امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
آغاز خرید ۳۰ درصد سهام عدالت از سوی بانک ها
سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت گفت: افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند از ششم خرداد به بانک‌ها سفارش دهند. حسین فهمی افزود: افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند نیز به محض پذیرش شرکت سرمایه گذاری آن استان در بورس، می‌توانند درخواست وکالت را به بانک بدهند. وی گفت: در روش غیرمستقیم، محدودیت ۳۰ درصد وجود ندارد و افراد می‌توانند وکالت تمام سهام خود را به بانک‌ها بسپارند.

واگذاری یک میلیون اشتراک اینترنت پرسرعت خانگی به ترتیب ثبت‌نام
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک میلیون اشتراک خانگی اینترنت آماده‌ واگذاری و اولویت واگذاری‌ با کسانی است که زودتر ثبت‌نام کنند، فرآیند ثبت‌نام نیز به‌صورت تمام الکترونیکی انجام می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به نظرسنجی انجام‌شده از کاربران  اینستاگرام درباره استفاده از اینترنت ثابت و خانگی اشاره کرده و نوشت: بر اساس نظر شما برنامه‌ریزی عملیاتی کردیم که در سال پیش رو با تمام توان شبکه‌ی اینترنت خانگی را گسترش بدیم و میلیون‌ها اشتراک جدید خانگی با کمترین کاغذبازی اداری و در کمترین زمان ممکن (۴۸ ساعت از ثبت درخواست تا راه‌اندازی در منزل) تحویل شما دهیم و از طرفی هم با  VDSLسرعت اینترنت خانگی فعلی را چهار برابر کنیم.
وی با بیان اینکه دوران گواهی بردن برای گرفتن اینترنت ۱۲۸خیلی وقت است که تمام شده، افزود: همین الان یک میلیون اشتراک خانگی اینترنت در مناطق «شهری» و «روستایی»، آماده‌ واگذاری شده است، تا شما پول کمتری برای استفاده از اینترنت پرداخت کنید. هر چند برای همه کافی نیست اما فاز دوم را هم در شهریورماه آماده‌ی واگذاری می‌کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اولویت ما در واگذاری‌ این یک میلیون اشتراک با کسانی است که زودتر ثبت‌نام کنند. هیچ نیازی به مراجعه‌ی حضوری هم ندارید و همه اقدامات، به‌صورت تمام الکترونیکی از طریق زیرساختهای دولت الکترونیک فراهم شده است. حداکثر ۴۸ ساعت پس از ثبت‌نام اشتراک‌ها واگذار می‌شود و قابل استفاده است؛ بخش‌های مختلف به‌خط شده‌اند تا بدون معطلی کار را پیش ببرند. در ارتقای چهار برابری سرعت هم مشترکین فعلی اینترنت خانگی در اولویت هستند. آذری جهرمی خاطرنشان کرد: به‌زودی «خدمات رایگانی» را که برای مشترکین خانگی مشخص کردیم هم ارائه خواهیم کرد. اگر درخواست استفاده از خدمات اینترنت خانگی دارید، به سامانه xdslplus.ir بروید و با چند کلیک، جزو اولین نفراتی باشید که ثبت درخواست می‌کنند.

افتتاح لوله انتقال فرآورده‌های نفتی  از مسیر شازند اراک - قم – تهران
بیژن زنگنه، وزیر نفت اظهار کرد: طرح توسعه میادین غرب کارون، بهره‌برداری از طرح‌ های جهش دوم صنعت پتروشیمی، تکمیل بخش دریایی پارس جنوبی، شروع عملیات فاز 11 پارس جنوبی، اتمام پایانه جاسک، تکمیل طرح‌های گازرسانی روستایی، بهینه‌سازی مصرف گاز در داخل کشور از برنامه‌های اصلی امسال وزارت نفت است. 
وی اظهار کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی کشور با بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. وزیر نفت همچنین گفت: از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه اینکه دیگر میعانات گازی کشور بطور مستقیم روی ریل صادرات قرار نگیرد. تمامی این میعانات با توجه به برنامه‌ریزی های صورت گرفته در پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و سیراف پالایش خواهد شد.  زنگنه اظهار کرد: پالایشگاه سیراف سوخت تولید نمی‌کند بلکه محصولاتی مثل نفتا تولید می کند که دوباره برای خوراک واحدهای پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. 
 وی ادامه داد: تولید حداکثری میعانات گازی در کشور اعم از پارس جنوبی و میادین کناری آن یک میلیون بشکه است. 
وزیر نفت گفت: تمامی این میعانات گازی در پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و سیراف مصرف و تبدیل به بنزین و خوراک واحدهای پتروشیمی خواهد شد.  وی افزود: پالایشگاه سیراف پالایشگاهی که با کمترین هزینه می‌تواند به تولیدات با ارزش برسد اما بقیه پالایشگاه‌ها طبق معمول به ازای هر بشکه معادل 30 هزار دلار سرمایه گذاری نیاز دارند، در حالیکه سیراف 7 تا 8 هزار دلار سرمایه گذاری نیازمند است اگر تازه بخواهد بنزین تولید کند. 
زنگنه تاکید کرد: اگر این پالایشگاه فقط بخواهد نفتا تولید کند، به عنوان خوراک پترو پالایشگاه‌ها 5 تا 6 هزار دلار بیشتر سرمایه گذاری نیاز ندارد.  وی همچنین در خصوص وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه هم گفت: انفجاری که اوائل سال جاری در خطوط انتقال گاز ایران به ترکیه در خاک این کشور اتفاق افتاد هنوز خطوط آسیب دیده ترمیم نشده است.  وزیر نفت  که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، اظهار کرد: این در حالی که ترمیم خطوط مدنظر به چند روز بیشتر زمان نیاز نبود. وی افزود: ایران برای کمک به ترمیم خطوط لوله گاز اعلام آمادگی کرد اما این پیشنهاد با استقبال طرف مقابل مواجه نشد.  زنگنه بیان کرد: هم اکنون روزانه یک میلیون متر مکعب گاز به ارمنستان و همچنین از دو مسیر گاز به عراق صادر می شود. جدا از این مقدار کمی گاز بین آذربایجان و نخجوان سوآپ یا در حال معاوضه  است.  وزیر نفت در خصوص اینکه خط لوله ای که کمک می کند گاز به بصره عراق برود، قرار بود محور بیشتری از بصره را پوشش دهد یعنی این لوله از بصره به سمت بندر لاذقیه در سوریه امتداد پیدا کند، گفت: تاکنون برنامه ای برای لاذقیه نبوده اگر قرار بر چنین کاری باشد ایران به لحاظ تامین گاز مشکلی ندارد. فعلا این موارد ایده های که از سوی برخی ها مطرح می شود.  وی  با بیان اینکه رشد اقتصادی بزرگترین اقتصادهای جهان در حال حاضر منفی است، افزود: گاز صنایع و پتروشیمی با اولویت تامین خواهد شد تا از نظر توسعه صنعتی مشکلی برای کشور ایجاد نشود. 
وی افزود: رفتاری که آمریکا امروز با ایران می کند یک جنایت علیه بشریت است. اگر دنیا حساب و کتابی داشت می بایست آمریکایی ها به خاطر ارتکاب این جنایت‌ها محاکمه می شدند. 

سکه و طلا کمی ارزان شد
طبق اعلام نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با وجود ایام تعطیلات اما معاملات همچنان صورت گرفته و طی دو سه روز اخیر قیمت سکه طرح جدید ۵۰ هزار تومان و طرح قدیم ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. قیمت طلا نیز حدود هشت هزار تومان ارزان شده است. محمد کشتی آرای در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی بازار سکه و طلا در داخل اظهار کرد: روز دوشنبه نسبت به دو روز گذشته، شاهد کاهش محدود قیمت سکه و طلا بوده‌ایم. بر این اساس دوشنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به دو روز گذشته، هفت میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم، هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شده‌اند. سکه طرح قدیم کاهش ۱۰۰ هزار تومانی داشته است.
در بازار داخلی روز دوشنبه نیم سکه، سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ربع سکه دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشته‌اند که هر دو نسبت به روز شنبه ۵۰ هزار تومان ارزان تر شده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز ۱۰ هزار تومان ارزانتر نسبت به روز شنبه، یک میلیون و ۸۰ هزار تومان به فروش رسیده است.
 
بانک مرکزی توان لازم برای مدیریت بازار ارز را دارد
محمدرضا پورابراهیمی داورانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم  گفت: بانک مرکزی توان و ظرفیت لازم را برای مدیریت بازار ارز در کشور دارد و باید محکم و براساس ظرفیت‌های خود قدم بردارد.
وی با اشاره به روند افزایشی قیمت ارز در کشور گفت: بانک مرکزی متولی حوزه سیاست‌های ارزی در کشور است و اساس حرکت ارز را تعریف می‌کند بنابراین این بانک اکنون باید اعلام کند، برای مهار قیمت ارز و تثبیت آن چه سیاست‌هایی را می خواهد دنبال کند. وی با بیان اینکه مجلس هم متناسب با آن سیاست‌ها باید نظارت بر عملکرد بانک مرکزی را اعمال کند، افزود: بانک مرکزی توان و ظرفیت لازم را برای ایجاد مدیریت ارز در کشور دارد و باید محکم و براساس ظرفیت‌های خود قدم بردارد. پورابراهیمی تصریح کرد:‌ سال 98 ما سخت‌ترین سال را در بحث اقتصادی و تراز تجاری در کشور داشتیم اما توانستیم علی‌الرغم همه فشارها بالانس خوبی را میان منابع و مصارف ارزی خود ایجاد کنیم. براین اساس اکنون شرایطی فراهم شده تا مسیر امسال را هم که قطعا نسبت به پارسال سخت‌تر نخواهد بود، هموار کنیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم  با تاکید براینکه قیمت ارز نباید افزایش پیدا کند و باید مانند گذشته پیش برود، گفت: البته فضای روانی جامعه و حجم نقدینگی در حوزه اقتصادی بر روی افزایش قیمت ارز تاثیرگذار بوده است اما علی‌الرغم تمام این مسایل شرایط بازار سرمایه و اقتصاد اکنون به نحوی است که می‌تواند نقدینگی را بجای بازار ارز به سمت خود جذب کند. 

دلیل ریزش این روزهای شاخص بورس
روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه  با اشاره به اینکه مشمولان سهام عدالت می توانند از روز سه‌شنبه، سهام خود را بفروشند، اظهار کرد: پیش از این اعلام کرده بودند سهام‌داران سهام عدالت طی حدود شش ماه می‌توانند ۲۰ درصد سهام خود را بفروشند اما ناگهان اعلام می‌کنند که این افراد می‌توانند از روز سه‌شنبه با مراجعه به بانک، ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند. وی ادامه داد: در این شرایط یک سهام‌دار در بازار سرمایه  حساب می‌کند اگر از ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۰ میلیون نفر درخواست فروش دهند، نزدیک به ۳۰ میلیون فروش در بازار رخ می‌دهد و امکان ندارد بازار بتواند این حجم از سهم را خریداری کند. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این بازار در حال حاضر هیجانی است، گفت: باید گفت بازار از ابهام، عدم شفافیت و بی ثباتی می ترسد. اگر برای مثال قرار باشد برای سهمی مانند شتران، هزار میلیارد تومان فروش انجام شود، حتی اگر مدیر سرمایه‌گذاری حقوقی پول داشته باشد و بر این باور باشد که این سهم ارزنده است، اکنون نمی‌خرد و تا اواخر خردادماه صبر می‌کند تا ببیند تکلیف سهام عدالت چه می‌شود. این‌که در بازار برنامه مشخصی وجود ندارد و هر لحظه تصمیمات مختلفی گرفته می‌شود، خریدار عقب می‌کشد.
شریعتی با تاکید بر این‌که پول در بازار سرمایه زیاد است، اظهار کرد: روز شنبه سهام سایپا و ایران خودرو با هم ۸۰۰ میلیارد تومان معامله شده است. درحالی که این سهم‌ها زیان‌ده هستند و با این ۸۰۰ میلیارد تومان امکان جمع آوری صف فروش فروش شپنا، شبندر، فولاد و... وجود داشت اما این‌که سهام‌دار ترجیح می‌دهد به جای سهام فولادی که در جهان رو به رشد است، دلار ۱۸ هزار تومان است و سود بانکی ۱۵ درصد که رو به کاهش است، سهام زیان‌ده سایپا و ایران خودرو را بخرد، جای سوال است.

سازمان امور مالیاتی سامانه املاک را راه‌اندازی کند
مجید کیانپور، نماینده مجلس دهم گفت: امیدوارم که دولت و شخص رئیس جمهور به مسئله ساماندهی خانه های خالی ورود کند،زیرا این اقدام قطعا به بهبود وضعیت بازار مسکن و کاهش تقاضا در این حوزه می انجامد.
وی  با اشاره به دستور رئیس جمهور برای  ساماندهی خانه های خالی در کشور، گفت: رئیس جمهور طی دستوری خواستار رفع موانع اجرای طرح ساماندهی خانه های خالی شده است، این مسئله نشان می دهد که عزم دولت برای تعیین تکلیف این مساکن جزم است. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس آمارها، حدود دو و نیم تا سه میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد، همچنین طبق این آمارها حدود 500 هزار واحد مسکونی در پایتخت موجود است که باید ساماندهی شوند.
وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی ساماندهی خانه های خالی برای کشور، افزود: دولت در شرایط کنونی با کسری بودجه مواجه است، از این رو ساماندهی خانه های خالی و اخذ مالیات از این مساکن می تواند بخشی از کسری  بودجه دولت در سال جاری را جبران کند.
وی بر ضرورت اجرای هر چه سریعتر سامانه املاک و اسکان در کشور تأکید کرد و گفت: چندین ماه از واگذاری سامانه مذکور به سازمان امور مالیاتی می گذرد، از این رو توقع می رود که سازمان هر چه سریع تر نسبت به راه اندازی این سامانه اقدام کند. کیانپور افزود: امیدوارم که دولت و شخص رئیس جمهور به مسئله ساماندهی خانه های خالی ورود کند، این اقدام قطعا به بهبود وضعیت بازار مسکن و کاهش تقاضا در این حوزه می انجامد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال