امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
در روزهای گذشته روند بازگشایی مشاغل پرخطر سرعت بیشتری به خود گرفته است، با این وجود همچنان برخی از مشاغل اجازه آغاز دوباره فعالیت‌شان را اخذ نکرده‌اند که دلیل عمده آن هم احتمال انتقال کرونا ویروس جدید از طریق ازدحام و تراکم افراد در فضاهای بسته است.
 شروط بازگشایی رستوران‌ها 
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شروط بازگشایی رستوران‌ها عنوان کرد: در بازگشایی رستوران‌ها رعایت چهار محور اصلی بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی، ابزار و تجهیزات و بهداشت ساختمان و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی به‌طور ویژه مدنظر قرار دارد.

 نحوه چیدمان میزها 
محسن فرهادی با بیان اینکه رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که تا قبل از این مصوبه تنها می‌توانستند نسبت به توزیع غذای بیرون‌بر اقدام کنند و در این محدوده فعالیت کنند، افزود: از روز گذشته امکان پذیرش مشتری فراهم شده، اما پذیرش مشتری دارای شرایط به خصوصی است که مهم‌ترین آنها رعایت فاصله میان مشتری‌هاست؛ به طوری که هر میزی که برای یک مشتری در نظر گرفته می‌شود باید طوری چیدمان شود که فاصله حداقل یک تا دو متری در آن لحاظ شود. با گذاشتن این فاصله گذاری و رعایت این محدوده فاصله، میزان پذیرش مشتری ممکن است تا ۵۰ درصد ظرفیت آن رستوران یا مراکز تهیه و توزیع، کاهش یابد.

 الزام ماسک و دستکش 
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی از سوی کارکنان رستوران‌ها بسیار شدیدتر از گذشته باید رعایت شود، گفت: استفاده از ماسک و دستکش برای افرادی که در سرو غذا همکاری می‌کنند باید رعایت شود. 
 وجه نقد، ممنوع
وی با تاکید بر اینکه کماکان دریافت وجه نقد ممنوع خواهد بود و بهتر است با سیستم‌های نرم افزاری و اینترنت و کارت به کارت کردن‌ها وجوه نقدی را پرداخت کنیم.

 گندزدایی میزها و صندلی‌ها
فرهادی همچنین افزود: زمانی که مشتری میز و صندلی خود را ترک می‌کند، حتما باید فرایند گندزدایی انجام شود. قهوه‌ه‌خانه و رستوران‌های سنتی نیز کماکان می‌توانند بدون عرضه مواد دخانی مانند رستوران‌ها فعالیت کنند.

 نظارت بر پمپ بنزین‌ها
فرهادی درباره نصب توصیه‌های بهداشتی در پمپ بنزین‌ها نیز تصریح کرد: طبیعتا نمی‌توان یک پروتکل‌ کامل را در این محیط‌ها نصب کرد، از این رو نیازمند چاپ پوستر برای چنین اماکنی هستیم تا نکات بهداشتی به سمع و نظر افراد برسد. نظارت بر رعایت موارد بهداشتی در پمپ بنزین‌ها به عهده بازرسان بهداشت محیط است، البته در این زمینه کماکان از بازرسان سایر سازمان‌ها نیز کمک می‌گیریم.

   تعطیلی تیم‌های دارای بازیکن کرونایی
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت این را هم گفت که اگر یک مورد تست PCR ورزشکاران مثبت باشد باید از حضور آنها ممانعت شود. اگر هم پنج نفر در یک تیم، تست‌شان مثبت شد آن تیم اجازه تمرین ندارد. علاوه براین به‌گفته وی برگزاری مسابقات فوتبال فقط محدود به لیگ برتر و دسته اول خواهد بود و تمرین و مسابقه سایر لیگ‌ها منتفی است. انجام ماساژ برای ورزشکار ممنوع است و نباید انجام شود.  فرهادی این را هم گفت که پروتکل برگزاری لیگ برتر با همکاری وزارت ورزش تنظیم و ابلاغ شده است. مسابقات فوتبال فقط برای لیگ برتر و لیگ دسته اول در سه یا چهار هفته آینده بدون تماشاچی و پس از تست همه بازیکنان شبرگزار می‌شود.

 تالارها همچنان تعطیل
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: فعلا هیچ تصمیمی برای بازگشایی تالارها، ورزش‌های پربرخورد و... نداریم.

لغو دوباره طرح ترافیک 
به‌گفته مشاور شهردار تهران طرح ترافیک که قرار بود از روز گذشته اجرایی شود فعلا عملیاتی نخواهد شد. غلام محمدی اعلام کرد: به‌رغم تصمیم شورای‌عالی ترافیک مبنی بر اجرای طرح ترافیک از روز ششم خرداد اجرای این طرح تا زمان برگزاری اولین جلسه ستاد ملی کرونا و تصمیم گیری دراین خصوص به تعویق افتاده است.این تصمیم با توجه به تماس تلفنی وزیر بهداشت با شهردار تهران اتخاذ شده است.

استخر و سینماها بسته است
رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی پایتخت در خصوص آخرین جزییات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام کرد: تعدادی از اصناف که پرخطر محسوب می‌شدند هنوز هم بسته بوده و اجازه فعالیت ندارند. به گفته سرهنگ نادر مرادی استخرها، سینماها و مراکز ماساژ از این جمله هستند. وی در ادامه درباره بازگشایی اماکن ورزشی نیز اعلام کرد: ورزش هایی که به صورت تجمعی در محیط بسته انجام می‌شوند اجازه فعالیت ندارند.

ملاحظات سال تحصیلی جدید دانشگاه‎ها
مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به شیوع ویروس کرونا ملاحظاتی را برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ارائه کرد. براین اساس بازگشایی دانشگاه‌ها، باید تدریجی و با رعایت اولویت‌هایی مانند شرایط دانشجو، وضعیت اقلیمی و شرایط کرونایی منطقه، دانشگاه و تأکید ویژه بر کاهش تراکم کلاس و خوابگاه‎ها باشد، علاوه براین گفته شده بهتر است شروع نیمسال اول سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هم از ابتدای شهریورماه باشد. 

پروتکل بهداشتی برگزاری امتحانات 
معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری امتحانات دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان و معلمان باید با ماسک در امتحانات حاضر شوند. مهرزاد حمیدی در ادامه بیان کرد: در پروتکل بهداشتی ویژه امتحانات دانش‌آموزان آمده است که مدت زمان برگزاری امتحانات دانش‌آموزان باید طولانی باشد و همه رشته‌ها در یک روز امتحان ندهند. به گفته وی فاصله صندلی‌ها در ایام امتحان در حوزه‌ها باید دو متر باشد.

ضدعفونی بازارهای میوه و تره‌بار
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران از انجام عملیات ضدعفونی و نظافت کلی 245 میدان و بازار میوه و تره بار پایتخت خبر داد.
سید سعید راد گفت: شبکه گسترده میادین و بازارهای میوه و تره بار پایتخت با تمام ظرفیت در خدمت شهروندان خواهد بود و تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر میوه و تره بار، ارزاق و مایحتاج عمومی مورد نیاز شهروندان را نیز آماده و مهیا کنیم. 

روند نزولی بستری‌ها
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به روند نزولی بستری‌ها، بیان کرد: کمتر از یک درصد فوتی‌ها زیر ۲۰ سال سن داشته‌اند. ایرج حریرچی با اعلام اینکه حدود ۷۷ درصد از اصناف شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند، بیان کرد: ابتلاء به کرونا، انگ اجتماعی یا تابو نیست،۸۰ تا ۸۵ درصد مبتلایان بدون هیچ اقدامی خوب می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: میزان بهبودی در موارد بستری نیز بسیار بالا است.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال