امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

اعلام میزان تسهیلات  نهضت ملی مسکن
عضو هئیت مدیره بانک مسکن اظهار کرد: نرخ اقساط در این بخش به دو روش ساده و به صورت پلکانی است و در حال حاضر و طبق قانون میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است. محمدحسن علمداری گفت: میزان اقساط وام ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد با روش پلکانی حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود که البته این رقم هم با یارانه‌ای که دولت به آن اختصاص می‌یابد کاهش خواهد یافت. او ادامه داد: البته این میزان نرخ اقساط برای دهک‌های مختلف متفاوت است و ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند. علمداری با بیان اینکه نرخ اقساطی که پیش از این اعلام شده بود براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار بوده و در صورتی که براساس قانون جهش تولید مسکن باشد ۵۰ درصد از آن از طریق صندوق ملی مسکن پرداخت خواهد شد.

نوسان کاهشی نرخ سکه
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با ۱۹۰ هزار تومان کاهش به ۱۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان رسید. نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. 

افزایش  قیمت برنج ایرانی به ۷۰ هزار تومان 
بر اساس گزارش از مغازه های سطح تهران، قیمت هر کیلو برنج هاشمی ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان، برنج صدری ۶۰ هزار تومان، دم سیاه صدری حدود ۷۰ هزار تومان، طارم محلی کشت دوم ۷۰ هزار تومان، شیرودی ۴۴ هزار تومان، شیرودی دودی حدود ۵۰ هزار تومان،  طارم محلی اسفندیار ۵۶ هزار تومان، فجر گرگان حدود ۴۶هزار تومان و هاشمی دودی ۴۰ هزار تومان است. برنج خارجی نیز در برندهای مختلف در بازار به طور متوسط با قیمت ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

سقوط دوباره شاخص بورس  به ارتفاع 2/1 میلیون واحد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه با افت ۱۳هزار واحدی روبرو شد و باز هم به ارتفاع ۱.۲ میلیون واحد سقوط کرد. در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه بیش از 4میلیارد و 530میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 2هزار و 984میلیارد تومان در بیش از 349هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 13 هزار و 870واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 291هزار و 665واحد قرار گرفت.

قیمت آجیل شب یلدا 
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران ضمن تکذیب بهای پسته برای هر کیلو ۵۰۰ هزار تومان، گفت: قیمت هر کیلوگرم آجیل مخلوط درجه یک شب یلدا بین ۱۸۰ تا ۲۷۵ هزار تومان تعیین شده است و مردم گران تر نخرند. مصطفی احمدی افزود: قیمت آجیل و خشکبار از مرداد ماه امسال روند افزایشی داشته و نسبت به سال گذشته در برخی اقلام بیش از  ۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

نرخ کاهشی تورم نقطه به نقطه  در سه ماه گذشته

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: با مراقبت‌هایی که در سه ماه گذشته انجام شده است، نرخ تورم نقطه به نقطه از قله حدود ۵۵ درصدی در ماه‌های ۶, ۷ و ۸ امسال، روند کاهشی خود را ادامه داد به ۴۱ درصد کاهش یافت.
وی ادامه داد: تسهیل صدور مجوزها و کاهش امضاهای طلایی، کاهش میزان استقراض دولت از بانک مرکزی و تورم تحمیلی، شفافیت وضع شرکت‌های دولتی، مسئله ابربدهکاران بدحساب بانکی، سامانه‌های غیر متصل که سال‌ها کشور را قفل کرده بودند و اموال بدون استفاده دولت از جمله موارد برنامه انضباط بخشی به اقتصاد ایران است.
خاندوزی اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی، خط قرمز را برای افزایش استقراض از بانک مرکزی تعریف کردیم و از ریل غلط بودجه ۱۴۰۰، کم خطرترین راه را انتخاب کردیم و از فروش اموال مازاد و اوراق به جای استقراض از بانک مرکزی استفاده کردیم.
وی ابراز امیدواری کرد: ادامه این سیاست‌های اقتصادی، بتواند اثر خود را بر روی سفره مردم و کنترل و ثبات اقتصادی، نشان دهد.

تلاش برای تکمیل کریدورهای کشور
رستم قاسمی، وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینکه مهمترین هدف دولت تکمیل کریدورهای کشور در کریدور شرق غرب و شمال و جنوب است گفت: این اقدام باعث کاهش هزینه و زمان برای همسایگان شمالی، جنوبی، شرق و غرب ایران خواهد شد. به عنوان مثال روسیه سالانه حدود 30 هزار تن زغالسنگ را از طریق دریای سیاه و سرخ به هند صادر می‌کند که در صورت تکمیل کریدورهای ایران علاوه بر کاهش قابل ملاحظه زمان، درآمدهای فراوانی هم نصیب ایران و هم نصیب کشورهای همسایه می‌شود. وی همچنین با اشاره به بهره‌گیری از توان بخش خصوصی برای ساخت آزادراه‌ها گفت: به دنبال جذاب کردن پروژه‌های عمرانی برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی هستیم. به عنوان نمونه آزادراهی که قرار است 10 ساله و با روش BOT واگذار شود، برای  جذاب‌تر شدن، 15 ساله به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. قاسمی تاکید کرد: در صورتیکه حمل و نقل کشور رشد کند، می‌تواند بیش از 20 درصد GDP را در اختیار بگیرد.
وی یادآور شد: طرح‌های عمرانی نیمه تمام زیادی داریم که اتمام آنها چه در بخش ریلی و چه جاده‌ای مهم است. کشور ما از جایگاه ژئوپلیتیک برخوردار است که باعث شده اتمام طرح‌های ریلی و جاده‌ای نیمه‌تمام برایمان حائز اهمیت باشد.

«حمایت» گزارش می‌دهد
شناسایی یک مبتلای قطعی اومیکرون و 2فرد مشکوک
در حالی که در هفته‌های اخیر تلاش شد تا با نظارت‌های شدید مرزی از ورود سویه جدید بیماری کووید19 به کشور ممانعت به عمل آید، اما سرانجام اومیکرون مانند دیگر کشورهای جهان وارد ایران نیز شد.
نویسنده : الهام صادقی
 بررسی ابتلای موارد مشکوک
به رغم همه تلاش‌ها و تشدید نظارت‌ در مرزها اما مانند دیگر کشورها سویه اومیکرون نیز به ایران رسید و کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت از ورود نخستین مورد اومیکرون به کشورمان خبر داد. وی این را هم گفت که فرد شناسایی شده مبتلا به سویه آفریقایی کرونا میانسال بوده که از امارات وارد ایران شده و ساکن تهران است. به گفته حیدری پس از شناسایی این فرد اقدامات لازم برای قرنطینه فرد و اطرافیانش انجام شد و امید می‌رود در مراحل بعدی بتوانیم با آسیب کم شرایط را رد کنیم.
این درحالی است که محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز بیان کرده است که به جز یک موردی که نتیجه آزمایش وی بامداد روز گذشته مثبت بود، دو مورد مشکوک به سویه جدید اومیکرون نیز در کشور شناسایی شده است. ابتلای این افراد در حال بررسی بوده و به محض اعلام جواب آزمایش قطعی نتایج به مردم هم اعلام خواهد شد.

 چند هفته سرنوشت ساز
در این میان باید گفت که با توجه به اینکه سرعت انتقال و بازه زمانی برای دو برابر شدن ویروس اومیکرون حدود 5/2 برابر گونه دلتا بوده و در مواردی نیز این عدد چهار برابر عنوان شده است براین اساس این احتمال وجود دارد که موارد بیشتری از ابتلا به اومیکرون در کشور وجود داشته باشد، آنچه که به زودی مشخص خواهد شد.  در این راستا البته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا نیز اظهار کرده است که ما حداقل چند هفته برای کنترل اپیدمی فرصت داریم و اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم در چند هفته آینده پیک کرونای اومیکرون را در کشور خواهیم داشت.
موضوعی که پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هم به نوعی دیگر به آن اشاره کرده است، اینکه خطر اومیکرون جدی است و می‌تواند در مدت ۱۷ روز کشور را درگیر کند. به عبارتی به سرعت تبدیل به سوش غالب می‌شود، این در حالی بوده که بازه زمانی در زمینه دلتا ۱۰۰ روز بود.

 ابتلای بیشتر در سنین پایین و جوانان
اما اینکه سویه جدید که زنگ خطر آن در کشورما و نیز حدود 80 کشور جهان به صدا درآمده است چه علائمی دارد؟ پرسشی است که در پاسخ به آن باید عنوان کرد؛ سویه آفریقایی کرونا علامت‌هایی شبیه کرونا دارد، ضمن اینکه اومیکرون بیشتر افراد سن پایین و جوانان را مبتلا می‌کند، زیرا این محدود سنی در دورهمی‌های زیادی شرکت می‌کنند. ضمن اینکه نباید از یاد برد که سازمان بهداشت جهانی، این سویه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی کرده است.

 توصیه جدی بر استفاده از ماسک
حال در شرایط ایجاد شده چه باید کرد؟ در مرحله نخست این را باید عنوان کرد؛ با توجه به اینکه انتقال این واریانت بسیار بیشتر از موارد دیگر است، مهمترین موضوع برای مقابله با این بیماری و واریانت جدید استفاده از ماسک بوده که افراد باید به آن توجه جدی داشته باشند.
در این رابطه البته دبیر کمیته علمی کشوری کرونا بر ضرورت اتخاذ تمهیدات جدی برای ممانعت از شیوع گسترده این بیماری تاکید کرده است، جماعتی معتقد است، باید قرنطینه‌ها درباره مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و مجامعی که بیش از ۱۰ نفر در آنجا هستند، اعمال شود، زیرا هرگونه بی‌توجهی به این امر  ممکن است موجب وقوع موج ششم کرونا در بازه زمانی سه تا چهار هفته آینده شود.

 اثرگذاری قابل توجه واکسن
در کنار این توصیه جدی اما گویا بر این موضوع نیز تاکید دارد که باید روند واکسیناسیون همچنان تسریع شود و تزریق دوز یادآور به همه افراد ضرورت دارد. به گفته رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همه واکسن‌های استفاده شده در کشور علیه این سویه نیز موثر بوده و افرادی که هر سه دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، ایمنی‌زایی بیشتری در مقابل اومیکرون خواهند داشت، ایمنی‌زایی که وی میزان آن را ۸۰ تا ۹۰ درصد بیان کرده است.

 برگزاری جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونا
با توجه به همه این موارد روز گذشته به محض شناسایی نخستین مبتلا به اومیکرون در کشور جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونا به ریاست بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در این وزارتخانه برگزار شد تا باتوجه به سرایت بسیار بالای این سویه تدابیری ویژه برای مقابله با آن اندیشیده شود، تدابیری که خطر شیوع و آسیب واریانت جدید را به حداقل برساند.
به این ترتیب مقرر شد تا پیشنهادات علمی مطرح شده  به ستاد ملی مقابله با کرونا انتقال داده شوند و آنها با توجه به شرایط موجود درباره محدودیت های جدید تصمیم‌گیر‌ی‌های لازم را به‌عمل آورند. ضمن اینکه مهمترین تاکید این بود که بهترین اقدام دریافت دوز یادآور و همچنان توجه ویژه به اقدامات خودمراقبتی بوده، علاوه بر این افراد به خصوص اشخاصی مبتلا به امراض زمینه‌ای هستند از حضور در تجمعات جلوگیری به طور جدی پرهیز کنند.
در کنار این‌ پیشنهاد و البته توصیه، موضوع دیگری نیز مطرح شده است، به عبارتی باتوجه به اینکه واکسیناسیون گروه سنی هفت تا ۱۱ سال یا پنج سال به بالا برای مقابله با سویه اومیکرون در دیگر کشورها نیز مورد توجه قرار گرفته و اثرگذاری آن تا حد زیادی تایید شده است، ما نیز باید تزریق واکسن در این گروه به عبارتی هفت تا ۱۱ سال را اجرایی کنیم. براین اساس دبیر کمیته علمی اعتقاد  و تاکید دارد که واکسیناسیون سنین هفت تا ۱۱ سال را هم با واکسن‌هایی که در دسترس است، باید عملیاتی شود.
 به هر حال باید به این موضوع توجه کرد که سویه جدید در شرایطی وارد کشورمان شده است که با اقدامات موثر قبلی موفق شده‌ایم تا حد زیادی آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا را در کشور کنترل کرده و آن را کاهش دهیم. همانطور که آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد در بازه زمانی 24 ساعته اخیر  یکهزار و ۹۶۸ مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۵۰ بیمارنیز جان خود را از دست دادند. این آمارها بیانگر موفقیت تدابیر اجرایی شده در کنترل این بیماری بوده است. براین اساس باید جهت جلوگیری از شیوع دوباره این بیماری با سویه جدید به سرعت تدابیر جدی اندیشیده شود، پیش از اینکه موج دیگری از این بیماری را در کشور شاهد باشیم. براین اساس پیشنهاد بازگشت محدودیت‌ها در کشور، غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت‌ها به ویژه حضور دانش‌آموزان در مدارس و دانشجویان در دانشگاه‌ها و ... ضروری به نظر می‌رسد، به ویژه اینکه اومیکرون بیشتر گروه سنی جوان را تهدید می‌کند.
 
تبدیل اماکن ورزشی به پایگاه‌های پیشگیری از اعتیاد
 وزیر ورزش گفت: در امر مبارزه با مواد مخدر ۲۸هزار مکان ورزشی کشور، ۱۴هزار هیات ورزشی، روستا‌های ورزشی، ۵۲فدراسیون و ۱۰۰ انجمن ورزشی در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار می دهیم. سید حمید سجادی اظهار کرد: اعتیاد می‌تواند فرد عجین شود، اما باید سعی کنیم جلوی اعتیاد را بگیریم و کاری انجام دهیم که فرد در زمینه اعتیاد به خود فرمانی و پرهیز برسد تا اگر شرایط نیز فراهم شد مواد مخدر مصرف نکند.

کوچک شدن  قاعده هرم جمعیتی کشور 
 مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، قاعده هرم جمعیتی کشور در حال کوچک شدن است، گفت: ما هشت سال فرصت داریم باید مشکل جمعیت را جبران کنیم.حامد برکاتی افزود: در موضوع جمعیت همه باید تمام قد بایستند و اقدام کنند، درغیر اینصورت آینده‌ قابل مدیریت نخواهد بود.

آموزش المپیادهای علمی  برای همه دانش‌آموزان
 رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه سمپاد می‌خواهد دیوارهای بین خود و سایر مدارس را برچیند، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی المپیادهای علمی برای استفاده تمامی دانش آموزان صورت گرفته است.الهام یاوری افزود: در این راستا تولید دوره‌های آموزشی مذکور در تمامی ١٢رشته موجود به زودی آغاز می‌شود.
 
کاهش 7درجه‌ای 
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از بعدازظهر امروز بارش باران و در برخی ساعات بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود و از سه شنبه شب نیز روند کاهش دما به‌ویژه در ارتفاعات را خواهیم داشت که تا هفت درجه پیش‌بینی می‌شود.همچنین از فردا با ورود سامانه بارشی به استان تهران، آسمانی ابری همراه با بارش باران و در برخی ساعات بارش باران و برف را خواهیم داشت و برای ارتفاعات بارش برف کولاک برف و در برخی ساعات مه آلود، همراه با وزش باد و گاهی اوقات وزش باد نسبتا شدید پیش‌بینی می‌شود.

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 83هزار نفر
رییس جمعیت هلال احمر گفت: ماموریت‌های انجام شده در سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 6.6 درصدی داشته که در آن به بیش از 83 هزار نفر از آسیب دیدگان حوادث مختلف امدادرسانی شده است.پیرحسین کولیوند با اشاره به جزییات ماموریت‌های انجام شده، خاطرنشان کرد: در جریان این ماموریت‌ها 12 هزار و 718 مصدوم و بیمار از طریق ناواگان زمینی و هوایی جمعیت هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. 

فرصت دوباره ثبت‌نام در کنکور ارشد 
امکان ثبت‌نام مجدد آن دسته از متقاضیانی که در موعد مقرر موفق به ثبت‌نام در آزمون‌ کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ و بیست و هفتمین دوره المپیاد علمی - دانشجویی کشور فراهم شد.متقاضیان ثبت‌نام کننده در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ در تمامی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی، همچنین دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در روزهای سه تا ۶ بهمن‌ماه نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام کنند.

بررسی طرح جایگزینی خدمت سربازی دوره پسادکتری
سازمان وظیفه عمومی اعلام کرد: ستاد کل نیرو‌های مسلح در حال بررسی طرح جایگزیني خدمت وظیفه عمومی فارغ التحصیلان دوره پسادکتراست.در این اطلاعیه آمده است؛ این موضوع صرفا در قالب طرح پیشنهادی ارائه شده و هیچ گونه حذف دوره ضرورت یا معافیت در این پیشنهاد لحاظ نشده است.این پیشنهاد در حال بررسی کارشناسی بوده و هیچ گونه تصمیمی در این خصوص تاکنون اتخاذ نشده است.

شناسایی خانه توزیع موادمخدر در جنوب شرق پایتخت
رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران از دستگیری دو قاچاقچی وانهدام خانه توزیع این افراد در جنوب شرق تهران، خبر داد.سرهنگ عبدالوهاب حسنوند اظهار کرد: در ادامه تحقیقات مشخص شد که متهمان اخیر مقدار فراوانی تریاک از قاچاقچیان تحویل گرفته و درصدد توزیع عمده آن در سطح شهر تهران هستند، براین اساس با هماهنگی‌های قضایی تیم عملیات پایگاه دهم پلیس مبارزه با مواد مخدر به مخفیگاه متهمان اعزام و موفق شدند در یک عملیات پلیسی هر دو متهم را دستگیر و ۲۹کیلو و ۳۰۰گرم تریاک و پنج کیلو و ۲۰۰گرم حشیش کشف کنند.
 
هران برای رفع تحریم‌ها بسیار جدی است
 «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش تاکید کرد که هیأت مذاکره کننده ایران در وین برای دستیابی به توافق جدی است. وی طی پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: به عنوان رییس هیأت روس در گفت‌وگوهای وین که از نزدیک با هیأت ایران در ارتباط بوده، تردیدی ندارم که تهران درباره دستیابی به توافق برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها در بازه زمانی کوتاه بسیار جدی است. علاوه بر اولیانوف، وزارت امور خارجه روسیه نیز با اشاره به پایان دور هفتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که دور هشتم مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد و توافق حاصل شود.

اضافه‌شدن مسیر جدید ترانزیتی شمال- جنوب ایران
 سیدعباس موسوی سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در صفحه مجازی خود با اشاره به بازگشایی مسیر جدید ترانزیتی شمال به جنوب از طریق ایران، نوشت: بعد از احیای کریدور اکو(پاکستان، ایران، ترکیه) و نیز راه‌اندازی آزمایشی کریدور جهانی شمال- جنوب(فنلاند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران، خلیج‌فارس و هند)، این هفته شاهد فعال شدن کریدور جدید (ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اروپا) خواهیم بود. به گزارش تسنیم، خط آهن پاکستان، ایران و ترکیه روز 17 مهرماه سال جاری فعال شد و اولین محموله کالا از پاکستان بارگیری شد و پس از گذشتن از مسیر ایران به استانبول رسید. این پروژه با حضور وزیران تجارت 3کشور به‌‌صورت رسمی افتتاح شد. کالاهای پاکستانی 27سپتامبر از کراچی بارگیری شدند و پس از طی مسیر 5300 کیلومتر خط ریلی و گذشتن از خاک ایران، روز 9 اکتبر به استانبول رسیدند. در مراسم عملیاتی شدن این پروژه، اصلی چالیک رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و بورس ترکیه اعلام کرد از این مسیر همچنین می‌توان برای ترانزیت کالاهای چینی به ترکیه و بالعکس استفاده کرد.

آغاز بررسی فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج 
 بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ایران تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده در کرج را به سه پیش‌شرط منوط کرده بود؛ انجام بررسی‌های قضایی و امنیتی درباره ابعاد خرابکاری، محکومیت آنها از سوی آژانس و بررسی فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب. وی در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما، افزود: اقدام داوطلبانه ایران در تعویض دوربین ها پس از حصول این سه پیش شرط پذیرفته شد. وی افزود: اقدام داوطلبانه ایران در خصوص صدور مجوز تعویض این دوربین‌ها و نصب دوربین‌های جدید نه در قالب یک توافق جدید که پس از حصول این سه پیش‌شرط صورت گرفت و با وجود عدم ارتباط مستقیم میان گفت‌وگوهای فیمابین ایران و آژانس با مذاکرات وین، به نظر می‌رسد که توانست دست مذاکراه‌کنندگان کشورمان را پر تر کند. کمالوندی خاطرنشان کرد: در مورد سخت‌گیری‌های ماموران امنیتی در بازرسی دقیقی که با حفظ ضوابط حقوقی و اخلاقی پس از عملیات‌های خرابکارانه آغاز شده، این توضیح ضروری است که این سخت‌گیری‌ها بدون علت نیست و مواردی از اقدامات بازرس‌ها خارج از وظایف حرفه‌ای‌شان وجود داشته که حساسیت برانگیز بوده و ما به آژانس اعلام کردیم.
 
سوءاستفاده در برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها 
رییس‎کل دادگستری استان گیلان از سوءاستفاده برخی سودجویان در برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و دپوی آن انتقاد کرد. حجت‌الاسلام حمزه خلیلی در نشست هم‌اندیشی نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی با رییس‎کل دادگستری این استان، با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی در خصوص بازگشایی خط تولید برخی کارخانجات تعطیل شده‎استان، مسأله تالاب انزلی و بسیاری از موضوعات و معضلات استان گیلان، اظهار کرد: مسئولان اجرایی این استان باید با عزمی جدی‌تر و اعمال نظارت‌های مستمر و قاطع، پیگیر مطالبات مردم باشند و در مسیر آبادی و عمران شهر‌ها و روستا‌ها گام بردارند. وی با انتقاد از سوءاستفاده برخی سودجویان در برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و دپوی آن تصریح کرد: مصالح مورد نیاز مردم برای ساخت‎وساز باید در اختیار آنان قرار گرفته و با متخلفان برخورد‌ قانونی و قاطع شود.
 
انتقال تیم‌های ترور به داخل کشور تا مشارکت در قتل ۳ نفر
حکم راننده مرگ اجرا شد
حیدر قربانی، معروف به راننده مرگ، که صبح روز گذشته به اتهام مشارکت در قتل عمدی سه نفر از شهروندان کرد اهل سنت کردستان و عضویت در گروهک تروریستی دموکرات در زندان سنندج اعدام شد، نقش قابل توجهی در انتقال تیم‌های ترور به داخل کشور داشته‌ است.
صبح روز گذشته (۲۸ آذرماه)، حکم اعدام حیدر قربانی، معروف به راننده مرگ، به اتهام مشارکت در قتل عمدی سه نفر از شهروندان کرد اهل سنت کردستان و عضویت در گروهک تروریستی دموکرات در زندان سنندج اجرا شد.
بر اساس گزارش روابط عمومی دادگستری استان کردستان، این فرد در سال ۹۵، به عضویت مخفی گروهک‌های تروریستی درآمده و به اخاذی از برخی مردم در مناطق کردنشین و تهدید آنها اقدام و در همان سال مستقیما در قتل سه نفر از شهروندان کرد و یک مورد آدم‎ربایی نقش داشته است.

 گزارش یک تیراندازی
۱۹ مهرماه سال ۹۵ بود که گزارش یک تیراندازی در شهر کامیاران به پلیس رسید و تعقیب متهمان و پیگیری پرونده آغاز شد. بر اساس گزارش مرکز فوریت‌های پلیسی مشخص شد که دو شهروند به علت اصابت گلوله به بیمارستان منتقل شدند که در نهایت مرحوم شاهو کریمیان در پی اصابت ۱۳ گلوله در بیمارستان جان خود را از دست داد و شهروند دیگر که از ناحیه دست راست بدن مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، تحت مراقبت و اقدامات درمانی قرار گرفت. تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت که در ساعت ۲۱:۳۰ در حالی که شاهو کریمیان در مقابل درب منزل خود بود، یک دستگاه پژو نقره‌ای‎رنگ دارای سه سرنشین، از سمت بالای کوچه به سمت آنها حرکت و اقدام به تیراندازی به سمت شاهو کریمیان و یکی دیگر از شهروندان کرد و در ادامه از محل تیراندازی گریخت.

 ترور‌های سریالی
تحقیقات پلیس آگاهی کردستان بیانگر این بود که پیش از این نیز افرادی به‎صورت مشابه مورد هدف شلیک گلوله قرار گرفته بودند که در برخی موارد منجر به شهادت و در موارد دیگر منجر به جرح شده بود.
در تاریخ ۹ مهرماه سال ۹۵، در پی حمله مسلحانه، دو نفر دیگر به نام‌های جبار ابراهیمی و صدیق امینی در روستای تخته‎زنگی به شهادت رسیدند. همچنین در تاریخ سوم مهرماه سال ۹۵، در کامیاران در پی شلیک گلوله، فرد دیگری مجروح شد.

 اولین رد پا از حیدر قربانی در صحنه‌های جنایت
بررسی‌ها حکایت از این داشت که در هر سه محل جنایت، شخصی به نام حیدر قربانی حضور داشت و هر سه جنایت نیز با تکیه بر شیوه‌ای واحد صورت گرفته است.در نهایت حیدر قربانی از اعضای گروهک تروریستی دموکرات و چند نفر دیگر به‎عنوان متهمان پرونده در این رابطه دستگیر شدند. او در اعترافات خود گفت که سه نفر مسلح از اعضای حزب دموکرات نزد او آمده و خواسته‌اند که برای آنها خودرو تهیه کند و قصد دارند با اخاذی، برای حزب دموکرات پول جمع‌آوری کنند. حیدر قربانی هم خودروی پژو ۴۰۵ نقره‌ای با پلاک جعلی تهیه کرده و در «روستای کوره» به آنها تحویل داد.

 ترور صدیق ‌امینی و جبار ابراهیمی در مقابل چشمان خانواده
حیدر قربانی در خصوص نحوه ترور جبار ابراهیمی و صدیق امینی گفت: روز پنجشنبه بود که ماشین سرقتی را تهیه کردم و به منزل آوردم. روز جمعه بعدازظهر صلاح (عامل گروهک تروریستی دموکرات) با من تماس گرفت و گفت که به «کوره دره» بیا که دو نفر سوار شدند و به طرف تخته‎زنگی رفتیم. منتظر صدیق امینی بودم که وانت و پرایدی از خانه وی بیرون آمد. آن دو نفر با عجله از ماشین پیاده شدند و به طرف پراید رفتند. خانواده‌اش نیز در آنجا بودند. جبار ابراهیمی از ماشین پیاده شد و چند بار التماس کرد، اما صلاح او را هول داد و به او شلیک کرد و سپس صدیق ‌امینی را به رگبار بست و فرار کرد. در ادامه ماشین را آتش زدیم و سه نفری به سمت ارتفاع حرکت کردیم.

 ارتباط گرفتن با عناصر گروهک تروریستی در عراق
حیدر قربانی در بخشی از اعترافاتش عنوان کرد که یکی از اقوامم در یکی از شهر‌های عراق سکونت دارد و من در سال ۹۲ به شمال عراق سفر کردم و در آنجا با یکی از عناصر حزب دموکرات مرتبط شدم. قرار بود با من تماس بگیرند که در نهایت ۲۵ مردادماه سال ۹۵، آن فرد با من تماس گرفت و به من ماموریت داد که صلاح رحمانی و دو نفر دیگر را داخل کشور جابه‎جا کنم.

 نقش‌آفرینی به عنوان مامور انتقال تیم‌های تروریستی در کشور
بر اساس تحقیقات انجام‎شده، دو تیم تروریستی گروهک دموکرات با همکاری حیدر قربانی اقدام به عملیات تروریستی در ایران کردند که حیدر قربانی اقدام به انتقال دو تیم از اعضای گروهک به داخل کشور و سپس خارج کردن آنها از کشور بعد از پایان عملیات تروریستی کرده بود.
بنابر مستندات پرونده، حیدر قربانی نقش قابل‌توجهی در تهیه لیست ترور و اقدامات تیم‌های عملیات گروهک دموکرات و انتقال تیم‌های ترور با خودرو‌های سرقتی داشته است.

 حضور حیدر قربانی در جلسه اعضای گروهک تروریستی دموکرات
علاوه بر این، حیدر قربانی در جلسه‌ای با حضور برخی از اعضای گروهک تروریستی دموکرات در یکی از پایگاه‌های آنها در کشور عراق حضور داشت و دستور ترور و اعزام تیم ترور نیز در آن جلسه صادر شده بود. حیدر قربانی مسئولیت هماهنگی و انتقال تیم ترور و تهیه لیست‌های ترور را بر عهده داشت و فرد اصلی اطلاعاتی و نقش اصلی در هدایت ترور‌ها را عهده‎دار بود.

 نقش حیدر قربانی در ترور شاهو کریمیان از زبان متهم دیگر پرونده
یکی از متهمان پرونده  در بخشی از اظهارات خود در خصوص نحوه ترور شاهو کریمیان و نقش‎آفرینی حیدر قربانی عنوان کرد: «در آن روز زمانی که هوا داشت تاریک می‌شد حیدر قربانی به من زنگ زد و گفت برو خودروی پیکان من را بیاور و به آدرس منزل شاهو کریمیان برو و دور بزن و ببین در منزل حضور دارد یا خیر. زمانی که رسیدم حیدر قربانی به من زنگ زد و گفت با خودروی پیکان به جایی بروم. وقتی به آنجا رسیدم به من گفت که به شهرستان روانسر برو و ببین که در مسیر ایست و بازرسی زده‌اند و اینکه آیا گشت بازرسی حضور دارد یا خیر و من به سمت روانسر حرکت کردم.»
وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد «ساعت ۹ الی ۳۰/۹ شب بود که به منزل یکی از آشنایان رسیدم و بعد از حدود نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه یا بیشتر حیدر قربانی به آنجا آمد و حالت اضطراب و استرس داشت و قبل از ورود به داخل منزل به من گفت که شاهو کریمیان را کشتیم.»

 صدور کیفرخواست
پس از انجام تحقیقات ابتدایی در دادسرا نهایتاً در تاریخ ۲۰ آذرماه سال ۹۶ کیفرخواست حیدر قربانی صادر و پرونده برای رسیدگی، به شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی سنندج ارجاع که منجر به صدور کیفرخواست به‌اتهام مشارکت در قتل و شهادت سه نفر از شهروندان شد.

 تشکیل جلسات دادگاه با حضور وکیل مدافع
در ادامه با تشکیل جلسات دادگاه، متهمان و وکلای مدافع آنان دفاعیات خود را ارائه دادند و در نهایت دادگاه با توجه به مستندات متقن و دلایل محکم در خصوص حیدر قربانی اقدام به صدور رای کرد و بر اساس رای دادگاه وی محکوم به اعدام شد.
در نهایت پس از فرجام‎خواهی متهم پرونده نسبت به رای دادگاه، پرونده جهت فرجام‎خواهی راهی شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور شد که  پس از بررسی دلایل موجود، دیوان عالی کشور حکم دادگاه بدوی مبنی بر اعدام حیدر قربانی را تأیید کرد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال