امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
تکذیب افزایش قیمت بنزین 
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر افزایش قیمت بنزین به ۱۴ هزار تومان را تکذیب کرد و گفت: خبری از گرانی بنزین نیست و هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است.
فاطمه کاهی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال حذف یارانه بنزین در بودجه ۱۴۰۱ و واقعی‌سازی قیمت‌ها وجود دارد، گفت: هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده دولت بوده و مجلس هم تصویب آن را بر عهده دارد. شرکت پخش تنها مجری مصوبه‌های دولت است. در روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین به لیتری ۱۴ هزار تومان شنیده شده و در فضای مجازی این طور بیان می‌کنند که قرار است قیمت بنزین سال آینده به ۱۴ هزارتومان رسیده و درآمد حاصله از آن صرف افزایش یارانه نقدی مردم شود. 
 
تکلیف جاماندگان سهام عدالت تا دو هفته دیگر تعیین می‌شود
 محمد رضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حدود ۱۰ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت هستند که تکلیف آن‌ها تا دو هفته دیگر در مجلس مشخص می‌شود.
وی در خصوص جاماندگان از سهام عدالت تصریح کرد: در بخش اول افرادی هستند که در ابتدا فرم پر کرده و ثبت نام هم کرده بودند اما الان جزو مشمولین نیستند که حدود دو میلیون نفر می‌شوند. در بخش بعدی طبق آمار سازمان بهزیستی و کمیته امداد حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از سهام عدالت جا مانده اند.وی افزود: برآورد ما این است که در کل حدود ده میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت هستند. 
پورابراهیمی بیان کرد: جلساتی در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان این سهام در مجلس داشته ایم و بررسی برخی جزئیات باقی مانده است. پیش بینی می‌کنیم تا دو هفته دیگر تکلیف جاماندگان سهام عدالت روشن شود.

انبارهای لوازم خانگی مملو از کالا است
 معصومه پاشایی بهرام، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر انبارهای لوازم خانگی مملو از کالا است به گونه‌ای تولیدکنندگان در تلاش‌اند با طرح‌های اقساطی و برگزاری جشنواره‌ها مردم را به خرید ترغیب کنند. 
وی درباره گرانی لوازم خانگی در بازار، گفت: هرچند واردات لوازم خانگی از سال 97 ممنوع بود اما عده‌ای از ممنوعیت واردات لوازم خانگی دو برند کره‌ای سوءاستفاده کرده و درصدد التهاب بازار برآمدند. نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نابسامانی بازار لوازم خانگی موجب شد که کمیسیون صنایع و معادن با دعوت از مسئولان مربوطه علت را جویا شود، افزود: براساس گزارش‌های ارائه شده در این نشست نه تنها تولید واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی طی ماه‌های گذشته کاهش نداشته بلکه تولید محصولاتی مانند یخچال، گاز، ماشین لباسشویی و.. رشد نیز داشته است.

سکه از طلا جا ماند
به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم اینکه از ابتدای هفته اونس جهانی طلا با افزایش قیمت همراه بود و در بازارهای داخلی نیز نرخ ارز نوسان افزایشی داشت اما به سبب نبود تقاضا در بازار داخلی، این افزایش قیمت‌ها تاثیری در قیمت سکه ایجاد نکرد اما طلا دنباله‌رو افزایش قیمت‌های جهانی، در بازار ایران نیز با افزایش قیمت طی یک هفته اخیر همراه شد.
محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: از ابتدای هفته‌ قیمت اونس جهانی افزایش حدودا ۲۲ دلاری را تجربه کرد. از سوی دیگر در این هفته  و به‌ویژه در اواسط هفته‌ نرخ ارز نیز نوسانات افزایشی داشت اما با توجه به اینکه در طول هفته بازار به شدت با کمبود تقاضا برای سکه روبرو بود، افزایش قیمت اونس جهانی و افزایش قیمت ارز، تاثیری در قیمت انواع سکه نداشت و به همین دلیل حباب سکه نیز تغییر نکرد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: از سوی دیگر اما، قیمت طلا بر خلاف سکه، مطابق افزایش قیمت‌های جهانی و نوسانات افزایشی ارز، با افزایش قیمت همراه شد.  
وی در رابطه با وضعیت قیمت‌ها و آخرین‌ قیمت‌های معاملاتی در هفته اخیر، گفت: اونس جهانی طلا در این هفته از ۱۷۶۸ دلار تا ۱۷۹۰ دلار در نوسان بود و بدین ترتیب بطور متوسط ۲۰ تا ۲۲ دلاری افزایش قیمت اونس جهانی را داشتیم. سکه طرح جدید با ۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته به ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسیده است. اما سکه تمام طرح قدیم، نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی در این هفته تغییر قیمت نداشته و در آخرین معاملات هفته، بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته تعیین قیمت شده‌اند. کشتی‌آرای ادامه داد: در پایان هفته هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، هر قطعه نیم سکه پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند. بدین ترتیب حباب سکه نیز بدون تغییر در محدوده ۳۸۰ هزار تومان باقی ماند. این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین هر مثقال طلا ۱۷ عیار اوایل هفته چهار میلیون و ۹۲۰ هزار تومان قیمت داشت و تا چهار میلیون و ۹۸۰ هزار تومان هم پیش رفت اما  روز گذشته چهار میلیون و ۹۶۵ هزار تومان تعیین قیمت شد و بدین ترتیب هر مثقال طلای آب شده ۱۷ عیار نسبت به ابتدای هفته ۴۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۱۵ هزار تومان افزایش نسبت به آغاز هفته، به یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
 
ثبت نام خانه اولی‌ها در طرح جهش مسکن از امروز
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ثبت نام از متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن از روز چهارشنبه در سامانه ملی نهضت مسکن آغاز می‌شود.
محمود محمودزاده اظهار کرد: روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ آماده ثبت نام برای واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن هستیم. متقاضیان می‌توانند به سامانه ملی نهضت مسکن به نشانی www.saman.mrud.ir مراجعه و نام‌نویسی کنند. البته در حال حاضر سایت از دسترس خارج است اما تا روز چهارشنبه فعال می‌شود. در ۳۱ استان و تعداد قابل توجهی از شهرها تامین زمین صورت گرفته و آمادگی ثبت نام وجود دارد.
وی درباره شرایط متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید مسکن گفت: عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، چهار شرط اصلی خواهد بود.
محمودزاده با بیان اینکه امکانات و تسهیلات طرح جهش تولید مسکن به مراتب بیش از طرحهای قبلی است افزود: به واسطه امکانی که قانون‌گذار تعیین کرده طرح جهش تولید و تامین مسکن از نظر میزان تسهیلات، سود وامها و خدماتی که دولت می‌دهد به مراتب پیشرفته‌تر از پروژه‌های قبلی است. البته به شورای عالی مسکن پیشنهاد داده‌ایم که پروژه‌های قبلی هم مشمول همه امتیازات این طرح شوند.

ابلاغ افزایش ۳۰ درصدی 
قیمت لاستیک انجمن صنفی صنعت تایر روز گذشته در نامه ای خطاب به شرکت های عضو انجمن، اعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی را اعلام کرد. حدود یک ماه پیش سخنگوی انجمن تایر خبر از افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر داد؛ اما پس از اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از انجمن تایر درخواست کرد تا اسناد مرتبط با چرایی افزایش قیمت را ارائه کند، بلافاصله انجمن از تصمیم خود برای اعمال گرانی، عقب نشینی کرد.
با این حال انجمن صنفی صنعت تایر دیروز در نامه‌ای خطاب به شرکت‌های عضو انجمن، اعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی را اعلام کرد.
در این نامه آمده است: با توجه به مصوبه هیأت مدیره انجمن، افزایش قیمت تایر در دو مرحله به شرح زیر اعمال می شود.
۱. تایرهای سواری رادیال و ون مجموعاً ۳۰ درصد افزایش، مرحله اول ۲۰ درصد و مرحله دوم ۱۰ درصد.
۲. تایرهای بایاس و رادیال نیمه سنگین، سنگین و کشاورزی مجموعاً ۴۰ درصد، مرحله اول ۳۰ درصد و مرحله دوم ۱۰ درصد.
مرحله اول اعمال قیمت‌های جدید از روز دوشنبه مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ و مرحله دوم از تاریخ یک دی ۱۴۰۰ اجرایی می‌ شود. کلیه شرکتها متعهد شدند روز دوشنبه مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ همزمان با هم سبدهای جدید خود را اعلام کنند.

کاهش 15 درصدی نسبت ارزش چک‌های برگشتی 
‌ نسبت ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده در شهریورماه امسال به۱۲.۶ درصد رسیده است؛ در حالی که در ماه قبل ۱۴.۸ درصد بود که حاکی از کاهش ۱۵ درصدی است.
طبق گزارشی که بانک مرکزی هر ماه از آمار چک‌های مبادله‌شده در سطح کشور منتشر می‌کند، در شهریور ماه امسال ۷.۳ میلیون فقره چک به ارزش ۲۴۹.۹ هزار میلیارد تومان مبادله شده و ۷۰۹ هزار فقره چک به ارزش ۳۱.۴ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. بنابراین در شهریور ماه امسال نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله‌شده به ترتیب به ۹.۷ و ۱۲.۶ درصد رسیده است.
همچنین مطابق گزارش‌های بانک مرکزی و در یک ساله منتهی به شهریور ۱۴۰۰، در مجموع ۹۵.۷ میلیون فقره چک به ارزش ۲۴۵۳.۳ هزار میلیارد تومان مبادله شده که از این میان ۸.۴۷ میلیون فقره چک به ارزش ۲۹۲.۸ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. در نتیجه، در یک ساله منتهی به شهریور ۱۴۰۰، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به مبادله شده به ترتیب برابر است با ۸.۹ درصد و ۱۲ درصد است.

تکذیب ممنوعیت ورود  کشتی‌های ایران به بنادر چین
دبیر انجمن کشتیرانی با بیان این‌که ورود کشتی‌های ایران به بنادر کشور چین ممنوع نیست، گفت: ایران در چین بنادر اختصاصی برای پهلوگیری و تخلیه بار دارد.مسعود پل‌مه در خصوص اظهارات مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ممنوعیت ورود کشتی‌های این شرکت به بنادر چین اظهار کرد: مطلبی که مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره ممنوعیت ورود کشتی‌های این شرکت به چین چون دارای برداشت‌های غیرحرفه‌ای بوده است این‌گونه تصور شده است که ما امکان تردد به بنادر چین را نداریم.وی با بیان این‌که “این برداشت اشتباه است”، ادامه داد: تعدادی از بنادر در چین هستند که به‌لحاظ فنی با توجه به این‌که این بنادر پورت اپراتورهای بین‌المللی دارند که هر کدام از این مباحث متفاوت است، اجازه پهلوگیری در شرایط مشخص را به برخی شناورهایی را نمی‌دهد. وی با تأکید بر این‌که “در چین بنادر اختصاصی در اختیار ایران قرار داده‌اند تا کشتی‌های ما آنجا پهلوگیری و بار خود را تخلیه کنند”، افزود:‌ اگر ما مفروض را بر این بگذاریم که باید به یک بندر مشخص می‌رفتیم و دیگر به آن بندر نمی‌توانیم برویم چون تحریم شده‌ایم این می‌تواند درست باشد.
دبیر انجمن کشتیرانی با ابراز این‌که “مأموریت اصلی ما ارسال بار از کشور چین و دریافت بار از این کشور است”، گفت: در نتیجه وقتی قابلیت بارگیری از هر یک از بنادر چین را داشته باشیم به این مفهوم است که مشکلی در مبادلات تجاری و حمل‌ونقل دریایی با چین نداریم.
 
صعود نرخ ها تا کجا ادامه خواهد یافت؟
قیمت نفت در قله سه ساله
در پی تخلیه اثرات اقتصادی ناشی از کرونا و افزایش تقاضا برای نفت، قیمت این کالا در قله سه ساله قرار گرفته است. این در حالی است که تولیدکنندگان در این شرایط نسبت به تقاضا ضعیف عمل کرده اند. نرخ نفت اوپک در معاملات روز گذشته از 83 دلار عبور کرد. افزایش قیمت نفت اثرات متفاوتی در کشورهای مختلف دارد. برخی از کشورها همانند ایران از این افزایش منتفع و برخی همانند آمریکا، چین و هند مجبور به اتخاذ سیاست های سختگیرانه و همینطور افزایش نرخ سوخت هستند که این مساله منجر به نارضایتی مردم خواهد شد. اما در کشورمان شرایط متفاوت است و افزایش قیمت ها می تواند کمک حال کسری بودجه باشد. پیش بینی می شود در سال جاری دولت با کسری ۵۰۰ هزارمیلیارد تومانی بودجه مواجه باشد. هر چند دولت تاکید به کاهش سهم نفت از بودجه دارد، اما در هر صورت این مساله اتفاقی مثبت در وضعیت درآمدهای کشورمان است.
با وجود این که قیمت‌های نفت در روزهای اخیر به بالاترین سطوح چند سال گذشته صعود کرده‌اند اما زمستان امسال فضای بیشتری برای افزایش خواهند داشت. دستکم عوامل بنیادین کوتاه مدت بازار چنین نشان می‌دهند. بهبود تقاضا در بحبوحه واکنش ضعیفتر تولیدکنندگان برای افزودن به عرضه باعث شده است ذخایر در سراسر جهان به پایین میانگین پنج ساله پیش از پاندمی افت کنند. کمبود انرژی در اروپا و آسیا و قیمتهای بالای گاز طبیعی و زغال سنگ، خوش بینی به قیمت نفت در ماه های آینده را تقویت کرده است. سوئیچ از گاز به فرآورده های نفتی مانند نفت کوره و دیزل به خصوص در آسیا به وقوع پیوسته است. الگوی معاملات نفت هم از محدود شدن عرضه در بازار و حرکت به سمت قیمتهای بالاتر حکایت دارد.

 افت ذخایر با بهبود تقاضا
در بخش عرضه، احیای اقتصادها و رفت و آمد، تقاضای جهانی برای نفت را در ماه‌های گذشته بهبود بخشیده و به برداشت از ذخایر منجر شده که سطح ذخایر جهانی را به پایین میانگین اخیر رسانده است. در آمریکا و اقتصادهای توسعه یافته عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، روند رشد چشمگیری که ذخایر نفت تجاری در بهار و تابستان سال گذشته داشتند، معکوس شد و سطح این ذخایر به پایین میانگین پنج ساله نزول کردند. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر تجاری آمریکا اکنون در حدود ۴۲۷ میلیون بشکه ایستاده که حدود شش درصد پایین میانگین پنج ساله برای این وقت از سال است. ذخایر بنزین حدود دو درصد و ذخایر سوختهای دیگرحدود  ۹ درصد پایین‌تر است در حالی که ذخایر پروپان/پروپیلن ۲۱ درصد پایین میانگین پنج ساله برای این وقت از سال است.
آژانس بین المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد ذخایر تجاری سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در اوت ۱۶۲ میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله پیش از شیوع کرونا بود. آمار مقدماتی برای آمریکا، اروپا و ژاپن نشان می‌دهد ذخایر نفت در خشکی به میزان ۲۳ میلیون بشکه در سپتامبر کاهش پیدا کرده‌اند. این آژانس پیش بینی بحران انرژی در اروپا و آسیا می‌تواند تقاضای جهانی برای نفت را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با شرایط عادی بازار که کمبود عرضه گاز طبیعی و زغال سنگ وجود ندارد، افزایش دهد.

 عرضه به پای تقاضا نرسید
در حالی که تقاضا با وجود شعله‌ور شدن کووید در آمریکا و آسیا در تابستان امسال بهبود یافت، عرضه به بازار با روند رشد تقاضا همگام نبوده است. نخست این که طوفان آیدا عرضه نفت از منطقه خلیج مکزیکو را از اواخر اوت تا بخش زیادی از سپتامبر محدود کرد. میزان عرضه تا اوایل سال آینده به ظرفیت کامل خود بهبود پیدا نخواهد کرد زیرا سکوی تحت اداره شرکت شل تا پایان سال ۲۰۲۱ متوقف می‌ماند.
همزمان اوپک پلاس عرضه به بازار را محدود نگه داشته و هر ماه تنها ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه اضافه می کند. این گروه در حالی به روند افزایش تدریجی عرضه ادامه می‌دهد که آمریکا و سایر کشورهای مصرف کننده از  اوپک پلاس خواسته‌اند شیرهای نفت را بازار کرده و روند صعودی قیمت‌ها را کنترل کند. همزمان بحران انرژی و صعود کم سابقه قیمتهای گاز طبیعی نیروگاهها را وادار کرده است به استفاده از نفت روی بیاورند که تقاضا برای فرآورده های نفتی را تقویت کرده است.
سران اوپک پلاس در تصمیم برای افزایش ماهانه تولید برای تعدیل محدودیت‌های عرضه، به پیش بینی مازاد عرضه در سال آینده و ضرورت نگاه بلندمدت اشاره کرده اند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته احتمال افزوده شدن عرضه بیشتر از برنامه توسط اوپک پلاس را منتفی دانست.   به علاوه آمارتولید حاکی از آن است که تولید جمعی اوپک پلاس در واقع بسیار پایین‌تر از سقف تولید تعیین شده است. طبق برآورد بلومبرگ، اگر همه اعضای این گروه به سقف تولیدشان در سپتامبر پایبند می‌ماندند، مجموع تولید اوپک پلاس ۷۴۷ هزار بشکه در روز بالاتر می‌رفت.
بر اساس گزارش اویل پرایس، به نظر می‌رسد اوپک پلاس با ۸۵ دلاری شدن نفت بسیار نگران نابودی تقاضاست. سران این گروه بر اهمیت نگرش بلندمدت و ثبات بازار اشاره کرده اند و انتظار دارند میزان عرضه در سال ۲۰۲۲ از سوی این گروه و صنعت نفت شیل آمریکا افزایش پیدا کند.

 رشد صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳ محقق می‌شود
مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به تازگی گزارشی از موسسه تحقیقاتی فیچ‌سلوشنز منتشر و پیش‌بینی کرده بخش عمده رشد صادرات نفت ایران در سال ۲۴-۲۰۲۳ اتفاق خواهد افتاد.
بر اساس این گزارش در حال حاضر، به دلیل کاهش تقاضای نفت و گاز داخلی تحت فشار تحریم ‌های ثانویه آمریکا و نیز به دلیل 
همه ‌گیری کووید ۱۹، تمرکز هزینه‌ای شرکت ملی نفت ایران، صرف ارتقا و مدرن‌سازی فعالیت‌های جاری می‌شود، اما پیش ‌بینی ها حاکی از بهبود شرایط و بیشتر شدن تقاضا در سال‌های آینده است. بررسی موسسه فیچ‌سلوشنز در رابطه با اکتشافات بالادستی نشان می‌دهد ایران دارای بیش از ۱۸۰ میدان کشف ‌شده است، اما تا کنون کمتر از نیمی از ذخایر کشف‌شده، توسعه یافته‌اند. کشور با در اختیار داشتن ۱۶۳,۱ میلیارد بشکه نفت، پس از کانادا، ونزوئلا و عربستان سعودی دارای چهارمین ذخایر قابل استخراج نفت در جهان است. 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال