امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
جدال سهم‌های ریالی با سهام دلاری
بازار سرمایه همچنان بر روند نزول در حرکت است، بطوریکه شاخص کل بورس دیروز هم روندی کاهشی داشت و بیش از  ۱۴ هزار واحد کاهش پیدا کرد. شاخص کل بورس روز گذشته با  ۱۴ هزار و ۷۰۹ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد رسید. حدود 3 ماه از آغاز رشد متعادل بورس می گذرد. اما در این مدت گاهی شاخص کل و شاخص کل هموزن به یک رقابت در رشد و ریزش با یکدیگر قرار می گیرند.
اما در این مدت نکته قابل توجه واکنش شاخص کل بورس به محدوده مقاومت و حمایت مشخص شده در نمودارهای تکنیکال بوده است. عدم تحلیل پذیری موضوعی بود که در ماه های پایانی سال 99 و فصل بهار سال 1400 به شکل قابل توجهی همه تحلیلگران بازار سرمایه را نگران کرده بود. اما در وضعیت بازار سرمایه در ماه های گذشته تغییر قابل توجهی رخ داده است.
از یک سو معاملات همراه با احتیاط سهامداران حقیقی و خرد در بازار سرمایه به وضوح قابل مشاهده است. از دیگر سو، شرکت های حقوقی و بازارگردان ها در ماه های گذشته تمام توان خود برای حمایت از شاخص کل و سهم های بازار سرمایه را به کار بسته اند.
اما در کنار همه این موضوعات در ماه های گذشته دو مدل جدال در بورس تهران باعث نوسان در بازار سرمایه شده است. جدال شاخص سازان با نمادهای کوچک بازار و جدال سهم های دلاری و نمادهای ریال با یکدیگر.
در جدال نمادهای بزرگ و شاخص ساز با نمادهای کوچک بورس می توان گفت، گاهی شاخص سازها پیروز شده اند و گاهی نمادهای کوچک توانسته اند بازار را در دست بگیرند و از این طریق شاخص کل هموزن رشد بیشتری از شاخص کل داشته است.
نمادهای شاخص ساز در وضعیت فعلی بازار سرمایه بیشتر از اینکه به تحلیل بنیادی سهام وابسته باشند، به اخبار و شایعات واکنش نشان می دهند و همین مساله سبب شده است تا نتوان در مقابل نوسانات زیاد این سهم ها ایستادگی کرد و یک روند مشخص را برای آن پیش بینی نمود.
اما در جدال نوع دوم، نمادهای دلاری توانسته اند، بازار را به پیروی از خود متقاعد کنند. یعنی در زمانی که نرخ ارز در حال رشد در بازار است، نمادهای دلاری بورس بازار سرمایه را به سمت بالا و سبزپوشی حرکت می دهند. اما زمانی که نرخ دلار در حال کاهش و یا در جا زدن است، همین سهم ها بازار سرمایه را با فشار فروش به سمت کاهش قیمت سوق می دهند.
پتروپالایشگاهی ها، نمادهای کامودیتی محور، فولادی ها در این مساله سرآمد بوده و با کوچکترین تغییر در نرخ ارز و قیمت های جهانی کامودیتی ها، واکنش لحظه ای نشان داده و بازار را سریعا از یک وضعیت سبز و صعودی به یک وضعیت قرمز و نزولی منتقل می کنند.
این شرکت های دلاری به دلیل زیاد بودن نوساناتشان توانسته اند، بر موج تغییر قیمت دلار سوار شده و از این طریق بازار را نیز به سمت نزول و یا صعود منتفل می کنند. 
به عبارت دیگر، با نوسانات بازار ارز و تغییر نرخ کامودیتی ها، بازار هم سعی کرده است در روزهای گذشته، رفتارهایش را با این دو بازار انطباق دهد. البته تک سهم ها و سهم های ریالی، در یک هفته گذشته بیشترین خریدار را داشتند و سمت تقاضا را فعال نگه داشتند. اما سهام های صادرات محور (کامودیتی محور) به تناسب بازار ارز و بازار کامودیتی با نوسان هفته گذشته و همین هفته را پشت سر گذاشتند.
اگرچه بازار سرمایه در همین مدت کوتاه نشان داده است که نسبت به سیاست های حمایتی دولت از بازار سرمایه خوش بین است؛ اما همچنان نسبت به مذاکرات برجامی وین در شرایط انتظار به سر می برد. بر مبنای تازه ترین رویدادها، ایران و طرف غربی هر دو نسبت به تداوم مذاکرات وین تاکید کرده اند؛ اما برخی اخبار، نشان از فشار دوباره آژانس به ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام دارد.
همین مسائل و اخبار ضد و نقیضی که از آن خارج می شود، بورس و بازار سرمایه را با یک روند نامعلوم مواجه ساخته است که به زعم بسیاری از کارشناسان نوسانات فعلی بورس به همین دلیل است. 
در شرایط فعلی بازار سرمایه به یک مقاومت موهومی و ذهنی رسیده است.
 این مساله می تواند با اصلاح زمانی و عددی شاخص کل و رسیدن به یک عدد حمایتی در کوتاه مدت به پایان برسد. اما در صورتی که این روند نزولی در میان مدت باقی بماند می تواند، بازار سرمایه را در فصل پائیز در یک روند نوسانی در کانال های گفته شده 
قرار دهد.
 
برنامه‌ای برای واردات خودرو نداریم
سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها برای تولیدات داخلی صنعت خودروسازی، دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد.
وی  اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بخش خودروسازی کشور دو برنامه ۶ ماهه و دو ساله با توان داخلی مشخص کرده است.
وی با اشاره به اینکه هر دو برنامه به صورت همزمان از مهر ماه امسال آغاز می‌شود، تصریح کرد: برنامه کوتاه مدت با هدف رسیدن به اهداف تعیین شده تا پایان سال ترسیم شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کاهش قیمت همزمان با افزایش تولید و کیفیت و اجرای تعهدات خودروسازان را از جمله اهداف این وزارتخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: رسیدن به تولید سالانه سه میلیون خودرو برای افق چهار ساله خودروسازی کشور برنامه ریزی شده است.
وی افزود: صنعت خودروسازی و سیاست‌های آن موضوعی وسیع و مهم است که بیشتر در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، میزان صادرات غیرنفتی در نیمه دوم امسال پنج میلیارد دلار افزایش خواهد داشت، تصریح کرد: در جلسه اخیر با مجلس درخصوص مسائلی همچون فولاد، پتروشیمی، قیمت سیمان و کالاهای اساسی و اعزام رایزنان بازرگانی، با اعضای کمیسیون تبادل اطلاعات انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: مقرر شد از این پس به صورت موضوعی و تخصصی درخصوص موارد مدنظر نمایندگان ورود کرده و به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی نیازمند ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است 
صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، گفت: استفاده از تهاتر نفت موجب افزایش جذابیت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیر ساختی و حمل و نقلی ریلی و  جاده‌ای کشور می‌شود.
وی  با اشاره به ضرورت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای تکمیل پروژه های عمرانی، گفت: وجود پروژه‌های نیمه تمام در کشور، یکی از چالش‌های اساسی دولت سیزدهم بوده چرا که بودجه‌ عمرانی دولت کفاف هزینه های این موضوع را نمی‌دهد، لذا باید برای تامین منابع مالی تکمیل پروژه‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی را یکی از راه های تامین منابع مالی پروژه های عمرانی کشور دانست و اضافه کرد: استفاده از تهاتر نفتی یکی دیگر از راه‌هایی است که موجب افزایش جذابیت برای 
سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های زیر ساختی و حمل و نقلی ریلی و  جاده‌ای کشور می‌شود که خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی هم در این حوزه تجربه موفق و هم برنامه دارد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود 700 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی نیاز است، تصریح کرد: یکی از اقدامات کمیسیون عمران برای کمک به دولت برای تامین منابع مالی و تسهیل جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، بررسی و تصویب لایحه مشارکت بخش خصوصی و عمومی است؛ این لایحه هم اکنون در دستور کار کمیسیون قرار داشته و تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر تصویب شود تا دست دولت در حوزه قانونی نیز باز باشد.
بدری خاطرنشان کرد: پروژه های عمرانی دارای توجیه اقتصادی و زیر بنایی نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی باید در اولویت تکمیل قرار بگیرند.

ضعف نظارتی روند توزیع نهاده‌های دامی  را مختل می کند
محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: با توجه به گزارش‌های ارائه شده کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان به منظور کشت پاییزه در کشور وجود دارد اما باید بر توزیع آن در شهرستان‌ها نظارت جدی تری اعمال شود.
وی در خصوص نشست با وزیر جهاد کشاورزی، گفت: اولین نشست کمیسیون کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد و با توجه به هماهنگی موجود، در راستای توسعه همه جانبه بخش کشاورزی تلاش می‌کنیم.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از محورهای نشست با وزیر جهاد کشاورزی در خصوص  کشت پاییزه بود، ادامه داد: کشاورزان برای کشت پاییزه دغدغه‌هایی در زمینه تامین کود و بذر دارند که آقای ساداتی نژاد توضیحاتی را در رابطه با این موضوع ارائه کرد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درحال حاضر در زمینه کود فسفاته و پتاسه مورد نیاز کشاورزان کمبودهایی وجود دارد که مقرر شد وزیر جهاد کشاورزی در اسرع وقت تامین و توزیع آن را در دستور کار قرار دهد، ادامه داد: با توجه به گزارش‌های ارائه شده کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان به منظور کشت پاییزه در کشور وجود دارد اما باید بر توزیع آن در شهرستان‌ها نظارت جدی تری اعمال شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: با وجود نظارت‌های میدانی و ارزیابی از بنادر توزیع نهاده‌های دامی عملیاتی شده و در حال انجام است اما مشکلاتی در زمینه نظارتی وجود دارد و این عدم نظارت در روند توزیع اختلال ایجاد می‌کند.
عسکری با بیان اینکه در زمینه عملکرد بانک کشاورزی در زمینه ارائه تسهیلات، تامین تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه نیز مباحثی مطرح شد، تصریح کرد: مقرر شد هر دو هفته یک بار وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون حاضر و بر اساس اولویت برنامه‌ها را 
بررسی کنیم.

کاهش قیمت سکه و دلار
در بازار روز گذشته قیمت سکه و دلار با کاهش رو به رو بود.  قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار آزاد تهران به ۱۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان رسید. و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.
همچنین قیمت هر قطعه نیم سکه ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۱۷۹۰ دلار و ۲۴ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۱۶۴ تومان است. همچنین قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با ۴۲۰ تومان کاهش به ۲۶ هزار و ۴۵۶ تومان رسید.

پیش فروش مهر  بلیت قطارهای مسافری 
پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای مهر ماه امسال از ساعت ۱۰ صبح دیروز آغاز شد.  بر اساس این گزارش، مسافران می‌توانند برای بازه زمانی ۱ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۰ بلیت قطار رزرو کنند.
این امکان همزمان در وب سایت‌های فروش اینترنتی بلیت قطار و دفاتر معتبر فروش بلیت (آژانس‌های مسافرتی) فراهم شده است.
در فروش یکپارچه بلیت قطار، هرگونه موجودی بلیتی که در همه نمایندگی‌های فروش در سراسر کشور وجود داشته باشد، در سیستم اینترنتی فروش نیز قابل مشاهده است. 
قیمت بلیت قطارهای مسافری تهران-مشهد به شرح زیر است: قطارهای ۳ ستاره ۶ تخته ۱۵۸ هزار و ۹۰۰ تا ۱۷۷ هزار و ۷۰۰ تومان، قطارهای ۳ ستاره ۴ تخته ۲۰۶ هزار و ۹۵۰ تومان، قطارهای ۴ ستاره ۴ تخته ۲۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان، قطارهای ۴ ستاره سالنی (پردیس) با تردد ۸ ساعته تا مشهد ۱۹۹ هزار و ۱۵۰ تومان، قطارهای ۴ ستاره اتوبوسی با تردد ۱۲ ساعته تا مشهد ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان، قطارهای ۴ ستاره ۴ تخته ۲۵۴ هزار تومان، قطارهای ۴ ستاره ۴ تخته ۲۷۷ هزار و ۷۵۰ تومان، قطارهای ۴ ستاره ۴ تخته ۳۶۰ هزار و ۳۷۰ تومان. همچنین قطارهای ۵ ستاره ۴ تخته (بسته به نوع قطار) شامل قیمت‌های: ۴۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان، ۵۰۹ هزار و ۳۵۰ تومان، ۶۲۲ هزار تومان ۷۵۴ هزار و ۱۵۰ تا ۷۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان و ۷۵۵ هزار و۸۰۰
 تومان است.
 
«حمایت» گزارش می دهد
امید ها به ساخت یک میلیون مسکن در سال
وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در حالی از آغاز برنامه مسکنی دولت طی دو هفته آینده خبر داد که پیش بینی می شود با اجرای این طرح زنجیره تولید مسکن رونق گیرد. به باور بسیاری از کارشناسان علم اقتصاد، مهمترین ضرورت کشور موضوع رشد اقتصادی آن است. بر این اساس ساخت مسکن به دلیل ارتباط گسترده با بخش های مختلف صنعت می تواند رونق اقتصادی و در نهایت رشد اقتصادی را رقم بزند. همچنین ساخت سالانه یک میلیون مسکن با پوشش 55 درصدی تقاضا می‌تواند مقدمات سامان‌دهی بازار مسکن را فراهم کند. البته در این میان برخی کارشناسان نیز نگرانی هایی بابت منبع تامین منابع این طرح مطرح کرده اند.
رستم قاسمی روز گذشته در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه صنعت ساختمان گفت: ظرف دو هفته آینده خبر خوبی برای برنامه دولت در بخش مسکن اعلام می‌شود که اقدام عملی شروع ساخت برنامه مسکنی دولت است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای موضوع زمین هیچ مشکلی نداریم و این اقدام راهبردی که در وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ایجاد بانک زمین بود در یک برنامه دو ماهه پیش بینی شده که بخش زیادی از زمین اهداف چهار ساله ما در بخش مسکن تأمین شده است.
وی در مورد قیمت سیمان گفت: با برنامه ریزی های انجام شده شاهد کاهش قیمت مسکن از عدد بزرگی به یک عدد منطقی بوده‌ایم. قاسمی ادامه داد: به زودی سامانه املاک و اسکان بارگذاری می‌شود. وی تصریح کرد: با توجه به قانون جهش تولید مسکن به زودی در شورای عالی مسکن قیمت‌هایی برای مصالح ساختمانی پیشنهاد می‌دهیم. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: باقی مانده واحدهای مسکن مهر تا پایان سال تکمیل می‌شود.
این طرح در شرایطی در یک قدمی اجرا است که در روزهای گذشته اقدامات متعددی برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و میلگرد شده است. قیمت سیمان در روزهای اخیر از
 100 هزار تومان به 25 هزار تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت میلگرد نیز با کاهش روبه رو بود و به زیر 10 هزار تومان رسید.

   رونق زنجیره تولید مسکن کارشناسان به عقب‌ماندگی سالیانه ساخت
۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور اشاره می‌کنند و معتقدند که ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورت تامین زمین و منابع مالی، قابل اجرا است.
دبیرکل انجمن سنگ تزئینی ایران در خصوص این طرح گفت: اجرایی شدن طرح دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، بخش دیگری از ظرفیت‌های بالقوه زنجیره تولید بخش مسکن از جمله صنعت سنگ‌های تزئینی را فعال کرده و رونق می‌دهد و فعالان این صنعت برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارند.
احمد شریفی گفت: در بخش سنگ‌های تزئینی ظرفیت ۲۰۰ میلیون متر مربعی و در بخش معادن آن ظرفیت ۳۰ میلیون تنی وجود دارد.
به گفته این مقام صنفی، اکنون ظرفیت بالفعل ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مربعی در بخش فرآوری و ۹ تا ۱۰ میلیون تنی در بخش معدن وجود دارد، یعنی این صنعت با حدود یک‌سوم ظرفیت خود فعال است.
وی با اشاره به تامین بودن مواد اولیه، مباحث سخت‌افزاری و تولیدی، مشکل اصلی و غیرفعال‌بودن دو سوم دیگر این صنعت را ناشی از موضوع نبود بازار برشمرد و گفت: دو مسیر اصلی برای رونق تولید در سنگ‌های تزئینی، رشد تولید داخل و سامان‌دهی بازار صادرات است.
شریفی یادآور شد: سالیانه نزدیک به ۷۰ میلیون متر مربع زیربنای ساخت از سوی شهرداری‌ها پروانه ساختمان صادر می‌شود که میزان مصرف سنگ تزئینی آن نیز همین متراژ است و با توجه به متوسط صادرات ۱۰ میلیون متر مربعی در سال، جمع تولید ۸۰ میلیون متر مربع است. وی اظهار داشت: بر این اساس و با توجه به ظرفیت بالقوه ۲۰۰ میلیون متر مربعی، اکنون حدود ۱۲۰ میلیون متر مربع از این صنعت راکد و غیرفعال است.

   تقاضای بازار مسکن کشور چه اندازه است؟
به استناد جزئیات مندرج در طرح جامع مسکن که در سال 1396 در وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است، از سال 1396 تا سال 1405، با احتساب تزریق 1.4 میلیون واحد مسکونی به موجب قانون مالیات بر خانه‌های خالی، 10 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی نیاز است(سالانه 1 میلیون و 50 هزار واحد) تا شاهد پاسخ به تقاضای مسکن کشور باشیم.
این تقاضا از 4 منبع نیاز جدید به سرپناه ناشی از ازدواج، خانوارهای فاقد مسکن، نوسازی بافت فرسوده و پاسخ به ذخیره طبیعی بازار مسکن محاسبه شده است. با وجود نیاز سالانه 1 میلیون و 50 هزار واحدی در بازار مسکن بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، بر اساس آمارها و برآوردها مرکز آمار طی دوره 4 سال گذشته از سال 1396 تا انتهای سال 1399 تنها 1 میلیون 433 هزار و 531 واحد مسکونی پروانه ساخت گرفته و فرآیند تکمیل خود را آغاز کرده‌اند. به عبارت دیگر در حالیکه در طول 4 سال گذشته ساخت 4 میلیون و 200 هزار مسکن باید در دستور کار قرار می‌گرفته است، تنها به 34 درصد تقاضا در طول سال‌های اخیر پاسخ داده شده است. با توجه به میزان تقاضای برآورد شده در سال 1396 و در شرایطی که کلیه واحدهای ساخته شده را پاسخ به این تقاضا تلقی کنیم. از ابتدای سال 1400 تا انتهای سال 1405، تقاضای بازار مسکن 9 میلیون و 66 هزار واحد مسکونی برآورد می‌شود. به عبارت دیگر، در طول 5 سال پیش‌رو تقاضای بازار مسکن سالانه 1 میلیون و 813 هزار و 294 واحد مسکونی است.
عملکرد نامطلوب طی چند سال گذشته در حوزه بازار مسکن سبب شد تا تقاضای سالانه نسبت به 4 سال گذشته به دلیل عرضه نامناسب مسکن با رشد 72 درصدی مواجه شود. در این بین هر عاملی که زمینه پاسخ به تقاضای بازار مسکن را فراهم کند، می‌تواند منتج به ساماندهی بازار مسکن شود. بر همین اساس، ساخت سالانه
 1 میلیون مسکن تا 4 سال آینده می‌تواند مقدمات ساماندهی بازار مسکن را مهیا کند و  اگر شرایط برای رونق ساخت و ساز بیش از 1 میلیون مسکن نیز فراهم شود، بهبود شرایط قیمت مسکن با سرعت بیشتری روند صعودی به خود خواهد گرفت.
در شرایطی که عرضه مسکن با بر طرف کردن نقاط ضعف پروژه‌های تولید انبوه مسکن گذشته از جمله جلوگیری بلند مرتبه‌سازی و کوچک‌سازی در کنار استفاده از مالیات‌های تنظیمی به منظور ساماندهی تقاضای سرمایه‌ای مد نظر قرارگیرد، ساماندهی بازار مسکن دور از دسترس نخواهد بود.
 
ممنوعیت ورود لوازم خانگی تمدید شد
بر اساس گفته‌های معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ و تمدید آن، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و بعد از آن مجددا درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود.
در پی انتشار اخباری از احتمال ترخیص محموله بوش، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت‌ (صمت) و معاون فنی امور گمرک برای بررسی ضرورت حمایت از تولید لوازم خانگی داخلی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شدند. در این برنامه حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، با اشاره به اینکه دولت باید تسهیلات ارزان قیمت به مردم دهد تا تقاضا اثر مولد داشته باشد گفت: امیدواریم دولت در این رابطه فکری کند زیرا مردم در مضیقه هستند. باید از لوازم خانگی حمایت کرد. اگر بانک تسهیلات ارزان قیمت بدهد، شرایط برای مردم مهیا می‌شود. وی با بیان اینکه تولید کننده باید در فضای رقابتی اقدام به افزایش کیفیت کند، تصریح کرد: باید برای حق انتخاب مردم احترام قائل شویم. نظریه دیگری هم وجود دارد که باید جلوی واردات را بگیریم تا از تولید داخل حمایت کنیم و بتوانیم به کشوری صنعتی تبدیل شویم. دنیا خیلی جلوتر از ماست و الان باید به فکر تولید باشیم.
غزنوی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۷ رقابت در کالاهای خارجی وجود داشت، گفت: اما تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور ضعیف و ضعیف تر شدند و نهایتاً واردات تحریم شد و لوازم خانگی خارجی از کشور رفتند؛ بنابراین این تجربه هیچ دستاوردی نداشت. در سه سال ده‌ها هزار نفر در این بخش شاغل شدند و کالای مورد نیاز مردم تامین شد. البته باید به فکر صادرات باشیم و از امسال شرایط برای صادرات کالای لوازم خانگی فراهم است.
وی همچنین با بیان اینکه سامانه بهین یاب مشکل دارد، تاکید کرد که در بحث ورق های فولادی مکانیزم ها دچار مشکل است و باید بر فرآیندها نظارت شود. غزنوی درباره حضور خارجی‌ها در صنعت لوازم خانگی نیز گفت: ما موافق حضور سرمایه‌گذار خارجی هستیم، اما سرمایه‌گذار خارجی باید در حوزه‌هایی که تاکنون سرمایه‌گذاری نشده ورود کند یا اگر در بخشی که توان مالی یا تکنولوژی مربوطه را نداریم ورود پیدا کند. نباید برای کالاهای اساسی یا صنایع تکمیلی لوازم خانگی که امکان تولید آن را داریم سرمایه‌گذار خارجی بیاوریم. در ادامه برنامه مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات لوازم خانگی موقت است، اظهار کرد: ممنوعیت واردات طبق احکام دائمی امکان پذیر نیست. دولت فقط می‌تواند در راستای حمایت از تولید داخل فقط موانع تعرفه ای و ضوابط فنی داشته باشد.
بنابراین به گفته وی ممنوعیت واردات برخی کالاها از جمله لوازم خانگی براساس مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوعیت تداوم دارد اما آن چیزی که باید در حال حاضر تعیین تکلیف شود، حمایت از این صنعت در حوزه قانونی است.
معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه بورس کالا پلتفرم شفافی دارد و هرکسی که در آن خرید انجام دهد مشخص است که چه مقدار خرید انجام داده، گفت: ورق‌های فولادی صنعت لوازم خانگی به‌صورت عرضه اختصاصی برای لوازم خانگی اختصاص داده شده که صرفا مختص تولیدکنندگان لوازم خانگی است. صادقی نیارکی با اشاره به ظرفیت تولید ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور، گفت:  طی چهارماهه ابتدای سال جاری درمقایسه با سال گذشته میزان تولید در این صنعت با رشدی ۴۲ درصدی همراه بوده و در سال گذشته نیزاین صنعت رشد ۷۰ درصدی را رقم زده است. سال ١٣۹۷ نسبت به سال ١٣۹۸ رشد ۷۰ درصدی داشتیم و همچنین نسبت به سال ١٣۹۶ رشد ۳۲ درصدی داریم. امسال برنامه تولید ما ۱۶ میلیون و ٥٠٠ هزار دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک است.
صادقی نیارکی پیش‌تر گفته بود که چیزی که تاکنون برای ممنوعیت واردات الزام ایجاد کرده مجوز شورای هماهنگی سران قوا بوده و  به عنوان یک کارشناس خواسته بود نه برای بلندمدت، بلکه تا زمانی که سرمایه گذاری‌های در حال انجام به نتیجه برسد، یعنی یک دوره حدود چهار سال بهتر هست از صنعت لوازم خانگی صیانت شود و البته در قبال این حمایت، از تولیدکنندگان تضمین‌هایی تضمین خواسته شود.
گفتنی است که ابتدای سال جاری ممنوعیت واردات کالاهای غیرضروری برای حمایت از تولید داخل از جمله لوازم خانگی برای یک سال دیگر از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تمدید شده و برای سال بعد باید مجددا در این رابطه تصمیم‌گیری شود.
 
بازار سیاه بلیت پرواز تهران ـ نجف تا ۱۰ میلیون تومان
در حالی سازمان هواپیمایی کشوری سقف قیمت بلیت پروازهای رفت و برگشت اربعین را ۵ میلیون تومان اعلام کرده که این قیمت این پروازها تا ۱۰ میلیون تومان نیز به فروش می رسد.
شهریور امسال سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از تعیین قیمت  5 میلیون تومانی بلیت پروازهای رفت و برگشت اربعین خبر داد.
محمدحسن ذیبخش تصریح کرد: براساس تصمیم اتخاذ شده، قیمت بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی 28 شهریور تا 10 مهر، 5 میلیون تومان تعیین شد. این قیمت سقف بلیت پروازهای اربعین است و این احتمال وجود دارد برخی ایرلاین‌ها با قیمت کمتری بلیت مسیرهای پروازی بغداد و نجف را به فروش برسانند. بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی این قیمت برای 30 هزار سهمیه تعیین شده بود.
این در حالی است که برخی سایت‌های اینترنتی بلیت حداکثر 5 میلیون تومانی را با قیمت تا 10 میلیون تومانی یعنی 2 برابر بفروش می‌رسانند. 
بررسی قیمت پروازهای اربعین حاکی از آن است قیمت بلیت رفت و برگشت تهران ـ نجف برای هواپیمایی قشم 9 میلیون و 71 هزار تومان است. این بلیت اکونومی و چارتر است. قیمت بلیت رفت و برگشت مسیر پروازی تهران ـ نجف هواپیمایی معراج نیز 9 میلیون و 135 هزار تومان برای بازه زمانی 30 شهریور (رفت) و 7 مهر برای برگشت است.
قیمت بلیت این شرکت برای همین بازه زمانی در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) ـ فرودگاه نجف به صورت چارتری 10 میلیون و 255 هزار تومان است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته، از تلاش برای قیمت مناسب پروازهای عتبات عالیات خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم زائران با قیمت مناسب به عتبات عالیات مشرف شوند؛ مبنا 30 هزار مسافر بود. همکاران بنده در حال رایزنی با ایرلاین‌ها هستند تا بتوانیم قیمت بلیت مناسب برای زائران اربعین ارائه کنیم. روز گذشته و در لحظه ثبت این گزارش قیمت بلیت رفت پرواز تهران ـ نجف هواپیمایی کیش‌ایر 3 میلیون و 740 هزار تومان برای تاریخ 29 شهریور 1400 بود. همچنین نرخ بلیت رفت پرواز همین مسیر پروازی برای هواپیمایی قشم‌ایر 4 میلیون و برای هواپیمایی معراج 4 میلیون و 88 هزار تومان بود.
همچنین نگرانی هایی در خصوص افزایش سهمیه زائران ایرانی و پروازهای اربعین وجود دارد.  در این راستا ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش پروازهای اربعین در صورت بیشتر شدن سهمیه زائران ایرانی اظهار کرد: برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به زائران ایرانی در این ایام آمادگی کاملی داریم اما بستگی به این مسئله دارد که سهمیه ایران تا چه اندازه افزایش پیدا خواهد کرد و آیا شرکت‌های هواپیمایی داخلی توان پشتیبانی در این زمینه را دارند یا خیر چرا که مسیرهای پروازی و برنامه‌های سفرهای هوایی این شرکت‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده است.
وی افزود: در وهله نخست برنامه پروازهای اربعین برای ۳۰ هزار زائر برنامه‌ریزی شد و در همین راستا ۴۰۰ پرواز را در مسیرهای رفت و برگشت برای جا به جایی زائران پیش‌بینی کردیم. همچنین شش فرودگاه بین‌المللی برای انجام این پروازها فعال شده و به تعدادی از ایرلاین‌های داخلی مجوز پرواز را دادیم.
معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه همه ایرلاین‌های داخلی شرایط پرواز به عراق را دارند، گفت: اگر سهمیه ایران از ۳۰ هزار نفر بیشتر شود باید ببینیم به چه میزان این سهمیه افزایش پیدا خواهد کرد و در آن صورت ابتدا باید در این زمینه امکان‌سنجی کنیم ببنیم تا چه حد ظرفیت افزایش پروازها را داریم و اگر زائر باشد می‌توانیم از ظرفیت دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی و پروازهای بیشتر برای خدمت‌رسانی به زائران استفاده کنیم.
همچنین موضوع لغو ویزا بین ایران و عراق نیز از مسائلی بود که مورد توجه قرار گرفته است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: لغو ویزا بین ایران و عراق به اربعین امسال نمی رسد و بعد از مراسم اربعین اعمال خواهد شد.
محمد حسن ذیبخش اظهار کرد: با هدف ایجاد انسجام میان ارگان‌های ذی ربط در مراسم اربعین، مقرر شد همه زائرانی که می‌خواهند برای حضور در مراسم اربعین حسینی (ع) ۱۴۰۰ به عتبات عالیات مشرف شوند، باید در سامانه سماح ثبت نام کنند.
وی افزود: در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری به کلیه شرکت‌های هواپیمایی داخلی و شرکت هواپیمایی العراقیه اعلام کرده است که هیچ مسافری خارج از لیست اعلامی سامانه سماح نمی‌تواند در بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه بلیت تهیه کند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: نکته بعدی این است که حتماً تست منفی پی سی آر ۷۲ ساعته و نیز کارت واکسن دو دوزه را باید زائران همراه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که کمتر از ۷۲ ساعت اقامت دارند، نیازی به دریافت تست منفی پی سی آر برای برگشت از آزمایشگاه‌های عراق ندارند و با همین تست پی سی آر منفی که در ایران می‌گیرند، می‌توانند به عراق سفر کنند و با همان به ایران برگردند.
وی با تأکید بر اینکه برای دریافت بلیت، مشکلی وجود ندارد تصریح کرد: در این بازه زمانی مذکور، هماهنگی‌های لازم برای انجام پروازها صورت گرفته و پیگیری خواهد شد تا پیش بینی‌های انجام شده، به نحو احسن انجام شود.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال