امروز ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

درج قیمت تولید بر ۱۴ قلم کالا  الزامی شد
اتاق اصناف ایران در راستای شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر ۱۴ (۶+۸) قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور اعلام کرد.
بر اساس این دستورالعمل، قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا باید عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.
هر گونه تخفیف بیش از سه درصد، باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت بگیرد و تخفیف بیش از سه درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری اعلامی از سوی سازمان حمایت بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری شود.
در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، پایان سال، اعیاد و ... ) و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحدهای مربوطه باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام کنند.
در این دستورالعمل آمده است، حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه های توزیعی از تأمین کننده تا مصـرف کننده می تواند به قیمت تولیدکننده/واردکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده ۱۰-۷ درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) باشد.
همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد. خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مجاز در چارچوب مصوبات اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج کنند.

رشد 72/6 درصدی سهام عدالت 
ارزش سبد سهام عدالت که طی هفته های گذشته با کاهش ارزش مواجه شده بود، در هفته پایانی آذرماه رشد داشت.
این سهام در هفته پایانی آذرماه با رشد  6.72 درصدی مواجه شد؛ این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد  5.1 درصدی در این هفته مواجه شدند.
برگه‌های سهام عدالت در قیمت های 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته پایانی آذرماه به ترتیب با رشد 483 هزار تومانی، 582 هزار تومانی، 629 هزار تومانی و یک میلیون و 383 هزار تومانی مواجه شدند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده ترین سهم های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 682 هزار تومان، 9 میلیون و 241 هزار تومان، 9 میلیون و 992 هزار تومان و 18 میلیون و 782 هزار تومان.
کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 51 درصدی مواجه شده است. این در حالی است که ارزش همین سبد در انتهای هفته سوم آذرماه با افت 54 درصدی مواجه بود.
ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت 7 میلیون و 897 هزار تومانی، 9 میلیون و 500 هزار تومانی، 10 میلیون و 272 هزار تومانی و 19 میلیون و 309 هزار تومانی روبرو شد.

مالیات بر خانه های خالی در پیچ‌وتاب اجرا
بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  
در این بین، وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را بر عهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است اما در حال حاضر امکان درج اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان وجود ندارد و رستم قاسمی،  وزیر راه و شهرسازی  گفته است که به زودی این سامانه مجددا راه‌اندازی خواهد شد.
از سوی دیگر، ماه‌هاست که بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی اختلاف بر سر معرفی خانه‌های خالی ایجاد شده است زیرا، وزارت راه می‌گوید که اطلاعات ۲.۳ میلیون خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی داده اما این سازمان اعلام می‌کند که این اطلاعات را دریافت نکرده است.
در این زمینه، رییس سازمان امور مالیاتی گفته بود که تا زمانی که مهلت قانونی در نظر گرفته شده برای وزارت راه و شهرسازی به منظور تکمیل اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی تمام نشده است‌، اطلاعاتی که در این زمینه در اختیار وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، نمی‌توان به عنوان اطلاعات نهایی تلقی کرد. 
به گزارش ایسنا، اختلاف دیگری که در زمینه معرفی خانه‌های خالی مطرح می‌شود، به چگونگی معرفی این واحدها بر می‌گردد که گفته می‌شود، اطلاعات به صورت دستی و در قالب سی‌دی تحویل سازمان امور مالیاتی شده اما سازمان امور مالیاتی ترجیح می‌دهد که این اطلاعات را در قالب سامانه دولتی دریافت کند.
این در حالی است که مسئولان سازمان مالیاتی بارها سامانه املاک و اسکان را مرجع اطلاعات واحدهای خالی از سکنه اعلام کرده‌اند.
سرانجام، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به این اختلاف اینگونه خاتمه داد که به دلیل پایین بودن ضریب امنیت سامانه املاک و اسکان در پی حمله سایبری تابستان امسال که به توقف دو ماهه این سامانه منجر شد، سامانه‌ای امن با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود که تاکنون چنین سامانه‌ای طراحی و به وزارت راه و شهرسازی تحویل نشده است.
لازم به ذکر است که مجوز ایجاد یک سامانه جدید قرار است توسط مجلس ارائه شود و قبلا این مجوز از سوی ستاد ملی کرونا ارائه شده بود.
از آنجا که طبق بند یک تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم باید تا پایان آذرماه، اطلاعات خانه‌های خالی به دست سازمان مالیاتی می‌رسید که این سازمان تا پایان دی ماه به صاحبان این خانه‌ها اطلاع دهد تا با فرصت یک ماهه مالیات را وصول کند؛ اما در حال حاضر، ۳ روز از مهلت قانونی ارسال اطلاعات واحدهای خالی از سکنه گذشته و خبری از این اطلاعات نیست و اخذ این مالیات را درگیر اختلافات کرده است.
بنابراین، در حالی به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم که صاحبان خانه‌های خالی باید تا پایان بهمن‌ماه نسبت به پرداخت مالیات مربوطه طبق قانون اقدام کنند اما فعلا نه تعداد و نه صاحبان این خانه‌ها مشخص نشده است که اجرای این قانون در سالجاری را دور از تصور می‌کند.

ایجاد ۲۱۷ هزار فرصت شغلی جدید در سه ماه
حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در طول سه ماه گذشته، حدود ۲۱۷ هزار فرصت شغلی جدید، ایجاد و در سامانه ”رصد“ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه اخیر شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور و اعضای دولت، گفت: این جلسه ۱۳ مصوبه داشت؛ تحلیلی از وضعیت بازار کار و اشتغال و بیکاری کشور ارائه کردیم که این تحلیل، سیاست‌های خاصی را به عنوان خروجی‌های اصلی در اختیار ما قرار می‌داد.
وی با اشاره به اینکه در این جلسه، مروری بر عملکرد بخش اشتغال دولت سیزدهم داشتیم، ادامه داد: نخستین اقدام دولت در این حوزه این بود که زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال کشور در دولت سیزدهم، رونمایی و تصویب شد.
عبدالملکی افزود: این زیست بوم، یک نظام واره است که نحوه تعامل بخش‌های مختلف کشور برای ایجاد اشتغال را نشان می‌دهد؛ در قالب دو گانه اشتغال و تولید، پنج عاملی که برای تولید نیروی انسانی لازم است در یک اکوسیستم و زیست بوم و یک نظام واره، کنار هم قرار می‌گیرند و همه این‌ها باید با هم حرکت کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون این زیست بوم در حال فعالیت است و ۷۱ دستگاه دولتی، عمومی، غیر دولتی، نهادهای انقلابی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی که خارج از دستگاه‌های حاکمیتی هستند در حال ایفای نقش هستند و ماشین اشتغال دولت سیزدهم، حرکت خود را آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه در طول سه ماه گذشته حدود ۲۱۷ هزار فرصت شغلی جدید در سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است، افزود: در ۶ ماه گذشته اش تقریباً ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ثبت شده بود.
عبدالملکی اضافه کرد: همه دستگاه‌هایی که در ارتباط با اشتغال، فعالیت می‌کنند به سامانه «رصد» دسترسی دارند و اطلاعات و فعالیت‌های اشتغال آفرینی خود را در آن جا ثبت می‌کنند و هر کدملی، فقط یک بار می‌تواند ثبت شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با این حساب از ابتدای امسال تاکنون، ۴۱۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است و در سه ماهه آینده نیز پیش بینی می‌کنیم حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود که نشان دهنده این است که زیست بوم و ماشین اشتغال دولت سیزدهم، به آرامی در حال شتاب گرفتن است.
وی افزود: با ۲۶ دستگاه برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در طول ۱۸ ماه از شهریور سال ۱۴۰۰ تا اسفند سال ۱۴۰۱ توافق کردیم و بر اساس آن داریم عمل می‌کنیم.
عبدالملکی گفت: ۶۰۰ هزار فرصت شغلی را برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و یک میلیون و ۲۵۰ هزار فرصت شغلی را برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتیم که تقسیمات استانی و بین دستگاهی و منابع آن‌ها مشخص شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خالص بیمه شده‌های سازمان تأمین اجتماعی، ۱۳۰ هزار نفر افزایش یافته است، افزود: خالص اشتغال امسال پس از آمارگیری مرکز آمار ایران در اواخر زمستان، اعلام می‌شود.
عبدالملکی گفت: حدود ۷ تا ۸ میلیون شغل غیر رسمی داریم که بیمه ندارند و اطلاعات درستی از وضعیت این شغل‌ها نداریم.
وی افزود: سامانه جامع اشتغال ایرانیان، به تازگی، کار خود را آغاز کرده و در حال تکمیل و پالایش این آمار است، اما هنوز کامل نشده است؛ تا آن زمان، اتکای ما برای تحلیل بازار کار به طرح‌های آمارگیری است که توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شود.

کاهش سود تسهیلات ساخت مسکن در صورت استفاده از فناوری‌های نوین
محمدحسن علمداری، عضو هیئت مدیره بانک مسکن از کاهش مشروط یک درصدی سود تسهیلات ساخت مسکن در صورت استفاده سازندگان از فناوری‌های نوین خبر داد.
وی با یادآوری این‌که در قانون جهش تولید مسکن، نظام تشویقی برای انبوه‌سازانی که از فناوری نوین صنعتی سازی استفاده می‌کنند پیش بینی نشده است، اظهار کرد: این در حالی است که بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات برای این سازندگان، اولویت‌هایی قائل شده است.
علمداری با اشاره به وام ساخت خودمالکی افزود:‌ در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) پیش بینی شده تا خود مالکان بتوانند از تسهیلات این طرح استفاده کنند.
وی ادامه داد: شرایط استفاده از تسهیلات خود مالکی، با زمین‌های دولتی یکسان است و تنها فرق آن این است که خود مالکی فقط یک واحد را می‌تواند به نام خودیا افراد تحت تکفل خود ثبت کند و بقیه واحد‌ها باید به غیر واگذار شود.
عضو هیئت مدیره بانک مسکن با یادآوری این‌که کسانیکه به صورت عادی از بانک‌ها تسهیلات می‌گیرند چنین محدودیتی ندارند، اضافه کرد:‌ سقف وام خودمالکی به شرطی که از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن استفاده نکنند برای حرفه‌ای ساز یا کسانی که از فناوری نوین استفاده کنند و یا سنتی سازی باشند، متفاوت است.
علمداری توضیح داد: سازنده در صورت استفاده از فناوری‌های نوین ساخت مسکن 450 میلیون، حرفه‌ای ساز  400 میلیون و سنتی ساز‌ها 200 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.
 وی با اشاره به این که بیشتر تسهیلات بانک برای تولید و ساخت مسکن است گفت: پرداخت تسهیلات در این بخش آثار تورمی کمتری نسبت به سایر بخش‌ها دارد و اگر هر میزان تسهیلات را به سمت تولید هدایت کنیم از تورم کمتری نسبت به سایر بخش‌ها برخوردار می‌شود.
عضو هیئت مدیره بانک مسکن افزود: اغلب تسهیلات خرید مسکن به کسانی داده می‌شود که از انبوه سازان خریداری می‌کنند؛ هرچند ممکن است افراد به مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه کنند، اما در مدت زمان کم نمی‌توانند معامله زیادی انجام دهند بنابر این چه بخش عرضه و یا تقاضا را پوشش دهیم باز هم به تولید کمک می‌کنیم، زیرا بیشتر تولید مسکن را انبوه سازان و حرفه‌ای سازان انجام می‌دهند و به خریداران واگذار می‌کنند.
وی اضافه کرد: بنابراین وقتی قدرت خرید خریداران افزایش می‌یابد به تولید کمک خواهد شد کسانی که مسکن را کالای سرمایه‌ای می‌دانند نیازی به سقف وام‌های بانکی ندارند.

ثبات نسبی قیمت‌ها  در بازار طلا و سکه
 
 
پس از شکستن رکورد قیمت انواع سکه و مصنوعات طلا در هفته‌های گذشته، هفته گذشته بازار از جهش‌ قیمت دور مانده و هم‌ مسیر با رشد آرام بهای اونس جهانی طلا و نوسانات محدود نرخ ارز در داخل، با نوسانات جزئی افزایشی روبرو شد و قیمت ها تمایل به کاهش داشت. 
طبق اعلام روابط عمومی اتحادیه طلا و جواهر تهران، بهای طلا و سکه پس از رکوردشکنی قیمت‌ها در هفته‌های گذشته، در طول یک هفته اخیر با حداقل نوسانات مواجه شده است. این هفته، قیمت طلا و سکه متاثر از رشد آرام اونس جهانی طلا و نوسان نرخ ارز در بازار داخلی، با رشد جزئی توام بود.
در هفته‌ای که گذشت، با رشد سویه اومیکرون و نگرانی‌ها نسبت به رشد جهش ویروس کرونا، هر اونس طلا تقویت شده و هشت دلار افزایش یافت.   سکه طرح جدید شنبه هفته گذشته با نرخ ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد و روز بعد به کانال ۱۲ میلیون تومان بازگشت و به رقم ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه تنها روز یکشنبه در کانال ۱۲ میلیون تومان باقی ماند و فردای آن روز دوباره با بهای ۱۳ میلیون تومان داد و ستد می‌شد. در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز به طور متناوب ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و در آخرین روز هفته با رقم ۱۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان به کار خود پایان داد و به این ترتیب پرونده معاملات آن با کف قیمت ۱۳ میلیون تومان بسته شد.
قیمت‌ها در بازار طلای خام در هفته گذشته نیز نوسان اندکی را ثبت کرد.  به این شکل که روز شنبه یک گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۹۱ هزار تومان، روز یکشنبه برابر یک میلیون و ۲۷۸ هزار تومان بود یعنی ۱۳ هزار تومان کاهش داشت. تغییرات قیمت در روزهای دوشنبه و سه شنبه افزایشی بود البته رقم آن اندک بود. روز دوشنبه یک میلیون و ۲۸۲ هزار تومان و روز بعد یک میلیون و ۲۹۲ هزار تومان بود. در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز با نرخ یک میلیون و ۳۰۱ هزار تومان و یک میلیون و ۳۰۴ هزار تومان داد و ستد می‌شد. قیمت هر مثقال طلا در هفته گذشته در میانه کانال پنج میلیون تومان نوسان داشت. در نخستین روز هفته هر مثقال طلا برابر با پنج میلیون و ۵۹۳ هزار تومان و روز یکشنبه پنج میلیون و ۵۴۰ هزار تومان تعیین شد. بهای هر مثقال طلا در روز دوشنبه ۶۷ هزار تومان افزایش یافت و برابر پنج میلیون و ۵۵۷ هزار تومان شد و در روز سه‌شنبه این رقم سه هزار تومان افزایش داشت. در روزهای پایانی هفته قیمت هر مثقال طلا رشد اندک قیمت داشت. روز چهارشنبه برابر پنج میلیون و ۶۳۸ هزار تومان و روز پنجشنبه پنج میلیون و ۶۵۳ هزار تومان داد و ستد شد. قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده یک هزار و ۷۹۰ تا یک هزار و ۸۰۸ دلار نوسان داشت. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تحولات بازار سکه و طلا گفت: اونس جهانی طلا در یک هفته گذشته ۹ دلار افزایش داشت. محمد کشتی آرای توضیح داد: همواره در روزهای پایانی سال میلادی شاهد نوسانات قیمت انس جهانی طلا هستیم و اما در سال‌های گذشته نوسانات زیاد بود. اما امسال این نوسنات بین پنج تا ۲۰ دلار بود. وی با اشاره به نرخ ارز در هفته گذشته نیز گفت: نرخ ارز در یک هفته اخیر از ثبات نسبی برخوردار بود و نوسانات بهای ارز در صرافی‌های بانکی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰تومان بود. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر طلا افزود: به تبع نوسانات کم نرخ ارز و انس جهانی طلا، بهای انواع سکه و طلا نیز رشد قابل توجهی نداشت.
 
کاهش 66 درصدی خروج پول  از بازار سرمایه
 
 
بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌های گذشته روند کاملا نزولی به خود گرفته بود. ورود شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی سبب شد، بسیاری از فعالان بازار سرمایه از ادامه کار در بورس ناامید شوند، اما اخبار مثبت بودجه‌ای و صحبت‌های معاون اقتصادی رئیس جمهور مبنی بر حمایت از بازار سرمایه نقطه بازگشتی برای بورس عنوان شد. به گفته کارشناسان تثبیت شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی و سبزپوش شدن بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته گذشته، نشان از تغییر جهت حرکت بورس دارد. کاهش 66 درصدی خروج پول از بورس، یکی دیگر از نشانه‌های مثبت برای بازار سرمایه است.
در صورتی که در هفته پیش رو بازار سرمایه گارد صعودی خود را حفظ کند، می‌توان امیدوار بود، مشکل نقدینگی بازار سرمایه نیز با ورود مجدد سهامداران حقیقی به بازار حل شود. 
شنبه هفته گذشته شاخص کل بورس با رشد 12 هزار 298 واحدی امیدواری فراوانی را به سهامداران پس از ورود شاخص کل به یک کانال پایین تر ایجاد کرد. اما در روز یک شنبه افت 13 هزار و860 واحدی شاخص، نشان داد، بازار سرمایه همچنان درگیر حمایت و مقاومت است. روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه شاخص کل بورس رشد داشت و در میانه کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی تثبیت شد.
شاخص کل بازار سرمایه در هفته گذشته نسبت به آخرین روز کاری هفته پیش از آن، 65 هزار و 787 واحد رشد داشت تا پس از 4 هفته بازدهی شاخص کل مثبت شود. شاخص کل هم وزن نیز مانند شاخص کل بورس، هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت. اما در نهایت شاخص کل هم وزن نسبت به هفته پیش از آن رشد 16 هزار و 310 واحدی را تجربه کرد. شاخص کل هموزن بازار سرمایه در هفته گذشته تنها روز یک شنبه کاهش یافت و در باقی روزهای هفته رشد را تجربه کرد. شاخص کل هم وزن در این هفته با به ثبت رساندن بازدهی 5.09 درصدی توانست چند هفته نزول را جبران کند.
در هفته گذشته در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 125 هزار و 343 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 29 هزار و 291 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 21 هزار و 267 میلیارد تومانی هفته پیشین، رشد 37 درصدی داشت.
در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 907 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 562 میلیاردی هفته پیشین، رشد 13 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 127 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 130 میلیارد تومان کمتر بود و افت 50 درصدی داشت. بالاترین رقم هفته 206 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز ‌‌‌‌چهارشنبه برمی‌گردد که 64 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش صف ‌های خرید در هفته آخر آذرماه، 271 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته پیش از آن، 234 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 634 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 767 میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی ‌گردد که 24 میلیارد تومان بود. روز چهارشنبه پس از 19 روز روند خروج پول حقیقی متوقف شد. در این روز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی به 174 میلیارد تومان رسید.
 
تحرک نسبی بازار مسکن در آذر ماه
 
اطلاعات غیررسمی نشان می‌دهد بازار مسکن شهر تهران در آذرماه به لحاظ حجم عرضه و تقاضا با تحرک حدود  ۳۰ درصد مواجه شده و متوسط قیمت‌ها در عین حال که از کانال ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع فراتر نرفته مقدار اندکی افزایش یافته است.
بررسی‌ها از رونق نسبی بازار مسکن شهر تهران در آذرماه امسال حکایت دارد. طرف تقاضا تحت تاثیر نزدیک شدن به ماههای پایانی سال به عنوان مهمترین عامل محرک در کنار عواملی همچون انتظار برای بهبود وضعیت اقتصادی، مقاومت بازار مسکن نسبت به کاهش قیمتها و ارزیابی‌ها از رسیدن قیمتها به کف، وارد بازار شده و تقاضای بالقوه در آذرماه حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. همین مساله به افزایش حدود نیم درصدی قیمت نسبت به آبان ماه منجر شده است.
آذرماه امسال اغلب مناطق شمالی تهران با مقدار اندکی افزایش و برخی مناطق جنوبی با کاهش قیمت نسبت به آبان ماه مواجه شدند. نرخ های پیشنهادی هر متر مربع بر اساس اطلاعات به دست آمده از آگهی‌های سامانه کیلید ۳.۴ درصد افزایش یافته و رشد قیمت بر اساس وزن‌دهی به مناطق مطابق معاملات قطعی ۰.۴ درصد بوده است.
بر اساس این اطلاعات، آذرماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران ۳۲.۹ میلیون تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل ۰.۴۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میانگین نرخهای پیشنهادی در آذرماه بر اساس آگهی‌های سامانه مذکور ۵۱.۷ میلیون تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به آبان ماه ۳.۴ درصد افزایش یافته است.
بازار در حالی با تحرک نسبی مواجه شده که عرضه و تقاضا تقریبا به یک میزان افزایش پیدا کرده است. آذرماه امسال تعداد آگهی‌های سامانه مذکور ۲۳ درصد افزایش یافته و در سوی مقابل، میزان بازدید از آگهی‌ها با رشد ۳۰ درصدی مواجه شده است. ماه قبل از آن نیز معاملات قطعی در تهران ۳۳ درصد نسبت به مهرماه افزایش پیدا کرده بود.
نمایه‌های مذکور حاکی از آن است به همان میزان که تمایل برای خرید افزایش یافته، اولین گروه از سفته‌بازان شب عید نسبت به عرضه واحدهای خود اقدام کرده‌اند. این افراد کسانی هستند که عمدتا آپارتمانهای زیر قیمت را طی یک سال گذشته خریداری کرده‌اند و با توجه به ثبات نسبی قیمتها در ۹ ماه گذشته چشم‌انداز جهشی برای بازار نمی‌بینند. بخصوص اینکه در یک سال اخیر قیمت مسکن حدود ۴۰ درصد از تورم عمومی عقب مانده است.
طبق آنچه ایسنا گزارش داده، بازار کماکان با یک سوم ظرفیت معمول به کار خود ادامه می‌دهد. از سوی دیگر با اینکه قیمتها با افزایش چندانی مواجه نشده اما در مقابل کاهش نیز مقاومت نشان می‌دهد. ظاهرا بازار در کانال ۳۲ میلیون تومان در حال کف‌سازی است.
جدا از افزایش خریدهای مصرفی در فاصله چهار ماه مانده به پایان سال، به نظر می‌رسد یک عامل محرک در روزهای پایانی آذرماه بر افزایش تمایل برای خرید مسکن موثر بوده است. روز ۲۳ آذر سال ۱۴۰۰ بانک مسکن هزینه دریافت وام اوراق که هم‌اکنون تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان در تهران است به نصف کاهش داد. به دنبال این خبر، قیمت هر برگه اوراق تا میانگین ۱۱۱ هزار تومان افزایش یافت اما در ادامه کاهش پیدا کرد و روز یکم دی ماه به ۸۷ هزار تومان رسید. بر این اساس زوجین تهرانی با پرداخت حدود ۴۲ میلیون تومان، وام ۴۸۰ میلیون تومانی را دریافت خواهند کرد که حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد خانه‌های ارزان قیمت در مناطق جنوبی تهران را پوشش می‌دهد.
پیش‌بینی‌ها از بازار مسکن در ماه های پیش رو حکایت از آن دارد که بازار ظرفیت رشد سنگین قیمت را ندارد. ممکن است ریزنوساناتی در حدود ۵ درصد تا پایان سال اتفاق بیفتد اما رشد غیرمترقبه قیمت دور از ذهن خواهد بود.
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبرداد
صدور سند کاداستری برای ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ملی
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در ۴۰ روز گذشته برای ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ملی سند کاداستری صادر شده است.
حسن بابایی در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری با بیان اینکه کارگروه جهادی کاداستر با تلاش شبانه روزی اقدامات خوبی را رقم زده است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جشن تثبیت و صدور سند کاداستری اراضی منابع طبیعی را در کشور برگزار کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه فناوری بعد از بازدید‌های سر زده از قسمت‌های مختلف سازمان اقدامات خوبی در راستای الکترونیکی شدن انجام گرفته و شاهد کاهش مراجعات از استان‌ها هستیم.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین با اشاره به بازدید‌های انجام شده از استان‌ها و واحد‌های ثبتی اظهارکرد: در سفرهفته گذشته به استان گلستان بیش از ۹۵ درصد در حوزه کاداستر پیشرفته داشته است. وی افزود: استان گلستان از نظر میزان تخلفات و جرائم از استان‌های سفید بوده و وضعیت خوبی دارد.
بابایی در خصوص اتمام کاداستر منابع طبیعی در برخی استان‌ها هم گفت: در استان‌های همدان و آذربایجان غربی، کاداستر منابع طبیعی تمام شده است و وارد کاداستری کردن اراضی زراعی شده‌اند.
وی اضافه کرد: تاکنون برای ۱۰۲ میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی، سند مالکیت کاداستر صادر شده است.
وی با اشاره به استفاده از مدیران جوان و جهادی در سازمان هم تصریح کرد: مدیران جهادی و دل سوز به فکر اهداف سازمانی هستند و در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی گام بر می‌دارند. یک مدیر خوب باید تلاشگر و خلاق باشد و کارمندان، وی را الگوی خود قرار دهند.
وی تصریح کرد: هر جا ما بازدید داشتیم و مدیر جهادی و تلاش‌گر در رأس امور بود، فساد و جرائم کمتر بوده است.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: وضعیت کشور نسبت به یک دهه قبل متفاوت است؛ امروزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مرز‌های جغرافیایی را برداشته است و در این فضا زمان و مکان معنی ندارد.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از اولویت‌هایی که باید مدیر کل جدید ثبت شرکت‌ها به آن توجه کند را شناسایی شرکت‌های صوری اعلام و تصریح کرد: با برخی از شاخص‌ها می‌توان شرکت‌های صوری را از واقعی تشخیص داد و در چارچوب ضوابط قانونی با شرکت‌های صوری برخورد کرد.
بابایی اولویت دیگر در حوزه ثبت شرکت‌ها را اصلاح و بهبود فرآیند‌های ثبت شرکت‌ها خواند و ادامه داد: باید به شرکت‌هایی که به مردم خدمت می‌دهند و برای کشور اشتغال ایجاد می‌کنند، خدمات ویژه داده شود.
وی با تاکید بر ارتقای رتبه بندی اقتصاد کشور، گفت: نحوه ثبت شرکت‌ها و برند‌ها از مواردی است که در ارتقا و رتبه بندی اقتصادی کشور موثر است.
وی در خصوص برون سپاری برخی از فرآیند‌ها نیز خاطرنشان کرد: برخی از فرآیند‌ها که هنوز الکترونیکی نشده است می‌توان از برون سپاری به دفاتر اسناد رسمی استفاده کرد.
در پایان این مراسم، علی اصغر دربانی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان به عنوان مدیر کل جدید کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری معرفی و از زحمات حمید کشاورز مدیر کل پیشین ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری که پیش از این به سمت مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان تهران معرفی شده بود، تقدیر شد.
 
کاهش ۳۰ درصدی پرونده‌های معوقه تا پایان سال
با ابلاغ برنامه عملیاتی توسط رییس کل دادگستری استان تهران فصل جدید فعالیت‌های برنامه محور دستگاه قضایی در پایتخت در مسیر تحول و تعالی قوه قضاییه آغاز شد که با اجرای آن، شاهد کاهش ۳۰ درصدی پرونده‌های مسن خواهیم بود.
رییس کل دادگستری تهران با بیان اینکه تعداد پرونده‌های مسن در برخی از مجتمع‌های تهران بسیار زیاد است ، گفت: در اجرای برنامه عملیاتی، کاهش ۳۰ درصدی پرونده‌های مسن پیش بینی شده است. علی القاصی مهر در دیدار با سرپرستان مجتمع‌های قضایی استان تهران تصریح کرد: مجموعه محاکم تهران یک مجموعه بسیار مهم و اثرگذار بوده و از اهمیت خاصی در کل تشکیلات قضایی کشور برخوردار است.
وی ادامه داد: نقش فردی و جمعی سرپرستان در اداره امور و فرآیند رسیدگی‌های شعب در تصویر ذهنی که در مردم از عملکرد دستگاه قضایی کشور ایجاد می‌شود بسیار اثرگذار است.

    گره زدن کار مردم به مسائل معیشتی کاملا اشتباه است
القاصی مهر همچنین با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور مسائل معیشتی همکاران، کمبود‌ها و نیاز‌های اولیه مختص به کارکنان دادگستری نیست و بخشی از آن حاصل تحریم‌های ظالمانه و بخشی مسائل اقتصادی کشور است اظهارکرد: در این وضعیت به عنوان ملجأ و مأمنی هستیم و زمانی که مردم از این مشکلات رنج می‌برند خروجی آن به شکل پرونده به دستگاه قضایی سرازیر شده و حجم و فشار کار خصوصا ناشی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی بر دستگاه قضایی بسیار می‌شود. وی گفت: با همه این اوصاف، گره زدن انجام کار و امورات جاری مردم به مسائل معیشتی، گرانی‌ها و کمبود‌ها کاملا اشتباه است.
رییس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: هنر ما به عنوان مسئول و مدیران دستگاه این است که در میدان مشکلات و کمبود‌ها تاثیرگذار باشیم و اگر بتوانیم گام‌هایی را در جهت رفع مشکلات مردم و حل معضلات برداریم که آن هنر و توانمندی خواهد بود.
رییس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه مشکلات و موضوعات مورد نظر همکاران دادگستری استان تهران را در شورای عالی قضایی طرح کرده است یادآورشد: همه این مشکلات دغدغه ریاست قوه نیز است و برای رفع آن تلاش بسیاری صورت می‌گیرد، بنابراین ما وظیفه داریم در بدنه دستگاه قضایی حس امیدواری را انتقال دهیم.
القاصی مهر خاطرنشان کرد: در اکثر جلسات شاهد پیگیری و تلاش ریاست قوه قضاییه برای رفع مشکلات و استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای کمک به دستگاه قضایی هستیم.

    ضرورت توزیع عادلانه تجهیزات و نیرو
رییس کل دادگستری استان تهران همچنین خطاب به سرپرستان مجتمع‌های قضایی گفت: مدیران وظیفه دارند با شناسایی نقاط قوت و ضعف و توانمندی‌ها و نیاز‌های موجود را درست شناسایی کرده و مجموع امکانات در اختیار را صحیح و عادلانه توزیع کنند.
وی افزود: اگر در توزیع تجهیزات، منابع انسانی و سایر امکانات در اختیار صحیح اقدام نکنیم آسیب آن به خود مجموعه باز می‌گردد و مسئولیت این کاستی‌ها با ما خواهد بود.
رییس کل دادگستری استان تهران ادامه  داد: به عنوان مدیران و سرپرستان بزرگترین مجموعه قضایی کشور باید ارجاع و تقسیم کار‌ها را در یک برنامه زمان‎بندی صحیح مورد توجه قرار دهید. همچنین در ارجاع و توزیع پرونده‌های قضایی درتهران بزرگ اشکالاتی وجود دارد که با اصلاح آن و ارجاع عادلانه پرونده‌ها می‌توان تراکم کار‌ها در برخی نقاط را کاهش داد.

    ابلاغ برنامه عملیاتی دادگستری در آغاز فصل جدید
القاصی مهر همچنین در ابتدای دی ماه و در جمع معاونان قضایی خود و سرپرستان مجتمع‌های قضایی تهران از ابلاغ برنامه عملیاتی دادگستری و تدوین برش‌های مختص هر یک از مجتمع‌ها برای دستیابی به راهبرد کاهش اطاله دادرسی خبر داد.
وی این برنامه را مبنای کار دادگستری دانست و با ذکر این نکته که برنامه‌ها متناسب با هر مجموعه و مرجع قضایی و با توجه به ماموریت‌ها و وظایف قانونی بر عهده قرار گرفته است، از مدیران مجتمع‌های قضایی خواست تا با برگزاری جلسات با روسا و مدیران شعب، آن‌ها را برای اجرای برنامه عملیاتی دادگستری تشویق کنند.
وی با اشاره به وجود برخی از از پرونده‌های جریانی با مدت زمان بیش از 5 سال در شعب این موضوع را غیر قابل قبول دانست و گفت: مدیران مجتمع باید ورود کرده و در شعبی که پرونده‌های مسن دارند با بررسی موضوع در کمیته‌های رفع اطاله دادرسی و پیشنهاد راهکار‌های تسریع در رسیدگی، اینگونه پرونده‌ها را مستمرا مورد بررسی و پیگیری قرار دهند.

    تعیین تکلیف پرونده‌های معوق 
القاصی مهر تاکید کرد: تا زمانی که وضع پرونده‌های معوقه در شعب تعیین تکلیف نشود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که کیفیت رسیدگی‌ها در شعب افزایش یابد زیرا حجم پرونده‌ها و مراجعان امکان تمرکز را برای افزایش کیفیت فراهم نمی‌سازد. اگر می‌خواهیم قاضی در شرایط آرام و متعادل کار کند باید کار او به روز باشد و نظم در شعبه حاکم باشد.
رییس کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: اگر می‌خواهیم سلامت مجموعه را حفظ کنیم چاره‌ای نداریم جز آنکه کانون مزمن اطاله دادرسی را از بین ببریم و علت بسیاری از گرفتاری‌های همکاران نیز ریشه در اطاله دادرسی‌ها دارد و در صورتی که در پرونده‌ها به روز تصمیم گیری شود، فرصتی برای افراد سودجو فراهم نخواهد شد.

    اهمیت توجه به پرونده‌های زندانی دار
وی از سرپرستان مجتمع‌های قضایی درخواست کرد تا بیش از پیش از زندان‌ها بازدید کرده و در شعب نیز پرونده‌های زندانی دار و اوقاتی که شعب برای پرونده‌ها در نظر می‌گیرند را بررسی کنند.
وی تاکید کرد: در برخی از پرونده‌های زندانی دار می‌شود با تجدید نظر در تأمین صادره، امکان آزادی زندانی و یا تخفیف مجازات وی فرصت لازم را برای زمان رسیدگی فراهم شود.
القاصی‎مهر از سرپرستان مجتمع‌های قضایی تهران خواست ارتباط بیشتری با شورا‌های حل اختلاف داشته باشند .
وی بر متمرکز کردن اجرای احکام در مجتمع‌ها  نیز تاکید و مدیریت آن را مناسب‌تر دانست.
نظارت بر دفاتر خدمات قضایی و جلوگیری از تخلفات آنها، از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران بود.
 
باید و نبایدهای تحول در صنعت نشر
به طور قطع  شناسایی چالش‌ها و معضلات در زمینه صنعت نشر نه تنها کمک زیادی به حل مشکلات ناشران و فعالات این حوزه می کند بلکه موجبات رفع معضلات در اقتصاد فرهنگ را نیز فراهم خواهد آورد.
صنعت نشر و کتاب یکی از مباحث  مهم و قابل توجه در حوزه اقتصاد فرهنگ محسوب می‌شود، صنعتی که چندی است با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شده است. این در حالی بوده که  به طور قطع  شناسایی چالش‌ها و معضلات در این حوزه کمک شایانی به حل معضلات اقتصاد فرهنگ نیز می‌کند.

 ملی‌شدن صنعت نشر کشور
در چنین شرایطی شاید عبارت وجود مشکل در این صنعت در لحظه نخست ذهن‌ ما را متوجه مسائل مربوط به گرانی کاغذ، هزینه‌های چاپ، افزایش بهای کتاب و به طبع آن کاهش توان خرید این محصولات از سوی اقشار مختلف ببرد، مواردی که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با آنها با اشاره به سخنان رییس‌ جمهور درباره ملی‌شدن صنعت نشر کشور اظهار امیدواری کرده است که در آینده تحولی جهشی در این‌زمینه رخ دهد.
 ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی
با این وجود ولی آن سوی مشکلات صنعت نشر جدا از بحث هزینه‎ها و کمبود کاغذ به ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز گره خورده است که باید آن را مهم‌ترین حلقه صنعت نشر نیز دانست. به طور نمونه علی رمضانی، مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران معتقد است؛ اگرچه مسئله‌های ایجاد شده در مالیات، شهرداری‌ها و بیمه مشکلات کتابفروشان در خارج از حوزه نشر، است و این موضوع در حال پیگیری در سطح وزارتخانه است، ولی اگر صنعت نشر را پنج حلقه متصل به نویسنده، تولید محتوا، ترویج، کتاب فروش و خواننده تصور کنیم، حلقه ترویج کتاب از همه مهم‌تر است.

 تدوین سند تحول صنعت چاپ 
در این میان اما نباید از یاد برد که چاپ و نشر صنعتی پرظرفیت بوده که نقش قابل توجهی در آینده اقتصاد کشور دارد، تا به آنجا که باید آن را جزو صنایع راهبردی دانست. اگر تا به امروز جزء صنایع راهبردی محسوب نشده شاید به دلیل نبود برنامه‌ریزی دقیق در این باره بوده که موجب شده این صنعت نتواند به جایگاه اصلی‌اش خود بازگردد.براین اساس یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرده است که در صنعت چاپ از نظر بهره‌وری فاصله زیادی با کشور‌های اروپایی داریم، باید اقتضائات یک صنعت راهبردی برای صنعت چاپ در نظر گرفته شود و به بخش‌های آموزش، پژوهش و سخت‌افزاری آن توجه ویژه کرد چرا که هنوز ماشین آلات بخش صنعت چاپ ما و حتی شیوه بهره وری آن‌ها مربوط به چند دهه قبل است.

 ضرورت در نظر گرفتن ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای
در این میان و به گفته معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صنعت چاپ به شدت نیازمند رشد و توسعه و در نظر گرفتن ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای است. به این ترتیب در این راستا شورای سیاستگذاری صنعت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته است تا در این شورا از حضور و نظرات فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ کشور بهره گرفته شود.

 نیاز به یک اراده جمعی داریم 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران هم بیان کرده است؛ صنعت نشر، صنعتی پویا به شمار می‌رود و این بزرگترین صنعت فرهنگی کشور تاب‌آوری قابل ملاحظه‌ای از خود در برابر تکانه‌های اقتصادی و عمومی نشان داده است.
طبق اظهارات رمضانی ما همیشه در کشور به سمت تشویق برای تولید آثار چاپ اول حرکت کردیم و این مطلب موجب شده نرخ تجدید چاپ در کشور پایین باشد. بحث تحول خواهی در سیاست‌ها، روش‌ها و فعالیت‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی پررنگ است و برای تحقق آن در خانه کتاب و ادبیات ایران نیز نیاز به یک اراده جمعی داریم. جدا از همه این مسائل اما موضوع دیگری که برای بازگشت رونق به صنعت چاپ به آن اشاره می‌شود، این است که  فعالان و مدیران حوزه چاپ کشور، با تاکید بر به صرفه بودن چاپ دیجیتال و ضرورت معرفی آن به اصحاب نشر بیان کرده‌اند که این نوع چاپ تکمیل کننده چرخه نشر کشور است.
در این خصوص علی اکبر ابراهیمی، مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفته است که چاپ دیجیتال در سیر تحول تکمیلی صنعت چاپ طی دهه‌های اخیر رشد زیادی داشته است، اظهار کرد: در این سال‌ها ماشین‌های جدیدی تولید شده‌اند که نسبت به فرایند سال‌های گذشته تغییر کرده‌، در اشتغال‌زایی تاثیر داشتند و در تغییر ذائقه نشر و کتاب نیز موثر بوده ‌است. مواردی که اگر در مجموع به آن توجه شود، شاید بتوان شاهد تحقق اظهار امیدواری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحول جهشی در صنعت نشر بود.
 
شرط بهره برداری از پلاسکوی جدید 
 مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره اخذ تاییدیه ایمنی ساختمان پلاسکو گفت: کارشناسان این سازمان به ساختمان مراجعه و بازدیدی داشته‌اند براین اساس اگر نواقصی بوده اطلاع داده‌ شده است.مهدی داوری افزود: در آخرین جلسه‌ای که با مسئولان بنیاد مستضعفان در روزهای گذشته داشتیم اطمینان داده شده که تا این ساختمان تاییدیه سازمان آتش نشانی را نگیرد، مورد بهره‌برداری قرار نخواهد گرفت.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال