امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 

 
قیمت هر برگ اوراق مسکن از ۱۰۰ هزار تومان گذشت!
بررسی قیمت اوراق مسکن نشان می دهد که قیمت در نمادهای تسه (برگه اوراق مسکن) برای نخستین مرتبه از ۱۰۰ هزار تومان گذر کرده است. این درحالی است که قیمت این اوراق حدود ۱۰ روز قبل حداکثر ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.
بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۰۷ هزار و ۷۰۰  تومان، ۱۰۷ هزار تومان و ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد.
هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن تیرماه سال گذشته با قیمت ۱۰۷ هزار و ۲۰۰ تومان، مردادماه سال گذشته با قیمت ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان و شهریورماه سال گذشته نیز با قیمت ۱۰۷ هزار تومان  داد و ستد می‌شود. همچنین اوراق مهرماه پارسال ۱۰۷ هزار و ۶۰۰ تومان، آبان ماه ۱۰۷ هزار و ۱۰۰ تومان و آذرماه نیز ۱۰۷ هزار و ۲۰۰  تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن دی، بهمن و اسفندماه سال گذشته نیز به ترتیب با قیمت های ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان، ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود.
اوراق مسکن فروردین، اردیبهشت‌ و خرداد امسال به ترتیب با قیمت های ۱۰۷ هزار و ۳۰۰ تومان، ۱۰۷ هزار و ۹۰۰ تومان و ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. اوراق تیرماه با قیمت ۱۰۷ هزار و ۶۰۰ تومان و اوراق ماه های مرداد و شهریور نیز با قیمت ۱۰۷ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود.
اوراق تسهیلات مسکن مهرماه ۱۰۷ هزار و ۷۰۰ تومان و آبان ماه نیز ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش براساس قیمت آبان‌ماه نوشته شده است.
براین اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومانی معادل ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.
همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ برگه به مبلغ ۱۷ میلیون و ۳۶۰  هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق ۶۰ میلیون و ۷۶۰هزار تومان می‌شود.
زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۰۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کنند.
سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به این‌که مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۴ میلیون و ۷۲۰  هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۶۹ میلیون و ۴۴۰هزار تومان پرداخت کنند.
این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین مجردها باید با پرداخت ۱۳ میلیون و ۲۰هزار تومان و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۲۶ میلیون و ۴۰هزار تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.
بر این اساس روز گذشته خبری از سوی عضو هیات مدیره بانک مسکن در خصوص کاهش هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم اعلام شد. 
محمد حسن علمداری گفت: به منظور افزایش رفاه حال مشتریان و متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم، در آستانه هشتاد و سومین سالگرد تاسیس بانک مسکن، متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق، برای دریافت این تسهیلات می توانند تنها برای دریافت 50 درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند و 50 درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به آن ها پرداخت می شود.
وی ادامه داد: در واقع متقاضیان دریافت تسهیلات 400 میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید 800 فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می کردند هم اکنون تنها با خرید و ارائه 400 فقره اوراق می توانند تسهیلات 400 میلیون تومانی را دریافت کنند.
علمداری خاطرنشان کرد: این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان تسهیلات مسکن، شامل تسهیلات جعاله مسکن نیز می شود. تسهیلات جعاله مسکن هم اکنون در سراسر کشور 80 میلیون تومان است. متقاضیان تا پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید 160 فقره اوراق خریداری می کردند اما هم اکنون با خرید و ارائه 50 درصد از این تعداد یعنی 80 فقره اوراق می توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند.
وی تاکید کرد: این امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مختص تمام شهرها و استان های کشور است و متقاضیان در سراسر کشور می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
علمداری گفت: با این تمهید اعمال شده هزینه دریافت تسهیلات برای متقاضیان به یک دوم کاهش می یابد و به این ترتیب قدرت خرید آن ها در بازار مسکن افزایش می یابد. این فرصت در واقع فرصتی مناسب برای تمام متقاضیانی است که قصد دارند از محل اوراق اقدام به دریافت تسهیلات و خرید یا ساخت مسکن کنند.
براساس بخشنامه ابلاغی بانک مسکن به شعب در این زمینه نرخ سود تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده و جعاله تعمیر بدون سپرده 18 درصد بوده و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور 96 ماه معادل 8 سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز 60 ماه معادل 5 سال خواهد بود.
 
مهلت دوباره برای الکترونیکی‌شدن عوارض همه آزادراه‌ها
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی باید تا تابستان سال آینده اخذ عوارض آزادراهی را الکترونیکی کند اما باید دید بیش از نیمی از سرمایه‌گذاران آزادراه‌های کشور که تا کنون تن به این کار نداده‌اند، این لایحه که احتمالا در ماه‌های آتی به قانون تبدیل می‌شود را اجرا خواهند کرد یا این مهلت نیز مانند گذشته بدون نتیجه به پایان می‌رسد.
الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌ها طرحی بود که مراحل اجرایی آن از اسفند ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد اما هیچ وقت به صورت کامل عملی نشد و تنها برای تعدادی آزادراه اجرایی شد. در این میان برخی محورهای آزادراهی نیز مانند فاز نخست آزادراه تهران-شمال هم که تمام تجهیزات مورد نیاز در آن نصب شده بود و از ابتدا به عنوان یک آزادراه با سیستم الکترونیکی دریافت و پرداخت عوارض افتتاح شد، به گیشه‌های قدیمی‌اش بازگشت.
در این میان عوامل بسیاری برای اجرایی نشدن این طرح می‌توان ذکر کرد که اتفاقا در سال‌های گذشته و با شیوع کوید ۱۹ از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد و مورد تاکید بیشتری قرار گرفت اما مهمترین مانع آن پرداخت نشدن عوارض آزادراهی از سوی مردم به عنوان استفاده‌کنندگان از محورهای آزادراهی الکترونیکی شده است.
مسئولان وزارت راه و شهرسازی وقت در سال‌های گذشته همواره دلیل اجرایی نشدن یا تاخیر در اجرای طرح الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی را اینگونه توضیح دادند که در طول سال نخست اجرای این طرح (سال ۱۳۹۸) کمتر از ۵۰ درصد مردم عوارض آزادراهی پرداخت شده و این در حالی است که بهره‌برداران بخش عظیمی از بازگشت سرمایه‌شان و همه منابع مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری از آزادراه را باید از محل دریافت عوارض تامین می‌کردند.
در ادامه حتی تفاهم‌نامه این وزارتخانه با پلیس برای جریمه شدن رانندگان بد حساب نیز نتوانست کمک چندانی به بازگشت مطالبات سرمایه‌گذاران آزادراه‌ها کند و آن‌ها همچنان معتقدند که دولت با در نظر گرفتن تنخواهی ۲۰۰ میلیارد تومانی بهتر است این مطالبات را پرداخت کرده و در ادامه خودش در قالب جریمه یا هر عنوان دیگری آن را از رانندگان دریافت کند.
البته دولت برای اجرای این طرح آن را در قالب لایحه سال آینده گنجانده و تقدیم مجلس کرده است. چرا که بر اساس بند «ک» تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱،  وزارت راه و شهرسازی مکلف است از طریق مشارکت، سرمایه گذاران بخش غیر دولتی، اخذ عوارض جاده‌ای در کلیه آزادراه‌ها را به صورت الکترونیکی تا پایان خرداد ماه سال آینده عملیاتی نماید. همچنین نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به منظور حمایت از الکترونیکی کردن آزادراه‌های کشور موظف به اخذ مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان تعویض پلاک خودرو است.
حالا حدود ۲۷ محور آزادراهی در کشور وجود دارد که تنها تعدادی از آن‌ها مجهز به سیستم الکترونیکی عوارض هستند و باید دید رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل آن که اتفاقا تکلیف ستاد ملی مقابله با کرونا هم هست چه کاری انجام می‌دهد و این بار و با تکیه بر قانون بودجه و البته جریمه‌ای که برای رانندگان بد حساب بیشتر هم شده، می‌تواند این سیستم را در همه آزادراه‌های کشور که تا آن زمان تعدادشان افزایش خواهد یافت، پیاده کند؟

تاخیر ۴۰روزه در ارسال نهاده ها
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور گفت: تا واحدهای مرغداری نهاده های مورد نیازشان را خریداری کنند و به دستشان برسد حدود ۴۰ روز طول می کشد و این تاخیر در ارسال نهاده ها اصلا اتفاق خوبی نیست.
حبیب اسدالله نژاد گفت: ذرت در سامانه بازارگاه به علت مشکلاتی در تامین و تخصیص ارز  با تاخیر شارژ می شود و تا واحدهای مرغداری آن را خریداری کنند و به دستشان برسد حدود ۴۰روز طول خواهد کشید که این تاخیر اصلا خوب نیست، زیرا هم باعث ایجاد بازار سیاه می شود و هم اینکه مرغدار را در تامین نهاده دچار چالش می کند.
وی ادامه داد: انتظار ما این است که این اشکالات در تامین و تخصیص نهاده از طریق بازارگاه بعد از یک سال ونیم سال فعالیت برطرف شود تا مرغداران درگیر موضوعات دیگری نشوند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور در بخش دیگری از صحبت هایش به توزیع مرغ منجمد اشاره کرد و گفت:در حال حاضر در کشور با مازاد تولید مرغ مواجه هستیم؛ به طوری که شرکت پشتیبانی امور دام مبادرت به خرید و ذخیرسازی‌ مرغ در استان ها کرده است.این جمع آوری یعنی میزان عرضه از تقاضا بیشتر است. از آن طرف دولت اقدام به توزیع مرغ منجمد کرده است. توزیع مرغ منجمد برای تنظیم بازار و جبران کمبودها است. وقتی کمبودی نیست عرضه مرغ منجمد تحت هر شرایطی به تولید آسیب می زند.
وی تصریح کرد:قیمت مرغ در بازار برای مصرف کننده به حدود ۲۸ هزار تومان رسیده است در حالی که نرخ مصوب آن ۳۱ هزار تومان است. این یعنی مرغداران در فروش هرکیلو مرغ  ۳۰۰۰ تومان ضرر می کنند.
اسدالله نژاد گفت: واحدهای مرغ مادر حاضر نیستند جوجه یکروزه را با نرخ مصوب تحویل واحدهای مرغ گوشتی بدهند و اراده ای برای آن وجود ندارد. ما حاضریم  تمام جوجه های یکروزه  را از واحدهای مرغ مادر به نرخ مصوب خریداری کنیم و تحویل واحدهای تولیدی بدهیم ولی اجرای این امر مستلزم همکاری و دستور  جهاد برای عرضه جوجه از طریق اتحادیه است.

ادامه افت شاخص بورس
شاخص کل بازار بورس روز گذشته با سه‌هزار و ۷۵۱ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۲۹۱ هزار واحدی قرار گرفت.
در معاملات روز گذشته بیش از پنج میلیارد و ۳۳۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۱ هزار و ۹۵۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه‌هزار و ۷۳۴ واحد کاهش به ۳۴۵ هزار و ۴۶۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲دو ‌هزار و ۳۴۹ واحد افت به ۲۱۷ هزار و ۲۹۹ واحد رسید.
شاخص بازار اول، ۲ هزار و ۹۳۷ واحد و شاخص بازار دوم، ۶ هزار و ۹۶۱ واحد کاهش داشتند. علاوه بر این در بین همه نمادها، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۴۳۹ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۴۱۹ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۴۰۲ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۳۵۴ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۲۷۸ واحد، پتروشیمی فناوران (شفن) با ۲۲۴ واحد، بورس کالای ایران (کالا) با ۱۳۹ واحد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۳۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل ایران‌خودرو (خودرو) با ۷۲۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۶۱۱ واحد، سایپا (خساپا) با ۳۸۱ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۹۹ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۱۷۴ واحد، بورس اوراق بهادار تهران (بورس) با ۱۷۱ واحد، گروه بهمن (خبهمن) با ۱۵۴ واحد، خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۱۴۶ واحد، پارس خودرو (خپارس) با ۱۴۴ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۱۴۱ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.
 
اهمیت سوآپ گازی ایران و ترکمنستان 
هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه ایران روزانه مقداری گاز از ترکمنستان دریافت کرده و تحویل آذربایجان می‌دهد امــا به‌دلیل پایین بودن مقدار آن، رقم قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود، با این وجود به‌دلیل برقراری مجدد ارتباط اقتصادی با ترکمنستان و آذربایجان، این اتفاق قابل‌تامل است.
وی برضرورت احیاء دیپلماسی انرژی کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه رقم فروش نفت ایران در پی فعال شدن دیپلماسی انرژی نسبت به قبل بیشتر شده است هرچند این رقم چندان بالا نیست اما از آنجا که راه‌ها و مسیرهای جدیدی برای گرفتن پول حاصل از این صادرات بدست آمده اتفاق قابل‌تاملی است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان، افزود: اگرچه ایران روزانه حدود 6 میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان دریافت کرده و تحویل آذربایجان می‌دهد امــا برای کشوری که روزانه تقریبا 850 میلیون مترمکعب گاز تولید  و 750 میلیون مترمکعب گاز را وارد شبکه سراسری خود می‌کند، 6 میلیون مترمکعب رقم قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود، با این وجود به‌دلیل برقراری مجدد ارتباط اقتصادی با ترکمنستانی -که با آن‌ها قطع ارتباط اقتصادی شده بود- و آذربایجانی -که در ماههای گذشته عملکرد سیاسی مناسبی نداشت- این اتفاق قابل‌تامل است.
وی اظهار کرد: این قرارداد نشان داد؛ می‌توان با همسایگان ارتباط بهتری گرفت و از طریق این کشورها با کشورهای همسایه آن‌ها نیز ارتباط گرفت بنابراین موارد ذکر شده ازجمله محاسن این قرارداد مذکور است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایران از هر طرف با کشورهای نیازمند به نفت، بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی، مرز آبی و خاکی دارد و این فرصت مغتنمی برای دادن پاسخ دندان‌شکن به تحریم‌ها است اما بدون دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی انرژی نمی‌توان در این مسیر موفق شد.

حجم فروش نفت تا اسفند ماه به میزان قبل از تحریم ها می‌رسد
عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به گزارش وزیر نفت در خصوص عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود در زمینه فروش نفت و همچنین تهاتر نفت با بدهی پروژه های عمرانی گفـت: طبق گفته آقای اوجی در صورت تداوم شرایط فعلی، فروش نفت تا اسفند ماه سال جاری به حجم فروش قبل از تحریم‌ها می‌رسد.
وی در تشریح نشست روز سه شنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حضور جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: آقای اوجی با حضور در این جلسه گزارشی از عملکرد وزارت متبوع خود در زمینه فروش نفت و همچنین گزارشی در خصوص تهاتر نفت با بدهی پروژ‌های عمرانی ارائه کرده و سپس اعضای کمیسیون نیز هرکدام به بیان نظرات و سوالات خود در این باره پرداختند.  
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق گفته وزیر نفت، این مجموعه آمادگی کامل برای تهاتر نفت با دستگاه‌های اجرای متقاضی و پیمانکاران طلبکار را دارد. اما برای این امر ابتدا باید دستگاه‌ها اعم وزارت راه و شهرسازی و ... در خصوص تهاتر نفتی درخواست بدهند و سپس طبق ضوابط باید وثیقه ارائه کنند؛ از طرفی طلبکاران نیز باید از سازمان برنامه و بودجه در این خصوص مجوز دریافت کرده و این سازمان میزان طلب آنها را به صورت مشخص به وزارت نفت اعلام کند. از طرفی دریافت کنندگان باید برای فروش نفت خود ظرفیت بازار جدیدی ایجاد کرده و از مشتریان وزارت نفت استفاده نکنند.
وی افزود: از طرفی وزارت نفت برای انجام تهاترهای نفتی با طلبکاران پروژه‌های عمرانی و سایر دستگاه‌ها ساختاری مشخصی دارد اما این امر برای دستگاه‌های اجرایی دارای ابهام است لذا باید سازو کار مناسبی برای انجام تهاترهای نفتی پیش بینی شده و مسئولیت طرفین نیز به صورت کامل مشخص شود. این موضوع یکی از مطالبات اعضای کمیسیون عمران از وزارت نفت و برای انجام تهاتر است.
ایری تاکید کرد: طبق گزارشی که وزیر نفت از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود در خصوص فروش نفت ارائه کرد، وضعیت فروش نفت و معیانات گازی کشورمان نسبت به میزان مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و تمامی آنها نیز وصول شده است. از طرفی با تداوم شرایط فعلی فروش نفت، تا اسفند ماه 1400 به حجم فروش نفت به میزان قبل از تحریم‌ها می‌رسد.

۱۳۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم
داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی گفت حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول می‌کنیم فرار مالیاتی داریم که بر این اساس این مبلغ ۱۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
وی درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: باید اطلاعات این خانه ها را از سامانه وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم که بر اساس آیین نامه مصوب دولت باید تا پایان آذر یعنی کمتر از ده روز دیگر اطلاعات قطعی در اختیار ما قرار گیرد. وی درباره مالیات خانه های لوکس نیز گفت: در حال تکمیل بانک‌های اطلاعاتی هستیم و سامانه های لازم را ایجاد کرده‌ایم و مکاتبات لازم نیز با دستگاه های مختلف از جمله شهرداری‌ها برای دریافت اطلاعات انجام شده است. منظور افزود: سعی می‌کنیم تا پایان بهمن قانون مالیات بر خانه‌های لوکس را اجرا کنیم.
 
ترمز قیمت های بی قاعده باید کشیده شود
بازار خودرو تعادل می خواهد
بازار خودرو در آذر ماه دو روند متفاوت را طی کرد. در حالی که در ابتدای این ماه شاهد رکود تورمی در این بازار بودیم بررسی بازار خودرو نشان می دهد که قیمت ها طی یک هفته گذشته روند کاهشی گرفته اند.
اهمیت سوآپ گازی ایران و ترکمنستان 
هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه ایران روزانه مقداری گاز از ترکمنستان دریافت کرده و تحویل آذربایجان می‌دهد امــا به‌دلیل پایین بودن مقدار آن، رقم قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود، با این وجود به‌دلیل برقراری مجدد ارتباط اقتصادی با ترکمنستان و آذربایجان، این اتفاق قابل‌تامل است.
وی برضرورت احیاء دیپلماسی انرژی کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه رقم فروش نفت ایران در پی فعال شدن دیپلماسی انرژی نسبت به قبل بیشتر شده است هرچند این رقم چندان بالا نیست اما از آنجا که راه‌ها و مسیرهای جدیدی برای گرفتن پول حاصل از این صادرات بدست آمده اتفاق قابل‌تاملی است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان، افزود: اگرچه ایران روزانه حدود 6 میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان دریافت کرده و تحویل آذربایجان می‌دهد امــا برای کشوری که روزانه تقریبا 850 میلیون مترمکعب گاز تولید  و 750 میلیون مترمکعب گاز را وارد شبکه سراسری خود می‌کند، 6 میلیون مترمکعب رقم قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود، با این وجود به‌دلیل برقراری مجدد ارتباط اقتصادی با ترکمنستانی -که با آن‌ها قطع ارتباط اقتصادی شده بود- و آذربایجانی -که در ماههای گذشته عملکرد سیاسی مناسبی نداشت- این اتفاق قابل‌تامل است.
وی اظهار کرد: این قرارداد نشان داد؛ می‌توان با همسایگان ارتباط بهتری گرفت و از طریق این کشورها با کشورهای همسایه آن‌ها نیز ارتباط گرفت بنابراین موارد ذکر شده ازجمله محاسن این قرارداد مذکور است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایران از هر طرف با کشورهای نیازمند به نفت، بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی، مرز آبی و خاکی دارد و این فرصت مغتنمی برای دادن پاسخ دندان‌شکن به تحریم‌ها است اما بدون دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی انرژی نمی‌توان در این مسیر موفق شد.

حجم فروش نفت تا اسفند ماه به میزان قبل از تحریم ها می‌رسد
عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به گزارش وزیر نفت در خصوص عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود در زمینه فروش نفت و همچنین تهاتر نفت با بدهی پروژه های عمرانی گفـت: طبق گفته آقای اوجی در صورت تداوم شرایط فعلی، فروش نفت تا اسفند ماه سال جاری به حجم فروش قبل از تحریم‌ها می‌رسد.
وی در تشریح نشست روز سه شنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حضور جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: آقای اوجی با حضور در این جلسه گزارشی از عملکرد وزارت متبوع خود در زمینه فروش نفت و همچنین گزارشی در خصوص تهاتر نفت با بدهی پروژ‌های عمرانی ارائه کرده و سپس اعضای کمیسیون نیز هرکدام به بیان نظرات و سوالات خود در این باره پرداختند.  
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق گفته وزیر نفت، این مجموعه آمادگی کامل برای تهاتر نفت با دستگاه‌های اجرای متقاضی و پیمانکاران طلبکار را دارد. اما برای این امر ابتدا باید دستگاه‌ها اعم وزارت راه و شهرسازی و ... در خصوص تهاتر نفتی درخواست بدهند و سپس طبق ضوابط باید وثیقه ارائه کنند؛ از طرفی طلبکاران نیز باید از سازمان برنامه و بودجه در این خصوص مجوز دریافت کرده و این سازمان میزان طلب آنها را به صورت مشخص به وزارت نفت اعلام کند. از طرفی دریافت کنندگان باید برای فروش نفت خود ظرفیت بازار جدیدی ایجاد کرده و از مشتریان وزارت نفت استفاده نکنند.
وی افزود: از طرفی وزارت نفت برای انجام تهاترهای نفتی با طلبکاران پروژه‌های عمرانی و سایر دستگاه‌ها ساختاری مشخصی دارد اما این امر برای دستگاه‌های اجرایی دارای ابهام است لذا باید سازو کار مناسبی برای انجام تهاترهای نفتی پیش بینی شده و مسئولیت طرفین نیز به صورت کامل مشخص شود. این موضوع یکی از مطالبات اعضای کمیسیون عمران از وزارت نفت و برای انجام تهاتر است.
ایری تاکید کرد: طبق گزارشی که وزیر نفت از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود در خصوص فروش نفت ارائه کرد، وضعیت فروش نفت و معیانات گازی کشورمان نسبت به میزان مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و تمامی آنها نیز وصول شده است. از طرفی با تداوم شرایط فعلی فروش نفت، تا اسفند ماه 1400 به حجم فروش نفت به میزان قبل از تحریم‌ها می‌رسد.

۱۳۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم
داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی گفت حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول می‌کنیم فرار مالیاتی داریم که بر این اساس این مبلغ ۱۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
وی درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: باید اطلاعات این خانه ها را از سامانه وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم که بر اساس آیین نامه مصوب دولت باید تا پایان آذر یعنی کمتر از ده روز دیگر اطلاعات قطعی در اختیار ما قرار گیرد. وی درباره مالیات خانه های لوکس نیز گفت: در حال تکمیل بانک‌های اطلاعاتی هستیم و سامانه های لازم را ایجاد کرده‌ایم و مکاتبات لازم نیز با دستگاه های مختلف از جمله شهرداری‌ها برای دریافت اطلاعات انجام شده است. منظور افزود: سعی می‌کنیم تا پایان بهمن قانون مالیات بر خانه‌های لوکس را اجرا کنیم.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال