امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت
مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را تشریح کرد. سمیه محمدی با بیان اینکه رونمایی از کارت اعتباری سهام عدالت توسط مراجع بالادستی صورت گرفته است، اظهار کرد: برخی بانکها زیرساختها راپیاده سازی و برخی پیاده سازی نکردند. تا قبل از ایام نوروز دو بانک ملی و تجارت زیرساختهای لازم را پیاده سازی کرده بودند و تا دو هفته مانده به سال نو بیش از ۳۰۰۰ درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم یا روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، به سمت شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق آن انجام شد. وی ادامه داد: در اعطای کارت اعتباری سهام عدالت نکاتی وجود دارد که سهامداران باید دقت کنند. نخست آنکه، سهام دارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، حتی اگر یک سهم هم از پرتفوی سهام عدالت خود فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند. نکته دیگر اینکه اگر یک مرجع قانونی به شرکت سپرده گذاری نامه داده باشد که بر اساس آن سهام فرد توقیف شده باشد، آن فرد نمی‌تواند کارت اعتباری دریافت کند. مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه فرایند تسهیلات کمی زمان‌بر است، گفت:  این فرایند در بانک های ملی و تجارت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز نیست سهامدار مراجعه حضوری داشته باشد. البته سهامدار حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.
محمدی ادامه داد: کارت اعتباری هم فیزیکی نیست بلکه نشان بانک و نوعی دسترسی است. برای مثال فردی که از بانک ملی کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کرده است، می‌تواند به فروشگاه طرف قرارداد بانک ملی مراجعه و خرید کند. فردی که بانک تجارت را انتخاب کرده است هم می‌تواند به هر فروشگاهی مراجعه کند.
وی به این سوال که آیا فقط دو بانک مذکور کارت اعتباری سهام عدالت را صادر می‌کنند؟ پاسخ داد: با مابقی بانکها هم تفاهم نامه منعقد شده است. کار حساس و زمان‌بر است و بانکها باید جوانب و ریسک‌ها را بسنجند که همین موضوع سرعت کار را کند می‌کند. حدود ۱۰ بانک کار را به صورت موازی پیش می‌برند و مشمولان هم بین بانک‌ها حق انتخاب دارند. البته افرادی که روش مستقیم را برگزیده‌اند باید گزینه تغییر کارگزار ناظر را فعال کنند.
به گفته مدیر پروژه کارت های اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی، به طور کلی ۶۰ درصد دارایی سهامداران قابل معامله است و بانک بر مبنای همین ۶۰ درصد کارت اعتباری صادر می‌کند.
محمدی تاکید کرد که شماره موبایل فرد خواهان کارت اعتباری باید با نام خود فرد مطابقت داشته باشد و اطلاعاتی که در بانک ثبت کرده است باید کامل و جامع باشد. شماره تلفن ۱۵۶۹ نیز به طور شبانه روزی پاسخگوی سوالات مشمولان است.
بر اساس این گزارش، آغاز پرداخت وام به مشمولان سهام عدالت از ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد. مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات سه ساله است و هیچگونه مدرک یا ضامنی غیر از مدارک هویتی نیاز نیست و سهام عدالت ضامن این وام خواهد شد.

افزایش ۴۵۰۰ تومانی قیمت مصوب مرغ
قرارگاه ساماندهی مرغ در آخرین جلسه خود در راستای ساماندهی تولید گوشت مرغ و بر اساس قیمت مولفه‌های تولید نرخ مصوب مرغ را افزایش داد. بر اساس تصمیم این قرارگاه، قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف‌کننده از کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت.
بر این اساس قیمت مرغ منجمد در سرد خانه کیلویی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ زنده در کشتارگاه کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت مرغ آماده طبخ در میدان بهمن تهران کیلویی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مرغ آماده طبخ برای مصرف کننده کیلویی ۲۴ هزار و۹۰۰ تومان تعیین شد. در این جلسه مصوب شد که سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری وزارت صمت، اتاق اصناف و سایر نهادهای مسئول بر رعایت دقیق این مصوبه نظارت و با هر گونه انحراف در این خصوص برخورد قانونی انجام شود. خبر دیگر اینکه طبق اعلام اتاق اصناف ایران، تا اطلاع ثانوی عرضه هرگونه مرغ قطعه بندی شده در سطح اصناف به ویژه در استان تهران ممنوع است.

دریافت اولین مالیات از خانه خالی در تابستان ۱۴۰۰
رئیس کل سازمان امور مالیاتی در جدیدترین اظهارات خود در سال جدید گفت که نخستین مالیاتی که از خانه‌های خالی دریافت می‌شود در مرداد ۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.
طبق اعلام وی برای مواجه نشدن با مالیات‌های بسیار سنگین خانه‌های خود را اجاره دهید. هدف از مالیات بر خانه‌های خالی کسب درآمد نیست، هدف این که افراد خانه‌های خود را خالی نگذارند.
بنابراین، پرونده اخذ مالیات از خانه‌های خالی در سال گذشته بسته است و دریافت مالیات از اولین خانه خالی به تابستان امسال رسید.
به اعتقاد کارشناسان اخذ مالیات از بازار مسکن نقش موثری در کاهش سفته بازی در این بازار خواهد داشت. اما از سوی دیگر، سعدوندی، یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی در این طرح  منجر به کاهش عرضه مسکن می‌شود. زیرا، مالکان برای نپرداختن مالیات دیگر تمایلی به داشتن خانه دوم یا سوم نخواهند داشت. وی جایگزین افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی را اخذ مالیات محدود از تمام واحدهای مسکونی می‌داند، زیرا از این طریق هزینه نگهداری خانه‌های خالی افزایش پیدا می‌کند و مالکان تمایل بیشتری برای عرضه واحدهای خالی خود پیدا می‌کنند.

تکمیل قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال طی امسال
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از افتتاح یک باند قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال در سال جاری خبر داد.
خیرالله خادمی درباره برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال جاری اظهار داشت: با توجه به اینکه سال گذشته، به سال «جهش تولید» نامگذاری شد و لازم بود در بخش زیرساخت‌های حمل و نقلی، اقدامات متفاوت‌تری نسبت به سال‌های قبل از آن انجام دهیم، بنابراین تصمیم گرفتیم پروژه‌هایی که امکان بهره‌برداری زودهنگام‌تری نسبت به سایر پروژه‌های عمرانی را داشتند، در اولویت قرار دهیم. وی ادامه داد: ازاین‌رو در سال گذشته اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی، نهایی و در سه بخش آزادراهی، بزرگراهی و ریلی تقسیم شد. وی درباره آزادراه تهران – شمال خاطرنشان کرد: قرار است طی سال جاری یک باند از قطعه دو آزادراه تهران – شمال احداث شود. این پروژه با پیشرفت خوبی در حال اجراست. ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به همراه هزار دستگاه ماشین‌آلات راهسازی در این پروژه فعال هستند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: این پروژه به منابع مالی سنگینی نیاز دارد. شرکت ساخت به عنوان نماینده دولت تاکنون حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به همراه بنیاد مستضعفان به‌عنوان سرمایه‌گذار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ امیدواریم این پروژه طبق برنامه در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

کاهش ۶ درصدی مشترکان پرمصرف‌ برق
محمدحسن متولی زاده،  مدیرعامل توانیر، از زمان اجرای طرح برق امید تا کنون شش درصد از تعداد مشترکان پرمصرف کاسته شده است.
وی با تاکید بر اینکه عمدتا روش های تشویقی را برای مدیریت این مساله در نظر گرفتیم، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری مردم در سال جدید شاهد خاموشی نباشیم و اتفاق سال ۱۳۹۷ تکرار نشود. مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه افزایش هفت درصدی تعرفه برق هرسال اتفاق می افتد، اظهار کرد: امیدواریم در چارچوب برق امید بخش عمده‌ای از مشترکان که ۳۰ درصد مشترکان می شوند و جزو خوش مصرف‌ها هستند قبوض برقشان رایگان شود. تعداد زیادی از مشترکان نیز که کم مصرف هستند شامل هفت درصد افزایش تعرفه خواهند شد.
متولی زاده افزود: البته تعداد محدودی از مشترکان شامل افزایش تعرفه بیشتری خواهند داشت، اما با اجرای طرح برق امید در این مدت شاهد کاهش تعداد مشترکان پر مصرف بوده‌ایم؛ به طوری که از زمان اجرای طرح برق امید تا کنون شش درصد از تعداد مشترکان پرمصرف کاسته شده است.

تداوم رشد قیمت مسکن در اسفند ۹۹
بررسی بازار مسکن شهر تهران در اسفند سال گذشته از افزایش متوسط ۶.۶ درصدی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نسبت به بهمن سال گذشته خبر می دهد. بر اساس این گزارش، در اسفند سال گذشته ۵ هزار و ۲۷۳ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل از آن (بهمن ۹۹) که ۳ هزار و ۹۱۷ معامله مسکن انجام شده بود، رشد ۳۴.۶ درصدی داشته است.
این در حالی است که در مقایسه میان اسفند سال گذشته با ماه مشابه سال قبل از آن (اسفند ۹۸)، تعداد معاملات مسکن ۱۰ هزار و ۲۱۴ فقره بود، کاهش ۴۸.۴ درصدی را نشان می‌دهد.
متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در اسفند سال گذشته ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود که نسبت به ماه قبل از آن (بهمن ۹۹) که این شاخص متری ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۱۰۰ تومان بود، افزایش ۶.۶ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن (اسفند ۹۸) که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود، افزایش ۹۳.۷ درصدی داشته است.
گران‌ترین منطقه تهران در اسفند ۹۹، منطقه ۱ با متوسط متری ۶۸ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است. پس از آن، منطقه ۳ با متوسط متری ۶۲ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۳۰۰ تومان و منطقه ۲ با متوسط متری ۴۸ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان قرار دارد.
ارزان‌ترین مناطق تهران طبق ۱۲ ماه سال گذشته، منطقه ۱۸ با متوسط متری ۱۲ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود، پس از آن، منطقه ۱۷ با متوسط متری ۱۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان و سپس منطقه ۱۵ با متوسط متری ۱۵ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد.
در اسفند سال گذشته ۸ منطقه ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ با کمتر از متوسط متری ۲۰ میلیون تومان به عنوان ارزان‌ترین مناطق پایتخت در معاملات مسکن قرار داشته‌اند.
همچنین ۷ منطقه ۷، ۸، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۲۱ در فاصله قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و ۳ منطقه ۴، ۵ و ۲۲ در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در هر مترمربع و ۴ منطقه ۱، ۲، ۳ و ۶ در بالاتر از هر متر ۴۰ میلیون تومان قرار داشته‌اند.
بیشترین تعداد معاملات مسکن مانند سال‌های گذشته در اسفند ۹۹ به منطقه ۵ با ۷۷۴ فقره معامله مسکن اختصاص داشت و در رتبه‌های بعدی، مناطق ۱۰ و ۴ با به ترتیب ۴۷۰ و ۴۵۰ فقره معامله مسکن قرار گرفته است. گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن اسفند سال گذشته درباره تحولات اجاره‌بهای مسکن حاکی از رشد ۳۱.۴ درصدی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و ۳۵.۲ درصدی در کل مناطق شهری است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، در سال ۹۹ مجموعاً ۸۳ هزار و ۳۳ فقره معامله مسکن انجام شده است درحالی‌که در سال ۹۸، ۸۳ هزار و ۵۷۳ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که تعداد معاملات در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، کاهش ۰.۳ درصدی داشته است.
همچنین تعداد معاملات مسکن در سال ۹۷ به تعداد ۱۲۶ هزار و ۷۹۵ فقره رسیده بود که مقایسه بازار مسکن ۹۹ نسبت به ۹۷ از کاهش ۳۴.۱ درصدی تعداد معاملات حکایت دارد.
متوسط قیمت مسکن در سال ۹۹ معادل ۲۳ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۹۰۰ تومان برآورد شد، درحالی‌که در سال قبل آن (سال ۹۸) متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۳ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که مقایسه این دو سال، رشد ۶۱ درصدی قیمت مسکن را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، در سال ۹۷ متوسط قیمت هر مترمربع ۸ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان بود که مقایسه این شاخص با متوسط قیمت مسکن در سال ۹۹ نشان‌دهنده افزایش ۸۰.۳ درصدی قیمت مسکن در سال گذشته نسبت به دو سال قبل از آن است.
یک کارشناس بازار مسکن، علت رشد قیمتها در این بازار را افزایش قیمت مصالح ساختمانی، انتظارات تورمی و نبود برنامه ریزی منسجم دانست و گفت: تا زمانی که وزارت راه و شهرسازی تفکیک نشود نمی توان انتظار داشت که بازار مسکن کنترل شود.
فرشید پورحاجت اظهار کرد: رشد ۶.۶ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه و به طور کلی افزایش بیش از ۹۰ درصدی سال ۱۳۹۹ از نبود برنامه ریزی منسجم در حوزه مسکن نشأت می گیرد. در حال حاضر مسئولان وزارتخانه بر حوزه راه تمرکز کرده اند و در بخش مسکن نیز فقط به امور سازمان نظام مهندسی توجه می شود؛ سازمانی که از وظیفه اصلی خود مبنی بر ارتقای کیفیت ساخت و سازها غافل و به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال