت: اطلاعات ارزش خودروها از طریق درگاه ارتباطی سازمان امور مالیاتی قابل دسترس است که هر کس با شماره ملی و شماره موبایل به نام خود می‌تواند وارد سامانه (به نشانی  https://www.intamedia.ir)، احراز هویت شود، اطلاعات او و خودروهای به نام او و ارزش خودرو در آن سامانه اعلام می‌شود و میزان مالیات تعلق گرفته به او هم در آنجا ذکر می‌شود.
وی همچنین اعلام کرد:‌ دارندگان خودرو می‌توانند از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی، مالیات تعلق گرفته به خودروی خود را نقدی پرداخت کند و فرض بر این است که کسانی که دارنده این خودروها هستند، امکان پرداخت نقدی مالیات هم برای آنها وجود دارد.
 
ادامه انتقادات از کیفیت نامناسب برخی خودروهای داخلی
صبح روز دوشنبه ۲۰ دی ماه در محور بهبهان-رامهرمز در یک تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو به هم برخورد کردند که نتیجه آن فوت ۵ نفر از هموطنان بود؛ حادثه‌ای که ابتدا به مه گرفتگی و خطای انسانی ارتباط داده شد اما در ادامه انتقادات گسترده‌ای از سوی سازمان ملی استاندارد و پلیس را در مورد بی کیفیت بودن خودروهای ایرانی در پی داشت.
اخیرا نیز رضا فاطمی امین وزیر صمت به صف منتقدین کیفیت خودرو پیوسته و روز یکم بهمن‌ماه در بازدید از خودروهای آسیب دیده حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان - اهواز تاکید کرده که «صنعت خودروسازی ایران در طول سال‌های گذشته از نظر کیفیت و قیمت عملکرد و روند مناسبی نداشته است.»
همچنین غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته است که «چرا در برابر صنعت غیر پاسخگویی مانند خودرو که هیچ اهمیتی به کیفیت نمی‌دهد، رفتار حمایتگرانه داریم. خودرو می‌خریم با یک تصادف معمولی تا صندوق عقب ماشین جمع می‌شود؟ هر جور که بخواهند مشتری را اذیت می‌کنند.»
البته مساله اصلی این است که طی سنوات گذشته انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل بارها از سوی مسئولان مختلف مطرح شده اما این انتقادات در این سال‌ها صرفاً روی کاغذ و پشت تریبون مانده و نتیجه‌ای در پی نداشته است.
از سویی دیگر علاوه بر نازل بودن کیفیت خودروهای جدید، متأسفانه دستگاه های متولی نیز عزم جدی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نداشته‌اند؛ خودروهایی که نه تنها به آلودگی هوا دامن می‌زنند بلکه نقش عمده‌ای هم در افزایش تصادفات و تلفات انسانی دارند.
در این رابطه محمود مشهدی شریف، رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اظهار کرد: آمار قابل قبولی در مورد خروج خودروهای فرسوده نداریم. سال ۹۸ حدود ۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه، سال ۹۹ حدود ۱۲ هزار دستگاه و طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است و برآورد می‌شود که تا پایان سال این آمار از ۲۴ هزار دستگاه عبور کند. وی افزود: مشکل اصلی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت نیست، مشکل اصلی نهادهای تصمیم گیر و اجرایی هستند. اگر این طرح تبدیل به قانون شود در آن صورت باید معادل ۲۵ درصد تولید جدید، خودروی فرسوده اسقاط شود. 
مشهدی شریف گفت: اگر در این مدت قانون اجرا می‌شد باید بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد.
مشهدی شریف گفت: بر اساس قانونی که از سال ۸۸ وضع شد باید ۳۰ درصد تولید جدید، خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ دستگاه تولید جدید ۳۰ دستگاه باید از رده خارج می‌شد که با توجه به میزان تولید در آن سال‌ها، سالانه باید بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار خودرو از رده خارج می‌شد.
وی گفت: اگر خودروهای فرسوده‌ای که وجود دارد از رده خارج شوند به اندازه ۱۲ ماه پرداخت یارانه نقدی کل کشور، صرفه جویی خواهیم داشت. همچنین اگر کامیون‌های دیزلی فرسوده نوسازی شود به اندازه ۱۴ ماه یارانه کل کشور صرفه جویی می‌شود و اگر هر دو گروه از رده خارج شوند معادل ۲۶ ماه یارانه نقدی صرفه جویی می‌کنیم.
مشهدی شریف افزود: در واقع دولت می‌تواند در همان سال اول پول یارانه نقدی را از محل صرفه جویی بنزین و گازوئیل تأمین کند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کنند که این آمار بر اساس سن مرز فرسودگی خودرو است.
وی تاکید کرد: باید توجه شود که بیشتر تصادفاتی که در کشور صورت می‌گیرد از سوی خودروهای فرسوده است. 
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان نیز در پاسخ به این سوال که آیا باز نشدن ایربگ خودروها عامل تشدید تبعات این تصادف بوده، توضیح داد: در بحث درباره ایربگ ما باید سه محور مقدماتی را مدنظر قرار دهیم. نخست آنکه باید مشخص شود، اساسا چه تعداد از خودروهای حاضر در صحنه تصادف به ایربگ مجهز بوده‌اند و چه تعداد ایربگ نداشته‌اند. موضوع دوم این است که نوع تصادف چگونه بوده؟ ایربگ به این شکل تعریف می‌شود که اگر تصادفی از جلو رخ داد باز شود و بعضا به ضرباتی از عقب وارد می‌شود حساس نیست و این فن آوری است که در خودروهای جدید به آنها توجه می‌شود. موضوع سوم نیز این است که با توجه به اینکه باز شدن ایربگ برای صاحبان خودرو هزینه‌هایی دارد، برخی افراد به شکل عمدی میزان حساسیت آن را پایین می‌آورند و همین موضوع باعث می‌شود در حوادث این چنینی ایربگ کار نکند.
وی درباره مبدا تولید ایربگ‌های به کار رفته در خودروهای ایرانی نیز گفت: ایربگ‌ها در ایران به سه شکل تامین می‌شود. برخی به طور کامل وارداتی هستند و محصول کامل به کشور می‌رسد و خودروسازان تنها آن را بر روی خودرو سوار می‌کنند. یک مدل مواد اولیه از خارج تامین می‌شود و در داخل از سوی شرکت‌های داخلی مونتاژ شده و از این طریق در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و در نهایت شرکت‌هایی نیز در ایران هستند که ایربگ را به طور کامل تولید می‌کنند که این نوع نیز در برخی خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بحث درباره تصادف بیش از آنکه مبدا تولید ایربگ اهمیت داشته باشد، باید بحث درباره چرایی این حادثه، میزان مجهز بودن خودروها به ایربگ‌ها و چرایی باز نشدن آنها مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.
 
جدیدترین وضعیت چک‌های برگشتی
آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در نهمین ماه سال جاری نشان می‌دهد که در این ماه بیش از ۵۴۴ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ معادل ۱۳.۶ و ۱۶.۳ درصد کاهش داشته است.
تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در آذرماه سال جاری بیش از ۶.۵ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۲۵۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد ۷.۵ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ نیز ۳.۱ درصد نسبت به آبان ماه افزایش دارد.
از سوی دیگر، حدود ۶ میلیون فقره با ارزشی حدود ۲۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد ۶‌.۹ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ نیز ۵.۸ درصد افزایش دارد. در کنار چک‌های وصولی بیش از ۵۴۴ هزار فقره چک هم برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با  ۱۳.۶ و ۱۶.۳ درصد کاهش داشته است.
همچنین در این مدت، در استان تهران بیش از ۲ میلیون فقره چک با ارزشی معادل ۱۳۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است. چک‌های وصول شده در تهران حدود ۱.۹ میلیون فقره به ارزشی حدود  ۱۲۱ هزار میلیارد تومان و چک‌های برگشتی بیش از ۱۴۸ هزار فقره به ارزشی حدود ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.
البته، نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از ۹.۴ درصد در آذرماه سال گذشته به ۸.۳ درصد در آذر سال جاری رسیده که ۱.۱ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر، ارزش چک‌های مبادله شده در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا ۴۰ درصد با افزایش مواجه شده و از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده ۹۱.۷ و ۹۰.۱ درصد وصولی و ۸.۳ و ۹.۹ درصد برگشت داده شده است. 
علاوه بر این، در آذرماه امسال حدود ۵۲۵ هـزار فقـره چـک بـه ارزشی بیش از ۲۴ هـزار و ۴۰۰ میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده است که درواقـع از نظـر تعـداد ۹۶.۴ و از نظر ارزش نیز ۹۵.۹ درصد از کل چک‌های‌ برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.    
از سوی دیگر، در استان تهران بیش از ۱۴۱ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۵.۴ و از نظر مبلغ نیز ۹۵.۲ درصد چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل چک‌های برگشتی بوده است.  
همچنین، در این ماه در کل کشور بیش از ۶.۴ میلیون فقره وصول شده که از این تعداد بالغ بر ۵.۹ میلیون فقره عادی و حدود ۰.۵ میلیون فقره رمزدار بوده است؛ بنابراین در کل کشور ۹۲.۹ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۷.۱ درصد را چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند. از نظر مبلغی نیز، از ۴۲۳ هزار میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور، بالغ بر ۲۳۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای چک‌های عادی و حدود ۱۹۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است. بر این اساس، در کل کشور ۵۵ درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۴۵ درصد دیگر را چک‌های رمزدار به خود اختصاص داده‌اند. طبق این گزارش، در آذر امسال در کـل کشـور حدود ۴۵۸ هـزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی حدود ۱۹۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱.۹ و ۴.۳ درصد کاهش داشته است. اما در ماه مورد بررسی، در استان تهران بیش از ۱۵۰ هزار فقـره چـک رمـزدار بـه ارزشـی بیش از ۱۳۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وصول شد که در این ماه، ۴۹.۹ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهـران (۳۲.۹ درصـد)، اصفهان (۹.۱ درصد) و خراسان رضوی (۷.۹ درصد) وصول شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنــین، ۷۷.۱ درصــد از ارزش چــک‌هــای فــوق در اســتان‌هــای تهــران (۶۸.۵ درصــد)، اصفهان ( ۴.۸ درصد) و خراسان رضوی ( ۳.۸ درصد) وصول شده است.
 
بازگشت ۶۲۵۰ خانواده به روستا با کمک بنیاد برکت
مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به اجرای پویش «به روستا باز می‌گردیم»، گفت: از تیرماه سال جاری تاکنون و با اجرای پویش ملی اشاره شده ۶هزار و ۲۵۰خانواده از شهرها به روستاهای خود بازگشته و مشغول کار و زندگی شده‌اند.محمد ترکمانه اظهار  حجم کل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی این تعداد طرح را ۶هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بهره‌برداری از این ۶هزار و ۲۵۰طرح اشتغال‌زایی ایجاد فرصت‌های کسب و کار برای ۱۹هزار نفر را به شکل مستقیم و غیرمستقیم در روستاهای محروم سراسر کشور به دنبال داشته است.

کمین مجرمان سایبری با پیامک‌ جعلی هشدار قطع برق
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا از ترفند مجرمان سایبری با ارسال پیامک‌های جعلی هشدار قطع برق خبر داد. سرهنگ علی محمد رجبی گفت: مجرمان سایبری با ارسال پیامک های هشدار قطعی برق و قراردادن لینک های جعلی در پیامک های ارسال شده، درصدد ترغیب هموطنان به ورود و ثبت نام در وب سایت جعلی و سپس دریافت اپلیکیشن جعلی هستند که در صورت دانلود، دریافت و نصب اپلیکیشن در تلفن های همراه  اقدام به سرقت اطلاعات بانکی و هویتی آنها می‌کنند.وی خاطرنشان کرد: افراد در صورت دریافت این چنین پیامک‌هایی اقدام به ارسال اطلاعات هویتی خود نکنند.

کمک خیران به مناطق سیل‌زده جنوب کشور
سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر گفت: باتوجه به لزوم جمع‌آوری کمک‌های مردمی ازطرف سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، درخصوص خانواده‌های متأثر از سیلاب اخیر کشور، باشرکت مردم نوع‌دوست و بنگاه‌های اقتصادی بالغ‌ بر ۱۰میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری‌شده است.وحید سلیمی ادامه داد: بخشی از کمک‌ها در قالب بسته‌های غذایی در شهرستان‌های کنارک استان سیستان و بلوچستان، رودبار در استان کرمان و میناب استان هرمزگان توزیع شد.وی بیان کرد: سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تا امروز در استان‌های متأثر از سیل و آبگرفتگی ۱۰هزار ۵۰۰بسته غذایی و بهداشتی توزیع کرده است.

آغاز فرصت مجدد ثبت‌نام جاماندگان کنکور ارشد 
فرصت مجدد ثبت‌نام برای متقاضیان آزمون‌ کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ و بیست و هفتمین دوره المپیاد علمی- دانشجویی کشور از امروز آغاز می شود.براین اساس متقاضیان ثبت‌نام می‌توانند ۶بهمن نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام کنند.متقاضیانی که در زمان مقرر ۱۶ تا ۲۷ آذرماه در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام نکرده‌اند نیز می‌توانند فرم‌های ثبت نام خود را که به منظور مشاهده و ویرایش روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت، مشاهده کنند.
 
شرط موافقت شورای نگهبان با طرح رتبه بندی معلمان
 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر رفع اصل ۷۵ صورت بگیرد شورای نگهبان حتماً با طرح رتبه بندی معلمان موافقت خواهد کرد.محمد مهدی زاهدی با بیان اینکه ابهامات دیگر موجود در طرح به راحتی قابل حل است، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا با هماهنگی و تفاهم با سازمان برنامه و بودجه موضوع اصل اشاره شده را حل کنیم. 

کارت خودرو تغییر می‌کند
 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از تغییر کارت‌ خودروها خبر داد.سردار سید کمال هادیانفر ادامه داد:‌ در برنامه‌ریزی جدید چیپ را از فرآیند چاپ کارت خودرو حذف کردیم و به جای آن، از بارکد سه بعدی استفاده کردیم تا دیگر وابستگی به واردات نداشته باشیم. برای خواندن این بارکدها نیز دست افزارهای پلیس را به روز کردیم و مأموران پلیس با اسکن این کد می‌توانند تمام اطلاعات اعم از وی‌آی‌ان، شماره شاسی، موتور و ... را استخراج کنند. ‌این بارکد تنها با دست افزار پلیس قابل خواندن است.

افزایش دما در نیمه شمالی 
 رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از افزایش دما درنیمه شمالی کشورو آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرتردد خبر داد.صادق ضیاییان افزود: امروز در برخی مناطق آذربایجان غربی و فردا در برخی مناطق آذربایجان غربی و گیلان شاهد بارش پراکنده خواهیم بود.وی اظهار کرد: از بعدازظهر چهارشنبه با گذر امواج  تراز میانی جو در برخی نقاط شمال غرب، غرب، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس جنوبی بارش رخ می‌دهد.
 
آغاز واکسیناسیون کرونا برای ۵ تا ۱۱ ساله‌ها
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: ستاد مصوب کرد که واکسیناسیون گروه سنی پنج تا ۱۱ سال در سراسر کشور به صورت پلکانی و با رضایت والدین آغاز شود.
محمد هاشمی با بیان اینکه ستاد مصوب کرد که واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال در سراسر کشور به صورت پلکانی و با رضایت والدین آغاز شود، بیان کرد: فعالیت مدارس نیز به قوت خود باقی بوده و تعطیل نیستند و چنانچه ستاد ملی کرونا تصمیمات جدید اتخاذ کند، اعلام خواهد شد. وی همچنین بیان کرد: ارزیابی دقیق میزان گردش اومیکرون در کشور دشوار است، برخی صاحب نظران این میزان را حدود ۳۰ درصد بر می‌شمارند و احتمال اینکه به زودی به ۴۰ درصد هم برسد، دور از ذهن نمی‌دانند. سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: میزان واکسیناسیون دوز سوم به عنوان راهکاری مطمئن در برابر کرونا هنوز به سطح مطلوبی نرسیده است.
گفتنی است؛ دربازه زمانی 24 ساعته اخیر طبق معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۲۶ نفر از آنها بستری شدند، همچنین در این مدت ۳۰ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۲۰۲ نفر رسید. این در حالی بوده که تا کنون ۶ میلیون و ۷۸ هزار و ۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ضمن اینکه در حال حاضر یک هزار و ۲۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
همچنین باید گفت؛ بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۰ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۴۵۲ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. ۵۳ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۵۷۳ نفر نیز با دوز دوم و ۱۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۹۹ نفر، با دوز سوم واکسینه شده‌اند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال