امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

امکان افزایش یارانه نقدی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، می‌توان زمینه افزایش پرداخت یارانه نقدی را برای طبقه کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه فراهم کرد.وی درباره ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پیامدهای آن افزود: ارز یارانه‌ای و ترجیحی به جز گسترش رانت، فساد، سوءاستفاده و ترویج و افزایش قاچاق معکوس و از بین رفتن منابع عمومی و ذخایر ارزی کشور، اثر محسوس و قابل ملاحظه‌ای در کنترل سطح عمومی قیمت‌ها نداشته است.
وی اضافه کرد: توزیع کالاها با استفاده از ارز ترجیحی و یارانه ای، بیش از این که حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر کشورمان باشد به نوعی یارانه به ساکنان کشورهای همجوار تلقی می‌شود. سلاح ورزی گفت: هر تصمیم یا سازوکار کارشناسی و منطقی که از طرف دولت برای برچیدن بساط ارز یارانه‌ای از یک سمت و حفظ و تقویت قدرت خرید مردم به ویژه طبقه کم درآمد و حقوق بگیر گرفته شود در راستای اصلاحات اقتصادی بوده و بسیار پسندیده است. رییس کانون عالی کارفرمایی ایران ادامه داد: ثمره و کارکرد ارز دولتی و یارانه ای، تاکنون توسعه فساد و گستردگی سوءاستفاده‌ها بوده در حالی که می‌توان با حذف این نقیصه، هم از سوءاستفاده‌ها جلوگیری کرد و هم برخورداری بیشتر طبقات کم درآمد را از یارانه‌ها فراهم کرد.  

اعطای تسهیلات نهضت ملی مسکن از امروز
وزیر راه و شهرسازی گفت: طی توافقی که با رئیس بانک مرکزی داشتیم، قانون اعطای تسهیلات ذیل جهش تولید مسکن به همه بانک‌ها ابلاغ و از روز سه شنبه (امروز) اعطای آن آغاز می شود.
رستم قاسمی اظهار کرد: در آخرین جلسه‌ای که دیروز با رئیس بانک مرکزی داشتیم قرار شد به همه بانک‌های کشور تسهیلات نهضت ملی مسکن ابلاغ شود. وی افزود: همه بانک‌ها مکلف به تخصیص
 ۲۰ درصد سهم تسهیلات کشور معادل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال به بخش مسکن شده‌اند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این موضوع قانون است و چنانچه بانکی این تکلیف را اجرا نکرد، ۲۰ درصد جریمه مالیاتی می‌شود؛ بانک‌ها موظفند این تخصیص سهم را اجرا کنند. وی یادآور شد: سهم هر استان و همچنین سقف تعداد واحدها در هر شهرستان مشخص شده است؛ این تسهیلات ابلاغ شده و سازندگان می‌توانند از فردا صبح که کار عملیاتی-اجرایی را آغاز می‌کنند، اولین بخش این تسهیلات را درخواست کنند. این تسهیلات در چند مرحله پرداخت می‌شود. قاسمی تصریح کرد: این تسهیلات یارانه‌ای بوده و جزو تعهدات ماست؛ زمین‌ها هم به صورت ۹۹ ساله در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد که به نوعی رایگان است که از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ۹۰۰ شهر شناسایی زمین صورت گرفته است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، اراضی در نظر گرفته شده یا درون شهر است که تغییر کاربری خواهد داشت یا کنار شهر است که الحاق به شهر پیدا خواهد کرد. طبق قانون باید زمین‌های دولتی دیگری هم که در شهرها هستند، به این قانون ملحق شود؛ چنانچه اختصاص داده نشود، اداره ثبت بر اساس قانون جهش تولید مسکن، ظرف یک ماه برای انتقال مالکیت به وزارت راه و شهرسازی به صورت یک طرفه اقدام خواهد کرد. همچنین معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز روز گذشته از پرداخت وام اجاره به بیش از ۹۰ هزار متقاضی خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا فرصت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن تا پایان آذرماه و پرداخت وام ودیعه مسکن از سوی بانک‌ها تا پایان بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

برنامه وزارت نیرو برای مشترکان پرمصرف
محمدحسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر  با اشاره به برنامه‌های دولت در راستای تشویق و تنبیه مشترکان پر مصرف گفت: ابزارهایی را در نظر گرفته‌ایم که به محض تصویب دولت آنها را اعلام خواهیم کرد و بر اساس آن برای مشترکان پر مصرف، جرایم سنگینی را لحاظ می کنیم. وی با بیان اینکه در حوزه مقابله با پرمصرف‌ها باید به بحث فرهنگسازی توجه کنیم، گفت: باید شرایطی ایجاد شود تا سیاست‌های مقابله ای در دستور کار قرار گیرد و برای این کار نیازمند حمایت عموم مردم هستیم. البته راه‌های تشویقی را نیز برای کسانی که مصرف خود را کاهش می دهند نیز لحاظ کرده ایم. وی با بیان اینکه ارزش انرژی مصرفی در ایران بیش از ۵۰ میلیارد دلار است که می تواند تبدیل به رفاه و آرامش و یا تبدیل به حرارت و آلودگی شود، گفت: تا این لحظه سیاست هایی که دنبال می شود، به دلیل اینکه نرخ انرژی پایین بوده هیچ اثر خاصی را نداشته است و اگر شاهد کاهش مصرف بوده‌ایم به دلیل مدیریت مصرف خود مشترکان بوده است. اما اکنون دولت به این نتیجه رسیده که می تواند از این فرصت استفاده کند. وی ادامه داد: طرح‌هایی در این راستا مطرح شده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است و ما به عنوان وزارت نیرو و بخش برق به دنبال این مسئله هستیم.

خط لوله تاپی تهدیدی بزرگ در زمینه انرژی برای ایران
فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایران می‌تواند با بکارگیری اهرم مذاکرات و چانه‌زنی مانع تکمیل خط لوله تاپی شود، بر ضرورت به کارگیری دیپلماسی اقتصادی و سیاسی در منطقه تاکید کرد. وی  درباره چراغ سبز افغانستان به ترکمنستان برای عبور خط لوله گازی تاپی از این کشور، گفت: خط لوله تاپی که از ترکمنستان آغاز و از افغانستان و پاکستان می‌گذرد تا به هند برسد، می‌تواند تهدیدی بزرگ در زمینه انرژی برای ایران در منطقه باشد لذا درصورت تکمیل، موقعیت ایران در منطقه از وجه اقتصادی تنزل پیدا می‌کند و سبب می‌شود آمریکا برای دستیابی به اهداف خود -که انزوای ایران و ایجاد یک مسیر جایگزین در حوزه گاز به جای ایران و روسیه است- موفق شود.

مدیر کل بودجه و تخصیص اعتبار قوه قضاییه منصوب شد
طی حکمی از سوی «ابراهیم شاهرخیان» معاون مالی ، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه، وحید اکبری به سمت «مدیر کل بودجه و تخصیص اعتبار قوه قضائیه»  منصوب شد.

متن حکم شاهرخیان معاون مالی ، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه برای وحید اکبری مدیر کل جدید بودجه و تخصیص اعتبار قوه قضاییه به قرار ذیل است:
نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزنده جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان «مدیر کل بودجه و تخصیص اعتبار قوه قضائیه» منصوب می‌گردید. امید است با استعانت از خداوند متعال در انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله موفق و موید باشید.
اهم انتظارات به شرح ذیل است:
۱- تهیه و تنظیم بودجه‌های جاری و اعتبارات هزینه‌ای.
۲- تهیه و تنظیم اعتبارات تملک دارایی‌ها و بودجه‌ها و طرح‌های عمرانی.
۳- تهیه، تنظیم و مبادله موافقتنامه‌های بودجه جاری و عمرانی طبق برنامه‌های مصوب.
۴- برنامه‌ریزی در زمینه برآورد نیاز‌های مالی (جاری و عمرانی) قوه قضائیه و سازمان‌های وابسته.
۵- نظارت بر هزینه با توجه به بودجه مصوب و قانون دیوان محاسبات و سایر قوانین مالی.
۶- انجام امور مربوط به تخصیص اعتبارات دادگستری استان‌ها و ابلاغ آن به واحد‌های ذیربط.
۷- انجام امور مربوط به برآورد، تصویب و اخذ اعتبارات سازمان‌های وابسته.
۸- نظارت بر امور درآمد‌های قوه قضائیه.
۹- نظارت بر انجام بررسی‌های مربوط به برآورد کلیه منابع و نحوه توزیع آن بین بخش‌های مختلف برنامه‌های عمرانی، اجرائی و قضائی.
۱۰- بررسی، تحلیل و نظارت بر اجرای بودجه و اعتبارات ستاد، واحد‌های قضایی ملی و سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه.
توفیق روز افزون شما را از درگاه ایزدمنان مسئلت می‌نمایم.
 
انتقاد از سکوت عامدانه جاوید رحمان نسبت به بیانیه سازمان ملل
دبیر ستاد حقوق بشر از سکوت عامدانه جاوید رحمان نسبت به بیانیه گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل در مورد تبعیت بیش از اندازه از تحریم‌های آمریکا و نقض حقوق ملت ایران، انتقاد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر از جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران بخاطر عدم حمایت وی از بیانیه اخیر چندین گزارشگر ویژه و کارشناس سازمان ملل و هشدار آنان درخصوص آثار تبعیت بیش از حد برخی کشور‌ها مانند سوئد از تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران به شدت انتقاد کرد و گفت: این بی توجهی عامدانه به اصطلاح گزارشگر نسبت به وضعیت حقوق بنیادین بیماران ایرانی که متاثر از تحریم‌های آمریکا و تبعیت برخی کشور‌های دیگر، دائماً در حال نقض شدن است، تردیدی در جانبداری و عدم استقلال وی باقی نگذاشته و به نوعی، او را در جرگه مدافعان نقض حقوق مردم ایران و نه مدافع حقوق بشر در ایران قرار می‌دهد.
غریب آبادی افزود: این که گزارشگر به هر بیانیه سیاسی علیه ایران می‌پیوندد و در تجمعات گروه‌های تروریستی حضور می‌یابد و مبنای گزارشات خود را بر اساس اطلاعات جانبدارانه و انحرافی قرار می‌دهد، اما حاضر نیست نقض واقعی حقوق ایرانیان را شناسایی کند، جای هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که ماموریت گزاشگری ویژه برای ایران براساس معیار‌های سیاسی طراحی شده و باید خاتمه یابد.
لازم به توضیح است که گروهی از کارشناسان و گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل چند روز قبل با صدور یک بیانیه مشترک نسبت به تبعیت بیش از حد برخی کشور‌ها از تحریم‌های یکجانبه علیه ایران هشدار داده و آنرا آشکارا مصداق آسیب به حق بر سلامتی و سایر حق‌های بشری مردم ایران دانستند.
در این بیانیه، به موضوع تحریم پانسمان‌های مخصوص بیماران‌ای بی (پروانه ای)، توسط شرکت‌های سوئدی اشاره شده و آنرا مصداق ایراد درد و رنج شدید و آسیب جدی و رفتار غیرانسانی معرفی کرده است. این بیانیه، در ادامه به اعمال محدودیت‌های شدید در مسیر تبادلات مالی و بانکی و همچنین حمل و نقل اشاره کرده و تاکید نموده که شرکت‌های دارویی از ترس مجازات‌های احتمالی آمریکا، به تبعیت بیش از حد از تحریم‌های ضدانسانی این کشور علیه ملت ایران تن می‌دهند.
این بیانیه همچنین به این نکته مهم اشاره کرده است که بیماران‌ای بی، تنها گروه کوچکی از هزاران بیماری هستند که در اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تبعیت شرکت‌های خارجی از این تحریم ها، دچار درد و رنج و آسیب شدید شده اند. در انتهای این بیانیه نیز آمده است که دولت سوئد به دلیل این قبیل رفتار‌های شرکت‌های تحت صلاحیتش، مرتکب نقض گسترده حقوق بشر شده و در نتیجه، مسئولیت بین المللی آن
 محرز است.

 استفاده حداکثری از فناوری برای هوشمندسازی دستگاه قضایی 
نشست علی‌اصغر تدین مدیرعامل کانون خدمات الکترونیک قضایی با معاونان فناوری اطلاعات دادگستری استان‌ها و نمایندگان استانی مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی روز گذشته به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد.
در ابتدای مراسم، مدیرعامل کانون خدمات الکترونیک قضایی هدف از تشکیل این جلسه را هماهنگی و برنامه‌ریزی برای دوره‌های آموزشی عنوان کرد و گفت: در صدد هستیم هماهنگی بین کانون و مسئولان امر ایجاد شود تا با تبادل نظر، شاهد اجرای بهینه طرح آموزشی باشیم و از امکانات موجود حداکثر استفاده را ببریم.
وی نحوه اجرای دوره‌های آموزشی را از جمله تفاوت این دوره با دوره‌های گذشته دانست و گفت: آموزش این دوره به صورت ترکیبی، حضوری و ارتباط تصویری خواهد بود.
تدین بیان داشت: گروه هدف ما در این مرحله کارکنان دفاتر هستند و مهارت موردنظر تحت عنوان دستیار حقوقی خواهد بود که این دوره‌ها برای کاربران جدید و متقاضیان حرفه آموزی در مراحل بعدی ادامه خواهد داشت.
 مدیرعامل کانون خدمات الکترونیک قضایی تاکید کرد: بعد از پایان دوره بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با سازمان فنی و حرفه‌ای گواهی نامه مهارت به افرادی اعطا خواهد شد که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون شوند.
وی اظهار کرد: انتخاب سازمان فنی و حرفه‌ای با این هدف بود که گواهینامه این سازمان جهت اشتغال دارای اعتبار است و می‌تواند تاییدکننده مهارت فرد جهت اشتغال باشد.
تدین تصریح کرد: باید امکان حضور در این دوره‌ها برای همه کاربران دفاتر وجود داشته باشد، لذا تقاضا داریم مدیران دفاتر جهت شرکت کارکنان در این دوره و مجتمع‌های قضایی برای تامین سالن‌های آموزشی همکاری خوبی داشته باشند.
در ادامه این برنامه معاونان و نمایندگان استانی کانون خدمات الکترونیک قضایی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

عفو و تخفیف ۸۶۸ نفر از محکومان تعزیرات با موافقت رهبر انقلاب
 مدیرکل نظارت بر اجرای احکام سازمان تعزیرات حکومتی از عفو و تخفیف مجازات ۸۶۸ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی خبر داد.
علیرضا نورنژاد،مدیرکل نظارت بر اجرای احکام سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، تعداد ۳ هزار و ۴۵۸ نفر از محکومین محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیرو‌های مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی از سراسر کشور مورد عنایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار گرفتند. 
مدیرکل نظارت بر اجرای احکام سازمان تعزیرات حکومتی افزود: در این عفو رهبر معظم انقلاب، ۸۶۸ نفر از محکومین سازمان تعزیرات حکومتی مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع شده‌اند که با دستور ریاست سازمان جهت اعمال به ادارات کل اجرایی سراسر کشور ابلاغ شد.
 
«حمایت» گزارش می‌دهد
اجرای محدودیت‌های هوشمند کرونایی از ابتدای آذرماه
در راستای مقابله با اپیدمی بیماری کووید19 مقرر شده تا محدودیت‌های هوشمند به مرور جای تعطیلی مراکز و محدودیت‌های مختلف اعمال شده را بگیرد. طرحی که ابتدا در استان قزوین به صورت آزمایشی اجرایی شد تا نقاط قوت آن بررسی و نقاط ضعف احتمالی نیز برطرف شود و اکنون قرار است به زودی در سراسر کشور اجرایی شود.
 لغو محدودیت‌های عام کرونایی
پس از آنکه احمد وحیدی، وزیر کشور اوایل مهرماه گذشته از لغو محدودیت‌های کرونایی خبر داد و بیان کرد؛ با اجرای قرنطینه هوشمند، محدودیت‌های عام کرونایی لغو و این محدودیت‌ها فقط شامل بیماران خواهد شد، راهکاری که هدف از آن بازگشت به زندگی عادی در کشور بود، تمام مردم که در حدود 
19 ماه اخیر برای حفظ سلامتشان مجبور به رعایت انواع محدودیت‌ها بودند، با بی‌صبری منتظر اجرایی شدن این طرح بودند.
 انتظاری که به نظر می‌رسد به زودی به پایان خواهد رسید، زیرا که روز گذشته کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در طرح محدودیت‌های هوشمند که از ابتدای آذرماه اجرا می‌شود، این نوید را داده است؛ از تاریخ اعلام شده افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، آزادی عمل بیشتری خواهند داشت.
به این ترتیب  در راستای مقابله با ویروس کرونا محدودیت‌های هوشمند به مرور جای تعطیلی مراکز و محدودیت‌های مختلف اعمال شده را خواهد گرفت. طرحی که ابتدا در استان قزوین به صورت آزمایشی اجرایی شد تا نقاط قوت آن بررسی و نقاط ضعف احتمالی نیز برطرف شود.
در این میان اشاره به موضوع دیگری نیز ضرورت دارد، اینکه فقط  هدف از قرنطینه هوشمند موقعیت‌یابی افراد دچار بیماری و ایجاد محدودیت برای این افراد است، تا همانطور که گفته شد، سایر محدودیت‌های عمومی در جامعه برطرف می‌شود.
 رصد نتایج PCR به صورت آنلاین و دقیق
البته این را هم باید گفت که یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی این شیوه هوشمند برای مقابله با بیماری کووید19 این بوده مردم برای واکسینه شدن تشویق شوند و تفاوتی بین افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و آنهایی که نمی‌خواهند این کار را انجام دهند یا هنوز واکسینه نشده‌اند وجود داشته باشد. ضمن اینکه این راهکار از ویژگی‌های دیگری در حوزه مدیریت و پیشگیری از شیوع و گسترش این ویروس برخوردار است. آنچه که رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل و نقل پدافند غیرعامل از آن سخن گفته است. البته وی در توضیح بیشتر به این موضوع هم اشاره کرده است که در این روند واکسیناسیون و نتایج تست PCR همه مردم به صورت آنلاین و دقیق رصد خواهد شد و به عنوان مثال اگر مردم بخواهند در یک واحد صنفی یا مکانی مانند مغازه حضور پیدا کنند، می توانند با استفاده از QR کدهایی که در ورودی این واحدهای صنفی قرار دارد از این اطلاعات مطلع شوند و اگر افرادی که در این واحد صنفی مبتلا شده باشند یا مشکوک باشند به مردم اطلاع داده می‌شود.

 وارد پیک ششم نشده‌ایم
روند اشاره شده در حالی قرار است از حدود 19 روز دیگر در کشور اجرایی شود که برخی‌ نگران بروز پیک ششم کرونا در کشور هستند، اینکه مبادا تغییر شیوه مقابله با بیماری کووید19 این احتمال را قوت بخشد.  در این خصوص البته معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید دارد، پیک ششم هنوز شروع نشده و وارد پیک ششم نشده‌ایم. برخی از استان‌ها که هفته گذشته حالت صعودی داشتند اکنون روی نمودار، ثابت شده‌اند. برخی استان‌ها هم که در حالت نزولی بودند، اکنون ثابت یا صعودی شده‌اند اما در کل کشور وضعیت‌مان رو به نزول است، با وجود این، باید حساس باشیم؛ زیرا وضعیت می‌تواند تغییر کند؛‌ متأسفانه برخی عادی با موضوع برخورد می‌کنند و این برای ما جای نگرانی دارد.
 ضرورت افزایش مشارکت مردم
در این راستا البته باید عنوان کرد که به طور قطع تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش مشارکت مردم در خود اظهاری ابتلا به کرونا   می‌تواند سلامت تردد و حضور افراد در اماکن تجمعی را ت حدی تضمین کرده ضمن اینکه امکان مدیریت موثر برای متولیان امر در حوزه بهداشت و درمان را فراهم آورد تا هم فعالیت‌های اجتماعی در جامعه برقرار شده و هم از ورود افراد بیمار به تجمعات و اماکن عمومی جلوگیری شود.

 دانش‌آموزان با لباس گرم به کلاس بیایند
در این میان البته بازگشایی مدارس موضوعی بوده که برخی از افراد چندان در رابطه با آن خوشبین نیستند، زیرا که معتقدند برداشته شدن محدودیت‌ها به طور کامل به ویژه بازگشایی مدارس با توجه به اینکه دانش‌آموزان ساعت طولانی باید در کلاس درس حضور داشته باشند، می‌تواند زمینه‌ساز بروز مواردی از ابتلا به بیماری کووید19 باشد. هرچند که در این زمینه گفته شده  وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس شروطی دارد، اینکه پنجره‌ کلاس‌ها باز باشد و دانش‌آموزان با لباس گرم به کلاس بیایند. در این زمینه محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین گفته است؛ تمام دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا که اکنون در چرخه واکسیناسیون کشور قرار دارند، باید واکسینه شوند. در هر کلاس هم فضای چهار متر مربع را برای هر دانش‌آموز نیاز داریم و این فضا باید به‌گونه‌ای چیدمان شود که یک‌ونیم تا دو متر فاصله بین دانش‌آموزان از یکدیگر و دانش آموزان از معلمان باشد. در کنار اظهارات فرهادی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم بیان کرده است که براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش 100 درصد کادر اداری و اولیای مدارس و بیش از 80 درصد دانش‌آموزان واکسن کرونا تزریق کرده‌اند. اکنون اما با نزدیک شدن به زمان لغو محدودیت‌های عام کرونایی در کشور و اجرایی شدن طرح قرنطینه هوشمند امید می‌رود، در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زودی شاهد رخت بر بستن ویروس کرونا از کشور و بازگشت به زندگی عادی باشیم.
 
ورود پلیس به ماجرای هک پمپ بنزین‌ها
 فرمانده نیروی انتظامی با اعلام ورود مأموران معاونت‌های فاوا و فتا به موضوع هک جایگاه‌های سوخت از اقدامات خوب و موثر پلیس در این زمینه خبر داد.سردار حسین اشتری درباره اینکه آیا فرد یا افرادی در این زمینه شناسایی و دستگیر شده‌اند یا خیر؛ تصریح کرد: جزییات این موضوع اعلام خواهد شد اما اقدامات موثری انجام شده است.

زمان اعزام هوایی نخستین کاروان زائران به عراق 
 
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به آماده‌سازی‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی سفرهای زیارتی به عتبات عالیات، از اعزام هوایی نخستین کاروان‌های زائران ایرانی به عراق در دو هفته آینده خبر داد. علیرضا رشیدیان افزود: باهدف اعزام کاروان های زیارتی به سوریه نیز هیاتی از سازمان حج و زیارت برای گفت‌وگو با مقام‌های سوری هفته آینده به دمشق اعزام خواهد شد.

راه‌اندازی قرارگاه آسیب‌های اجتماعی در پایتخت 
 مدیرکل بهزیستی استان تهران از راه‌اندازی قرارگاه آسیب‌های اجتماعی در آینده نزدیک با همکاری شهرداری تهران و سایر دستگاه‌ها خبر داد. امین شاهرخی افزود: با توجه به حجم آسیب‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف اعم از متکدیان،  معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب‌دیده کارتن‌خواب‌ها و... قرار شد به‌صورت ویژه به این موضوع با هدف توانمندسازی آنها برنامه‌ریزی و قرارگاه ویژه آسیب‌های اجتماعی با همکاری سایر دستگاه‌ها راه‌اندازی شود.
 
جزییات بیمه شدن زنان خانه‌دار و دختران مجرد 
سازمان تأمین اجتماعی، جزییات بیمه شدن زنان خانه‌دار و دختران مجرد را اعلام کرد. مشمولان این قانون تمامی زنان 18 تا 50 ساله هستند و درباره افراد بالای 50 سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن موردنظر اضافه می‌شود. نرخ پرداخت حق‌بیمه زنان خانه‌دار برای برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی 12درصد؛ بازنشستگی و فوت(پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) 14درصد و بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی 18درصد است و انتخاب دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه صورت می پذیرد.

درخواست بررسی انتخاب رشته ۱۲هزار کنکوری 
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: پذیرفته شدگان کنکور ۱۴۰۰ که مدعی اشتباه در انتخاب رشته خود و متقاضی معرفی به اولویت انتخابی بعدی که در آن نمره دارند، هستند تا 
۱۴ مهرماه فرصت داشتند که درخواست خود را به سازمان سنجش ارائه کنند. فاطمه زرین آمیزی اظهار کرد: در این مدت حدود 
۱۲ هزار درخواست به سازمان سنجش رسیده که بررسی شده است. البته همه این درخواست‌ها مربوط به اشتباه در انتخاب رشته نبوده است و درخواست مجوز برای شرکت در سال آینده، تغییر اولویت، تغییر سهمیه و … هم شامل آن بوده است.

سالانه ۱۲ هزار نفر سکته مغزی می‌کنند
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به کاهش میانگین سن بروز سکته مغزی در کشور هشدار داد. فرزاد اشرافی  سکته مغزی را دومین علت مرگ و میر در دنیا دانست. رییس بخش مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش با هشدار نسبت به کاهش میانگین سن بروز سکته مغزی درباره میانگین سنی افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، اظهار کرد: شیوع سکته مغزی بعد از ۵۵سالگی افزایش می‌یابد و به ازای هر پنج سال افزایش سن، ریسک سکته مغزی بیشتر می‌شود و سالانه بیش از ۱۲هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند.

افزایش ۸ برابری تسهیلات مشاغل خانگی 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از افزایش هشت برابری تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری در این استان خبر داد و گفت: دو بانک توسعه تعاون و رفاه کارگران عاملیت این تسهیلات را عهده دار شده‌اند. حشمت‌اله عسگری گفت:
 ۸۶ درصد از ۳۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته به استان تهران در این زمینه از محل تسهیلات اشتغال روستایی معادل ۳۲۶ میلیارد تومان در قالب ۹۵۳ طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی در چهار بانک عامل کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با اشاره به معرفی ۱۳۵طرح اشتغالزایی در قالب اعتبارات مشاغل خانگی، بر ضرورت تلاش بیشتر بانک های عامل و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تاکید کرد.
 
اجرای کنسرت‎ها در انتظار رأی ستاد ملی مقابله با کروناست
آغاز صدور مجوز برای اجراهای زنده
حدود 2سال است که صدای ساز و نوای موسیقی از سالن‏های کنسرت‏ها به گوش نمی‏رسد.شیوع کرونا، تعطیلی مراکز فرهنگی‏هنری در همان گام نخست و البته تعطیلی‏های مکرر در زمان‎های پیک کووید-19 بازار داغ کنسرت‎ها را کساد کرد؛ هرچند هنرمندان در این پروسه زمانی آثار تک آهنگ و یا آلبوم‎های جدیدی را روانه بازار موسیقی کردند. حالا و درشرایطی که سالن‏های سینما و نمایش بازگشایی شده و فعالیت در آنها جاری است، به نظر می‏رسد که شرایط برای اجرای هنرمندان بر صحنه هم به زودی مهیا شود.
چند روز پیش، علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره زمان برگزاری کنسرت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهارکرد: با توجه به شرایط کرونا در تهران ما تابع سیاست‌های اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. با توجه به این موضوع که هنوز به ما درباره برگزاری کنسرت در تهران مجوزی داده نشده، ما فقط توانستیم کنسرت‌های آنلاین را برگزار کنیم. این روند از تیرماه آغاز شد و به صورت ماهیانه کنسرت‌هایی به صورت چهار شب اجرا در همین بنیاد رودکی برگزار کردیم.
وی ادامه داد: روزنه‌ای در زمینه اجرای کنسرت در تهران وجود دارد. ان شاء الله از روزهای آینده با توجه به واکسیناسیونی که انجام شده است و روند کاهشی شیوع بیماری کرونا بتوانیم اجرای کنسرت‌ها را از سر بگیریم. 
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با اشاره به تابعیت این انجمن از تصمیم‌های ستاد مقابله با کرونا کرونا درباره برگزاری کنسرت در تهران، اظهار کرد: هرگونه اطلاعیه‎ای که از سوی ستاد کرونا به ما درباره برگزاری کنسرت‎ها ابلاغ شود، با روی باز و گشاده از آن استقبال می‎کنیم. تلاش داریم اجرای کنسرت‌ها در بنیاد رودکی، تالار وحدت یا هرجایی باشد که در زمینه برگزاری آن به انجمن موسیقی ایران اعلام آمادگی می‏کنند.
نیکنام انزابی درباره قیمت بلیت کنسرت‌ها درصورت اجرای آن هم اظهار کرد: در زمینه قیمت‌گذاری بلیت‌های کنسرت‌هایی که قرار است در تهران برگزار شوند، تابع سیاستی هستیم که دفتر موسیقی وزارت ارشاد به ما ابلاغ کند. مطابق آن سیاست قیمت بلیت کنسرت‌ها مشخص می‌شود.

 هنرمندان از همین حالا می‌توانند تقاضا بدهند
محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با بیان اینکه با پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان ذی ربط، تصمیم بر بازگشایی کنسرت‌ها و ورود به شرایط عادی در جامعه گرفته شده است، درباره بازگشت کنسرت‌های موسیقی به فارس گفت: تصمیم بر بازگشایی کنسرت‌ها و ورود به شرایط عادی در جامعه گرفته شده اما با رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های  وزارت بهداشت و ستاد کرونا.
وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی گروه‌ها و هنرمندان می‌توانند برای کنسرت اقدام کنند توضیح داد: از هم اکنون هنرمندان، گروه‌ها و تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذارها می‌توانند برای صدور و اخذ مجوز به دفتر موسیقی و مراجع ذی ربط مراجعه کنند تا پس از طی مراحل اداری مجوز برگزاری کنسرت را دریافت کنند.
سرپرست معاونت هنری افزود: برای ما اولویت حمایت از شرایط هنرمندان و بهبود حال و روحیه جامعه و مخاطبان و علاقه‎مندان به هنر و موسیقی ایران زمین است و در این خصوص از هیچ تلاشی برای بهبود شرایط و تسهیل برگزاری کنسرت‌ها و اجراهای صحنه‌ای دریغ نکرده‌ایم. فقط تاکید ما بر رعایت پروتکل‌هایی است که از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا صادر شده است؛ دلیل اصلی هم همانطور که  می‌دانید، چیزی نیست جز حراست و حفاظت از سلامت مردم و هنرمندانی که قرار است به کنسرت‌ها بروند و حال و روحیه‌شان عوض شود. 
شالویی درباره خارج شدن از لیست ممنوعیت فعالیت برخی خوانندگان دردولت‌های قبل گفت: باید دفتر موسیقی علت ممنوع‌الفعالیتی برخی از هنرمندان در بررسی کند.
وی درباره اجبار به کارت واکسن برای حضور در کنسرت‌ها هم توضیح داد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای همه مناسبات فرهنگی الزامی است و تشخیص این امر مربوط به وزارت بهداشت است. سرپرست معاونت هنری ارشاد درباره نظارت به قیمت‌های بلیط کنسرت توضیح داد: حتما نظارت‌ها بر روی قیمت بلیط کنسرت اعمال خواهد شد، اما اجازه بدهید اول بستر‌های لازم را برای اجرا‌ها فراهم کنیم سپس متناسب با شرایط عمومی جامعه قیمت‌ها تعیین خواهد شد.

 خوشحالم که کنسرت‌ها دوباره برگزار می‌شوند
همچنین پیشکسوت عرصه موسیقی گفت: خوشحالم که با تسریع در واکسیناسیون عمومی و بهتر شدن اوضاع مردم می‌توانند همچون گذشته با هنر زندگی کنند و از طرفی هنرمندان و موزیسین‌های زیادی داریم که احتیاج به صحنه دارند و همین‌طور صحنه نیز نیاز به بیننده و شنونده دارد. لوریس چکناواریان در گفت‌وگو با میزان درباره برگزاری دوباره کنسرت‌ها افزود: بسیار خوشحالم از این که باری دیگر هنرمندان می‌توانند کنسرت‌های خود را برگزار کنند و همین‌طور خوشحالم که تئاترها هم این روزها می‌توانند اجرا شوند و آرزویم این بود که هر چه زود زندگی به حالت اولیه برگردد و بار دیگر صحنه‌ها جان بگیرند.
این پیشکسوت عرصه موسیقی پیرامون جدیدترین آثار خود بیان کرد: من این روز‌ها در خانه مشغول نوشتن قطعه جدیدم هستم برای عزیزانی که بر اثر کرونا از بین ما رفتند .همچنین مجموعه‌ای ۳۰ قطعه در دست دارم که در طول این مدت دوساله کرونا و درخانه ماندن این آثار را آماده کردم.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال