امروز ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
 
قطع آب مشترکان پر مصرف تهرانی از امروز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: بر اساس  اخطار های قبلی آب مشترکان پرمصرف تهرانی از روز شنبه روزی دو تا پنج ساعت قطع خواهد شد. محمد رضا بختیاری با بیان اینکه شروع این کار از اشتراک‌های پرمصرف مناطق شمالی تهران آغاز می شود، اظهار کرد: از ابتدای تیرماه برای ۲۰۰ هزار مشترک بدمصرف و پرمصرف تهرانی یعنی مشترکانی که بیش از دو برابر الگو آب مصرف می‌کنند اخطار پیامکی و مکتوب صادر شده است.
وی با بیان اینکه مشترکانی که میزان مصرف خود را کاهش ندادند مشمول این طرح می شوند، گفت: میزان مصرف آب در تهران نسبت به سال قبل در حد دو تا سه درصد افزایش یافته البته باید گفت که از اسفند سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا افزایش مصرف شهر تهران سیر صعودی بالایی پیدا کرد، قبل از شیوع این ویروس عمدتا در اول خرداد این میزان مصرف وجود داشت اما از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون هیچ روزی میزان مصرف کمتر از سه میلیون مترمکعب نبوده و به طور کلی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف آب شرب در تهران به دلیل ویروس کرونا افزایش یافته است. به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، حدود ۳۰ درصد مشترکان کمی بیش از الگو مصرف دارند و ۲۰ درصد مشترکان جز مشترکان پرمصرف هستند و حدود پنج درصد نیز فوق العاده مصرف بالایی دارند.
بختیاری با اشاره به مصرف بالای آب در تهران، اظهار کرد: در تهران روزانه سه و نیم میلیون مترمکعب و در سال حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می شود، به عبارت دیگر ۱۷ تا ۱۸ درصد آب کل کشور در شهر تهران مصرف می شود، اگر مردم صرفه جویی نکنند هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

مشکل تامین آرد در کارخانه‌های نان صنعتی 
رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی از مشکل تامین آرد در کارخانجات تولید نان صنعتی خبر داد و خواستار تک نرخی شدن آرد شد و گفت: اگر آرد تک نرخی شود، قاچاق آرد متوقف می‌شود،
 سوء استفاده گران و مافیا از بازار حذف می‌شوند و در تولید رونق و بین تولیدکنندگان رقابت ایجاد می‌شود. محسن لزومیان درباره افزایش قیمت نان‌های صنعتی در سال جاری، اظهار کرد: قیمت نان‌های صنعتی تابع عرضه و تقاضاست و در حال حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و گران‌تر بودن نان‌های صنعتی نسبت به نان‌های سنتی، تقاضا در این بازار ضعیف است.  وی با بیان اینکه بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، تصریح کرد: نمی‌توان درصد دقیقی برای افزایش قیمت نان‌های صنعتی عنوان کرد، چراکه نوع محصول تولیدی و میزان تولید کارخانجات مختلف متفاوت و در نتیجه افزایش قیمت آنها نیز متفاوت است. از طرف دیگر با توجه به افزایش بی‌رویه هزینه مواد اولیه، بسته بندی و حاملان انرژی چاره‌ای جز افزایش قیمت برای تولیدکنندگان نبود. 
رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان های صنعتی با بیان اینکه این نوع نان به دلیل هزینه‌های بسته بندی، حمل و نقل و آرد، بهبوددهنده و غیره گران‌تر از نان‌های سنتی هستند و افراد کمتری از آن‌ها استفاده می‌کنند، اظهار کرد: بنابراین هزینه تمام شده این نان‌ها بیشتر و قدرت خرید مردم پایین است. اما مشکل مهم‌تر تولیدکنندگان تامین آرد است. 
به گفته وی، در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی به کارخانجات آرد دولتی نمی‌دهد و می گوید در این زمینه کمبود وجود دارد. این مسئله باعث شده تولید نان صنعتی کاهش پیدا کند. برای مثال کارخانه‌ای با ظرفیت تولید ۵۰ تن روزانه فقط پنج تن تولید می‌کند که باعث افزایش هزینه تولیدکنندگان می‌شود. استفاده از آرد آزاد نیز برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.  لزومیان با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی اصلی‌ترین ماده اولیه تولید نان صنعتی را تامین نمی‌کند، گفت: در حال حاضر قیمت آرد با گندم ۶۶۵ تومانی برای نان سنتی، ۹۰۰ تومان برای نان صنعتی و فانتزی، ۲۷۰۰ تومان برای صنف و صنعت و ۵۰۰۰ تومان به صورت آزاد در بازار وجود دارد. اما راه حل مشکلات این است که قیمت آرد تک نرخی شود.  وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه تولید نان صنعتی آرد است، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل اصلی تولیدکنندگان تامین آرد است. اگر آرد تک نرخی شود، قاچاق آرد متوقف می‌شود، سوء استفاده گران و مافیا از بازار حذف می‌شوند، در تولید رونق و بین تولیدکنندگان رقابت ایجاد می‌شود. 

زمان واریز یارانه معیشتی مرداد ۱۴۰۰
طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، بیست و یکمین مرحله یارانه معیشتی مردادماه ۱۴۰۰ ساعت ۲۴ روز یکشنبه (۱۰ مرداد) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.
همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.
همچنین، هشتمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

نحوه انتقال سهام بورسی فرد متوفی به وراث
یک حقوقدان بازار سرمایه نحوه انتقال سهام سهامدار بورسی متوفی را به وراث فرد توضیح داد و تاکید کرد که فروش سهام فرد متوفی بعد از فوت فرد و بدون اطلاع سایر وراث جرم است.
حمید اسدی با تاکید بر اینکه یکی از چالش های مهم در بازار سرمایه انتقال و انحصار وراثت بین ورثه متوفی است، اظهار کرد: بعد از فوت سهامدار و صدور گواهی فوت و اتمام مراحل دفن ایشان، ورثه متوفی (منظور از ورثه،  فرزند اعم از دختر و پسر، همسر اعم از زن و شوهر، والدین اعم از پدر و مادر است. اگر این افراد نباشند نوبت به ورثه دیگر شامل خواهر و برادر یا خاله، عمه، عموی و دایی  هم می‌رسد) می‌توانند دادخواست انحصار وراثت را به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی یعنی آخرین شهر و محله ای که سهامدار متوفی در آن سکونت داشته است، ارائه کنند. وی ادامه داد: گاهی برخی سهام داران متوفی به محل اخذ کد سهامداری مراجعه می‌کنند که کار اشتباهی است. کارگزاری که کد سهامداری را به سهامدار متوفی داده است هیچ تاثیری در این فرایند ندارد. البته درحال حاضر دادخواست به صورت الکترونیک در دفتر خدمات قضائی الکترونیک ثبت می‌شود و ورثه می‌توانند از این طریق درخواست انحصار وراثت کنند. بعد از اینکه گواهی انحصار وراثت صادر شد درصورتی که وراث باهم تفاهم داشته باشند می‌توانند به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار مراجعه کنند و در آنجا به نسبت سهم الارث از سهام متوفی ارث می‌برند.
این حقوقدان بازار سرمایه در ادامه با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند سهام شخص متوفی حتما باید فروخته شود، توضیح داد: درحالی که اینطور نیست. در شرکت سپرده گذاری امکان انتقال قهری (انتقال غیرارادی) وجود دارد. درواقع سهام شخصی که فوت شده است تفکیک می‌شود و تناسب به هرکدام از ورثه اگر کد سهامداری داشته باشند، منتقل می‌شود. درواقع سهام مال مشاء نیست و کاملا قابل تفکیک است. در این مرحله یک نفر از وراث هم می‌تواند به وکالت از بقیه وراث به شرکت سپرده گذاری مراجعه کند.
 
ضرورت اجرای سریع تر تکالیف قانون چک
علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گفت: بانک مرکزی در اجرای تکالیف بر زمین مانده قانون جدید چک، دچار عقب ماندگی است و لازم است تا هر چه سریع‌تر در جهت اجرای این تکالیف، با جدیت بیشتری قدم بردارد.
وی با اشاره به کاهش نسبت تعداد چکهای برگشتی به چک‌های مبادله‌ای در چک‌های جدید صیادی که به ۳.۵ درصد رسیده است، گفت: کاهش نسبت تعداد چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده به ۳.۵ درصد نشان می‌دهد که اگر بانک مرکزی در اجرای سایر بخش‌های قانون جدید چک با دقت و سرعت بیشتری عمل کند، مشکلات مردم به همین شدت کاهش خواهد یافت. وی در مورد اهمیت مطلع کردن گیرندگان چک از ثبت چک‌هایشان در سامانه صیاد گفت: در حال حاضر لازم است تا ارسال پیامک مربوط به ثبت چک به گیرنده، هر چه زودتر راه اندازی شود. با انجام این کار، برخی از مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید برطرف خواهد شد. با فراهم شدن شرایط ارسال پیامک ثبت چک به گیرنده، مردم می‌توانند از صحت معاملات خود و ثبت چک‌ها در سامانه صیاد مطمئن شوند تا از انجام معامله با چک ضرر نکنند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، در مورد اتصال خودپردازها به سامانه صیاد نیز بیان کرد: این اقدام برای صاحبان کسب و کار که در مناطق محروم فعالیت دارند می‌تواند گشایش ایجاد کند. وظیفه بانک مرکزی است که برای این دسته از افراد نیز راهکاری در نظر داشته باشد. امکان ثبت و تائید چک از طریق پیامک نیز می‌تواند در این جهت مفید باشد.
وی، با اشاره به فقدان وحدت رویه بین بانک‌ها در خدمت رسانی به مردم گفت: بانک مرکزی باید شعب بانکی را به خدمت رسانی تحت یک وحدت رویه مجاب کند. البته بخشی از این عدم وحدت رویه به خاطر عدم آموزش صحیح به کارکنان بانک است که باعث زمانبر شدن فرایند ثبت و تائید اطلاعات چک شده است.

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه
محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به اینکه بازار سکه و طلا باوجود ثبات تقریبی، از روز پنجشنبه افزایش قیمت را تجربه کرده است، وضعیت این بخش اقتصادی در هفته پیش رو را پیش‌بینی کرد و احتمال ثبت رکورد جدید برای آن درنظر گرفت.
وی با بیان اینکه برای بازار سکه و طلا داخلی در این هفته دو تحلیل وجود دارد، اظهار کرد: تا روز چهارشنبه که پایان فعالیت رسمی بازار بوده است، روند بازار به یک صورت بود اما از روز پنجشنبه که بازار رسمی تعطیلی بود، قیمت‌ها به یکباره افزایش قابل توجهی پیدا کرد. از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه، تغییرات اونس جهانی بسیار مختصر بود و حتی پنج دلار کاهش قیمت داشتیم. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: برخلاف اونس جهانی طلا، نرخ ارز حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت و در آخرین معاملات روز چهارشنبه تا ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان هم بالا رفت. از همین روی تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، قیمت سکه تا ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت و سایر قطعات سکه هم به همین صورت مشمول افزایش شدند و هر مثقال طلا هم با حدود ۱۸۵ هزار تومان به چهار میلیون 
و ۶۸۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار هم به یک میلیون و ۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد که افزایش حدودا ۴۰ هزار تومانی برای هر گرم طلا ۱۸ عیار بود. وی اعلام کرد: اما از روز پنج شنبه قیمت جهانی طلا یکباره افزایش پیدا کرد و تا هر اونس ۱۸۳۲ دلار پیش‌ رفت که به نسبت روز شنبه حدود افزایش ۲۶ دلاری داشت. از سوی دیگر در معاملاتی که روز پنج شنبه شکل گرفته، قیمت ارز نیز از کانال ۲۵ هزار تومان به کانال ۲۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد. در آخرین معاملات رسمی روز چهارشنبه، هر دلار تا ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده بود اما روز پنج شنبه یکباره نرخ ارز به ۲۶ هزار تومان افزایش یافت و این در حالی بود که بانک‌ها و بازارها تعطیل بودند. 
این مقام صنفی تصریح کرد: بنابراین افزایش نرخ ارز همراه با افزایش قیمت اونس جهانی، یک سیر صعودی را برای قیمت سکه و طلا ایجاد کرد. براین اساس روز پنجشنبه، قیمت سکه تا ۱۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و این در حالیست که در آخرین معاملات روز چهارشنبه که بازار بسته شد، قیمت سکه زیر ۱۱ میلیون تومان بوده است. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بعد از مدت‌ها از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فراتر رفت و به یک میلیون و ۱۸۵ هزار تومان به ازای هر گرم رسید. 
کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به تحولات سیاسی و تحولات بازارهای جهانی که منجر به افزایش قیمت اونس طلا شده است، همراه با افزایش نرخ ارز، از روز شنبه قیمت‌های جدیدی را خواهیم داشت و پس از پنج - شش ماه یک رکورد جدیدی قیمتی رقم خواهد خورد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آخرین قیمت‌ها نیز گفت: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۱۱ میلیون تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان قیمت داشت. همچنین هر قطعه نیم سکه به پنج میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و ربع سکه به سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیدند. سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان نیز در آخرین معاملات روز پنج شنبه قیمت خوردند. به همین ترتیب هر مثقال طلای ۱۷ عیار به چهار میلیون و ۸۶۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۲۲ هزار تومان رسید.
این مقام صنفی در رابطه با وضعیت حباب سکه نیز اظهار کرد: افزایش قیمت سکه، حباب سکه را بزرگتر کرده و در حال حباب سکه تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته است. به سبب نوسانات بسیاری که سکه در روز چهارشنبه داشت، حباب سکه از ۳۸۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان در نوسان بود که از در روز پنجشنبه با افزایش قیمت سکه، جباب سکه نیز به حدود ۵۰۰ هزار تومان رسید.   
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال