امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه 

افزایش ۲۷درصدی قیمت شوینده ها
اواسط خردادماه امسال بود که انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده در ابلاغیه‌ای اعلام کرد با توجه به افزایش هزینه‌های مواد اولیه و سایر نهاده‌های تولید قیمت مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، پودر و مایع لباسشویی و صابون 25 درصد گران خواهد شد، در آن مقطع اعلام کردند حداکثر تخفیف مجاز برای محصولات پودرهای لباسشویی دستی و ماشینی و صابون 10 درصد و سایر کالاهای اساسی از جمله مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و شامپو 15 درصد است.
به گزارش تسنیم، در زمان حاضر بیش از یک ماه از ابلاغ این مصوبه به کارخانجات تولیدی می‌گذرد اما نکته مهم اینجاست برخی از کارخانجات به همین اعداد و ارقام نیز اکتفا نکرده و محصولات خود را بیش از 25 درصد گران کرده‌اند، به‌عنوان نمونه، یکی از شرکتهای تولیدکننده شوینده، پودر ماشین لباسشویی 480گرمی را که قبلاً 12500 تومان بود با قیمت 15800 تومان به فروش می‌رساند که این رقم نشان از افزایش 27درصدی قیمت این محصول توسط تولیدکننده دارد.
البته در سایر کالاها نیز گویا تولیدکننده‌ها خواستار افزایش بیشتر قیمتها هستند و در مکاتبات خود رایزنی لازم را برای اخذ مجوز جدید افزایش قیمتها انجام می‌دهند اما نکته مهم اینجاست که تعدادی دیگر بدون هیچ هماهنگی قیمت محصولات خود را افزایش دادند و در این شرایط هنوز برخوردی با آنها صورت نگرفته است.

اجاره‌بهای شهرهای مختلف در بهار 
براساس آخرین داده‌های آماری در بهار ۱۴۰۰، میزان اجاره بها در کرمانشاه ۱۰.۵ درصد بیشتر و سیستان و بلوچستان ۱۵.۲ درصد کمتر از متوسط کشوری برای اجاره‌بها هزینه‌ کرده‌اند. 
با توجه به اینکه مسکن یکی از بخش‌های مهم در بحث شاخص قیمت مصرف‌کننده است، مرکز آمار گزارش نرخ تورم اجاره‌بهای خانوارهای شهری در سراسر کشور را منتشر کرد.
براساس این گزارش در بهار ١۴٠٠، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۲۲۶ رسید که نسبت به فصل قبل  ٧.٧ درصد افزایش داشته است. در این فصل استان کردستان با ٨.٩ درصد بیشترین و استان لرستان با ٠.۶ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استان‌های کشور داشته‌اند.
نرخ تورم اجاره بها در بهار ١۴٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٩.١ درصد است که نسبت به فصل زمستان ١٣٩٩ (٢٨.٩ درصد)، ٠.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه  با ٣٩.۶ درصد مربوط به استان کرمانشاه و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣.٩ درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. به عبارتی در فصل بهار١٤٠٠ خانوارهای استان کرمانشاه به طور متوسط ١٠.۵ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان بطور متوسط ١۵.٢ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.
نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١۴٠٠ برابر ۲۸.۸ درصد است. که استان همدان  با ٣٨.٣ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان  با ١٣.۶ درصد کمترین نرخ تورم را داشته‌اند.
همچنین در فصل بهار ١۴٠٠متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ۳۹.۸ درصد بوده است.

سهم 20 درصدی تسهیلات در ساخت مسکن 
طبق آمار وزارت راه و شهرسازی، سقف وام بانکی در تهران تنها 20 درصد از هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌دهد. ‌ با توجه به افزایش قیمت مسکن در سه سال اخیر قدرت خرید خانوار را به شدت کاهش داده است و طبق آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی سقف تسهیلات نظام بانکی تنها 20 درصد از هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌دهد. ارزیابی شبکه بانکی از هزینه ساخت و پرداخت تسهیلات بانکی صرفا بر مبنای هزینه ساختمانی که بخش کمی از هزینه را در بر می‌گیرد و هزینه زمین و هزینه‌های غیرساختمانی را شامل نمی‌شود. براساس آمار وزارت راه و شهرسازی با فرض در نظر گرفتن بالاترین سقف تسهیلات بانکی کل تسهیلات بانکی در تهران حدود 20 درصد و در سایر مناطق شهری حدود 17 درصد از هزینه ساخت یک واحد 75 متری را پوشش می‌دهد.
هزینه‌های غیرساختمانی به ازای هر متر مربع یک میلیون تومان و جمع کل هزینه به ازای هر متر مربع 18 میلیون تومان ثبت شده است. کل هزینه ساخت یک واحد 110 متری غیرمفید بالغ بر یک میلیارد 980 میلیون تومان بوده در حالی که سقف تسهیلات ساخت در تهران حداکثر 400 میلیون تومان و سهم تسهیلات از هزینه ساخت نیز 20 درصد می‌شود. همچنین برای سایر مناطق شهری سقف تسهیلات 250 میلیون تومان بوده که 17 درصد هزینه ساخت را پوشش می‌دهد. طبق آمار وزارت راه و شهرسازی هزینه یک متر مربع ساخت مسکن در تهران 4 میلیون و 400 هزار تومان عنوان شده که سهم هزینه زمین از هزینه مسکن 60 درصد است.
هزینه زمین به ازای هر متر مربع هم 6 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده است.

رونمایی از پلتفرم هوشمند استخدام در بازار کار
دبیر علمی رویداد راهکارهای مدیریت منابع انسانی گفت: رویداد راهکارهای منابع انسانی Humanagement با هدف کمک به سازمانها در حوزه استعدادیابی و معرفی راهکارهای جذب و استخدام برگزار می شود.
یاسر نثاری، با اشاره به این نکته که دانشگاه ها، استارت آپ ها، سازمان های بزرگ، شرکت های دانش بنیان هر کدام نیازهای استخدامی متفاوتی دارند، اظهارداشت: در حال حاضر یکی از راهکارهای تامین منابع انسانی بر اساس خود اظهاری کاری کارجو صورت می‌گیرد و ارزیابی رزومه کاری فرد انجام نمی‌شود که این موضوع زمان و هزینه زیادی را برای کارفرما به همراه دارد و سبب می شود که فرد کارجو هم موقعیت شغلی مناسبی را پیدا نکند. 
وی با اشاره به لزوم استفاده از پلتفرم های جدید برای تامین منابع انسانی گفت: روش‌های کاریابی فعلی دارای نواقص زیادی است و باید بتوانیم از راهکارهای مناسب و فناوری نوین جهت کمک به کارجو و کارفرما استفاده کرد.  نثاری با اشاره به اینکه افرادی که در سازمان‌ها و بخش‌های مختلف به کار گرفته می شوند لازم است که شاخص های مهارتی سخت افزاری و نرم افزاری آنها مورد احراز صلاحیت قرار گیرد، گفت: در حال حاضر پلتفرمی با استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید تهیه شده که در رویداد راهکارهای مدیریت منابع انسانی در ۲۱ تیر ماه سال جاری از آن رونمایی خواهد شد.  وی گفت: افراد کارجو می توانند از طریق پلت فرم ایران اچ آر رزومه خود را بسازند و در پلتفرم قرار دهند همچنین افراد کارفرما نیز می‌تواند رزومه آنها را از طریق این پلتفرم بررسی و مورد ارزیابی قرار دهند و پس از احراز صلاحیت افراد کارجو آنها را به کار گیری کنند.

رفع ایرادات طرح ساماندهی خودرو

روح‌ الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی خودرو ‌، گفت: براساس اصلاح کمیسیون، واردات خودرو توسط هر فرد حقیقی و حقوقی مشروط بر صادرات خودروها و قطعات داخلی، قابل انجام است که البته برای نهایی شدن باید به تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس برسد.
وی درباره واردات خودرو، گفت: از آنجا که ماده 4 طرح ساماندهی خودرو که در مجلس دهم تصویب شد درباره واردات خودروهای هیبریدی بود و مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت، کمیسیون صنایع و معادن درصدد رفع آن برآمد.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجا که در طرح تحول صنعت و بازار خودرو که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم تدوین شده، ماده‌ای درباره واردات خودرو در نظر گرفته شده، مقرر شد این ماده جایگزین ماده 4 طرح ساماندهی خودرو مربوط به مجلس دهم شود تا ایراد شورای نگهبان رفع شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: براساس ماده‌ی جایگزین شده واردات خودرو توسط هر فرد حقیقی و حقوقی مشروط بر صادرات خودروها و قطعات داخلی، قابل انجام است که البته برای نهایی شدن باید به تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس برسد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در این ماده کلاس‌ها و سطح کیفیت خودروهای وارداتی تعیین شده و براساس این ماده خودروهایی وارد می‌شود که در داخل یا تولید نمی‌شود یا تیراژ تولید آنها کم است.

عدم ثبت معاملات طلا منجر به جریمه می شود
غلامرضا مرحباء ، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره حذف مالیات از قیمت طلا، گفت: پس از گذشت چند سال از تلاش برای حذف مالیات از اصل مبلغ طلا، جواهر و پلاتین، در نهایت با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده، ۹ درصد مالیات خرید این اقلام دیگر تنها به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد و اصل طلا از این مالیات معاف است بنابراین پس از لازم الاجرا شدن این قانون، خریداران طلا دقت کنند تا واحدهای فروش، مالیات ۹ درصدی را روی قیمت اصلی طلا یا بهای نهایی فاکتور آن حساب نکنند.  نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه آنچه مشمول مالیات بر ارزش افزوده است، فقط بحث دستمزد سازنده طلا است، افزود: با توجه به مفاد پیش بینی شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده، زمان آغاز اجرای آن، شش ماه پس از تاریخ ابلاغ قانون به رییس جمهور خواهد بود و این موضوع که برخی اعلام کرده‌اند مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شده، اینگونه نیست و سوتفاهمی پیش آمده زیرا تا حدود شش ماه آینده، مالیات ۹ درصدی براساس قیمت کل محاسبه خواهد شد و حذف مالیات از اصل طلا، با توجه به تاریخ ابلاغ به دولت، شش ماه بعد و به عبارتی ۱۲ دی 1400 خواهد بود. وی با اشاره به در ماده ۲۶  بند ب فصل ششم قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع مالیات کالاهای خاص، اضافه کرد: اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور معاف از مالیات و عوارض است، از سوی دیگر اجرت ساخت حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ ۹ درصد است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: پس از راه اندازی سامانه مودیان، عرضه کنندگان کالا و خدمات مربوط به مطلب فوق مکلف‌اند تمامی عملیات خرید و فروش خود را در سامانه مزبور ثبت کنند. درج ارزش اصل طلا جواهر و پلاتین اجرت ساخت حق العمل و سود فروشنده به تفکیک در صورت حساب الکترونیکی الزامی است. در صورت کتمان و یا عدم ثبت تمام یا برخی از معاملات در سامانه مذکور مشمول جریمه معادل ۹ درصد ارزش اصل طلا جواهر و پلاتین است که غیرقابل بخشودگی می باشد این جریمه علاوه بر جریمه مذکور در بند ب ماده ۳۶ این قانون است. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تمامی واحدهای فعال در زنجیره عرضه کالا و خدمات مربوط به موضوع مذکور مکلف هستند حداکثر تا ۲ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون از پایانه‌های فروشگاهی مورد تایید سازمان استفاده کنند در غیر این صورت اتحادیه‌های ذیربط و اتاق اصناف ایران موظفند پروانه فعالیت‌های واحدهای موضوع این بند در کل زنجیره مربوطه را که بدون استفاده از پایانه فروشگاهی اقدام به فروش کالا یا خدمت می کنند باطل کند.

توزیع نهاده‌های دپو شده در گمرک آغاز شده است
محمدجواد عسکری نایب، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص توزیع نهاده‌های دامی دپو شده در انبارهای گمرک بندر امام خمینی (ره)، گفت: پس از پیگیری‌‎های انجام شده و بازرسی اعضای کمیسیون کشاورزی از بندر امام خمینی توزیع 3 میلیون و 400 هزار تن نهاده‌های دامی دپو شده در این بندر آغاز شده است.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در نشست پیگیری بازرسی از بندر امام خمینی(ره) مقرر شد که با همکاری استانداران، ادارات کل راه‌داری استان‌ها و راه‌آهن نهاده‌های دپو شده در سراسر کشور توزیع شود، عنوان کرد: از سوی کمیسیون کشاورزی طی هفته جاری گروهی مجددا از انبارهای کمرگ بندر امام خمینی (ره) بازدید می‌کنند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال