امروز ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
ساخت خانه روی گسل ترکیه!
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: بر اساس تصمیم دولت ترکیه، ایرانیانی که در این کشور ملک یا آپارتمان خریده‌اند، حق فروش آن را ندارند، مگر آنکه آن را به سازمانی که دولت ترکیه مشخص کرده بفروشند که این سازمان هم املاک را ۴۰ تا ۵۰ درصد زیر قیمت می‌خرد.
طبق بررسی‌ها از اوایل سال ۲۰۱۵ تا ۸ ماهه سال ۲۰۲۱، ایرانی‌ها ۲۳ هزار و ۶۴ ملک در ترکیه خریده‌اند. این در شرایطی است که خبرها از ساخت خانه روی گسل ترکیه حکایت دارد. 

افزایش قیمت نفت ازسرگرفته شد
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ریسک پذیری سرمایه‌گذاران، افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت با ۴۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید.  بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۲ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید.  

توزیع برنج تنظیم بازاری
شرکت بازرگانی دولتی ایران طی اطلاعیه ای از توزیع سراسری ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی برای کنترل قیمت ها و حفظ آرامش در بازار خبر داد. این مقدار برنج ازطریق شبکه‌های منتخب توزیع از قبیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف سراسری، اصناف منتخب، مراکز عرضه مستقیم کالا، میادین میوه و تره بار و... وارد شبکه توزیع خواهد شد. بر این اساس، برنج هندی هر کیلوگرم ۱۸هزارو۵۰۰ تومان، برنج تایلندی هر کیلوگرم ۱۲هزارو۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی هر کیلوگرم ۲۰ هزارو۵۰۰ تومان برای مصرف کنندگان توزیع می‌شود. همچنین توزیع انواع برنج وارداتی بدون هیچ محدودیتی تا متعادل شدن قیمت‌های بازار ادامه خواهد داشت.

خرید و فروش سهمیه بنزین ممنوع شد 
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد: بر اساس مواد (۹) و (۱۶) "ضوابط اختصاصی فرآورده‌های نفتی" منبعث از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید و فروش فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای (نرخ اول و دوم) از طریق سهمیه شخص دیگر مانند خرید و فروش از محل سهمیه کارت هوشمند سوخت وسائط نقلیه، ممنوع است.

وام مسکن روستایی۲۰۰ میلیون تومان شد
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی تا ۲۰۰ میلیون تومان در شورای پول و اعتبار تصویب شده است.رضا حمیدی گفت: مقرر شده تا تسهیلات یارانه‌دار مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و همچنین طرح ویژه نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی پرداخت شود. مازاد این تسهیلات تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود آزاد و ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد.

پیشنهادات حمایتی دولت برای تقویت صنایع بورسی 
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: مقرر شده اجزای بسته ۱۰پیشنهادی دولت که نیازمند بودجه است در مصوبه‌ای رسمی و با امضاء رئیس جمهور به مجلس تقدیم شود تا رسما به عنوان پیام حمایت دولت از صنایع بورسی در زمره مصوبات لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار بگیرد. وی در جمع خبرنگاران در تشریح نشست  با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه برخی موضوعات مرتبط با عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی سوالاتی را داشتند که با حضور معاونین وزارتخانه به این سوالات پاسخ داده شد. وی ادامه داد: در خصوص عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی برای کاهش تورم نقطه به نقطه کشور، حرکت به سمت توزیع عادلانه‌تر تسهیلات و منابع در کشور و شفافیت در عرصه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی مسائلی مطرح و تبیین شد. خاندوزی گفت: نمایندگان در زمینه بازار سرمایه، حمایت از سهامداران خرد، خرانه داری، پرداخت هزینه‌های مربوط به کتابخانه‌های کشور و استان‌های مختلف مسائلی را مطرح کردند که پاسخ‌هایی ارائه شده اکثریت نمایندگان را اقناع کرد.

اعمال تعرفه‌های جدید برق از اول بهمن ماه
غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: هدف اصلی تغییر نظام تعرفه‌گذاری برق حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف بوده و یکی از مهمترین ابزارهای تحقق این هدف، تاکید بر ابزارهای تشویقی جذاب است. وی  با اشاره به مصوبه جدید دولت در حوزه تعرفه‌‌گذاری برق اظهار داشت: هدف اصلی از تغییر در نظام تعرفه‌گذاری حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف است، بر همین اساس یکی از مهمترین ابزارهای تحقق این هدف تاکید بر ابزارهای تشویقی جذاب است. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در بیان جزئیات تشویقی درنظر گرفته شده در مصوبه جدید برقی دولت، گفت: آن دسته از مشترکان خانگی که در ماه‌های گرم سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته کمتر برق مصرف کنند و میزان استفاده برق آن‌ها زیر الگوی مصرف باشد، مشمول تشویق‌های مصوبه هیات دولت خواهند شد. رخشانی مهر تاکید کرد: اگر میزان کاهش مصرف مشترکان در ساعت اوج بار اتفاق بیفتد، میزان پاداش تعیین شده برای هر کیلووات ساعت دو برابر خواهد شد.

دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات شهرداری شهریار برگزار شد
تشکیل شبکه ارتشا و اختلاس در شهرداری!
جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شهرداری شهریار به ریاست قاضی بابایی برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه‎قضاییه، جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به تخلفات شهرداری شهریار به ریاست قاضی بابایی در دادگاه یک کیفری استان تهران برگزار شد. قاضی بابایی در ابتدای دادگاه خطاب به ۳۶ متهم این پرونده مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین ‌دادرسی کیفری را متذکر شد و از دادستان شهریار خواست، ضمن قرار گرفتن در جایگاه، کیفرخواست را قرائت کند.حمید عسگری‎پور، دادستان شهریار با حضور در جایگاه گفت: متهم ردیف اول این پرونده که ۵۴ جلد و ۳۶ متهم دارد، شهردار سابق شهریار است. شهردار سابق شهریار و معاونانش، ۴ شهردار مناطق، عضو شورای شهر، تعدادی از کارمندان شهرداری، پیمانکاران و سایر مرتبطان در این پرونده متهم هستند.
دادستان شهریار اضافه کرد: تشکیل سرکردگی شبکه ارتشاء و اختلاس، تحصیل مال از طریق نامشروع، سوءاستفاده از موقعیت و مقام قانونی، اعمال نفوذ برخلاف حق، تبانی و تدلیس در انجام مناقصات و معاملات شهرداری و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی برخی از اتهامات متهمان این پرونده است.وی ادامه داد: تا به امروز بخشی از اموال حاصل از جرم مسترد و به بیت‌المال بازگردانده شده است.عسگری‎پور در ادامه اتهام متهم ردیف اول را قرائت کرد و گفت: متهم ردیف اول این پرونده، درخشان‎نسب، شهردار سابق شهریار به سرکردگی گروه مجرمانه ارتشاء به مبلغ ۵۴ میلیارد و ۹۴۷ میلیون ریال متهم است. همچنین اخذ رشوه ۳۷ سکه بهار آزادی از دیگر اتهامات متهم ردیف اول پرونده است.
وی با بیان اینکه اقرار متهم ردیف اول این پرونده مبنی بر دریافت رشوه از مدیران مناطق، اظهارات مسئول دفتر متهم ردیف اول، کشف و ثبت مبالغ رشوه و گزارش سازمان بازرسی از دلایلی است که در کیفرخواست درج شده است، افزود: همچنین از دیگر اتهامات متهم ردیف اول این پرونده دو فقره اختلاس، سوءاستفاده از مقام قانونی، جعل و استفاده از سند مجعول است.دادستان شهریار ادامه داد: اقدامات غیرقانونی و مجرمانه متعددی از سوی شهردار سابق شهریار در این پرونده صورت گرفته است. در این پرونده پلاک‌های ثبتی با ارزش افزوده به مبلغ ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۱۰ میلیارد تومان، ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۷ میلیارد تومان، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان و برخی دیگر از پلاک‌های ثبتی با تغییر کاربری ارزش افزوده فراوانی برای مالکان آن ایجاد کرده است.
دادستان شهریار در ادامه، اتهامات دیگر متهمان پرونده را قرائت کرد.متهم ردیف دوم ابوالفضل خورشیدی‎فر فرزند محمد شهردار وقت منطقه کهنز متهم به مشارکت در شبکه ارتشاء و دریافت رشوه به مبلغ ۲۵ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال و دریافت سکه بهار آزادی از مودیان ساختمانی است.
متهم ردیف سوم رحیم اسدی فرزند مجید فرزند شهردار وقت اندیشه به مشارکت در شبکه ارتشاء، دریافت رشوه به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال و سکه بهار آزادی متهم است.به گفته دادستان شهریار، این متهم از مودیان ساختمانی رشوه دریافت و به حساب آقای درخشان‎نسب واریز کرده است.متهم ردیف چهارم سید علی درخشان فرزند سید حسن معاون سابق شهرسازی شهرداری شهریار، به مشارکت در شبکه ارتشا و دریافت رشوه به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال متهم است. وی پروژه‌های شهرداری را بدون برگزاری مناقصه واگذاری می‎کرده است.متهم ردیف پنجم معین فروزنده‎بخش فرزند حسین‎علی عضو سابق شورای شهر شهریار به مشارکت در شبکه ارتشا و دریافت رشوه به مبلغ ۵ میلیارد ریال متهم است.متهم ردیف ششم محمد پرتوزاده فرزند غلامحسین شهردار وقت امیریه و کهنز متهم به مشارکت در شبکه ارتشاء و دریافت رشوه به مبلغ ۵ میلیارد و ۷۷ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال از مودیان ساختمانی است.متهم ردیف هفتم ارسلان محمدی فرزند شیرمحمد شهردار منطقه وائین و امیریه متهم به مشارکت در شبکه ارتشاء و دریافت رشوه به مبلغ ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال است. متهم ردیف هشتم محمد فاتحی فرزند یدالله نیز اقدام به دریافت رشوه کرده است.
دادستان شهریار در ادامه اتهام متهم ردیف نهم این پرونده را دریافت رشوه اعلام کرد و گفت: متهم کامبیز رشیدی اقرار صریح به دریافت رشوه داشته است. این متهم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ اقدامات مجرمانه‌ای داشته است.وی اتهام مصطفی عبدالکریم متهم ردیف دهم این پرونده را پرداخت رشوه، تحصیل مال از طریق نامشروع و اقدامات مجرمانه در تغییر کاربری غیرمجاز اراضی و زراعی عنوان کرد و ادامه داد: این متهم اقدامات مجرمانه فراوانی در زمینه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی داشته است. این شخص، در پلاک‌های ثبتی متفاوت، اقدامات مجرمانه به نفع افراد دیگر انجام داده است. برخی از این پلاک‌های ثبتی مبالغی مانند ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و ۴ میلیارد تومان را دربر می‌گیرد.عسگری‎پور، اتهامات متهم ردیف یازدهم این پرونده سیدحسین پیروز مسئول درآمد شهرداری را دریافت رشوه عنوان کرد و گفت: تبانی در انجام معاملات دولتی و شراکت در پروژه‌های عمرانی شهریار از دیگر اتهامات متهم این پرونده است.
دادستان شهریار اضافه کرد: علیرضا حسین‌زاده سوره معاون مالی و اداری شهرداری شهریار متهم ردیف دوازدهم این پرونده متهم به اختلاس است.وی گفت: متهم ردیف سیزدهم این پرونده، پری نخعی نماینده حقوقی شهرداری متهم به تحصیل مال از طریق نامشروع و استفاده از تنخواه به نفع خودش است.عسگری‎پور، اتهام مهرداد خلیلی متهم ردیف چهارده این پرونده را تبانی و تدلیس در انجام معاملات و مناقصات شهرداری عنوان کرد و افزود: این فرد با توجه به ارتباط نزدیک با متهم ردیف اول پرونده در پروژه‌های مهم و سودآور شرکت کرده و برنده شده است.دادستان شهریار اضافه کرد: حضور سه شرکت متعلق به متهم در مناقصات و برنده شدن شرکت‌های این فرد، اظهارات دیگر متهمان این پرونده و اظهارات متهم از دلایل و قرائن در کیفرخواست است. کارگران شرکت‌های این متهم قبل از اینکه مناقصات انجام شوند، اقدام به انجام پروژه‌های موردنظر می‌کردند که این موضوع نشان از تبانی و تدلیس در انجام مناقصات و معاملات شهرداری داشته است. تحصیل مال از طریق نامشروع و تغییر کاربری اراضی زراعی از دیگر اتهامات این متهم است.
وی اضافه کرد: علی نوری متهم ردیف پانزدهم این پرونده که یکی از پیمانکاران شهرداری است، به تبانی و تدلیس در مناقصات و معاملات شهرداری متهم است.عسگری‎پور همچنین با اشاره اتهامات متهم ردیف شانزدهم گفت: محمدرضا رهنما فرزند عزیزالله پیمانکار شهرداری، متهم به پرداخت رشوه به مسعود رهنما و درخشان‎نسب است.وی افزود: تبانی در انجام مناقصات شهرداری و پروژه پارک شاهد شهریار و رد ۳ باب مغازه به شهرداری از اتهامات وی است.دادستان شهریار ادامه داد: متهم ردیف هفدهم علی سلیمی فرزند علی‎اکبر معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری شهریار متهم به دریافت رشوه به نفع خود و دیگران به مبلغ ۹۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۳۱۰ هزار ریال و تبانی در انجام مناقصات شهرداری است.وی متهم ردیف هجدهم را مصطفی محمد حسینی فرزند مسیح‌‎الله، رییس وقت مرکز نظارت شهرداری شهریار اعلام کرد و افزود: این فرد به دریافت رشوه به نفع خود و دیگران به مبلغ ۹۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۳۱۰ هزار ریال متهم است. متهم نفر نوزدهم، حبیب‎الله طاهری ناظر شهرداری است که به گفته دادستان شهریار، وی به دریافت رشوه به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۲۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۱۱۶ ریال متهم است.
عسگری‎پور گفت: متهم ردیف بیستم مصطفی بیات ناظر شهرداری شهریار به دریافت رشوه به نفع خود و دیگران به مبلغ ۶ میلیارد و ۷۶۰ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۵۸۸ ریال متهم است.وی ادامه داد: متهم ردیف بیست و یکم، پیام صادقی‎تبار ناظر شهرداری به دریافت رشوه به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۶۲۵ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۳۳۱ ریال متهم است.دادستان شهریار در ادامه اتهامات متهم ردیف بیست و دوم را قرائت کرد و گفت: محمد شهریاری فرزند پرویز به دریافت رشوه به نفع خود و دیگران به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۵۰۹ میلیون و ۸۸۶ ریال متهم است.رضا یعقوب‌پور ناظر شهرداری، مرتضی صراف ناظر شهرداری، محمد عقبایی ناظر شهرداری، احسان رهنما مسئول امور قرارداد‌های شهرداری، حمزه حیدری مسئول دفتر شهردار، محمد باقر دولتی منشی شورای شهر، معصومه کردی، امیرصالح موقر، هوشنگ معصوم‎خانی، ناصر کوهزادی، بهرام ایوبی، حامد احسان، علی‌اکبر رهنما و حسین قره‌وند از کارمندان شهرداری، دیگر متهمان این پرونده به پرداخت رشوه و مشارکت در شبکه ارتشاء متهم هستند.
پس از پایان قرائت کیفرخواست توسط دادستان شهریار، قاضی بابایی از متهم ردیف اول درخشان‌نسب خواست در جایگاه قرار بگیرد. قاضی بابایی خطاب به متهم ردیف اول گفت: ۸ عنوان اتهامی نسبت به شما مطرح شده است. آیا این اتهامات را قبول دارید؟متهم درخشان‎نسب، دفاعیات خود در رابطه با عناوین اتهامی را مطرح کرد و مدعی شد که این اتهامات را قبول ندارد.وی با بیان اینکه عنوان شده است ۵ میلیارد تومان به عنوان رشوه دریافت کرده‌ام، عنوان کرد: اگر می‌خواستم مبلغی را دریافت کنم، به عنوان زیرمیزی می‌گرفتم. این مبلغ که عنوان شده است دریافتی‌هایی بوده که در دفتر توسط دفتردار ثبت شده است.متهم ردیف اول درباره مبلغ ۲۷ میلیون تومان پرداختی رشیدی به پدرش گفت: این ۲۷ میلیون تومان در کیفرخواست به عنوان رشوه برای من در نظر گرفته شده است. پدر من مصالح‌فروش بوده و آقای رشیدی هم ساخت‎‌وساز می‎کرد. من این موضوع را به عنوان رشوه قبول ندارم. درخشان‌نسب در دفاع از خود در مورد اتهام پرداخت بی‌ضابطه وام عنوان کرد: این مبالغ وام نبوده و تمام آنها به حساب شهرداری بازپس داده شده است. وی همچنین در بخش دیگری از دفاعیات خود در مورد تغییر کاربری اراضی و باغات گفت: تغییر کاربردی اراضی توسط کارشناس عمران بررسی شده است. درخواست داریم، کارشناسان نقشه‎‌برداری که کارمند شهرداری هم نباشند، اراضی را بررسی کنند.
قاضی بابایی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه ۲۶ دی ماه برگزار می‌شود.
انتقال نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب ممنوع
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با ارائه گزارشی از تصمیمات هیات تطبیق فرمانداری تهران گفت: فرمانداری تهران به مصوبه انتقال نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب ایراد گرفت. ناصر امانی در جلسه شورای شهر تهران گفت: هیات تطبیق قصد داشت این مصوبه را رد کنند، اما اعلام کردند که نمایشگاه بین‌المللی یک شرکت بین‌المللی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و شورای شهر نمی‌تواند برای آن تعیین تکلیف کند و هر تصمیمی در مورد این شرکت بین‌المللی باید توسط مجلس اخذ شود و شورای شهر باید با هماهنگی هیات مدیره این شرکت تصمیم‌گیری کند.

ادامه امدادرسانی در مناطق سیل زده
پیرحسین کولیوند در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده گفت: با توجه به وظایف جمعیت هلال احمر در امدادرسانی به آسیب دیدگان از حوادث و سوانح در سطح کشور، مراکز کنترل و هماهنگی عملیات به صورت شبانه روزی در حال رصد و کنترل وضعیت‌های مختلف در سطح کشور هستند. وی افزود: در همین راستا جمعیت هلال احمر مطابق با شرایط جوی، وضعیت‌های آمادگی و برنامه پاسخ به حادثه را آماده و به اجرا در می‌آورد. این اتفاق در سیل جنوب نیز رقم خورد و آمادگی لازم در بخش‌های مختلف بوجود آمد.  رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در حین وقوع سیل نیز امدادرسانی انجام و تعداد زیادی از شهروندان از سیلاب نجات داده شدند. 
پس از وقوع سیل و با توجه به وارد شدن خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی از جمله راه‌های ارتباطی، پل ها، شبکه آب و برق و ارتباطات و نیز ابنیه و منازل براساس دستورالعمل‌های جاری، سطح حوادث در روز‌های نخست، استانی بود و پس از شدت بارندگی‌ها و سرریز آب‌های ناشی از بارش‌های بالادست به استان‌های جنوبی و جنوب شرقی، اقدامات اجرایی در سطح ملی از سوی جمعیت هلال احمر در دستور کار قرار گرفت.

منع مدرسه‌داری مسئولان کشوری
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از موافقت کمیسیون آموزش با پیشنهاد تسری قانون «ممنوعیت مدرسه‌داری برای مسئولان کشور» خبر داد و گفت: باید منتظر بمانیم تا ببینیم طرح نمایندگان مجلس پیرامون تعارض منافع، در صحن علنی هم رای می‌آورد یا خیر.  سعید صالح در این باره اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ به صورت داوطلبانه بخشنامه‌ای را با موضعیت تعارض منافع صادر کرد که بر اساس آن اعضای شوراهای نظارت و شورای سیاست‌گذاری نباید مدرسه راه‌اندازی شده داشته باشند.
 
پارکبان رستوران خلاف مقررات است 
سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران با بیان اینکه نگهبانان محله باید در سطح کشور مخصوصاً تهران توسعه پیدا کند، اظهار کرد: پلیس انرژی محدود دارد و در کنار آن مأموریت‌های فراوان برعهده پلیس است لذا باید گسترش استفاده از نگهبانان محله توسط مراکز مختلف همچون شرکت‌ها، مال‌ها و پاساژهای بزرگ مورد استفاده قرار گیرد، بعضاً دیده شده مقابل برخی از رستوران‌ها یک‌سری افراد پارکبان که هیچ سوابقی و پیشینه‌ای از آنها نمی‌دانیم، حضور دارند که این خلاف مقررات است. این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه پلیس پشتیبان شرکت‌های انتظام است، درباره نحوه استفاده از نگهبانان محله نیز خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در این رابطه با شرکت‌های انتظام تماس بگیرند. وی افزود: از ابتدای سال جاری 8 هزار و 563 نفر از شهروندان تهرانی با سامانه 197 تماس گرفته و از اقدامات مأموران ما تشکر کردند که این تماس‌ها نسبت به سال گذشته، 10 درصد افزایش یافته است.

شهرداری کارت بلیت رایگان خبرنگاران را احیا کند 
 سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس تبصره ماده 4 مصوبه کاهش آلودگی هوا، به شهرداری تهران اجازه داده شده که به خبرنگاران کارت بلیت الکترونیک یکساله رایگان اختصاص داده شود گفت: اما  این تسهیلات در دوره قبل با توجه به بروکراسی ها  ناقص اجرا شد. وی ادامه داد: گزارش و مراجعات خبرنگاران نشان می دهد این طرح در حال اجرا نیست و برخی خبرنگاران که برای شارژ کارت بلیت الکترونیک به ایستگاهها مراجعه می کنند با این پاسخ مواجه می شوند که کارت ها دیگر شارژ نمی شود. نجفی با بیان اینکه چرا این تسهیلات ناچیز هم از خبرنگارانی که ساعات کاری طولانی و حرفه پراسترسی را دارند دریغ شده، اظهار داشت: اعطای چنین تسهیلاتی کمک اندکی در جهت قدردانی از این قشر است. وی از شهردار تهران خواست نسبت به اختصاص کارت بلیت الکترونیکی رایگان اقدام کند.
 
دوران تاخت و تاز دلتا به پایان رسید
چراغ سبز پیک ششم به اومیکرون
سویه اومیکرون به سرعت در حال سبقت گرفتن از دلتا است و به نظر می‌رسد می‌خواهد به دوران تاخت و تاز دلتا پایان دهد.
در جلسه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ که شنبه گذشته برگزار شد، تمامی اعضای این کمیته متفق القول بر این عقیده بودند که اومیکرون در حال شتاب گرفتن در کشور است و باید مراقبت‌ها را جدی‌تر بگیریم. زیرا، آن طور که از گزارش‌های وزارت بهداشت می‌توان برداشت کرد، این است که رعایت پروتکل‌ها اوضاع خوبی ندارد و تقریباً، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فراموش شده‌اند.  کمتر از ۵۰ درصد مردم ماسک می‌زنند و در همین حدود، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. دورکاری‌ها برداشته شده و کسی هم فاصله گذاری را رعایت نمی‌کند.
 
شناسایی ۱۹۶۱ بیمار جدید کرونا
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد:  تا کنون ۶۰ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۷۳ نفردوز اول، ۵۲ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۰ نفر دوز دوم و ۱۱ میلیون و ۴۵ هزار و ۹۹۱ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۴ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۳۴ دوز رسید. در شبانه روز گذشته ۴۹۵ هزار و ۱۱۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۹۲ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۹۸ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۹۴۰ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۵۴ هزار و ۶۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. یک هزار و ۶۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۲ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۲۶۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
​​​​​​​
 هشدار سازمان بهداشت جهانی
 آن طور که سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است، افزایش شدید تعداد مبتلایان به اومیکرون را شاهد هستیم به شکلی که حدود ۱۰ میلیون نفر در هفته اخیر با سویه اومیکرون به کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین، دلایلی برای افزایش موارد ابتلای شدید به این ویروس گزارش شده است و موتاسیون‌های موجود در این سویه قادرند به راحتی به سلول‌های انسانی متصل شوند. همچنین درباره اومیکرون چیزی که یاد گرفته‌ایم این است که ریسک بیماری سخت در اومیکرون نسبت به دلتا کمتر است، اما حجم افراد مبتلا در سراسر جهان عجیب است.
 حتی با وجود ریسک کم بستری شدن همچنان تعداد افراد زیادی را می‌بینیم که نیاز به مراقبت‌های بالینی دارند، افرادی که بستری شده‌اند بر دوش سیستم بار اضافی انداخته‌اند. زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، دوری از تجمعات بزرگ از شما محافظت می‌کند، اگر حقیقتاً می‌توانید بعضی از این اجتماعات را به تعویق بیندازید، این کار را انجام دهید. آنچه در حال حاضر بسیار اهمیت دارد این است که در معرض ویروس قرار گرفتن را به حداقل برسانیم.
 
 روند رو به افزایش اومیکرون در ایران
 آن طور که از شواهد امر بر می‌آید، اومیکرون در کشور ما هم به سرعت در حال افزایش است و موارد شناسایی شده به مرز ۶۰۰ نفر رسیده است. البته باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که موارد انجام تست کرونا در کشور، نسبت به ماه‌های گذشته، فروکش کرده و همین مسئله می‌تواند بر پنهان ماندن افراد مبتلا بیافزاید.
همچنین حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، گفت: با توجه به اینکه حدود ۱۰ درصد جامعه ما را کودکان سنین ۵ تا ۱۱ سال تشکیل می‌دهند، واکسیناسیون این افراد می‌تواند از ایجاد پیک و چرخش ویروس در جامعه جلوگیری کند. نکته دیگر هم این است با توجه به اینکه بحث بازگشایی مدارس مطرح است، بنابراین انجام واکسیناسیون یکی از ضرورت‌هایی است که حتماً باید انجام شود. اگر مدارس باز شود اما کودکان واکسینه نباشند، با توجه به اوج اومیکرونی که در سنین کودکان بیشتر دیده می‌شود، می‌تواند باعث بیمار شدن اطفال شود.
 وی افزود: مطالعات کشورهای دیگر هم نشان داده که اطفال حدود ۳۰ درصد بر اثر اومیکرون گرفتار شدند و یک سوم آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند. با توجه به محدودیت تخت‌های آی سی یو در کشور ما برای اطفال، این موضوع یکی از مواردی است که اگر مدارس باز شوند اما واکسن در این سنین تزریق نشود و این افراد گرفتار شوند و نیاز به آی سی یو داشته باشند، در کل کشور می‌تواند یک بحران ایجاد کند. به همین دلیل ضرورت واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال، مورد تاکید کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ قرار دارد.
جماعتی ادامه داد: نکته دیگر این است با توجه به اینکه اومیکرون در کشور ما تقریباً دارد شیوع پیدا می‌کند و طی دو تا سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک خودش می‌رسد، کمیته علمی در نظر گرفت که حتماً بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیافتد. پیش‌بینی‌های متخصصین و اعضای کمیته علمی این است که طی دو سه هفته آینده با پیک اومیکرون در کشور مواجه خواهیم شد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کار معقولی باشد.
 البته به نظر می‌رسد با توجه به ویژگی‌هایی که برای سویه اومیکرون مطرح شده است، اغلب مردم ابتلاء به آن را در حد و اندازه یک سرماخوردگی معمولی می‌دانند و از همین رو، چندان نگران درگیر شدن با اومیکرون نیستند. این در حالی است که سرعت انتقال و گسترش اومیکرون، نسبت به دلتا، می‌تواند یک تهدید جدی برای درگیر شدن با پیک ششم باشد.
 حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به ویژگی‌های اومیکرون در مقایسه با سویه های قبلی، گفت: علائم اومیکرون شبیه سرماخوردگی است و از همین رو، بایستی به افراد سرماخورده مشکوک بود.  وی افزود: با توجه به اینکه اومیکرون در آزمایش‌های پی سی آر، تا حدودی منفی نشان می‌دهد، از همین رو می‌توان متصور شد که در حال حاضر نیز این بیماری در سراسر کشور وجود دارد.
 در همین حال، علیرضا ناجی استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که اومیکرون با قدرت سرایت پذیری بالا، به واریانت غالب در اکثر مناطق جغرافیایی تبدیل شده است، افزود: در حالی که دلتا علامت‌های شدیدتری از بیماری را به همراه دارد ولی جهش اومیکرون قابلیت سرایت پذیری بسیار بالاتری دارد. 
بنابراین به نظر می‌رسد که پیک ششم به اومیکرون چراغ سبز نشان داده و می‌توان پیش بینی کرد که دوران تاخت و تاز دلتا به پایان رسیده و بایستی منتظر پیک جدید کرونا با سویه اومیکرون باشیم.
 از همین رو، بهتر است که ستاد ملی کرونا نسبت به تبعات عادی انگاری‌ها و رهاسازی پروتکل‌ها، هشدار جدی بدهد و در مورد برخی از بازگشایی‌ها نیز تجدید نظر صورت بگیرد. زیرا، در صورت درگیر شدن با پیک جدید بیماری و اینکه در فصل سرما هستیم، این امکان هست که به شرایط سخت کرونایی باز گردیم.
 
وقف در خدمت بهداشت و درمان کشور باشد
نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف با بیان اینکه وقف می‌تواند در خدمت توسعه، رفاه، بهداشت و درمان مردم قرار گیرد، گفت: نیت واقفان در طول تاریخ رفع نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، ۲۱ دی‌ در مراسم افتتاحیه شرکت موقوفه دانش‌بنیان سلامت «کوثر» فارس با اشاره به آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سنت حسنه وقف گفت: وقف می‌تواند در خدمت توسعه، رفاه، بهداشت و درمان مردم قرار گیرد. درصدی از هزینه‌های خانوار برای درمان هزینه می‌شود که لازم است این هزینه‌ها ارزان‌سازی شود و برای این کار هم لازم است وقف در این حوزه فعالیت کند. وی شرکت موقوفه دانش‌بنیان سلامت «کوثر» فارس را یکی از کارکردهای وقف برشمرد و افزود: نیت واقفان در طول تاریخ همین رفع نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم بوده است. رئیس سازمان اوقاف با یادآوری اینکه مجموعه دانش سلامت کوثر ١٠٠ درصد وقف است، گفت: سازمان اوقاف در بحث مهارت بهره‌وری، شاخه‌های مختلفی آغاز کرده است و در صورتی که این شرکت‌ها با قوت بیشتر و کمیت بیشتر فعالیت کنند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. خاموشی با اشاره به محصولات شرکت دانش‌بنیان «کوثر» که تولید ایمپلنت‌های پزشکی است، گفت: تجهیزات ارتوپدی مورد نیاز کشور است و فعالیت این شرکت می‌تواند بخشی از نیازهای کشور را تأمین کند و امیدواریم بتوانیم کل نیاز داخلی را تولید کنیم.  وی در بخش پایانی سخنان خود خواستار رفع مشکلات موقوفات درآمدزا شد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
سینمای دینی بخشی از تمدن سازی است
حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین نشستِ دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، با عنوان «سینمای تمدن‌ساز» با بیان‌اینکه وقتی از نسبت سینما با تمدن‌سازی بحث می‌شود، طبیعتاً می‌توان از مولفه‌های مختلف عرضاً و طولاً سخن گفت اما در این جلسه به یک نقطه‌ی خاص درباب اینکه چه تمدن‌هایی چه نوع سینمایی را تقویت و تضعیف می‌‎کنند و چرایی آن متمرکز می‌شویم، اظهار داشت: عنصری که به ظرفیت تمدن‌سازی هنر به‌معنای عام، و سینما به‌طور خاص که پرمشتری‌ترین نوع هنر و موثرترین است فعلا اثر می‌گذارد و دخالت دارد، آن قوه‌ی تاخیل و تخیل است. وی گفت: شخصیت‌سازی، الگوسازی، دوقطبی کردن مفاهیم، تبدیل اشخاصی به‌دلخواه سفارش دهنده و سرمایه‌گذار سینما و سناریست وکارگران و تهیه کننده و حتی هنرپیشه با کمک تکنیک‌های فنی و زاویه‌ی دوربین و همه در سطوح مختلف موثر در شخصیت‌پردازی هستند. تولیدکنندگان فیلم از طریق شخصیت‌پردازی در سینما و داستان، تاثیر می‌گذارند در افکار عمومی، اخلاق عمومی، سبک زندگی و از طریق آن سیاست‌هایی را تقویت می‌کنند و جریان‌ها و  گفتمان‌هایی را تضعیف می‌کنند که از این جهت فوق‌العاده مهم است.وی تاکید کرد: سینما قطعاً امروز در تمدن‌سازی به‌معنای عام، یعنی تقویت یا تضعیف مولفه‌های خاص در تمدن‌ها با ماهیت‌های مختلف حتما موثر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تمدن یک بخش سخت‌افزاری به نام صنعت و تکنولوژی دارد اما نرم افزارسینما در تکوین اخلاق، افکار و شخصیت مخاطب سینما تاثیردارد. این نرم افزار است که در سینما تقویت یا تضعیف می‌شود و چون مخاطب انسان است و هیچ سینمایی نداریم که به هیچ وجه به انسان و به انسانیت انسان مربوط نباشد بنابراین هیچ سینمایی نیست که هیچ نسبتی با دین نداشته باشد.  این پژوهشگر تاکید کرد: مخاطب انسان دین است؛ مخاطب دین انسان است و موضوع و ماموریت دین، رشد و رستگاری انسان است. انسان ترکیبی است از افکار، اخلال و اعمال؛ موجودی سه‌ضلعی و چند لایه که هرچه از جمله سینما که با افکار، اخلاق و اعمال انسان سرو کار داشته باشد با انسانیت سرو کار دارد و بنابراین با دین سرو کار دارد.
 رحیم‌پور ازغدی افزود: هنر و رسانه از نقاشی، مجسمه‌سازی، طنز، رمان و… تا سینما، به‌همان میزانی که انسانیت را ـ یعنی حقوق و اخلاق راـ در انسان فردی و اجتماعی تقویت می‌کند، به‌همان اندازه دینی است. و همان‌اندازه که تضعیف کند غیر دینی و ضد دینی است. سینمای دینی را از روی آثار و اثر آن می‌توان شناخت. مبنانی و پیش‌فرض‌های آن و فلسفه‌ای که پشت آن سینما قرار دارد مهم است. گاهی سازنده فیلم ندانسته و ناخواسته چنین تاثیری می‌گذارد.
 وی با بیان‌اینکه خیلی درباره چیستی سینمای دینی در غرب و شرق دنیا بحث شده است، گفت: عده‌ای سینمای دینی را فقط سینمای معنوی می‌دانستند و معنویت هم هیچ تعریف چارچوب‌دار مشخص با امکان داوری ندارد. شرک خودش یکی از رایج‌ترین معنویت‌هاست. عده‌ای سینمای دینی را در سینمای مسئول، اجتماعی و سینمای عدالت‌خواه محدود کردند و عده‌ای دیگر آن را در سینمای فلسفی با مخاطب خاص محدود کردند و دیگران در حد سرگرمی همان‌طور که سرگرمی مشروع و نامشروع داریم، چنین تعریفی داشتند که در جمع‌بندی این تعریف‎ها خیلی کم نتیجه بوده است.
 
راه های تازه برای نوآوری علمی نباید بسته شود
درخشان گفت: رئیس جمهور محترم باید استفاده از نسخه های لیبرالی اقتصاد را که از طریق دانشگاه هایی مانند دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشکده حکمرانی آن برای کشور پیچیده می‌شود را کنار بگذارند. مسعود درخشان رئیس کمیسیون ایرانی اسلامی پیشرفت ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در مراسم اختتامیه این کنگره گفت: برای رفع بیماری های مزمن اقتصادی به ظرفیت های اقتصاد اسلامی باید اعتماد شود. وی افزود: رئیس جمهور محترم باید استفاده از نسخه های لیبرالی اقتصاد را که از طریق دانشگاه هایی مانند دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشکده حکمرانی آن برای کشور پیچیده می‌شود را کنار بگذارند و با اعتماد به ظرفیت های اقتصاد اسلامی برای حل بیماری های مزمن اقتصاد ایران، فرصت استفاده از نسخه های اقتصاد اسلامی در دستگاه اقتصادی کشور را ایجاد کند. درخشان افزود: برای نوآوری و باز کردن گره های علمی مقاله‌محوری جواب نمی دهد و نباید تصور نمود که همه نیازهای علمی کشور با سرمایه گذاری روی تولید انبوه مقاله پاسخ داده خواهد شد. رئیس کمیسیون ایرانی اسلامی پیشرفت تاکید کرد: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی باید نقش راهبر پژوهشی را در علوم انسانی اسلامی بازی کند و به اقتضائات سیستم نوآوری علمی که در کشورهای دیگر تجربه شده است، توجه بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، از مجمع توقع می رود که با برگزاری نشست های درجه یک با حضور نخبگان علمی کشور، خود را از انحصار تولید مقاله خارج کرده راه های تازه را برای نوآوری علمی نبندد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال