امروز ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
واکنش مثبت بورس به تنفیذ حکم رییس جمهور جدید
بورس تهران دیروز در واکنشی مثبت به تنفیذ حکم ریاست جمهوری آیت الله رئیسی، با رشد ۱۷ هزار واحدی به قله یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی صعود کرد.
آیت الله رئیسی دیروز در مراسم تنفیذ گفت: دولت ثبات بازار سرمایه را به عنوان مساله فوری دنبال می‌کند.
در کنار واکنش مثبت شاخص کل، شاخص هم‌وزن نیز با افت ۲۳۰ واحدی، در رقم ۴۰۰ هزار و ۶۸۹ واحد تثبیت شد.
همچنین ارزش کل بازار سرمایه بار دیگر از ۵.۵ هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد؛ تعداد معاملات روز گذشته ۷۰۰ هزار فقره و ارزش معاملات بیش از ۴.۷ هزار میلیارد تومان برآورد شد.
نمادهای «فارس»، «میدکو» و «شستا» با اثرگذاری به ترتیب ۳۷۰۵، ۲۹۰۴ و ۱۳۳۹ واحد مؤثرترین نمادهای دیروز بودند و پرتراکنش‌ترین نمادها به «سپید» و «پترول» اختصاص داشت. شاخص فرابورس نیز با ۴۳ واحد رشد به ۱۹ هزار و ۹۱۳ واحد رسید.
برترین گروه‌های صنعت به ترتیب گروه‌های شیمیایی با ارزش بازار ۱۲۰۰ میلیارد تومانی و فلزات اساسی با ۱,۰۰۰ میلیارد تومان بوده‌اند و بیشترین میزان قرمزپوشی تابلوی معاملات نیز به گروه‌های انبوه‌سازی، حمل‌ونقلی، لیزینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌ها اختصاص داشت. گروه‌های پتروشیمی، داروسازی و فولادی‌ها سبزپوش‌ترین گروه‌های معاملات دیروز بوده‌اند.

صورتحساب تلفن ثابت یک ماهه شد
به گفته مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران،‌ صورتحساب تلفن ثابت یک ماهه شده است و اگر قبض پایان یک دوره بیش از ۲۰ هزار تومان باشد و پرداخت نشود،‌ تلفن به صورت یک‌طرفه قطع می‌شود.
محمدرضا بیدخام اظهار کرد: با توجه به اینکه صورت‌حساب تلفن ثابت در دوره‌های یک ماهه صادر می‌شود، ضروری است برای جلوگیری از یک‌طرفه شدن خطوط تلفن، مبالغ صورت‌حساب به‌صورت ماهانه و در مهلت زمانی تعیین‌شده از طریق سامانه تلفنی ۲۰۰۰ و یا سایت شرکت مخابرات ایران و یا همچنین از طریق تلفن همراه با کد دستوری ستاره ۲۰۲۰ مربع پرداخت شود.
بنا به اعلام شرکت مخابرات ایران، وی خاطرنشان کرد: چنانچه قبض پایان یک دوره بیش از ۲۰ هزار تومان باشد و یا این که در دو دوره متوالی مبلغ صورتحساب کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد و ما شاهد پرداخت نکردن صورتحساب در این دو شرایط باشیم تلفن به صورت یک‌طرفه قطع می‌شود.
مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه راهکاری اندیشیده‌اید که در زمان قطع تلفن ثابت بدون مراجعه مشترکان مجدد تلفن وصل شود، گفت: در صورتی که به علت پرداخت نکردن بدهی، خط تلفن مشترک، یک‌طرفه و یا قطع شده است برای تسریع در روند اتصال مجدد بهتر است مبلغ صورت‌حساب را از طریق سامانه تلفنی ۲۰۰۰ پرداخت کنند تا تلفن مشترک خودکار وصل شود.
بیدخام در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا برای برخی مشترکان تلفن ثابت پیامک صورت‌حساب ارسال نمی‌شود، اظهار کرد: از آنجایی که در سامانه مخابرات تلفن همراه برخی مشترکان درج نشده است این اتفاق می‌افتد و ما درخواست می‌کنیم افراد با مراجعه به کد دستوری ستاره ۲۰۲۰ مربع، تلفن همراه خود را وارد کنند تا صورتحساب ماهانه به آن‌ها ارسال شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا برخی درخواست‌های مردم برای انتقال خطوط تلفن ثابت با کندی انجام می‌شود، گفت: همه تلاش مجموعه مخابرات این است که خدمات در اسرع وقت ارائه شود، اما چون تعرفه‌های شرکت مخابرات مربوط به حدود ۱۲ سال پیش است امکان ارائه سرویس در زمان مقرر وجود ندارد و ما درخواست ترمیم تعرفه را از مسئولان داریم.
مدیر کل ارتباطات وامور بین الملل شرکت مخابرات ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود که در صورت استفاده نکردن از تماس با کشورهای خارجی و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و حک تلفن ثابت، حتماً درباره بستن صفر دوم در مکالمات بین‌الملل اقدام کنند.

کاهش نرخ دلار در صرافی ها
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی دیروز  با ۱۴۰ تومان کاهش به  ۲۵ هزار و ۹۹ تومان رسید.
دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود و طی هفته گذشته دوباره در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت و از شنبه گذشته وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد و طی دو روز گذشته دوباره افت قیمت داشته است و می‌توان گفت در آستانه خروج از کانال ۲۵ هزار تومان قرار دارد.
اما قیمت سکه روز گذشته افزایش نسبی داشت.  قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران با افزایش ۸۰ هزار تومانی به رقم ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید که به نظر می‌رسد ناشی از افزایش نرخ اونس جهانی طلا به میزان ۲ دلار و ۹ سنت باشد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز
 ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین دیروز  نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۹۶ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۷۵۲ هزار تومان شد.
همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۱۱ دلار و ۲۸ سنت قیمت خورد.
مهم‌ترین علت رشد قیمت طلا و سکه در یک هفته گذشته، بالا رفتن قیمت دلار و اونس جهانی بوده است. قیمت دلار از حدود ۲۴ هزار تومان در اوایل هفته گذشته اکنون به ۲۵ هزار و ۴۱۰ تومان در صرافی‌های بانکی رسیده است. بهای اونس جهانی نیز که در حدود یک‌هزار و ۷۹۵ دلار بوده، اکنون به بالای یک هزار و ۸۰۰ دلار صعود کرده است.
قیمت سکه نیز در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ماه، به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است و از هفته گذشته پس از تعطیلات ۶ روزه پایتخت افزایش قیمت داشت و چهارشنبه گذشته وارد کانال ۱۱ میلیون تومان شد.
بی توجهی به اجرای کامل برنامه های توسعه موجب رشد نامتوازن می شود
 عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط کشور هنگام تدوین برنامه‌های توسعه‌ای با زمان اجرا متفاوت است گفت: تحریم‌ها مانع تحقق اهداف برنامه ششم توسعه شد.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه هنگام تدوین برنامه‌های توسعه ای، شرایط کشور متفاوت از زمان اجرای آن است. به عنوان مثال هنگامی که برنامه ششم توسعه تدوین می‌شد تورم نقطه پایین تر داشت از این رو پیش بینی کردیم تا براساس برنامه به چه هدفی برسیم، آن زمان اهداف ایده آل و قابل دسترس بود اما یک عامل و متغیر مزاحم خارجی مانند تحریم به یکباره وارد شده و اجازه نمی دهد پیش بینی های قبلی به فعلیت برسد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در بسیاری از موارد ایراد از برنامه نیست اما به دلیل خباثت دشمن و تحریم‌هایی نظیر  بانک مرکزی که برای اولین بار در دنیا  انجام می‌شود، ما را دچار مشکل می‌کند.
وی با اشاره به یکی از ایرادات برنامه‌های توسعه‌ای کشور افزود: قانون برنامه‌ بسیار مفصل بوده و این امکان را برای مجری فراهم می کند تا همانند میوه چینی آن هایی را که دوست دارد، اجرایی کند اما قانون در صورتی موثر خواهد بود که همه آنچه که در قانون پیش بینی شده اجرایی شود. بی توجهی به اجرای کامل برنامه توسعه موجب رشد نامتوازن در کشور می شود بطور مثال همانند پینوکیو که بینی آن درحالی رشد می‌کند که هیچ تناسبی با سایر اجزای بدن آن ندارد.

بایدها و نبایدهای طرح حمایت از سرمایه گذاری خارجی
 عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه باید ضمن حفظ اقتدار خود در حوزه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی متوجه شرایط تحریمی کشور نیز بود، گفت: به یقین با نگاه سیاسی به تمام قراردادهایی که جنبه فنی و تخصصی دارند نتیجه خوبی نخواهیم گرفت.
وی ضمن توضیح “طرح حمایت از سرمایه گذاری خارجی” که به تازگی تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است، درباره مزایای این طرح، گفت:  معتقدم باید ضمن حفظ اقتدار خود در حوزه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی متوجه شرایط تحریمی کشور نیز بود، البته از طرفی نیز نباید به شرکت‌هایی که در دوران تحریمی دست ما را خالی گذاشتند مجددا به راحتی اطمینان کرد.  
نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نهایت به یقین با نگاه سیاسی به تمام قراردادهایی که جنبه فنی و تخصصی دارند نتیجه خوبی نخواهیم گرفت و باید نگاه سیاسی را از پیرامون نفت و مسائل مرتبط به آن کاهش داد.
وی توضیح داد: براساس “طرح حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی ضد تحریمی” شرکت‌هایی که در زمان تحریم همکاری بیشتری با ایران داشتند در اولویت قراردادها قرار می‌گیرند البته به معنای ایجاد مانع در مسیر سرمایه‌گذاری دیگر شرکت‌ها نیست اما اگر خسارت‌هایی به پروژه‌های ملی ایران وارد کرده‌اند باید این خسارت‌ها را جبران کنند.
رحیمی مظفری با اشاره به همراهی شرکت‌هایی از کشورهای همچون کره جنوبی و فرانسه با تحریم‌ها، گفت: این طرح، شرکت‌ها را مجبور می‌کند درصورت تمایل به همکاری مجدد با ایران، خسارت خود را به ما پرداخت کنند چراکه نمی‌توان اجازه داد؛ شرکتی مانند “توتال” طرح توسعه پروژه ملی فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی را چند سال معطل نگه دارد و سپس به بهانه تحریم بدون انجام هیچ کدام از تعهدات خود، ایران را ترک کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌ها صرفا در اختیار چند کشور اروپایی نیست، گفت: اگرچه بسیاری از کشورها آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند اما توجه برخی ها به
غربی ها در کشور سبب شده بخش وسیعی از دنیا را نبینیم بنابراین این قانون کمک می‌کند در را بر روی همه کشورها باز کنیم.

گرانفروشی و کم فروشی نان  در صدر تخلفات صنفی تیرماه
 سعید محمدی پور، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت تهران با بیان اینکه ۶۹ هزار بازرسی در تیر ماه انجام شد گفت: بیشترین تخلف گرانفروشی مربوط به نان و کم فروشی هم مربوط به وزن چانه نان بوده است.
وی  در مورد آخرین وضعیت گشت‌های نظارت و بازرسی، اظهار داشت: در تیر ماه سال جاری ۶۹ هزار و ۴۴۱ مورد بازرسی انجام و ۶ هزار و ۱۹۸ پرونده تخلف به ارزش ریالی ۱,۹۰۰ میلیارد ریال تنظیم و به مراجع ذیربط ارجاع شده است که بیشترین مورد تخلف مربوط به گرانفروشی، کم فروشی، تقلب و عدم صدور فاکتور معتبر بود.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت تهران افزود: بیشترین تخلف گرانفروشی مربوط به نان و کم فروشی هم مربوط به وزن چانه نان بوده است.
محمدی پور ادامه داد: همچنین در تیر ماه بیش از ۶ هزار و ۳۶۰ بازرسی در خصوص قاچاق مواد غذایی اعم از گوشت وارداتی، برنج، چای و روغن خام به ارزش ریالی ۱,۷۰۰ میلیارد ریال صورت گرفته است.
وی گفت: همچنین بیش از ۴ هزار گشت مشترک نیز در این ماه انجام شد که در این گشتهای مشترک، ۴ هزار و ۹۷۵ بازرسی با ۶۶۵ پرونده تخلف به ارزش ۳۵ میلیارد و ۲۷۴ میلیون ریال تنظیم شده و به مراجع مربوطه ارجاع شده است. محمدی پور یادآور شد: مردم از طریق تماس با ۱۲۴ موارد تخلف را گزارش دهند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال