امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
 
قیمت فراورده‌های نفتی ایران افزایش یافت
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در حال حاضر قیمت فراورده‌های نفتی و پتروشیمی افزایش نسبی یافته است و می‌توان نسبت به بهبود وضعیت این بازار امیدوار بود. حمید حسینی با بیان اینکه صادرات فراورده‌های نفتی و پتروشیمی با دو مساله روبرو است، اظهار کرد: ارزش صادرات این محصولات به دلیل تغییر تحولات ایجاد شده در بازار نفت کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر قرنطینه و  تعطیلی بازارها در روند فروش فراورده‌های نفتی اثر گذاشته است.
وی با اشاره به آمار منتشر شده از سوی گمرگ، تاکید کرد: جدیدترین آمار گمرک نشان می‌دهد آمار صادرات در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل هم به لحاظ وزنی افت نزدیک به ۳۹ درصدی داشته و هم به لحاظ ارزشی بیش از ۳۶ درصد کاهش را ثبت کرده است.   همچنین حجم تجارت ایران در فروردین امسال معادل ۳میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار ثبت شده است.
به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در یک ماه نخست سال  ۱۳۹۹ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد چین، با رقمی بیش از ۵۲۳ میلیون دلار و سهم نزدیک به ۳۲ درصد از کل ارزش صادرات صورت گرفته است. دومین مقصد کالاهای ایرانی نیز امارات بوده که صادرکنندگان توانستند ارزش صادرات خود به این کشور را به ۳۵۵ میلیون دلار برسانند. حسینی با بیان اینکه سهم امارات از کل ارزش صادرات، نزدیک به ۲۱.۵ درصد است، اظهار کرد: عراق که در ماه‌های اخیر دومین مقصد صادرات ایران بود، در ماه نخست سال ۱۳۹۹ به پله سوم تنزل کرده است. ارزش صادرات به عراق در ماه فروردین ۲۵۹ میلیون دلار و سهم آن از صادرات به نزدیک ۱۶ درصد می‌رسد.
وی تاکید کرد: افغانستان با ۱۲۵ میلیون دلار صادرات و سهم ارزشی بیش از ۵. ۷ درصدی در پله چهارم و ترکیه با ۷۲ میلیون دلار ارزش صادراتی و سهم بیش از ۴ درصدی از کل ارزش، در پله پنجم ایستاده است.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه میزان صادرات در کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: در سبد صادراتی کشور فراورده‌های نفتی و پتروشیمی یک سوم را به خود اختصاص می دهند و آمار موجود حاکی از کاهش صادرات است. حسینی افزود: آماری که از مبادلات ایران با چین وجود دارد نیز حاکی از کاهش ۵۰ درصدی صادرات ایران به این کشور است. در واقع باید گفت که ویروس کرونا بیشترین ضربه را به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی زده است.
 وی با تاکید بر اینکه این مساله در ایران به عنوان کشوری که بخش عمده صادرات آن شامل فراورده های نفتی و پتروشیمی می شود آسیب زیادی وارد کرده است، تصریح کرد: خوشبختانه اکنون وضعیت صادرات فراورده های نفتی بهبود یافته تا جایی که بنزین از بشکه ای ۱۵ دلار به ۲۵ دلار افزایش یافته است.

طرح الزام فروش لوازم خانگی با شناسه الزامی شد
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از روز یکشنبه 28 اردیبهشت تمامی کالا‌های لوازم خانگی باید شناسه کالا داشته باشد. علی مویدی خرم آبادی گفت: از یکشنبه تمامی کالا‌های لوازم خانگی باید شناسه کالا داشته باشد و از مشتریان خواهشمندیم که از این پس شناسه کالای لوازم خانگی خود را قبل از خرید از فروشنده مطالبه کنند.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: پس از پیگیری‌ها و برنامه ریزی‌های بسیار در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ما موفق شدیم که سامانه شناسه کالا‌های لوازم خانگی را در سطح کشور فعال کنیم و کالا‌های لوازم خانگی پس از این باید دارای شناسنامه باشد.
وی گفت: خریداران می‌توانند شناسه کالای لوازم خانگی خود را به شماره #777*4* ارسال کنند تا از اصالت کالای خریداری شده خود مطلع شوند.
مویدی افزود: همچنین خریداران لوازم خانگی این امکان را دارند که به کمک همین سرشماره به سامانه گارانتی تهیه شده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم متصل شوند و از گارانتی کالای خود و خدمات فروش، پس از خرید آن کالا هم بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: این سامانه فعلا برای لوازم خانگی اجرا شده چرا که لوازم خانگی گردش مالی بسیاری در کشور دارد، اما بزودی برای سایر کالا‌ها هم سامانه شناسه کالا و گارانتی فعال خواهد شد.
مویدی گفت: این سامانه باید بهمن سال 98 فعال می‌شد، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا اجرای آن به تعویق افتاد، اما از 28 اردیبهشت اجرای آن عملیاتی خواهد شد و خریداران توجه کنند که پس از این باید از فروشنده کالای لوازم خانگی شناسه کالا را مطالبه کنند.

بلیت هواپیما مجددا گران شد
نرخ بلیت پروازهای داخلی بار دیگر همزمان با افزایش پروازهای داخلی در تعدادی از مسیرها به نرخ های بالای ۵۰۰ هزار تومان بازگشت. همزمان با ازسرگیری پروازهای داخلی، قیمت بلیت هواپیما نیز به نرخ‌های قبل کرونا برگشت. این در حالی است که در شرایط کرونایی، برخی شهرهایی که پروازهایشان ادامه داشت، به دلیل کاهش تقاضا به زیر ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود اما همزمان با شروع مجدد پروازها و افزایش تقاضای سفر، بلیت این پروازها به نرخ‌های بهمن ماه سال گذشته برگشته است.
پس از آنکه شورای سلامت کیش با آغاز پروازها به این جزیره از ۲۵‌اردیبهشت (پنج شنبه هفته گذشته) موافقت کرد، تورها و پروازهای کیش نیز آغاز شده و با توجه به نزدیک بودن تعطیلات عید فطر، بلیت پروازهای کیش با رشد سرسام‌آور قیمت‌ها روبه رو شده است. به عنوان مثال پرواز پنج شنبه ۱ خرداد تهران کیش ساعت ۶:۴۰ دقیقه از سوی یکی از شرکت‌های هواپیمایی، ۵۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است. یک شرکت دیگر هم پرواز ۷:۴۰ همان روز (۱ خرداد) تهران-کیش را با قیمت ۵۴۶ هزار تومان انجام می‌دهد. همچنین بلیت ۷ پرواز اکونومی دیگر در همان روز با قیمت‌هایی از ۶۰۰ هزار تا ۸۵۸ هزار تومان از سوی چند ایرلاین دیگر عرضه می‌شود. همچنین پرواز تهران-مشهد برای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و با توجه به دستور رئیس جمهور برای بازگشایی درب‌های حرم مطهر رضوی (ع) و هتل‌ها، تعداد پروازها و قیمت بلیت‌ها نیز بار دیگر در آستانه رشد قرار دارد به گونه‌ای که از بلیت‌های با نرخ ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان در ایام کرونایی، به بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در روزهای آخر ماه مبارک رمضان رسیده است.
این افزایش قیمت‌ها در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی همچنان از دریافت تسهیلات حمایتی در برابر آسیب‌های شیوع کرونا به کسب و کارها که مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای پول و اعتبار بود، باز مانده‌اند؛ به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها با افزایش نرخ بلیت‌ها به دنبال جبران این کاهش درآمدها باشند. از سوی دیگر با توجه به اینکه در آذر ماه سال گذشته، نرخ نامه تعیین سقف و کف قیمت بلیت‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی به تصویب رسیده و از طرف سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز با تأیید روبه رو شده بود، مشخص نیست آیا این نرخ نامه با توجه به کاهش شدید قیمت بلیت هواپیما در سه ماه توقف یا کاهش پروازها، همچنان معتبر است یا از درجه اعتبار ساقط شده است.
 
چالش های کارگران روزمزد  در کرونا
 
شیوع ویروس کرونا اگرچه تمامی بازارها و شاغلان آنها را با مشکل مواجه کرده اما کارگران روزمزد و فصلی بیش از سایرین در تامین معاش خود با مشکل مواجه شده اند.
پس از شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی، از میان شاغلان بخش‌های مختلف کارگران فصلی و روزمزد، بیشترین آسیب را دیده‌اند. این کارگران به دلیل نوع فعالیتی که دارند، در طول سال حدود ۶ تا ۷ ماه موقعیت کار کردن و کسب درآمد دارند؛ آنها فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و به همین دلیل نمی‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند. تا بتوانند بیمه بیکاری بگیرند و یا از سوی دولت به صورت مستمر مورد حمایت قرار گیرند. حمایت‌هایی که از این قشر صورت می‌گیرد نیز صرفاً در حد دو یا سه روز کفایت می‌کند و البته آن هم مشخص نیست که این حمایت‌ها به همه این کارگران برسد یا خیر.
علاوه بر نداشتن بیمه و حقوق ثابت، بخش اعظمی از کارگران روزمزد عضو هیچ انجمن و گروهی هم نیستند و شناسایی آنها کمی سخت است. این گروه از کارگران کسانی هستند که برای کسب درآمد روزانه خود، سر چهارراهها و میادین به انتظار کار می‌نشینند و حال در این شرایط، این افراد طی روزهای متمادی کاری برای انجام پیدا نمی‌کنند.
از سویی دیگر نیز مطابق با گفته هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، در کنار کارگران میدانی، بخشی از کارگران ساختمانی، کارگران هتل‌ها، تالارها، مسافرخانه‌ها، میادین میوه و تره بار، باربرهای درون شهری و رستوران‌ها نیز جزو کارگران روزمزد محسوب می‌شوند زیرا به صورت روزانه دستمزد می‌گیرند. در این ارتباط محمدرضا تاجیک، فعال کارگری به خبرنگار مهر گفت: «قربانیان اصلی کرونا، کارگران بوده‌اند. درست است که بیماری فقیر و ثروتمند نمی‌شناسد اما با توجه به نیاز خانواده‌های کارگران، شیوع بیماری باعث می‌شود معیشت این قشر به خطر بیفتد که علاوه بر مشکلات بیماری، نگران معاش خود نیز باشند.» وی افزود: «دولت حتی جایی را برای اینکه کارگران بروند و اقلام بهداشتی با قیمت مناسب بخرند، در نظر نگرفته است.» تاجیک گفت: «حتی کارگرانی که در کارگاه‌ها مشغول به کار هستند اوضاع خوبی ندارند؛ باید در روزهای سخت کارفرماها از کارکنان خود حمایت کنند اما بسیاری از کارفرماها این کار را نکردند؛ وضعیت کارگران خوب نیست دیگر چه برسد به کارگران روزمزد.»
این فعال کارگری تاکید کرد: «باید به صورت ویژه از کارگران روزمزد حمایت شود. معاش این قشر بستگی به درآمد روزانه شأن دارد؛ دولت باید بسته‌ای ویژه برای حمایت از این افراد در نظر بگیرد.»
مسأله‌ای که در این بین بیش از پیش خودنمایی می‌کند، فقدان اطلاعات کافی در مورد کارگران فصلی و روزمزد است. اگرچه کارگرانی که دارای بیمه تأمین اجتماعی و یا بیمه‌های خاص هستند، قابل شناسایی هستند اما تاکنون سامانه و یا محلی برای ثبت اطلاعات کارگران روزمزد و فصلی در نظر گرفته نشده است. البته گفته می‌شود ۳ میلیون کارگر غیررسمی در کشور شناسایی شده‌اند اما مشخص نیست که کارگران روزمزد نیز در زمره این افراد قرار دارند یا خیر.
 
ایجاد دروازه‌های جدید برای واردات کالا با گسترش مناطق آزاد و ویژه
سید احسان خاندوزی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه با انتقاد از کارنامه عملکرد مناطق آزاد گفت: سهم مناطق آزاد از کل صادرات کشور حدود ۱ درصد و از مجموع واردات کشور، بین ۷ تا ۸ درصد است. مفروض این کارنامه عملکرد، نادیده گرفتن قاچاق کالا و واردات کالای مسافری از مناطق آزاد است که قاعدتاً دخیل کردن آمار مربوط به این موارد، انحراف عملکرد مناطق آزاد از اهداف اولیه را تشدید می‌کند. این کارشناس اقتصادی افزود: اضافه شدن مناطق آزاد و ویژه جدید، تداوم همان مسیر اشتباه گذشته است. معتقدم باید بررسی و اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مصوب سال ۱۳۷۲، با هدف تغییر کارکردهای کنونی مناطق آزاد، یکی از مأموریت‌های مجلس یازدهم باشد.
خاندوزی در ادامه با اشاره به ضرورت سیاست‌گذاری برای تولید و صادرات در مناطق آزاد گفت: قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، ابعاد بسیار مهمی از مشوق‌های فعالیت‌های مولد را نادیده گرفته و امکان تأسیس مناطقی با تمرکز جمعیتی را نیز فراهم کرده است. وی با گریزی به پیامدهای تأسیس منطقه آزاد ماکو گفت: خلاءهای قانونی موجود، امکان ایجاد منطقه آزاد ۵۰۰هزار هکتاری ماکو را فراهم کرده است که تمرکز جمعیتی قابل توجهی نیز دارد. منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد جهان محسوب می‌شود، بدون اینکه نقش ویژه‌ای در تولید و صادرات کشور ایفا کند. از طرفی ناتوانی در مرزبندی و محصور کردن منطقه آزاد ماکو اجازه نمی‌دهد، دستگاه‌های نظارتی نظیر گمرک در مبادی ورودی و خروجی آن مستقر شوند.
خاندوزی در پایان تأکید کرد: پیش از تصمیم‌گیری درباره گسترش مناطق آزاد ویژه، ابتدا نیاز به بازبینی سیاست‌های تشویقی تولید و صادرات در این مناطق احساس می‌شود و باید وضعیت مناطق آزاد و ویژه کنونی مورد بررسی قرار بگیرد. مادامی که عملکرد مناطق آزاد متأثر از بهبود و اجرای صحیح قوانین اصلاح نشود، توسعه حوزه عمل شکل نمی‌گیرد.
 
افزایش نوسانات سکه 
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز گذشته (شنبه) با رشد حدود ۳۰۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز پنج شنبه به رقم هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شد؛ قیمت هر گرم طلا نیز از ۷۰۰ هزار تومان فراتر رفت.
عامل اصلی رشد قیمت طلا و سکه در معاملات روزهای اخیر، افزایش قیمت دلار در داخل و همچنین چشم انداز رشد بهای اونس در بازارهای جهانی است.
قیمت اونس طلا نیز نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته حدود ۴۰ دلار رشد داشته است. اونس روز گذشته یک هزار و ۷۴۳ دلار داد و ستد شد. قیمت دلار نیز روز گذشته به رقم ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.
بر این اساس، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در ساعت ۱۴ روز گذشته هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و۳۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۱۱ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

افزایش بی سابقه ذخیره بنزین 
با شیوع ویروس کووید-۱۹ در جهان، شاهد توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، نزدیک به صفر شدن تقاضای حمل‌ونقل هوایی و کاهش شدید مصرف نفت‌گاز و بنزین بودیم که سبب کاهش تقاضای پالایشگاه‌ها برای نفت شد و این موضوع کاهش شدید قیمت نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی را به دنبال داشت.
تقاضا برای بنزین در آمریکا و سایر کشورهای جهان با دستور مقامات برای ماندن مردم در خانه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا که رفت و آمدها را محدود کرده، به شدت کاهش پیدا کرده، با دستور دولت آمریکا برای ماندن مردم در خانه، افت تقاضا برای بنزین شدت گرفت و در یک هفته ۳۰ درصد کاهش یافت. کاهش مصرف بنزین در آمریکا منعکس کننده وضعیت مشابه در اسپانیا و ایتالیا است که شدیدترین قرنطینه را در میان کشورهای اروپایی اعمال کرده اند. تقاضا برای بنزین در این منطقه حدود ۸۵ درصد کاهش داشته است.
آمار هفتگی دولت آمریکا نشان داد که عرضه بنزین در بازار کمترین میزان از سال ۱۹۹۴ بوده است. اگرچه این کاهش به شدت کاهش فروش بنزین به مصرف کنندگان معمولی نبوده است اما احتمالا با دریافت سوخت کمتر از سوی فروشندگان، شدت خواهد گرفت. پالایشگاه‌ها تولیدشان را کاهش داده اند زیرا ذخایر سوخت در مخازن افزایش پیدا کرده و به نوبه خود باعث پایین رفتن قیمتهای نفت شده است. طبق برآورد برخی از تحلیلگران، تقاضای جهانی برای نفت ممکن است حداکثر ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.
کشورهایی اروپایی هم با کاهش مصرف بنزین روبرو شده اند. طبق اعلام شرکت خط لوله CLH Group، تقاضا برای بنزین در اسپانیا در هفته منتهی به ۲۹ مارس بر مبنای سالانه ۸۳ درصد کاهش پیدا کرد. انجمن فروشندگان بنزین انگلیس هم اعلام کرد فروش بنزین در این کشور در اواخر مارس ۶۶ درصد در مقایسه با میانگین دو ماه پیش از آن کاهش داشت.
بیژن زنگنه،  وزیر نفت  در رابطه با شرایط ایران در بازار بنزین  گفت: در طول بیش از ۲۰ سالی که در صنعت نفت فعالیت می‌کنم و پیش‌تر از آن را هم دیده بودم، در تاریخ صنعت نفت سابقه نداشته که سوددهی پالایشگاه‌ها به‌شدت پایین بیاید و بسیاری از آنها به حد زیان‌دهی برسد، به‌نحوی که هم‌اکنون قیمت بیشتر فرآورده‌های خروجی پالایشگاه‌ها از نفت‌خام کمتر شده است و ترجیح می‌دهند تولیدی نداشته باشند.
به گفته وی، ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام و فرآورده‌ها در ایران و دیگر کشورها افزایش قابل‌توجهی یافته به نحوی که ما اکنون به رقم بی‌سابقه‌ای در ذخیره‌سازی بنزین رسیده‌ایم که تاکنون سابقه نداشته است.
کاهش فروش فرآورده‌های نفتی و کاهش فعالیت پمپ بنزین‌ها نیز از دیگر تبعات اقتصادی ویروس کرونا در ایران است که بخشی از جایگاه‌های عرضه بنزین ناچار شدند نیروهای خود را تعدیل کنند.
همچنین حسن ضیا کاشانی،   مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران  درباره وضعیت بازار صادرات بنزین در ایران و دنیا، به ایسنا گفت: اوضاع عرضه بنزین و مصرف آن به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: قبل از شیوع این ویروس میزان مصرف بنزین در ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز بود که اکنون این عدد به حدود ۶۰ میلیون لیر کاهش یافته که این اعداد بیانگر کاهش رفت و آمد و تقاضا است.
این کارشناس حوزه سوخت با بیان این‌که با کاهش مصرف از میزان صادرات کاسته می شود، تاکید کرد: تنها راه بهبود این مساله ریشه کن کردن ویروس کروناست، باید کل دنیا به توصیه‌های بهداشت جهانی توجه کنند و به گونه ای رفتار شود که کرونا از روی کره زمین محو شود و یا حداقل بروز و ظهور آن تا این میزان آسیب زا نباشد.
کاشانی با بیان اینکه بازگشت به شرایط گذشته در زمان کم محقق نمی شود، تصریح کرد: هرچه برای از بین رفتن این ویروس تلاش بیشتری صورت گیرد، می توان نسبت به بازگشت به دوران سابق امیدوارتر بود.

ترخیص بیش از ۷۳۸هزار دستگاه تلفن همراه در سال جاری
طبق اعلام مسئولان گمرک ایران از ابتدای سال جاری تا کنون ۷۳۸هزار و ۸۰۰ دستگاه تلفن همراه از گمرک ترخیص شده است.
طبق تازه‌ترین گزارشی که از سوی لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - در رابطه با وضعیت ترخیص تلفن همراه در سال جاری اعلام شده است، حدود ۷۳۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه طی ۲۹۰ فقره اظهارنامه به ارزش ۱۱۹ میلیون و ۳۵۲هزار و ۱۰۱ دلار از ابتدای سال جدید پس از انجام تشریفات گمرکی و اخذ مجوزهای لازم ترخیص شده اند.
همچنین مقداری از تلفن همراه ترخیص شده، از چند ماه پیش اظهار شده بود و صاحبان کالا نیز در این مدت پیگیر دریافت کد منشا ارز  یا ساتا از بانک عامل  بودند که به محض دریافت این کد، ترخیص کالا صورت گرفت.
از ابتدای امسال نیز ۳۰۵هزار ۴۲۳ تلفن همراه به ارزش ۳۷میلیون دلار، اظهار شده که بخشی از آن ترخیص و بخشی دیگر نیز در حال طی کردن تشریفات گمرکی است.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال