امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
لی رغم کاهش نرخ ارز قیمت خودرو تغییر چندانی نداشته است
تعداد بازدید : 1
افزایش انتقادات از عرضه ناکافی خودروسازان
 
قیمت خودرو که با افزایش نرخ دلار، گران شد، در روزهای اخیر و با وجود کاهش بیش از 3 هزار تومانی نرخ دلار، تغییر قابل ملاحظه ای نداشته و حتی در بازارهای غیررسمی افزایش نسبی داشت. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران دلیل این مساله را عرضه ناکافی از سوی خودروسازان عنوان می کند. این در شرایطی است که پیش از اخذ مجوز گرانی های اخیر، خودروسازان وعده افزایش عرضه داده بودند.
در حالیکه از هفته گذشته نرخ ارز در بازار آرام گرفته و نه‌تنها از نوسانات افزایشی دور مانده که کاهش هم داشته است. با این وجود اما رصد قیمت‌ها در بازار خودرو که تحت تاثیر نرخ ارز بالا و پایین می‌شود، نشان می دهد اینبار قیمت ها دنباله‌رو نرخ ارز نبوده است. در معاملات روز گذشته قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۱۸۶ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۶۸ میلیون تومان، تیبا صندوق دار معادل ۱۸۳ میلیون تومان، تیبا هاچ بک پلاس معادل ۱۹۱ میلیون تومان، ساینا معادل ۱۹۰ میلیون تومان، پژو پارس معادل ۲۷۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۲۶۷ میلیون تومان و سمند LX معادل ۲۵۸ میلیون تومان بود.سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران متوسط میزان کاهش قیمت خودرو را تنها 5 میلیون تومان در بازارهای رسمی اعلام کرد و گفت: این در شرایطی است که در بازار غیررسمی قیمتها نوسانات افزایشی نیز داشته است.
موتمنی در مورد وضعیت عرضه خودرو به بازار، با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تولید و عرضه خودرو پاسخگوی تقاضا نبوده است، گفت: عرضه کم خودرو به بازار در سال‌های گذشته، منجر به ایجاد یک اختلاف ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار شده است. در شرایط فعلی هم عرضه خاصی به بازار صورت نمی‌گیرد، این در حالیست که تقاضا در بازار خودرو مصرفی است و اگر عرضه افزایش یابد، شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار با کارخانه خواهیم بود.رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با تاکید بر اینکه تولید و عرضه بیشتر منجر به کاهش قیمت بازار می‌شود، اظهار کرد: اگر قول‌هایی که وزیر صمت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه و تکمیل ۱۴۰ هزار خودروی کف پارکینگ داده‌اند عملی و این خودروها به بازار عرضه شوند، بازار متعادل خواهد شد و مصرف کننده نهایی خرید بهتری خواهد داشت.

    خودروسازان بازار را مهندسی می‌کنند
در این خصوص محمد رشیدی، عضو هیات رییسه گفت: در حال حاضر رقابتی در بازار خورو وجود ندارد و ایران خودرو و سایپا متولی بازار شده و بازار را مدیریت و مهندسی می‌کنند.وی اضافه کرد: هرچند باید از تولید داخل با تمام وجود حمایت کرد اما باید به حقوق مصرف‌کننده نیز توجه کنیم به گونه‌ای که تولیدکنندگان در فضای رقابتی بتوانند با تولید محصولات باکیفیت به فعالیت خود ادامه دهند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت حذف انحصار در بازار خودرو، ادامه داد: با ایجاد فضای رقابتی از یک سو مردم از کیفیت خودرو بهره‌مند می‌شوند و از سوی دیگر عرضه به بازار افزایش می‌یابد، بنابراین قیمت‌ها منطقی و کاهشی می‌شود.

   نبود قطعه، بهانه ای برای عدم عرضه!
علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره گفت: هر از گاهی، اخباری منتشر می‌شود مبنی بر اینکه هزاران خودرو در پارکینگ این شرکت‌ها به دلیل نبود قطعات کوچک خاک می‌خورد و به بازار عرضه نمی‌شود که این شرکت‌ها باید توضیحات لازم در این زمینه را ارائه کنند.وی در ادامه گفت: با وجود اینکه تولید برخی خودروها از 4 سال پیش متوقف شده اما اصطلاحا صفر این خودروها در بازار عرضه می‌شود، حال این سوال ایجاد خواهد شد که چگونه این خودروها به برخی افراد داده می‌شود؟ آیا این موضوع که خودروهای مذکور هنوز در پارکینگ خودروسازان موجود است و این شرکت‌ها آن‌ها را با قیمت‌های آزاد به فروش می‌رسانند، صحت دارد؟این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه خودروسازان به تعهدات خود عمل نکردند، افزود: در واقع زمانی که افراد در طرح‌های خودروسازی‌ها ثبت نام می‌کنند اما این شرکت‌ها در موعد مقرر، محصولات را به مشتریان تحویل نمی‌دهند، تخلف کرده‌اند که متاسفانه این موضوع به روندی عادی در خودورسازان تبدیل شده است.

   تاکتیکی برای گرانی بیشتر خودرو
سید احمد رسولی نژاد، نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم، نابسامانی بازار خودرو و تداوم گرانی در این بازار را عرضه ناکافی و عدم رقابت عنوان کرد و با بیان اینکه نبود قطعات برای تکمیل خودروهای کف پارکینگ بهانه‌ای بیش نیست، گفت: عدم تکمیل این خودروها در راستای افزایش بیشتر قیمت خودروهای داخلی صورت می‌گیرد.نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از بهانه‌های افزایش 18 درصدی قیمت خودرو، کمک به رشد تیراژ تولید و کاهش قیمت‌ها به واسطه افزایش عرضه بود، افزود: هرچند طی سال‌های گذشته همواره مطرح می‌شود خودروساز داخلی چاره‌ای جز افزایش قیمت برای جبران زیان انباشته ندارد، اما تجربه ثابت کرده که  همزمان با  افزایش قیمت خودرو، زیان انباشته خودروسازان نیز بیشتر شده است.

   تداوم گرانی خودرو به دلیل عرضه قطره چکانی خودروسازان
سیدجواد حسینی کیا، نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم افزایش قیمت خودرو را ناشی از عرضه قطره چکانی خودروسازان دانست و گفت: اگر خودروهای کف پارکینگ خودروسازان تکمیل و به بازار عرضه شود، می‌تواند بخشی از التهاب بازار را کاهش دهد زیرا براساس گزارش‌های ارائه شده حدود ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان موجود است.نماینده مردم نسقر در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان ادعا می‌کنند که زیان‌ده هستند و تولید خودرو با قیمت‌های کنونی برای آنها زیان دارد بنابراین کم تولید می‌کنند در واقع تولید و عرضه کم خودرو موجب افزایش قیمت در بازار شده است.
 
شرط موافقت مجلس با حذف ارز ترجیحی 
سید محسن دهنوی، نائب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با بیان این که دولت باید سناریوهای خود را برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی به صورت مکتوب به مجلس ارائه کند اما تاکنون این امر محقق نشده است گفت: دولت در برنامه مکتوب خود باید درباره اثر تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و راهکارهای جبران آن توضیحات لازم را ارائه کند تا مجلس بتواند درباره آن تصمیم بگیرد و موافقت مجلس با حذف ارز ترجیحی مشروط به شفاف شدن راهکاهای جبران و جلوگیری از فشار مضاعف بر مردم است.وی  درباره حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه 1401، گفت: در کمیسیون تلفیق مقرر شد دولت سناریوهای خود را برای حذف ارز 4200تومانی به صورت مکتوب به مجلس ارائه کند که تاکنون این امر محقق نشده است.نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در برنامه مکتوب خود باید درباره اثر تورمی حذف ارز 4200 تومانی و راهکارهای جبران آن توضیحات لازم را ارائه کند.وی اضافه کرد: مقرر شد پس از ارائه برنامه مکتوب دولت، کارگروه مشترکی از کمیسیون تلفیق بودجه 1401 و سازمان برنامه و بودجه تشکیل و سناریوهای مختلف جبران حذف ارز ترجیحی مانند یارانه، کالابرگ الکترونیکی و... مورد بررسی قرار گیرد اما نکته مهم در این مسیر ارائه برنامه مکتوب برای حذف ارز ترجیحی است.

دولت برای حل مشکلات مردم در بورس چاره اندیشی کند
علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان بورس باید مشکلات و مسائل موجود را به صورت شفاف برای مردم توضیح دهد و برای حل آن ها تلاش کند. وی در دیدار با رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه امروز تعداد زیادی از مردم که در بورس سرمایه گذاری کرده بودند به دنبال پاسخ برای حل مشکلات خود هستند، افزود: سازمان بورس و وزارت اقتصاد باید در این خصوص پاسخگو باشد.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسته های سیاستی که دولت برای حل مشکلات سهامداران تهیه و اجرایی می‌کند باید به صورتی باشد که مردم نتیجه آن را زودتر احساس کنند.
 
اجرای فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها 
عباس تابش، معاون وزیر صمت طی بخشنامه ای خطاب به روسای کانون صنایع غذایی، صنایع سلولزی بهداشتی، صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، کارخانجات و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، صنایع کنسرو سازی، تولید لنت ترمز و کلاچ و همچنین پالایشگاههای روغن سازی، دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده را ابلاغ کرد. در فاز اول اجرای این طرح، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ ۲۷ آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۴ دیماه سال جاری نیز مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده اند.

۴۳۰ گیگابایت پهنای باند بین‌الملل به اینترنت ایران بازگشت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بازگشت ظرفیت قطع‌شده از پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به ظرفیت اینترنت سراسری کشور خبر داد. چندی پیش شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده بود که به علت قطع سگمنت دوم فیبر دریایی متعلق به شرکت GBI در محدوده دریایی بین قطر و امارات، ۴۳۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت از دسترس خارج شده است که با توجه به قطع این مسیر دریایی و زمان‌بر بودن بازیابی مجدد آن اقدامات فوری برای تامین ظرفیت جایگزین از سایر مسیرها در دستور کار قرار گرفته و به زودی ظرفیت‌های جدید برای تامین این بخش از ترافیک آماده بهره‌برداری می‌شود.

شاخص بورس ۴۲۰ واحد افت کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه با افت ۴۲۰ واحدی روبرو شد. بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته  به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های پسرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، مبین انرژی خلیج فارس و پتروشیمی پردیس شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی نوری، پتروشییم فناوران و پالایش نفت بندرعباس با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 526میلیون ورقه به‌ارزش یک هزار و 859میلیارد تومان در 170هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 36واحد رشد کرد و در ارتفاع 18هزار و 101واحد قرار گرفت.

پیش‌بینی افزایش ۱۴۴ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام و گاز
 سازمان و برنامه و بودجه در گزارشی اعلام کرد که با اختصاص منابع در بودجه ۱۴۰۱ ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی ۱۴۴ هزار بشکه افزایش می‌یابد. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ توجه ویژه‌ای به بهبود تولید و توسعه زیرساخت‌های حوزه انرژی شده است، با اختصاص این منابع ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی در سال ۱۴۰۱ با ۱۴۴ هزار بشکه افزایش به ۳ میلیون ۹۵۲ هزار بشکه در روز خواهد رسید.همچنین خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی هم در سال آینده با رشد حدود چهار برابری به ۱۰ هزار و ۷۵۸ اینچ کیلومتر افزایش می‌یابد.
 
تحقق وعده دستگاه قضایی برای شناسنامه‎ دار شدن اهالی چراغ آباد
با تحقق وعده دستگاه قضایی در خصوص صدور شناسنامه برای اهالی روستای چراغ‎آباد، طی مراسمی با حضور رییس‎کل دادگستری استان هرمزگان، شناسنامه‌ها و اوراق هویت مردم این روستا به آنها تقدیم شد.
رییس‎ کل دادگستری استان هرمزگان با حضور در روستای چراغ‎آباد از توابع بخش توکهور و هشتبندی شهرستان میناب، شناسنامه‌های اهالی این روستا را که سال‌های طولانی از نداشتن اوراق هویت رنج می‌بردند، به آنها تقدیم کرد.
مجتبی قهرمانی در جریان این مراسم با اشاره به انتشار خبر شناسنامه نداشتن اهالی این روستا در رسانه‌ها و فضای مجازی اظهار کرد: به محض اطلاع دستگاه قضایی از مشکل اهالی این روستا، با صدور دستورات ویژه‌ای در این خصوص، ضمن تشکیل تیمی متشکل از ادارات و دستگاه‌های مرتبط با موضوع، از جمله اداره‌کل ثبت احوال استان هرمزگان به‎منظور تسریع در حل مشکلات و موانع به‎وجودآمده برای اهالی روستای مذکور و چند نقطه دیگر از این استان، تمهیدات لازم اتخاذ و اجرایی شد.
وی همچنین تصریح کرد: در راستای صیانت از حقوق عامه و نظارت بر حسن اجرای قوانین، با صدور دستور قضایی، اعضای این تیم ویژه مکلف شدند برای بررسی دقیق و کارشناسی علل عدم صدور شناسنامه برای اهالی این روستا و تسریع در حل مشکل آنها اقدام کنند.
رییس‎کل دادگستری استان هرمزگان افزود: به علت عدم احراز هویت و شناسنامه نداشتن تعدادی از اهالی روستای چراغ‎آباد، این مردم از دریافت بسیاری از خدمات آموزشی، رفاهی و درمانی محروم بودند که همین موضوع، ضرورت تسریع در مراحل قانونی برای حل این مشکل را اجتناب‎ناپذیر می‌کرد.
قهرمانی ادامه داد: بر همین اساس، دادگستری استان هرمزگان با استفاده از تمامی امکانات و اختیارات قانونی به‎صورت فوق‌العاده و ویژه برای گره‎گشایی از مشکلات و محرومیت‌های این هموطنان عزیز اقدام کرد. وی با بیان اینکه پیش از این، موضوع عدم صدور شناسنامه برای اهالی این روستا در دستگاه‌های اجرایی مختلف مورد بررسی قرار گرفته و متأسفانه روند رسیدگی به آن در پیچ‎وخم‌های اداری، بسیار طولانی شده بود، اظهار کرد: خوشبختانه با اقدام دادگستری استان هرمزگان، این مشکل ظرف کمتر از چهار ماه به‎صورت کامل حل شد و اهالی این روستا دیگر دغدغه‌ای برای برخورداری از اوراق هویت و بهره‎مندی از مزایای آن نخواهند داشت.
رییس‎کل دادگستری استان هرمزگان با تأکید بر اینکه کرامت هموطنان عزیز ما در اقصی‎نقاط کشور به‎ویژه مناطق دوردست و کمتربرخوردار باید به بهترین شکل ممکن حفظ شود، عنوان کرد: با توجه به تأکیدات رییس قوه‎قضاییه درخصوص لزوم حضور مسئولان در میان مردم و رسیدگی به مشکلات آنها و با عنایت به مشکل اهالی چراغ‎آباد برای ایاب و ذهاب و پیگیری امور مربوط به اوراق هویت خود، مسئولان و متولیان امر در تمام این مدت ۴ ماه


   انتظار برای احیای حقوق مصرف کنندگان خودرو
از دستگاه های نظارتی انتظار می رود با توجه به افزایش اخیر قیمت خودروسازان و وعده آنها برای بهبود عرضه، به این مساله ورود کنند. نادیده گرفتن حقوق مصرف کنندگان خودرو متاسفانه به رویه ای در صنعت خودروسازی کشور تبدیل شده است  و ضروری است تا دستگاه های مسئول برای رسیدگی به این مساله اتفاق نظر جدی و اساسی داشته باشند. 
 
ارائه دوباره خدمات درمانی در مرکز آنژیوگرافی شرق گلستان
رییس‎کل دادگستری استان گلستان از ارائه دوباره خدمات درمانی در مرکز آنژیوگرافی شرق این استان، با پیگیری‌های قضایی خبر داد.حیدر آسیابی اظهار کرد: مرکز آنژیوگرافی گنبد کاووس با وجود تجهیز و آمادگی کامل برای ارائه خدمات درمانی، به روی بیماران قلبی بسته بود که با پیگیری‌های قضایی فعالیتش از سر گرفته شد.به گزارش روابط عمومی دادگستری استان گلستان، وی در ادامه گفت: هفته گذشته در بازدید از مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس، به مسئولان درمانی این استان، برای رفع مشکلات این مرکز یک هفته مهلت داده شد که خوشبختانه از روز گذشته (چهارشنبه) بیماران در این مرکز پذیرش می‌شوند و خدمات می‌گیرند.آسیابی بیان کرد: درصد قابل توجهی از بیماران قلبی استان گلستان، مربوط به شرق این استان هستند که تا پیش از این برای بهره‎مندی از خدمات آنژیوگرافی با طی مسافت‌های طولانی به مرکز استان مراجعه می‌کردند که زمان‎بر و هزینه‎بر بود.

قاچاق کالا از معضلات اساسی در مسیر رونق تولید و اشتغال
رییس‎کل دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه قاچاق کالا یکی از معضلات اساسی در مسیر رونق تولید و اشتغال است، گفت: مبارزه جدی و قاطعانه با قاچاق کالا از جمله مبارزه با دانه‎درشت‎ها، بهترین راهکار برای حمایت از تولید داخلی است و این امر به‎طور جدی در این استان پیگیری می‎شود.حجت‎الاسلام حسین کثیرلو در نشستی با مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست‎جمهوری، با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا یکی از اولویت‎های اصلی قوه‎قضاییه است، خاطرنشان کرد: دادگستری استان اردبیل بر همین مبنا و در تعامل، همکاری و هماهنگی با سایر دستگاه‎های اجرایی، همواره از تمام ظرفیت‏های خود برای مقابله با قاچاق کالا و ارز استفاده می‌‎کند.
وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه قاچاق کالا یکی از معضلات اساسی در مسیر رونق تولید و اشتغال است، مبارزه جدی و قاطعانه با قاچاق کالا از جمله مبارزه با دانه‎درشت‎ها، بهترین راهکار برای حمایت از تولید داخلی است و این امر به طور جدی در استان اردبیل  پیگیری می‎شود.رییس‎کل دادگستری استان اردبیل، با توجه به مسایل و مشکلات موجود در سازمان اموال تملیکی به‎ویژه در بحث ورود و خروج اموال، بر لزوم استفاده از سیستم‎های الکترونیکی در این سازمان تأکید کرد.
 
برخورد بدون اغماض با متخلفان حوزه زمین
رییس‎کل دادگستری استان قزوین گفت: دستگاه قضایی با متخلفان حوزه زمین بدون اغماض برخورد خواهد کرد.علی شعبانی در نشست دستگاه‎های متولی مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی، که در محل دادگاه عمومی بخش الموت شرقی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع تغییر کاربری یکی از موضوعات حائز اهمیت است که استان قزوین در این خصوص و در برخی مناطق با چالش‎هایی مواجه است و دستگاه قضایی نیز مسایل و موضوعات این حوزه را با جدیت پیگیری می‎کند.
وی افزود: تغییر کاربری غیرمجاز به منابع طبیعی و محیط زیست آسیب‎ها و خسارات جبران‎ناپذیری وارد می‎کند و اگر پیشگیری‎های لازم صورت نگیرد، در آینده شاهد بحران‎هایی در این زمینه خواهیم بود. شعبانی در ادامه تصریح کرد: دستگاه‎های متولی حوزه زمین، تمامی ابزارهای قانونی لازم برای پیشگیری و برخورد با تخلفات و تعرضات حوزه زمین را در اختیار دارند و در بدو وقوع تخلف باید اقدامات قانونی خود را اجرایی کنند. رییس‎کل دادگستری استان قزوین خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها و نهادهای متولی باید از اقدامات و برخوردهای سلیقه‌ای جداً خودداری کنند و ملاک عمل آنها باید مر قانون باشد. همچنین باید از ظرفیت‎های محلی به‎خوبی استفاده شود و قطعاً دستگاه قضایی نیز با متخلفان حوزه زمین بدون اغماض برخورد خواهد کرد.

عامل به آتش کشیدن تندیس سردار سلیمانی دستگیر شد
رییس‎کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری از شناسایی و دستگیری عامل به آتش کشیدن تندیس سردار سلیمانی خبر داد.احمدرضا بهرامی اظهار کرد: در پی هتک حرمت کوردلان ضدانقلاب در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و به آتش کشاندن تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و صدور دستورات لازم به دادسرا، ضابطین قضایی و دستگاه‌های ذی‌ربط جهت شناسایی و دستگیری عامل یا عوامل مربوط، با تلاش‌های شبانه‌روزی دادستان مرکز استان چهارمحال و بختیاری و سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره‎کل اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسدارن و نیروی انتظامی استان و نیز همکاری مردم قدرشناس استان، عامل این اقدام دستگیر شد. وی گفت: دادگستـری استان چهارمحال و بختیاری در اسرع وقت و با دقت تمام، وفق موازین شرعی و قانونی به موضوع رسیدگی خواهد کرد.
 
روری بر کتاب «حاج‌قاسمی که من می‌شناختم»
سلیمانی فقط یک سرباز است؛ همین!
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خانواده و ستاد سالگرد شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، خاطره‌ای از شهید سلیمانی را که در کتاب «حاج‌قاسمی که من می‌شناختم» خوانده بودند با حالت تأثر این‌گونه تعریف کردند: «نوه‌ یکی از دوستان شهیدش را می‌خواستند عمل جراحی کنند، رفت داخل بیمارستان و ایستاد تا عمل تمام بشود. مادر آن بچه گفت که خب حاج‌آقا عمل تمام شد، دیگر بروید به کارتان برسید؛ گفت نه، پدر تو -یعنی پدربزرگ این بچه- به‌جای من رفت شهید شد، من هم حالا به‌جای او اینجا می‌ایستم؛ ایستاد تا بچه به هوش آمد، خاطرش که جمع شد، بعد رفت.»
به همین مناسبت، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت به معرفی این کتاب پرداخته است که در ادامه می آید؛ در این دو سالی که از شهادت سیدالشهدای جبهه مقاومت و مدافعان حرم، حاج‌قاسم عزیز ما می‌گذرد، کتاب‌های متنوع و متعددی درباره او چاپ و منتشر شده است. یکی از کتاب‌های خوبی که درباره شخصیت حاج‌قاسم منتشرشده و برخلاف معروفیت و سروصدای کم از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار است، کتاب «حاج‌قاسمی که من می‌شناختم» است. هرچند این کتاب، حتی برای اهالی فرهنگ و کتاب، تا قبل از سخنرانی و دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهید سلیمانی در آستانه دومین سالگرد شهادت حاج‌قاسم ناشناخته بود؛ اما در این دیدار، رهبر انقلاب در قسمتی از سخنان خود به بخشی از همین کتاب اشاره می‌کنند -که اخیراً مطالعه کرده‌اند- و خاطره‌ای از حاج‌قاسم را همراه با بغضی سنگین و تلخ تعریف می‌کنند. «حاج‌قاسمی که من می‌شناختم»، خاطرات حجت‌الاسلام علی شیرازی است از یک رفاقت حدوداً چهل‌ساله با حاج‌قاسم. اولین چیزی که پس از خواندن صفحات ابتدایی کتاب مدام در ذهن مخاطب می‌چرخد این است که چقدر مؤلف کتاب خوش‌اقبال‌ بوده؛ رفاقت چهل‌ساله با فردی که بسیاری از چهره‌های شاخص ایرانی و غیرایرانی آرزوی همراهی و ارتباط با او را داشته‌اند. مردمی که البته حاج‌قاسم هم عاشقشان بود، نه در حرف و شعار و لقلقه زبان، بلکه در عمل و با تمام وجود و جان. باید «حاج‌قاسمی که من می‌شناختم» را خواند تا عمق عشق و ارادت حاج‌قاسم به مردم به‌خصوص مردم کرمان فهم شود. خوش‌اقبالی آقای شیرازی، گره‌خوردن زندگی وی از زمان جبهه و جنگ با حاج‌قاسم بود؛ گرهی که با گذشت زمان محکم‌تر و محکم‌تر شد و باعث شد بین این دو رزمنده دفاع مقدس، رفاقتی حدوداً چهل‌ساله شکل بگیرد. سال ۶١ در حمیدیه اهواز، شروع این دوستی رقم می‌خورد. قاسم سلیمانی، فرمانده تیپ ثارالله، سخنران است و علی شیرازی، روحانی گردان شهید باهنر که مرتبه اول بود به جبهه اعزام می‌شود. فروردین ۶۵، این ارتباط و دوستی شکل همکاری به خود می‌گیرد و حالا سوژه کتابِ «حاج‌قاسمی که من می‌شناختم»، مسئولیت تبلیغات لشکر را به آقای ‌شیرازی می‌سپرد. دوستی عمق بیشتری پیداکرده و پس از جنگ هم ادامه‌داشته تا اینکه در سال ١٣٩٠ و اوج فعالیت‌ها و اقدامات منطقه‌ای نیروی قدس، او به درخواست سردار سلیمانی مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در این نیروشده و هشت ‌سال از پرفرازونشیب‌ترین روزهای جبهه مقاومت را با حاج‌قاسم سپری می‌کند. کتاب از یک پیشگفتار به قلم سعید علامیان از نویسندگان و خاطره‌نگاران دفاع مقدس برخوردار است که به اهتمام او چاپ شده است. علامیان در بخش پیشگفتار، به مرور زندگی و مسئولیت‌های حجت‌الاسلام علی شیرازی در دوران دفاع مقدس و حضور در میان مدافعان حرم اشاره می‌کند و از تصمیم خود برای نگارش این کتاب می‌نویسد: «این کتاب، ثمره نوزده ساعت گفت‌و‌گو با آقای شیرازی است. برخی دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های ایشان هم ضمن نگارش و تدوین آمده است.» در ادامه کتاب هم دوازده فصل به روایت حجت‌الاسلام علی شیرازی اختصاص پیدا کرده است. راوی، سعی‌ داشته خاطرات خود از شهید سلیمانی در حوزه‌های گوناگون را بیان کند و با یادآوری خاطرات پراکنده پیرامون یک موضوع، سلوک رفتاری آن شهید بزرگوار را با لحن و بیان ساده و صمیمی روایت می‌کند. در فصل اول، با نام «شهادت بزرگ» به ماجرای روز شهادت حاج‌قاسم و نحوه خبردارشدن ایشان از شهادت سردار پرداخته شده است. در فصل «زندگی خوب»، آقای شیرازی به زندگی و سلوک شخصی و خانوادگی حاج‌قاسم و نحوه رفتار با همسر و فرزندانشان اشاره می‌کند. از زمان جنگ، آقای شیرازی با حاج‌قاسم رابطه خانوادگی داشته و همین مسئله باعث شده است که اطلاعات جالب و کمتر شنیده‌شده‌ای درباره این بخش از زندگی حاج‌قاسم ارائه بدهد. برای فصل سوم کتاب، عنوان «عموی بچه‌ها» انتخاب‌شده و در آن به توجه و محبت شهید سلیمانی به فرزندان شهدا تأکید شده است. در فصل چهارم با نام «فدایی مردم»، به عشق و محبت بی‌پایان حاج‌قاسم به مردم ایران پرداخته شده است و یکی از دل‌نشین‌ترین بخش‌های کتاب همین فصل است. در بخشی از این فصل می‌خوانیم: «موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری داغ شده بود. مردم با نامه‌نگاری یا در فضای مجازی، از سردار سلیمانی درخواست می‌کردند کاندیدای ریاست‌جمهوری شود. خیلی‌ها هم از گوشه‌وکنار با من تماس می‌گرفتند و نظر حاج‌قاسم را جویا می‌شدند. رفتم پیشش و گفتم خیلی از مردم مایل‌‌اند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوی ... . نگذاشت حرفم تمام شود. گفت تو که نظر مرا می‌دانی! گفتم خودم مخالفم، اما پیام مردم را می‌دهم. می‌خواهم از زبان خودت بشنوم. گفت هر کس پرسید، از قول من بگو سلیمانی فقط یک سرباز است، نه چیز دیگر! گفتم اگر رهبر انقلاب راضی به این اقدام باشند، چی؟ با همان لبخند همیشگی گفت اگر حضرت آقا به من تکلیف کنند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوم، می‌روم پیش ایشان آن‌قدر گریه می‌کنم تا تکلیف را بردارند! یکی از دوستان هم اخیراً برایم بازگو کرد که از بیت رهبری می‌‌‌آمدیم بیرون، به سردار سلیمانی گفتم بیا کاندیدای ریاست‌جمهوری بشو، گفت این را که می‌گویم، به مردم بگو. «بگو من کاندیدای شهادتم، کاندیدای گلوله‌ام، نه کاندیدای ریاست‌جمهوری.» فصل پنجم با عنوان «مرد کارهای سخت» به سخت‌کوشی شهید سلیمانی در عرصه‌های گوناگون نظامی در ایران و غرب آسیا اشاره دارد و در فصل بعدی با عنوان «سیره و سلوک» به منش و آداب رفتاری این سردار بزرگ سپاه اسلام در مواجهه با افراد و موضوع‌های گوناگون پرداخته شده است. همچنین، راوی در فصل هفتم با عنوان «عاشق اهل بیت علیهم‌السلام» به ارادت شهید سلیمانی به اهل بیت علیهم‌السلام و برنامه‌هایش برای توسعه نگاه و توجه خود و اطرافیانش به این موضوع می‌پردازد. در فصل «شیعه تنوری»، ارادت و احترام حاج‌قاسم به علمای شیعه و نگاه ایشان به مسئله تشیع توجه شده است و در فصل «مدال بهشت»، به اعطای نشان ذوالفقار به شهید سلیمانی و واکنش ایشان به این موضوع و نگرش کلی ایشان به رتبه‌بندی‌های رایج نظامی پرداخته شده است. دو فصل بعدی با نام‌های «مرد جبهه فرهنگی» و «شجاع میدان سیاست» است که دیدگاه‌های فرهنگی ایشان و نگاه‌شان به بحث کتاب و کتاب‌خوانی و سپس، دیدگاه‌های شهید سلیمانی در امر سیاست‌ورزی بیان شده است. در فصل دوازدهم که آخرین فصل کتاب است، به تشییع باشکوه و تاریخی و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، یوم‌الله تشییع پیکر حاج‌قاسم عزیز ملت ایران پرداخته شده است. در بخش پایانی کتاب نیز شانزده قطعه عکس مرتبط با موضوع اثر ضمیمه کتاب شده است. این کتاب را انتشارات خط مقدم در ۱۶۸ صفحه به چاپ رسانده است.


بازداشت تمام عاملان تیراندازی در یکی از خیابان‌های ایذه
دادستان شهرستان ایذه گفت: تمامی عاملان تیراندازی در یکی از خیابان‌های ایذه که منجر به جان باختن شهردار دهدز شده بود، دستگیر شدند. یارمحمد رسالتی اظهار کرد: تمامی عاملان تیراندازی در ایذه که منجر به جان باختن شهردار دهدز شده بود، با تلاش شبانه‎روزی ماموران انتظامی دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند. وی تاکید کرد: دستگاه قضایی با مخلان امنیت جامعه برخورد صریح و قاطعی دارد.
 
تلفات کرونا در تهران تک رقمی شد
کاهش بیماران بدحال به علت پوشش واکسیناسیون
معاون درمان ستاد کرونا استان تهران ضمن تشریح وضعیت کرونا در استان و با بیان اینکه فعلا روند بیمارستان‌ها ثابت است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته می‌دانیم سویه امیکرون اغلب درگیری به شکل سرپایی ایجاد می‌کند؛ مگر اینکه وسعت ابتلا انقدر زیاد شود که تعدادی هم بستری شوند.
دکتر نادر توکلی درباره وضعیت کرونا در پایتخت، گفت: روند نسبت به هفته گذشته ثابت است و مرگ و میرها تک رقمی شده است. در حال حاضر ۷۶۰ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان‌ها بستری هستند که حدود ۳۰۰ نفر آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند. همچنین روزی حدود ۲۰۰ نفر بستری جدید هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.وی در خصوص پیش‌بینی شرایط در روزهای آتی، بیان کرد: بحث اساسی این است که اگر اتفاقی در روزهای پیش رو افتد، به علت شیوع امیکرون و غالب شدن این سویه نسبت به سویه‌های قبلی است. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته می‌دانیم این سویه بیشتر درگیری به شکل سرپایی ایجاد می‌کند و ما درگیری شدیدی نخواهیم داشت، مگر اینکه وسعت ابتلا آنقدر زیاد شود که تعدادی هم بستری شوند. در هر شکل روند بیمارستان‌ها ثابت است و بیشترین آمادگی که برای بیمارستان‌ها در نظر گرفتیم تقویت حوزه‌های پذیرش بیماران سرپایی است.
او با اشاره به اینکه بد حالی عمومی در بیمارانی که اکنون مراجعه می‌کنند نسبت به گذشته کاهش یافته است،‌ تصریح کرد: علت این موضوع این است که پوشش واکسیناسیون توانسته به طور قابل قبولی جلوی بیماری شدید و مرگ و میر را بگیرد. در شرایط فعلی بیشترین اثر را تجویز دز بوستر یا یادآور واکسن خواهد داشت.توکلی در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به شیوع آنفلوآنزا نیز اشاره کرد و گفت: ما آمار دقیقی از امیکرون در تهران نداریم؛ اما چون شدت علائم در ابتلا به این سویه مانند آنفلوآنزا است، افتراق آن از آنفلوآنزا فقط با یک تست امکان پذیر است. اکنون در فصل شیوع آنفلوآنزای فصلی هم هستیم و درصد قابل توجهی از بیماران ما مبتلا به آنفلوآنزای فصلی هستند. سال گذشته به علت شرایط سخت کرونا و شیوع سویه بتا اعلام کرده بودیم همه موارد بیماری‌های تنفسی، کرونا است؛ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود؛ اما امسال شرایط فرق کرده است و در حال حاضر به وضعیت نسبتا پایداری رسیده‌ایم. آنفلوآنزا هم مانند هر سال یک پیک و شیوع فصلی دارد که تفاوت چشمگیری با قبل نکرده است، اما مرگ و میر بر اساس آنفلوآنزا به شدت کاهش یافته است.
وی درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان تهران، بیان کرد: تقریبا ۸۰ درصد مردم استقبال خوبی داشتند و تهران در زمینه واکسیناسیون از میانگین کشوری بالاتر است.او با اشاره به تصمیم نهایی قرارگاه عملیاتی کرونا درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها،‌ گفت: مشخصا باید موضوع خوداظهاری دانش‌آموزان انجام شود و خانواده‌ها در صورت بروز علائم در فرزندشان از روانه کردن آنها به مدارس خودداری کنند.همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقد است انتشار سریع سویه جدید ویروس کرونا با نام «اومیکرون» شرایط موجود کرونایی در سطح کشور و استان را شکننده می‌کند.
بهمن نقی پور در پنجاه و ششمین جلسه ستاد فرماندهی مدیریت مقابله با کرونای آذربایجان شرقی، بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی شهرها و بخش‌های استان تاکید و اضافه کرد: باید توجه داشت که این گونه رعایت‌ها به همراه توسعه واکسیناسیون تنها راهکار مقابله با گسترش سویه های جدید کروناست.وی اظهار کرد: افزایش واکسیناسیون کرونا از ورود به موج‌های احتمالی آینده جلوگیری خواهد کرد که در این راستا باید اقدامات فوری و سریع از سوی دانشگاه علوم پزشکی برای افزایش مراکز واکسیناسیون به انجام برسد تا مردم برای تزریق دز سوم به راحتی در مراکز حضور یابند.نقی پور ضمن قدردانی از زحمات کادر بهداشتی و درمانی آذربایجان شرقی و جمع بندی نقاط قابل اجرا، خواستار افزایش روند واکسیناسیون شد و افزود: در این شرایط حساس ضروری است آموزش‌های عمومی در خصوص اهمیت و ضرورت تزریق واکسن کرونا به صورت جدی پیگیری شود.

  وضعیت کنترل مزرها
اما پیشگیری از پیک اومیکرون راهکارهایی چون کنترل مرزها را هم در برمیگیرد تاجاییکه احمد وحیدی، وزیر کشور از به‌روزرسانی مصوبات ستاد ملی کرونا خبر داده و گفته است: محدودیت از کشورهایی که بیماری در آنجا کنترل شده، برداشته شده است و تردد از مرزهای زمینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن و داشتن تست پی‌سی‌آر منفی امکان‌پذیر شده است، اما گزارش‌های جلسه امروزِ ستاد کرونا از ارزیابی مرزها نشان داد که رعایت موارد باید بیشتر شود.علی‌اصغر شالبافیان،‌ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با اشاره به گزارش‌ها و ارزیابی‌های مثبت در دو هفته گذشته، به ایسنا گفت که درحال حاضر به غیر از هشت کشور آفریقاییِ زیمبابوه، موزامبیک، نامیبیا، مالاوی، آفریقای جنوبی، اسواتینی، لسوتو و بوتسوانا و دو کشور اروپاییِ فرانسه و انگلیس، ورود مسافر از سایر کشورها و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی، بدون مانع اعلام شده است و محدودیتی برای ورود گردشگران به جز آن ۱۲ کشور وجود ندارد.
او همچنین با اشاره به پیگیری‌ها و تلاش‌های مسؤولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از برداشته شدن محدودیت‌های سفر از کشورهای همسایه به ایران خبر داد و افزود: وضعیت سفر از  کشورهای همسایه به حالت قبل برگشت.شالبافیان تاکید کرد: تردد از مرزهای زمینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن و داشتن تست پی‌سی‌آر منفی نیز امکان‌پذیر شده است. ستاد ملی کرونا پیش‌تر اعلام کرده بود مسافران برای ورود به ایران باید گواهی دو دوز واکسن کووید و گواهی منفی تست PCR را در فاصله ۴۸ تا ۷۲ ساعت مانده به ورود، ارائه دهند.

 آخرین آمار
سرانجام اینکه روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد تا (چهارشنبه، ۲۲ دی)  بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که ۲۸۴ نفر از آن‌ها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۳۸۷ نفر رسید. با فوت ۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته، مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۹۷۲ نفر رسید.طبق آمار تا کنون ۶ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. یک هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۳ میلیون و ۶۹ هزار و ۹۰۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. تا کنون ۶۰ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۸۴۷ نفر دوز اول، ۵۲ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۴۸۲ نفر دوز دوم و ۱۱ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۸۰۱ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۴ میلیون و ۵۱۹ هزار و ۱۳۰ دوز رسید.در شبانه روز گذشته ۴۷۶ هزار و ۵۹۶ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
 
نحوه حذف جرائم کرونایی اعلام شد
 رییس پلیس راهور ناجا نحوه حذف جرائم کرونایی را تشریح کرد. سردارسیدکمال هادیانفر گفت: ممکن است افرادی احکامی را از فرمانداری‌ها گرفته باشند، اما این احکام از سوی استانداری یا فرمانداری به ما ابلاغ نشده باشد. یا در مواردی پرستاران و کادر درمان، افرادی دارای احکام قضایی، خبرنگاران، بیماران و افراد دارای وقت عمل جراحی، افرادی که محل کار و ماموریتشان در طرح باشد و ... می‌توانند مشمول حذف این جرائم شوند. هادیانفر اظهار کرد: این افراد به سه طریق می‌توانند نسبت به حذف این جرائم اقدام کنند. اول مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰، دوم مراجعه به هیات‌های رسیدگی ماده ۵ و سوم مراجعه به پلیس راهنمایی و رانندگی استان‌ها در سراسر کشور. وی اضافه کرد: لازم است این افراد مدارک و مستندات خود را نیز همراه داشته و در آنجا ارائه کنند تا پس از انجام بررسی‌های لازم نسبت به حذف این جرائم اقدام شود.

پست های مدیریتی دو شغله  در شهرداری نخواهیم داشت
 مهدی چمران در حاشیه جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: بحث ساماندهی توسعه فرهنگی میدان آزادی از دستور کار شورا خارج شد چراکه توسط کمیسیون مربوطه آماده نشده بود. وی درباره طرح دو فوریتی جلسه گذشته و منتفی شدن آن گفت: آن طرح اعلام وصول نشد و پیشنهادی آوردیم مبنی بر اینکه در شهرداری نباید پست‌های دو شغله داشته باشیم البته این متن قانون است و احساس کردیم که ممکن است در برخی مدیریت‌ها این اتفاق رخ دهد. رئیس شورای شهر تاکید کرد: طی گفتگو با شهردار تهران نیز این موضوع مورد تاکید شهردار تهران قرار گرفت لذا این طرح به صورت خود به خود منتفی شد.
 
زمستان ۱۴۰۰ انباشت برف افزایش می‌یابد 
«احد وظیفه» با بیان این‌که زمستان امسال به لحاظ دما پایین‌تر از زمستان گذشته است، گفت: انباشت برف زمستان امسال بیشتر از گذشته خواهد بود. زمستان امسال در بحث بارش‌ها نرمال است، اما به احتمال زیاد کم‌بارشی‌های گذشته غرب و شمال شرق، جبران نخواهد شد. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: اوج بارش‌ها در روزهای جمعه و شنبه هفته آینده برای استان‌های لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی است. وظیفه تأکید کرد: به‌تدریج این سامانه بارشی مناطق مرکزی کشور را در بر می‌گیرد. هفته بعد نیز در جنوب شرق کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و مناطق جنوبی فارس، بارش‌های خوبی خواهند داشت.

تشکیل کمیته رفع نواقص پروژه‌های متروی تهران
علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران گفت: به منظور شناسایی و تهیه فهرست نواقص ایستگاه‌ها و خطوط شبکه مترو اعم از ابنیه، تجهیزات، استملاک معارضین پروژه‌ها و ... اخیراً کمیته‌ای در شرکت مترو تشکیل شده است تا ضمن احصاء موارد اصلاحی و تکمیلی، نسبت به اولویت‌بندی رفع نواقص و تهیه برنامه اجرایی اقدام کند. طبیعتاً طی چنین روندی مستلزم تخصیص بودجه و نقدینگی است تا بتوان نقص‌های موجود را به مرور زمان برطرف ساخت.

لزوم عادلانه شدن پرداختی‌ها در نظام سلامت
احمد مهری کارشناس بهداشت عمومی عنوان کرد: امروز وزیر بهداشت باید موضوع کمبودهای دارویی را پیگیری و جبران کند، از طرفی دیگربحث تأمین واکسن و متنوع کردن سبد واکسیناسیون را باید مدنظر داشته باشد. این کارشناس بهداشت عمومی به برخی مشکلات پرسنل کادر بهداشت و درمان در ایام کرونا اشاره و تصریح کرد: در سخت ترین شرایط ترین نیروی شرکتی ما در بسیاری از استانها دریافتی زیر ۴ میلیون تومان دارند، این‌ها در مراکز واکسناسیون و بیماری‌یابی و بازرسی‌ها فعالیت دارند و یا در بیمارستان‌ها به عنوان کادر درمان مشغول هستند، نیرویی با این حجم از کار، مطالبه او تبدیل وضعیت و یا برقراری فوق العاده خاص است و کاملاً به حق است. وی یادرآور شد: امروز بسیاری از ماماهای ما و کارشناس بهداشتی ما در طرح پزشک خانواده حقوق ماهیانه زیر۳ میلیون تومان می‌گیرند و بسیاری از آن‌ها پرداخت بیمه ۱۵ روز در ماه را می‌گیرند، این‌ها متأسفانه پشت مسائل برخی حقوق‌ها گم شده اند. مهری تأکید کرد: اگر پرداخت و دریافتی ها عادلانه باشد نیروی انسانی ما به گونه ای خواهد بود که با رضایتمندی می‌توانند خدمت کنند. از طرفی دیگر اگر نظام ارجاع و پزشک خانواده به درستی اجرا شود و هزینه‌های نظام سلامت و درمانی مردم را کاهش دهد، این رضایتمندی مردم را نیز به دنبال خواهد داشت و سرمایه اجتماعی برخواهد گشت. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال