امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

رقم مالیات هر خانه‌ خالی محاسبه شد
در حالیکه برخی منابع از تعیین متوسط ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان جریمه مالیاتی خالی ماندن واحدهای مسکونی مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم خبر داده بودند جهانگیر رحیمی، مدیرکل تحلیل فرآیندهای سازمان مالیاتی در این خصوص گفت: این فقط یک ادعا است و صحت ندارد و به طور کلی مالیات خانه‌های خالی بر اساس متراژ و تعداد ماه‌هایی است که خالی بوده است.وی افزود: مالیات هر واحد مسکونی خالی به طور جداگانه محاسبه شده و به مالک آن اطلاع رسانی می‌شود؛ اصلاً متوسط گیری از مالیات خانه خالی، آماری نیست که به درد سازمان امور مالیاتی بخورد و مالک هر واحد، مالیات خود را جداگانه می‌دهد.سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: تا پایان بهمن مالکان خانه‌های خالی فرصت دارند تا مالیات خود را بدهند؛ امکان پرداخت این مالیات، بر روی سیستم سازمان امور مالیاتی باز شده و افراد می‌توانند به صورت آنلاین پرداخت کنند.وی ادامه داد: اگر افرادی هم که مشمول این مالیات شده‌اند، به این موضوع اعتراض دارند، می‌توانند اعتراض خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir/ ثبت کنند؛ برگه مالیاتی خود را دریافت کرده و اعتراضش را ثبت می‌کند.رحیمی تصریح کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی، از وضعیت پرونده مالیاتی خود مطلع شوند و ببینند آیا خودروها و خانه‌های لوکس یا خالی آنها مشمول مالیات شده یا خیر.

صعود بی جان بورس
هرچند که روند حرکت شاخص کل بورس روز گذشته صعودی بود اما  شاخص کل با معیار هم وزن و شاخص کل فرابورس همچنان نزولی ماندند.شاخص کل بورس دیروز با ۳۵۳۹ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد ایستاد. این درحالی لست که شاخص کل با معیار هم وزن ۱۳۸۵ واحد کاهش یافت و رقم ۳۳۵ هزار و ۶۴۳ واحد را ثبت کرد در این بازار ۳۰۱ هزار معامله به ارزش ۲۹ هزار و ۵۹ میلیارد ریال انجام‌شد. ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل پالایش نفت بندرعباس، پالابش نفت اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی  وصنعتی چادر ملو، پالایش نفت تهران و پتروشیمی نوری نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.شاخص کل فرابورس نیز روزی پرنوسان پشت سرگذاشت و  در ساعات میانی معاملات تا ۱۷ هزار و ۶۳۵ واحد هم سقوط کرد اما در نهایت با ۱۲ واحد کاهش در رقم ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد ایستاد. 

مالیات خودروهای سواری تعیین شد
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره مالیات خودروهای سواری توضیحاتی ارائه کرد. بر این اساس، تا سقف یک میلیارد تومان، همچنین تا مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مازاد بر سقف قبلی یک درصد و تا مبلغ ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد سقف قبلی ۲ درصد، مشمول مالیات خودرو نخواهد شد. همچنین تا مبلغ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نسبت به مازاد سقف قبلی ۳ درصد، نسبت به مازاد ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ۴ درصد مشمول مالیات خودرو نخواهد شد.

موافقت با واردات ۱۰هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین 
محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای کمیسیون تلفیق در نشست روز چهارشنبه با واردات ۵۰هزار دستگاه خودروی سواری و ۱۰هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین به کشور موافقت کردند. وی با بیان اینکه میزان تعرفه وارداتی به‌عهده دولت قرار داده شد و ۶۰ هزار میلیارد تومان از این محل صرف توسعه حمل‌ونقل ریلی و توسعه راه‌ها خواهد شد، ادامه داد: به‌موجب این مصوبه، به دولت اجازه داده می‌شود به‌منظور تأمین مالی شبکه راه‌آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، سریع‌السیر، قطار شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در خطوط ریلی، بخش راه‌سازی و توسعه فرهنگ حمل‌ونقل با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و ارتقای مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل‌ونقل نسبت به واردات خودروی سواری با رعایت سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی، از محل ارز غیرصادراتی (خود یا دیگران) با نظارت بانک مرکزی اقدام کند. عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس تصریح کرد: همچنین این کار توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال ۱۴۰۱ به‌تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین معادن و راه‌سازی، کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچال‌دار، واگن و واگن یخچال‌دار با تعرفه‌ای ورودی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اقدام کند، سقف درآمدی این بند تا ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین می‌شود.

کنترل تورم و تحول نظام بانکی را با جدیت پیگیری می کنیم
علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم تحول در نظام بانکی و کنترل تورم، گفت: اصلاح قوانین و مقررات بانکی در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانک ها در دستور کار جدی بانک مرکزی است. وی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری در خصوص تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی، ادامه داد: پرداخت تسهیلات خرد به مردم بر اساس اعتبارسنجی و نیاز کمتر به طی تشریفات موجود توسط بانک‌ها باید انجام شود. وی خاطرنشان کرد: کفایت سرمایه بانک‌ها، اصلاح ناترازی نظام بانکی در کنار عدالت بانکی و تحول در فرآیندها از دیگر مباحث مورد پیگیری بانک مرکزی در راستای اصلاح نظام بانکی با هدف کنترل خلق پول و نقدینگی است.

یک ششم با سویه جدید در کمین است
پیش‌بینی ابتلای ۱۲ هزار نفر به اومیکرون
آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد نرخ ابتلای روزانه نسبت به هفته قبل رشدی معادل ۸۶.۲۸ درصد داشته که این روند نشانه آغاز بحرانی تازه در دو هفته آینده است.
بررسی دقیق نمودارهای آماری که در دوره همه‌گیری منتشر شده در یک هفته اخیر نشان می‌دهد روند افزایشی نرخ ابتلای روزانه
 ادامه دار بوده و باعث جهشی معادل 87 درصد در این دوره شده است. جهشی که به گفته کارشناسان می‌توان آن را نقطه آغاز پیک ششم دانست و باید از فرصت باقی مانده برای مدیریت کم‌هزینه بحران در این دوره به‌خصوص با فعالیت ویروس اومیکرون برنامه‌ریزی کرد. این گروه تأکید می‌کنند بررسی مدل‌های رفتاری ویروس منحوس به‌خصوص نوع جهش یافته آن در کشورهای خارجی نشان می‌دهد دوره گسترش یا آغاز پیک تازه با امیکرون در محدوده ده روز تعیین شده است بنابراین با در نظر گرفتن آغاز روند صعودی همه‌گیری در سراسر ایران و افزایش نرخ ابتلا به این نوع از ویروس احتمالاً تا 14 روز آینده وقت داریم که برای مقابله کم‌هزینه در پیک ششم با ویروس منحوس برنامه‌ریزی کنیم. در این زمینه کارشناسان معتقدند اگرچه احتمالاً باید برای تزریق دز چهارم واکسن کرونا برنامه‌ریزی کنیم تا تبعات ناشی از گسترش ویروس جهش یافته آفریقایی در ایران را به حداقل برسانیم اما راهکار کوتاه مدت مقابله با بحران احتمالی این است که ضمن رعایت سطح بالای پروتکل‌های بهداشتی موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش هرچه بیشتر جابه‌جایی جمعیت را نیز در دستور کار داشته باشیم.

 اعمال محدودیت‌های هوشمند
رئیس مرکز سلامت و محیط کار روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: گزارشی از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌های هوشمند کرونایی در اصناف و ادارات جهت ارائه به ستاد ملی مقابله با کرونا در حال تهیه است. در برخی اماکن از ورود افراد واکسن نزده به برخی مراکز جلوگیری نمی‌شود که این موضوع در دستور کار رسیدگی قرار دارد.
جعفر جندقی، گفت: در فرآیند هوشمند رفع محدودیت‌های کرونایی همه مشاغل و رسته‌های شغلی به شرط انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها مجاز به فعالیت هستند. حفظ رنگ‌بندی که در گذشته ملاک عمل بود، فقط محدود به اطلاع‌رسانی و موضوعاتی است که مردم مطلع باشند و این رنگ بندی‌ها کماکان همان معیارها را دارند و عمده آن هم میزان بستری در بیمارستان بوده است؛ ولی در اجرای فرایند هوشمند رفع محدودیت‌ها، اجرای پروتکل‌ها و انجام واکسیناسیون بسیار حائز اهمیت است.
جندقی افزود: اعمال محدودیت‌ها بر اساس شرایط توسط ستاد ملی کرونا همواره اعلام خواهد شد و به صورت هفتگی به اطلاع شهروندان خواهد رسید. حفظ جداول الزامات و ضمانت اجرایی در گروه‌های پنج گانه شغلی باید وجود داشته باشد. اصولا در مدیریت هوشمند 5 فاز داریم که در فاز اول مشمول کارکنان و موسسات و شرکت‌های خصوصی است. شروع فرایند مدیریت هوشمند از 21 آذرماه امسال بوده است و همچنان ادامه خواهد داشت. در فاز دوم تردد درون شهری، مترو و تاکسی است، در فاز سه اصناف، ‌صنایع و کارخانه‌ها باید رعایت کنند، در فاز چهارم تردد برون شهری هوایی، ریلی و جاده‌ای است و فاز پنجم هم مربوط به موسسات آموزشی و تحقیقاتی است که هر کدام از اینها باید اجرایی شوند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: آنچه که مهم است نظارت بر این موارد است و هر یک از مسئولین مربوطه باید بر نحوه فعالیت‌ها نظارت کافی داشته باشند و مسئولیت اجرای محدودیت‌ها با خود صنوف، کارخانه‌جات و نهاد مربوطه است. معیارها و شاخص‌های اصلی برای این پروتکل‌ها وجود داشته است که شامل تزریق واکسن، انجام تست pcr و استفاده از ماسک است.

 آخرین آمار 
روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم  اعلام کرد: ۱۹ نفر دیگر طی ۲۴ گذشته بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و در این بازه زمانی ۴۰۶۰ مبتلای جدید به کووید۱۹ شناسایی شدند. تا چهارشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۳۰ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۹۰۹ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۱۳۲ نفر رسید. تا کنون ۶ میلیون ۷۱ هزار و ۲۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
 ۱۲۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون ۴۳ میلیون و ۶۸۰ هزار و ۸۲۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۰ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۹۴۶ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۹۰۸ نفر دوز دوم و ۱۳ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۱۶ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۷ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۷۷۰ دوز رسیده است. همچنین در شبانه روز گذشته ۴۳۷ هزار و ۱۱۸ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
 
ضمانت اعتبارات خرد تعاونی‌ها آسان می‌شود 
 مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در نشست شورای معاونین و مدیران صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با ارائه گزارشی، آمادگی این صندوق را برای تامین ضمانت وام‌های خرد اشتغالزا به‌صورت زنجیره، خوشه و اعضای تعاونی‌ها، با تاکید بر اعتبارسنجی نوین اجتماعی و با ضمانت زنجیره‌ای اعلام کرد. «مهدی حسین‌نژاد» افزود: افراد روستایی و دهک پایین جامعه در این طرح می‌توانند به‌صورت متقابل ضامن هم شوند تا بتوانند به راحتی اعتبارات در نظر گرفته شده از طرف دولت را جذب کنند.

 روند پیشین رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن قابل قبول نیست
 رئیس شورای شهر تهران گفت: در ارتباط با رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن در پایتخت، روندی که از قبل پیش رفته برای ما قابل قبول نبود. مهدی چمران گفت: در ارتباط با رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن در پایتخت، روندی که از قبل پیش رفته برای ما قابل قبول نبود  به همین دلیل فکر کردیم و تصمیم گرفتیم از دادستانی و وزارت رفاه کمک بگیریم و جلسه‌ای تشکیل دهیم.
 
زورگیر شهر ری دستگیر شد
فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری متهمی خبر داد که ۳۲ فقره سابقه سرقت، زورگیری و کیف قاپی در مناطق مختلف تهران و شهرستان ری را دارد.سرهنگ دوستعلی جلیلیان گفت: در پی وقوع چند فقره گوشی قاپی و زورگیری در محدوده سیزده آبان، شناسایی و دستگیری متهم در دستور کار کلانتری ۱۶۸ سیزده آبان قرار گرفت و با رصد میدانی متهم دستگیر شد.  به گفته فرمانده انتظامی شهرستان ری متهم تحت تعقیب اداره ۱۸ پلیس آگاهی مرکزی نیز قرار دارد و تاکنون ۸ مال باخته، سارق را شناسایی کردند. پیشتر سرهنگ جلیلیان فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری اشرار قلعه نو در جاده گازه خبر داده بود .

تهران در روز هوای پاک آلوده بود
هوای تهران با شاخص ۱۱۳، دیروز برای گروه های حساس ناسالم بود. به گزارش مهر، بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت، شاخص آلودگی هوای تهران دیروز با قرار گرفتن روی عدد ۱۱۳ برای گروه‌های حساس ناسالم بود.همچنین در ساعات پایانی روز سه شنبه نیز هوای شهر تهران با شاخص ۷۷ در شرایط قابل قبول قرار داشت. از ابتدای سال تاکنون تهران دو روز هوای پاک، ۲۰۸ روز هوای قابل قبول، ۸۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز هوای ناسالم را تجربه کرده است.

عدم فعالیت مترو در محدوده ایستگاه کرج تا هشتگرد   طی روز جمعه
سرویس‌دهی خط ۵ مترو در محدوده ایستگاه‌های کرج تا هشتگرد، به علت ادامه عملیات اجرایی پروژه تعمیرات اساسی شبکه برق بالاسری، جمعه ۱ بهمن‌ماه سال جاری انجام نمی‌شود. ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه؛ پروژه تعمیرات اساسی شبکه برق بالاسری خط ۵ متروی تهران در محدوده ایستگاه‌های کرج تا هشتگرد از هفته پیش آغاز شده است و به همین خاطر تا پایان این عملیات، روز‌های تعطیل تردد قطار در این محدوده انجام نمی‌شود، اما همانند هفته گذشته و به‌منظور رفاه حال شهروندان هماهنگی‌های لازم با کمیته فنی استانداری البرز، سازمان اتوبوسرانی و پلیس راهور جهت انتقال مسافران انجام شده است.   فاز اول تعمیرات اساسی شبکه برق بالاسری به طول ده کیلومتر است که هفته گذشته، اورهال ۱۳۰۰ متر از این مسیر انجام شد این تعمیرات از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه آغاز شد و با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی کارکنان شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در ساعت ۲۳ روز جمعه ۲۴ دی ماه به پایان رسید و پس از اطمینان از صحت انجام کار و با انجام تست سرد و گرم شبکه؛ خط برای سرویس‌دهی روز شنبه از ایستگاه گلشهر تا ایستگاه تهران (صادقیه) آماده گردید.


افزایش ۶۰ درصدی سهم سوابق تحصیلی
 دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور از اجرایی شدن افزایش ۶۰ درصدی سهم سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه از سال ۱۴۰۲ خبر داد. منصور کبکانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۵۷ این ستاد که دیروز برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت : موضوع محوری جلسه دیروز بررسی مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی بود که جلسه سوم راهبردی و اجرای سنجش و پذیرش برگزار شد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال