امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
اخبار کوتاه
تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بانکها
بانک مرکزی با تزریق 5هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید ۱۴ روزه با حداقل نرخ ۱۹.۸۰ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.
پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، هفت بانک و یک مؤسسه اعتباری در مهلت تعیین‌شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را در مجموع به ارزش ۱۳۹.۰ هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.
با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته تزریق نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق ۵۰.۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید ۱۴ روزه با حداقل نرخ ۱۹.۸۰ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز دوشنبه ۳۰ فروردین‌ماه انجام شد. به علاوه، در هفته منتهی به ۳۰ فروردین، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در نه نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند در مجموع به ارزش ۲۵۹.۲ هزار میلیارد ریال استفاده کردند. همچنین در این دوره، مبلغ ۲۲۷.۵ هزار میلیارد ریال از ریپوی انجام شده در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند. همچنین در هفته منتهی به ۳۰ فروردین ۶۰.۵ میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد.
شایان ذکر است، بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند. موضع این بانک (خرید یا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

تعلیق برخی استانداردهای 85گانه خودروسازی 
رئیس سازمان ملی استاندارد از تعلیق برخی استانداردهای 85گانه خودرویی خبر داد و گفت: در حال حاضر 76 مورد از استانداردهای 85گانه صنعت خودروسازی رعایت می‌شود. غلامرضا شریعتی  تصریح کرد: ما تاییدیه های آزمایشگاه‌های اروپایی را در مورد رعایت این استانداردها از خودروسازان طلب می‌کنیم و آنها نیز در حال وفق دادن خودشان هستند. البته انتظار ما این است که خودروسازان در اجرای استانداردها از ما جلوتر باشند، چرا که در دنیا، خودروسازان در اجرای استانداردها جلوتر از استانداردهای ملی خود هستند و ما نیز این موضوع را به خودروسازان اعلام کرده‌ایم.
 
قیمت دلار به کانال 23 هزار تومان برگشت
سیگنال های کاهشی در بازار ارز 
چهارمین افت متوالی دلار، قیمت این ارز را روز گذشته به کانال 23 هزار تومان رساند. در معاملات دیروز قیمت هر دلار در بازار آزاد به 23 هزار و 700 تومان رسید. این کاهش هیجانی در پی انتشار اخباری از مذاکرات آغاز شده است. البته در این میان نیز بانک مرکزی طی روزهای گذشته اقدام به کاهش نرخ ارز صرافی های بانکی کرد که در این روند موثر بود. هر چند تکرار خطای سیاستگذار در پرداخت 2 هزار و 300 دلار دولتی با هر کارت ملی باعث تشکیل صف خرید در مقابل صرافی ها و جولان نوسان گیران و آربیتراژگران شد. متقاضیان این ارز از مابه التفاوت حدود 300 تومانی ارز دولتی و آزاد حدود 700 هزار تومان سود بردند و البته این رقم در روزهای پیش تر به حدود یک میلیون و 200 هزار تومان نیز رسیده بود. در مجموع فضای حاکم بر بازار ارز از خروج خریداران بلندمدت از این بازار حکایت دارد. روند روزهای اخیر نشان می‌دهد کمتر معامله‌گری به‌دنبال خریدهای بلندمدت است و بیشتر معامله‌گران بر اساس روند کوتاه‌مدت خرید و فروش‌های خود را انجام می‌دهند.
تحلیلگران معتقدند تا زمانی که دلار زیر سطح ۲۴هزار و ۵۰۰ تومانی قرار دارد، انتظارات کاهشی دست بالاتر را در بازار خواهند داشت و احتمال افت قیمت دلار بیشتر خواهد بود. در مقابل برخی اعتقاد دارند کاهش روزهای اخیر هیجانی است و با فروکش هیجان، دلار به مسیر طبیعی خود بازخواهد گشت. این گروه باور دارند میانگین سالانه قیمت دلار در حدود ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان است. بر همین اساس، آنها تصور می‌کنند قیمت دلار به کف خود نزدیک شده است.

   کاهش ۴۱۰ تومانی نرخ دلار در آخرین روز فروردین‌ماه
با توجه به تحولات سیاست خارجی، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته است.
بر این اساس نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز گذشته با ۴۱۰ تومان کاهش به رقم ۲۳ هزار و ۴۴۳ تومان رسید. همچنین قیمت فروش یورو روز گذشته با کاهش ۴۲۴ تومانی نسبت به قیمت‌ پایانی روز گذشته ۲۸ هزار و ۵۱ تومان شد.
روز گذشته قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۹۷۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۴۹۶ تومان بود.
علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۱۳۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۳۶۹ تومان اعلام شد.  
همچنین نرخ یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۷۱۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۹۹۲ تومان اعلام شد.
براساس این گزارش، در سامانه سنا در روز معاملاتی دوشنبه هر یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲۲۸ تومان و هر دلار ۲۳ هزار و ۷۵۷ تومان به فروش رسید.
همچنین در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۷‌هزار و ۸۴۴ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۹۰ تومان معامله شد.

   سکه در آستانه ریزش به کانال  ۹ میلیون تومانی
روند نزولی قیمت ها در بازار سکه و طلا که در روزهای اخیر، تشدید شده روز گذشته نیز ادامه یافت و قیمت ها یک پله دیگر عقب نشینی کرد.
افت قیمت دلار در روز سه شنبه موجب شد که سکه امامی نیز راه نزولی را ادامه دهد و حدود 320 هزار تومان افت قیمت را تجربه کند.
 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با کاهش نسبت به روز کاری گذشته به ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسید و در آستانه ریزش به کانال ۹ میلیون تومان قرار گرفت.
به نظر می رسد که به دلیل تحولات مربوط به تحولات سیاست خارجی و چشم انداز کاهشی نرخ دلار، قیمت ها در بازار سکه و طلا تمایل به افت بیشتر دارد به طوری که فعالان این بازار انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند. بر این اساس، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین روز گذشته نیم‌سکه بهار آزادی ۵‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵ هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز به قیمت چهار میلیون و ۳۵۷ هزار تومان معامله شد. اونس جهانی طلا نیز روز گذشته یک‌هزار و ۷۶۴ دلار و ۷۹ سنت فروخته شد.
کاهش قیمت دلار به عنوان مهم ترین عامل افت قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر به شمار می رود.
 
افزایش نرخ خرید تضمینی گندم
کاظم خاوازی، وزیر جهادکشاورزی گفت: قیمتی که برای گندم به تصویب رسید عددی بود که بنیاد ملی گندمکاران آن را اعلام کرده بود.
وی در پاسخ به این سوال که تعیین قیمت ۵ هزار تومان برای نرخ خرید تضمینی گندم مورد رضایت خیلی از تولید کنندگان نبوده و آنان معتقد هستند که قیمت باید حداقل ۵ هزار و ۵۰۰ تومان باشد، گفت: قیمت گندم آنالیز دارد و براساس آن آنالیز نرخ تمام شده تولید مشخص می‌شود. وی با اشاره به اینکه معمولاً آنالیز قیمت خیلی عمومی و دست بالا گرفته می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مثال بسیاری از کشاورزان از کودهای فسفاته یا ازته استفاده نمی‌کنند و یا خیلی از آنان آفت کش استفاده نمی‌کنند اما به همه پول این نهاده‌ها پرداخت می‌شود. خاوازی گفت: همچنین در آنالیز قیمت مبالغی برای کمک به دیم کاران در نظر گرفته می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: پیش بینی تولید گندم برای سال زراعی جاری ۱۲ میلیون تن است و قول داده ام که امسال هشت میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود. وی با اشاره به اینکه ۴ میلیون هکتار از ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم، دیم است، ادامه داد: اگر بارندگی نباشد، تولید دیم آسیب زیادی می بیند اما در گندم آبی ما مشکلی نخواهیم داشت.

تولید لوازم خانگی ارزان قیمت با ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان
علی موسوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برای تولید لوازم خانگی ارزان قیمت و باکیفیت باید از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان بهره برد زیرا می‌توان با استفاده از ظرفیت این مجموعه‌ها زمینه ساخت داخل را فراهم کرد.
وی  با انتقاد از افزایش قیمت لوازم خانگی، گفت: هرچند برخی قطعات موردنیاز تولید این محصولات وارداتی است و رشد نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید و بهای لوازم خانگی اثرگذار بوده و موجب گرانی آنها می‌شود اما باید به این نکته نیز توجه کرد که برای تامین لوازم خانگی ارزان قیمت برای مصرف‌کننده باید به دنبال راهکار بود. نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت داخلی برای تولید لوازم خانگی، افزود: توجه ویژه به داخلی‌سازی را می‌توان یکی از راهکارهای تولید لوازم خانگی ارزان قیمت دانست زیرا با تحقق این مهم نیازی به ارز و واردات نیست.
 
 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال