امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه 
رشد 12 هزار واحدی شاخص بورس در روز گذشته
شاخص کل بازار بورس دیروز  با ۱۲ هزار و ۳۳۶ واحد افزایش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۰۵ هزار واحدی قرار گرفت.
در معاملات روز گذشته  بیش از پنج میلیارد و ۳۱۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۹ هزار و ۶۹۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با دو هزار و ۴۷۰ واحد افزایش به ۳۴۶ هزار و ۹۸۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۵۵۴ واحد رشد به ۲۱۸ هزار و ۲۵۳ واحد رسید.

رونمایی از دامدارکارت
دامدارکارت دیروز در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد. این کارت شرایط دریافت نهاده و خوراک دام و طیور را آسان‌تر می‌سازد. نقدینگی 10، 50 و 20 میلیون تومانی دراختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا راحت‌تر بتوانند نهاده خریداری کنند. 
وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این رونمایی گفت: به دلیل خشکسالی، روستائیان و عشایر با کمبود علوفه مواجه شدند و به این خاطر برای تأمین مالی تولیدکنندگان، «دامدارکارت» طراحی شد.
ساداتی‌نژاد افزود: تلاش می‌کنیم تا در ادامه با اختصاص یارانه، سود «دامدارکارت» را به زیر 10 درصد کاهش دهیم. 
وی دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حمایت از دامداران اشاره کرد و گفت: خرید دام عشایر اجازه صادرات دام زنده و دادن نهاده امانی و «دامدارکارت» از اقدامات کوتاه‌مدت است که انجام می‌شود. 
وی افزود: دو برنامه بلندمدت هم در دست اجراست که نخست می‌خواهیم خوراک دام ارزان با افزایش تولید دراختیار تولیدکنندگان قرار دهیم در ادامه، تولید قراردادی برای گوشت قرمز را اجرایی خواهیم کرد که در این مدل، دامداران با شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ قرارداد می‌بندند و از طریق آنها حمایت می‌شوند که در افزایش تولید بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

دستمزد منطقه‌ای بررسی شد
عضو شورای عالی کار با اشاره به عدم توانایی کارگران برای تامین معاش گفت: در جلسه هفته گذشته این شورا دستمزد منطقه‌ای بررسی شد اما نکته این است که زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح فراهم نیست.
محمدرضا تاجیک گفت:   نکته مهم در مورد دستمزد بر اساس صنایع و مناطق این است که زیرساخت‌های اجرای این طرح در کشور ما فراهم نیست و به نظر نمی‌رسد که سال آینده امکان اجرایی شدن داشته باشد.
عضو کارگری شورای عالی کار گفت: در حال حاضر تمام گزارشات نشان می‌دهد که نمودار تورم فاصله زیادی با توانایی کارگران در تأمین معاش دارد و این موضوع طی ۳ سال اخیر وخیم‌تر شده است؛ به گونه‌ای که مهاجرت از شهرها به روستاها و مناطق اطراف شهرها افزایش یافته است.

مذاکره در مورد گاز صنایع
معاون وزیر صمت با اشاره به مذاکره وزارت صمت با وزارت نفت در مورد گاز صنایع، گفت: وزارت صمت به دنبال این است که تا جایی که امکان دارد جلوی توقف تولید صنایع را بگیرد.
مهدی صادقی نیارکی  افزود: در تلاش هستیم از طریق هماهنگی با شرکت ملی گاز، تولید ادامه داشته باشد و جایی که ناچار به صرفه جویی هستیم نباید تولید متوقف شود. وی با بیان اینکه اولویت ما تداوم تولید است، گفت: در این مسیر می‌توان مدیریت مصرف را اعمال کرد؛ به این معنا که پیک‌ها جا به جا شود اما قطع نشود.
 
شیوه فعلی پرداخت یارانه‌ها وضع دهک‌های پایین را بهبود نمی‌دهد
سید مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: با شیوه فعلی پرداخت یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم نه وضع دهک‌های متوسط به پایین بهبود پیدا می‌کند؛ نه شاخص‌های کلان اقتصادی رشد خواهند کرد. وی  اظهار داشت: سال آینده هم منابع مربوط به این بخش بودجه ۳۰ درصد رشد دارد. وی ادامه داد: باوجود پرداخت یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم هدف اصلی که بهبود وضعیت اقشار کم‌درآمد بوده، محقق نشده همچنان که در سال‌های گذشته ضریب جینی به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهمی که فاصله طبقاتی را توصیف می‌کند از مرز ۴۰ واحد عبور کرده است. معاون رییس‌جمهور بابیان اینکه حجم یارانه‌های پنهان انرژی به ۸۵ میلیارد دلار رسیده است،  افزود: در حال حاضر اقشار برخوردار، بیشترین بهره مندی از یارانه‌های غیرمستقیم به‌ویژه در حوزه کالاهای اساسی و انرژی را دارند؛ همین وضعیت منجر شده که دادن یارانه در جهت عکس عمل کند و وضعیت دهک‌های پایین بهبود فراوانی پیدا نکند.

هزینه تمام شده برنج‌کاران داخلی کاهش داده شود
جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: باید در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت شدید برنج اجازه واردات این محصول با ارز دولتی داده شود و بر واردات و نحوه توزیع آن توسط شرکت‌های وارد کننده نظارت جدی صورت بگیرد تا بازار به نقطعه تعادل برسد. وی  گفت: بخشی از افزایش قیمت برنج به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده برای کشاورزان داخلی است، درحال حاضر کشاورزان نمی‌توانند ماشین آلات و نهاده‌های مورد نیاز خود را با نرخ دولتی دریافت کنند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هزینه تامین سموم مورد نیاز کشت برنج در مقایسه با سال گذشته رشد چندبرابری داشته است، ادامه داد: باید قیمت تمام شده محصولات کشاورزی از جمله برنج با تامین نهاده‌ها از جمله سم، کود و بذر و ماشین آلات مورد نیاز کاهش داده شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقداماتی که باید در راستای کاهش قیمت برنج در سال جاری، گفت: باید در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت شدید برنج اجازه واردات این محصول با ارز دولتی داده شود و بر واردات و نحوه توزیع آن توسط شرکت‌های وارد کننده نظارت جدی صورت بگیرد تا بازار به نقطه تعادل برسد.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «حمایت» خبر داد
تحویل 14هزار کلاس درس تا پایان سال
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیش‌بینی تحویل 14هزار کلاس درس تاپایان سال جاری گفت: تلاش بر این است تا در برخی استان‌ها مانند کرمان، هرمزگان، خوزستان، آذربایجان غربی و ... با تزریق اعتبارات خاص در حوزه مدرسه سازی شاهد اتفاقات خوب باشیم.
مهراله رخشانی‌مهر در گفت‌و‌گو با «حمایت» درباره آخرین وضعیت بودجه نوسازی مدارس اظهار کرد: در لایحه بودجه پیشنهادی سال 1401 که چند روز قبل توسط رییس جمهوری به مجلس ارسال شد، بودجه نوسازی مدارس نسبت به سال جاری افزایش 17 درصدی داشته است. در این زمینه اشاره به این موضوع ضرورت دارد که نکته حائز اهمیت در بودجه سال 1401 افزایش اعتبارات تکمیل پروژه‌های آموزشی نیمه تمام خیران است.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در سال 1400 رقم بودجه مورد نظر دو هزار و 350میلیارد تومان بود که در سال قبل‌تر از آن یعنی 1399 نیز همین اعتبار با تخصیص 100درصد دریافت شد. در سال 1401 نیز ردیف اعتبارات تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمام خیران مدرسه ساز با افزایشی قابل قبول به دو هزار و 800میلیارد تومان رسیده است.
وی در ادامه گفت: البته باید عنوان کرد به طور کلی، مجموع اعتبارات پیوست یک لایحه بودجه سال 1401 سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به پنج‌هزار و 200میلیارد تومان رسیده است، ضمن اینکه البته در جداول و ردیف‌های دیگر هم اعتباراتی به حوزه مدرسه سازی اختصاص خواهد یافت.

 حضور پر رنگ خیران
به گفته رخشانی‌مهر این موضوع نشان از حضور پر رنگ خیران در عرصه مدرسه سازی دارد که دولت نیز به پاس این حضور ارزشمند، اعتبارات تکمیل پروژه‌های آموزشی مشارکتی با خیران را به میزان قابل توجه‌ای افزایش داده است. معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که یکی دیگر از نکات قابل اهمیت در بودجه پیشنهادی سال 1401، توجه به مناطق محروم به ویژه استان سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: پیش‌تر ردیف اعتباری ویژه برای این استان درنظر گرفته شده بود که در سال 1400 این رقم یکصد و 80میلیارد تومان بود، در سال 1401 عدد مذکور به 260میلیارد تومان رسیده است. براین اساس امیدواریم با توجه به افزایش این رقم وضعیت فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان بهبود یابد.

 توجه به مناطق محروم به لحاظ 
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه البته توجه به مناطق محروم به لحاظ فضاهای آموزشی همچنان در دستورکار قرار دارد، خاطرنشان کرد: تلاش بر این است تا در برخی استان‌ها مانند کرمان، هرمزگان، خوزستان، آذربایجان غربی و ... با تزریق اعتبارات خاص در حوزه مدرسه سازی شاهد به سرانجام رساندن طرح‌های عمرانی و اتفاقات خوب باشیم. وی در ادامه درباره آخرین وضعیت احداث فضاهای آموزشی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود پنج هزار پروژه آموزشی فعال در سراسر کشور داریم که عملیات عمرانی روی آنها در حال انجام است. رخشانی‌مهر افزود: در 6 ماه نخست سال جاری تعداد دو هزار و 150 پروژه آموزشی با 9 هزار و 500 کلاس درس و زیربنای حدود 1.5میلیون مترمربع آماده و تحویل ادارات آموزش و پرورش شده است. پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال 1400 در مجموع دو هزار و 950 فضای آموزشی با حدود 14 هزار کلاس درس و زیربنایی بالغ بر دو میلیون مترمربع تحویل دانش‌آموزان سراسر کشور شود.

 جمع‌آوری تمامی بخاری‌های نفتی
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه در پاسخ به اینکه آیا هنوز کلاس‌های درس با بخاری‌های نفتی گرم می‌شود؟ اظهار کرد: به طور کلی، تمامی بخاری‌های نفتی خطرآفرین کلاس‌های درس کشور جمع‌آوری و به جای آنها سامانه‌های استاندارد گرمایشی جایگزین شده است که این اتفاق در سه سال گذشته و با یک اقدام جهادی انجام شد.  معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس از اولویت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است و از سال 1396 تا پایان سال 1399 تعداد 98 هزار بخاری نفتی از سطح کلاس‌های درس کشور جمع آوری شد. رخشانی‌مهر افزود: در هر نقطه از کشور که انشعابات گاز وجود داشته باشد و علمک گاز تا جلوی در مدرسه رفته باشد، ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها در اسرع وقت نسبت به استانداردسازی سامانه گرمایشی آن مدرسه اقدام خواهند کرد. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: از مجموع 47 هزار بخاری نفتی و گازی باقی مانده در کلاس‌های درس، عمده آنها در مناطق روستایی، عشایری و یا صعب العبور قرار دارند که هنوز عملیات گازرسانی انجام نشده یا امکان آن وجود نداشته است، اما سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با برنامه ریزی لازم در راستای جایگزینی این بخاری‌ها با سامانه‌های گرمایشی استاندارد را در دست انجام دارد.
 
آماده‌باش کامل پایگاه‌های امدادی هلال احمر 
دبیرکل جمعیت هلال احمر اظهار کرد: هفته جاری، هفته‌ای پربارش خواهد بود و براین اساس یک‌‎هزار و ۱۷۸ پایگاه امدادی این جمعیت در حالت آماده باش برای کمک‌رسانی هستند.محمد حسن قوسیان مقدم افزود: از جمعه گذشته در استان‌های شمال غرب کشور بارش سنگین برف داشتیم و در این راستا امداد رسانی در گردنه‌های برفگیر در استان‌های غربی کشور در حال انجام است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به هشدار نارنجی که برای جنوب غرب کشور صادر شده است به جمعیت هلال احمر در چهار استان خوزستان، لرستان، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد حالت آماده باش اعلام کردیم.

اهتزاز 3 هزار پرچم عزاداری ایام فاطمیه در پایتخت
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از اهتزاز سه هزار پرچم عزاداری ایام فاطمیه در پایتخت خبر داد. رضا صیادی در تشریح تمهیدات شهرداری تهران برای ایام فاطمیه بیان کرد: سازمان زیباسازی در این ایام که به نام بانوی گرامی اسلام حضرت فاطمه (س) است، اقدامات ویژه‌ای را مطابق با ایام شهادت بانوی بهشتیان در دستور کار قرار داده است. وی در ادامه افزود: در این ایام حمایت تعدادی از هیأت‌های سطح شهر تهران نیز برای برپایی موکب انجام خواهد شد، به رسم سال‌های گذشته برای ایام فاطمیه شهرداری تهران ظرفیت حضور خود را برای این ایام در فاطمیه دوم به کار می‌بندد.

احتمال اجرای طرح مشابه موتوریار برای خودروها
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از احتمال اجرای طرح مشابه موتوریار برای رانندگان خودروهای سواری خبر داد. سرهنگ علی همه‌خانی اظهارکرد:‌ یک‌سال از زمان شروع طرح موتوریار در تهران گذشت و اکنون با استناد به آمار می‌توان گفت که ۱۴۰هزار دستگاه موتورسیکلت در این مدت توقیف و به پارکینگ منتقل نشده‌اند.وی ادامه داد:‌ در واقع راکبان این موتورسیکلت‌ها به جای توقیف و انتقال وسیله‌شان به پارکینگ تحت آموزش قرار گرفته و حالا می‌توان گفت که ۱۴۰ هزار موتورسیکلت سوار آموزش دیده‌اند و ساعاتی را نیز به عنوان همراه در کنار پلیس راهور به برقراری نظم ترافیکی در شهر کمک کرده‌اند.  

کاهش شدید ورودی‌های صندوق بازنشستگی کشوری
معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: ورودی‌های صندوق بازنشستگی کشوری به شدت کاهش پیدا کرده است و با توجه به افزایش سن مشترک‌ها چه از نظر سابقه بیمه و چه از نظر سن بیمه شدگان خروجی‌های صندوق به‌طور فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده و توازن به هم خورده است. محمد علی ابراهیم‌زاده افزود: راه حل این مشکل افزایش سن بازنشستگی است افرادی که بازنشسته می‌شوند باید با توجه به شاخص‌های امید به زندگی سن بازنشسته شدنشان و حق بیمه آنها افزایش پیدا کند.
 
کمبود ۵۰۰ قلمی دارو در صورت عدم تامین ارز
 مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۳۸ تا ۴۰ قلم کمبود دارو داریم که اگر تا آخر سال ارز مورد نیاز تامین نشود، کمبودهای دارویی ما به ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلم دارو خواهد رسید. حیدر محمدی افزود: ذخایر برخی از اقلام دارویی ما مناسب نیست و میزان ذخیره آنها کمتر از سه ماه برآورد می‌شود. 

ساماندهی معتادان متجاهر تهران از ۱۰دی‌ماه
 معاون حمایت های اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران از آغاز جذب و شناسایی معتادان متجاهر از ۱۰دی‌ماه خبر داد. سعید شرف دوست گفت: برآورد اولیه این است که حدود سه هزار معتاد متجاهر در ظرفیت های خالی و موجود ساماندهی شوند و بعد از آن مابقی معتادان متجاهر که حدود دو تا سه هزار نفر هستند، توسط شهرداری در مراکزی که خارج از بافت مسکونی و در حاشیه تهران ایجاد شده است، ساماندهی شوند.

کشف بیش از یک تن موادمخدر در سراوان
 فرمانده مرزبانی انتظامی کشور از کشف بیش از یک تن موادمخدر توسط مرزداران هنگ مرزی سراوان خبر داد. سردار احمدعلی گودرزی در این باره گفت: قاچاقچیان قصد داشتند موادمخدر را در فرصتی مناسب وارد کشور کنند که به محض مشاهده مرزداران، با رها کردن موتورسیکلت و محموله موادمخدر از محل متواری شدند.
 
شهر‌های قرمز و نارنجی کرونایی صفر شد
نقشه امید و آرامش
بعد از ماه‌ها تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در نقشه کرونایی کشور صفر شد، این در حالی است که در بازه زمانی 24ساعته اخیر 17 استان بدون فوتی ناشی از بیماری کووید19 بوده‌اند.
روز گذشته بعد از ماه ها قرار داشتن بسیاری از مناطق کشور در وضعیت بحرانی بیماری کووید19 سرانجام، برای نخستین بار، تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی کرونا به صفر رسید. براین اساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرها در این زمینه حکایت از این دارد که درحال حاضر 53 شهرستان زرد و 395 شهرستان آبی هستند. البته باید به یاد داشت که با وجود خروج همه شهرهای کشور از وضعیت قرمز و نارنجی، به‌دلیل گسترش سویه اومیکرون در بیش از 80 کشور جهان، همچنان رعایت مراقبت‌های بهداشتی ضرورت دارد.
به این ترتیب و با به صفر رسیدن تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی در کشور، سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا نیز از پایان محدودیت‌های تردد کرونایی در جاده‌ها خبر داد و اینکه دیگر از جریمه سفر خبری نیست. به این ترتیب جرایم یک میلیون تومانی همچنین 500 هزارتومانی با توجه به شرایط حاصل ملغی شده و دیگر برای تردد بین شهری، محدودیت یا جریمه ای وجود ندارد.
اما در این میان خبر خوش دیگری که در کنار حذف دو رنگ  نگران کننده از نقشه کرونایی کشور باید به آن اشاره کرد این است که  ۲۷ استان کشور در بازه زمانی 24ساعت گذشته مرگ و میر کمتر از پنج نفر داشته‌اند، ضمن اینکه باید گفت؛ در ۱۷ استان، هم هیچ موردی از فوت بیماران کرونایی به ثبت نرسیده است. علاوه براین در بازه زمانی 24 ساعته اخیر بیشترین مرگ و میر بیماران کرونایی مربوط به تهران با ۶ نفر و استان‌های آذربایجان غربی، فارس و خراسان شمالی با پنج نفر بوده است. در مجموع باید گفت؛ یک هزار و ۳۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند، علاوه براین متاسفانه روزشمار زندگی ۴۱ بیمار به صفحه پایانی خود رسید. در این میان باید گفت خوشبختانه مناطق مختلف کشور نه تنها موج پنجم این بیماری را پشت سر گذاشته‌اند، بلکه از پیک این بیماری نیز دور شده‌اند. 
 
تحولات «فیلم فجر۴۰»
مسابقه فیلم اولی ها حذف نشده است
در فاصله حدود یک ماه و نیم مانده تا شروع چهلمین دوره جشنواره فجر، مدیران این رویداد درصدد برگزاری همه جانبه آن با تمام ظرفیت هستند و حتی برای محل مرکزی جشنواره هم حضور افرادی بیشتر مدنظر قراردارد، اما در عین حال برای تغییر وضعیتِ ناشی از شیوع کرونا هم پیش‌بینی‌هایی شده است.
از روزگذشته ثبت‌نام اصحاب رسانه و نویسندگان برای استفاده از برنامه‌های بزرگترین رویداد سینمایی کشور یعنی جشنواره فیلم فجر آغاز شد؛ ثبت‎نامی که البته مطابق با شیوه‎های جدید وبر اساس پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده است.
البته محل برپایی جشنواره یا اصطلاحا کاخ جشنواره هنوز مشخص نیست و البته اعلام نشده آیا به سیاق چند سال قبل، جشنواره در یک پردیس سینمایی برگزار می‌شود یا همانند سال قبل که در شرایط کرونایی بود، به برج میلاد بازمی‌گردد. با این حال از جزییات شیوه‌نامه این‌طور برمی‌آید که برخلاف چند دوره قبل که سالن مطبوعات جشنواره فقط مختص صاحبان آثار و اهالی رسانه بود، امسال هنرمندان و افراد دیگری هم مجاز به حضور در محل اصلی جشنواره هستند. در این شیوه‌نامه قید شده که «سالن مرکزی جشنواره، ظرفیت محدودی دارد و این سالن میزبان گروه‌های مختلف از جمله صاحبان آثار، پیشکسوتان سینما، پویشگران علمی و اصحاب رسانه‌ و منتقدان است.» برهمین اساس تاکید شده که روابط عمومی جشنواره فیلم فجر به منظور کارآیی هر چه بیشتر بخش اصحاب رسانه، با گروه‌بندی رسانه‌ها بر اساس رتبه‌بندی معاونت مطبوعاتی و نیز با توجه به عملکرد رسانه‌ها در انعکاس مستمر رویدادهای سینمای ایران، شاخص‌ها و شرایط حضور و میزان سهمیه (تعداد) در سالن مرکزی جشنواره را، با شرایطی تعیین می‌کند. پیش‌تر اعلام شده بود که باتوجه به شرایط غیرقابل پیش‌بینی شیوع مجدد کرونا و احتمال اعمال محدودیت‌ها دو طرح الف و ب برای جشنواره پیش‌بینی شده که در آن صورت ظرفیت‌ها و میزان سهمیه‌ها به ۵۰ درصد و ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

 تغییرات جشنواره چهلم در رویکردها و رویه‌هاست
البته به غیر از تغییر رویه برای حضور اصحاب رسانه، چهلمین جشنواره فیلم فجر با تغییر شکل حضور فیلم‌های اول در جشنواره تا افزوده شدن «بخش‌ فرهنگی» در کنار «بخش رقابتی» و اهتمام ویژه به پذیرفته‌شدن فیلم‌هایی با محوریت امیدآفرینی هم همراه خواهد بود.
در خصوص برگزاری جشنواره هم مسعود نقاش‌زاده ، تغییرات جشنواره را در رویکردها و رویه‌ها عنوان کرد و گفت: واژه تغییرات درباره هویت جشنواره فجر، ملاک ما نیست؛ زیرا جشنواره فیلم فجر نه‌فقط در عنوان که در هویت هم مقارن و مولود دهه فجر است.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر و تغییرات این رویداد سینمایی، افزود: در زمینه رویکرد، امسال در کنار رقابت تولیدات جدید سینمای ایران، شاهد تجلی و توسعه برنامه‌های فرهنگی جشنواره خواهیم بود. اگر باور داشته باشیم به برکت رشادت‌های فجر آفرینان ایران زمین، سینمای نوین بعد از انقلاب اسلامی رشد و اعتبار یافته، آنگاه تکیه بر اصالت فرهنگی چنین سینمایی، چشم‌انداز و مسئولیت‌های برگزاری جشنواره فجر را دوچندان می‌کند.
وی ادامه داد: در این دوره، تمرکز جدّی بر تنظیم و تدوین آیین‌نامه‌ای دقیق، با اهداف و مقرّرات روشن و اجرای آن بوده است. تلاش شده برای مهم‌ترین فرآیندهای اجرایی جشنواره، شیوه‌نامه‌هایی روشن تنظیم و منتشر شود.
نقاش‌زاده با اشاره به برنامه‌های این دوره جشنواره اظهار کرد: چهلمین جشنواره فیلم فجر شامل دو گروه برنامه، در «بخش‌های فرهنگی» و «بخش‌های رقابتی» است. در این دوره، برنامه‌های فرهنگی جشنواره مورد تأکید قرار گرفته است. این برنامه‌ها شامل چهار بخشِ گنجینه‌های سینمای ایران (قاب‌های ماندگار)، همایش‌های فرهنگی سینما و اندیشه با حضور بزرگان اندیشه و فرهنگ (ده شب با متفکران)، نکوداشت بزرگان سینما (نقش‌های ماندگار) در قالب برنامه‌های مفصل و همراه با نمایش فیلم و تحلیل و بررسی و نشست‌های رسانه‌ای پیرامون فیلم‌های بخش مسابقه است. 
وی ادامه داد: علاوه بر این، شماری از کارگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای در حوزه سینما برگزار خواهد شد و با برنامه‌ریزی جشنواره فجر، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر، در برگزاری کارگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای سینمایی مشارکت خواهند داشت.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، تصریح کرد: در سالن مرکزی جشنواره، در کنار نمایش فیلم‌های مسابقه سیمای ایران و نشست‌های رسانه‌ای مربوطه، برنامه‌های جدی برای برگزاری گردهمایی‌های فرهنگی، تخصصی وجود دارد و توجه ویژه به گنجینه ارزشمند سینمای نوین ایران اسلامی با محوریت مفاهیم امید، اخلاق و آگاهی، سرلوحه آیین این دوره محسوب می‌شود. با حضور فرهیختگان عرصه سینما و فرهنگ، در سالن مرکزی جشنواره، زمینه لازم برای بازخوانی فرهنگی سینمای ایران به عنوان یک فرصت ارزشمند فراهم خواهد آمد.
 نقاش‌زاده درباره حضور آثار در دوره چهلم گفت: جشنواره فیلم فجر، هر ساله با استقبال زیادی از سوی فیلمسازان و تهیه‎کنندگان مواجه است. پاسخ دقیق به این سوال، بعد از اتمام فرآیند بازبینی و انتخاب نهایی آثار بخش مسابقه و دریافت نسخه نهایی آثار ممکن خواهد شد. پیش‌بینی‌ها نشان از تنوع آثار و روزهای پرباری برای سینمای ایران می‌دهد.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حذف بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) خاطرنشان کرد: مسابقه فیلم‌اولی ها حذف نشده، بلکه فیلم‌های اول همراه با تمامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه بررسی و برای تمامی رشته‌ها داوری خواهند شد. تنها تفاوت در این دوره و برخی دوره‌های گذشته، این است که بخشی جدا از بخش اصلی مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برای نمایش فیلم‌های اول، پیش‌بینی نشده و این به نفع فیلم‌های اول است، بنابراین هر فیلم سینمایی، اعم از این که اولین یا آخرین ساخته فیلمساز باشد، چنانچه واجد ارزش‌های فرهنگی و سینمایی لازم باشد، شایستگی حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را خواهد داشت.
 نقاش‌زاده همچنین درباره چگونگی نمایش آثار هنر و تجربه در این دوره جشنواره گفت: تعبیر حذف فیلم‌های هنر و تجربه از جشنواره فیلم فجر صحیح نیست؛ زیرا تمام فیلم‌های سینمایی، چنانچه مورد توجه هیأت انتخاب جشنواره قرار بگیرند و به بخش مسابقه سینمای ایران راه یابند، در رشته‌های مختلف مورد داوری قرار خواهند گرفت، اما سیمرغ جداگانه‌ای با عنوان «هنر و تجربه» نخواهیم داشت، بنابراین بدیهی است که قابلیت‌های بیان یا تجربه ویژه سینمایی، در همه رشته‌ها، مورد توجه هیأت‌های محترم انتخاب و داوری خواهد بود.
 
لزوم حمایت از تولید داخلی کاغذ 
رییس کمیسیون فنی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا از جمله مشکلات حمایتی پیش روی کاغذ تحریرِ داخلی را تخصیص ارز4200 تومانی به واردات کاغذ دانست و ابراز امیدواری کرد که کمک‌ها به سمت تولید روانه شود.
علی برزن در مصاحبه با برنامه «تقاطع فرهنگ» رادیو گفت‌وگو ، درباره تلاش‌های صورت گرفته در زمینه تولید کاغذ در داخل کشور اظهار کرد: این صنعت در چند سال اخیر و علی‌رغم تحریم‌ها، اتفاقات خوبی را پشت سرگذاشته و مسائل میمونی از سوی بخش خصوصی رخ داده است.
وی با اشاره به رونق صنایع مختلف کاغذ‌سازی از جمله دستمال کاغذی، بهداشتی و بسته‌بندی گفت: متأسفانه صنعت کاغذ چاپ و تحریر طی ۵ سال اخیر روالی منفی را پشت سر گذاشته است.
برزن با اشاره به اینکه ماشین‌های تولید کاغذ کارخانه مازندران از ماشین‏آلات تراز اول های دنیا هستند ولی بر اثر سیاست دولتمردان، شاهد گرفتاری‌های عدیده‌ای شده‏اند تصریح کرد: ماشین کاغذی که می‌توانست تا ۹۰ هزار تن در سال تولید کاغذ کند، در سال ۱۳۹۹ کمتر از ۵ هزار تن کاغذ تولید کرده است.
وی بخشی از دلایل را متوجه مشکلات حاکمیتی دانست و ادامه داد: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کاغذ تخصیص داد ولی ارز لازم را برای تامین قطعات اولیه در اختیار تولیدکننده داخلی نگذاشت ؛ لذا تولید داخل را از چرخه رقابت خارج کرد. برزن ابراز امیدواری کرد: به جای حمایت‌های ارزی از واردکنندگان، این کمک‌ها به سمت تولید گسیل داده شود. این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی حدود ۴ درصد کاغذ چاپ و تحریرِ نیاز داخل را تولید می‌کنند که البته بضاعت محدود و مشکلاتی عدیده دارند.
 
الزام بیمه خبرنگاران قانون مجلس است
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد گفت: براساس ماده ۴۶ قانون مطبوعات مصوب مجلس شورای اسلامی، صاحب امتیاز موظف است خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌اش را بیمه کند.
ایمان شمسایی در گفت وگو با مهر با اشاره به اقدام معاونت مطبوعاتی برای ساماندهی وضعیت رسانه‌ها افزود: اگر به هر دلیلی رسانه تعطیل شد خبرنگاران باید بتوانند از حقوق قانونی خود بهره مند شوند.
وی ادامه داد: همچنین در ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی مصوب سال ۹۵ هیأت دولت که الزام قانونی دارد گفته شده اگر رسانه‌ای همکاران خود را بیمه نکند مشمول حمایت‌های مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخواهد شد. مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد ادامه داد: پیرو این مواد قانونی، اطلاعیه‌ای هفته گذشته به منظور حمایت از اقشار مختلف رسانه‌ای مخصوصاً خبرنگاران منتشر شد که صاحبان امتیاز با مراجعه به سامانه معاونت مطبوعاتی نسبت به بارگذاری کد بیمه‌ای رسانه خود اقدام کنند. شمسایی با اشاره به موانع پیش روی برخی رسانه‌های کوچک و یا محلی برای اخذ کد کارگاهی هم بیان کرد: به هر حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملزم به اجرای قانون است اما به عنوان همراه رسانه‌ها باید در مسیر رفع موانع گام برداریم. وی افزود: به سبب بروز مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا، بسیاری از رسانه‌ها دفاتر خود را تعطیل کردند و به صورت دورکاری و یا در منزل نسبت به انتشار نشریه و یا بروزرسانی پایگاه‌های خبری اقدام می‌کنند . البته بسیاری هم با وجود همین مشکلات فراگیر، دفاتر را تعطیل و نیرویی را نیز تعدیل نکردند. البته از سال ۹۹ کارگاه‌های کمتر از ۵ نفر از شمول تخفیف‌های بیمه‌ای خارج شده که سعی داریم در نشست‌های مشترک با سازمان تامین اجتماعی و سایر نهادهای مرتبط نسبت به تسهیل آنها اقدام کنیم.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال